Ajattelin tässä lähteä kuun lopussa risteilylle Tukholmaan kaverini kanssa... kunnes sain selville että ikäraja on kuulemma 20v, muuten pitää olla yli 30v. holhooja mukana. Rajat on yöksi jäämiseen laivalle, eikä siis vain ravintolaan/baariin. Ensinnäkin, tietääkö joku pitääkö tuo varmasti paikkaansa?
Ja jos pitää, niin onkohan tuo aivan laillista puuhaa sulkea yksi käyttäjäryhmä ulos? 18-19-vuotiaalla täysikäisellä ihmisellä ei ole oikeutta mennä laivalle ja olla yötä siellä? Ei tuo aivan lailliselta minusta kuulosta. Eikö jokaisella täysikäisellä ihmisellä ole samanlainen oikeus liikkua julkisella paikalla ja poistua maasta kun huvittaa?
Laillista?
33
1957
Vastaukset
- Mia
Ihan laillista on, voit käydä lukemassa tässä nyt esimerkkinä siljan ja vikingin laivojen ikäsääntö.
http://www.silja.fi/HYV%C4%20TIET%C4%C4/Ik%E4s%E4%E4nt%F6/
http://www.vikingline.fi/hyvatietaa/ikarajat.asp- Poison
Eli alaikäinen ihminen voi mennä vanhemman kanssa?
Yli 20-vuotias ihminen voi mennä itsekseen?
18-19-vuotiaalla ihmisellä ei oikeutta risteilyyn Tukholmaan? - Diarrhea
Poison kirjoitti:
Eli alaikäinen ihminen voi mennä vanhemman kanssa?
Yli 20-vuotias ihminen voi mennä itsekseen?
18-19-vuotiaalla ihmisellä ei oikeutta risteilyyn Tukholmaan?Saat toki poistua maasta. Siitä vaan marssit ostamaan lipun reittimatkalle ja astut laivaan. RISTEILYLLE ikäraja on 20.
- Poison
Diarrhea kirjoitti:
Saat toki poistua maasta. Siitä vaan marssit ostamaan lipun reittimatkalle ja astut laivaan. RISTEILYLLE ikäraja on 20.
Tuli selväksi että on laillista, mutta reilua se ei ole. Miettikää nyt itsekin:
0-17-vuotias saa mennä risteilylle huoltajan kanssa. Ei ongelmaa, koska jokaisella 0-17-vuotiaalla on huoltaja.
18-19-vuotias täysikäinen ihminen ei saa mennä risteilylle, koska sattuu nyt vain olemaan 18-19-vuotias. Monet heistä ovat työssä käyviä itsenäisesti asuvia ihmisiä. 18-19-vuotiaalla henkilöllä ei luonnollisesti ole huoltajaa.
20-vuotias onkin maagisesti parempi ihminen kuin 19-vuotias, joten hän saa toki mennä laivalle.
Korostan vielä että minulla ei olisi ongelmaa jos se ikäraja koskisi ravintoloita/baareja, mutta se että laivalle et pääse jos olet 18-19-vuotias on hieman... no, en hyväksy tuota. - isoisä
Poison kirjoitti:
Tuli selväksi että on laillista, mutta reilua se ei ole. Miettikää nyt itsekin:
0-17-vuotias saa mennä risteilylle huoltajan kanssa. Ei ongelmaa, koska jokaisella 0-17-vuotiaalla on huoltaja.
18-19-vuotias täysikäinen ihminen ei saa mennä risteilylle, koska sattuu nyt vain olemaan 18-19-vuotias. Monet heistä ovat työssä käyviä itsenäisesti asuvia ihmisiä. 18-19-vuotiaalla henkilöllä ei luonnollisesti ole huoltajaa.
20-vuotias onkin maagisesti parempi ihminen kuin 19-vuotias, joten hän saa toki mennä laivalle.
