Haaveena vauva,mutta sairaus colitis

Lissu

Onko kenelläkään tietoa miten colitis ulcerosa vaikuttaa raskaaksi tulemiseen tai yleensäkin raskaudensuunnitteluun?Sairastan itse sitä ja vasta todettu.Haaveena oma pieni käärö.Kertokaa kokemuksianne,haluan kovasti kuulla.

9

285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjanörtti

      Oli sen verran pakko vastata, koska käyn juuri opintojaksoa, jossa käsitellään suolistosairauksia ja niiden hoitoa. Itsellä ei ole omakohtaista kokemusta ja kurssikin on nettikurssi, eli tietoni olen hankkinut kirjoista ja yhdistysten sivuilta. Uskaltaisin kuitenkin väittää, että raskautuminen on kyseisessä sairaudessa täysin mahdollista. Jokainen ihminen on kuitenkin yksilö, enkä tiedä sinun taustojasi. Nyt kun sinulla on elinikäinen sairaus, sinun tulee ehdottomasti keskustella lääkärin kanssa raskaus-suunnitelmistasi. Mutta käytännöllisesti ajateltunahan suolisto ja synnytyselimet ovat eri asioita ja kyseinen sairaushan oleilee suolistossa, ei esim. kohdussa.

      Mutta ehdottomasti itse keräilemään tietoa ja käymään lääkärin puheilla! :)

      • Lissu

        Kiitos kommentistasi :) toivottavasti saisin vielä lisää ihmisiltä henk kohtasia kokemuksia


    • kysy lekurilta

      Parasta kysyä lääkäriltä suoraan eikä täältä. Saata asiantuntevampaa tietoa.

      Itselläni on yksi tuttu joka sairastaa crohnin tautia, joka on ymmärtääkseni melko samantyyppinen, ja hänellä ainakin terve suloinen tyttö :)

      • Lissu

        Kysyn täällä siksi että kaikilla ei ole samat kokemukset ja lääkäriltä saa yleisen vastauksen,mikä ei päde kaikkiin,siksi olen kiinnostunut eri kokemuksista....kokemukset vaihtelevat


    • Kohtalontoveri

      Täällä myös haaveissa ollut jo yli vuoden eli siis yritystä yli vuosi jo takana. Sairastan myös itse kyseistä vaivaa (Colitis ulcerosa) Vatsa pysynyt rauhallisena melkein koko yritys ajan oireillut nyt 5 kk sitten ja nyt taas uudelleen. Olen miettinyt kun nuo kuukautisetkin myöhässä on niin oiskohan jo tärpännyt ja olen miettinyt että miten reagoisi raskautumiseen tämä kyseinen sairaus.? Minulle lääkärini sanoi että, kun raskautuu niin 2/3 tapauksista pysyy rauhallisina raskauden alusta loppuun asti.

      • Lissu

        Kiitos,olen myös kuullut että pitäisi olla rauhallisempi vaihe sairaudessa,että kaikki sujuisi....en sitten tiedä


    • Kohtalontoveri

      Niin ja kyselitkin vielä tuosta raskaaksi tulemisesta, eli jos colitis pysyy rauhallisina ei sillä ole vaikutusta hedelmällisyyteen mutta jos aktivoituu niin silloin toki se vaikuttaa raskauden yritykseen..

      • Lissu

        Kiitos viestistäsi :) Vielä kaipaisin myös niitä jotka ovat jo raskaana ja tämä sairaus :)


    • crohnintauti....

      hei!

      Minulla on Crohnin tauti ja olen saanut kaksi lasta.
      Kun aloin odottaan esikoista sairaus oli aika ailahteleva, mutta raskaustumisvaiheessa taudin tila oli aika ok, lääkkeitä meni pentasa ja azamun.
      En neuvotellut raskaudesta lääkärien kanssa,joka on aika tyhmää, mutta sinällään ei vaikuttanut mihinkään...lääkkeitä ei muutettu, mutta näiden lääkäreiden toive on kuitenkin että raskaustoiveista puhutaan, koska jotkut lääkkeet eivät sovi raskausaikana, ei edes silloin kun suunnittelee....voi olla vaarrallisia sikiölle jo ihan alussa.
      Mulla tauti paheni sitten keskiraskauden jälkeen ja jouduin sairaalaan kortisoneille pariksi viikkoo.
      Saatiin rauhoittumaan.
      Poika syntyi terveenä, joskin pienenä painoi 2,7kg.
      Tauti uusiutui synnytyksen jälkeen taas, mutta ei onneksi pahana.

      Esikoisen syntymän jälkeen oli muutamia pahenemisvaiheita ja sairaalajaksoja, mutta sitten tauti vain rauhottui ja nyt sairauteni on poissa vaikka en olekkaan parantunut, mutta viimeksi tämän sairauteni vuoksi olen ollut sairaalassa 2010, vuoden 2011 tähystyksessä todettiin erinomainen tilanne, suolisto siisti ja tulehdusvapaa.
      ja siitä tuli ajatus toisesta lapsesta, joka sitten syntyi vuonna 2012.
      Esikoinen siis syntyi 2008.

      Ja edelleenkään Crohni ei ole ilmoitellut itsestään minulle...=)

      Sairauteni todettiin vaikeana 2006, se oli jo muhinut neljä vuotta, koska oireita oli jo vuodesta 2002.

      Kyllä siis raskaus on mahdollinen, raskauteni ovat alkaneet helposti, esikoinen toisella yrittämällä, no kuopuksen kanssa meni 6kk. mutta en usko että crohni vaikuttaa siihen, tai ei ainakaan minulla.
      Olen toki saanut keskenmenoja, mutta en usko että ne olisivat johtuneet tästä sairaudesta.
      Ja yleensä kuitenkin tauti on hyvin rauhallinen raskausaikana.
      jos tauti on hyvin aktiivinen ei silloin varmasti kuitenkaan ole hyvä tulla raskaaksi.

      Raskausaikana on toki normaalisti enemmän seurantaa äitipolilla, ultria useammin, seurataan vauvan kasvua, pohdintaan lääkitysjuttuja jne, käyntejä myös siellä gastrolla on. synnytyspuoli ja gastro siis yhdessä hoitavat...=)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5510
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3527
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1652
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      205
      1624
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      77
      1087
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1078
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe