Kuinka yleistä kiusaaminen on toisen asteen tutkinnossa?

numero333

Peruskoulussa kiusaamista tapahtuu hyvin paljon ( Suomessa ) mutta kuinka yleistä kiusaaminen on lukiossa tai ammattikoulussa?

125

6372

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kddkdkid

Amiksesta en tiedä mutta lukiossani ei ainakaan kiusata ketään.

• ex koulukiusattu

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että lukioon menivät kaikki hiljaiset tyypit ja kiusatut, kun taas kiusaajat ja pahikset menivät amikseen.

Joten kiusaaminen lukiossa loppui käytännössä kokonaan.

• 1532
        ex koulukiusattu kirjoitti:

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että lukioon menivät kaikki hiljaiset tyypit ja kiusatut, kun taas kiusaajat ja pahikset menivät amikseen.

Parasta kaveriani kiusattiin ala-asteella, jonkun verran myös yläasteella. Lukiossa tuo loppui, en muista siellä kenenkään kiusanneen tai tulleen kiusatuksi vaikka ya-ajan kiusaajia tuli myös sinne. kiusaajat alkoivat jopa pikkuhiljaa "tehdä tuttavuutta" kaverini kanssa, osa kännipäissään jossain bileissä, jokunen selvinpäinkin. Anteeksiantaminen vaan ei ollut kovin helppoa, sen ymmärrän täysin nähtyäni miten nälviminen kaveriini sattui.

• juu aa å helvete

kiusaaminen järjestellä kahleisiin aate on hyvä, suomalainen vapaus tilanne tilanteelta on kilpailu. on kiusaaminen, viihdyttää ajatella selviänkö mitenkään esim. naimisiin, olen siinäkin, kun kerran aloittaa status ei kestänyt legimiteetti ohjaukseni oli puutteellinen, kyllä tässä ennätti koulutuslaitos kuria pitää, niin, miksi onnistuisin käyttää voimailijan omaisia ... pidätellä vapaa-ajan nykyisiä muotoja ... kiusaaminen, kiusaaminen, kiusaaminen, ...

• asdfsadfsdf

Kyllä siellä kiusataan, älä ole lapsellinen.

• vanha täällä puhuu

Minkälaisia pelkureita nykyään on kouluissa? Eikö kukaan uskalla astua ulos joukosta kiusatun puolelle? Onko laatu heikentynyt siitä kun minä oli koulussa? MInä puolustin raivokkaasti erästä sisarusparia(poika ja tyttö) haukuin kiusaajat ja lopuksi sisareni kanssa kaadoimme kisaajat hankeen, jolloin he putosivat takana olevaan hiekkamonttuun, saivatpahan kunnolla rämpiä lumihangessa kun nousivat sieltä ylös.Nykyään puhutte paljon yksilön vapaudesta, mutta itse asiass olette toisiinne "tiukoilla siteillä" sidottuja pelkureita!!! Ette te ole yksilöita vaan marionetteja!

• chchg
        asdfsadfsdf kirjoitti:

Kyllä siellä kiusataan, älä ole lapsellinen.

Niinpä! Kiusataan lukiossakin ja mikä vielä pahempaa, kun lukiossa kiusataan, siellä ollaan jo "aikuisempia" eli kiusaamisen laatu muuttuu paljon pahemmaksi vahingonteoksi kuin pelkäksi nimittelyksi ja haukkumiseksi. Lukiolaisten kiusaaminen menee hyvin syvälle henkiselle puolelle ja siellä syrjäytetään paljon helpommin ja haittoja aletaan suunnittelemaan.

Varsinkin kun nykyään kyse on luokattomista lukioista, silloin kaikenlaisen tiedon saaminen on ongelmallista. Esimerkiksi opettajat voi kertoa muutoksista vain muutamalle oppilaalle, joiden pitäisi muka sitten levittää se tieto muillekin. Kiusaajat voivat valehdella suoraan asioista kiusatulle ja vahinko on paljon suurempi. Lisäksi kun tiedot kulkevat ääntä nopeammin, kiusaaja muokkaa kyllä kaikki uutiset kiusatusta aseiksi kiusattua vastaan. Vanhojen kiusaajien ei tarvitse tulla edes samaan kouluun, kun kaikissa kouluissa on joka tapauksessa tuttuja jotka uskovat kiusaajan levittämiä valheita.

• Kultturimme tuotteet

Kateellisia ja lahjattomia löytyy kaikkialta samoin narsisteja on joka puolella itselleni on ollut huonoa tuuria ammattikoulussa ja lukiossa ja myös yliopistolla ja ammatti korkeassa olen törmännyt kiusaajiin ja ilmeisiin itse keskeisiin raukkoihin . Työ elämässä et todellakaan enää voi välttyä röyhkeydeltä julmuudesta ja ilkeydeltä. Parempi on että alat kasvattamaan omaa itsetuntoa itse arvon tunnetta ja nahkaa kiusaajia vastaan. kannattaa olla hyvänä suunniteltu tradegia miten maksaa potut pottuna kiusaajalle töissä ja opiskelu paikalla. Opettajat muuten kiusaa ammattikoulussa jos olet pätevämpi kuin opettaja...

• Kiusaantumaton
        1532 kirjoitti:

Parasta kaveriani kiusattiin ala-asteella, jonkun verran myös yläasteella. Lukiossa tuo loppui, en muista siellä kenenkään kiusanneen tai tulleen kiusatuksi vaikka ya-ajan kiusaajia tuli myös sinne. kiusaajat alkoivat jopa pikkuhiljaa "tehdä tuttavuutta" kaverini kanssa, osa kännipäissään jossain bileissä, jokunen selvinpäinkin. Anteeksiantaminen vaan ei ollut kovin helppoa, sen ymmärrän täysin nähtyäni miten nälviminen kaveriini sattui.

Tästä kertomuksesta voi päätellä sen, mitä olen aina ajatellut: kiusaaminen ei ole pelkästään, yksinään kiusaajan ongelma. Myös kiusattu on ongelmainen, kun antaa kiusata. Eikä pysty eikä kykene antamaan anteeksikaan, vaikka toinen 'pyytää', tavalla tai toisella.

"Tietäminen tapahtuu päässä, ymmärtäminen sydämessä" ja jos nämä tapahtumat yhdistyvät, ei ole kiusaajia eikä kiusattuja. Ei kouluissa eikä työelämässäkään. Yhtä suuri kysymys on siis, miksi kiusattu antaa kiusata kuin se, miksi joku kiusaa.

• amislaine
        Kiusaantumaton kirjoitti:

Tästä kertomuksesta voi päätellä sen, mitä olen aina ajatellut: kiusaaminen ei ole pelkästään, yksinään kiusaajan ongelma. Myös kiusattu on ongelmainen, kun antaa kiusata. Eikä pysty eikä kykene antamaan anteeksikaan, vaikka toinen 'pyytää', tavalla tai toisella.

"Tietäminen tapahtuu päässä, ymmärtäminen sydämessä" ja jos nämä tapahtumat yhdistyvät, ei ole kiusaajia eikä kiusattuja. Ei kouluissa eikä työelämässäkään. Yhtä suuri kysymys on siis, miksi kiusattu antaa kiusata kuin se, miksi joku kiusaa.

No entäs jos kiusaaminen onkin fyysistä ja kiusaaja on 30kg painavampi ja 20cm pidempi. Kertaa kolme. Onko siinä kiusaajalla paljon mahdollisuuksia. Ja koulun opettajaien "keskustelutuokiot ja jälkiistunnot eivät auta.

• Bitch move
        amislaine kirjoitti:

No entäs jos kiusaaminen onkin fyysistä ja kiusaaja on 30kg painavampi ja 20cm pidempi. Kertaa kolme. Onko siinä kiusaajalla paljon mahdollisuuksia. Ja koulun opettajaien "keskustelutuokiot ja jälkiistunnot eivät auta.

Sucker punchia leukaa ni siitä kaatuu jo isompiki ukko, eli ns. yllätyksenä mitään sanomatta niin kova lyönti naamaan kun mahollista, jos ei kaverilta taju lähe ni sit uutta lyöntiä heti perää :D

• Ei välttämättä lopu

Meillä oli lukiossa muutama koulukiusaaja, just niitä jotka olivat väärässä paikassa. Vähäisempää se oli kuin yläasteella.

• Hyeena
        Bitch move kirjoitti:

Sucker punchia leukaa ni siitä kaatuu jo isompiki ukko, eli ns. yllätyksenä mitään sanomatta niin kova lyönti naamaan kun mahollista, jos ei kaverilta taju lähe ni sit uutta lyöntiä heti perää :D

""Kiusaantumattoman"" mielipide on mielestäni hyvin tärkeä, koka se osoittaa, kun sen oikein lukee, millaisia ihmisiä kiusaajat ovat, sillä eihän tällaista sano kukaan ääneen ilman että puolustelee, haluaa tehdä moraalisesti hyväksytyksi oman tekonsa tai mielipiteensä. Näinhän se menee myös rasismin ja fasismin ym. yhteiskunnallisten ilmiöidenkin kanssa.

Mitä kiusaaminen sitten on?? Sehän on pääasiassa kiusatun ihmisen psyykkisen ja fyysisen identiteetin murentamista, tuhoamista. Kuitenkin yksi perusihmisoikeus on jokaisella ihmisellä henkiseen ja fyysiseen koskemattomuuteen ja sitä kautta olla oma itsensä ja tulla arvostetuksi juuri sellaisena kuin on, tietenkin niissä rajoissa, ettei tämä olotila loukkaa toisten vastaavia oikeuksia.

Tässä valossa ""kiusaantumattoman kommentti"" on jo ihmisoikeuksien vastainen, kyseinen ajattelutapahan antaisi oikeuden keinoja kaihtamattomaan sotatilaan ihmisten kesken!!!!! Kiusaamisen ainoa ratkaisu on keskinäisen kunnioituksen, toisen ihmisen oikeuksien kunnioituksen oppiminen kiistaton tunnustaminen ja miten tämä sitten saavutetaan, vain oppimisen ja opettamisen kautta.

Koulukiusaamisen ja muunkinlaisen kiusaamisen siemen kylvetään kodissa. Lapsen kohtelu pienenä, mutta enempi sitten kun ymmärrys on jo lisääntynyt. Kodin, siis vanhempien asenteet ja suhtautuminen muihin ihmisiin antaa esimerkin lapsen suhtautumiselle muihin ihmisiin. Muita ihmisiä halventava ja vähättele ajatusmalli vanhemmilla, luo puitteet lapsen omalle käyttäytymiselle, lapsihan haluaa ensisijaisesti toimia mieliksi vanhemmilleen. Jos, kodissa vähätellään ja annetaan ymmärtää jonkun naapurin, lähiön perheen, tummaihoisen, romaanin tai jonkun muun ryhmän jäsenen annetaan ymmärtää olevan jollain tavoin omituinen tai vähäteltävä, luo tämä puitteet oman lapsen toimille kiusata, vähätellä näitä ihmisiä. Tähän tilanteeseen ei vielä etes oikein uskalleta puuttua, se on omalla tavallaan tabu.