Korostan vielä että minulla ei olisi ongelmaa jos se ikäraja koskisi ravintoloita/baareja, mutta se että laivalle et pääse jos olet 18-19-vuotias on hieman... no, en hyväksy tuota.On erittäin reilua, että minäkin saan viettää rauhallisen meriloman. Jos te nulikat palaatte laivalle, minä vien rahani muuaalle. Luuletteko, että laivayhtiö on kiinnostunut teistä köyhistä, jotka juotte omia viinojanne hytissä?
Olet sitä paitsi ymmäränyt säännöt väärin. 18-19 vuotias pääsee risteilylle vanhempiensa kanssa. 18-19 vuotias pääsee ristelilylle, kun hytissä on mukana yksi täysijärkinen eli 30 vuotias. Tämä henkilö tekee laivayhtiön kanssa huoltajasopimuksen.
20 vuotias on maaginen raja siksi, että tällainen henkilö on opetellut alkoholin käyttöä ja ravintolakäyttäytymistä jo 2 vuotta. - Poison
isoisä kirjoitti:
On erittäin reilua, että minäkin saan viettää rauhallisen meriloman. Jos te nulikat palaatte laivalle, minä vien rahani muuaalle. Luuletteko, että laivayhtiö on kiinnostunut teistä köyhistä, jotka juotte omia viinojanne hytissä?
Olet sitä paitsi ymmäränyt säännöt väärin. 18-19 vuotias pääsee risteilylle vanhempiensa kanssa. 18-19 vuotias pääsee ristelilylle, kun hytissä on mukana yksi täysijärkinen eli 30 vuotias. Tämä henkilö tekee laivayhtiön kanssa huoltajasopimuksen.
20 vuotias on maaginen raja siksi, että tällainen henkilö on opetellut alkoholin käyttöä ja ravintolakäyttäytymistä jo 2 vuotta.Vastasin sinulle jo tuonne alemmas mutta jatketaan tästä. Käsittääkseni laivayhtiöt ovat kiinnostuneet maksavista asiakkaista, vai onko sinne kenties varallisuusrajakin olemassa? Ärsyttääkö hienoa elitististä sieluasi se että vähemmän varakkaalla henkilöllä on myös varaa matkustaa jonnekin, ja vielä oikeus siihen?
Tiedän että 18-19-vuotias pääsee risteilylle vanhemman kanssa, eri asia on kenellä on sellainen joka lähtee mukaan. Kuten sanoin jo aikaisemmin, yli 18-vuotiaalla ei ole huoltajaa, he ovat täysikäisiä ihmisiä ja sellaisina heitä tulisikin kohdella.
Kaikkien ihmisten ei välttämättä erikseen tarvitse opetella ravintolakäyttäytymistä kahta vuotta, joillakin asiallinen käytös tulee ihan itsestään, ja monet oppivat sellaisen nopeaa. - isoisä
Poison kirjoitti:
Vastasin sinulle jo tuonne alemmas mutta jatketaan tästä. Käsittääkseni laivayhtiöt ovat kiinnostuneet maksavista asiakkaista, vai onko sinne kenties varallisuusrajakin olemassa? Ärsyttääkö hienoa elitististä sieluasi se että vähemmän varakkaalla henkilöllä on myös varaa matkustaa jonnekin, ja vielä oikeus siihen?
Tiedän että 18-19-vuotias pääsee risteilylle vanhemman kanssa, eri asia on kenellä on sellainen joka lähtee mukaan. Kuten sanoin jo aikaisemmin, yli 18-vuotiaalla ei ole huoltajaa, he ovat täysikäisiä ihmisiä ja sellaisina heitä tulisikin kohdella.
Kaikkien ihmisten ei välttämättä erikseen tarvitse opetella ravintolakäyttäytymistä kahta vuotta, joillakin asiallinen käytös tulee ihan itsestään, ja monet oppivat sellaisen nopeaa.Totta kai minua häiritsee köyhät, jotka vievät luxusristeilyltä tunnelman. En halua tätä kiistää.
