Opiskelen lähihoitajaksi ja mietin sitä viidakkoa, mitä tämä tutkintojen suorittaminen on. Näyttötutkintoon vaikuttaa ihan liikaa "epäkurantit" tekijät ja sattumanvaraisuus. Tutkintoa ei valvota riittävästi ja opiskelija on aika tavalla sen armoilla, millaisen paikan saa.
Jos ei tietä työpaikoista ennakkoon kovinkana, vaan joutuu sattumanvaraisesti ns. oletettuun hyvään työssäoppimispaikkaan, missä kaikki meneekin ihan päin sanonko mitä, siinä sitten ollaan ja arvionti on pahimmissa tapauksessa hylätty, jos ei satu kemiat kohtaamaan tutkintoviikon ohjaajan kanssa.
Ihan liian monet ei asiaan kuuluvat seikat vaikuttaa, onnistuuko vaiko saatko huonon arvosanan vain sen takia, että ohjaaja on durasell-pupu ja itse onkin rauhallisempi. (vaikka hoitajana rauhallisuus olisinkin oikeesti valttia).
ja jos on vielä pienet piirit, niin opiskelijaa saatetaan mustamaalata seläntakana ja tulla kummallisia kuvioita, jotka ei todellakaan kuulu tutkintotilaisuuteen ja arvointiin. Hyvä hoito ja ammatillisuus saattaa jäädäkin tässä seläntakana pahaa puhuvien maailmassa sivuseikaksi.
Tämä on täällä työpaikat-osiossa, koska kohdistuu juuri sosiaali-ja terveysalaan.
Työssäoppimispaikat ja käytännöt
58
4165
Vastaukset
- 20+17
joo samaa mieltä, mutta mun mielestä niiden työssäoppimisten arvosanoja ei katsota hirveästi tulevissa työhaastatteluissa, ei multa ole ainakaan hirveästi kyselty tai katseltu..
- -aloittaja
Ok..kyllähän se persoona ratkaisee ja mitä on henkilönä ja ihmisenä. Tuo pitää muistaa (tässä vaikeessa tilanteessa).
- kokenut1
Se mikä on tärkeetä työssäoppimis jaksolla on se että sinun ei tarvitse osata kaikkea mitä sinulta vaaditaan, sekä monesti työpaikalla olevat ohjaajat/ henkilöt jotka pitäisi katsoa sekä ohjata sinua uuden oppimisessa ovat niin laiskoja tekemään heille annettuja tehtäviä että pistää vihaksi.
-aloittaja kirjoitti:
Ok..kyllähän se persoona ratkaisee ja mitä on henkilönä ja ihmisenä. Tuo pitää muistaa (tässä vaikeessa tilanteessa).
skypellä jos tulee kursseja voin osallistua ;D
- Simputusta usein
kokenut1 kirjoitti:
Se mikä on tärkeetä työssäoppimis jaksolla on se että sinun ei tarvitse osata kaikkea mitä sinulta vaaditaan, sekä monesti työpaikalla olevat ohjaajat/ henkilöt jotka pitäisi katsoa sekä ohjata sinua uuden oppimisessa ovat niin laiskoja tekemään heille annettuja tehtäviä että pistää vihaksi.
Itse opiskelin sairaanhoitajaksi aikoinaan ja tulin siihen tulokseen, että loppuarvosteluni on suoraan verrannollinen siihen, kuinka hyvin tulen toimeen ohjaajani kanssa!
Aika usein arvostelu meni henkilökohtaisiin ominaisuuksiin. Oppilaita moitittiin joko liian äänekkäiksi tai liian hiljaisiksi jne. Pahimmillaan tuollainen murskaava arvostelu voi viedä nuoren itsetunnon ja kiinnostuksen koko alaa kohtaan.
Itse ajattelen, että alalle sopivat niin hiljaiset kuin vähän äänekkäämmätkin. Hiljainen voi reipastua vuosien myötä ja äänekäs rauhoittua. Henkilö, joka pärjää huonosti vanhusten kanssa voikin pärjätä erinomaiseti vaikka päihdepotilaiden kanssa.
Liian köykäisin perustein nuoria haukuttiin loppuarvosteluissa. Ihmisten subjektiivinen arvionti on erittäin vaikeaa. Psykologit ja opettajat opiskelevat vuosia toisten ihmisten arvostelua, hoitotyöntekijöiden ei tarvitse tuota taitoa juurikaan opiskella, mutta silti he osaavat erehtymättä kertoa, että nuori on liian sulkeutunut tai sitä sun tätä.
Itse toivoisin loppukeskusteluihin enemmän kannustavuutta. Korostettaisiin enemmän vahvuuksia kuin heikkouksia. Vaikka onhan se niin hemmetin mukavaa haukkua joku oikein perusteellisesti!
Palautetta voisi myös antaa pitkin harjoittelujaksoa eikä vasta viimeisenä päivänä kerrota, että olet tehnyt tämän yhden asian väärin kaikki nämä viikot. Minulle kävi näin. Olin mitannut väärällä tavalla kolme viikkoa ja sitten viimeisenä päivänä ohjaaja kertoi minulle tästä asiasta palautekeskustelussa. Olisi niin tehnyt mieli kysyä, että miksi hän ei voinut ottaa tätä asiaa koskaan aikaisemmin esille niiden kolmen viikon aikana, jotka olin ollut siellä harjoittelemassa. - kokonaisuus ratkasee
multi1971 kirjoitti:
skypellä jos tulee kursseja voin osallistua ;D
http://miestennielija.blogspot.com/2013/06/ulkonako.html
vaikuttaa myös aloittaja, eikä pelkästään persoona. - aloittaja
Simputusta usein kirjoitti:
Itse opiskelin sairaanhoitajaksi aikoinaan ja tulin siihen tulokseen, että loppuarvosteluni on suoraan verrannollinen siihen, kuinka hyvin tulen toimeen ohjaajani kanssa!
Aika usein arvostelu meni henkilökohtaisiin ominaisuuksiin. Oppilaita moitittiin joko liian äänekkäiksi tai liian hiljaisiksi jne. Pahimmillaan tuollainen murskaava arvostelu voi viedä nuoren itsetunnon ja kiinnostuksen koko alaa kohtaan.
Itse ajattelen, että alalle sopivat niin hiljaiset kuin vähän äänekkäämmätkin. Hiljainen voi reipastua vuosien myötä ja äänekäs rauhoittua. Henkilö, joka pärjää huonosti vanhusten kanssa voikin pärjätä erinomaiseti vaikka päihdepotilaiden kanssa.
Liian köykäisin perustein nuoria haukuttiin loppuarvosteluissa. Ihmisten subjektiivinen arvionti on erittäin vaikeaa. Psykologit ja opettajat opiskelevat vuosia toisten ihmisten arvostelua, hoitotyöntekijöiden ei tarvitse tuota taitoa juurikaan opiskella, mutta silti he osaavat erehtymättä kertoa, että nuori on liian sulkeutunut tai sitä sun tätä.
Itse toivoisin loppukeskusteluihin enemmän kannustavuutta. Korostettaisiin enemmän vahvuuksia kuin heikkouksia. Vaikka onhan se niin hemmetin mukavaa haukkua joku oikein perusteellisesti!
