Kansaneläke

Aika lentää

Miten kansaneläkkeen hakeminen käytännössä vaikuttaa muihin eläkkeisiin(työ,perhe) ja kannattaako sitä hakea? Entä voiko siinä sivussa tehdä työtä nk ennenkin vai onko kiellettyä.
Kysyn täällä kun teillä ehkä omakohtaista kokemusta asiassa. Sain sellaisen kirjeen kelasta että voi hakea kansaneläkettä jos yhteenlasketut ansiotulot ei ylitä 1300kk. Mutta mietityttää sen sivuvaikutuksia. Onko niitä? Saan perhe-eläkettä.
Siis mitä tarkoittaa käytännösä olla 'eläkeläinen' onko sillä haittavaikutuksia?

46

1956

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ,.,.,.

      Ethän sä saa mitään eläkettä jos olet täysipäiväisesti töissä etkä eläkeiässä. (paitsi ton perhe eläkkeen).
      Mitenköhän olet tulkinnut sen kirjeen. Et saisit tehdä töitä 1300 euroon asti ja sit päälle viel kansaneläkkeen??
      Kansaneläkettä saa vain ne joiden muut eläkkeet ei riitä kohtuulliseen elämiseen tai joilla ei ole muita eläkkeitä lainkaan. Raja taitaa nykyjään olla 800€ paikkeilla kuukaudessa.
      Tuon verran saat kun kaikki lasketaan yhteen.
      Tässä jaksa selitellä kaikkia, joten soita sinne kelaan.

      • Nollasumma peliä

        Joo olet ihan oikeassa, ei mitään kansaneläkkeitä enää maksella niille jotka muuta eläkettä saavat, se aika on mennyt jo aikoja sitten joten turhaa haahuilla moisen perään vaikka ken laitoksen kautta pitää työeläkeläisenkin hakemuksensa käyttää.


      • marja

        kannatta asia tarkistaa KELAN sivuilta sillä on kaikki tulorajat,kun hakee eläkettä


    • koettua..

      Eli jos olet työeläkkeellä sinulla on oikeus saada lisäksi kansaneläkettä jos työeläkkeiden summa ei ylitä yksinasujalla n 1300e/kk. Olet saanut oikeaa tietoa kelalta.

      http://www.kela.fi/vanhuuselake_maara

      Ja normaalisti vanhuuseläkkeellä voit tehdä työtä rajoituksetta. Veroja menee vaan enemmän jos tienaa paljon.

      http://www.kela.fi/vanhuuselake_tyonteko-elakkeellaa

      Itselläni vanhuuseläke/työeläke alkoi ammatin mukaisesti( ja valinnan mukaan) jo 58v ja tein muutaman vuoden töitä yli 60 vuotiaana.

    • Kansaneläkkeen ehtoja en tunne, mutta tiedän, että vanhuuseläkkeeseen eivät tulot vaikuta yhtään mitään. Eläkeläiset saavat tehdä halutessaan töitä, mutta veronpidätys kannattaa hoitaa kohdalleen, ettei tule ikäviä yllätyksiä lisäverojen muodossa.

    • tiedän asiasta -

      Jos sinun eläke alittaa 1300 eur /kk niin saat jokinverran kansaeläkettä, siis sinun tulosi hiukan kasvaa,
      kansaneläkkeestä menee kyllä hieman veroja mutta ne otetaan automaattuisesti pois, joten jokatapauksessa sun käteenjäävä tulo hieman kasvaa , kannattaa ehdottomasti hakea, --

    • asiantuntija vastaa
    • Aika lentää

      Lasketaanko eläkeraja vain ansiotuloista vai otetaanko huomioon myös vuokratulo tms. Jostain luin, että vain ansiotulo. Tarkoitan jos on muutakin tuloa, huomioidaanko se?

      Kiitos vastauksista!

      • Joku roti kerjäämiss

        Kehtaatko hakea vielä kansaneläkettä jos sulla on vuokratuloa työeläkkeesi päälle ?


      • ,,,,
        Joku roti kerjäämiss kirjoitti:

        Kehtaatko hakea vielä kansaneläkettä jos sulla on vuokratuloa työeläkkeesi päälle ?

        Luutetko, ettei sitä oteta huomioon eläkettä myönnettäessä?
        Kela tietää kaiken.


      • Totta on !
        ,,,, kirjoitti:

        Luutetko, ettei sitä oteta huomioon eläkettä myönnettäessä?
        Kela tietää kaiken.