Laivayhtiöt ovat kiinostuneita asiakkaista, jotka käyttävät laivayhtiön palveluja. Ymmärrän, että he eivät ole kiinnostuneita asiakkaista, jotka käyttävät hyväkseen dumpattua lippuhintaa ja juovat omia viinoja hytissään. Minusta on oikein, että näille ihmisille myydään normaalihintaisia reittilippuja.
- Lexis
Tässä ei rikota mitään lakia. Laivojen viihtyvyys paranee huomattavasti, kun 18-19 vuotiaita ei päästetä alukseen viikonloppuisin.
- Poison
En ymmärrä miten minun läsnäoloni voi vaikuttaa jonkun viihtyvyyteen. Tai voihan se, ei kaikki tietenkään minusta pidä, mutta että ihan iän takia.
- Diarrhea
Poison kirjoitti:
En ymmärrä miten minun läsnäoloni voi vaikuttaa jonkun viihtyvyyteen. Tai voihan se, ei kaikki tietenkään minusta pidä, mutta että ihan iän takia.
Kukaan ei ole puhunut SINUN läsnäolostasi. Johonkin se raja on silti pakko vetää. Nyt se on vedetty tuohon, ja se on hyvä noin.
- Poison
Diarrhea kirjoitti:
Kukaan ei ole puhunut SINUN läsnäolostasi. Johonkin se raja on silti pakko vetää. Nyt se on vedetty tuohon, ja se on hyvä noin.
Ongelmaa ei olisi jos se raja olisi 20 ja yli, mutta kun se on "0-17 & 20 ja yli". 18-19-vuotias pääsee laivaan vain jos hänen elämänvalintansa ovat osuneet tietyllä tavalla (esim. 25-vuotias kumppani, 30-vuotias kaveri, jne.)
- isoisä
Poison kirjoitti:
Minä ymmärrän hyvin, että läsnäolosi laivalla pilaisi monen matkan. Joisit kuitenkin perseet olalle, oksentasit hyttikäytävälle, nipistelisit tyttöjä perseestä ja sikailisit mutenkin.
- kapteeni
Poison kirjoitti:
Ongelmaa ei olisi jos se raja olisi 20 ja yli, mutta kun se on "0-17 & 20 ja yli". 18-19-vuotias pääsee laivaan vain jos hänen elämänvalintansa ovat osuneet tietyllä tavalla (esim. 25-vuotias kumppani, 30-vuotias kaveri, jne.)
Varmasti ymmärrät, mistä tässä on kysymys. Juuri 18 vuotta äskettäin täyttäneet eivät osaa käyttää alkoholia. Halpa viina sekottaa pään.
Jos sinulla on jokin muu syy kuin viinanjuonti päästä laivalle, niin laivan kapteeni varmasti myöntää poikkeusluvan. - Poison
kapteeni kirjoitti:
Varmasti ymmärrät, mistä tässä on kysymys. Juuri 18 vuotta äskettäin täyttäneet eivät osaa käyttää alkoholia. Halpa viina sekottaa pään.
Jos sinulla on jokin muu syy kuin viinanjuonti päästä laivalle, niin laivan kapteeni varmasti myöntää poikkeusluvan.Mukava kuulla että tuollaisia poikkeuslupiakin on. Ajattelin kyllä ottaa alkoholia, mutta en harrasta ns. "kännäämistä" eli osaan ottaa sitä kohtuudella, en edes pidä viinasta. Mutta taitaa tulla aika paljon extra-vaivaa noiden lupien hankkimisessa?
- Poison
isoisä kirjoitti:
Minä ymmärrän hyvin, että läsnäolosi laivalla pilaisi monen matkan. Joisit kuitenkin perseet olalle, oksentasit hyttikäytävälle, nipistelisit tyttöjä perseestä ja sikailisit mutenkin.
