Farmarilla kuljetusyritäjksi,osa-aikatyö apuja kaivataan

farmarilla kuskaan..

Aattelin farmarilla alkaa kuskailee mitä tarvii kuskata pääkaupunkiseudulla, eli perustasin toiminimen ja alkasin hankkimaan asiakkaita, velottasin esim 25e h.
voisin kuskailla kaikkea laidasta laitaan eli yksityisasiakkaiden paketteja,harvointi jätettä ihan mitä vaa tarviaa kuskata.

oon palkkatyössä osa-aikaisena, onkko vinkkejä tuleeko työvoimatoimiston kanssa ongelmia ku oon sivutoiminen yrittäjä?
laskin 25e tunti siitä verot ja alv jäis 10e tunnille, eli ku teen harrastus pohjalta ni ihan hyvin. tietyst jos paketti rikkoontuu ni pitäs olla vakuutus,ne tietääkseni aika kalliita.
oisko vinkkejä voisko kannattaa? mitä kaikkea kannattaa huomioida ennen ku aloittaa toiminimen?

40

428

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alle 2000kg...

      miksi farmarilla siksi koska Farmarini painaa alle 2000kg ni en tarvia liikennelupaa

    • nöf nöf

      Vitsi.Porsaanreikä laissa.

    • 4wd

      Mutta veisitkö puutarha jätteet farkkusi tavaratilassa koska perävaunun kanssa paino menee yli 2000 kilon js silloin tarviit liikenneluvan

      • Liikenne Lupa

        Liikenenlupa tarvitaan jos suorittaa kuljetustoimintaa toiselle osapuolelle korvausta vastaan. Ajoneuvon paino ei ole siinä ratkaiseva tekijä.


      • ei tarvi alle 2000kg
        Liikenne Lupa kirjoitti:

        Liikenenlupa tarvitaan jos suorittaa kuljetustoimintaa toiselle osapuolelle korvausta vastaan. Ajoneuvon paino ei ole siinä ratkaiseva tekijä.

        Ilman lupaa sallittu kaupallinen liikenne

        Lupaa ei tarvita suoritettaessa:

        1) tavaran kuljetusta ajoneuvolla tai ajoneuvoyhdistelmällä, jonka suurin sallittu kokonaismassa on enintään 2 000 kiloa;

        2) tavaran kuljetusta opetusministeriön koulutuksen järjestämisluvan haltijan kuljettajan ammattiopetuksen yhteydessä;

        3) tavarankuljetuksia moottoriajoneuvolla seuraavin edellytyksin:

        a) kuljetettavana on vain kuljetuksen suorittajan omaa tavaraa taikka kuljetuksen suorittaja on myynyt tai ostanut, antanut tai ottanut vuokralle, valmistanut, louhinut tai erottanut taikka jalostanut tai korjannut kuljetettavan tavaran;

        b) kuljetuksen tarkoituksena on tavaroiden kuljettaminen kuljetuksen suorittajalle tai tämän yritykseen tai yrityksestä taikka niiden siirtäminen joko yrityksen sisällä tai yrityksen omia tarpeita varten sen ulkopuolella;

        c) kuljetuksessa käytettävien moottoriajoneuvojen kuljettajat kuuluvat kuljetuksen suorittajan henkilöstöön tai sen käyttöön sopimuksen perusteella asetettuun henkilöstöön;

        d) kuljetuksessa käytettävät ajoneuvot kuuluvat kuljetuksen suorittajalle tai ovat sen lykkäävin ehdoin ostamia tai ne ovat sen vuokraamia; jälkimmäisessä tapauksessa sillä ehdolla, että ne täyttävät ilman kuljettajaa vuokrattujen ajoneuvojen käyttämisestä maanteiden tavaraliikenteessä annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivissä 2006/1/EY säädetyt edellytykset; ja

        e) kuljetus on toissijainen kuljetuksen suorittajan koko elinkeinotoimintaan nähden;


    • aika riski...

      aika riskillä meet. oot-osa aikatöissä, työkkäri voi luokitella sut yrittäjäksi ni sit et saa työttömyyspäivärahaa.
      jos sulla on asiakaskunta valmiina ni sit vois kannattaa mutta ilman asiakaskuntaa aika riskii...