Koulu joutuu usein välikappaleeksi ratkoessaan tätä kodissa luotua ongelmaa, vaikka ratkaisu pitäi tehdä muualla kuin koulussaa, koululla olisi muutakin tekemistä. Kiusaaminen pitäisi tehtä ihmisoikeusrikokseksi ja sitähän se perustuslakimme mukaan onkin. Valitettavasti perustuslailla on vain lähes muodollinen merkitys, se on vain neuvoa antava.

Kiusaaminen ei todellakaan lopu koskaan!!! Tällä hetkellä kiusaaminen taas lisääntyy, valitettavasti. Pitää kuitenkin muistaa, kukaan lapsi ei ole syntynyt kiusaajaksi, se on opittu ominaisuus, siis opittu, siksi siihen myös voidaan vaikuttaa!!!!

• ........
        Kiusaantumaton kirjoitti:

Vittu mitä paskaa.

• ........
        ........ kirjoitti:

Vittu mitä paskaa.

Siis tää --->
        "

"

• Bitch move kirjoitti:

Aikanaan yksi kiusaajistani oli harrastanut nyrkkeilyä useamman vuoden, toinen harrastanut katutappelua. Eipä siinä olisi "nyrkillä naamaan" mitään, tullut kahta kovempaa takaisin.

• Mistä se kertoo?
        Hyeena kirjoitti:

""Kiusaantumattoman"" mielipide on mielestäni hyvin tärkeä, koka se osoittaa, kun sen oikein lukee, millaisia ihmisiä kiusaajat ovat, sillä eihän tällaista sano kukaan ääneen ilman että puolustelee, haluaa tehdä moraalisesti hyväksytyksi oman tekonsa tai mielipiteensä. Näinhän se menee myös rasismin ja fasismin ym. yhteiskunnallisten ilmiöidenkin kanssa.

Mitä kiusaaminen sitten on?? Sehän on pääasiassa kiusatun ihmisen psyykkisen ja fyysisen identiteetin murentamista, tuhoamista. Kuitenkin yksi perusihmisoikeus on jokaisella ihmisellä henkiseen ja fyysiseen koskemattomuuteen ja sitä kautta olla oma itsensä ja tulla arvostetuksi juuri sellaisena kuin on, tietenkin niissä rajoissa, ettei tämä olotila loukkaa toisten vastaavia oikeuksia.

Tässä valossa ""kiusaantumattoman kommentti"" on jo ihmisoikeuksien vastainen, kyseinen ajattelutapahan antaisi oikeuden keinoja kaihtamattomaan sotatilaan ihmisten kesken!!!!! Kiusaamisen ainoa ratkaisu on keskinäisen kunnioituksen, toisen ihmisen oikeuksien kunnioituksen oppiminen kiistaton tunnustaminen ja miten tämä sitten saavutetaan, vain oppimisen ja opettamisen kautta.

Koulukiusaamisen ja muunkinlaisen kiusaamisen siemen kylvetään kodissa. Lapsen kohtelu pienenä, mutta enempi sitten kun ymmärrys on jo lisääntynyt. Kodin, siis vanhempien asenteet ja suhtautuminen muihin ihmisiin antaa esimerkin lapsen suhtautumiselle muihin ihmisiin. Muita ihmisiä halventava ja vähättele ajatusmalli vanhemmilla, luo puitteet lapsen omalle käyttäytymiselle, lapsihan haluaa ensisijaisesti toimia mieliksi vanhemmilleen. Jos, kodissa vähätellään ja annetaan ymmärtää jonkun naapurin, lähiön perheen, tummaihoisen, romaanin tai jonkun muun ryhmän jäsenen annetaan ymmärtää olevan jollain tavoin omituinen tai vähäteltävä, luo tämä puitteet oman lapsen toimille kiusata, vähätellä näitä ihmisiä. Tähän tilanteeseen ei vielä etes oikein uskalleta puuttua, se on omalla tavallaan tabu.

Koulu joutuu usein välikappaleeksi ratkoessaan tätä kodissa luotua ongelmaa, vaikka ratkaisu pitäi tehdä muualla kuin koulussaa, koululla olisi muutakin tekemistä. Kiusaaminen pitäisi tehtä ihmisoikeusrikokseksi ja sitähän se perustuslakimme mukaan onkin. Valitettavasti perustuslailla on vain lähes muodollinen merkitys, se on vain neuvoa antava.

Kiusaaminen ei todellakaan lopu koskaan!!! Tällä hetkellä kiusaaminen taas lisääntyy, valitettavasti. Pitää kuitenkin muistaa, kukaan lapsi ei ole syntynyt kiusaajaksi, se on opittu ominaisuus, siis opittu, siksi siihen myös voidaan vaikuttaa!!!!

Väärin ymmärretty, joten nm:si kertoo sinusta hyvin. En kuulu kiusaajiin, mutta jaksan ihmetellä molempien osapuolten toimintaa, sillä minua ei todellakaan kukaan pysty kiusaamaan. Ja se johtuu minusta, ei sivullisesta, vieraasta, ulkopuolisesta ... joka ei tiedä minusta yhtään mitään, ei näkyvästä eikä varsinkaan sisäisestä, ja jolla ei selvästikään ole kaikki kotona korvain väliss', jos tekee kiusaa.

Pointti on se, että jos antaisin jonkun urvelon - tai hyeenan - kiusata itseäni, niin mullakaan ei silloin olisi kaikki kotona korvain väliss'. Psyykeä, eikä mitään, voi musertaa joku, jolla ei ole sen kanssa mitään tekemistä. Onko tämä noin vaikeaa ymmärtää?

Lapsi on tietysti eri asia, mutta lapsella on vanhemmat sitä varten, kasvattamassa sisäistä(kin) vahvuutta. Tai pitäisi olla, tätä ketjua lukemalla voi tehdä ikävän huomion, että kasvatustehtävä ei näyttäisi onnistuvan lainkaan; turpaanvetokommentteja on liikaa.

• HOMOLUGIOSPEDE

en kyllä kiusaa ketään mutta en todellakaan ole ujo ja olen lukiossa luokalla jossa puolet oppilaista on kaikkea muuta kuin hiljaisia t:homolugiospede

• Anonyymi

Ei oo totta! Siis sanoks nyt et lukio on joku enkeleitte paikka ja amis on se koviste ja tulevien linna kundien paikka. Siis itse olen amiksessa ja kyllä siellä jonkin sortin härnäämistä kyllä löytyy muttei varsinaista kiusaamista. Ja kyllä siellä on ihan mukavia ihmisiä

• Melko harvinaista

Yllättävän harvinaista se on amiksenkin puolella, riippuu toki jos sinne eksyy samoja idiootteja, joita yläasteellakin on ollut. Pahimmat tapaukset eivät onneksi edes pääse sinne valintapisteiden vaatimusten takia.

• osta_reilla

kiusaajat notkuvat yleensä lopun ikää (lyhyenkin) ostareilla piripäissään...

• asdfasdfasdf
        osta_reilla kirjoitti:

Myyttejä, omat kiusaajani ovat menestyneet elämissään hyvin. On muusikkoa, ammattilaisjalkapalloilijaa ja yrittäjiä. Ei se mene niin kuin elokuvissa.

• ex kiusattu 34.

Mua kiusattiin ylä asteella muutta se loppui kun työnsin yhden kiusaajan rappusia alas. Se loukkaantui vakavasti eikä tullut kouluun enään sinä vuonna. Sitten päätin että annan aina turpaan jos muua kiusataan

Amksessa yks jätkä vittuili ja kiusasi mua vähän aikaa kunnes mä vetäisin sitä turpaan kesken oppitunnin. Tän kaveri sitten hyökkäsi mun kimppuun joten hakkasin sen kaverinkin sairaalakuntoon. Sen jälkeen ei kukaan kiusannut minua.

Kiusaaminen loppuu vain jos antaa kiusaajalle kunnolla turpaan ja puolustaa itseään. Rohkeutta vaan kaikille kiusatuille, näyttäkää niille kiusaajille ja lyökää niitä turpaan

• kuusi haasta
        osta_reilla kirjoitti:

Hai jos Eeba rouva vielä eläisi ei kiusaajatkaan olisi kouluun asti päässyt.

• pojan isä.
        ex kiusattu 34. kirjoitti:

Mua kiusattiin ylä asteella muutta se loppui kun työnsin yhden kiusaajan rappusia alas. Se loukkaantui vakavasti eikä tullut kouluun enään sinä vuonna. Sitten päätin että annan aina turpaan jos muua kiusataan

Amksessa yks jätkä vittuili ja kiusasi mua vähän aikaa kunnes mä vetäisin sitä turpaan kesken oppitunnin. Tän kaveri sitten hyökkäsi mun kimppuun joten hakkasin sen kaverinkin sairaalakuntoon. Sen jälkeen ei kukaan kiusannut minua.

Kiusaaminen loppuu vain jos antaa kiusaajalle kunnolla turpaan ja puolustaa itseään. Rohkeutta vaan kaikille kiusatuille, näyttäkää niille kiusaajille ja lyökää niitä turpaan

Mun poika 12v aloitti nyrkkeilun valmentajan kanssa vuosi sitten ja kohta se alkaa karatee treenamaan. En usko että kukaan sille vit.tuilee enään kun veti jotain toista jo kerran turpaan kun kiusasi.

• Molemmat ongelmaisia
        osta_reilla kirjoitti:

Samalla lailla kuin kiusatutkin. Mitä siitä voimme päätellä?

• Yöäk !
        ex kiusattu 34. kirjoitti:

Miten sinä olet parempi kuin kiusaajasi? Turpaan lyönti on osoitus siitä, että ei kykene muuhun, korvain väliss' ei siis tapahdu mitään.

• turpaan vaan
        Yöäk ! kirjoitti:

Miten sinä olet parempi kuin kiusaajasi? Turpaan lyönti on osoitus siitä, että ei kykene muuhun, korvain väliss' ei siis tapahdu mitään.

kiusaajalle voi pari kertaa sanoa että lopettaa kiusaamisen. Jos ei älyä kuten useimmat heikkolahjaiset kiusaajat eivät ymmärrä tai usko puhetta niin sitten sille on vietävä viesti perille sillä kielellä jota se ymmärtää eli kiusaaja on pieksettävä, taottava sille kalloon nyrkein että kiusaamista ei siedetä
        .
        Edellämainittu kaveri siis on kuin onkin parempi kuin se kiusaaja, osaa useampaa "kieltä" :D

• Kommunikointitaito
        turpaan vaan kirjoitti:

kiusaajalle voi pari kertaa sanoa että lopettaa kiusaamisen. Jos ei älyä kuten useimmat heikkolahjaiset kiusaajat eivät ymmärrä tai usko puhetta niin sitten sille on vietävä viesti perille sillä kielellä jota se ymmärtää eli kiusaaja on pieksettävä, taottava sille kalloon nyrkein että kiusaamista ei siedetä
        .
        Edellämainittu kaveri siis on kuin onkin parempi kuin se kiusaaja, osaa useampaa "kieltä" :D

Olipa kyse kiusaajasta tai kenestä tahansa heikkolahjaisesta, niin ihmisille on puhuttava aina heidän omalla kielellään, jos tahtoo heidän ymmärtävän, mitä puhutaan ja sanotaan. Se, että ottaa nyrkit käyttöön, osoittaa, että on iiihan yhtä heikoilla lahjoilla siunattu. Siis mitä sanomista? Snaijaatko?