Huonon päivän jälkeen onkin mukava kuulla että minun läsnäoloni pilaa toisten matkan, ihan vain läsnäoloni takia. Tunnen itseni todella toivotuksi henkilöksi.
En pidä viinasta, enkä "perseet olalle" juomisesta ja kammoan oksentamista. Tyttöjä tuskin nipistelen kun olen sellainen itsekin, enkä muista että olisin koskaan missään sikaillut. Mutta on se mukavaa kuulla että nuo piirteet kuuluvat minuun automaattisesti koska olen 19.
Oletko koskaan harkinnut kunnioittavampaa asennetta toisia ihmisiä kohtaan? Suosittelen... tai en tiedä suosittelenko sittenkään, yritän aina olla kohtelias ja mukava toisille mutta saan silti vain paskaa niskaani. Jatka samaan malliin, niin muutkin ihmiset tekevät. - kuiskaaja
Poison kirjoitti:
Huonon päivän jälkeen onkin mukava kuulla että minun läsnäoloni pilaa toisten matkan, ihan vain läsnäoloni takia. Tunnen itseni todella toivotuksi henkilöksi.
En pidä viinasta, enkä "perseet olalle" juomisesta ja kammoan oksentamista. Tyttöjä tuskin nipistelen kun olen sellainen itsekin, enkä muista että olisin koskaan missään sikaillut. Mutta on se mukavaa kuulla että nuo piirteet kuuluvat minuun automaattisesti koska olen 19.
Oletko koskaan harkinnut kunnioittavampaa asennetta toisia ihmisiä kohtaan? Suosittelen... tai en tiedä suosittelenko sittenkään, yritän aina olla kohtelias ja mukava toisille mutta saan silti vain paskaa niskaani. Jatka samaan malliin, niin muutkin ihmiset tekevät.Hei! Pikku vinkki. Tytöt pääsee risteilylle iästä huolimatta samaan hyttiin. Meettee vaan Siljan toimistoon ja varaatte liput.
- haidi
Mä kävin laivalla mun kaverin, sen poikaystävän ja mun poikaystävän kaa. Mä ja mun frendi oltiin molemmat 19 ja jätkät 21 & 22. Me kuultiin et jos oltais kihlois niin päästäis lähteen viikolla... niinpä me sanottiin matkaa varattaessa et ollaan muka kihlois eikä ne siitä sitte enempää kyselly ja vietettiin mukava reissu.. =) Aika hassua et kihlaus muka vaikuttaa jotain... ehkä sillon ollaan rauhallisemmin...
- -Kari-
Kyseessä matkanjärjestäjän asettama ehto jota et täytä.
Maissakin on monella ravintolla omat ikärajansa jotka ovat yli tuon 18 vuoden.
Samoin kuin kauppa voi valita asiakkaansa kenelle tuotteitaan myy voi matkanjärjetäjä valita kenelle matkoja myy ja kenelle ei.- Poison
Mutta eikö sinusta kuulostaisi hieman erikoiselta jos kaupan ovessa lukisi "24-25-vuotiaat 170-174,8-senttiset punahiuksiset henkilöt eivät saa ostaa kaupasta mitään kello 18.39-21.00, ja 27-vuotiailla porttikielto lauantaisin ja tiistaisin."
- Blaa
Poison kirjoitti:
Mutta eikö sinusta kuulostaisi hieman erikoiselta jos kaupan ovessa lukisi "24-25-vuotiaat 170-174,8-senttiset punahiuksiset henkilöt eivät saa ostaa kaupasta mitään kello 18.39-21.00, ja 27-vuotiailla porttikielto lauantaisin ja tiistaisin."
Sinä olet alaikäinen laivalle ja sillä selvä. Jos et tuon paremmin siihen asiaan osaa suhtautua on vain hyvä että joudut muutaman vuoden vielä kasvamaan.