    • Kannatan

      Kyllä tuollaiselle firmalle olisi oikeasti kysyntää, että hinta olisi vaikkapa 25€/h alv hinta on kokajan sama, sisältäen ajamisen, lastauksen yms yms...

      Nykyiset palvelut ovat tyyliin "60€/h" jos mennään kauemmas kuin x maksa lisäksi 30c/km lähtö aikaan X maksaa 100€, odottaminen 30€ jne jne...

      Autna voisi olla vaikkapa joku Renault Kangoo tms

    • 4wd

      Uskonto 10 laskento 4. Asiaks maksaa noin 10 eueoa tunnille lisää niin saa jo reilumman kokoisen paketti auton palvelukseen ja yrittäjän jolla on kuljetusvakuutus jne

      • Helppoa rahaa

        PIENI pakettiauto (Vivaro) ja kuljettaja maksaa 59€/h sisältäen kaikki työt... laskutus alkaa kun uto lähtee toimipisteestä ja päättyy kun auto palaa toimipisteeseen

        Öisin ja pyhäpäivinä 10€ lisää tuntihinaan

        Jos mennään pääkaupunkiseudun ulkopuolelle, veloitetaan LISÄKSI 0,4€/km

        Ja ei, tämä ei ole vitsi, tuollainen palvelu on oikeasti olemassa :) Joku ajatellut oikesti RIKASTUA todella helpolla

        Vielä helpommin rikastuu rupeamalla ajamaan kaupungin/kunnan ruumisajoja (kodeista, vanhainkodeista, onnettomuuspaikalta, sairaaloista yms. sovittuun sairaalan kylmiöön)

        Autoksi riittää musta auto, jossa tilaa 2 metrin paareille, esim Chryelser Vouger on suosittu tässä, mutta miksi ei kävisi musta pakettiautokin... keikka hinnat alkaen 400€ kilometrit ja ei tarvita kuin kaksi vahvaa miestä tai miksei naista jotka on tunnissa lähtövalmiudessa


    • 4wd

      No jos joku maksaa tonniluokan pakusta 59 euro tunnilta kun samalla rahalla saa kevyen k-a (sprinter) niin onneksi olkoon yrittäjälle. onko hinta verollinen vai veroton?

      • Sopimus / keikka

        Tottakai SOPIMUSAJOSSA se on halvempaa...

        Halvin hinta minkä itse olen nähnyt sopimusajossa (jakeluajo) oli irtokoppanen 5 tonninen sprinteri, hinta 30€/h alv sisältäen kaikki... mutta auto ei siis kokoajan liikkunut, vaan oli lastausta, purkua, jakoa yms....

        Mutta tämä siis vain sopimusajoss


    • filosofi-Ylppö

      Joopa joo.... oletko miettinyt miten saat näkyvyyttä hankkeelle.
      Mainostaminen on kallista. Lisäksi ihmisillä on oma sosiaalinen verkosto
      jossa aina löytyy kaverin kaverin paku se vanha Hiace. Lisä kiusana
      sinulle on nämä edulliset paku-vuokraamot vuokraa paku tunniksi.
      Pakua kun voi ajaa henkilöautokortilla niin aina löytyy innokas kuski.
      Jotta homma kannattaisi yhtenäistä ajoa pitäisi olla 10 tuntia päivässa ja
      sen haaliminen on erittäin haastava tehtävä. Sanonpa vaan.
      Ihmiset ja firmat yrittävät selvitä omin voimin näistä ns. paku-keikosta.
      Kaikki mieltävät ,että kuljetukset maksaa maltaita.
      Liittämällä kuljetukseen jonkin oheistoimen niin hyvällä onnella voit jopa
      onnistua,mutta silloin päätyö onkin jokin muu.

