Vaikeuksia avata kovalevy

Konerikki

Kannettava kuoli kokonaan yllättäviin fyysisiin vaurioihin. Tiedostot jäivät kovalevylle. Ei siinä mitään, tuttu juttu; kannettava auki, levy ulos ja kiinni pöytäkoneeseen. Tätä toimenpidettä olen tehnyt ennenkin, mutta nyt kaikki ei tunnu sujuvan kuten pitää.

Levy näkyy Omassa tietokoneessa. Pääsen sen sisään. Tiedostot näkyy. Pitää kuitenkin päästä sinne Käyttäjät kansiossa olevaan kansioon, joka ei ole Default eikä Julkinen. Klikkaan vanahaa koneen nimeä kantavaa kansiota ja tulee tuttu "Sinulla ei ole tämän kansion käyttöoikeutta, paina jatka jos haluat saada oikeudet" -ikkuna. Painan jatka. Konee rupee lataa jotain, mutta kansioon en pääse.

Mitä vinkiksi? Yleensä teen kaikesta varmuuskopiot, mutta kannettava hajosi niin yllättäen, etten kerinnyt tehdä sitä.

7

167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oletko kokeillut tätä vikasietotilassa?

    • ntfs

      Tai linux live jakelulla?

    • Konerikki

      Vikasietotila auttoi. Kiitos.

    • p8yfdx
      • miksei?

        ne tiedostojen omistajuudet on merkitty kovalevylle eikä mihinkään adapteriin.


    • Tuollainen adapteri/telakka olisi kätevä tälläisiin hommiin.

    • joulutenttu

      chkdsk:n ajaminen komentoriviltä tai resurssienhallinnan työkaluista voi auttaa.
      http://neko.kapsi.fi/ohje/levyn_virheenkorjaus.html


      Kerran oli sellainen että omistukseen ottaminen graafisen käyttöliittymän kautta windows 7:ssä ei toiminut. En muista mitä ilmoitti, mutta en kuitenkaan siitä heti tajunnut että se ei vain suorittanut tehtävää oikein.

      http://neko.kapsi.fi/ohje/Windows_7-vinkit/ota_omistukseen.html

      Sitten sammutin tehtävienhallinnan kautta kaikki explorer.exe ilmentymät. Käynnistin explorer prosessin uudestaan laittamalla rastin ruutuun "suorita järjestelmänvalvojana" (järjestelmänvalvojan oikeuksin olevalla tilillä kirjautuneena on vaihtoehto valittavissa).

      Tämän jälkeen omistukseen otto meni oikein läpi. Se kestikin kauemmin. Komentoriviltä tuo olisi saattanut myös toimia. Itse kokeilin sieltä kaikenlaista muuta, kun olin jo graafisen kautta mukamas ottanut omistukseen.

      Kannattaa sitten taas sammuttaa kaikki explorer.exet ja käynnistää normaalisti uudetaan ilman korotettuja oikeuksia tai bootata kone.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3467
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2089
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      201
      1773
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1685
    5. 80
      1155
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      272
      1034
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      126
      984
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      929
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      885
    Aihe