Itsetehty mopo?

Itsetehty?

Morjes. Tuli ihan mielenkiinnosta sellainen aate/idea, että olisiko mahdollista rakentaa itse mopo tai sen tapainen laillinen kulkuneuvo, jolla saisi ajaa tiellä? Yritin Googlesta katsoa, mutta en millään löytänyt mopon kriteerejä, jotta sen rekisteröityä lailliseksi kulkupeliksi.

Onko Suomessa ylipäätään sallittua rakentaa omaa mopoa tai muuta laitetta tiekäyttöön?

Olisiko esimerkiksi tuollainen "vekotin" Suomessa laillinen: http://www.youtube.com/watch?v=rnm_RcdMKRM

9

5711

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikävä kyllä ei

      eikös ajoneuvoilla pitäisi ainakin suomessa olla tyyppihyväksyntä tieliikenteeseen? jos näin on niin ei se vaan ikävä kyllä ole mahdollista. mutta saahan sellasen tehdä ja päristellä suljetulla alueella niin paljon kun sielu sietää.

    • Maksaa ehkä, mutta

      Periaatteessa on mahdollista tehdä Suomessa ihan itse ajoneuvoja. Homma vaan ei ole ihan yksinkertaista nykyään. Yksikään tekninen laite ei ole kasvanut siemenestä, eli joku on sen tehnyt, joten jotenkin se valmistaminen onnistuu.

      Tein aikoinaan auton itse ja sain sen jopa rekisteriin monien mutkien jälkeen. Kaverillani on rekisterissä omavalmisteinen moottoripyörä. Lentokoneita tehdään paljonkin ihan itse ja porukalla kerhojen toimesta, tarkkaa ja valvottua touhua, joten ei varmaan mopossakaan ole suurempaa ongelmaa, kuin lentokoneessa tehdä itse.

    • 131313edf

      Jos hommaa pitää kysyä, nin annan vinkin; älä pyörittele moisia asioita päässästi, unohda ne.

      (ketjun aloittajalle)

      • mr.papi

        Jos jokaiseen kysymykseen vastattaisiin noin, niin tulis kyllä maailmasta heti parempi paikka... Eihän kenenkään tarvitsisi ikinä mitään kysyä, jos kaikki tiedettäisiin jo ennestään. Tyhmät kysymykset on sitten asia erikseen, mutta tämä ei kyllä lukeutunut niihin.

        Oikea vastaus lienee, että mahdollista on, mutta kalliiksi tulee.


    • samaheppu

      Osaisiko joku arvioida, kuinka paljon kuluja tulisi, jos olisin rakentanut jo valmiiksi itse mopon ja haluaisin sen "lailliseksi" kulkupeliksi tieliikenteeseen? Ei siis rakennuskustannuksia tähän mukaan.

      • Insinööri

        Varaa noin 3000-4000 euroa ja aikaa 6-12kk. Itse lupaprosessiin. Varaudu esittämään allekirjoitetut laskelmat rungon ja muiden itsetehtyjen osien kohdalta. Lue kaikki lait mopon rakenteeseen liittyen. Pakokaasupäästöjen tulee toteuttaa tämänhetkiset normit ja ne tulee mittauttaa esim. VTT:n laboratoriossa. Jarrutus- ja melutestit. Kolariturvallisuus ainakin teoriassa. Kaikesta dokumentit ja Trafin hyväksyntä. Joudut myös maksamaan täyden veron. Mitä enemmän käytät valmiita E-hyväksyttyjä osia, sen parempi. Jos vain muutat valmista mopoa, alle 50% vaihdettuja osia, et joudu maksamaan veroa. Sitten päälle yksittäishyväksyntäpäätös, katsastus ja kovaa ajoa. Jälleenmyyntiarvo on varmasti 5-10% satsaamasi rahasumman verran.


      • Maksaa ehkä, mutta
        Insinööri kirjoitti:

        Varaa noin 3000-4000 euroa ja aikaa 6-12kk. Itse lupaprosessiin. Varaudu esittämään allekirjoitetut laskelmat rungon ja muiden itsetehtyjen osien kohdalta. Lue kaikki lait mopon rakenteeseen liittyen. Pakokaasupäästöjen tulee toteuttaa tämänhetkiset normit ja ne tulee mittauttaa esim. VTT:n laboratoriossa. Jarrutus- ja melutestit. Kolariturvallisuus ainakin teoriassa. Kaikesta dokumentit ja Trafin hyväksyntä. Joudut myös maksamaan täyden veron. Mitä enemmän käytät valmiita E-hyväksyttyjä osia, sen parempi. Jos vain muutat valmista mopoa, alle 50% vaihdettuja osia, et joudu maksamaan veroa. Sitten päälle yksittäishyväksyntäpäätös, katsastus ja kovaa ajoa. Jälleenmyyntiarvo on varmasti 5-10% satsaamasi rahasumman verran.

        Helpoin tosiaan alkaa rakentamaan valmista EU:n alueella hyväksyttyä mopoa tuolla 50% säännöllä, eli vaihtaa osia alle tuon 50%. Tässäkin saa olla tarkkana, että vaihdettujen osien määrä voi herkästi mennä yli tuon 50% ja sitten homma menee taas vaikeaksi.