- yksinkertaisuus
Poison kirjoitti:
Etkö nyt millään tajua, että laivayhtiöllä on ollut hyvä syy tähän ikärajaan, ei kai sitä muuten olisi. Miten erottaa joukosta se, joka ei aiheuta häiriöitä, jos sinä et aiheuta, niin 80% aiheuttaa. Oletko koskaan ollut katsomassa ennen määräystä tätä menoa. Minä olen, lapseni eivät halua enää laivalle, eivät pallomereen eivätkä pelaamaan pelejä. Oksennukset käytävillä, yöunesta ei tietoakaan, joku huusi apua, joku oli saanut alkoholimyrkytyksen, ovelle koputettiin, päästä sisään, mä haluan nussia sinua jne. Yhtiöt haluavat maksavia asiakkaita, ei näitä kieltoja ole tehty jonkun vihasta jotain ikäryhmää kohden. Käytkö samaa rumbaa myös ravintoloita kohtaan, joilla on korkeampi ikäraja.
- Poison
yksinkertaisuus kirjoitti:
Etkö nyt millään tajua, että laivayhtiöllä on ollut hyvä syy tähän ikärajaan, ei kai sitä muuten olisi. Miten erottaa joukosta se, joka ei aiheuta häiriöitä, jos sinä et aiheuta, niin 80% aiheuttaa. Oletko koskaan ollut katsomassa ennen määräystä tätä menoa. Minä olen, lapseni eivät halua enää laivalle, eivät pallomereen eivätkä pelaamaan pelejä. Oksennukset käytävillä, yöunesta ei tietoakaan, joku huusi apua, joku oli saanut alkoholimyrkytyksen, ovelle koputettiin, päästä sisään, mä haluan nussia sinua jne. Yhtiöt haluavat maksavia asiakkaita, ei näitä kieltoja ole tehty jonkun vihasta jotain ikäryhmää kohden. Käytkö samaa rumbaa myös ravintoloita kohtaan, joilla on korkeampi ikäraja.
"Käytkö samaa rumbaa myös ravintoloita kohtaan, joilla on korkeampi ikäraja."
Ei, eikä minua haittaisi vaikka laivan ravintolat ja baarit olisivat K-37, tai että alkoholia sinne ei saa viedä eikä ostaa henkilö joka on alle 20v. Mutta se että ei pääse itse laivalle ollenkaan, se se ongelma ja vääryys minusta on. Voisiko joku jo yrittää ymmärtää tuon.
Ikävää että teillä on noin huonoja kokemuksia. - Poison
Blaa kirjoitti:
Sinä olet alaikäinen laivalle ja sillä selvä. Jos et tuon paremmin siihen asiaan osaa suhtautua on vain hyvä että joudut muutaman vuoden vielä kasvamaan.
Suomen laissa on tasan yksi ikäraja alaikäisyydelle ja olen sen yläpuolella. En ymmärrä miksi minun pitäisi suhtautua toisella tavalla siihen että minulla ei ole täysikäisenä ihmisenä mahdollisuutta lähteä risteilylle Tukholmaan. Tuota (0-17/20--->)ikäraja-systeemiä kun noudattavat sekä Viking line että Silja line, eli mahdollisuutta tuohon ei ole.
- Blaa
Poison kirjoitti:
Suomen laissa on tasan yksi ikäraja alaikäisyydelle ja olen sen yläpuolella. En ymmärrä miksi minun pitäisi suhtautua toisella tavalla siihen että minulla ei ole täysikäisenä ihmisenä mahdollisuutta lähteä risteilylle Tukholmaan. Tuota (0-17/20--->)ikäraja-systeemiä kun noudattavat sekä Viking line että Silja line, eli mahdollisuutta tuohon ei ole.
Laivayhtiöt toimivat aivan lain mukaan. Ole minun puolestani vaikka vuoren huipulla mutta kun olet liian nuori laivalle niin olet! EIKÖ MAHDU KAALIIN? Osta vene ja mene sillä jos niin kamala hinku merelle on!