        Et, "Kela tietää kaiken." ja vähentää myös kaikki, siten että herroilla ja heidän narreilla on leveämpi leipä :=O

        Eläketurvakeskushan ne lopulliset eläkkeet laskee.

        Kelassa on vaan heidän piiat ja rengit hoitelemassa tuon vitt uilu puolen.


      • .---
        Totta on ! kirjoitti:

        Et, "Kela tietää kaiken." ja vähentää myös kaikki, siten että herroilla ja heidän narreilla on leveämpi leipä :=O

        Eläketurvakeskushan ne lopulliset eläkkeet laskee.

        Kelassa on vaan heidän piiat ja rengit hoitelemassa tuon vitt uilu puolen.

        Kannattaa kadehtia, heillä on monta sinua parempaa etua.

        Ketuttaako, että Kelalla on suora yhteys verottajaan?


      • Totta on !
        .--- kirjoitti:

        Kannattaa kadehtia, heillä on monta sinua parempaa etua.

        Ketuttaako, että Kelalla on suora yhteys verottajaan?

        Ei ketuta pätkääkään, mut se ihmetytti kun kävin siellä ja kyselevät tuotakin asiaa ?

        Elikkä, tuoko on sinusta hyvää palvelua ?

        Minä tiesin, että heillä on kaikki tiedot minusta, kun hain vanhuuseläkettä.

        Olen näet "nuorena" ollut jo sosiaalitoimistossa töissä, ja siellä näin mikä on tuon kelan suhtautuminen eläkeläisiin..ja kyllä se ainakin minua hämmästytti, kun moni eläkkeelle jäänyt joutui hakee omia rahojaan sossusta.

        Siis, mielenosoituksellista toimintaa, sanon minä !

        Tiedän myös, et näin ei toimita joka paikassa Suomessa. Vaan on asiallisempiakin tapoja toimia.


      • ota selvää
        Joku roti kerjäämiss kirjoitti:

        Kehtaatko hakea vielä kansaneläkettä jos sulla on vuokratuloa työeläkkeesi päälle ?

        Miksi ei kehtaisi? Ja sitä saa.


    • Huomenta

      Säästyisi valtiolta paljon rahaa jos ohjeet olisivat selvät eläkettä haettaessa.

      Kelassa puhutaan vain ansiotuloista ei kokonaistuloista.

      • "Huomenta"

        Onko KELA:n puhelin-numeroissa jotain epä-selvää vieläkin?
        Niin paljon, että on pakko kirjoitella ja ihmetellä, kuin lukisi jotain suttuista paperia.

        H.


    • Tällänen huomio

      Suomessa on se jännä juttu, että jos jotain kysyy, niin ei kestä kovin kauan kun joku ärsyyntyy ja keskustelussa aletaan arvostelemaan sitä miksi alkuperäistä kysymystä ei pitäisi lainkaan esittää.

      • huomio minullakin

        Tällä (Suomessa 60 ) olisi hyvä kysellä, jos ei käytä herra H;n kirjaimia ja jos ymmärtää, että KELAN numero on aina varattu ja jos sieltä vastataankin, niin saa virheellistä tietoa...ainakin joskus.

        Onneksi en itse ole tarvinnut soitella, mutta läheiseni kertomukset ovat joskus pöyristyttäviä ko. laitoksen infosta, sillä itse täytyy sittenkin tietää enemmän. On lakia ja asetusta, mutta määrätyissä tapauksissa, jotka täytyy itse tietää, ne kumotaankin ehkä juuri sinun tapauksessa?

        Sossula on myös toinen erikoisuus jossa omaa tietoa tarvitaan. Hämmästyttävä oli se (A-studio?) vaippa tapaus, jotka oli rajattu erikoisella tavalla ja vasta Oikeusasiamies teki oikean ratkaisun. Vaipat on korvattava ja takautuvasti.

        Täytyisi nyt vielä jonkinlaisissa järjissään olevana selvitellä, mitä kuuluu hoitoihin sitten, kun "valo himmenee", mutta kuolema ei korjaa.


      • ,,,,,
        huomio minullakin kirjoitti:

        Tällä (Suomessa 60 ) olisi hyvä kysellä, jos ei käytä herra H;n kirjaimia ja jos ymmärtää, että KELAN numero on aina varattu ja jos sieltä vastataankin, niin saa virheellistä tietoa...ainakin joskus.

        Onneksi en itse ole tarvinnut soitella, mutta läheiseni kertomukset ovat joskus pöyristyttäviä ko. laitoksen infosta, sillä itse täytyy sittenkin tietää enemmän. On lakia ja asetusta, mutta määrätyissä tapauksissa, jotka täytyy itse tietää, ne kumotaankin ehkä juuri sinun tapauksessa?

