Mihi menitte lukion jälkeen?

tulevaisuus?!

Mä siis oon viel kasil ja aijon mennä Kallaveden lukioon. Mietin vaa mihi kantsis mennä sen jälkeen. Opo sano et lukion jälkeen voi mennä yliopistoon, ammattikouluun tai ammattikorkeakouluun, mut se sano et on ajan hukkaa käydä lukio ja sit amiska. Mul on nyt siis hirveen epävarma olo. Vastatkaa ja perustelkaa :)

11

1255

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lukioon vain

Opo on sikäli oikeassa, että lukiosta kannattaa suunnata yliopistoon tai ammattikorkeaan. Joillekin amiska on kuitenkin paras valinta lukion jälkeen. Sen tietää vasta sitten, kun lukio on käyty. Joillekin amiska on paras valinta jo peruskoulun jälkeen.

Minusta lukio kannattaa käydä aina, jos vain lukuhalut riittävät.

Itse menin, siis pääsin, lukion jälkeen heti yliopistoon, vaikka en lukiota aloittaessani tiennyt yhtään, mitä teen lukion jälkeen.

• jadela

kyllä lukiosta -> amikseen (nimenomaan lakin suorittaneena) on todella outo väylä ja itse tuntemani tälläiset henkilöt ovat laskettavissa yhden käden sormin. ne jotka sinne vaihtavat tekevät sen yleensä ensimmäisen puolen vuoden lukinto-opintojen aikana kun huomaavat että ei tää ollutkaan mun juttu.

pyri selvittämään kattavasti lukion aikana (jo työelämässä olevilta/netistä, opoilta ei hirveästi kannata välttämättä kysellä) tietoa eri alojen työnkuvasta niin saat ehkä selville paremmin mikä kiinnostaa. uskomatonta katsella esimerkiksi täällä tampereella miten moni on päätynyt hallintotiedettä yliopistoon opiskelemaan mutta heillä ei ole juurikaan yleistä käsiystä kummempaa ("jotain asiantuntijahommia kai") käryä minkälaista hommaa tulevat mahdollisesti valmistuttuaan tekemään. valinnan kanssa ei kuitenkaan kannata pitää mitään hirveää kiirettä, lukion jälkeen voi ihan hyvin ottaa vaikka välivuoden tai pari duunissa (ja intissä) kuten itse tein. vasta silloin hyvin jo parinkympin paremmalla puolen mulla oli tarpeeksi tietoa ja kypsyyttä tehdä päätös siitä, mitä alaa haluan todennäköisimmin loppuelämäni duunata.

• suomi25

yliopisto on se juttu
      amk on myös ihan ok
      amikseen jos meet niin tavallaan heität koko lukio-opintoihin käyttämäsi kolme vuotta roskikseen

• Siwa-Amis#89

Eikös lukio ole "yleis-sivistävä"? Miten niin hukkaan 3vuotta? Pelkkä lukio ei ole tie menestykseen. AMK tai amis se olla pitää!

• Kiire raatamiseen?

Voi ne kolme vuotta paljon hyödyttämämminkin käyttää. Tie menestykseen ei ole riippuvainen koulusta vaan henkilöstä itsestään.

• lokik
        Siwa-Amis#89 kirjoitti:

Eikös lukio ole "yleis-sivistävä"? Miten niin hukkaan 3vuotta? Pelkkä lukio ei ole tie menestykseen. AMK tai amis se olla pitää!

koska mitä järkeä opiskella kaksi toisen asteen tutkintoa. kyllähän se hukkaan heitettyä on. lukioon mennään että pääsee yliopistoon(/amkiin)

on hyvä että löytyy myös vapaaehtoisesti paskaduunintekijöitä, mitä siitäkin tulisi jos kaikilla olisi korkea-asteen koulutus? tosin en ymmärrä porukkaa jotka ei kouluttaudu. siitä on keskimäärin vain hyötyä

• jonba

Minä kävin lukion ja valmistuin 2002, menin amiskaan ja valmistuin kokiksi 2005, sain kolme lasta, olen ollut työttömänä 3 kuukautta ikinä. Nyt 30 ja aloitin juuri matkailun ja restonomiopinnot ammattikorkeassa. Siis että sinulla on kyllä aikaa opiskella vaikka mitä! En olisi 16 vuotiaana vielä tiennyt mitä haluan,siksi lukio hyvä vaihtoehto.

