Elintarvikeala

make

Jos joku viittis kertoo mitä ala sisältää, ja mitä työpaikkoja olisi kun valmistuu..??

8

2462

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ensio

juurikin tuolla alalla. Tietääkseni voit valmistua kokiksi tai elintarviketyöntekijäksi.

Muuta en tiedä. Olettaisin, että kokilla on enemmän kysyntää työmarkkinoilla...??

• Ellu

Ite valmistuin elintarvikealalta elintarvikkeiden valmistajaksi keväällä 2004. Koulu pitää sisällään kaikkea hauskaa ja mielenkiintoista...
      Eka vuosi on sellaista totuttelua siihen uuteen kouluun ja tutustumista kaikkeen...eka vuonna on kalan-,Lihan-,Marjojen-,Leipomisen-, yhteistä opiskelua..sitten ekan vuojen lopussa on suuntautuminen edessä...suuntautumisvaihtoehtoja on 3 (lihapuoli/Yleinen/Leipurikondittori)
      Lihapuolella käsitellään ja valmistellaan kaikkea lihasta.Yleisellä on kaikkea...lihan ja kalan käsittelyä ja marjojen ja hedelmista tekemistä ja vähän myös jauhoilla leikkimistä eli leipomista...leipuri-kondiittori puolella tehään kaikkea...pullaa,kakkuja,sokeritöitä.
      Ainakin meijän koulussa oli leipuri-kondiittori puolelle kaikista eniten hakijoita ja siksi piti pitää pääsykokeet...
      toisella vuojella aletaan puhumaan opinnäytetyöstä...se pitää tehä tiettyyn aikaan mennessä ja siihen sisältyy koulusta riippumatta käytännöntyö...aihe mistä tekee nii siitä pitää sitte tehä joku käytännön työ kirjallisen työn ohella...
      Noista työpaikoista...se riippuu mikä oot ku valmistut...lihapuolelta voi mennä töihin johonki makkaratehtaaseen ja lihatiskeille ja yleiseltä voi mennä tehtaaseen missä valmistetaan marjoista ja hedelmistä jotain ja kyl nyt jotain myös leipomista...
      leipuri-kondiittoripuolelta voi mennä leipomoihin ja tehtaisiin joissa on leipomista...
      joka vuonna ammattikoulussa on työssäoppimisjakso...ekaluokalla on 3 viikkoa lihakala yrityksessä ja 3 viikkoa leipomoissa...tokalla on 6 viikkoa siihe omaan alaan liittyen ja muutama päivä viikossa on koulua......ja kolmannella kannattaa se työssäoppimisjakso hankkia sillai et ois ehkä mahollisuuksia päästä töihin...
      TSEMPIÄ!!!!!

• make

Vielä kysyisin et onko miten paljon esitelmiä, entäs mitkä oppiaineet ovat tärkeitä?

• Ellu
        make kirjoitti:

Vielä kysyisin et onko miten paljon esitelmiä, entäs mitkä oppiaineet ovat tärkeitä?

Ei kai niitä esitelmiä niin hirveesti oo...pelkäätkö esitysten pitoa?
        meillä Äikän tunnilla piti pitää ekalla puhe jostai kiinnostavasta aiheesta...ja esittää se koko luokalle...
        Emminä niin hirveesti muista et oliko siellä niitä esiintymisiä kovin palio...
        Ite jännitän esityksen aloittamista mut sit ku sen on alottanu nii ei enää jännitä...
        Opinnäytetyö pitää esittää koko luokalle...
        Nuist oppiaineista...se riippuu mitä teet amiksen jälkeen....painotat sitte niitä aineita...

• make
        Ellu kirjoitti:

Ei kai niitä esitelmiä niin hirveesti oo...pelkäätkö esitysten pitoa?
        meillä Äikän tunnilla piti pitää ekalla puhe jostai kiinnostavasta aiheesta...ja esittää se koko luokalle...
        Emminä niin hirveesti muista et oliko siellä niitä esiintymisiä kovin palio...
        Ite jännitän esityksen aloittamista mut sit ku sen on alottanu nii ei enää jännitä...
        Opinnäytetyö pitää esittää koko luokalle...
        Nuist oppiaineista...se riippuu mitä teet amiksen jälkeen....painotat sitte niitä aineita...