        Sossula on myös toinen erikoisuus jossa omaa tietoa tarvitaan. Hämmästyttävä oli se (A-studio?) vaippa tapaus, jotka oli rajattu erikoisella tavalla ja vasta Oikeusasiamies teki oikean ratkaisun. Vaipat on korvattava ja takautuvasti.

        Täytyisi nyt vielä jonkinlaisissa järjissään olevana selvitellä, mitä kuuluu hoitoihin sitten, kun "valo himmenee", mutta kuolema ei korjaa.

        Vaippojen saannille oli hyvin rajattu alue.


      • huomio minullakin
        ,,,,, kirjoitti:

        Vaippojen saannille oli hyvin rajattu alue.

        ,,,,,,

        Oli, oli ja aika yllättävä. Katsoit ilmeisesti ohjelman ja siinäkin oli vain tiedon, siis uusien lakien tulkinnasta, mutta seuraukset maksavat paljon yhteiskunnalle takautuvista korvauksista.

        Minä en sääli kustannuksia, jos on joillekin suotu maksu etuus, niin sen on oltava kaikille, ilman, että täytyy tällainen oikeus rumba käydä. Siitähän veroja kerätään.

        Minulle oli yllätys, että KEVA maksaa yliopisto koulutusta "keski-ikäisille", jos "vamma" estää entisen työn ja opintoja voisi täydentää johonkin toiseen ammattiin?

        Huomasin sivusta, että paljon se vaati "paperinkäsittelyä" ja muutakin, kuin KELA;n puh.nro;n tietämistä, josta aina palautui viesti, että nyt puuttuu taas "sitäsuntätä" tietoa.

        ps. pysy hunksz nyt ulkona


    • rinta rottingille

      Työ kuuluu kaikille, jos on ollut työtön pitkään jää alle 1300 yksineläjän työeläke. Silloin voi hakea kansaneläkettä lisäksi, se on tavallaan korvausta kun ei ole saanut työtä, vaikka olis halunnu.

    • Aika lentää

      Soitettu on ja kysytty.

      Vanhuuseläkettä voi hakea kun täyttää 65v , jos muut eläkkeet ei ylitä 1300€/kk . Asiaan ei vaikuta palkka, voi jatkaa työntekoa, eivätkä pääomatulot. Eläketulo on eläketuloa.

      Koska jään ns eläkkeelle enimmäistä ja viimeistä kertaa halusin vain tietää onko vanhuuseläkken hakemisesta jotain haittaa.

      Pyydän anteeksi, jos olen pahoittanut jonkun mielen näillä kysymyksillä.

      Vaikea on mieltää itseään eläkeläiseksi ihan on samanlainen olo kuin kolmekymppisenä ja kuntokin melkein samalainen. Toivon itselleni parikymmentä vuotta aikaa ihan vain olla ja nauttia elämästä.

      Joo, kyllä minuakin nolotti soittaa Kelaan ja kertoa saamastani kirjeestä kun en mielelläni halua mitään yhteiskunnan etuisuuksia, mutta katsotaan nyt millainen kirje sieltä jonkin ajan päästä tulee, jos tulee.

      Siitä kyllä olen iloinen että VR llä pääsee puoleen hintaan. Ja lefaan. Kunhan vaan kehtaa sanoa olevansa eläkeläinen. Yhtään kiva ei ole täyttää 65 v mielummin alkas alusta.

      Tälläinen kirjottaminen helpotti eläkeahdistusta.

      • Kiiitos!!!

        Luin tärkeän kysymyksesi mielenkiinnolla. Oma eläke kun huolestuttaa, kun ura jää pakosti lyhyeksi eikä tulot aina olleet yhtä hyvät. Kiva tietää kans että työntekoa voi jatkaa.

        Tästä keskustelusta oli hyötyä, tai varsinkin sun omasta vastauksesta tossa yllä. Kiitos sulle Aika lentää. Mukavia eläkepäiviä!


      • Totta on !

        No, nyt pitää kyllä sanoa, et kivahan se on kun saa leuhkia nuoremmille, et saa jo vanhuuseläkettä.

        Tänään viimeksi jouduin oikaisemaan marketissa "nuorta eläkeläistä" minkä ikäinen olen jo. ;)
        Tuokin kaveri on tuntenut sentään yli 50 vuotta minut, ja ne meinaa että minä se vaan nuorenen, kun he vanhenee ja rapistuvat silmissä? ;)

        Mut, taijat olla nainen kun hävettää kertoa minkä ikäinen olet ?


