Kuinka monella teistä tulee huono omatunto jos tekee jotain mitä ei varmasti sais tehdä? Itselleni tulee! Itseasiassa luin netistä olevani sairas, omatuntosairas. Elikkä siis kärsin huonoa omatuntoa aivan merkityksettömistä asioista. Asiaan ei auta että ajattelee että ei tää oo ees pahasti tehty. "Pieksen" veljiäni jatkuvasti ja siitä ei tule mitään mut jos syön kaverilla herkkuja yms. tulee tosi huonoomatunto. Sitten kun tarpeeks kauan pidän asiaa sisälläni alan lopuksi itkeä... Olen aivan täys pösilö, mutten voi itselleni mitään!
Omatunto
4
153
Vastaukset
- kuulkaanyt
tuleeko sulla huono omatunto nimenomaan siitä että syöt kaverin herkkuja vai ihan vaan siitä, että ylipäätänsä syöt?
Moi!
Omatunto on meillä jokaisella siksi, että se kertoo milloin teemme väärin. Ihmisissä on kuitenkin eroja siinä, kuinka tarkasti omatuntoa kuunnellaan. Toisilla omatunto on siis "herkempi" kuin toisilla, eikä siinä ole mitään väärää. Oletko miettinyt syitä sille, miksi omatuntosi ei reagoi vaikkapa veljiesi "pieksentään", mutta kaverin luona herkkujen syömiseen kyllä? Mitä muita esimerkkejä voisit kertoa siitä, milloin omatuntosi on herkimmillään?
Huono omatunto voi helposti purkautua itkuna tai muunlaisena tunteenpurkauksena. On tärkeää muistaa, että itselleen ei kannata olla liian ankara. Kommenttisi alle oli tullut myös tärkeä kysymys siitä, että liittyykö huono omatuntosi ruokaan tai syömiseen, vai laajemminkin eri aiheisiin? Olisi ehkä siis hyvä miettiä, liittyykö huono omatuntosi johdonmukaisesti joihinkin tietynlaisiin asioihin tai tilanteisiin, vai ovatko tilanteet sattumanvaraisia?
Ei kannata tietenkään sulkea pois sitä mahdollisuutta, että kyseessä olisi itsesikin mainitsema "omatuntosairaus". Tällöin on syytä hakeutua lääkäriin, sillä hoitamattomana oireet voivat pahentua. On hyvä että olet itse tiedostanut tämän ongelman omatuntosi kanssa.
Seuraile tilannetta ja kerrothan myös meille täällä kuulumisesi jatkossa. Meitä kiinnostaa miten tilanne etenee. Muista, ettet ole pösilö: kyseessä todellakin on asia, jolle et voi mitään.
Tsemppiä jatkoon! :)
Terveisin Jyväskylän NettiSaappaan päivystäjät Hanna-Mari ja Toni- No kukas luulet
Huono omatunto tulee esim. jos teen jotain mitä en saa... Meillä on kotona tiukat säännöt ja omatunnon lisäks tuntuu että en saa tehä mitään mitä muut saa... Se ottaa kivasti pattiin...
Heippa No kukas luulet!
Ikävää, että sinusta tuntuu siltä, että kotonasi on liian tiukat rajat. Ne ovat kuitenkin varmasti sinun parhaaksesi valitut. Voithan vielä keskustella vanhempiesi kanssa asiasta ja kertoa oman mielipiteesi. On tärkeää, että kaikki perheenjäsenet hyväksyvät yhteiset säännöt ja voivat asettua niiden taakse.
Älä anna omatuntosi olla sinulle liian tiukka, vaan nauti elämästä - ei kannata olla liian ankara itselleen. :)
Hyvää syksyä toivottelevat Jyväskylän NettiSaappaat Iida ja Jutta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1091185
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1171004- 125906
- 94761
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten286713Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74641Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54606Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48569- 75504