Mua on haukuttu niin paljon peruskoulussa, että on jäänyt vähän traumoja. Voiko niitä vältellä mitenkään? Esim. on poissa koulusta ja esittää vaikka opelle? Mitä aineita tällä alalla on eniten? Tai mitkä ovat tärkeitä? Miten tärkeitä ovat kielet, kun olen aika huono niissä :/

• Ellu
        make kirjoitti:

Mua on haukuttu niin paljon peruskoulussa, että on jäänyt vähän traumoja. Voiko niitä vältellä mitenkään? Esim. on poissa koulusta ja esittää vaikka opelle? Mitä aineita tällä alalla on eniten? Tai mitkä ovat tärkeitä? Miten tärkeitä ovat kielet, kun olen aika huono niissä :/

Ei ne amikses luulis enää kiusaavan...varsinkaan jos meet sellaiseen amikseen missä ei mahdollisesti ois niitä "kiusaajia"!!!
        Amikses voi olla aika palio pois mut sekin riippuu millanen opettaja on.. mut ei kannata...samalta kurssilta ku on noin puolet pois nii joutuu suorittaan sen uuestaan ja siinä sitä hommaa on kerrakseen...
        Jos tuntuu et sua aletaan kiusaamaan viel amikseski niin mee käy koulukuraattorin tykönä ja puhu asiasta...kuraattori auttaa ihan varmasti...
        Meillä oli aika palio sellasia käytännön aineita...mikrobiologia,ammatilliset aineet(riippuen amiksesta),jonkun verran matemattiikkaa (alaan kohdistuen)
        ne ammatilliset aineet on oikeastaan kaikista tärkeimpiä...kieliä on tosi tosi vähän...ekalla on vähä enemmän mut ku tokalle pääsee nii ne loppuu melkein kokonaan...kolmannella ei muistaakseni oo enää ollenkaa nuita lukuaineita...(matemattiikkaa,äikkää,kieliä)
        Joko oot amikses vai millon meet?

• make
        Ellu kirjoitti:

Ei ne amikses luulis enää kiusaavan...varsinkaan jos meet sellaiseen amikseen missä ei mahdollisesti ois niitä "kiusaajia"!!!
        Amikses voi olla aika palio pois mut sekin riippuu millanen opettaja on.. mut ei kannata...samalta kurssilta ku on noin puolet pois nii joutuu suorittaan sen uuestaan ja siinä sitä hommaa on kerrakseen...
        Jos tuntuu et sua aletaan kiusaamaan viel amikseski niin mee käy koulukuraattorin tykönä ja puhu asiasta...kuraattori auttaa ihan varmasti...
        Meillä oli aika palio sellasia käytännön aineita...mikrobiologia,ammatilliset aineet(riippuen amiksesta),jonkun verran matemattiikkaa (alaan kohdistuen)
        ne ammatilliset aineet on oikeastaan kaikista tärkeimpiä...kieliä on tosi tosi vähän...ekalla on vähä enemmän mut ku tokalle pääsee nii ne loppuu melkein kokonaan...kolmannella ei muistaakseni oo enää ollenkaa nuita lukuaineita...(matemattiikkaa,äikkää,kieliä)
        Joko oot amikses vai millon meet?

Joo elikäs mä alotin lukion, mutta ei siellä hullukaan jaksa olla! Joten haen sitten joulun jälkeen amikseen.. Saankohan mä mahdollisesti hyväks luetuiks niit kurssei mitä oon käyny lukios?

• Ellu
        make kirjoitti:

Joo elikäs mä alotin lukion, mutta ei siellä hullukaan jaksa olla! Joten haen sitten joulun jälkeen amikseen.. Saankohan mä mahdollisesti hyväks luetuiks niit kurssei mitä oon käyny lukios?

Kyllähän niitä jonkun verran saa...se vähän riippuu mitä lukiossa on opiskeltu ku amiksen lukuaineet oikeastaan on vähä ala kohtaisia...sun täytyy ottaa selvää... :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      60
      3368
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2970
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2366
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1396
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      812
    Aihe