      • Aka lentää
        Kiiitos!!! kirjoitti:

        Luin tärkeän kysymyksesi mielenkiinnolla. Oma eläke kun huolestuttaa, kun ura jää pakosti lyhyeksi eikä tulot aina olleet yhtä hyvät. Kiva tietää kans että työntekoa voi jatkaa.

        Tästä keskustelusta oli hyötyä, tai varsinkin sun omasta vastauksesta tossa yllä. Kiitos sulle Aika lentää. Mukavia eläkepäiviä!

        Jep, kiitos itsellesi ystävällisyydestä.

        Kysyin asiaa ensin täällä, koska joskus, kun alkaa hakemaan jotain itselle kuuluvaa etuutta eli pientä lisää eläkkeeseen , voi hyvin helposti käydä niin ettei se etuus kuulukaan kysyjälle ja vanhojakin rustataan alaspäin.

        Mutta onneksi olen sellaien perustyytyväinen ihminen , joka iloitsee vaikka siitä että pääsee ylös ulos ja lenkille.

        Hyvää syksyä!


    • SAS*

      Ei eläkettä välttämättä tarvitse hakea. Jos ikää on riittävästi, niin ilmoitus riittää, että haluaa jäädä eläkkeelle.

      Kela ja eläkeyhtiö laskee eläkkeen määrän viran puolesta.

    • kellä mitenkin

      Vanhuuseläkkeelle pääsee jo 62v kun on työttömyysputkessa eli lisäpäivillä.

      • näin on

        Vanhuuseläkkeelle pääsee 62 vuotiaana vaikka ei olisi työttömyysputkessakaan.
        Eläke vaan jää pysyvästi pienemmäksi.


    • ei ole enää
    • ei sadut kiinnosta

      Minä tilaan erästä lehteä tän ikäsille, siinä oli juttu ihan puppua. Muka alle 62v oli ollu vanhuuseläkkeellä jo vuosia?

      En halua lukea enää lehteä, missä ei kerrota totuutta.

      • konkari esh

        Kyllä se totta on. Esim meikäläinen kuului vanhaan työeläkejärjestelmään jossa eläkeikä alkoi 58v. Ja rapiat päälle. Minulla alkoi 58v kolme kuukautta ja kaksi päivää. Ja nimenomaan sanoivat että kyse on vanhuuseläkkeestä kun on ns täysin palvellut.

        Kelan kriteereiden mukaan vanhuuseläke alkaa 65v. Menin sitten 60 v töihin , keikkailemaan harvakseltaan kun pyysivät ja palkanlaskija totesi, että olet vanhuuseläkkeellä, eikä tienaamiselle ole mitään rajaa.

        Muuten, nyt on vahvistettu työeläkkeiden indeksikorotus mikä 1,4%. Eli työeläkkeet nousee samaa luokkaa kuin palkansaajilla... parikymppiä/kk..


      • Pirre*
        konkari esh kirjoitti:

        Kyllä se totta on. Esim meikäläinen kuului vanhaan työeläkejärjestelmään jossa eläkeikä alkoi 58v. Ja rapiat päälle. Minulla alkoi 58v kolme kuukautta ja kaksi päivää. Ja nimenomaan sanoivat että kyse on vanhuuseläkkeestä kun on ns täysin palvellut.

        Kelan kriteereiden mukaan vanhuuseläke alkaa 65v. Menin sitten 60 v töihin , keikkailemaan harvakseltaan kun pyysivät ja palkanlaskija totesi, että olet vanhuuseläkkeellä, eikä tienaamiselle ole mitään rajaa.

        Muuten, nyt on vahvistettu työeläkkeiden indeksikorotus mikä 1,4%. Eli työeläkkeet nousee samaa luokkaa kuin palkansaajilla... parikymppiä/kk..

        Ai..ei kyllä välttämättä kaikilla, kahtakymppiä kk. :/


    • ei sadut kiinnosta

      vai niin, sitten jatkan lehden tilausta :))

      • toinen konkari

        Jatka vaan. Samasta syystä, kuin konkari,oli meikäläinenkin kuuskymppisenä vanhuuseläkkeellä.


