Minkälaista on nyt sitten se HYVÄ koiran nappula?!

123456

Joo elikä olen siirtymässä pennun 6kk ja uroksen 5v kanssa eläinkaupan ruokiin. Nykyisissä markettiruuissa ei ole mitään vikaa, mahat on kunnossa ja koirat terveitä ja ruokakin maistuu. Siksi vaan haluan vaihtaa kun pelkään noita terveysvaikutuksia pidemmällä tähtäimellä, haluaisin syöttää koirille kunnollista ruokaa että vanhempana pysyisivät lihakset jne kunnossa.

Nyt en vaan tiedä noista eri merkeistä kun eri liikkeillä on eri merkkejä, esim Golden Eaglea on kehuttu mutta esim Mustin ja Mirrin verkkokaupassa ei sitä ole eikä varmaan myöskään myymälässä. Mitä niissä HYVISSÄ nappuloissa sitten on, lihaa tietysti mutta kuinka paljon? ja mitä muita ainesosia ja kuinka paljon? Kun lähden vertailemaan eri ruokia niin mitä mun pitää siitä ainesosaluettelosta lähteä etsimään?!

Niin ja sitten kun rahatilanne kuitenkin on vähän huono tällä hetkellä niin tietysti tekis mieli jatkaa samalla halppisruokalinjalla mutta kun haluaisin laatua, mutta ei mitään ökyhintaista, sanotaan korkeintaan 60e/15kg tai jotain sinne suuntaan.

Ja sitten vielä sellanenkin rajoitus että pitäis löytyä ruoka joka käy herkälle vatsalle ja toinen joka olis light-ruoka. Ei olis pahitteeks jos light ja sensitive olis sama ruoka niin koirille vois syöttää samaa ruokaa. Kaikilla merkeillä ei näitä edes ole.

Älkää ehdotelko mitään nappuloista pois siirtymistä, aion jatkaa samalla nappula/riisi/makaroni/raejuusto -linjalla kuin tähänkin asti, nappulamerkkiä vaan haluan vaihtaa.

14

1552

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ifhljöas

      Mielellään 35-45 lihaa sisäelimiä. Tähän ei kovin moni nappula yllä. Googleta tuoteselosteita ja tarkista proteiinin/valkuiasaineen määrä ja mistä se koostuu.

      Vinkkinä, vaihda viljatuotteet ja riisit lihaan, ei maksa paljoa koiran pakastelihat. Raejuusto hyvä. Itse syötä nappulaa 100g lihaa per. ruokailu (korvaamaan nappulan "lihattomuutta", proteiiniä 26%).

      • ifhljöas

        Siis 35-45 prosenttia! :)


    • ehdotukseni

      Miten ois Brit Care? Sitä saa Mustista ja mirristä ja siinä on monenlaisia vaihtoehtoja. On pennuille, senioreille, lightiä, viljatonta, kalavaihtoehtoa... Mutta suurin säkki on 12 ja hinta pyörii siinä ~60 euron hujakoilla. On kuitenkin suosittu ja hyvin siedetty ruoka.

      • 123456

        No brit carea mietin kanssa, laadusta vaan en tiedä minkälaista on. Siinä kun olis sitä lightiakin.

        Ja ekalle vastaajalle, että joo ne riisit, makaronit jne mainitsin vaan kun annan niitä vaan silloin tällöin, en usein. Pääasiassa nappulaa annan.

        Täytyypä katsella, kiitos vinkeistä :)


    • ifhljöas

      Meillä nappulana Brit Caren adult medium lamb & rice, mielestäni on hinta-laatu suhteeltaan hyvää. Siinäkin vain se 26% protskua. Sisältää glukosamiisia ja lohiöljyä (omegat) ja muutenkin hyvin vitamiineja ja hivenaineita.Acana olisi hyvä, 35%protskua (light, 10%rasvaa vrt. normi 15-20%), mutta sitä ei täältä päin saa. Hinnoissaan samanverran Brit Caren kanssa, hippasen alle 60e 13kg kun Brit care on sen n. 60e 12kg. eli Acanaa voin suositella, on kuultujen mukaan maistunut hyvin. Meillä Brit caren kanssa vähän sitä ongelmaa, että joskus jos saa pelkkää nappulaa ei syö, tosin voi hyvin johtua ihan vaan nirsoilusta kun ei olekkaan ihanaa lihaa seassa.

      Noista pakastelihoista vielä, jotain Oscaria saa ihan prismoista jne pakastekaapeista ja n. 2.50e 500g, saatavilla myös naudanmahaan

      • 123456

        Oon joskus muuten kuullut että ns ihmisen jauheliha on parempaa koiralle kun koirille tarkotettu, onko asia niin?
        Onko muuten väliä mitä jauhelihaa syöttää, käykö sika-nauta? Vai saako koirakaan syödä raakaa possunlihaa kun ihminenkää ei saa?:)

        Ja sitten tuli mieleen että kun meidän toi pentu syö nyt kaupan Purina Sensitiveä, se taitaa olla laadukkaimmasta päästä ilmeisesti noista mitä ruokakaupasta saa?! Ainakin oon minä sekä koira ollu siihen tyytyväinen. Ensin pentu sai junior-nappulaa mut mulla heräs epäilys siitä että se heittää sen vatsan sekaisin, kun oli ripulilla muutaman kerran, ni vaihdoin tohon Purinaan, tai nyt on vielä menossa niiden kahden sekoitus.

        Jos tälle pienemmälle jatkossa syöttäisin sitä Purina Sensitiveä ja 5vuotiaalle jotain eläinkaupan nappulaa, varmaan toi Brit Care tai toi Acana.... Tosin näyttää olevan ainakin Acana loppu tuolta mustista ja mirristä, näinköhän on jatkossakin saatavuusongelmia....
        Ruuan maistuvuuden kanssa ei kyllä varmasti tuu ongelmia, on niin persoja ruualle noi piskit että kaikki kyllä menee, vaikka autonrenkaita tarjois:)


      • molossi ei rek
        123456 kirjoitti:

        Oon joskus muuten kuullut että ns ihmisen jauheliha on parempaa koiralle kun koirille tarkotettu, onko asia niin?
        Onko muuten väliä mitä jauhelihaa syöttää, käykö sika-nauta? Vai saako koirakaan syödä raakaa possunlihaa kun ihminenkää ei saa?:)

        Ja sitten tuli mieleen että kun meidän toi pentu syö nyt kaupan Purina Sensitiveä, se taitaa olla laadukkaimmasta päästä ilmeisesti noista mitä ruokakaupasta saa?! Ainakin oon minä sekä koira ollu siihen tyytyväinen. Ensin pentu sai junior-nappulaa mut mulla heräs epäilys siitä että se heittää sen vatsan sekaisin, kun oli ripulilla muutaman kerran, ni vaihdoin tohon Purinaan, tai nyt on vielä menossa niiden kahden sekoitus.

        Jos tälle pienemmälle jatkossa syöttäisin sitä Purina Sensitiveä ja 5vuotiaalle jotain eläinkaupan nappulaa, varmaan toi Brit Care tai toi Acana.... Tosin näyttää olevan ainakin Acana loppu tuolta mustista ja mirristä, näinköhän on jatkossakin saatavuusongelmia....
        Ruuan maistuvuuden kanssa ei kyllä varmasti tuu ongelmia, on niin persoja ruualle noi piskit että kaikki kyllä menee, vaikka autonrenkaita tarjois:)

        "Oon joskus kuullut..." Ei ole. Monesti koiran on jopa parempia(siis koiraa ajatellen),kun sisällys on monipuolisempaa. Muutenkin, koiran vatsalle on vaan parempaa, jos ei ole niin "steriiliä" lihaa. Periaatteessa käy mikä liha vaan.Mutta jos on jotain terveysrajoitteita,niin silloin toki pitää niiden mukaan mennä.Pääasiassa itse kannatan rasvaisempia lihoja.Pahitteeksi ei olisi myöskään antaa vaikka muutamaa eri lihaa.Monipuolisuus aina hyväksi.Mutta ei ole mikään pakollinen juttu.

        Noihin teollisiin en ota kantaa,koska en niitä syötä.Mutta proteiinipitoisuuteen sen verran,että jos on luustoltaan hankala,niin en itse lähtisi antamaan kovin isoprosenttista teollista tai ainakaan suoraan siihen lisäämään,ellei korvata teollista osaltaan kotiruualla muutenkin. Eli siis kasvavalle/vielä kehittyvälle koiralle.


