Päivähoitomaksut julkista tietoa?

pk:;n sisällä

Tietääkö päiväkodin tädit paljonko on kunkin lapsen päivähoitomaksu? Jos jollain esim. nollamaksu, niin tietävät, että onpa köyhä perhe ja suhtautuvat sen mukaisesti?

9

339

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Utelias Vili

      Laskutushan on ihan erillinen osasto sosiaalitoimessa eli ei ne lopulliset päivähoitomaksut mene päiväkodin henkilöstön tietoon. Tietenkin tietoja vaihtavat esim. siitä miten lapsi on hoidossa jos joku kuukausi haluaa maksuvapaan kuukauden esim. kesällähän maksut menee sen mukaan paljon lapset on poissa.

      Muutama vuosi sitten se lomake missä kysytään tulotietoja hoitomaksun laskemiseksi pystyi toimittamaan joko päiväkotiin josta se toimitettiin eteenpäin tai sitten sen pystyi lähettämään itse suoraan laskutusosastolle. Lähetin itse juuri tuonne laskutusosastolle koska en halunnut että hoitajat suoraan näkevät tulomme. Kyllä hoitaja näytti vähän pettyneeltä kun kyseli tämän lomakkeen perään ja huikkasin että olen jo lähettänyt sen sinne suoraan!

      • häh

        No en kyllä ymmärrä, miksi ketään hoitajaa kiinnostaisi, kuinka paljon tai vähän lasten vanhemmat tienaavat.
        Ei se vaikuta hoitajien työhön millään tavalla.


      • Paljon tienaat?
        häh kirjoitti:

        No en kyllä ymmärrä, miksi ketään hoitajaa kiinnostaisi, kuinka paljon tai vähän lasten vanhemmat tienaavat.
        Ei se vaikuta hoitajien työhön millään tavalla.

        Ei pitäiskään kiinnostaa mutta kun ihminen on luonteeltaan utelias. Moni haluaisi varmaan nähdä tai tietää esim. tuttunsa tai naapurinsa tulot.


      • --------------

        Tuosta saa ihan sellaisen käsityksen, että kaikki perheet toimittaisivat niitä tulotietolomakkeita. Me emme ainakaan ole sellaista päiväkodille antaneet, kun kerran on selvää, että joudumme täydet maksut maksamaan. Ja kuten joku jo mainitsikin, siihen ei mitenkään erityisen isoja tuloja tarvita. Onneksi ensi vuonna jo vähän maksut pienenee, kun toinen päivähoitoikäisistämme menee eskariin ja sitä seuraavana kouluun, jolloin hoito loppukoon kokonaan.


      • Ouluseteli

        Riippuu kyllä tarhastakin. Mulla on lapset yksityisessä tarhassa. Tarha saa palvelusetelin perheen tulojen mukaan, ja laskee itse laskun loppusummalle. Itse olen hyvin pienituloinen opiskelija, joten lasku jonka tarhalta saan on vain yksityisen tarhan ns. omavastuu. En tiedä kuinka moni hoitajista sen tietää, mutta ainakin se yksi, joka mulle laskun mailasi.:) Toisaalta kaikki siellä tietävät, että olen opiskelija, joten pienet tuloni tuskin ihmetyttäisi...

        Lapseni saavat tarhassa aivan ihastuttavan hyvää hoitoa. Tuloni eivät heikennä hoidon tasoa.


    • Lilliputtili

      Päivähoidon henkilöstöllä ei ole tietoa perheenne tuloista tai hoitomaksuistanne, niistä vastaa laskutus.
      Toisinaan vanhemmat haluavat lähettää tulotietonsa päiväkodin kautta, jolloin voi halutessaan antaa tiedot suljetussa kuoressa.

      Olen itse lastentarhanopettaja ja voin vannoa, että mitä useampi perhe hoitaa maksuasiansa omatoimisesti käyttämättä meitä välikätenä, sen tyytyväisempiä olemme.

      Toisaalta päivähoidon suuruus ei suoranaisesti kerro perheen varallisuudesta mitään, sillä jo melko alhaisella tulotasolla elävä perhe maksaa suurimman maksuluokan mukaan.

      Perheen tulotasolla ei myöskään ole vaikutusta lasten hoitotasoon - jokainen lapsi ansaitsee parasta hoitoa!

      • ei kiinnosta ei

        Me emme edes toimi välikätenä laskutukseen, vaan vanhempien pitää tulotiedot itse toimittaa sinne, jos eivät halua korkeinta maksua. Ja hyvä näin.


    • päiväkotilainen

      Muutama vuosi sitten meillä vielä lasten hoitopäiväkirjausohjelmassa näki kunkin lapsen hoitomaksun (ei kuitenkaan vanhempien tuloja), mutta nyt on ohjelma muuttunut eikä nuo hoitomaksut enää meille näy, eikä kyllä haittaa pätkääkään.

    • ...

      Jännä juttu, että murehditte tuollaista, elätte jotain mennyttä aikaa.

      Palkkatulojen pitäisi olla täysin avointa tietoa. Palkkauksen epätasa-arvoa ei milloinkaan saada poistettua, jos salailette asioitanne. Jokaisella saisi olla otsassa lappu, jossa kerrotaan avoimesti tulot! Tietenkin työnantajanne yrittää hysseytellä, joku vanhan kansan ihminen jopa sanoo suoraan, ettei ole soveliasta puhua tulojensa määristä. Mutta ne puhuu shittiä ja pelaavat siihen työntantajan pussiin (vanhanaikainen tapa nöyristellä pomojaan). Se on niin mennyttä aikaa. Työnantajat on pakotettu tasa-arvoisuuteen, kun palkat ovat avoimeesti esillä; huomaat, että tuo saa samasta työstä enemmän rahaa kuin minä ja osaat kyseenalaistaa; miksi, ehkä koska se on mies ja sinä nainen?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7598
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2832
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2422
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      116
      2139
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1809
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1563
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1426
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1414
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1341
    Aihe