8kk ei varaa jaloilleen, ryömi, istu, konttaa....fysioterapia?

alhkl

Neuvolalääkäri oli just ja hänen mukaansa ei vielä syytä olla huolissaan, mutta oeln silti vähän, koska kaikki lähipiirin samanikäiset lapset on tosi paljon kehittyneempiä motorisesti. On kyllä aktiivinen lattialla, sätkii lmaa ja kääntyy molempiin suuntiin, ei kylläkään etene kierimällä.

Onko joku käynyt fysioterapiassa vauvan kanssa näiden asioiden takia ja onko jotain jumppaliikkeitä joita voisin itse tehdä kotona vauvan kanssa, jotta hän hoksaisi että ryömiäkin voi, ja seisoa ja istua... Konttausasennossa pysyy, kun äiti koukistaa jalat alle.

18

3599

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hitaasti kiiruhtaen

      Voi, kun lääkäri on oikeassa. :) ilmeisesti vauvasi pyörii napansa ympäri kuitenkin? Noin karkeasti sanottuna vauvan pitäisi kääntyä vatsalleen puolen vuoden ikään mennessä, pyöriä akselinsa ympäri 8 kk ikään mennessä ja lähteä liikkeelle ryömien tai kontaten 10 kk ikään mennessä. Teillä on siis vielä kaksi pitkää kuukautta aikaa oppia. :) Näidenkin rajojen ulkopuolella on aivan normaalia oppia nuo asiat, mutta neuvolasta siis yleensä annetaan fysioterapialähete, jos noihin ikäkuukausiin mennessä ei ole noita kehitysaskeleita tapahtunut. Koeta ottaa rennosti, vaikka se onkin vaikeaa, jos lähipiirissä on niitä puolivuotiaita konttaajia ja seisoskelijoita. :) Kaikki lähtevät aikanaan ja liikkeelle lähtemisen verkkaisuudella ei ole mitään merkitystä myöhemmän liikunnallisen lahjakkuuden kanssa. Kyllä se siitä!

    • Ei kantsi verrata

      Jos sinun vauvasi, alhkl ei ole aloittanut "liikkumistreenejä" 1-2 kk:n iässä peiton päällä lattialla, hän on liikunnallisesti jäänyt jälkeen lähipiirin samanikäisistä lapsista, joiden lihaksisto on treenaantunut lyhytkestoisestakin oleilusta päivittäin tukevalla alustalla.

      Meillä kääntyiltiin 2 kk, ryömittiin 5 kk, kontattiin 6 kk, noustiin seisomaan tukea vasten 7 kk, käveltiin tukien 8 kk ja käveltiin ilman tukea 10 kk:n iässä. Meillä ei ole koskaan ollut käytössä sitteriä, vaan syötin vauvan sylissä ja pidin häntä lattialla tai sylissä.

      • Wtf...

        No voi hyvä luoja sentään. Ihanko tosissasi kuvittelet, että näissä asioissa on kyse TREENAUKSESTA?! Siis tietenkin, jos vauva esim. koliikin tai refluksin takia ei ole lattialla viihtyvää tyyppiä, voi kehitys hidastua. Mutta aivan tavallisilla, lattialla viihtyneillä vauvoilla on valtavia eroja liikunnallisessa kehityksessä ensimmäisen vuoden aikana. Siinä EI ole kyse siitä, miten vauvaa on treenattu tai kuinka paljon häntä on pidetty lattialla, vaan yksilöllisestä kehityksestä, vauvan temperamentista ja persoonasta, sekä geeneitä. AP, älä ota tosissasi tuon edellisen kirjoitusta, koska se ei todellakaan pidä paikkaansa.


      • Ei kantsi verrata
        Wtf... kirjoitti:

        No voi hyvä luoja sentään. Ihanko tosissasi kuvittelet, että näissä asioissa on kyse TREENAUKSESTA?! Siis tietenkin, jos vauva esim. koliikin tai refluksin takia ei ole lattialla viihtyvää tyyppiä, voi kehitys hidastua. Mutta aivan tavallisilla, lattialla viihtyneillä vauvoilla on valtavia eroja liikunnallisessa kehityksessä ensimmäisen vuoden aikana. Siinä EI ole kyse siitä, miten vauvaa on treenattu tai kuinka paljon häntä on pidetty lattialla, vaan yksilöllisestä kehityksestä, vauvan temperamentista ja persoonasta, sekä geeneitä. AP, älä ota tosissasi tuon edellisen kirjoitusta, koska se ei todellakaan pidä paikkaansa.

        Kyllä se ihan niin yksinkertaista on, että lihakset eivät kehity ilman harjoittelua. Siksi avaajan ei kannata verrata lastaan sellaisiin vauvoihin, jotka viihtyvät lattialla ja lähtevät aikaisin liikkumaan, mikä taas kannustaa heitä viihtymään lisää lattialla.

        Toinen hyvä lihasten kehittäminen on sylissä pitäminen, jossa lapsi joutuu mukautumaan aikuisen liikkeisiin. Sitterissä ei liiku juuri muuta kuin kädet ja jalat. Keskivartalo ei saa treeniä, mikä mm. hidastaa koliikin paranemista.

        Minä pystyn juoksemaan 10 km, koska olen sitä harjoitellut, mutta ilman harjoittelua en pystyisi.


      • Wtf...
        Ei kantsi verrata kirjoitti:

        Kyllä se ihan niin yksinkertaista on, että lihakset eivät kehity ilman harjoittelua. Siksi avaajan ei kannata verrata lastaan sellaisiin vauvoihin, jotka viihtyvät lattialla ja lähtevät aikaisin liikkumaan, mikä taas kannustaa heitä viihtymään lisää lattialla.

        Toinen hyvä lihasten kehittäminen on sylissä pitäminen, jossa lapsi joutuu mukautumaan aikuisen liikkeisiin. Sitterissä ei liiku juuri muuta kuin kädet ja jalat. Keskivartalo ei saa treeniä, mikä mm. hidastaa koliikin paranemista.

        Minä pystyn juoksemaan 10 km, koska olen sitä harjoitellut, mutta ilman harjoittelua en pystyisi.

        Ei, vaan sinä et nyt ymmärrä, että asiaan vaikuttavat myös nuo luettelemani seikat, eikä suoraviivaisesti se, kuinka paljon vauva on ollut lattialla ja sylissä. Vaikka vauva ei olisi ollut lainkaan sitterissö ja viettänyt paljon aikaa lattialla ja sylissä, hän saattaa silti lähteä liikkeelle myöhään. Uskomatonta pöyhkeilyä kuvitella, että vauvasi on ihan sinun toimintasi (olet pitänyt häntä lattialla ja sylissä) ansiosta lähtenyt varhain liikkeelle. Kyllä, se on takuulla TUKENUT liikkeellelähtöä, mutta ei ole ainut siihen vaikuttanut tekijä. Tiedät sen varmasti itsekin. Huolimatta toiminnastasi, oma lapsesi olisi saattanut lähteä liikkeelle paljon myöhemmin. Ja se olisi ollut täysin normaalia sekin.


      • Ei kantsi verrata
        Wtf... kirjoitti:

        Ei, vaan sinä et nyt ymmärrä, että asiaan vaikuttavat myös nuo luettelemani seikat, eikä suoraviivaisesti se, kuinka paljon vauva on ollut lattialla ja sylissä. Vaikka vauva ei olisi ollut lainkaan sitterissö ja viettänyt paljon aikaa lattialla ja sylissä, hän saattaa silti lähteä liikkeelle myöhään. Uskomatonta pöyhkeilyä kuvitella, että vauvasi on ihan sinun toimintasi (olet pitänyt häntä lattialla ja sylissä) ansiosta lähtenyt varhain liikkeelle. Kyllä, se on takuulla TUKENUT liikkeellelähtöä, mutta ei ole ainut siihen vaikuttanut tekijä. Tiedät sen varmasti itsekin. Huolimatta toiminnastasi, oma lapsesi olisi saattanut lähteä liikkeelle paljon myöhemmin. Ja se olisi ollut täysin normaalia sekin.

        Sinä et vain itse halua ymmärtää, että todellakin tuo lattialla pitäminen nopeuttaa vauvan liikunnallista kehitystä. Totta hitossa vauvan luonne vaikuttaa siihen viihtyykö hän "treeneissään" kuinka pitkä ajan, vaiko ei sekunttiakaan, mutta jokainen hetki poissa sitteristä ja lattialla treenaten vie kuitenkin lapsen liikunnallista kehitystä eteenpäin.

        Fiksu neuvolatäti sanoikin, että lähes kaikki apuvälineet, jotka on tehty pikkuvauvan äidin elämää helpottamaan (sitterit, keinut, hyppykiikut) hidastavat lapsen liikunnallista kehitystä, joten pitää tehdä kompromisseja niiden käytön suhteen. Sitteri on ok ruokailun ajan, mutta muulloin lapsi voi olla sylissä tai tukevalla, tasaisella alustalla.