      • Oivallus

        Naulan kantaa fiksuja ajatuksia. Jokaisen pitäisi funtsata tosi huolella
        asioita eri kantilta. Jos tämä kuljetus bisnes on poikien suosikkiala
        niin tyttöjen suosikki on: Haluan perustaa kahvilan. Taloustilastojen
        mikaan kahvilan perustaminen on huomoin bisnes idea samoin
        kioskin pitäminen.Selvittäkää asiat etukäteen huolella ennen kuin
        alatte yrittämään.


    • Ilmari tuohitorvi

      Farmarilla kuljetusyrittäjäksi..häh... onko tällä mestarilla kaikki kotona.
      Onko mitään todellista kuvaa kuljetusalasta ja sen raadollisuudesta,
      kateudesta ja kovasta kilpailusta jossa ei keinoja kaihdeta. Jos haluat ajaa
      keikoja farmarilla niin anna sanan levitä kaveripiirissä ,että kaikki hoituu niin
      ehkä kerran pari vuodessa pääset fiilistelemään Opel astrallasi.

      Näin se vaan on ikävä kyllä.. ilman liikennelupaa..

    • lyckatill

      Kyllä on huumorihomma koko juttu . Oikein sivutoimiyrittäjä.Ongelmiakin voi
      olla tulossa viranomaisten kanssa. Ja mitä vielä lue loput ensiviikon
      Aku Ankasta. Haahuilu on tosi typerää. Selvitä asiat ota selvää. Internetkin
      on olemassa. Mieti mitä haluat selvitä laillisuus,älä sitä tällä areenalla kysele.
      Kyllä se pitkä ja kivinen työsarka sieltä löytyy. Voit jopa olla Onnenpekka!
      Minä olen jo 30 vuotta ollut ja meitä on muitakin.

    • Tuomas Trebuske

      Hei haloo. Vitsiksi tuo alkuperäinen kirjoitus oli tarkoitettu!

    • farmarilla puskaan

      Olen vahannut Astran jo. Olen valmis keikalle.

    • farmarilla puskaan

      Muuten kyllä ,mutta leima puuttuu

      • farmarilla puskaan

        Plastic pättingillä korjasin sen ja tarkoitus oli uuden vuodenaattona
        katsastaa jotta leima tulee tälle vuodelle. 2.1 olisi tarkoitus
        lähteä tositoimiin kuljetusbisnekseen. Yes näillä mennään!


      • farmarilla puskaan
        farmarilla puskaan kirjoitti:

        Plastic pättingillä korjasin sen ja tarkoitus oli uuden vuodenaattona
        katsastaa jotta leima tulee tälle vuodelle. 2.1 olisi tarkoitus
        lähteä tositoimiin kuljetusbisnekseen. Yes näillä mennään!

        Vähän pieleen meni ajoitus mutta nyt 7.1 tuli ns.leima paperiin ja
        läpi meni katsatuksesta. Nyt vain keikoille. Huomenna vien jo peräkärryllä
        2 joulukuusta kaatopaikalle. Paljonkohan siitä kehtaisi pyytää matkaa
        on noin about 15 km suuntaansa. Olisiko 20 eur liikaa??jos ilman kuittia?


      • farmarlla puskaani
        farmarilla puskaan kirjoitti:

        Vähän pieleen meni ajoitus mutta nyt 7.1 tuli ns.leima paperiin ja
        läpi meni katsatuksesta. Nyt vain keikoille. Huomenna vien jo peräkärryllä
        2 joulukuusta kaatopaikalle. Paljonkohan siitä kehtaisi pyytää matkaa
        on noin about 15 km suuntaansa. Olisiko 20 eur liikaa??jos ilman kuittia?

        Nyt tuli tenkkapoo. Naapurin Rauno kysyi keikalle Viroon.
        Super Alkosta pitäisi noutaa eur-lavallinen juomia"omaan käyttöön"
        Mitenkä tuo ulkomaan keikka oikein hoituu.Pitäisikö olla kansainväliset luvat
        ja voinko kuskata alkoholia kun se on toisen käyttöön ei minun.
        Kyllä minä tietysti saan yhden salkun kuljetuspalkkioksi jos homma pelittää.
        Vähän huolettaa tuo uutinen,että Helsingin päässä on punnittu autoja.
        1000 kg Astrassa voi herättää viranomaisten huomion vähän turhan herkästi.
        Tuntuu siltä ettei taida olla ihan paras keikka.