    • ifhljöas

      Koiran lihat ovat hyviä koiralle.Toiset ovat melkein pelkkää lihaa, toisissa on sidekudokset ja luut ja sisäelimet jauhettu samaan pakettiin. Esim. Oscarin pakastettu lohi on jauhettua kokonaista (kirjo)lohta ja tälläisenään siinä on kaikki hyvä mitä lohesta voi saada. Turha kuluttaa lompakkoa ihmisten jauhelihalla kun koira ei selliasen hifistelyn päälle ymmärrä :) Ja tosiaan itse suosittelen tosiaan sitä lihan syöttämistä ohella juuri tuon proteiinin takia. Itse annan kaiken raakana, toinen koira jota olen raa alla ruualla syöttänyt (ekaa barffasin). Olen saanut oppini niin, ettei lihaa tulisi kypsentää. Tälle light-ruuan tarpeessa olevalle en suosittele antamaan lainkaan noita riisi/makaroni valmisteita, lihaa vaan ja sitä raejuustoa/piimää/kermaviiliä ja niitäkin pienemmissä annoskoissa kuin junnulle.

      • ifhljöas

        Ja kaikkea mahdollista lihaa mitä vaan saat käsiisi voi syöttää. itse osatn usein punaisen lapun lihoja pakkaseen ja noita koiran pakasteita. Myös tutulta metsästäjältä saan riistaa edulliseen hintaan. joskus kaupoista löytää noin euron hintaan esim. possun sydämen, nappaan varmasti mukaan. Maksaa voit antaa kerran viikossa. Ei se ruokkiminen ihan niin tähtitiedettä ole, varsinkin kun rinnalla nappula joka sisältää tarvittavia vitamiineja ja hiven- sekä kivennäisaineita. Huomaan kyllä eron koiran lihaksiston kehityksessä; kun tuli meille oli syönyt pelkkää nappia, ja nyt protskulisän jälkeen on lihaksisto kehittynyt huimasti, turkki kiiltää ect. :)


    • Näin se menee.

      Koiralle hyvää ruokaa on se millä se pysyy hyvässä kunnossa ja mitä koira syö,

      • tykkääbarfista

        Meillä syötetään raakaruokaa, ja kaikki allergiat hävinny! Lihaa, sisäelimiä, luita, välillä kasvissosetta ja öljyjä... Hyvin kelpaa ja hyvin voi koira :)


      • lhjsödd
        tykkääbarfista kirjoitti:

        Meillä syötetään raakaruokaa, ja kaikki allergiat hävinny! Lihaa, sisäelimiä, luita, välillä kasvissosetta ja öljyjä... Hyvin kelpaa ja hyvin voi koira :)

        Sepäs hienoa mutta ymmärryksessä näyttäisi olevan suurta vajetta sulla. Aloittaja nimenomaan sanoi että turha tulla selittämään barffauksesta. Eiköhän jokainen meistä tiedä että barffaus on parempi vaihtoehto jos se tehdään oikein.


      • Alkuper.
        lhjsödd kirjoitti:

        Sepäs hienoa mutta ymmärryksessä näyttäisi olevan suurta vajetta sulla. Aloittaja nimenomaan sanoi että turha tulla selittämään barffauksesta. Eiköhän jokainen meistä tiedä että barffaus on parempi vaihtoehto jos se tehdään oikein.

        No juu, niinhän ne sanoo että se on parempi mutta meille se ei nyt sovi, ukkokaan ei muista koskaan jääkaapista mitään koirille antaa niin nappulat on helpompia.
        Nappulaa siis jatkossakin.


      • koira1
        Alkuper. kirjoitti:

        No juu, niinhän ne sanoo että se on parempi mutta meille se ei nyt sovi, ukkokaan ei muista koskaan jääkaapista mitään koirille antaa niin nappulat on helpompia.
        Nappulaa siis jatkossakin.

        Meillä kans barffausta kun kaikki menny paremmin sen kanssa, mutta ennen syötettiin sellasta kun nutro natural choice. Kelpas hyvin ja hyvä nappula -ruoka


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      229
      2021
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      77
      1770
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      69
      1516
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      106
      1209
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1130
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1085
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      9
      1015
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      950
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      881
    Aihe