      • Wtf...
        Ei kantsi verrata kirjoitti:

        Sinä et vain itse halua ymmärtää, että todellakin tuo lattialla pitäminen nopeuttaa vauvan liikunnallista kehitystä. Totta hitossa vauvan luonne vaikuttaa siihen viihtyykö hän "treeneissään" kuinka pitkä ajan, vaiko ei sekunttiakaan, mutta jokainen hetki poissa sitteristä ja lattialla treenaten vie kuitenkin lapsen liikunnallista kehitystä eteenpäin.

        Fiksu neuvolatäti sanoikin, että lähes kaikki apuvälineet, jotka on tehty pikkuvauvan äidin elämää helpottamaan (sitterit, keinut, hyppykiikut) hidastavat lapsen liikunnallista kehitystä, joten pitää tehdä kompromisseja niiden käytön suhteen. Sitteri on ok ruokailun ajan, mutta muulloin lapsi voi olla sylissä tai tukevalla, tasaisella alustalla.

        Se VOI nopeuttaa ja on lapselle hyväksi. Mutta: kaikki myöhään liikkeelle lähteneet vauvat eivät ole tietämättömien vanhempien laiskuuden tulosta, kuten sinä annat ymmärtää. Samassa perheessä voi olla tyystin eri ikäisinä liikkeelle lähteneitä vauvoja, vaikka kaikkien kanssa olisi toimittu samoin. Tähän asiaan vaikuttavat niin monet seikat, että olet todella omassa päässäsi nyt vetänyt useamman mutkan suoraksi. Sitä paitsi: vauvan liikunnallinen kehitys ei ole mikään kilpailu, jokainen vauva lähtee liikkeelle ennemmin tai myöhemmin. Kehitystä on hyvä tukea, mutta ei pidä panikoida, jos oma lapsi on rauhallisempaa sorttia liikkumisen suhteen.

        Ja siitä sitteristä ei tarvitse jauhaa, olen kanssasi noista "apuvälineistä" ihan samaa mieltä. Toivoisin kuitenkin, että hankkisit vähän lisää tietoa vauvan liikunnallisesta kehityksestä, koska olet päässäsi yhdistellyt asioita turhan suoraviivaisesti.


      • Wtf...
        Wtf... kirjoitti:

        Se VOI nopeuttaa ja on lapselle hyväksi. Mutta: kaikki myöhään liikkeelle lähteneet vauvat eivät ole tietämättömien vanhempien laiskuuden tulosta, kuten sinä annat ymmärtää. Samassa perheessä voi olla tyystin eri ikäisinä liikkeelle lähteneitä vauvoja, vaikka kaikkien kanssa olisi toimittu samoin. Tähän asiaan vaikuttavat niin monet seikat, että olet todella omassa päässäsi nyt vetänyt useamman mutkan suoraksi. Sitä paitsi: vauvan liikunnallinen kehitys ei ole mikään kilpailu, jokainen vauva lähtee liikkeelle ennemmin tai myöhemmin. Kehitystä on hyvä tukea, mutta ei pidä panikoida, jos oma lapsi on rauhallisempaa sorttia liikkumisen suhteen.

        Ja siitä sitteristä ei tarvitse jauhaa, olen kanssasi noista "apuvälineistä" ihan samaa mieltä. Toivoisin kuitenkin, että hankkisit vähän lisää tietoa vauvan liikunnallisesta kehityksestä, koska olet päässäsi yhdistellyt asioita turhan suoraviivaisesti.

        Ja itse olen muuten sitä mieltä, että sitteri ei ole ok ruokailuun, koska asento on kiinteän ruoan syömiselle aivan väärä. Vauvan kuuluisi olla mahdollisimman pystyssä syödessään, vaikka soseita syövillä ruoka takakenossa helposti alas lujahtaakin. Sormiruokaa ei onneksi sitterissä saa edes syöttää.