    • Raivo Veskimäe

      Yritä jakaa kuorma tasaisesti esim. etuistumen eteen ja päälle osa salkuista.
      Yritä asettaa mahdollisimman paljon euosaan. Ja rengaspaineeŧ 3 kg
      kyllä se menee läpi ainain keskellä viikkoa.Se on asenteesta kiinni.

    • farmarilla puskaan

      Jes täysilasti saatiin perille. Kyllä kytkin vähän savusi autolautan rampilla
      mutta juomat saatiin asiakkaan kotiin. Hyvä mieli kun homma pelitti.
      Jos näitä ulkomaan keikkoja alkaa tulla enemmän niin voisin vaihtaa
      Astran vaikka Transittiin. Intissä ajelin 1990 alkupuolen vehkeillä.
      Ne oli melko kovia vehkeitä. Niilä kun ajoi niin oli sellainen "tekemisen meininki"

    • SA-INT 84

      Armeijan Transitit 1980-luvulla. Sivulle aukeavat takaovet (Saksassa
      valmistetut) hyviä ajettavia. Ylösnouseva takaluukku (Englannissa
      valmistettu) Huonot ajo-ominaisuudet. Jos nyt Astran vaihdat 90-
      luvun Transittiin niin varmista valmistusmaa. Se kannattaa.

    • farmarilla puskaan

      Näkeekö sen jostain kilvestä missä valmistettu. Onko konehuoneessa?
      Olis kiva tietää jos löytyy joku hyvä 90-luvun alun yksilö kohtuu hintaan.
      500-1500 eur max. Hyviä ja halpoja on vähän myynnissä.Taitavat laivat
      ne afrikkaan pikkubusseiksi.

      • Toi ota !

        Hemmetti... mikä niissä Transiteissa on niin ihmeellistä. Jos olet järkimies
        menet pankkiin ja otat lainan ja ostat vähän ajetun Hiacen.Tekniikka kestää
        ja vähän vikoja. Hiacen maahantuonti on lopetettu ja kohta hyviä vähän
        ajettuja autoja et mistään löydä. Ja ota se pitkä malli niin siihen pystyy
        nostaa Trukilla eur-lavan olutta jos Tallinan keikat on kiikarissa.
        Ja tietenkin sivulle avautuvat takaovet. Jos on luukku niin trukki ei pysty
        lavaa nostamaan kyytiin. Ja et varmasti halua alkaa lempata koko lavaa.


    • jo 3 ranskalainen

      Jos on pientä keikka niin pienellä rahalla saat laadukkaan ranskalaisen
      Citroen,´Peugeot tai Fiat ducaton. sama auto monta nimeä.
      Tosi järkevä valinta. Reilu tavaratila jolla heität muuttokuorman hetkessä
      perille. Joku tämmöinen hiace ei sovellu ollenkaan .Jo korkeus rajoittaa
      lastaamista. Jos löydät 80-90 tkm ajetun yksilön niin suosittelen.
      letkeä peli ajella. Siinä on tekemisen meininki.

      • tarkka talous

        Kyseiset on kyllä parhaita ranskalais-autoja. Monen remonttireiskan luotettava
        käyttöpeli.Yksinkertainen rakenne.Järkevä tavaratila. Hiljainen ja mukava
        ajella. hyvä vastine rahoillesi.


      • Filosofi Pylkkö
        tarkka talous kirjoitti:

        Kyseiset on kyllä parhaita ranskalais-autoja. Monen remonttireiskan luotettava
        käyttöpeli.Yksinkertainen rakenne.Järkevä tavaratila. Hiljainen ja mukava
        ajella. hyvä vastine rahoillesi.

        Monilla pakettiautoilla on huono maine turhaan. omistajat laiminlyövät
        huollot ajalleen vaan.Sitten kun jättää tielle niin auto on huono.
        ihmiset huoltavat henkilöautot paljon paremmin.