- Poison
Poison kirjoitti:
Ei, eikä minua haittaisi vaikka laivan ravintolat ja baarit olisivat K-37, tai että alkoholia sinne ei saa viedä eikä ostaa henkilö joka on alle 20v. Mutta se että ei pääse itse laivalle ollenkaan, se se ongelma ja vääryys minusta on. Voisiko joku jo yrittää ymmärtää tuon.
Ikävää että teillä on noin huonoja kokemuksia.Mielestäni laivayhtiöiden pitää saada joidenkin nuorten hallitsematon alkoholinkäyttö ja toisten matkustajien häiriköinti kuriin muulla tavalla kuin sulkemalla yksi asiakasryhmä kokonaan pois. Esimerkiksi juuri nuo tarkat rajoitukset alkoholin vientiin ja ostamiseen, ja ikärajat ravintoloihin. Ei kukaan henkilö itsestään humallu ilman alkoholia. Häiriintyvästi käyttäytyvä saa minun puolesta nauttia yöstä laivan putkassa. Nykyinen tilanne ei ole kovin oikeudenmukainen ja karsii pois paljon maksavia asiakkaita.
- Poison
Blaa kirjoitti:
Laivayhtiöt toimivat aivan lain mukaan. Ole minun puolestani vaikka vuoren huipulla mutta kun olet liian nuori laivalle niin olet! EIKÖ MAHDU KAALIIN? Osta vene ja mene sillä jos niin kamala hinku merelle on!
...mene kaaliin se että tiedän mainiosti mikä ikäraja sinne on, ja mielestäni se on typerä jonka takia tässä siitä valitankin? Se että jokin asia on tietyllä tavalla ei tarkoita että sen täytyisi olla juuri sillä tavalla jos parempiakin vaihtoehtoja on. En ymmärrä joidenkin ihmisten hyvin vihamielistä asennetta.
- portsari
Poison kirjoitti:
Ikävää että teillä on noin huonoja kokemuksia.Myös ravintoloilla on mitä erilaisimpia ikärajoja. Ikä tarkistetaan ovella eikä baaritiskillä aivan niin kuin laivollakin tehdään.
On monia tosi makeita mestoja, joihin sinun ikäisilläsi ei ole asiaa. Täysi-ikäisyydellä ei ole asian kanssa mitään tekemistä. - portsari
Poison kirjoitti:
Mielestäni laivayhtiöiden pitää saada joidenkin nuorten hallitsematon alkoholinkäyttö ja toisten matkustajien häiriköinti kuriin muulla tavalla kuin sulkemalla yksi asiakasryhmä kokonaan pois. Esimerkiksi juuri nuo tarkat rajoitukset alkoholin vientiin ja ostamiseen, ja ikärajat ravintoloihin. Ei kukaan henkilö itsestään humallu ilman alkoholia. Häiriintyvästi käyttäytyvä saa minun puolesta nauttia yöstä laivan putkassa. Nykyinen tilanne ei ole kovin oikeudenmukainen ja karsii pois paljon maksavia asiakkaita.
Näkemyksesi on naivi. Ikärajoilla luodaan aluksille tietyn tyyppinen tunelma, jota sinua ei päästetä pilaamaan.
- Sanna
Poison kirjoitti:
...mene kaaliin se että tiedän mainiosti mikä ikäraja sinne on, ja mielestäni se on typerä jonka takia tässä siitä valitankin? Se että jokin asia on tietyllä tavalla ei tarkoita että sen täytyisi olla juuri sillä tavalla jos parempiakin vaihtoehtoja on. En ymmärrä joidenkin ihmisten hyvin vihamielistä asennetta.
On paljon asioita, mitä 18-vuotias ei saa tehdä. Hän ei saa adoptoida lasta, ajaa bussia, ostaa Alkosta väkeviä, saada sterilisaation eikä sossukaan anna rahaa koska vanhempien kuuluu vielä elättää 18-vuotiasta.