• tytt3
        Kommunikointitaito kirjoitti:

Olipa kyse kiusaajasta tai kenestä tahansa heikkolahjaisesta, niin ihmisille on puhuttava aina heidän omalla kielellään, jos tahtoo heidän ymmärtävän, mitä puhutaan ja sanotaan. Se, että ottaa nyrkit käyttöön, osoittaa, että on iiihan yhtä heikoilla lahjoilla siunattu. Siis mitä sanomista? Snaijaatko?

Jotkut eivät vain TAJUA puhetta! Vaikka mikä olisi!!! Mäkin sain kiusaamisen loppumaan kun kävin kiusaajiini kiinni! Kokeilepa itse sitä, että joku kiusaa KOKO AJAN ja vaikka yrittää puhua sille, MITÄÄN ei tapahdu ja kiusaaminen vain jatkuu!!! Kyllä silloin yhden nyrkin viuhahdus on jo oikeutettua.

• Kaikki tajuavat
        tytt3 kirjoitti:

Jotkut eivät vain TAJUA puhetta! Vaikka mikä olisi!!! Mäkin sain kiusaamisen loppumaan kun kävin kiusaajiini kiinni! Kokeilepa itse sitä, että joku kiusaa KOKO AJAN ja vaikka yrittää puhua sille, MITÄÄN ei tapahdu ja kiusaaminen vain jatkuu!!! Kyllä silloin yhden nyrkin viuhahdus on jo oikeutettua.

Lahjakas ihminen keksii kyllä oikeat sanat. Henkisesti vahvan ei välttämättä tarvitse edes sanoa mitään, ulkomuoto, eleet, kehonkieli puhuu tarpeeksi, jos on oikeaa kanttia.

• toitottajahsh

Lukiossa minua kiusattiin välillä, ihan niin kuin alemmillakin kouluilla :s tuskin muuten olisi, mutta kun en ole nätimmästä päästä, mutta siitä saan kuulla muutenkin liiankin usein.. Erilaisuus on muuten kyllä lukiossa erittäin hyväksyttävää! :)

• sellast:)

Harvoin lukiossa enää kiusataan, en oo ainakaan kuullu sellast :) Yläastemeininki on ihan omaa luokkaansa ja just ne pahimmat tyypit ei yleensä ees tuu lukioon..

• ruokahalutonpulla

Ainakaan kuopion puolella ei ole minulle huudeltu kun vain kerran, senpä jälkeen olen ollut rauhassa ja kohta hienosti syyslukukausi pulkassa. :)
      Toisaalta olen niin pienellä sektorilla että kaikki tuntee melkein kaikki siellä.

No siihen etten halua käydä sitä koulua on sitten oma asiansa.

• 53578

Omassa lukiossa ei tietääkseni kiusata ketään ja klmapiiri on muutenkin varsin sivistynyt ja rento.

• Minua kiusattiin ala-asteella - ja jälkikäteen melko törkeästikin. Kyse oli melko karkeasta väkivallasta. Se loppui kuin seinään, kun siirryin yläasteelle ja uuteen luokkaan, josta en tuntenut ketään. Kiusaaminen on siis jonkinlainen sosiaalinen kierre, jolla ei välttämättä ole vähääkään tekemistä kiusaton persoonan kanssa. Joissain porukoissa erilaisuutta siedetään paremmin kuin toisissa.

Aikanaan tein sitten pikavisiitin ammattikouluun, ja ryhmän oppilaista kaksi oli jotenkin hiukan hitaalla käyviä. Porukan lapsellisimmat kiusasivat toista; toista eivät. Tässä porukassa kiusaajat tunsivat toisensa jo koulun alkaessa ja olivat kohtalaisen varakkaista perheistä. He olivat myös naapurilinjojen tyttöjen suosiossa. Kusi taisi olla kihahtanut nuorten miesten päähän. Kiusattu poika lopetti amiksen melko nopeasti. Muutoin tekisi mieli sanoa, että se porukka oli harvinaisen motivoitunutta ja asiallista. Olen tavannut sittemmin vain yliopistossa vastaavaa yhteishenkeä ja intoa opintoja kohtaan. Mikä oikku lieni sekin...

Itse olen ollut jälleen työelämässä kiusattu.

Kehtaan siis väittää, ettei kiusaaminen yleisesti ottaen lopu, mutta ehkä vähenee sentään. Ja paskiaisten hampaisiin joutuminen riippuu siitä, millaiseen porukkaan elämän eri käänteissä joutuu.

• ei havaintoa

Lukiossa en ainakaan huomannut oppilaiden kiusaavan toisiaan.

• kokija3

Lukioon ei päässyt ainakaan suurinta osaa kiusaajista ja ne jotka pääsivät olivat lievemmästä päästä sekä sivistyivät. Lukiossa aikuistutaan heti tai et tule kuulumaan tähän aikuisempaan porukkaan. Viimeistään vuoden kuluttua pöntömmät lähtee pois. Meillä oli samassa yläaste ja lukio.

Eräskin uusnatsi muutti pukeutumistaan kun pääsi lukioon ja kait se pärjäsi. Se uusnatsiporukka oli kuitenkin aika isohko 9.luokalla ja hyvin edustettuna jälki-istunnoissa.

Saattoi siis olla vittuilua jos jotain kiusaamista halusi kaivaa. Rumat ja epämääräiset vain luonnollisesti syrjäytyi.
      Kauhistelin erästä tyttöä joka oli ruma, mutta kookas(ei läski).

• ei lopu koskaan

Itse menin lukioon, koska paruskoulussa minua kiusanneet menivät amikseen. En selvinnyt täysin kiusaamattomana lukiostakaan, mutta oli se paljon parempi peruskouluun verrattuna. Sittemmin olen taas joutunut enemmän tai vähemmän riepoteltavaksi työelämässä, useassa työpaikassa...

• mirtatsapiini

koulukiusaaminen vähenisi kun kouluista kiellettäisi karkkiautomaatit.jos ruokalassa jonon viimeiselle ei annettaisi ruokaa niin kiusaaminen loppuisi kokonaan.

• Oyujui

Se riippuu ihan ja pelkästään siitä, että tuleeko ne aiemmat kiusaajat samaan kouluun kanssasi.

Itse yläasteen jälkeen menin lukioon ja ne muutamat assholet amikseen, joten sen myötä kiusaamiseni loppui kuin seinään.

• kiusattuko

tuo on juuri noin. Jos on kiusaajatyypiä ala-ja yläasteella niin se sama tyyppi kiusaa myös lukiossa tai amiksessa, ei kiusaajaa saa kuriin ellei siihen puututa todella rankasti...joskus vaan kiusatun mieli vetää ihan mustiin ja sen saatte lukea sitten iltapäivälehtien sivuilta....

• ...?

Kyllähän kiusaajia löytyy kaikkialta ja kaiken ikäisistä, ei sitä turhaa "työpaikkakiusaamista" mainosteta. Kyllä silti tuntuu, että koulutustaso ja koulutuspaikan taso vaikuttaa kiusaamisen määrään... harvemmin löytyy oikeasti älykästä kiusaajaa... älykkäillä kun on muitakin arvoja kuin itsetunnon keinotekoinen pönkitys väkisin muiden kustannuksella.

Enpä itse havainnut mitään räikeää kiusaamista lukiossa, enkä nyt jatko-opiskelupaikassanikaan. Enkä tosin duunarienkaan toimesta (kesäduuneissa) mitään leikkimielistä piilovittuilua enempää... ehkä tuon piilovittuilun joku voisi kokea kiusaamisena? Itse koin sen vain porukkaan kuulumisen symbolina...ja ilmapiiriä keventävänä seikkana.

• Koulukiusattu

Itseyllätyin kuinka jätkät kyllä lopetti kiusaamisen kuin seinään kun Amiksen puolelle siirryttiin mut Ämmät ne vielä jakso sitä samaa seläntakana puhumis paskaa harrastaa. Onneks oli sitten se uus kaveri porukka joka ei sitä kauaa katellut vaan aika reippaasti puollustivat, Oli ilo kuulla kun yks entisen koulun Ämmä yritti jtn minusta uudelle kaverilleni valehdella ja heti käski tukkia turpansa.

Melkein itkin onnesta silloin.

• Honoho

Kyllä sitä amiksessa kiusattiin, vaikka vaihdoin paikkakuntaa. Yksi kiusaaja tuli perässä ja kertoi uudelle luokalle oman näkemyksensä minusta. Siinä on vaikea enää tehdä tuttavuutta, kun mielikuva on jo luotu, vaikkei se paikkaa pitänytkään. (mm. olin kuulemma agressiivinen ja käyn päälle ilman syytä, oikeasti hädin tuskin uskalsin samaan tilaan muiden kanssa)
      Mutta ilman tätä idioottia olisi varmaan asiat olleet toisen. Toiselta luokalta sain kavereita, jotka ehtivät tutustua minuun ennen juorujen korviin tuloa.

• tiedän mistä on kyse

No voin kertoa tulevaisuutta silmälläpitäen että kaikissa paikoissa voi joutua kiusatuksi. Se millaista se kiusaus on johtuu siitä minkälaisten kanssa joudut tekemisiin. Ne ihmiset ovat sellaisia että se joka on niien mielestä heikoimilla on se uhri yleenä. Kasvata kova panssari.

• Kauhulla jo odotan

Odotan jo kauhulla kun tuo eduskunnan uudistus tulee voimaan(että kaikki pääsee automaattisesti vähintään ensimmäiselle vuodelle amikseen tai lukioon, joka siis tulee olemaan vähittäisvaatimus peruskoulun läpäisemiseen) tällöin ne pahimmatkin löytyy viellä amiksesta/lukiosta ainakin ensimmäisen vuoden, ehkä lohdutuksena on se, että harva noista pahemmista tapauksista tulee jatkamaan 1. vuoden jälkeen, mutta silti erittäin huono uudistus.

• Jumppa

Kiusaaminen päättyy peruskoulun jälkeen, eli Peruskoulussa opettajat ja rehtorit eivät oikeastaan välitä puuttua oppilaiden kisaustilanteisiin, koska eivät oikein tiedä mitä tehdä.

Oma kokemus on että Peruskoulussa koulussa kiusattiin ja hakattiin, Opettaja laittoin viestin vanhemmille että olin nahistellut, vaikka kimppuuni hyökätiin.