      • Rellu rules
        Filosofi Pylkkö kirjoitti:

        Monilla pakettiautoilla on huono maine turhaan. omistajat laiminlyövät
        huollot ajalleen vaan.Sitten kun jättää tielle niin auto on huono.
        ihmiset huoltavat henkilöautot paljon paremmin.

        Onkohan alkuperäinen kirjoittaja huomioinut ,että Dacialta löytyisi uusi farkku
        pilkkahintaan. Ottaa mustana niin viikonloppuiltojen taksikeikat sujuisivat
        mallikkaasti ja sitten viikolla Tallinan keikat. panostus kannattaa aina ja
        musta uuden kiiltävä auto on eduksi bisneksille,varsinkin kaupunkien
        yöelämässä.Jollain Dailyllä ei paljon taksikeikkaa heitetä.


    • tsuiba

      Mainosten jakelu maaseudulla. Siitä saa hyvät km-rahat ja se on vielä ihan
      laillista hommaa. Taajamajakelu ei lyö leiville. paljon työtä ja alle 20.- jää
      kouraan - verot.

    • Pojat

      Olen Pirkanmaalla ajanut vuosia "PIKARAHTI" palveluita yrityksille farmariautolla. Keikat tulevat yleensä tunnin varoajalla (jollakin rikkuu kone jossain) ja pääasiassa ovat suhteellisen pieniä nyssäköitä.

      Yrityket maksavat hyvin; heille on pääasia, että tavara menee NOPEASTI perille ja usein rahdilla on esim. uudelleenkuormauskielto.

      Olen ajanut mm. lääkkeitä Rovaniemelle (yhdelle firmalle ajan lääkkeitä n. kerran kaksi kuussa, ajoivat aikasemmin niitä taksilla...) käynyt viemässä koneenosia Belgiaan, toissa viikolla Flensburgiin saksaan vein kolme MAPPIA asiakirjoja.

      Työllä voi tienatakin ihan kivasti. Itselläni on kuljetusalalta yli 20 vuoden kokemus (yhdistelmät, jakeluautot, linja-autot) ja nyt on mukava työtahti, paremmat ansiot, kaksi autoa ajovalmiina ja tarvittaessa pari kuljettajaa ringissä...

      • tsuiba

        Yes ! Olet onnistunut rakentamaan hyvä palvelusetin. se on sitä
        erikoistumista josta tehdään tulosta. Pullan ja maidon ajolla tehdään
        nykyään pelkää miinusta. Hauska kuulla ,että jollakin menee hyvin
        ja työ on mielekästä.


      • lue rivien v......
        tsuiba kirjoitti:

        Yes ! Olet onnistunut rakentamaan hyvä palvelusetin. se on sitä
        erikoistumista josta tehdään tulosta. Pullan ja maidon ajolla tehdään
        nykyään pelkää miinusta. Hauska kuulla ,että jollakin menee hyvin
        ja työ on mielekästä.

        Hyvä tsuiba. hyvä ja hyvä. Jutusta saa sen kuvan ,että keikat ajellaan
        ns. epävirallisesti ennen taksilla nyt henkilöautolla.Pääasia että menee
        perille. ollaan raskaalla puolella kuljettajana,mutta samaan aikaan
        on kuski rinki joka hoitaa hommat.Maksetaanko verot yms
        On vähän liian paljon kysymysmerkkejä ilmassa. Vähän kyseenalainen
        palvelusetti on mielestäni.


      • Pojat
        lue rivien v...... kirjoitti:

        Hyvä tsuiba. hyvä ja hyvä. Jutusta saa sen kuvan ,että keikat ajellaan
        ns. epävirallisesti ennen taksilla nyt henkilöautolla.Pääasia että menee
        perille. ollaan raskaalla puolella kuljettajana,mutta samaan aikaan
        on kuski rinki joka hoitaa hommat.Maksetaanko verot yms
        On vähän liian paljon kysymysmerkkejä ilmassa. Vähän kyseenalainen
        palvelusetti on mielestäni.

        Kyllä verot maksetaan; yksikään lääketukku eikä teollisuuslaitos ei antaisi ajoja ellei asiat olisi kunnossa.

        Itse ajelen yhä joskus raskaita; pääasiassa yhdeistelmää ja linja-autoa keikan pari kuukaudessa, en siksi, että tarvitsee vaan siksi, että pysyy tuntuma. Ringissä olevat kaverit ovat niin ikään "muissa" töissä (taksinkuljettaja, palvelubussin kuljettaja, yrittäjä) ja näin pystytn luomaan järjestelmän, jossa aina joku päivystää ja on valmiina lähtemään.

        Jos joku lähtee alaa kokeilemaan, niin kannattaa ehdottomasti järjestää asia siten, että on myös vara-auto käytettävissä. Auton ei tarvitse olla uusi, mutta siisti sen pitää olla, koska sillä kuitenlkin käydään asiakkaiden luona. (meillä 2002 ja 2004 C-sarjan MB farmari, paljon ajettuja mutta hyvin pidettyjä). Ja sitten vara-autona 2002 mallin A-mersu (siinä on yllättävän paljon tilaa ja hyvä kuormata, kuormasidontalenkit valmiina, pienet kulut ja kun takapenkki on pois, niin se on oikeastaan aika näppärä.

        Meillä homma pelaa siten, että kun ajotilaus tulee, annan samassa yhteydessä arvion siitä, koska tuote on perillä (se on näissä lähetyksissä usein se mitä ensiksi kysytään), tulostan samalla annettujen tietojen perusteella rahtikirjan ja sitten tien päälle. Tarvittaessa päivitän tien päältä tilaajan sähköpostiin matkan etenemistä (pitkillä Euroopan keikoilla se on tarpeen), ja kun lähetys on perillä, lähettäjä saa siitä heti ilmoituksen joko tekstiviestinä tai sähköpostilla.

        Kun aloittaa ja asiakkaina on firmoja, rahaa pitää olla sen verran, mitä kuukaudessa kuluu polttoaineisiin, mahdollisiin muihin autoilun kuluihin sekä laivalippuihin... itselläni oli varattuna "puskurirahaa" noin 3000 ja se riitti tosi hyvin.

        Joissakin suurissa firmoissa saatavan saaminen saattaa kestää sen kuukauden päivät, se kannattaa huomioida. Ja missä oli HUIMIA eroja, oli vastuuvakuutukset. Kaksi vakuutusyhtiötä hinnoitteli vakuutuksen kuorma-autoyrityksen vastuuvakuutuksen perusteella. Se johon päädyin, sovimme että vastuuvakuutus kattaa rahtivahingon 30000 euroon saakka, ja se on vuosimaksultaan noin 500.


    • lue rivien v......

      Kuulostaa asialliselta.Anteeksi epäilyni. Hienon bisnes idean olet
      keksinyt totta tosiaan. Viestiketjun aloittajan kannattaa ottaa oppia
      miten homma toimii.

    • SA-INT 84

      Farmarilla kuskaan nimimerkki. Onko löytynyt ratkaisu kysymykseesi.
      Ford Transit vm.1989 on sellainen.Siinä on tekemisen maku. Pitkä
      vaihdekeppi ja karu olemus. Kuin sinulle tehty.

      • legass

        Paitsi että Transit tarvii liikenneluvan...


    • SA-INT 84

      Henkilöautoksi rekisteröity transit on lottovoitto. Voi olla vaikea löytää.
      sen verran vähän on liikenteessä.

    • morgen morgen...

      Uusi Passat nyt edullisemmin kuin koskaan. Homman perus prinsiippi
      on edustava kuljetusväline. Ota yhteys lähimpään jälleenmyyjään.
      Uusi farmari on lähempänä kuin uskotkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      181
      31422
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      247
      20156
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      415
      10425
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6515
    5. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      26
      4528
    6. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      190
      3947
    7. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      64
      3931
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1577
    9. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      94
      1439
    10. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      50
      1369
    Aihe