18-vuotispäivä tuo mukanaan paljon etuja, mutta silti on paljon asioita, joihin on korkeammat ikärajat. Näin se vain on, ja sen kanssa on elättävä. Kyllä noihin ikärajoihin aina joku syy löytyy, voisit ehkä miettiä syy yllä mainituihin asioihin ja samalla pohtia, miksi laivat eivät halua 18-vuotiaita risteilylle.
t: Sanna, joka ei myöskään meinannut 18-vuotiaana päästä risteilylle, mutta jonka poikaystävän isoveli suostui "tilapäishuoltajaksi". - Poison
portsari kirjoitti:
Näkemyksesi on naivi. Ikärajoilla luodaan aluksille tietyn tyyppinen tunelma, jota sinua ei päästetä pilaamaan.
...ne 0-17-vuotiaat eivät sitten häiritse sinua? Mukavaa.
Minun on kait turha olettaakaan että joku pystyisi perustelemaan miten _minä_ pilaisin tämän ah-niin-ainutlaatuisen "tunnelman", jos nyt nämä vastaajat yleensäkään tietävät mitä mielipiteiden perustelu tarkoittaa... - Poison
Sanna kirjoitti:
On paljon asioita, mitä 18-vuotias ei saa tehdä. Hän ei saa adoptoida lasta, ajaa bussia, ostaa Alkosta väkeviä, saada sterilisaation eikä sossukaan anna rahaa koska vanhempien kuuluu vielä elättää 18-vuotiasta.
18-vuotispäivä tuo mukanaan paljon etuja, mutta silti on paljon asioita, joihin on korkeammat ikärajat. Näin se vain on, ja sen kanssa on elättävä. Kyllä noihin ikärajoihin aina joku syy löytyy, voisit ehkä miettiä syy yllä mainituihin asioihin ja samalla pohtia, miksi laivat eivät halua 18-vuotiaita risteilylle.
t: Sanna, joka ei myöskään meinannut 18-vuotiaana päästä risteilylle, mutta jonka poikaystävän isoveli suostui "tilapäishuoltajaksi".Lähinnä tässä ärsyttää se että se ikäraja kiertää juuri 18-19-vuotiaat. Päälle 20-vuotiaat pääsevät, ok, ei ongelmia. Alle 18-vuotiailla myös suuremmat mahdollisuudet päästä koska jokaisella alaikäisellä on huoltaja, eli aikuinen jolta he ainakin voivat pyytää että lähdetäänkö tuonne. 18-19-vuotiaalla ei välttämättä ole ketään vanhempaa henkilöä jonka he voisivat raahata mukaan, näin 18-19-vuotiaan henkilön laivalle pääsy riippuu täysin siitä onko hänen elämänvalintansa osuneet tietyllä tavalla (vanhempi poikaystävä/kaveri jne.). Itse en keksi ketään jota voisin tuonne pyytää.
No, onneksi ensi vuonna täytän 20 ja olen yhtäkkiä "vähemmän tunnelmaa pilaava henkilö" kuten osa täällä on minulle ilmoittanut. Kiitos tuosta.
"eikä sossukaan anna rahaa koska vanhempien kuuluu vielä elättää 18-vuotiasta."
Ei kuulu. - Sanna
Poison kirjoitti:
Lähinnä tässä ärsyttää se että se ikäraja kiertää juuri 18-19-vuotiaat. Päälle 20-vuotiaat pääsevät, ok, ei ongelmia. Alle 18-vuotiailla myös suuremmat mahdollisuudet päästä koska jokaisella alaikäisellä on huoltaja, eli aikuinen jolta he ainakin voivat pyytää että lähdetäänkö tuonne. 18-19-vuotiaalla ei välttämättä ole ketään vanhempaa henkilöä jonka he voisivat raahata mukaan, näin 18-19-vuotiaan henkilön laivalle pääsy riippuu täysin siitä onko hänen elämänvalintansa osuneet tietyllä tavalla (vanhempi poikaystävä/kaveri jne.). Itse en keksi ketään jota voisin tuonne pyytää.