Rehtoria asia ei kiinnostanut vaikka päähän kiusaajat potkivat ja löivät.
      NYTHÄN OPETTAJAT JA REHTORIT ovat vaatineet työsuojelua, koska kokevat kiusaamiseksi tulemista, eli kun kohdistuu itseensä niin vaativat suojelua, mutta eivät vaadi opskelijoille suojelua ?

• Lukiolaistyttö

Jos kiusaajat siirtyvät samaan kouluun, kiusaaminen voi jatkua, mutta iän myötä hiukan hienostuneemmin juoruilulla, eristämisellä ja "mulkoilulla".

• Takila

Kiersin kaikki ne koulut, ettei kiusaajat tule perässä ja menin kauppaopistoon. En mennyt lukioon enkä ammattikouluun, korkeakoulututkinnon sitten opiskelin aikuisiällä.

• Kokemusta on...

Omasta kokemuksesta voin kertoa, että kiusaaminen jatkui yläasteen jälkeen lukiossa, kun suurin osa näistä p..päistä tuli sinne. Fyysinen kiusaaminen loppui kyllä lukioon siirryttäessä, mutta henkinen ei.

• elv5

Kiusaaminen alkaa päiväkodeissa, jatkuu kouluihin ja sitä tietä työpaikoille. Pahimpia kiusaajia työpaikoilla ovat keskijohdon pikkupomot ja työterveyslääkärit. Kiusaajat esittävät opettajille ja työpaikoilla esimiehille jotain aivan muuta kuin itseasiassa ovat. Moni kiusaaja tod. näk. kärsii jonkinlaisesta narsistisesta persoonallisuushäiriöstä ja monesti työelämässä ovat esimiesten "lellikkejä".

• ....................

Minua kiusattiin amiksessa. Oikeastaan tämä kiusaamisen takana oli vain yksi henkilö. Toisin kuin peruskoulussa, hän ei saanut koko luokkaa mukaan touhuun. Luokan vaihtaminen auttoi ja uudessa luokassa ei enää kukaan kiusannut. Kiusaaja otti sitten minun lähtöni jälkeen uuden uhrin. Hänen ympärillään oli ns. hännystelijöitä eli pari muuta tyttöä jotka tukivat häntä kiusaamisessa jonkunverran.

Sitten yllättäen kun kiusaaja joutuikin korvaamaan joitakin opintojaan minun uuden luokkani kanssa vaihtuikin tilanne päälaelleen. Olin jokseenkin vahingoniloinen kun hän sai maistaa omaa lääkettään kun kukaan uusista luokkatovereistani ei alkanut hänen kanssaa milleekkään. Hän jäi luokan ulkopuoliseksi siksi aikaa kun kävi samaa kurssia ja taisipa jättää sen jopa kesken. Sanoisin, että se riippuu paljon ryhmästä, onko kuinka kypsää porukkaa. Ei siinä oikeastaan muuta tarvita kuin se yksi joka aloittaa kiusaamisen, mutta toisella asteella kiusaajan voi olla jo vaikeampi saada hännystelijöitä jotka jaksaisivat enää kiusata. Minun tapauksessani luokan vaihtaminen siis auttoi.

• Tein näin.

Itse menin eri lukioon kuin kaikki muut. Minun lukiooni tuli porukkaa kolmestatoista kunnasta, joten harva tunsi ketään ennestään. En itse ainakaan minkäänlaista kiusaamista ole todistanut. Peruskouluni yhteydessä oli lukio, jonne kaikki kusipäät menivät. Yksi syy siihen, miksi menin muualle. Kannattaa kuunnella, mihin porukat ovat hakemassa ja hakea sitten muualle. Itselleni oli ihan selvää, etten siihen lukioon edes halunnut sen painotuksen takia, plussaa oli mänttien jääminen sinne.

Lukiossahan kaikki ovat rikosoikeudellisessa vastuussa teoistaan ja lukiossa vakavia seuraamuksia on helpompi jakaa. Lukion opiskelija voidaan erottaa tai heittää ulos kursseilta. Peruskoulussa koulusta voidaan erottaa korkeintaan määräajaksi eivätkä lapset joudu maksamaan sakkoja puhumattakaan vankilaan joutumisesta. Että vakavia seuraamuksia kiusaajille voidaan jakaa helpommin, eikä lukiossa muutenkaan tarvitse kiusata sosiaalisen statuksen pönkittämiseksi.

• wertwer

valitettavasti niitä ihmisiä on joka koulussa. Vaikka kävisikin niin hyvin, että kukaan entisestä luokastasi/luokka-asteestasi ei tulisi samaan ammattikouluun tai lukioon, omalle luokallesi tai jollekkin muulle, niin siltikin on aina niitä joille joku ei kelpaa, joko ulkonäöltään tai persoonaltaan. Paljon on itsestä kiinni joutuuko uusien kiusaajien silmätikuksi, mutta joskus sille ei vaan voi mitään vaikka joutuukin. Ammattioppilaitoksissa on onneksi paljon myös vähän vanhempiakin opiskelijoita, eikä pelkästään suoraan peruskoulusta tulleita, että sinänsä sekin helpottaa asiaa. he kun osaavat jo ihan asiallisesti käyttäytyä.

• jkdfakdsöafk

Itse vaihdoin peruskoulun jälkeiseen kuoluun ihan toiselle puolelle Suomea. Ei ollut yhtään tuttua joten kiusaaminen loppui siihen. Hyvä ratkuisu ja päivääkään en ole katunut. Elämäni on nyt täällä.

• gorilla in a taco

Valitsin jostain syystä amitsun lukion sijaan, ja siellä kiusaaminen vain paheni. Lopetin sit koulun kokonaan parin kuukauden päästä kiusaamisen takia :<

Eli kannattaa valita amitsu vain jos olet kusipää joka polttaa & juo ja pilkkaa muita jotka eivät niin tee.

• councel

Kyllä se meno rauhottuu yleensä, kun siirrytään toiselle asteelle. Pahimmat idiootit jäävät yleensä ilman opiskelupaikkaa tai joutuvat ottamaan sellaisen vastaan jostain perähikiältä.

Silti valitettavasti osa kiusaajista päätyy toiselle asteelle, mutta kyllä toisten terrorisointi on vaikeampaa siinä vaiheessa, koska eivät ihmiset keskimäärin enää lähde mukaan noihin kiusaamisjuttuihin. Ikä tuo aina vähän viisautta,.

Kannattaa kyllä elämässä kasvattaa kova panssari ja olla alistumatta pilkan kohteeksi. Yleensä jo se kun kysyy kiusaalta suureen ääneen "miksi sä kokoajan vittuilet mulle?" voi saada ihmisen ajattelemaan omien tekojensa seurauksia. Kerro ehdottomasti kiusaamisesta kotona.

Kiusaamisesta voi tehdä viime kädessä rikosilmoituksen poliisille, jos esim. koulu on haluton puuttumaan asiaan. 15 vuotias on aina rikosoikeudellisessa vastuussa omista teoistaan ja alle 15v kohdalla voivat tulla kyseeseen lastensuojelulliset toimenpiteet.

Kiusaaminen nimistä rikosta ei löydy rikoslaista, mutta kiusaaminen voi täyttää jonkin muun rikoksen tunnusmerkistön. Esimerkiksi seuraavia rikosnimikkeitä voidaan soveltaa kiusaamisen yhteydessä:

1. Pahoinpitely: Jos esimerkiksi lyödään, tönitään, potkitaan, kampataan, kuristetaan, vedetään hiuksista, käydään käsiksi tai aiheutetaan toiselle kipua tai vahingoitetaan terveyttä. Vaikka uhrille ei tulisi teosta vammoja tai kipua, niin pelkkä fyysisen koskemattomuuden loukkaus on rangaistavaa (luonnollisesti rikosta on kyllä vaikempi näyttää toteen, jos siitä ei jää mitään todisteita).

Jos sinua on pahoinpidelty, niin käy lääkärissä ja hanki siitä lääkärintodistus. Se on kirjallinen todiste, mitä voidaan käyttää oikeudessa kiusaajaa vastaan.

2. Vammantuottamus : Jos kiusaaja aiheuttaa kiusatun fyysisen loukkaantumisen,

3. a) Kunnianloukkaus: Jos kiusaaja levittää kiusatusta valheellista tietoa esimerkiksi netissä.
      b) Törkeän kunnianloukkauksen kriteerit täyttyvät esim netissä jutun levitessä nopeasti lukuisille ihmisille. Tästä hyvä esimerkki on vaikkapa facebookin käyttö kiusaamiseen. Ota kuvankaappaus omalla koneellasi kiusaajan levittämästä huhusta tms.

4. Yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen: Jos laittaa lukuisten ihmisten saataville (esimerkiksi nettiin) kiusatun yksityiselämästä tietoa tai kuvia ja ne aiheuttavat vahinkoa kiusatulle.

5. Laiton uhkaus: Jos uhataan väkivallalla niin, että uhatulla on syy pelätä turvallisuutensa tai omaisuutensa olevan vakavassa vaarassa.

6.Pakottaminen: Jos väkivallalla tai uhkauksella pakotetaan kiusattu sietämään, tekemään tai jättämään tekemättä jotakin.

Jos kiusaaja tuomittaisiin vähintään ehdolliseen vankeuteen jostain rikoksesta, tulisi siitä hänelle rikosrekisterimerkintä ja se vaikeuttaisi ansaitusti työnsaantia vähintään muutaman vuoden ajan. Rikosrekisteri näkyy myös armeijassa ja se voi estää esimerkiksi RUKkiin tai AUKkiin pääsyn.

Viime kädessähän fyysinen väkivalta lopettaa suunsoiton.HUOM! Kyse pitää olla todellisesta hätävarjelutilanteesta, eli siitä, että kiusaaja käy sinuun jollain tapaa käsiksi ja sinä torjut kiusaajan hyökkäyksen. Muutoin syyllistyt itse pahoinpitelyyn.

-Keskimäärin kiusaaja ei ole tottunut siihen, että kiusattu puolustautuu millään tapaa
      -Väkivaltainen puolustautuminen on entistä suurempi shokki kiusaajalle johtuen esim nyrkin iskun, potkun tms aiheuttamasta kivusta.
      -Ja mikäänhän ei ole suurempi nöyryytys kiusaajalle kuin osoittuatua fyysisesti heikommaksi oman yhteisön edessä.

Jos lähdet sille tielle, että käytät fyysistä väkivaltaa, on sinun hyvä treenata kunnolla ennakkoon ja varmistautua siitä, että voitat kiusaajan. Salilla käynti sekä jonkinlaisen itsepuolustuslajin tai nyrkkeilyn opettelu ovat hyviä lähtökohtia.

• maaria1

Kyllä se jatkuu - ja samat vajakit eivät ole kehittyneet mihinkään tullessaan työelämään. Siellä sitä vasta kiusataankin.