• sorzi

Anteeksi, en voi vastustaa kiusausta... apua.. nyt se tulee... MÄ MENIN LUKION JÄLKEEN KOTIIN! anteeksi kauheasti, se oli vastustamatonta...
      Olen trolli, poistun ja jätän teidät keskustelemaan asiallisesti..
      Näkemiin.

• Pakkoraossa amikseen

Menin lukion jälkeen amikseen, koska en päässyt ammattikorkeaan tai yliopistoon. Ei minulla mikään huono todistus ollut (ka 8) mutta en vaan päässyt. Oli tavallaan pakko mennä sinne amikseen, koska lukion arvosanojen korottamiseen ei olisi saanut opintotukea ja jollain piti elää eikä töitäkään saanut.

Varsinkin yleisten aineitten opiskelu oli turhauttavaa amiksessa, koska ne oli jo opiskeltu lukiossa ja vielä paremmin kuin amiksessa. Aikaa paloi niillä tunneilla hukkaan aivan turhaan mutta tietysti käytännön tunneilla oppi uutta. Amiksen jälkeen hain ammattikorkeaan amistodistuksella, joka oli tietysti varsinkin teoria-aineissa tosi hyvä. Siinä mielessä ei mennyt hukkaan että amistodistuksella pääsi sitten ammattikorkeaan mihin halusinkin, mutta olen edelleen sitä mieltä että olisin pärjännyt ammattikorkeakouluopinnoissa ihan hyvin suoraan lukion jälkeenkin.

• määsevaanoon

Etkö oo saanu ylioppilastodistusta vai minkäköhän hiton takiq olet opiskellut attoaineita amiksessa, jos oot ne opiskellut lukiossa?? Lukion jälkeen amikses tarvii käydä vaan ammattiinvalmentavat kurssit. Ei äikkää, ruottii tai sellasii.

T.lukiolaine

• loula

Ketjun aloittajalle:

Hei! Tiiän hyvin miltä tuntuu, kun on epävarma olo opiskeluista. Tämä yhteiskunta kun nykyään aika onnistuneesti syöttää sellasta mielikuvaa, että ihmisarvo perustuu työhön, tutkintoon ja tehokkuuteen. Asiahan ei ole näin. Tiedän että on vaikea lopettaa stressaamasta opiskeluja, itsellänikin on vakava taipumus siihen. Mutta joskus kannattaa palata takas maan pinnalle ja muistaa että elämä ei lopu vaikka opiskelut tai työt tökkis.

Itse käyn kaksoistutkintoa ja valmistun ensi keväänä ylioppilaaksi ja kuva-artesaaniksi. Mun mielestä sun opo teki todella ajattelemattomasti ja ammattitaidottomasti, sanoessaan että amis on ajan hukkaa. Mitä opintoohjausta se tuollainen on? Fakta on se, että maailma ei pyöri pelkillä akateemisilla tutkinnoilla. Yhteisö tarvii kaikenlaista työtä. Akateeminen työ ja opiskelu ei ole kaikkien juttu.

Myös väite, että lukio on yliopistoon valmistava oppilaitos on todella harhaanjohtava ja vääristynyt. Lukio on mielestäni nykyään vain peruskoulun jatke, se ei todellakaan valmista yliopistotyyppiseen itsenäiseen työskentelyyn, sivitystä se kyllä antaa. En tietenkään edusta kaikkia Suomen amiksia, vaan ainoastaan omaa ryhmääni, josta voin sanoa, että amis opiskelu antaa paljon enemmän valmiuksia itsenäiseen opiskeluun. Itse olen kokenut lukion passiivisena korvien täyteen puhumisena. Olen kuitenkin tykännyt muutamista aineista ja yleensäkin akateemisesta pänttäämisestä jollain sairaalla tavalla. heh

Jos sulla ei ole mitään kiinnostavaa alaa mielessä, niin suosittelen että menet lukioon, ja käyt sen kunnialla läpi. Jos taas löydät jonkun kiinnostavan alan, käy ammattilukio. Muista, että vaikka aloittaisit pelkän amiksen tai pelkän lukion, keskenkin voi ottaa toisen mukaan. Älä herrajjumala vielä stressaa sitä seuraavaa koulutusastetta! Tai muutenkaan stressaa liikaa näitä juttuja! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      352
      2816
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1559
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1058
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      1007
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      958
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      933
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      908
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      908
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      849
    Aihe