Palautetta voisi myös antaa pitkin harjoittelujaksoa eikä vasta viimeisenä päivänä kerrota, että olet tehnyt tämän yhden asian väärin kaikki nämä viikot. Minulle kävi näin. Olin mitannut väärällä tavalla kolme viikkoa ja sitten viimeisenä päivänä ohjaaja kertoi minulle tästä asiasta palautekeskustelussa. Olisi niin tehnyt mieli kysyä, että miksi hän ei voinut ottaa tätä asiaa koskaan aikaisemmin esille niiden kolmen viikon aikana, jotka olin ollut siellä harjoittelemassa.Ohjaajanhan kuuluu antaa palautetta pitkin aikaa. Minulla tässä hyviä ja ei-niin hyviä ohjaajia.
- Eleen
Olet oikeassa, että saatat joutua "ikävään" paikkaan. Sinulla on opettaja käytettävissä ja jos ilmenee ongelmia, ota heti häneen yhteys. On monia opiskelijoita jotka ovat saaneet oppimispaikan vaihdettua.
Työpaikalla ole rauhallinen, kuuntele, kysy, tee muistiinpanoja ja ole aloitekykyinen. Ei kannata alkaa mielistelemään, muttei pidä olla ylimielinenkään. Näin osoitat olevasi aidosti kiinnostunut. Älä tee mitään, mitä epäröit vaan tarkasta aina asia.
Älä mene työpaikalle "koristautuneena" mutta ole kuitenkin siisti.
Tsemppiä!- -aloittaja
Sepä se...olenkin oma itseni ja pyrin oppimaan. Tiedän sen, mitä minussa seurataan. Mutta silti olen pettynyt siihen, millaisia tulevia työntekijöitä arvostetaan..menee ohi se mielistelijäkin. Itse pyrit olemaan asiallinen, kuin sillä ei olisi merkitystä.
No joo..kyllä voi vaihtaa, vaan jos on alussa saanut hyviä kommetteja ja kehuja ja sitten loppuvaiheessa oudosti ääni muuttuukin: ei siinä enää lähdetä vaihtamaan paikkaa.
On ollut hyviä harkkapaikkojakin ja on vertailupohjaa. Tämä on kuitenkin ainutkertaista ja toista vastaavaa tilaisuutta ei tule enää. Ottakaan opiskelijat vakavasti, varsinkin kun huomaatte, että se oppiminen on tälle tärkeä asia.
- Ontuva koulutus
Oppisopimus- koulutus on jotenkin ontuva. Hoitoaloilla on niin erilaisia työharjoittelupaikkoja ja koulutuksen sisältö jää hyvinkin suppeaksi.
Sama työnantaja, varsinkin jos pieni organisaatio tai vanhustenhoitolaitos. Oppiminen suppeaa ja harjoittleut saman työnantajan palveluksessa. Palkka pieni ja sitoudut vain yhteen taloon.
Tai sinut aivopestään tai koulutetaan talon tavoille. Koulun kääyneet saavat paljon laajemman ja varmemman koulutuspohjan ja harjoittelun.
Myös näytöt on hyvin suppeita. Varsinkin oppimisen kannalta oppisopimus on hatara ja ei anna mielestäni riittävää tietotaitoa työelämään laaja-alaisesti.
Joten suorittakaa "oikea koulutus" ja saatte paljon vankemman ammattitutkinnon sinne perushoitoon. - 14+4
Minulla on näyttötutkinto suorittamatta juurikin kemioiden erillaisuuden takia. Yksi tuttu oli työharjoittelussa, ja hänen ohjaajansa oli yli puolet ajasta sairaslomalla. Kuinka silloinkin arvostelee?
- Pikku kuningas
Minulle kävi samoin kokkina työharjoittelussa. Sain "ohjaajaksi" jonkun nuoren ylimielisen pojanklopin jolla oli niitä kukonpojan elkeitä. Olin huvittunut sen käytöksestä ja en pahemmin peitellyt sitä. Kun arvioinnin aika tuli, sain huonon tuloksen jota koulun opettajatkin ihmetteli.
No onneksi kuitenkin työtä hakiessani koevuoro meni hyvin ja sain paikan. - älä valita
Tuota, ohjaajaa ei voi valita, mutta pitää tulla toimeen. Ja kyllä olen ollut hoitoalalla usein töissä, eikä siellä "rauhalliset" pärjää, kun pitää olla koko ajan menossa. Se onkin fakta. Jos et pärjää kaikkien ihmisten kanssa, ohjaajan edes, miten luulet ylipäätään soveltuvasi hoitoalalle ? Vai luuletko voivasi valita hoidettavasi ?
- Valiti vali
Jos ohjaaja ei pärjää edes opiskelijan kanssa, niin miten sitten sairaiden tai dementoituneitten tai pikkulasten kanssa? Entä voiko työkaverit valita?
- aloittaja
Tuota,,ei voi valita ja toimeen tullaan kyllä ihmisten kanssa. Mutta jos työssäoppimispaikassa on jo ennentään jotenkin kieroutunut työilmapiiri, se on melkein varmaa, että ohjauskin ontuu.
Kun katsoin paikan työtekijöitä, oli heissäkin hyvin monenlaisia persoonia, rauhallisia ja meneviä. Varmasti kaikki hyviä hoitajia. Kysehän on oppimisesta, käytännön työn sisäistämisestä, ei siitä että sinua nöyryytetään ja aliarvioidaan.
Itse asiassa olen menevä ja tekevä, mutta se vaatii hyvän työilmapiirin. Huonossa en pysty toimimaan.
- minkukka
meillä lähihoitajakoulussa (valmistuin 5/13) oli mahdollista vaihtaa harjoittelussa ohjaajaa, jos kemiat eivät kohdanneet (sitäkin pitää opetella, tulemaan toimeen sellaistenkin kanssa, se on osa ammatillisuutta, et voi työelämässäkään valita työpariasi). Opettajaan tulee olla yhteydessä noissa asioissa. Eri asia, onkin, kuka ottaa näytön vastaan. Eräässä harjoittelussa "oma ohjaaja" oli 6 viikon jaksosta 7 päivää kanssani minua ohjaamassa/näytön otti vastaan. Hän oli lomalla ennen sitä. Muut työntekijät ohjasivat ja ja oma ohjaaja keräsi palautetta muilta työntekijöiltä.
Eräässä työharjoittelupaikassa minulla oli ohjaaja joka päivittäin oli itseään täynnä, kertoi jopa seksielämästään ja 3:sta miehestään jota pyöritti yhtä-aikaa. Samassa paikassa juuri valmistunut lh kysyi osaanko mopata lattiat?? Tai kattaa ruokapöydän? Kaikenlaista. Paskakin kannattaa ottaa niskaan, ettei kostaudu arvioinnissa. - lähihoitaja -08
On totta, että harjoittelu on antoistampaa kun ohjaajan kanssa synkkaa, mutta toisaalta oli ohjaaja kuka tahansa voi omaa olemistaan peilata hänen kauttaan ja miettiä millainen itse on tulevana hoitajana. Hoitoalalle mahtuu PALJON, tärkeää on, että itse seisot itsesi takana omaten hyvän ammattietiikan ja rohkeuden. Vaativimpia ohjaajia ovat ne jotka ovat olleet alalla lähes 40vuotta ja lopen uupuneita työhönsä sekä jatkuasti vaihtuviin opiskelijoihin...
Itsekin lähihoitajaopiskelijoita ohjanneena voin sanoa, että koen opiskelijan aina taakkana, oli hän hyvä ja oma-aloitteinen tai ei. Se kuitenkaan ei ole opiskelijan vika eikä sitä saa myös ulospäin näyttää.
Tsemppiä ketjun aloittajalle! :)
ps. työelämä on se missä se ammatti opitaan!- aloittaja
Ihana, kiitos vastauksesta. Mietinkin, että opiskelen omaa työntekoa varten, koitan muistaa sen. Tärkeintähän se on, mitä itse on ja tekee asiat hyvin. Koitankin ymmärtää muita (ohjaajia) ja miettiä tilanteita, joissa he itse ovat.
Ikävää vaan, kun menee lukkoon tutkinnossa ja ei voi/ kykene näyttämään sitä oikeaa osaamistaan.
Arvosanoilla ei tehdä työtä, mutta jos aikoo jatkaa, onhan niillä merkitystä.
Tutkinnot ovat niin ainutkertaisia, niitä ei voi enää uusia ja se on siinä sitten. Mutta kiitos näkemyksestä.
- xxxgggxxx
Tämä sama ongelma pätee vähän eri tavalla korkeakouluissa. Väärä ohjaaja, jonka kanssa ei välttämättä ole samalla aallolla, voi pilata opinnäytetyösi. Parhautta on tehdä laadullisen tutkimuksen opinnäytetyötä, jos ohjaava opettaja ei tiedä mikä on laadullinen tutkimus....
- Tepärjäätte...
Loistavia kannanottoja!
- Usean tutk. käynyt
Ja on tutkintoja ja on tutkintoja ja sinälläänhän työssä opettaminen ei ole mikään sellainen termi, että se aina vaatii nimenomaan jonkun kouluttajan paikallaoloa fyysisesti ja jolta kysyä jne... on paljon aloja ja tutkintoja joissa ollaan monesti hyvin kaukana "kaikesta". Koko tutkintojärjestelmähän Perus - ammatti -erikoisammattitutkinto -portaikkohan on perua Oppipoika - Kisälli - Mestari -järjestelmästä ja sen alkuperäinen tarkoitushan näyttötutkintojen alkuvaiheessa olikin että kävelet suoraan näyttöihin ja näytät osaavasi oman työsi.
Tosiasiassahan nykyään prepataan lähipäivillä alalla kuin alalla erittäin paljon itse näyttöjä varten ja mitä "on suositeltavaa opetella". Usein avataan koko tutkinnon perusteet ja sen mukaan suunnilleen selitetään mitä sun pitää osata omassa duunissas ja mitä ei... Eli ns. osaamista ja oppimista tukevat lähipäivät ovat kääntyneet hyvin nurinniskoin suurilta osin. Mitä ammatin näyttämistä se sellainen on, että suoritetaan näytöt joskus hyvin kaukana reaaliduunista (omasta ja koko alan...), vain kirjattujen pelisääntöjen ja suuntaviivojen perusteella. Monesti etenkin simuloidut näytöt ovat sellaista jotta voi hohhoijaa... Joskus ei anna mitään edes oppimistilanteena näytön suorittajalle vaan on joku "ai mä läpäsin, okei.." ja ei suunnilleen edes perustella. Ja on aloja joilla on ikuisuusnäyttöinä jotain tiettyjä pankista tulevia aina, opettelet kaikkien perusteet mitä vaaditaan niin varmasti osuu joku kohdalle ja saat läpi. Oli vastaanottaja kuka tahansa, koska kuitenkin joutuu antamaan niitä pinnoja ja arvioimaan erittäin pitkälle paperilla vaaditun perusteella eli "Opiskelija hallitsee osa-alueet:" jne...
Esim. itse ex-pääalalla, nykyisellä sivualalla suoritin kaksi tutkintoa, erikois- ja ammattitutkinnon ja vielä vähän nurinkurisessa järjestyksessä koska erikois -> Kirjallista suunnittelua erittäin paljon, Ammatti-> Käytännön juttua. Moni lukeekin vain erikoisammattitutkinnon jos tykkää nimenomaan kirjallisesta monimutkaisemmasta jutusta. Erikoistutkinnon kävin niin, että tapasin nimetyn työssäopettajan kahdesti vuoden aikana, ei tiennyt työstäni juurikaan paitsi perusteet eli ei olisi osannut paljoa neuvoakaan mutta näytöt kun menivät putkeen aina laakista läpi ja kaikki paperilla vaaditut täyttyivät niin homma fine. Minua valmennettiin sähköpostein:) Ammattitutkinnon taas kävin siten kuin se oikeastaan pitääkin mielestäni kys. alalla suorittaa eli ei mitään valmennusta, erikoisammattitutkinto alla joten sieltä kirjallisia juttuja vähän "karvalakkijuttuina" sitten suoritin käytännön työelämässä, Muutama simuloitu, muutamia ihan työelämässä, se oli oikeastaan aika mielekästä. Joskin tarvii silti sanoa, että siinäkin huomasi: Yhden näytön nimi oli niin kummallinen, että kävin parilla lähipäivällä ottamassa tuota preppausta.. Jos olisin nimen perusteella omalla osaamisella kävellyt näyttöön, zero points. Olisin toiminut juuri monen jutun kuten ei nimenomaan olisi saanut.. Mistä voi toki olla montaa mieltä koska niin toimin taas tuolloisessa työpaikassa ja nimenomaan niin kuului tehdä, täysin asiallisia toimintatapoja ja ei edes muita vaihtoehtoja. Ja täysin hyväksyttyjä ja hyväksihavaittuja asioita, ehkä sitten vain hieman vanhahtavia niille jotka paperilla jutut suunnittelevat tutkintoja varten... - EdellenAmmatiton
Itselläni kävi niin, että minut harjoitteluun ottanut myymäläpäällikkö lähtikin kesken työharjoittelun, ja uutta myymälä päällkköä ei kukaan kouluni puolelta suostunut/ jaksanut perehdyttää, ja lopulta koko koulu tai opettaja irtisanoutui minun osaltani tehtävistään antamalla minulle vääriä tietoja ja aikoja kunnes tämä uusikin myymäläpäällikkö irtisanoutui eikä työharjoittelu paikalla ollutkaan enää ketään joka olisi voinut työtäni arvioida. Näytöt tein, mutta arvioinnit jäi puuttumaan. Vähän suututti ja suututtaa vieläkin.
- mieti nyt
siinä samassa viidakossa me sinun potilaammekin olemme. ihmisiä vain.
- Exstudent
Alallani tehtiin useita harjottelujaksoja, pisimmät 10 viikkoa. Katseltuani harjoittelupaikkojen touhua, tulin siihen tulokseen, että parempi pitää suu kiinni ja tehdä hommat. Ei työpaikoilla tykätä kuitenkaan uusista ideoista ym, mitä opiskelija voisi tuoda tullessaan. Omaa ohjaajaa ei kannata mielistellä, mutta rajoilla mennään, jotta harjoittelun saa hyväksytysti läpi ja hyvät lausunnot ym. Onnea vaan aloittajalle. yritä sinnitellä harjoittelut läpi, pian ne ovat ohi.
- Työpaikkaohjaaja
Kyllä täytyy ihmetellä, miksi työssäoppijoita työpaikoille otetaan, jos niitä ei jakseta ohjata. Ammattitaitoinen ohjaaja pystyy ohjaamaan opiskelijaa neutraalisti, vaikkei ne kemiat kohtaakaan ja näytössähän ei töpaikkaohjaaja saisi olla edes arvioimassa. Arvioitsijoiden pitäisi olla myös sen verran ammattilaisia, että arvioivat näytön eikä muuta. Eri asia sitten on, jos koko työssäoppimisjakso on samalla näyttöä.
- Näytönvastaanottaja
Ei ole mahdollista että työharjoittelu olisi samalla näyttö ne ovat aina erikseen ja eri ihmisten arvioitavia. Meitä näytön vastaaottajia on koulutettu kuinka se näyttö otetaan vastaan ja mitä siinä tulee arvioida. On eri asia jos opiskelija ei itse ymmärrä mitä tarkoitetaan näyttötutkinnolla.
Minua ihmetyttää enemmän se kuinka työssäoppimisen ohjaajat eivät perehdy siihen mitä tulisi ohjata ja annetaan niitä kiitettäviä sellaisillekin joilla hommat eivät ole lainkaan hanskassa.Minä en antaisi kiitettävää edes työssä olevalle työkaverille niille kriteereillä aina on vara oppia lisää ja uutta! - dfökfös
Sehän on selvä juttu, ilmaista työvoimaa (hetkeksi). Näin on monessa paikassa, ainakin pääkaupunkiseudulla.
- aloittaja
Näytönvastaanottaja kirjoitti:
Ei ole mahdollista että työharjoittelu olisi samalla näyttö ne ovat aina erikseen ja eri ihmisten arvioitavia. Meitä näytön vastaaottajia on koulutettu kuinka se näyttö otetaan vastaan ja mitä siinä tulee arvioida. On eri asia jos opiskelija ei itse ymmärrä mitä tarkoitetaan näyttötutkinnolla.
Minua ihmetyttää enemmän se kuinka työssäoppimisen ohjaajat eivät perehdy siihen mitä tulisi ohjata ja annetaan niitä kiitettäviä sellaisillekin joilla hommat eivät ole lainkaan hanskassa.Minä en antaisi kiitettävää edes työssä olevalle työkaverille niille kriteereillä aina on vara oppia lisää ja uutta!Itsekin alussa luulin, että työssäoppimisjaksolla opettelen talon tavoille, saatan tehdä virheitäkin, koska vasta tutustun paikkaan ja tapoihin. Ja ohjeistettiinkin, että sitten paukut kehiin,kun tutkinto alkaa.
Mutta ei se niin mene, kyllä alusta lähtien oppilasta seurataan arvioivasti ja se vaikuttaa lopulliseen arviontiin.
Linjaukset ei päde ja ne ovat jopa opettajakohtaisia, kuinka menetellään. Näytön ohjaajan kuuluisi olla sen ajan seuraaja, ei antaa työssäoppimisajan vaikuttaa. Näin se ei vaan ole aina.
- Ruby
Pakko itsekin kertoa henkilöstä jota arvioinnissa yritettiin kyykyttää.
Kyseisessä arvioinnissa siis ohjaaja oli kuulemma opettajalle kauhistellut miten Jaana (*nimi muutettu) ei kuulemma tajua erilaisista kulttuureista yhtään mitään ''...'ja Jaana* ei ole varmaan ollut kovinkaan paljon tekemisissä ulkomaalaisten kanssa, eikä heidän tapansa ole hänelle tuttuja'' tms shaibaa.
Syy tähän kommenttiin oli, että tämä Jaana oli kehdannutkin tarhassa (tai lastenkodissa tms, en muista) aasialaiselle lapselle tarjota PERUNAA, vaikka eihän aasiassa syödä perunaa vaan RIISIÄ!!!111 -.-'' jösses, ei voi olla totta.
Me ollaan hei suomessal! Ja täällä syödään perunaa. Ei täällä aleta joka hyypälle erikseen valmistamaan perunaa/riisiä/hirssiä/tattaria/maissia sen mukaan mistä maasta on kotoisin! Sitä syödään mitä on tarjolla, ellei ole sitten allerginen tms eettiset syyt.
Mun mielestä muutenkin tollanen eriarvottaminen ja suomalaisuuden ''ulkopuolelle'' jättö nimenomaan on sitä rasismia, joka vaivaa erityisesti näitä 'ulkomaalaisten oikeuksien ''puolustajia''. Otetaan kaikki juttuun mukaan, eikä kohdella eri tavalla vaan siksi, että ihonväri on eri. Kyllä se kiinalainen/japanilainen/tms sitä perunaakin syö.
Joka tapauksessa:
Onneksi tää tuttuni kuitenkin pysy lujana ja totesi aivan rauhallisesti, että ei voinut moista tietää (eikä ko. ''virhe'' tapahtunut edes osaamisen näytön viikkona) ja että hänen adoptiolapsensa on toisesta kulttuurista täysin ja hän itsekin on ollut kyseisen kulttuurin kanssa muutenkin todella paljon tekemisissä koko elämänsä, olihan hän sellaisen edustajan kanssa naimisissakin toistakymmentä vuotta.
Onneksi opettaja ymmärsi tilanteen ja hän sai työssäoppimisestaan kolmosen, eli kiitettävän =) - Työkamujaeivoivalita
Tottahan lähihoitajantutkintoa suorittavan täytyy myös tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa!
Ei sillä saa olla mitään merkitystä, onko samanlaiset kemiat vaiko ei. Metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan.
Nimimerkki: Tulen toimeen kenen kanssa vaan, jos kyseessä on työpaikka.- aloittaja
Sen verta työtä tehneenä tiedän tulevani toimeen erilaisten tyäkavereiden kanssa :-). Mutta kyykyttäjän kanssa se menee vaikeeks.
Mutta jos ohjaaja ei tule siinä työpaikallaan toimeen omien työkavereidensa kanssa? ijaan.
Hyvä purkaa frustraationsa harjoittelijaan.
- näytönvastaaottaja
Älä höpötä nyt.Ensinnäkin pari FAKTAA sinulle;
- Työharjoittelun ohjaaja ohjaa VAIN ja AINOASTAAN työharjottelusi
- Näytön VASTAANOTTOJA ON ERI HENKILÖ eikä häneen saa vaikuttaa työnohjaajsi persoona arviot sinusta pelkästään se kuinka suoriudut itse tehtävistä.
Näyttötutkinnossa teet itse suunnitelmasi jonka hyväksytät opettajallasi ja näytönvastaanottojallasi.Hän ei neuvo sinua eikä opasta AINOSTAAN arvio kykysi suoriutua koulutuksesi vaatimalla tasolla.
Työharjoittelu jaksosi aikana sinun tulee olla riittävän oma-aloitteinen ja muistaa että olet opiskelija et valmis työntekijä.Kyseenalaista ja kysele ,tee muistiinpanoja ja osoita aktiivisuutesi ja halusi oppia työssä. Perehdy työpaikkasi käytäntöihin riittävästi ja kysele myös muilta työntekijöiltä kuin ohjaajaltasi.Pyydä ohjaajasi antamaan JOKA PÄIVÄ palaute siitä missä onnistuit ja missä olisi oppimisen paikka.
Jos ohjaajasi ja sinun työvuorosi eivät kohtaa riittävällä tasolla anna opettajallesi ja harjoittelupaikkasi esimiehelle asiasta palaute. Hakeudu mahdollisimman moniin eri työtilanteisiin seuraajaksi ja pyydä saada kokeilla asioita.
Tulevassa työssäsi tulet olemaan yksi työryhmän jäsenistä moniammatillisessa tiimissä.Sinun TULEE kyetä työskentelemään erinlaisten persoonien kanssa omalla tavallasi.Ihan kuin potilaasi tai asiakkaasikin tulevat olemaan erinlaisia persoonia.Kaikista ei voi tykätä mutta omalla asenteella on ratkaiseva merkitys!
Olen parin vuosikymmenen aikana ohjannut kymmeniä opiskelijoita ja ottanut virallisena näytön vastaanottajana kymmeniä näyttöjä vastaan. Aina ei opiskelijoiden näkemys omista taidoista ole kohdannut todellisuutta ja muutaman olen valitettavasti näytön vastaanottajana joutunut hylkäämään ja muutamalle työnohjauksen kestäessä suosittamaan muuta kuin sos.terv. alaa.Kaikista ei alalle ole ja osalla on ollut aika outo käsitys siitä mitä lähärin työnkuvaan kulloinkin kuuluu.
Sekä ohjaajasi että näyttösi vastaanottajan PITÄÄ PYSTYÄ riittävästi perustelemaan sekä positiiviset että negatiiviset palautteensa.- aloittaja
Oikein hyvin kerrottu, tuo on tosin minulle selvää. Ja noin asioiden kuuluu mennä. Ja jos tutkinnon arvioinnissa on opiskelija eri mieltä, on hänenkin oikeus perustella ja kertoa oma näkemys asioista.
Ja tuo on se, johon pitää varautua. Muuten voi käydä niin, että hepposin perustein sinut teilataan ja onnistumiset jää taka-alalle.
- Hoitsuna 30 vuotta
Yllätys oli aikanaan minullekin että juuri hoitoalalla on niin paljon kuppikuntia ja selkäänpuukottajia. Ehkä johtuu paljon siitä että ala on naisvoittoinen. On paljon erilaisia hoitoalan paikkoja. Itse toivon ettei meille tuleville opiskelijjoille sattuisi ohjaajaksi kukaan työpaikkamme pyrkyri/perseennuolijoista joka pönkittää omaa heikkoa itsetuntoaan arvostelemalla ja haukkumalla ohjattavaansa tietysti selän takana, sen sijaan että keskittyisi ohjattavansa opastukseen. Ohjaaja voi todellakin sabotoida näyttösi/ tutkintosi. Toki on hyvä tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa mutta kaikkea ei tarvitse sietää. Onnea sinulle opiskeluun ja myötätuulta elämääsi :)
- Ah ihanat miehet?
Luuletko, että miesten työpaikoilla olisi jotenkin aina hyvä henki ja kivat pomot? Sopii kokeilla. Samaa se on sielläkin, pari ikävää ihmistä tai pari kivaa ihmistä riittää luomaan ilmapiirin. Olen ihan kyllästynyt tähän väitteeseen, että naiset puukottaisi selkään, hyviä ja huonoja työyhteisöjä löytyy molemmista sukupuolista!
- aloittaja
Kiitos,,meitä on moneksi.
- Terveiset töistä
Näytön vastaanottajalta ihmeen saarnaavaa tekstiä.
Osa ohjaajista ei todellakaan ole tilanteen tasalla, ei ymärrä että mitä opiskelijalta voi odottaa ja mitä vielä ei. Mitä siinä auttaa, jos opiskelija ymmärtää missä mennään, koska työpaikkaohjaaja antaa arviot. Osa työpaikkaohjaajista voi myös olla töissä aivan eri toimipisteessä ja näyttäytyä opiskelijalle tuskin kerran kuussa - miten siinä kysyt joka päivä palautetta? Tiedän tapauksia, joissa ohjaaja ei ole näyttäytynyt puoleen vuoteen. Eikä opiskelija uskalla arvostella ohjaajaa, koska se näkyy arvioissa tai jopa ohjauksen loppumisena. Jos ohjaaja ei halua enää ohjata niin tutkinto jää tekemättä.
Moni alkaa työpaikkaohjaajaksi vain, koska siitä saa vähän ylimääräistä korvausta. Ohjattava myös annetaan useilla työpaikoilla ohjaajille ikään kuin rahapalkkiona eikä mainita että jotain vastinettakin pitäisi saada. Juuri missään ei pidetä kirjaa, ohjaako ohjaaja vai ei, ja jos ohjaa niin mitä asioita ohjaustapahtumissa käsitellään.
Työssäoppimista pitäisi aivan ehdottomasti kehittää niin että ohjaajalta vaadittaisi pienimuotoisen päiväkirjan pitämistä, jossa lukee lyhyesti tilaisuuden aika, osallistujat ja keskeinen sisältö. Ilman päiväkirjaa ohjaajalle ei pidä maksaa ohjauspalkkioitakaan.
Jos et tunne työpaikkojen todellisuutta, niin älä nyt ainakaan saarnaa ja syyllistä opiskelijaa.- aloit.
Hyvä ehdotus. Kuulostaa siltä, että voisi jopa auttaa siihen, että ohjaus todella toimisi.
- ei hoitajaksi
Mulla jäi todella huono maku suuhun näyttötutkinnoista. Opiskelin lähihoitajaksi ja jouduin kaksi kertaa ns. huonoon harjoittelupaikkaan. Olen sitä mieltä, että opiskelijaakin pitää kohdella asiallisesti vaikka onkin ilmainen työntekijä. Toisessa paikassa en miellyttänyt työkaveriani kun en alistunut hänen pompotteluun ja hän loppupeleissä vielä syytti minua epäsuorasti varkaaksi. Mitään näyttöä hänellä ei asioista ollut, mutta arvasi minun tuollaisen viestin jälkeen lopettavan harjoittelun. Henkistä kiusaa tehtiin kummassakin paikassa niin, että en uskonut enää omiin kykyihin ja keskeytin opinnot.
- ohjaaja.
Olen sitä mieltä, että opiskelijaakin pitää kohdella asiallisesti vaikka onkin ilmainen työntekijä
Minusta tuo "ilmainen työntekijä" ei pidä ihan paikkansa. Vakituinen saa nähdä kovan työn perehdyttämisessä ja jakso loppuu kun asiat on opittu. Näytössä opiskelija työllistää, arviointiin menee reilusti aikaa ja vakituinen joutuu seuraamaan ja kantamaan vastuun. Haluan kohdella opiskelijoita hyvin ja olen motivoitunutkin ohjaamaan, mutta helpommalla pääsisin jos ohjaustyötä ei olisi. Tosiasiassa ohjaus on haastava työ, josta en saa mitään korvausta. Se apu minkä opiskelijoista saa (joistakin tosi vähän) ei vastaa sitä työpanosta minkä itse joutuu antamaan. Varsinkin ns huonot opiskelijat harmittaa, ne ei ymmärrä sitä työpanosta joka vakituisen on annettava ja pahimmillaan kokevat vain olevansa ilmaista työvoimaa.
- titiuu
Ohjaajan voi tarvittaessa matkan varrella vaihtaa! Yhteys vaan koulun ohjaajaan tai luokanvalvojaan!
- Hyvä ohjaajako?
Olin lähihoitajakoulutuksessa ja jouduin hoivajaksolla "huonoon" harjoittelupaikkaan. Halusin vaihtaa ohjaajaa. Minun ei annettu vaan työnantaja sanoi, että minulla on hyvä ohjaaja. Samaa sanoi myös opettajani. Yritin vaihtaa toiseen työpaikkaan, mutta sekin oli opettajani mielestä huono ajatus. Se siitä. Sain työharjoittelut molemmat läpi, mutta en saanut näyttöä. Uusintaa ei myöskään konsulttifirma kouluttajani antanut tehdä, koska opettaja tahtoi niin. Opettaja tahtoi vielä enemmänkin eli että koulutus keskeytetään näytön puuttumisen takia.
- huiluntuihti
Hyvä ohjaajako? kirjoitti:
Olin lähihoitajakoulutuksessa ja jouduin hoivajaksolla "huonoon" harjoittelupaikkaan. Halusin vaihtaa ohjaajaa. Minun ei annettu vaan työnantaja sanoi, että minulla on hyvä ohjaaja. Samaa sanoi myös opettajani. Yritin vaihtaa toiseen työpaikkaan, mutta sekin oli opettajani mielestä huono ajatus. Se siitä. Sain työharjoittelut molemmat läpi, mutta en saanut näyttöä. Uusintaa ei myöskään konsulttifirma kouluttajani antanut tehdä, koska opettaja tahtoi niin. Opettaja tahtoi vielä enemmänkin eli että koulutus keskeytetään näytön puuttumisen takia.
Ihan silkkaa höpö puhetta, varmasti näytön saa uusia! Mikä siinä meni pieleen?
- vaikea uskoako
huiluntuihti kirjoitti:
Ihan silkkaa höpö puhetta, varmasti näytön saa uusia! Mikä siinä meni pieleen?
Rehellisesti sanottuna kaikki, koska näytönarvioija ei hyväksynyt minua ollenkaan eikä vastannut kysymyksiini kuin joskus. Työpaikanohjaajani oli valinnut minulle omien sanojensa mukaan rauhallisen ja hyvän näytönarvioijan. Työpaikan ohjaajani oli jo työharjoitteluni eka päivänä ja sen jälkeen moneen otteeseen sanonut, että hän ei tule päästämään minua näyttöön asti. Näyttösuunnitelmaa suunnitellessani en saanut mitään apuja koko työpaikastani eli kaikki oli vastaan yrittäessäni tehdä näyttösuunnitelmaa. Näytön arvioijani kuitenkin puhui sen verran minulle, että hänen mielestään tein koko ajan väärin (niin hän sanoi myös näyttönarviointitilaisuudessa ja levitteli käsiään, ettei hän löydä mitään hyviä puolia opiskelijassa).
- huiluntuihti
vaikea uskoako kirjoitti:
Rehellisesti sanottuna kaikki, koska näytönarvioija ei hyväksynyt minua ollenkaan eikä vastannut kysymyksiini kuin joskus. Työpaikanohjaajani oli valinnut minulle omien sanojensa mukaan rauhallisen ja hyvän näytönarvioijan. Työpaikan ohjaajani oli jo työharjoitteluni eka päivänä ja sen jälkeen moneen otteeseen sanonut, että hän ei tule päästämään minua näyttöön asti. Näyttösuunnitelmaa suunnitellessani en saanut mitään apuja koko työpaikastani eli kaikki oli vastaan yrittäessäni tehdä näyttösuunnitelmaa. Näytön arvioijani kuitenkin puhui sen verran minulle, että hänen mielestään tein koko ajan väärin (niin hän sanoi myös näyttönarviointitilaisuudessa ja levitteli käsiään, ettei hän löydä mitään hyviä puolia opiskelijassa).
Outoo...mutta ei näyttötilanteessa enää opiskelija kysele, vaan tekee ja kertoo sekä perustelee kaiken tekemänsä.
Työpaikka ohjaaja ei valitse näytönvastaanottajaa.
En minäkään saanut työpaikalta apuja näyttösuunnitelman tekoon, ei kai se niitten hommiin kuulukkaan. - näin on
huiluntuihti kirjoitti:
Outoo...mutta ei näyttötilanteessa enää opiskelija kysele, vaan tekee ja kertoo sekä perustelee kaiken tekemänsä.
Työpaikka ohjaaja ei valitse näytönvastaanottajaa.
En minäkään saanut työpaikalta apuja näyttösuunnitelman tekoon, ei kai se niitten hommiin kuulukkaan.Kait se täytyy hyväksyttää tulevan aikataulunsa näytönarvioijalla mitä tulee tekemään näyttöpäivinä ennakkoon ennen näyttöjen alkua. Varmaankin täytyy puheyhteys olla. Enkä minä kysellytkään vaan tein, mutta kun mikään tekemiseni ei kelvannut näytönarvioijalle, vaikka olin työharjoitteluissa määrätty yksinään tekemään potilashuoneissa minulle määrätyt työt.
- elämä on arpaa
Tuo eriarvoisuus pätee hyvin muissakin koulutusmuodoissa. Meillä AMK:ssa (Luonnonvara) se oli kiinni siitä kenet saai opinnäytetyön ohjaajaksi. Oma työni oli hmmm. keskiverto, mutta silti sain hyvän 4, kun taas erittäin pätevä opiskelukaverini sai hyvällä työllään arvosanaksi tyydyttävä 2.
Mutta se mitä sain opiskelumaailmassa kokea, pätee myös hyvin nyt työelämässä. Vaikka olisit kuinka hyvä, pätevä, ahkera, omistautunut, se ei takaa sinulle työpaikkaa. - voi kuulkaa...
tämä asia ei koske vain teitä hoitajia, huomasin sattumalta tämän ketjun ja oli pakko vastata. Minä olen ollut eräässä koulutuksessa aikoinaan koulussa nimeltä luksia ja siellä oli ihan sama juttu. Olin työssäoppimisessa tähän alaan liittyvässä työpaikassa josta minut lempattiin pihalle syystä, että luin puhunun puhelimessa "työaikana". Tosiasiassa lääkäri soitti minulle ja minun oli pakko vastata, tämä tapahtui pihalla ei työnmerkeissä edes. Tämä oli ainoa perustelu jonka työnantaja sanoi näyttötutkinnon päätyttyä, miksi hän ei enää ota minua työharjoitteluun. Työvoimatoimistoon on iha turha asiasta edes sanoa, työnantajassahan ei voi olla mitään vikaa ikinä eikä koskaan, eli sen täytyy olla minun vikani jollain tavalla. Mutta näin se vain meni. Yhtä ainotta poissaoloa minulla ei ollut, eikä edes myöhästymistä. Työn tein kaikintavoin niin tunnollisesti kuin vain kykenin. Tämä kuulostaa uskomattomalta, mutta työnantaja oli aivan täysin sekopää, on sitä kyllä ihan tunnetusti, ja minua yritettiinkin varoittaa sinne menemästä, mutta en uskonut. Hetken mielijohteesta hän siis kuitenkin kertoi, että tämä loppui nyt tähän. Asiaa tiedusteltuani hän sanoi, että " on tullut niin paljon valituksia " ja kun kysyin kuten mitä? Hän vastasi, että puhut puhelimeen aina työaikana. En voi kenellekään muuten suositella hyvällä sydämelläkään oppilaitosta nimeltä Luksia. Painakaa mieleenne LUKSIA. Kiertäkää kaukaa mikäli haluatte viedä loppuun aloittamanne tutkinnon, siellä opettajat on myös haluttomia järjestämään näyttötutkintoja, en ollut ainoa jolla jäi tutkinto täten suorittamatta, siis opettajien piruilun takia, että sellaista. Näin kohdellaan nykysuomessa, tai ainakin Luksiassa heikoilla olevaa nuorta opiskelijaa, ja sitten ihmetellään kun nuoria ei huvita! Ei minua huvita ainakaan enää, motivaatio on mennyt ainakin aikuiskoulutuksiin lopullisesti. Ilmaistyö kyllä kelpaa ( ja se on ilmeisesti vain tarkoituskin ) työssäoppimisten kautta mutta itse tutkintoa et saa suoritettua, ainakaan jos työnantajasi on päättänyt, ettet ole hänen mieleinen ihminen ja kertoo, että olen huono. En voi ikinä unohtaa tätä asiaa, enkä tule unohtamaankaan. Minua ei koskaan eikä missään kohdeltu näin ala arvoisesti ja törkeästi. Mutta ei auta valittaa, jos valittaisin johonkin niin vastaus olisi vain varmasti luokkaa " oma vikas " tai " sitä saa mitä tilaa " ym. Työnantaja on AINA oikeassa, muistakaa se!
- Assarivaan
Ihan kylmäävää luettavaa. Niin totta. Oma harjoitteluni oli epäonnistunut ja esti mahdollisen työsuhteen siinä paikassa, jossa harjoitteluni tein. Vähän eri alalta, mutta samoja asioita allerkirjoitan kuin aloittaja.
Sain jostakin syystä kaksi ohjaajaa harjoittelujaksooni, koska alunperin ohjaajaksi määrätty ei halunnut ja omien sanojensa mukaan ehtinyt paapoa yksin harjoittelijaa, Noh, hän olikin töykeä ja puhui kuin koiralle käskyttäen. Kemiat eivät olisi vähempää voineet kohdata. Tämä antoi tiukat raamit työnteolle ja sitten ikään kuin jätti tuuliajolle selviytymään töistä. Toinen oli taas lepsu ja kumosi edellisen antamat säännöt. Lopulta en tiennyt mihin pitäisi keskittyä ja ketä uskoa. Näiden esimies ei halunnut ottaa kantaa.
Kuulin tältä toiselta sitten, että jossakin suuressa koko osaston kattavassa palaverissa kaikki vikani oli ruodittu ja mustamaalattu niin taitavasti, että osaston pääpomokin alkoi mulkoilla pahasti. Sehän on oikeastaan aika hassua, että minulla, jolla ei ollut mitään sanomista mihinkään ja tein ahkerasti mitä käskettiin, olikin äkkiä noin suuri merkitys, että minua ihan julkipaheksuttiin.
Sen jälkeen olin kaikille ylimääräinen työntekijä, joka hoiti kaikkien osalta ne asiat, joita he eivät itse ehtineet. Koko harjoitteluajasta jäi ikävä maku. Siinä on työtä haluavan harjoittelijan vaikea panna hanttiin, kun ei vielä tunne ihmisiä ja tapoja. En oppinut harkoittelussani varsinaisesti mitään uutta, jota olisin voinut oppia, jos asiat olisi järjestetty toisin.
Oppilaitokseen harjoitusohjaajani kirjoittivat negatiivissävytteisen palautteen. Oppilaitokseni vastaava opettaja onneksi tiesi nämä harjoitusohjaajat ja tunsi ja tiesi kykyni, joten mihinkään numeroihin tai valmistumiseeni se ei vaikuttanut. Itse kirjoitin omasta näkökulmastani opettajalleni palautteen harjoitteluajaltani.
Harjoittelu vaikutti silti negatiivisesti siihen, etten saanut töitä harjoittelupaikastani. Pahempiakin tarinoita olen kuullut. Itse vaihdoin pian tuon jälkeen alaa eli menivät joiltakin osin hukkaan koko opinnot, vaikka valmistuessani sain erinomaiset paperit ja minulla on perspektiiviä katsella sitä ammattialuetta tarkalla silmällä ja ymmärtää hieman muitakin ammattikenttiä. - gykmni
Näyttötutkinnot pitäisi lopettaa, tai ainakin lyhentää. Esim. hierojaksi pyrkivä saa tehdä kaksi viikkoa näyttötöitä noin 80 tuntia. Sairasta, kuten suomalainen F-sikuren tietsikan tietoturva jos teillä on saunalahden mokkula. Tarkistakaa virusturvanne!! Ei kannata soitella omagurulle. Soitin yli tunnin puhelun, eikä selvinnyt (120€). Ostin Nortonin. Se sen kanssa ei ole ollut koskaan mitään ongelmia. Suomalainen tietoturva yritys on karvahattukauppa!!!
- urts
Opiskelu koulussa on parempi kuin opiskelu töissä.
- 18+14
Kaikista tärkein asia on kuitenkin, että osaa kuunnella itseänsä ja toteuttaa omaa elämäänsä. Ikävä kyllä ihminen opetetaan elämään ulkoisen vallan alla ja sen pelisääntöjen mukaisesti, eli kovinkaan monen kohdalla oma elämä ei toteudu. Jos haluat aitoa menestystä elämässä, eli toisin sanoen oman elämän, niin voin suositella tutustumaan Alkuajatukseen.
- 20+13
Opiskelijan rooli palkattomassa harjoittelussa on aivan ja täysin sen tosiasian armoilla, että kenet satut ohjaajaksi/vastaanottajaksi saamaan. Ja tuohon "kyllä se nyt vaan pitää tulla toimeen kaikkien kanssa!". V*ttu mitä paskaa? Joo, opiskelijana on pakko ottaa vastaan se paska niskaansa hymyssä suin, kun taas työntekijän roolissa asia olisi aivan toinen.
Työntekijänä sinulla on varaa ja mahdollisuus myös pitää puolesi ja puolustautua, hitto mottasta vaikka sillä lääketarjottimella päin näköä (ok kuvainnollisesti sanoen), puhumattakaan siitä, että voit myös vaikuttaa itse esim. työvuoroihisi ja täten vältellä suurempia konfliketja työkaverin kanssa joka ei yksinkertaisesti ole edes samalta planeetalta. Tätä luksusta sinulla ei opiskelijana ole jollet a) keskeytä itse harjoitteluasi b) kaiva omaa hautaasi hylätyn arvosanan muodossa, vaan olet aivan ja täysin näiden ohjaajien ja vastaanottajien armoilla sen 5-10viikkoa. Ja se on ihan helvetin pitkä aika ja todella rankkaa henkisesti varsinkin silloin, kun ne "kemiat" eivät käy yksiin.
Hoitoalalla varsinkin on aivan tuuripeliä se, että millaisia ihmisiä (työntekijöitä) ja itse työpaikkoja kohtaat. Useimmiten ne paikat jossa hommat toimii ja työyhteisön henki on mallillaan=nämä paikat menee kuin kuumille kiville opiskelijoiden keskuudessa. Ja sama pätee sitten siinä toisessa ääripäässä, opiskelijat pyrkivät välttämään huonoja paikkoja kuin ruttoa ja eipä ole sekään ennenkuulumatonta, että itkeä tirauttaa jos tällaiseen paikkaan joutuu menemään. Näinhän se menee sitten työelämässäkin. On paikkoja jonne kaikki kaipaavat, ja sitten taas niitä jonne ei astuisi jalallakaan. Miksiköhän?
Huonoissa paikoissa on aivan itsestäänselvää se, että omaa huonoa oloaan puretaan ja kostetaan opiskelijoiden niskaan. Joissain paikoissa on oikein työyhteisön huvituksen aihe se, että lyödään jopa vetoja siitä kuinka kauan opiskelija selviää itkemättä. Niin järkyttävän törkeää työpaikkakiusaamista ja kyykyttämistä ettei mitään järkeä. Ja mistä tiedän?
Olen omakohtaisesti tämän kokenut. Orjatyövoimana 6-viikkoa, ja loppuarvioinnissa vielä yritettiin hylätä koko harjoittelu perustuen täysiin valheisiin ja täysin keksittyihin asioihin. Harmi vain, että tämä opiskelija ei paineen alla murtunut, vaan osasi käyttää omaa järkeään mm. pitämällä jatkuvasti yhteyttä opettajaan ja rehtoriin, työpaikan johtokuntaan ja videoimalla kännykällä erinäisiä tilanteita.
Ja kokemusta ja tarinoita olisi vaikka ja kuinka, olen itse opiskellut niin lähihoitajaksi kuin sairaanhoitajaksikin. Se mitä noista omista järkyttävistä kokemuksista olen oppinut on se, että koskaan ikinä en opiskelijaa kohtele samoin miten minua on aikanaan kohdeltu. Ja koskaan ikinä ei myöskään "minun" opiskelijoita kohdella kaltoin, siitä pidän huolen.
Ja aina ja joka kerta painotan opiskelijalle heti ensimmäisestä päivästä samaa asiaa: oli ongelma ihan mikä tahansa, niin toivon opiskelijan kertovan siitä minulle. Luottamuksella tietenkin. Jokaiseen työyhteisöön mahtuu nimittäin näitä kostonhaluisia ja kiusanhenkiä, niistä ei vain valitettavasti pääse eroon.
Ja sääliksi käy niitä opiskelijoita jotka heidän hampaisiinsa joutuvat, mutta tähänkin asiaan omakohtaisten kokemusten kautta kantapään kautta opittuna: Vaikkei minun "oma" opiskelija olisikaan, niin aukaisen myös sen suuni myös esim. esimiehen läsnäollessa ja tarvittaessa puutun ongelmakohtiin. Ja koitan aina löytää jotakin hyvää ja kannustavaa sanottavaa, jollei nyt sitten opiskelija itse ole täysin toivoton tapaus. Niitäkin kyllä nimittäin on jotka jo melkein ensinäkemältä kykenee arvioimaan, ettei se hoitoala ole se paras ammattivalinta.
Olen rehellinen, empaattinen ja kärsivällinen. Toisaalta myös tarkka ja tiukka, mutta lempeällä tavalla. Vaadin paljon, mutta myös annan. "Ihan huippu hyvä opettaja". Tällaista palautetta olen opiskelijoiltani saanut, joten olen myös onnistunut siinä mihin pyrkinytkin. Sitä samaa palautetta jota itse annoin eräälle ohjaajalleni n. 10-vuotta sitten, jota edelleen halaan ja kiitän jos sattumalta tavataan.
Hän yksin oli se syy joka sai minut aikanaan puremaan hampaat yhteen ja jatkamaan opintoni loppuun, kun olin jo luovuttamassa pahasti pieleenmenneiden harjoitteluiden jälkeen. Itseluottamus oli nollassa, ja epäilin jo omaa mielenterveyttänikin. Tuo ihminen kuitenkin muutti kaiken, aito helmi ja todellakin inspiraation lähde sekä esikuva siitä millainen hoitaja haluan olla. Jos edes yhdelle opsikelijalle kykenen ja pystyn sen saman kokemuksen antamaan, niin olen tehtäväni suorittanut kunnialla. - kosmos ei enää kuule
Hyvä. Olet siis sisäistänyt miten tämä maailma toimii. Ei ole mitään oikeudenmukaisuutta, mihin sinutkin varmasti jo pienenä tyttönä tuuditettiin.
Hyvä ei voitakaa pahaa, ja paha ei aina saa palkkaansa. Satanistien opit alkaa vihdoin kuulua ihmisille.
Koko yhteiskunta ja sen lainalaisuudet sekä yritys- että työntekijä-maailma perustuu samaan. Mikään ei ole reilua, ja vaikka kuinka hyvä olisitkin, et välttämättä saa sillä mitään. Jos olet KOVA ja hyvä, sillä saatat saadakin.
Elämä on laiffii -suuri ajan filosofi sen on parhaiten sanoiksi pukenut! - ex-lähisopiskelija
Niin, tuttua aloittajan tunteet. Itse päädyin lopettamaan opinnot kokonaan erään neljän vk:n harj.jakson jälkeen ja en näyttötutkintoviikkoa suorittanut. Tietenkin työssäoppimisen arviointikin jäi tekemättä osaltani... "Opiskelu-uupumus" syynä? Taitaa olla niin, että joku muu kuin vanhusala olisi ominta juttuani, tottakai vanhuksista pidän mutta rankkaa työtä. Hyvä sinällään, että jotain olen ymmärtänyt :) Nyt suunnitelmissa uudestaan kouluun. Lisää mielipiteitä oppisopimuskoulutuksen ja oppilaitoskoulutuksen välllä!
- jooh52
Miksi täällä puhutaan työharjoittelun arvioinnista. Ainakin aikuispuolella sos. ja erveysalalla missä olen itse näytöt suorittanut ja opiskelijoita ohjannut niin arvostellaan vaan näyttö eikä työharjoittelua.
Työharjoittelu työpaikkaohjaajan kanssa on valmistautumista näyttöviikkoon jossa näytetään osaaminen tiettyjen kriteerien kanssa. Eli teet samaa työtä kun mitä olet tehnyt työharjoittelussa aikaisemmin. Se arvioidaan. Ja se mitä jää näyttämättä niin kerrot näytönarvioijalle kuinka k.o asia tehdään ja näytät vaikka näyttökeskustelussa tehtävän aiheeseen liittyen.
Ikävää että ihmisille on sattunut huonoja harjoittelupaikkoja ja ihmisiä. Näin se tapahtuu myös siellä työelämässä. Työkavereitasi kun et valitettavasti pääse valitsemaan ja joukossa on myös mätiä hedelmiä. Näistä työpaikoista tieto kyllä kulkee puskaradiossa hyvin nopeasti. Ja hyviin paikkoihin sitten löytyy hakijoita paljon.
Muutenkin aikuispuolella suoritettava näyttötutkinto pitäisi perustua siihen että k.o alasta on aikaisempaa kokemusta. Meillä on opiskelijoina alanvaihtajia joilla ei ole sos. ja terveysalalta mitään kokemusta. 3 päivää / kk on teoriatunnit ja sitten päälle itseopiskelua. Tämän lisäksi työharjoittelua ja näyttöviikko päälle. Mielestäni 3 pv /kk on liian vähän teoriaa ainakin edellä mainitulle alalle jos ei pohjalla ole yhtään aikaisempaa kokemusta.- Lisuz
Kyllähän se työssäoppiminenkin arvioidaan, siinä samalla katsotaan onko opiskelija valmis suorittamaan näyttöä. Siitä ei tule kylläkään mitään numeroa, vaan ihan arviointi valmiuteen.
En ole samaa mieltä siitä, että pitäisi olla aikaisempaa kokemusta alasta, sillä todellakin monia hyviä hoitajia tulee siltikin.
Minä olen opiskellut myös aikuispuolella ja oli huomattavasti enemmän opiskelupäiviä, kuin 3 pv / kk. Paljonhan sitä aikuispuolella on itseopiskelua, mutta eikös sitä jo voida aikuisilta vaatiakkin?! - Siis TÄ?
Lisuz kirjoitti:
Kyllähän se työssäoppiminenkin arvioidaan, siinä samalla katsotaan onko opiskelija valmis suorittamaan näyttöä. Siitä ei tule kylläkään mitään numeroa, vaan ihan arviointi valmiuteen.
En ole samaa mieltä siitä, että pitäisi olla aikaisempaa kokemusta alasta, sillä todellakin monia hyviä hoitajia tulee siltikin.
Minä olen opiskellut myös aikuispuolella ja oli huomattavasti enemmän opiskelupäiviä, kuin 3 pv / kk. Paljonhan sitä aikuispuolella on itseopiskelua, mutta eikös sitä jo voida aikuisilta vaatiakkin?!3 pv/kk opiskelupäiviä? Tuo kuulostaa siltä että on oppisopimusopiskelija. Kyllä päiväkoulutuksessa aikuisopiskelija opiskelee täydet päivät joka arkipäivä etätehtävät päälle näin ainakin oli itselläni kun aikuispuolelta lähihoitajaksi valmistuin.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1368019- 615961
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa813352Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän73103Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101728Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2131719Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?3431453Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3351212Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931209Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä321141