• kiusattu

olen kokenut ammattikoulussa kiusaamista opettajien taholta ja pahin kiusaaja oli itse rehtori. Lukiossa en kiusaamiseen niin paljoa törmännyt. Pari opea toki sielläkin kiusasi. Ammattikoulussa se kiusaaminen oli pahanpuhumista ja rehtorin luo panemista ihan pikkujutuista,kuten jonkun paperin roskakoriin panosta ja pojat saivat olla jääkaapissa ja juosta pöydillä ja ravata luokkaa ympäriinsä ja heille korkeintaan naurahdettiin. Myös emäntä kiusasi rumilla puheilla ja luokanvalvoja loukkasi myös rumilla puheilla. Vieläkin joskus tulee yöllä painajaisina ne ajat mieleen.

• surtu yhdessä

Tyttäreni kohdalla häntä kiusattiin alakoulussa ja se oli syrjintää ettei otettu kaveriporukkaan. Sama jatkui yläkouluajan-joskin muutama kaveri sentään oli koulussa mutta vapaa-ajalla ei yhtään. Nyt ammattikoulussa ja saanut kavereita.Entinen kiusaaja yhteisillä tunneilla ja on vaikean ja vaivaantuneen oloinen.Hyvä että nyt on asiat paremmin.

• lukiossa kiusattu

Minua kiusattiin lukiossa. Meidän lukiossamme kiusaamista siis oli. Olen nyt 30-v. nainen.

Suomessa työpaikkakiusaaminenkin on valitettavan yleistä. Minua ei ole työpaikkakiusattu, mutta olen kerran ollut sellaisessa työyhteisössä, jossa kiusaamista esiintyi. Tässä organisaatiossa oli töissä korkeasti koulutettuja ihmisiä. Eli kiusaamisen esiintyminen ei liity ikään tai koulutuksen tasoon. Kyse on siitä, että ihmisyhteisöissä aina on ns. mätiä munia, olipa virallinen sivistyksen aste mikä tahansa.

• Joskus kyllä

Riippuu onko kiusaajilla aivovamma. Eräs kiusaajani näki minut baarissa vielä 20-vuotiaanakin kutsui minua haukkumanimelläni. Tietysti minkäs sen voi jos on vähät lahjat, tyyppi oli olevinaan muusikko mutta päätyi alkoholistiksi.

Kyllä minä koin lukiossa kiusaamista, mutta en niin paljon. Ihmiset oppivat siinä iässä kätkemään tunteensa paremmin.

Riippuu tosin millaisessa lukiossa on. Itse erehdyin menemään ilmaisutaidon lukioon, jossa oli "ihania, pirtsakoita" näyttelijänalkuja, jotka kovaan ääneen soimasivat muita, syinä aina poikkeava ulkonäkö, isot tissit, tms. Tuolta ajoilta jäikin traumat kaikista taiteellisista ihmisistä jotka ovat itseään täynnä.

Mitähän näillekin "taiteilijoille" tapahtunut, eipä ole hirveästi parrasvaloissa näkynyt.

• Ven

Kiusaamistahan voi tapahtua ihan missä vain, mutta kyllä näkemykseni mukaan lukio on siinä mielessä varmempi paikka kuin amis. Lukiossa ei enää nimittäin pärjää yläasteen aivopierumeiningillä, siellä on pakko ottaa vastuuta ja kasvaa ihmisenä. Keskimääräisesti kiusaajat ovat (ainakin omalla yläasteellani) koulussa välttävästi menestyjiä, eikä heillä siksi ole valmiuksia lukioon. Toinen melkolailla turvallinen saattaisi olla kauppakoulu.

• sssssss

ihan yhtä yleistä kun peruskoulussa

• Jos onni sinua suo

Se vähän riippuu. Itse kun kävin koulula pienessä kylässä, niin jouduin ujouden takia helposti kiusatuksi. Aina kun sain yhden ystävän oli helppoa kääntää se minua vastaan. En halunnut mennä lukioon, koska sinne meni kaikki kiusaajanikin joten päätin samantien mennä tarpeeksi kauaksi
      ammattikouluun, missä ei ole pelkoa että kukaan edes tunne ja se auttoi.

Eli vaikuttaa minne kiusaajasi menevät. Jos tulevat samaan paikkaan niin
      itse pietän todennäköisenä että kiusaaminen jatkuu, mutta mikäli jos
      kiusaajilla on tullut järkeä päähän ( mitä tuskin oletan ellei kiusaaja jengin
      ryhmä hajaannu eri paikkoihin) niin sitten voipii ollakkin että ei enää kiusata.

• aasdfdsfsd

Ainakin omalla kohdalla se jatkui. Kiusaajat tuppaavat valikoimaan uhreiksi niitä, joista he arvioivat olevan vähiten vastarintaa, hiljaisena ja ujona täytin nämä kriteerit aina.

Hiljaiset, ujot tai muuten massasta poikkeavat joutuvat usein kiusatuksi, koska heitä voi suhteellisen huoletta piinata ilman pelkoa, että "se sanoisi jotain takaisin" tai kävisi väkivaltaiseksi, joista kummatkin vaihtoehdot voivat olla kiusaajan kannalta nöyryyttäviä kokemuksia.

Kiusaajat ovat raukkoja, jotka pyrkivät pönkittämään omaa egoaan muiden kustannuksella. Tämän vuoksi kiusaaja on usein kahden kesken "ok-tyyppi", mutta kun ryhmässä pitää päästä pätemään jollain tavalla, niin se tapahtuu yleensä viattomien kustannuksella. Kahden kesken kiusaaja tietää, että hänen uhrinsa ei ole niin esteellinen kuin silloin kun häntä porukalla kiusataan, mikä suorastaan sinetöi sen faktan, että kiusaaja on raukka.

• l.jg

Uskoisin että suurin osa kiusaajista kiusaa vielä niin lukiossa kuin ammattikoulussakin,mutta jos sitä kiusaamista ei vielä täysikäsenäkään älyä lopettaa,siinä tulee sitte yhteiskunta lakeineen vastaan,eli se menee kantapään kautta perille,että ei saa kiusata.

• korkkiruuveja kaikki

Menisikin perille... aikuiset ne vasta kieroja ovatkin, kun kiusaavat. Suurinta osaa on ihan mahdoton saada vastuuseen tekemisistään.

• ..........

Kiusattu on herkempi joutua kiusatuksi ihan kaikkialla . Oma poika oli koulukiusattu (yksi kiusaaja oli opettaja) ja sen takia muutettiin paikkakuntaa ja koulua ja loput peruskoulusta meni ms. normaalilla lasten kismojen kanssa. Ammattikoulu Raumaalla kiusaamimen alkoi uudelleen haukkumalla ja työkalujen varastamisella (saatiin takaisin koulun avustuksella ) mutta pojalle sanottiin ettei sovellu alalle koske ei tule toimeen toisien kanssa eli kiusaajat saivat jäädä (n.puolet luokasta) ja kiusattu joutui lähtemään( 1 on helpompi erottaa kun 8 ). Että näin winnovassa.

• seites

Amiksessa varmaan helposti kiusataan, koska usein kiusaajat eivät ole lukiotason oppilaita, ja menevät ammattikouluihin (jos pääsevät niihinkään). Kiusaaminen usein liittyy heikompaan älykkyysosamäärään, tai omiin henkisiin ongelmiin. Toisaalta riippuu varmasti paljon mikä amis on kyseessä, ja miten motivoituneita amislaiset valitsemastaan alasta ovat. Esim. hyvin erikoistuneissa ammattikouluissa (taideala tms.) kiusaamista varmaan on vähemmän, kuin joissain putkimies tai hoitoalan tms. tavallisten alojen ammattikouluissa, missä saattaa olla vähemmänkin motivoituneita opiskelijoita, jotka menivät sinne kun eivät muuta keksineet. Jos ei ole motivaatiota opiskella, on aikaa ja kiinnostusta kiusata muita.

Lukioissa vaihtelee. Huonomman keskiarvorajan omaavissa lukioissa kiusaamista esiintyy helpommin, koska heikommatkin oppilaat pääsevät näihin. Tasoerot oppilaiden kesken voivat olla suuria (etenkin pienillä paikkakunnilla, missä ei ole kuin yksi lukio), ja osaa opiskelijoista ei edes kiinnosta opiskella, joten he keskittyvät "erilaisten", esim. hyvin menestyvien, opiskelijoiden kiusaamiseen. Olen kuullut lukioista, joissa jopa opettajia kiusataan.

Itse olin korkeatasoisessa lukiossa, jossa opiskeli varmaan useampi ex-kiusattu. Eipä näkynyt meidän lukiossa kiusaamista. Ainoat kiusaamisyritykset lukiolaisia kohtaan tulivat samassa talossa olleilta maahanmuuttajataustaisilta, meluavilta yläastelaisilta. Eipä niitä kukaan järkevä ihminen jaksanut kuunnella, ja kyllästyivät lopulta itsekin lukiolaisille mesoamiseen. Lukion puolella kiusaamista en kyllä havainnut lainkaan, ja meidän vuosikurssillamme oli oikein hyvä yhteishenki. Kaikkien kanssa pystyi puhumaan jne.

• Valitettavaa mutta

Kiusaamista on ala-asteelta toiselle ja kolmannelle-asteelle asti ja työelämässä myös. Sitä on siis joka paikassa ja joka ikäryhmässä.

• vliklvjkvlj

toiset ilmeisesti kokevat kiusaamista koulu toisensa jälkeen. mistä johtuu, että toiset ovat selvästi alttiimipia kiusatuksi joutumiselle?

• On kiusattava!

Ne ovat niin vastenmielisiä pizzanaamoja tai pinkoja, tai haisevat pahalle tai jotain. Tai sitten niillä ei ole isää tai vaatteet ei ole muodikkaita. Näitä pitääkin kiusata, ne ovat ansainneet sen!

• .........
        On kiusattava! kirjoitti:

Ne ovat niin vastenmielisiä pizzanaamoja tai pinkoja, tai haisevat pahalle tai jotain. Tai sitten niillä ei ole isää tai vaatteet ei ole muodikkaita. Näitä pitääkin kiusata, ne ovat ansainneet sen!

Oot sairas narsisti KETÄÄN EI SAA KIUSATA !!!! Ainoastaan kiusaaja pitää laittaa järjestykseen niin että ymmärtää , ei uskalla tai pysty enään kiusamaan !

• jäätävä vittuilija

Ala-asteella se on kiusaamista, siitä edespäin vain vittuilua.

• Tomute

Oi miksi kiusaajakin on tahrinut kätensä niin monen viattoman neidon verellä?

• khj

Fyysisiä kiusaajia ei tietenkään työelämässä enää silleen näy,koskapa parikymppisille hakkaajille on sitte ihan omat paikkansa.
      Tietenki kaikenlaisia solvaajia on aina oleva,mutta niistäki pahimmat viihtyy ehkä paremmin jossain muualla ku työyhteisössä,eikä niitä kauaa missään työpaikoilla kovin kauan katteltaiskaan.