No, onneksi ensi vuonna täytän 20 ja olen yhtäkkiä "vähemmän tunnelmaa pilaava henkilö" kuten osa täällä on minulle ilmoittanut. Kiitos tuosta.
Ei kuulu.Itse en ole (onneksi) tarvinut asioida sossulla, mutta mm. kälyni ja hänen avomiehensä saivat ensiksi kielteisen toimeentulopäätöksen juuri siitä syystä, että he olivat 19-vuotiaita. Sossun käytännön mukaan vanhempien tulee elättää lapsiaan kunnes nämä ovat 20-vuotiaita. Homma ratkaistiin sillä tavalla, että vanhemmat tekivät selvityksen tuloistaan ja menoistaan sekä kertoivat, etteivät pysty elättämään avoliitossa asuvia lapsiaan.
Olethan huomannut, että tuo ikäraja koskee pelksästään risteilyä. Jos olet esim. menossa sukulaisiin tai opiskelemaan Ruotsiin olet kyllä tervetullut laivalle, vaikka olet alle 20-vuotias. Tuo kielto koskee vain 24h sekä päivätukholmassa -risteilyjä. Eli ei haluta estää 18-19 -vuotiaiden pääsyä laivalle, pelkästään heidän pääsyä risteilylle.
Onhan se toki valitettavaa, ettei 19-vuotias pääse ystäviensä kanssa risteilylle, mutta näin se vain on. Syy on luultavasti asiakassegmentissä ja kuluttajakäyttäytymisessä. Eli laivayhtiöt haluavat markkinoida palvelunsa eri segmentille kuin alle 20-vuotiaille ja he toivovat tietynlaista kuluttajakäyttäytymistä asiakkailtaan.
Valitettavaa, mutta totta. Toivottavati keksit ystäviesi kanssa muuta kivaa tekemistä kuin risteilyllä käyminen? Miten olisi lomamatka Tukholmaan (reittilaivalla), viikonloppu kylpylässä tai mökkireissu? Jos kerta baarissa istuminen ei ole reissun päätarkoitus.
t: Sanna - kapteeni
Poison kirjoitti:
Lähinnä tässä ärsyttää se että se ikäraja kiertää juuri 18-19-vuotiaat. Päälle 20-vuotiaat pääsevät, ok, ei ongelmia. Alle 18-vuotiailla myös suuremmat mahdollisuudet päästä koska jokaisella alaikäisellä on huoltaja, eli aikuinen jolta he ainakin voivat pyytää että lähdetäänkö tuonne. 18-19-vuotiaalla ei välttämättä ole ketään vanhempaa henkilöä jonka he voisivat raahata mukaan, näin 18-19-vuotiaan henkilön laivalle pääsy riippuu täysin siitä onko hänen elämänvalintansa osuneet tietyllä tavalla (vanhempi poikaystävä/kaveri jne.). Itse en keksi ketään jota voisin tuonne pyytää.
Ei kuulu.Laivayhtiön säännöissä huoltajalla ei tarkoiteta lakimääräistä huoltajaa. Huoltaja on henkilö, joka sitoutuu ottamaan vastuulleen 18-19 vuotiaat.
Perheet pääsevät laivalle olivatpa lapset tai vanhemmat minkäikäisiä tahansa. 18 ja 19 vuotiaat ovat samassa asemassa kuin alle 17 vuotiaat paitsi että heillä on mahdollisuus päästä laivalle lisäksi vielä "huoltajan" kanssa, jonka ei tarvitse olla kumpikaan vanhemmista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2544659Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii783105- 472483
- 281873
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451777- 851497
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851295PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143975- 69958
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894