      • Ei kantsi verrata
        Wtf... kirjoitti:

        Se VOI nopeuttaa ja on lapselle hyväksi. Mutta: kaikki myöhään liikkeelle lähteneet vauvat eivät ole tietämättömien vanhempien laiskuuden tulosta, kuten sinä annat ymmärtää. Samassa perheessä voi olla tyystin eri ikäisinä liikkeelle lähteneitä vauvoja, vaikka kaikkien kanssa olisi toimittu samoin. Tähän asiaan vaikuttavat niin monet seikat, että olet todella omassa päässäsi nyt vetänyt useamman mutkan suoraksi. Sitä paitsi: vauvan liikunnallinen kehitys ei ole mikään kilpailu, jokainen vauva lähtee liikkeelle ennemmin tai myöhemmin. Kehitystä on hyvä tukea, mutta ei pidä panikoida, jos oma lapsi on rauhallisempaa sorttia liikkumisen suhteen.

        Ja siitä sitteristä ei tarvitse jauhaa, olen kanssasi noista "apuvälineistä" ihan samaa mieltä. Toivoisin kuitenkin, että hankkisit vähän lisää tietoa vauvan liikunnallisesta kehityksestä, koska olet päässäsi yhdistellyt asioita turhan suoraviivaisesti.

        Sinulla lienee päässä ajatus, että lapsen liikunnallinen kehitys on kilpailu? Omasi ei varmaan tuossa keksimässäsi kilpailussa ole odotustesi mukaan pärjännyt?

        Minulla on kolme lasta ja liikunnallisessa kehityksessä on ollut 1-2 kk vaihtelua. Yksi ei viihtynytkään lattialla samalla lailla kuin toinen, yhtä kanniskeltiin enemmän kuin toista.

        Minusta tuntuu että sinun pitäisi hankkia tietoa enemmän lapsen liikunnallisesta kehityksestä, koska nyt minä alan jo hiukan säälimään sinua.


      • Wtf...
        Ei kantsi verrata kirjoitti:

        Sinulla lienee päässä ajatus, että lapsen liikunnallinen kehitys on kilpailu? Omasi ei varmaan tuossa keksimässäsi kilpailussa ole odotustesi mukaan pärjännyt?

        Minulla on kolme lasta ja liikunnallisessa kehityksessä on ollut 1-2 kk vaihtelua. Yksi ei viihtynytkään lattialla samalla lailla kuin toinen, yhtä kanniskeltiin enemmän kuin toista.

        Minusta tuntuu että sinun pitäisi hankkia tietoa enemmän lapsen liikunnallisesta kehityksestä, koska nyt minä alan jo hiukan säälimään sinua.

        Voi ystävä hyvä, älä suotta sääli. :) Ei kannata pudota siihen tyypilliseen sudenkuoppaan. Sinulle on nyt sattunut lapset, joiden liikunnallinen kehitys on ollut varsin samoissa vaiheissa samanlaista. Mutta edelleen: ihan oikeastiko kuvittelet, ettei toisin olisi voinut olla? Siitäkin huolimatta, että pidät lapsia paljon sylissä ja lattialla? Minun ainut päämääräni tässä on saada sinut ymmärtämään, että lapsen liikunnalliseen kehitykseen vaikuttavat MONET asiat, eikä pelkkä liikunnallisen kehityksen tukeminen tee automaattisesti lapsesta nopeaa liikkeellelähtijää. Ilmeisesti olet kuitenkin edelleen asiasta eri mieltä.


    • kolmen äiti

      Elä huolestu viellä..meillä esikoinen lähti ryömimään 6kk, 8kk konttas ja 1v käveli..Tosikko taas ihan erimaata ja mähän olin huolissani ja valittelin asiaa neuvolaa myöten..tosikon kanssa siis suurinpiirtein näin: 8-9kk ryömimään, 11kk tukea vasten ja 1,5v käveli..Ja nyt sitten ootetaan sitä puhetta, ei siis osaa sanoa kuin ei. ikää kohta 3v...
      Ja nyt sitten kolmas oppi juuri ryömimään ja hakee konttausasentoa ja ikää 4kk..Että kaikki on yksilöitä, kukin oppii ajallaan :)
      Voithan toki huolesi neuvolassa ilmaista, sitä kautta varmaan osaavat sanoa mikä on normaalia ja mikä ei.me käytiin lastenlääkärillä joka totesi että kun kuitenkin on oppinut kääntymään, pyärii napansa ympäri jne ja oppi nousemaan polvilleen niin kyllä ne muutkin sieltä tulee, ne vaan tulee omaa tahtia.. :)