• kalevi

Syrjintää voi tapahtua läpi elämän. Kiusaaminen voi jatkua työelämässäkin. Kyse on vain ihmisten persoonista joihin törmäät matkan varrella. Jotkut ovat viisaampia kuin toiset, ja kiusaaminen kyllä ainakin vähentyy laumasta yhteen henkilöön mitä vanhemmaksi kasvaa. Mutta jotkut eivät kasva siitä heikon itsetunnon pönkittämisestä mihinkään - tai jotkut ovat vain syntyjään ns. huonolla tuulella eivätkä kasva ihmisiksi.
      Riippuu paikoista mihin menet opiskelemaan tai töihin ettei paikalla olisi yksikään ihminen joka katsoisi kieroon ja alkaisi levittämään huhuja.

• totuus

Kiusaajia on ikävä kyllä niin lukiossa kuin amiksessakin... Onhan niitä työelämässäkin.

• sage

Musta tuntuu että kiusaaminen loppuu vasta aikuisiällä. Vielä amiksessakin kiusattiin aika pahasti. Nyt aikuiskoulutuksessa ei mitään ongelmia.

• sage

ps. ei ollut ykskään kiusaaja vanhasta koulusta siellä amiksessa.
        ja totta kai kiusaamista voi myös esiintyä aikuisten keskuudessa.

• Yksuhri

Tämä on hyvä aihe ja vastaan vaikken enää nuori olekaan. Eli minua kiusattiin hiukan yläasteella, mutta en paljon välittänyt siitä. Se oli pelkästään sanallista kiusaamista ja aika lievää. Sitten menin lukioon ja siellä ei kiusattu ollenkaan ilmapiiri oli todella sivistynyt ja salliva, mutta YLÄASTEELAISET rupesivatkin kiusaamaan minua. Kiusaaminen oli niin pahaa että sain mielenterveyden ongelmia enkä ole vieläkään toipunut, ehken toivu koskaan. En silti ole katkera kiusaajilleni, koska uskon että jossain vaiheessa kiusaaminen olisi kuitenkin alkanut, vaikkapa sitten työpaikalla. Nyt olen jo melkein luopunut toivosta että saisin joskus työpaikan. Kyllä sitä joskus miettii, olisiko elämä voinut mennä eritavalla, jos ei olisi kiusattu! Minua kiusattiin jo TET-harjoittelussa, pomot kiusasivat, vaikkei siellä paljon ihmisiä ollutkaan. Kiusaamisen syy koulussa oli rumuuteni mutta sitä en ymmärrä miksi aikuiset kiusasivat. Ajattelin yhdessä vaiheessa mennä ammattikouluun, mutta sitten sairastuin uudelleen psyykkisesti. Nyt parhaillaan mietin kannattaisiko vielä yrittää jotain työnhakua, koulutusta tms. Vai luovuttaisiko suosiolla. Kiusaajille haluaisin sanoa, että vaikkette sillä hetkellä ajattelisi tekojenne vaikutusta, niin ne voivat murtaa uhrin mielenterveyden pysyvästi!

• Tyhmäkö?

Nyt jos joku kertoo mitä on kiusaaminen, koska osa kokee jo sen kiusaamisena kun heille sanoo aamulla huomenta...

• yksuhri
        Tyhmäkö? kirjoitti:

Nyt jos joku kertoo mitä on kiusaaminen, koska osa kokee jo sen kiusaamisena kun heille sanoo aamulla huomenta...

No voin vastata että minulla ainakin oli uhkailuja tuhopoltolla, mistä säikähdin kaikista eniten, käsiksi käymistä, rumaksi haukkumista päin naamaa. Työharjoittelussa taas oli enemmänkin sellaista tylyyttä, ulkopuolelle jättämistä, hymyttömyyttä, jne mistä tuli vain paha mieli, mutta eivät mielenterveysongelmani alkaneet vielä sieltä, vaan tästä yläastelaisten "käsittelystä". Olin hyvä oppilas sitä ennen, mutta en enää sen jälkeen. Minulta on kysytty miksen ottanut yhteyttä poliisiin, mutta mitä poliisi muka olisi voinut tehdä. Mitäs te muut olisitte minun sijassani tehneet? Totta, olin aikamoinen nyhverö teininä ja juuri siksi sairastuinkin.

• ykskiusattu
        yksuhri kirjoitti:

No voin vastata että minulla ainakin oli uhkailuja tuhopoltolla, mistä säikähdin kaikista eniten, käsiksi käymistä, rumaksi haukkumista päin naamaa. Työharjoittelussa taas oli enemmänkin sellaista tylyyttä, ulkopuolelle jättämistä, hymyttömyyttä, jne mistä tuli vain paha mieli, mutta eivät mielenterveysongelmani alkaneet vielä sieltä, vaan tästä yläastelaisten "käsittelystä". Olin hyvä oppilas sitä ennen, mutta en enää sen jälkeen. Minulta on kysytty miksen ottanut yhteyttä poliisiin, mutta mitä poliisi muka olisi voinut tehdä. Mitäs te muut olisitte minun sijassani tehneet? Totta, olin aikamoinen nyhverö teininä ja juuri siksi sairastuinkin.

Jatkan vielä, vaikka vähän sivuaa aihetta... Eli ei mitään tuhopolttoa koskaan tapahtunut ne olivat vain teinien uhoamisia, mutta vahinko psyykeelleni oli jo tapahtunut. Enkä edes ole varma sairastuinko kiusaamisen takia vai olisinko sairastunut joka tapauksessa (geneettinen alttius) Mutta psykiatriselta puolelta olen saanut paljon apua ja suosittelen kaikille muillekin kiusatuille, uskon että yksin on aika mahdottomuus selviytyä kaikesta. Minulla vain on kaksijakoinen suhtautuminen hoitoon, eli välillä koen että se ei edes ole hyväkseni, mutta suurimman osan ajasta hoitohenkilökunnasta on tähän mennessä ollut paljon apua. Toivottavasti on jatkossakin... Kyllä ihailen hoitajia jotka jaksavat päivästä toiseen puurtaa toivottomien tapausten parissa.

• kiustaan lukiossakin

Oma kokemus on se, että kiusaaminen muuttaa muotoaan lukioon siirryttäessä. Kiusaaminen oli enemmän sitä, että jätettiin kaiken ulkopuolelle.

• eksä..-

Turpaan ja kovaa Kaikkia kiusaajia, niin aikuisia kuin lapsiakin!!!!!!!!!!! kokemusta nimittäin on!!! sitten se loppuu!!

Ja turha sanoa, ettei se ole ratkaisu, kyllä se vaan on, vai annatteko mieluummin kiusaamisen jatkua, mitä??

• Ja entäs sitten työpaikkakiusaaminen, jonka uhriksi olen aina joka työpaikassani jou-tunut ennemmin, tai myöhemmin ? Ja entäs sitten ne tenavat, jotka kiusaa vanhem-pia, tuntemattomia ihmisiä ? Sekin on koettu, ja se kierre jatkuu....... Ja kyllä sitä kiu-saamista tapahtuu joka koulussa, myös lukiossa ja ammattikouluissa ympäri suo-men. Se ei lopu koskaan. Tenavien vanhemmat vaan ei välitä..........ovat itse olleet samanlaisia aikanaan ja takuulla juovat ja /tai polttavat.......ja huumeet......takuulla ! Vähät välittävät, kun häpeällinen jälkikasvu tekee tuhojaan...........

• Jeesa

Kiusaaminen loppuu siihen kun antaa samalla mitalla takaisin. Muu ei ole omalla kohdallani toiminut, valitettavasti. Tiedän että kiusaajalla on paha olo mutta siitä huolimatta vasta takaisin antaminen auttaa. Toisen ihmisen pahaa oloa ei kannata itsellensä ottaa.

• amislainen

Itellä ainakin kiusaaminen loppui amikseen siirtyessä. Paljon mukavampaa ollut kun peruskoulussa

• tekopyhyyttä

En ymmärrä mikä tässä on niin vaikeaa. kaikkia kiusataan ja kaikki kiusaavat joskus!
      Massasta kyllä erottaa ne, jotka pitävät itseään muita parempina ihmisinä, kannataa sitten ihmetellä miksei muut halua tutustua. He kutsuvat itseään "kiusatuiksi", yleensä kieltävät koskaan kiusanneensa ketään (eli valehtelevat), heidän auktoriteettinsa eivät kestä sitä ettei heillä muiden mielestä ole auktoriteettia. Isompi ongelma on se että valtio pakottaa heidät elämään siinä, ihmetelkää sitten kouluampumisia, niin pitkälle joidenkin ihmisten auktoriteetti kantaa =

"jos minua kiusaat, eikä mielestäsi minulla ole auktoriteettia, minä suunnittelen kostoasi pitkään ja hartaasti, toivon että saan ampua sinut."

on minuakin kiusattu, mutta en kestä sitä kun itsensä "kiusatuksi" leimaavat väittävät ettei ole koskaan kiusannut ketään. Jos ei haukkua kestä on asiat huonosti.

Fyysisesti pahoinpitelevä kiusaaja on eri juttu, mutta minkäs tekee jos ei poliiseille kerro.

• kiusattu

No sanasi olivat kuin suoraan minun suustani "jos ei haukkua kestä on asiat huonosti" niin minulla onkin. Jos joku haukkuu alan voida aivan fyysisesti pahoin, oksettaa, pelottaa jne. En väitäkään että asiat olisivat hyvin. Olen kokeillut lääkkeitä ja vaikka mitä. Mutta tuota en usko että kaikki kiusaavat joskus minä en hissukkana ainakaan ole uskaltanut kiusata ketään...

• Amis on pahin

peruskoulussa/yläasteella ei kiusattu yhtään. mut amiksessahan se kaikki alkoi. Ulkopuolelle jättämistä, nimittelyä. Aika vaarallista kiusantekoa mm. koneilla, laitteilla ja tulella. Oon kuullu näitä juttuja miljoonia myös muilta kun ollaan työsalissa keskenään ni siel voi tehä ihan mitä vaan. Kaveri lopetti oman kiusaamisensa vetämällä turpaan, itse jäin aina alakynteen kun painia otettiin. myös intissä jätettiin ulkopuolelle kun olin erillainen ja oli vaikeuksia pysyä ryhmän mukana. Jopa kapteeni sano että vaikeeta sulla on intin jälkeen. Erehtyi, nykyään on tosihyvä vaki työpaikka missä ei mitään kiusaamista pahemmin esiinny.

• Mennyttä aikaa

Kyllä mun kohdalla ainakin lukiossa aikanaan. Ei tosin samassa mittakaavassa ja muuttui muutenkin "aikuismaisemmaksi", mut kuitenkin.
      Lähinnä oli ulkopuolelle jättämistä, ihme kommentointia milloin mistäkin ja välillä suoranaista vittuilua.
      Pahin oli tällainen, että olin kuulemma kehuskellut olevani erään rinnakkaisluokalla olevan tytön kanssa kimpassa. Ei siinä muuten mitään, mutten ollut sanallakaan puhunut tästä ko henkilöstä yhtään mitään missään muodossa kenellekään mitään. Ihan sen takiakin jo, koska en tuntenut häntä emmekä pyörineet edes samoissa kaveripiireissä ja mulla oli jo toisella paikkakunnalla asuva tyttöystävä silloin.
      Eikä mun tapoihin kuulu muutenkaan jauhaa tyhjää tuollaisista asioista.
      Vielä kun aluksi totta kai koitin oikoa tätä asiaa, etten ole todellakaan puhunut mitään tuollaisia, niin mut leimattiin ties miksikä ja pari tyyppiä(tän tytön jotain kavereita) uhkasivat vetää tämän takia mua kunnolla turpiin jne jne.
      Nää kaikki johtu ehkä siitä, et olen aina ollut hieman hiljainen ja syrjäänvetäytyvä tyyppi, kilttikin myös. Ja mä vietin kyl suurimman osan vapaa-ajastani tuolloin muualla kuin silloisten opiskelutovereiden seurassa milloin missäkin bileissä.

• Huono äiti

Lapselle sanotaan aina että "anna samalla mitalla takaisin".

Oikeesti, jos lapsi osaisi tuon taidon niin kait se olisi jo sen tehnyt. Toi on pahin asia mitä voi kiusatulle sanoa, saaden tämän tuntemaan itsensä vielä enemmän vaillinaiseksi.

Minua kiusattiin lapsena paljon, vastassa oli 6 tyttöä ja minä yksin toisella puolella. Itkin vaan.

Jos omat lapset joutuvat kiusatuksi, sanon että läpsäise vaan reilusti kämmenellä naamaan. Ihminen on typerä otus, ja se oppii vain yksinkertaisella tavalla. Ei puhuttelut, keskustelut, opettajien palaverit auta mitään. Mutta sen läpsyn naamalle muistaa koko ikänsä.

• Erilainen mutsi

No eipä ole ihme, että kiusailuista eikä mistään väkivallasta tule mitään loppua. Onko koskaan juolahtanut mieleen, millaisen kierteen tuollainen aivoton ajattelu saa aikaan?

• rehellisesti...

Kiusaaminen on aika yleistä vielä aikuisena, jopa hautaan asti sitä joutuu monet kokemaan. Työpaikoillakin valitettavasti hyvin tavallista.

• mie vain

Olen pohtinut, että olisiko se parempi jos kiusaaminen alkaisi jo päiväkodissa tai mahdollisimman nuorena. Minulla se alkoi niin vanhana, ja olin jo tottunut siihen että kaikki suurinpiirtein levittävät punaisen maton eteeni kun astun huoneeseen, jos ymmärrätte vertauskuvan. Niin se tuli AIVAN TÄYTENÄ SHOKKINA mulle... Varmasti sitten olen sellainen, niin kuin täälläkin on kirjoiteltu, että koen jo päivään sanomisen kiusaamiseksi, ja se johtuu siitä että pienenä ei kiusattu lainkaan. Mutta tosta aiheesta: Minun on aivan mahdoton uskoa että lukiossa voitaisiin kiusata. Kuitenkin olen lukenut täältä ketjusta päinvastaista.

• en halua muistaa

Lukiossa kiusattiin. Oli huono ilmapiiri muutenkin ja kyllä monet muutkin saivat siitä kärsiä. Juoruja, syrjimistä ja jotain ihme kommentointia joka asiaan. En kyllä koskaan ajatellut, että lukiossa voisi olla tälläistä. Ihme kyllä yläaste oli minulle ihan ok aikaa, mutta lukiossa kaikki meni huonompaan suuntaan.

Ei se keskiarvo aina kerro ihmisestä mitään. Ei voida olettaa sitä, että kaikki joilla on huonompi keskiarvo ovat kiusaajia. Siinä tapauksessa minäkin olisin kiusaaja, joska en päässyt siihen "parempaan" lukioon. Oli varsinkin yhdessä aineessa vaikeuksia. Ja en muutenkaan mitään huippu-arvosanoja saanut.Toisaalta olisin varmasti muuten "sopinut" siihen toiseen lukioon paremmin, mutta keskiarvon vuoksi sinne en voinut päästä.

• näin se vaan on

Ei lopu.

• Vitutus

Ite menin peruskoulun jälkeen amikseen, oon siis nyt ekaa vuotta siellä. Ja ei kiusaaminen loppunut vaikka yksään niistä oppilaista ei ees tuntenu mua enne ku menin sinne. En siis oo ainoo ketä siel kiusataa, siel piirretää ja kirjotellaa porukoide työtakkeihi ja yhen kengät on poltettu. Että ihan kiva olla siellä nyt seuraavat 3 vuotta...

• Toimi heti!

Jos joku kiusaa, ota todistaja mukaan ja mene sanomaan kiusaajallesi, että koet hänen käyttäytymisen häirintänä ja kiusaamisena, ja pyydä lopettamaan. Jos ei auta, vie asia vanhempiesi ja opettajasi tietoon ja pyydä heitä katkaisemaan kiusaamisen kierre. Mikäli opettaja ei pysty ratkaisemaan tilannetta, vie asia opettajan esimiehen tietoon ja pyydä välittömiä toimia asian eteen. Tässä vaiheessa on todennäköisesti niin paljon pöhinää pöntössä, että asia alkaa selviämään. Jos ei selviä, etene järjestelmällisesti hierarkiassa ylöspäin päättäväisesti. Varmasti löytyy ketjusta opetustoimen henkilöitä jotka pystyvät ja ovat velvoitettuja lopettamaan kiusaamisen!

• VituttaaSAATANA

Kyllä ammattikoulusta löytyy melkein joka luokasta vähintään yksi kusipää joka aiheuttaa vitutusta. Auto, logistiikka ja metalli (suljetut osastot) sieltä löytyy ihan käsittämättömiä vajakkeja jotka vittuilee ja kerjää turpaansa. Opettajat vaan hymyilee ja yrittää kestää koska jos ne paskiaiset erotettaisiin koulusta niin silloin loppuu opettajilta työt ja koululta rahat. Siihen vielä eduskunnan nuorisotakuu yms sekoilut niin ei tilanne parane ollenkaan. Eli jos olet herkkä ja mahdollisesti kärsit neurologisesta poikkeavuudesta joka vaikeuttaa sosiaalista kanssakäymistä niin ÄLÄ MENE AMIKSEEN! Kusipäät saa kans pysyä poissa perkele!

Tekisi mieli lyyä erästä amista mutta tiedän että siitä joutuu ongelmiin. Onneksi suurin osa porukasta vihaa sitä muutenkin niin lohduttaudun sillä tiedolla etten ole yksin ongelmani kanssa, ala-asteella olisin hakannut sen ajat sitten. Ala-aste oli legendaarista, ei tullut rikosrekisteriä vaikka hakkasin pari kusipää mamua.

• hlbvd

Mitähän tarkotat suljetulla osastolla, kun täällä ainakin autolla opiskelijat palvelee asiakkaitakin jonkun verran. Esim. Ottaa työn vastaan ja kertoo luovutuksessa mitä on tehty.

• Ratkaisu löytyi!

Ruokous auttaa.

• ..................

Mulla oli hienoa aikaa ammattikouluaika, en vaihtaisi sitä mihinkään. Aina oli paikka johon mennä juttelemaan, kun oli paljon frendejä ja tuttuja, kun asuin opiskelija asunnossa!

Löysin nykyisen exänikin sieltä tyttöjen soluasunnosta :P

• lukiostapäässyt

Kiusaaminen vähenee ainakin lukioon mennessä, mutta kiusaamista on monenlaista. Ainakin ulkopuolelle porukasta jättämistä ja välttelyä esiintyy. Välillä jotain ilkeitä sanomisia, mutta ihan selkeästi vähemmän kuin aikaisemmin. Tosin riippuu paljon paikasta ja tyypeistä, joita koulussa on.

• jhaskih

Mulla kokemusta kiusattuna olemisesta aikuislukiossa ja kiusaajat olivat lähes nelikymppisiä :( Ei siis mikään lasten juttu vaan kyllä aikuisetkin osaavat ja onhan työpaikkakiusaaminenkin aika yleistä.

• Onko juolahtanut?

No mikä se sinun ongelmasi on, että annat kiusata itseäsi?

• lyöminen auttaa

Se jatkuu niin kauan kun opit lyömään

• 123456789

Olen kyllä samaa mieltä. Väkivalta voi aiheuttaa seuraamuksia, mutta minusta itsekunnioituksella ja mielenrauhalla ei ole hintalappua.

Olin myös sellainen ujo hiljainen kirjoista ja roolipeleistä pitävä poika. No pidän edelleen kirjoista ja roolipeleistä, mutta enää minun yli ei kävellä. Yläasteella jouduin ihan kiusaajaringin silmätikuksi. Opettajat nostivat kätensä käytännössä ylös ja homma jatkui....arvosanat tippuivat itselleäni koska lintsasin koulusta.

No kahdeksannen luokan talvellä totesin että nyt riittää..tai oikeastaan Isäni tuskastuneena koulun munattomuuteen laittoi minut itsepuolustuskurssille. ja muutenkin aloimme tekemään yhdessä voimaharjotteluja. Isäni mielestä oli aito vaara siitä, etten pääsisi haluaamani lukioon. Näin todennäköisesti olisi käynyt, jos en olisi saanut apua tilanteeseeni.

Eihän siinä tietenkään mitään edistystä heti tapahtunut vaan kiusaaminen jatkui kesän alkuun saakka. Ei kiusatusta muovata yhdessä viikossa mitään soturia.
      Yhdeksännen luokan alussa olin kuitenkin ihan toisen näköinen. Lihasmassaa oli tullut lisää ja olin aika helvetin hyvässä kunnossa kesän voimailun ja treenailun jälkeen.

Menin ensimmäisenä koulupäivänä kahden pahimman klusaajan luo ja pistin kumpaakin kaveria turpaan ilman varoitusta. Ensimmäistä kaveria löin suoraan nenään niin että nenä murtui..toista iskin leukaan (hammaslääkerille tuli asiaa). Sen jälkeen potkin kylkiin ja löin säälimättä selkään. Tein toiselle vittumaisimmalle vielä kivuliaan käsilukon.

Kaverit eivät ilmestyneet pariin päivään kouluun lainkaan. Jouduin jälki-istuntoon toki ja siitä seurasi kaikenlaista kodin ja koulun välillä, mutta nämä 2 tyyppiä eivät koskaan enään soittaneet suutaan. Viesti meni perille myös muille kiusaajaringin jäsenille. Oli kyllä sen arvoista ja pääsin 9:n jälkeen haluaamni lukioon.

Joskus oikeus on vaan otettava omiin käsiin.

• kokemuksen rintaääni

Jos alistut ja annat BULLY:jen hyppiä silmille saat tehdä sitä lopun ikääsi ja tää on puhdasta faktaa kaverit. Sun pitää tehdä selväksi välittömästi missä menee sun rajat! Sun kustannuksella ei naureta sua ei tönitä sulle ei vit-tuilla sun pitää tehdä se niin kertakaikkiaan kunnolla ja lopullisesti sillä se myös nostaa sun itsekunnioitusta.

-Jos sulle vit-tuillaan niin vittuile pahemmin takaisin ja kertakaikkiaan niin paljon että sinä et ole se joka sitä ensin lopettaa! Itse asiassa tuokaan ei riitä sillä yleensä kiusaajat yrittää kahdesti siis sulle vit-tuilu yritys toistuu luultavasti seuraavana päivänä! Silloin sun pitää taas olla yhtä kova ja sinä olet taas se joka ei lopeta ensin! Varmuuden vuoksi voit myös vit-tuilla varmuuden vuoksi kiusaajalle sen jälkeenkin kun hän näyttää laantumisen merkkejä! Sitten kun hän sanoo lopeta jo niin tiedät että olet periaatteessa voittanut ja hän tuskin rupee sulle enää aukoon.

-Jos kiusaaminen on fyysistä niin voit töniä takaisin ja tehdä selväksi että sinuun ei kosketa. Jos kiusaaja on sinua vahvempi teet kaiken katastroofimaisimmat toimenpiteet mitä voi tehdä ensin kerrot opettajille ja niin että sut otetaan vakavasti sitten kotona vanhemmillesi sitten soitto kiusaajan vanhemmille ja tarvittaessa vaikka poliiseille!

Eiköhän noilla konsteilla saa kiusaajallekin sen verran painetta ja pelkoa että se loppuu kokonaan ja on varoituksena muillekin kiusaajille että sinä olet se ketä ei kannata kiusata!

• Aina jatkuu

Yliopistossa on kiusaamista, sekä opiskeljoiden että tutkijoiden keskuudessa. Ei se ikinä lopu.

• tietoisuus

Rakastakaa toisianne

• hyvää huomenta

niinpä. kohdelkaa muita sekä itseänne hyvin.

• Riippuu paljon koulusta, moni kiusaaja syventyy opiskeluun toiset saattavat jatkaa kiusaamista.

Joskus ainut vaihtoehto on pyrkiä toisaalle opiskelemaan

• Kiusaamista kaikkial

Älkää luottako siihen että kiusaaminen loppuisi peruskoulun jälkeen. Kyllä sieltä lukioista löytyy nykyään ihan samanlaisia reikäpäitä kuin amiksestakin. Sen lisäksi moni kiusaaja on ns. hyvän perheen lellitty lapsi, ja jatkaa kyllä toisten kiusaamista siellä lukiossakin. Heille on pienestä asti opetettu vanhempien ja suvun toimesta että he ovat muita parempia ja voivat tehdä mitän vaan.

He kiusaavat armotta esim. köyhdempien perheiden lapsia, nauravat toisten vaatteille, ulkonäölle yms. Näitä tapauksia löytyy varsinkin tytöistä. Jos asiasta ilmoitetaan vanhemmille, he eivät reagoi mitenkään, koska ovat itsekin sitä mieltä että heidän lapsi on muita parempi.

Sama meno jatkuu usein myös yliopistossa. Se "hyvän suvun" lapsi nauraa muolle ja käyttäytyy ylimielisesti muita kohtaan. Jos joku luokalla on vääristä piireistä, hänet suljetaan porukan ulkopuolelle aivan kuin peruskoulussakin.

Kyllähän sitä toivoisi että iän myötä ihmisistä tulisi fiksumpia ja parempia ihmisiä, mutta eipä se aina niin mene. Kyllä sitä "luokkajakoa" esiintyy ihan lääkistä ja oikista myöten. Jotkut ihmiset ovat kiusaajia koko elämänsä ajan ja jos joku joutuu tällaista silmätikuksi, niin muutkin helposti hylkäävät hänet ja jättävät yksin.

• tyty

Olen ollut peruskoulusta lähtein koulukiusattu ja sama jatkuu amiksessa. Porukat on jämähtäneet ala-astetasolle. Kiusaaminen on piilovittuilua ja porukasta jättämistä.

• Kalfusadon

Mulla on ihan sama juttu :(

• justiinsa

kiusaamiseen voit saada vertaistukea! Valopilkku-projekti on Lahdessa toimiva valtakunnallinen taho johon voit olla yhteydessä. Sain apua!
      Kiusaaminen.fi-foorumi on myös yksi paikka jossa voi kirjoitella kiusaamisesta.

• Anonyymi

Vaasan lyseon lukio on homokammoinen paikka

• Anonyymi

Olen itse amiksessa (tyytyväinen siihen) ja olen oikealla alalla mut meidän luokka on rauhaton. Siellä esiintyy vähän kiusaamista joka ei ole selän takana naureskelua pahempaa mut on se ihan perseestä suoraan sanottuna. Mua ei siellä luokassa kiusata mut se on sellasta pientä naureskelua. On se silti hieman vittumaista.

• Anonyymi

Lähilukiossa oli huutelua ja paskan puhumista selän takana. Liikkatunnilla perinteinen mohuoaminen niille jotka ei osanneet pallopelejä. Semmonen seiskan keskiarvon pääsyvaatimus missä mm. kovien luonnontieteiden lehtori oli hieman sekaisin (toimi mokoma myös ryhmänohjaajana yhdelle lukioryhmälle). Mukana tuli muutama eksynyt piruparka, jotka tuli lukioon perusteella "ei v**u*sa mihinkään amikseen!" ja oli ainoa lukio mihin pääsivät sisään. Eivät saaneet tarvitsemaansa tukea koska opinto-ohjaus oli kehnoa ja ryhmänohjaajana oli tämä vähemmän terve lehtori. Voivat huonosti ja tod. näk. tulivat kateellisiksi muutamalle opinnoissaan menestyvälle "oudolle" nörtille, joista olin yksi (tämän olen antanut anteeksi, siitä alempana lisää).

Nälvimiseen ja supatteluun osallistu myös pari paremmin menestynyttä oppilasta, jotka oli "coolien jengissä" mukana. Varmaan pelkäsivät että joutuvat halveksittuun nörttikategoriaan jos eivät osallistu nörttien "noitavainoon". Abiristeilyllä päädyin jututtamaan yhtä näistä kiusaajista niin avautui laskuhumalassa tulevaisuuden pelostaan. Koki olevansa huono kaikessa, kirjotukset pelottaa eikä tiedä mihin pääsee. Kovasti kiitti että jaksoin kuunnella vaikka olinkin "saastainen nörtti". Tästä kaikesta olisi selvitty hyvällä opinto-ohjauksella, josta ilmeisesti oli päätetty säästää viimeiseen senttiin.

Eli lukion pääsyvaatimus kertoo jo jotain meiningistä. Kotikylän lähilukion sijaan kannattaa pyrkiä n. 8:n keskiarvovaatimuksen lukioon jos arvosanat ja motivaatio vaan riittää. Ressussa tms. huippulukiossa näkisin riskinä kovan kilpailutilanteen, joka voi eskaloitua huonoon yhteishenkeen ja sitä kautta kiusaamiseen.

• Anonyymi

Kyllä mua ainakin kiusattiin jonkin verran aikanaan omassa lukiossa, vaikka siellä oli tai ainakin oli olevinaan nollatoleranssi kiusaamisen suhteen.
      Mm. mun oma luokanvalvoja väitti melki heti ensimmäisenä, että tässä lukiossahan ei sitten kiusaamista esiinny.
      Fyysistä väkivaltaa ei juurikaan ollut, se olikin ehkä lukion ja amitsun ero tuolla paikkakunnalla ainakin. Amitsussa sentäs vedettiin rehellisesti turpiin, lukiossa kiusaaminen oli enempikin sanallista ja muutenkin henkistä.
      Mm tätä paskanjauhamista selän takana ja välillä päin naamaakin.
      Oudoin oli sellainen tilanne, kun eräs rinnakkaisluokalla ollut likka väitti, että olin kehuskellut olevani hänen kanssaan kimpassa. Ei kuitenkaan suostunut sanomaan, kuka oli hänelle näin väittänyt, vaan alkoi syyttämään ja melkeinpä sättimään, että väitän ja haukun hänen kavereitaan valehtelijoiksi.
      Mitä he olivatkin, kun en ollut koko 3 vuoden aikana sanonut mitään tästä muijasta kenellekään enkä puhunut hänestä kenenkään kanssa. Tietenkään, kun en ollut ikinä jutellut hänen itsensä kanssaan enkä nyt ollut muutenkaan millään tavoin kiinnostunut hänestä ja hänen seurastaan. Muutenkaan ja vielä kun satuin seurustelemaan tuolloin toisella paikkakunnalla asuvan tytön kanssa ja olimme olleet jo melkein vuoden yhdessä, kun hän alkoi väittämään mun kehuskelleen olevani olemattomassa suhteessa hänen kanssaan.
      Oli kyllä näitä koulun "suosittuja" kaiketi ulkonäkönsä vuoksi ja varmaan ainakin jossain määrin täynnä itseään senkin vuoksi.
      Ja joku oli kai muutenkin pistänyt ihan silkkaa veemäisyyttään tuon huhun liikkeelle, jos ei jostain syystä ollut hänen oma ideansa. Joku joka inhosi minua jostain syystä tai muuten vaan.
      Juoruilijat saivat kyllä pitkän nenän, kun pari luokkakaveriani näki minut joskus silloisen tyttöystäväni kanssa Tampereella erään kerran ja tottakai uteliaisuuttaan ryntäsivät juttusillemme. Heidän ilmeet olivat vielä näkemisen arvoiset, kun tyttikseni kertoi meidän olleen niin ja niin kauan yhdessä ym. Niin tajusivat siinä vaiheessa viimeistään, että mä en tosiaankaan ollut väittänyt mitään suhteita itselleni oman koululaisten kanssa.
      Sitten oli tietty nämä ulkopuolelle jättämiset, sosiaalinen eristäminen kai se varsinainen nimitys on sille..
      Jos joku kysyi esim jotain kouluun liittyen ja vastasin siihen, niin vastaustani ei noteerattu vaan kysyttiin muilta niin kauan, että joku muu selitti sen asian ja joskus jopa ihan samoin sanoin, mitä olin itse juuri sanonut asiasta.
      Vähättely ja mitä näitä olikin.
      Yksi perätön juoru oli tällainen, että olin muka runkannut koulun suihkutiloissa yksinäni joskus. Kun hyppäreillä kävin aina punttisalilla, kun siihen oli lupa koulun puolesta ja totta kai kävin aina treenin jälkeen suihkussa. Ja usein hyppärini oli sellaiseen aikaan, ettei muita ollut suihkussa tai liikuntatunnilla ylipäätään.
      Niin yksi tyyppi alkoi jossain vaiheessa puhumaan tällaista, kun tiesi mun treenaavan vapaatunneilla ja käyvän suihkussa sen päätteeksi.
      Ja mitä kaikkea nyt olikaan.. Paria muutakin kohdeltiin samalla tavoin.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      86
      2341
    2. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      19
      2272
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      19
      1818
    4. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      105
      1477
    5. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      76
      1472
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      162
      1253
    7. Aatteleppa ite!

Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      257
      1042
    8. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      68
      969
    9. Onko se ikä

Alkanut haitata?
      Ikävä
      78
      919
    10. Omalääkäri hallituksen utopia?

Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      174
      903
    Aihe