    • Anonyymi

      Saarikko nosti kansaneläkettä kun kaikki kallistuu. Minulle jäi puhtaana käteen vähän yli yksi euro verottaja vei loput. Miten voi olla mahdollista. Eikös korotus ollut 14euroa

      • Anonyymi

        Minulle jäi pienestä korotuksesta puhtaana käteen 9,35€, on onni ettei ole mitään omaisuutta tms minkä takia olisi korkeampi verotus. Tällä hetkellä maksan veroa köyhyysrajan alapuolella olevasta bruttoeläkkeestäni 5,5%.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle jäi pienestä korotuksesta puhtaana käteen 9,35€, on onni ettei ole mitään omaisuutta tms minkä takia olisi korkeampi verotus. Tällä hetkellä maksan veroa köyhyysrajan alapuolella olevasta bruttoeläkkeestäni 5,5%.

        Jos bruttoeläkkeen määrä on vähemmän kuin 13 000€ vuodessa, veroprosentti on 0 (nolla)


      • Anonyymi

        Kansaneläkettä korotettiin 3,5%. Takuueläke nousi 30€


    • Anonyymi

      Mie saan Suomesta työeläkettä ja Ruottista myös ku täytin 65 , silti jatkoin vielä 2 vuotta työelämässä .- Ja jokunen viikko vuodessa sen jälkeenkin .- No , mätkyjähän siitä tuli , ei se minua häiritse :D

      Per-kel

    • Anonyymi

      Jos saat työ eläkettä,se ei pienen!Jos se on pieni, se lain mukaan oikeuttaa kansaneläkkeen lisä osaan.Asia selviää kelasta oletko oiketettu kansaneläke mikä on työeläken saajalle lisä eläke.Jokin summa,ripuen työ-eläken suuruudesta tai pienuudesta?No ymäretävvä jos olet työ-eläkellä ja teet veronalaista työtä eläkeläisenä nostaa kokonaisverotuksessa brutto tulot? Taitaa nousta kokonaisverotuksessa brutto tulosi niin paljon,ettet ole oikeutettu kelan pieniin etuuksiin? ASIA SELVIÄÄ VAIN KELAN TILAT VAIKKA AJAN JA KESKUSTELET SIELLÄ ASIAN TUNTEVAN HENKILÖN KANSSA.Tai kokeilet kepillä jäätä täytät haku lomakeen.Verotajalta tarkistavat myös suoran tietosi .

      • Anonyymi

        Olin työttömänä 1000 päivää 63 ikävuoteen asti, liiton korvauksilla.
        Saan niistä lisäpäivistä Kelasta kansaneläkettä jonkin verran.
        Toimitin liiton paperin todisteena Kelaan.
        Saan oman työeläkkeen ja perhe-eläkkeen.
        Jos en olisi kuulunut liittoon, en saisi kansaneläkettä.
        Oma ja perhe-eläke ylittää jonkin rajan.
        En tiedä onko tätä oikeutta enää liitossa olevilla iäkkäillä työttömillä.


      • Anonyymi

        ''Jos saat työ eläkettä,...''

        Mikäli henkilö saa mitä tahansa eläkettä 1300€/kk tai enemmän, henkilö ei ole oikeutettu kansaneläkkeeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin työttömänä 1000 päivää 63 ikävuoteen asti, liiton korvauksilla.
        Saan niistä lisäpäivistä Kelasta kansaneläkettä jonkin verran.
        Toimitin liiton paperin todisteena Kelaan.
        Saan oman työeläkkeen ja perhe-eläkkeen.
        Jos en olisi kuulunut liittoon, en saisi kansaneläkettä.
        Oma ja perhe-eläke ylittää jonkin rajan.
        En tiedä onko tätä oikeutta enää liitossa olevilla iäkkäillä työttömillä.

        Ei liitolla sen kanssa ole tekemistä. Jos eläke työtulosta jää hyvin pieneksi
        voi saada kansaneläkettä lisäksi.
        Kansaneläkettä saa vain 27000 suomalaista ja summa on keskimäärin 130 euroa,
        että Purra on väärien ihmisten kimpussa.

        Miksei hallitus vainoa rikkaita veropakolaisia ???


    • Anonyymi

      Hyvä että kansaelakkeen maksu loppuu ulkomaille, loiset voivat tulla takaisin Suomeen niin kuin me veronmaksajat.
      Ha ha haa

      • Anonyymi

        Mitkä loiset ? Suurin osa on Ruotsiin töihin menneitä 50-70-luvulla.
        Kansaneläke on keskimäärin 130 euroa.

        Miksi persuhallitus ei vainoa rikkaita eläkeläisiä, jotka muuttavat nykyään Sveitsiin
        verottajaa pakoon ?


      • Anonyymi

        Kansaneläke ei ole verotonta tuloa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9656
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2827
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      165
      2597
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2049
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1806
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1633
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1547
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      12
      1493
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1439
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe