Täytyykö sijaisperheen olla valmiudessa

mietinpä vaan

lapsen kotiloman aikana hakemaan sijoitettu lapsi bioperheeltä,jos tulee tilanne, että haettava on? Eli, jos esim.biovanhempi sairastuu, joutuu sairaalaan tms? Vai onko biovanhemman velvollisuus järjestää hoito sillä aikaa, kun biolapsi on kotilomalla?

13

418

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poiuy1

      Riippuu varmaan vähän kunnasta ja tilanteesta. Kysäisepä sossultasi.

      • 2+5

        Minä ainakin olen ollut, sitä en osaa sanoa olisiko ollut pakko olla.
        Koska meillä on vastuu lapsen hoidosta ja kasvatuksesta olen tulkinnut sen niin, että emme halua aiheuttaa lapselle huolta, vaan hänen tulee aina voida luottaa siihen, että olemme käytettävissä, kun hän sitä tarvitsee.


    • sijaisvanh.

      Tähän vastaan taas vaan omasta puolestani.

      Esim. jos biologinen vanhempi vielä hapuilee vanhemmuuden kanssa ja on esim. vaara että hän lähtee viihteelle/juo/ei vaan jaksa lasta tms, niin on todella tärkeää että sijoitettu pääsee silloin sijaisperheeseen eikä niin että jää sitten hoidotta tai hänet kiikutetaan vaan jonnekin hoitoon.

      Nämä lapset ovat monesti kokeneet jo ns. hylkäämisiä ja turvattomuutta joten on todella tärkeää että lapsi tietää minne voi mennä jos tilanne ei olekaan enää hyvä.

      Myös vaikka sille biolog. vanhemmalle olisi tärkeää että tietää, että jos hän ei jaksa/pysty niin hän saa lapsen takaisin hoitoon.

      Meillä sijoitettu on tullut aina toisinaan kesken vierailun takaisin, eikä siitä olla isoa numeroa tehty =)

    • Sijaisäiti

      Mielestäni lapsen etu menee edelle. Ts. haen lapsen, koska en halua hänen joutuvan kärsimään vanhemman sairastumisesta, olipa se sairauden syy mikä tahansa. Kotinihan on myös sijoitetun lapsen koti, ja minä hänen sijaisvanhempi kun oma vanhepi on syystä tai toisesta estynyt hoitamasta lastaan.

    • mietinpä vaan

      Entä, jos olette kotiloman aikana vaikka sukulaistenne luona? Keskeytättekö loman ja haette lapsen?

      • Krisse

        Tottakai lähtisin hakemaan lasta, koska, aivan kuten nimimerkki Juny Hill kirjoitti, lapsen kotiloma ei tarkoita sitä, että me olisimme mitenkään lomalla! Lapsen ollessa vanhemmillaan eletään aivan tavallista arkea ja lapsi haetaan jos tilanne sitä vaatii. Lasta ei jätetä pulaan. Missään jatkuvassa hälytystilassa emme kuitenkaan ole, vaan teemme arkiaskareita, käymme kaupassa, kahvitellaan kavereiden ja tuttujen kanssa ja lasten kaverit käyvät meillä leikkimässä. Siitä huolimatta lapset haetaan biovanhemmilta, jos meille ilmoitetaan, että lapsi on haettava.


      • Krisse
        Krisse kirjoitti:

        Tottakai lähtisin hakemaan lasta, koska, aivan kuten nimimerkki Juny Hill kirjoitti, lapsen kotiloma ei tarkoita sitä, että me olisimme mitenkään lomalla! Lapsen ollessa vanhemmillaan eletään aivan tavallista arkea ja lapsi haetaan jos tilanne sitä vaatii. Lasta ei jätetä pulaan. Missään jatkuvassa hälytystilassa emme kuitenkaan ole, vaan teemme arkiaskareita, käymme kaupassa, kahvitellaan kavereiden ja tuttujen kanssa ja lasten kaverit käyvät meillä leikkimässä. Siitä huolimatta lapset haetaan biovanhemmilta, jos meille ilmoitetaan, että lapsi on haettava.

        Itse asiassa, nyt kun asiaa tarkemmin mietin, niin, lapsen kotilomat ovat meille vähän sama asia kuin uusioperheissä lapsen lähteminen etävanhemmalle viikonlopuksi - tai ainakin niinkuin sen uusioperheissä ja sijaisperheissä kuuluisi mennä. Ainahan se jaettu vanhemmuus ja kasvatusyhteistyö ei toimi, olipa kyse sitten ex-puolisoiden välisistä ristiriidoista tai biovanhempien ja sijaisvanhempien välisestä yhteistyön puutteesta. Meillä onneksi yhteistyö toimii biovanhempien kanssa. Kyllä minä lapseni hakisin isältäänkin kesken viikonlopun, jos isänsä sairastuisi (tosin olemme edelleen naimisissa, ja asumme saman katon alla, joten tarvetta tähän ei ole...)


    • Juny Hill

      Sehän on lapsen lomaa, ei meidän! Lähellä asuvilla sukulaisilla voidaan toki käydä mutta lapsi haetaan jos tarvetta ilmenee. Lapsen etu tässäkin tärkein. En minä biologistakaan lastani jättäisi pulaan jonnekin vain siksi, että "olen nyt sattunut sopimaan muuta". Jättäisitkö sinä?

      • 2+5

        Aina suunnitelmissa otetaan huomioon se mahdollisuus, että kotiloma peruuntuu tai lapsi on haettava sovittua aikaisemmin.


    • Erikoinen tilanne

      Riippuu siitä, mitä olette kunnan kanssa kirjallisesti sopineet.

      On kyllä vähän huolestuttavaa, jos lasta lähetetään kotilomalle kotiin, jossa oleminen on noin epävarmaa. Jos äiti on siinä kunnossa, että voi joutua sairaalaan kesken lapsen kotonaolon, siellä pitäisi olla perhetyöntekijä tms. mukana lapsen kanssa.

      • Äitiä ikävä

        Meillä kuluu kesälomapäivät lapsen kotilomien ajalta ja silti olemme kunnan mielestä velvollisia päivystämään tuona aikana ja tarvittaessa noutamaan lapsen kotiin.


      • Erikoinen tilanne
        Äitiä ikävä kirjoitti:

        Meillä kuluu kesälomapäivät lapsen kotilomien ajalta ja silti olemme kunnan mielestä velvollisia päivystämään tuona aikana ja tarvittaessa noutamaan lapsen kotiin.

        No ette tasan ole, jos nimeänne ei ole paperissa, jossa tällaisesta mainitaan. Homma ei mene niin, että kunta päättää, mitä sen "mielestä" sijarin pitää tehdä ja toimittaa, vaan niin, että asiat sovitaan kirjallisesti ja kummallakin osapuolella on tasan ne velvollisuudet ja oikeudet, jotka lukevat paperissa. Kehottaisin ottamaan yhteyttä esim. Perhehoitoliiton lakimieheen.


    • Hmmm...

      Mitä varten sijaisvanhemmiksi aletaan, jos ei olla valmiita sitoutumaan lapseen? Onko se vaan raha? Järkyttävää...........voisinko sanoa lapsikauppaa, laillistettua?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      6083
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3685
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1955
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1939
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1758
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      76
      1619
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1532
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      1435
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1428
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      27
      1345
    Aihe