        Näissä hommissahan ei juuri kustannuksia kannata alkaa laskemaan, tulee vain paha mieli! Rahaa palaa helposti tuhansia, jos tehdään kunnolla. Omia rahoja ei sitten saa myydessään pois, ellei sitten onnistu rakentamaan TODELLA tavoiteltavaa yksilöä. Vakuutusyhtiön(kin) kanssa lunastus- taikka korjaustapauksissa tuppaa jäämään aina häviölle näiden rakennettujen vehkeiden kanssa. Pienenkin naarmun korjaaminen maaluksineen voi maksaa maltaita ja vakuutusyhtiö hinnoittelee maalaukset vain pinta-alan mukaan. Ihan esimerkkinä, kaverini rakennetun mopon joku kaatoi marketin parkkipaikalla autollaan, ei sitten jäännyt siihen ihmettelemään ja kaverin kaskosta korvattiin maalaukset. Riitahan siitä tuli, kun korvaus ei kattanut edes maalauksia saati muita töitä.


      • Insnööri
        Insinööri kirjoitti:

        Varaa noin 3000-4000 euroa ja aikaa 6-12kk. Itse lupaprosessiin. Varaudu esittämään allekirjoitetut laskelmat rungon ja muiden itsetehtyjen osien kohdalta. Lue kaikki lait mopon rakenteeseen liittyen. Pakokaasupäästöjen tulee toteuttaa tämänhetkiset normit ja ne tulee mittauttaa esim. VTT:n laboratoriossa. Jarrutus- ja melutestit. Kolariturvallisuus ainakin teoriassa. Kaikesta dokumentit ja Trafin hyväksyntä. Joudut myös maksamaan täyden veron. Mitä enemmän käytät valmiita E-hyväksyttyjä osia, sen parempi. Jos vain muutat valmista mopoa, alle 50% vaihdettuja osia, et joudu maksamaan veroa. Sitten päälle yksittäishyväksyntäpäätös, katsastus ja kovaa ajoa. Jälleenmyyntiarvo on varmasti 5-10% satsaamasi rahasumman verran.

        Tässä ajoneuvolaki, joka sisältää kaiken olennaisen.

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090

        Mopo ei saa kulkea yli 45 km/h eikä bensakäyttöinen moottori saa ylittää 50 cm3, muilla koneilla 4 kW tehoraja.


      • Kabanossi
        Insnööri kirjoitti:

        Tässä ajoneuvolaki, joka sisältää kaiken olennaisen.

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090

        Mopo ei saa kulkea yli 45 km/h eikä bensakäyttöinen moottori saa ylittää 50 cm3, muilla koneilla 4 kW tehoraja.

        Juu ja kun muistaa pohdinnoissa ettei tee turhia virityksiä ensinnäkin koska se vasta on laitonta ja ennenkaikkea hyvin vaarallista sekä ajurille että muille. koskee kaikkea mopoilua ylipäänsä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riikka Purra haluaa muuttaa

      maahanmuuttopolitiikkaa. Me suomalaiset halutaan, että Riikka Purra muuttaa pois suomesta eikä tuu ikinä takas....
      Maailman menoa
      156
      9341
    2. Maataloustuet pois

      Jokainen maksakoon harrastuksensa itse. Eihän golfin peluutakaan maksa yhteiskunta.
      Maailman menoa
      344
      7103
    3. Australia, Britannia ja Kanada tunnustivat Palestiinan

      Aikooko Petteri Lapanen pysytellä persujen ja uskovaisten panttivankina ja jättää Suomen historian väärälle puolelle?
      Maailman menoa
      105
      6042
    4. Mitä juuri sinulle kuuluu?

      Tänään? Rehellisesti.
      Ikävä
      165
      4017
    5. Riikka jytkytti työttömyyden uuteen ennätykseen!

      Erinomaista työtä jälleen kerran irvistelevältä saksiniekalta. ”Yhtä korkeaa työttömyysastetta ei löydy työvoimatutkimu
      Maailman menoa
      68
      3390
    6. Joulukinkku NYT

      Sian kankuista tulee vielä pula. Nyt on oikea aika hankkia joulukinkku.
      Maailman menoa
      35
      3308
    7. Hyvällä tuurilla Suomen väkiluku nousee 7 miljoonaan

      Vuoteen 2050 mennessä, mikäli onnistumme maahanmuuttopolitiikassa hyvin. Näin analysoi väestötieteen tohori Hiilamo. ht
      Maailman menoa
      79
      3011
    8. Onnea Riikka! Työttömyys aste on nyt täysi kymppi!

      🎯 💪 Kiitoksia Riikalle ansiokkaasta työstä Suomen kansantalouden tuhoamisessa. V.Putin suljetun rajan tuolla puolen
      Maailman menoa
      16
      3005
    9. Kaivattusi nimi

      Kaivattusi nimi on
      Ikävä
      188
      2883
    10. On asioita joita kadun

      Yksi niistä on eräs J mies. Olen vasta hiljattain tajunnut. Kuinka väärin tein. Tulit sydän tarjottimella.. mutta tässä
      Ikävä
      17
      1896
    Aihe