Päivähoitomaksut julkista tietoa?

pk:;n sisällä

Tietääkö päiväkodin tädit paljonko on kunkin lapsen päivähoitomaksu? Jos jollain esim. nollamaksu, niin tietävät, että onpa köyhä perhe ja suhtautuvat sen mukaisesti?

9

429

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Utelias Vili

Laskutushan on ihan erillinen osasto sosiaalitoimessa eli ei ne lopulliset päivähoitomaksut mene päiväkodin henkilöstön tietoon. Tietenkin tietoja vaihtavat esim. siitä miten lapsi on hoidossa jos joku kuukausi haluaa maksuvapaan kuukauden esim. kesällähän maksut menee sen mukaan paljon lapset on poissa.

Muutama vuosi sitten se lomake missä kysytään tulotietoja hoitomaksun laskemiseksi pystyi toimittamaan joko päiväkotiin josta se toimitettiin eteenpäin tai sitten sen pystyi lähettämään itse suoraan laskutusosastolle. Lähetin itse juuri tuonne laskutusosastolle koska en halunnut että hoitajat suoraan näkevät tulomme. Kyllä hoitaja näytti vähän pettyneeltä kun kyseli tämän lomakkeen perään ja huikkasin että olen jo lähettänyt sen sinne suoraan!

• häh

No en kyllä ymmärrä, miksi ketään hoitajaa kiinnostaisi, kuinka paljon tai vähän lasten vanhemmat tienaavat.
        Ei se vaikuta hoitajien työhön millään tavalla.

• Paljon tienaat?
        häh kirjoitti:

No en kyllä ymmärrä, miksi ketään hoitajaa kiinnostaisi, kuinka paljon tai vähän lasten vanhemmat tienaavat.
        Ei se vaikuta hoitajien työhön millään tavalla.

Ei pitäiskään kiinnostaa mutta kun ihminen on luonteeltaan utelias. Moni haluaisi varmaan nähdä tai tietää esim. tuttunsa tai naapurinsa tulot.

• --------------

Tuosta saa ihan sellaisen käsityksen, että kaikki perheet toimittaisivat niitä tulotietolomakkeita. Me emme ainakaan ole sellaista päiväkodille antaneet, kun kerran on selvää, että joudumme täydet maksut maksamaan. Ja kuten joku jo mainitsikin, siihen ei mitenkään erityisen isoja tuloja tarvita. Onneksi ensi vuonna jo vähän maksut pienenee, kun toinen päivähoitoikäisistämme menee eskariin ja sitä seuraavana kouluun, jolloin hoito loppukoon kokonaan.

• Ouluseteli

Riippuu kyllä tarhastakin. Mulla on lapset yksityisessä tarhassa. Tarha saa palvelusetelin perheen tulojen mukaan, ja laskee itse laskun loppusummalle. Itse olen hyvin pienituloinen opiskelija, joten lasku jonka tarhalta saan on vain yksityisen tarhan ns. omavastuu. En tiedä kuinka moni hoitajista sen tietää, mutta ainakin se yksi, joka mulle laskun mailasi.:) Toisaalta kaikki siellä tietävät, että olen opiskelija, joten pienet tuloni tuskin ihmetyttäisi...

Lapseni saavat tarhassa aivan ihastuttavan hyvää hoitoa. Tuloni eivät heikennä hoidon tasoa.

• Lilliputtili

Päivähoidon henkilöstöllä ei ole tietoa perheenne tuloista tai hoitomaksuistanne, niistä vastaa laskutus.
      Toisinaan vanhemmat haluavat lähettää tulotietonsa päiväkodin kautta, jolloin voi halutessaan antaa tiedot suljetussa kuoressa.

Olen itse lastentarhanopettaja ja voin vannoa, että mitä useampi perhe hoitaa maksuasiansa omatoimisesti käyttämättä meitä välikätenä, sen tyytyväisempiä olemme.

Toisaalta päivähoidon suuruus ei suoranaisesti kerro perheen varallisuudesta mitään, sillä jo melko alhaisella tulotasolla elävä perhe maksaa suurimman maksuluokan mukaan.

Perheen tulotasolla ei myöskään ole vaikutusta lasten hoitotasoon - jokainen lapsi ansaitsee parasta hoitoa!

• ei kiinnosta ei

Me emme edes toimi välikätenä laskutukseen, vaan vanhempien pitää tulotiedot itse toimittaa sinne, jos eivät halua korkeinta maksua. Ja hyvä näin.

• päiväkotilainen

Muutama vuosi sitten meillä vielä lasten hoitopäiväkirjausohjelmassa näki kunkin lapsen hoitomaksun (ei kuitenkaan vanhempien tuloja), mutta nyt on ohjelma muuttunut eikä nuo hoitomaksut enää meille näy, eikä kyllä haittaa pätkääkään.

• ...

Jännä juttu, että murehditte tuollaista, elätte jotain mennyttä aikaa.

Palkkatulojen pitäisi olla täysin avointa tietoa. Palkkauksen epätasa-arvoa ei milloinkaan saada poistettua, jos salailette asioitanne. Jokaisella saisi olla otsassa lappu, jossa kerrotaan avoimesti tulot! Tietenkin työnantajanne yrittää hysseytellä, joku vanhan kansan ihminen jopa sanoo suoraan, ettei ole soveliasta puhua tulojensa määristä. Mutta ne puhuu shittiä ja pelaavat siihen työntantajan pussiin (vanhanaikainen tapa nöyristellä pomojaan). Se on niin mennyttä aikaa. Työnantajat on pakotettu tasa-arvoisuuteen, kun palkat ovat avoimeesti esillä; huomaat, että tuo saa samasta työstä enemmän rahaa kuin minä ja osaat kyseenalaistaa; miksi, ehkä koska se on mies ja sinä nainen?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      99
      5305
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3573
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3205
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      443
      2496
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      252
      1537
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1291
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      85
      1289
    8. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1238
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1213
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      138
      1139
    Aihe