    • aapee

      Kiitos vastauksista ja onpas täällä ollut vilkasta keskustelua! Meillä ei ole mitään hyppykiikkuja tai keinuja edes olemassa ja sitterissä on pidetty vasta 6kk ikäisestä ja silloinkin yksinomaan ruokailujen ajan (koska ei osaa istua vielä, niin ei pidetä syöttötuolissa, paitsi nykyään kyllä välillä ,mutta valahtelee hankaliin asentoihin). Lattialla on pidetty aika pienestä suurimman osan päivää, mutta varmaan enimmäkseen sylissä ne pari ekaa kuukautta, koska meidän vauva alkoi huutaa jos hänet laski johonkin yksinään ihan pienenä, halusi olla äidin tai isän lähellä. Kuitenkin jostain kolmekuisesta on ollut päivästä ylivoimaisesti suurimman osan lattialla, paksuhkon filtin päällä, koska meillä on kylmät lattiat, eikä vauva vielä liiku ympäriinsä, enkä halua että kylmettyy.

      Toki tiedän, että on yksilöllisiä eroja liikunnallisessa kehityksessä, mutta välillä silti vähän huolettaa. Pyörii akselin ympärii kyllä, mutta tuntuu että pari viime kuukautta on junnannut ihan samassa kehitysvaiheessa, tosin tää konttausasennon harjoittelu on uutta.

      Mutta kellään ei ole siis vinkkiä jostain 'harjoituksista', joilla lapsen motorista kehitystä voisi tukea? Siis esim. fysioterapetutilta saatuja. Meille neuvolasta esim. sanottiin, että kannattaa seisottaa, jotta lapsi tajuaa alkaa varata painoa jaloilleen. Siis pitää kainaloiden alta kiinni ja yrittää seisottaa. En olisi tajunnut itse alkaa tätä vauvan kanssa harjoitella, jos ei olisi opastettu. Onko muita harjoitteita, joilla esim. ryömimistä voi edesauttaa? Konttausasento ainakin on parantunut meidän konttitreenien myötä ja lapsi tykkää niistä kovasti. Konttailen myös itse välillä kotona ja yritän näyttää mallia := Pitäisiköhän alkaa myös ryömiä :D

      • Hitaasti kiiruhtaen

        No jos vauva ei juuri varaa käsille, niin ainakin pyyhkeen voi rullata rinnan alle lattialla ollessa, jotta siitä tajuaisi vähän kohottautua. Mutta ilmeisesti teillä mennään jo konttausasentoon, joten ei tästä ole apua. Minä sanoisin, että jos asia sinua kovasti huolettaa, niin käykää kerran yksityisellä fyssarilla, saat varmasti sieltä vinkkejä. Mutta huom. vain oman mielenrauhasi vuoksi, lapsi kuulostaa ihan normaalilta. Voin vielä lohdukkeeksi kertoa, miten homma meillä meni. Oli juuri tuo sama fiilis, että pitkään aikaan ei ole tapahtunut mitään. Lapsi ei noussut vielä konttausasentoon, ei ryöminyt, ei mennyt itse istumaan. Sitten muutamaa päivää yli kahdeksankuisena hän lähti raahautumaan eteenpäin. Yhdeksänkuisena nousi yhtäkkiä pystyyn ja vasta sen jälkeen meni konttausasentoon. Kymmenkuisena lähti konttaamaan ja 11 kk iässä yhtäkkiä kävelemään. Asiat voivat siis tulla sitten myös rytinällä, kun homma lähtee toimimaan.

        Ps. Kyllä kahdeksankuista voi jo pitää syöttötuolissa, jos ei hänellä ole erikseen todettu jotain erityistä pehmeyttä selkärangassa. Lapsen voi tukea istumaan tuoliin esim. tyynyillä, jos hän ei vielä tuetta pysy tuolissa hyvässä asennossa.


      • Ei kantsi verrata

        Tiedän että Suomessa on asuntoja, joissa on kylmät lattiat, mutta sitä en oikein ymmärrä, mikseivät ihmiset tee tuolle aisialle mitään. Mistä se kylmyys teidän asumuksenne lattialle hiipii? Pystyykö ovia ja ikkunoita paremmin eristämään tai onko talossa kylmiä nurkkia, joista eristeet ovat kadonneet?

        Sisätiloissa voi toki pitää vauvallakin lattialla enemmän päällä, jos lattia tuntuu kylmältä.

        Vauvat yleensä haluavat jo noin nelikuisena seisoa vanhemman sylissä ja tykkäävät kun heitä sylissä hypytetään. Itse olen hypyttänyt lasta, niin että kasvomme ovat vastakkain. Siinä kävi vain usein niin, että lapsi tempaisi silmälasit päästäni. :D

        Etko sinä ole koskaan katsellut, mitä muut vanhemmat touhuavat vauvojensa kanssa?


