Lapsen tukeminen koulussa

mmamsuli

Minkälaista kokemusta teillä on esi- ja alkuopetuksen luokilla saadusta tuesta uuden lakimuutoksen jälkeen ? Onko mikään muuttunut ? Onko tuki- ja yhteistyö ollut riittävää ja perhettä tukevaa ? Milloin tuen tarve alkoi hahmottua, ja kumpi taho oli ensin huolissaan ? Vastasiko tarjottu tuki odotuksia ?

”Vuonna 2011 uudistuivat sekä perusopetuslaki että opetussuunnitelman perusteet. Lakiin tulivat lähikouluperiaate sekä varhainen ja ennaltaehkäisevä tuki, joka järjestetään kolmiportaisesti. Kolmiportaisen tuen malli perustuu yleiseen, tehostettuun ja erityiseen tukeen.
Lähikouluperiaatteeseen on sitouduttu kansainvälisissä sopimuksissa. Sen mukaan jokaisella oppilaalla olisi oltava mahdollisuus opiskella siinä koulussa, johon muutkin alueen oppilaat ja esimerkiksi sisarukset menevät. Se on myös perusopetuslaissa ensimmäinen vaihtoehto. ”

Olen ajatellut tutkimusta aiheesta, ja kiinnostaa vanhempien kokemukset vanhasta tukiopetuksesta, tai uudesta jousto-opetuksesta erityistukeen,

8

249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mmamsuli

      Lisäys.. uusi laki kolmiportaisesta tuesta tuli v. 2011, ja lähikouluperiaate tarkoittaa, että ennen ympäri ämpäri taxilla kuljetettavien lastenkin kuuluisi saada tarvittava tuki omaan lähikouluun...

      • Pimeys tuli

        Paljonkos se kilometrimäärä on, että taksilla voi matkustaa kouluun.? Ihmetyttää
        sellainen asenne, että kaikesta valitetaan ja kitistään kun oma lapsi ei saa
        tehdä sitä ja tätä. Pelisäännöt ne on koulumatkoillekkin. Aivan varmasti lisääntyy
        kaikentyyppinen uusavottomuus kun lapsia kuskaillaan autolla kouluun vajaan
        kahden km:n mittaisia reissuja. Suurin osa kulkee normaalisti kävellen eikä
        valita.


    • Ammattikasvattaja

      Näin opettajan näkökulmasta voin sanoa suoraan, että uudistus meni TÄYSIN pieleen.

      Kouluille määriteltiin velvollisuuksia ja tehtäviä ja varsinkin yksittäisten opettajien työmäärää saatiin kasvatettua tehtävillä, jotja eivät suoranaisesti ole opetustyötä. Uudistuksessa korostuvat yksittäisen oppilaan oikeudet, mutta kukaan ei näytä puhuvan mitään luokan muiden oppilaiden oikeuksista.

      Suurin ongelma ovat resurssit. Niitä ei tässä taloustilanteessa VARSINKAAN lisää tule ja niitä olisi kipeästi tarvittu.

      En ihmettele sitä, että uudistus meni pieleen. Taustalla hääräili Saloviidan kaltaisia suuria ajattelijoita, joilla ei itsellään ole mitään kokemusta lasten tai nuorten opettamisesta tai koulun realiteeteista.

      Peruskoulun jälkeen ongelmat ovat jo nyt selvät. Arvosanat eivät olekaan enää vertailukelpoisia ja esim. tehostettukjaan tuki oppiaineessa ei näy suoraan todistuksessa. Mielipidettä kannattaa kysyä vaikkapa ammattioppilaitosten opettajilta.

    • mammsuli

      Näin olen ymmärtänyt, ja seurannutkin sivusta, kun opettajat joutuvat taiteilemaan ison lapsiryhmän kanssa, jossa on sekaisin kaikenlaiset tuen tarvitsijat...Rahaa ja henkilökuntaa sinne tarvittaisiin...Opettajilta on tullut tämä palaute, ja nyt olisinkin kiinnostunut mitä mieltä vanhemmat ovat...

    • Ransutt

      Itsellä pelkkää hyvää sanottavaa lasten tukemisesta koulussa, lisäksi sosiaalinen lapsi oppii hyvin myös muilta lapsilta isossa ryhmässä.

      • mmamsuli

        Hieno näkökulma ja ihan totta myös :)


    • Oppilaiden vanhempi

      Terve,

      Osa kouluista käyttää tehostettua tuen tarvetta tekosyynä, jotta saisivat lisämäärärahoja. Tehostetun tuen piiriin ohjataan nyt oppilaita, jotka eivät sinne kuuluisi. Tehostetun tuen piiriin ohjatuille oppilaille ei kuitenkaan anneta tukea vaan oppilas pidetään tehostetun tuen piirissä ainoastaan, jotta koulun määrärahat saadaan optimoitua.

      Näin se tehostettu tuki toimii. Ei oppilaan vaan koulun hyväksi.

      • Ammattikasvattaja

        Kaikin puolin pieleen mennyt teoria, Oppilaiden vanhempi.

        Koulut ensiksikään EIVÄT SAA lisärahaa, vaikka oppilas siirretäänkin tehostettuun tukeen.

        Toiseksi, jokainen tehostetun tuen oppilas teetättää kovasti lisätyötä sekä paperitöiden että muiden lisätehtävien muodossa. Koko tehostettu tuki on hankala väline, sillä oppilas on periaatteessa joiltakin osin yksilöllistetty, mutta kuitenkaan ei täysin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1766
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1669
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1468
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1164
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1153
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1141
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1106
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1101
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1089
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1074
    Aihe