    • Tiukki

      Hei! Meillä oltiin 8 kk ikäisenä samassa pisteessä kuin teillä, mutta taisi liikkua myös vähän kierimällä.
      Oppi ryömimään 9 kk
      Nousemaan konttausasentoon istumaan 10kk
      Konttaamaan 11 kk
      Nousi reilu vuodenikäisenä tukea vasten

      Nyt käydään fysioterapeutilla pari kertaa kun ei meinaa kunnolla oppia tuota kävelyä vaikka ikää pian jo puolitoistavuotta! Huolettaa kyllä vähän että onkohan taustalla jotain ongelmaa, toivottavasti ei..
      Eri luonteetkin vaikuttaa tuohon liikkeelle lähtemiseen, meillä tosi rauhallinen ja varovainen lapsi.

      Tiedän että tuntuu pahalta kun muut samanikäiset osaa jo vaikka mitä, itselle kovinkin tuttu tunne. Muistat myös vaan olla ylpeä ja iloinen pikkuisesi puolesta kun oppii uusia taitoja vaikka myöhemmin kuin tuttavien lapset.

      Vinkiksi antaisin ihan perukset eli kiinnostavia tavaroita pienen matkan päähän(ei liian pitkälle jotta motivaatio säilyy)
      Ja ylöspäin jotta oppisi varaamaan suorille käsille vai varataanko jo teillä?

    • aapee

      Vauva varaa siis erittäin hyvin käsilleen, on suurimman osan aikaa suorilla käsivarsilla mahallaan. Nousee myös konttausasentoon, mutta jaloille ei suorina varaa juuri lainkaan.

      Lattiat on kylmät meillä kun on. Huonot eristeet ehkä, mutta en nyt ajatellut vauvan takia alkaa koko omakotitaloa uudestaan eristämään kun tämä lattialla makoiluaika on kuitenkin aika lyhyt. Ja on siis jokatapauksessa lattialla, filtin päällä vaan ja niin on varmaan moni muukin vauva. Alla on kumimatto, ettei filtti luista itseään ruttuun.

      Enkö katsele mitä muut mammat puuhaavat lastensa kanssa? Heh :D No tietysti katselen ja kyllä meilläkin hyppyytellään sylissä ja on hyppyytelty jo pienestä asti. Minähän kyselin alussa vinkkejä fyssarin harjoituksista! Niitä ei varmaan kaikki mammat tee ihan kahviloissa sun muualla ;)

    • Taapero26

      AP Sinuna en oli yhtään huolissaa!

      Meillä karkeasti näin.

      Kääntyminen 5,5 kk
      Navan ympäri 6 kk
      Jaloille varaus 6,5 kk
      Istuminen ilman tukea 7,5 kk
      Ryömiminen 9 kk
      Polviseisonta 10 kk
      Seisomaannousu itse 10,5 kk

      Nyt ollaan 11 kk ja noustaan seisomaan, mutta esim. ei osata nousta istumaan lattialta. Masultaan hakeutuu polviseisontaan, siitä seisomaan ja lasku pyllylleen, tämä on ainut tapa jolla olen nähnyt hänen itse "nousevan istumaan".

      Meillä ei myöskään kontata. Asennossa heijataan ja karhunkäyntiasento on myös kiva.

      Ryömintää voitte harjoitella houkuttelemalla mm. kaukosäätimellä samalla kun toinen työntää kevyesti vauvan jalanpohjista.
      Jaloille varausta sylissä vain seisottamalla ja kannustamalla.
      Istumista ei voi hopuuttaa. Onko suojaheijasteet tullu esille?
      Konttausasentoon jos nousee niin voit yrittää liikuttaa vauvan käsiä ja jalkoja vuorotahtiin. Näin ollen voi hetken harjoittelulla hiffata. :D

    • ...............

      Noista luettelemistasi asioista meidän tyttö osasi 8kk iässä vain ryömiä. Aivan normaalia tuo. Tiedän miten sitä vertailee omaa lasta muihin, varsinkin jos lähipiirissä on näitä nopeammin kehittyviä. Ja jotkut näistä nopeammin kehittyvien vanhemmista saattavat sanoa todella typeriä kommentteja, niinkuin itse sain joskus kuulla. Esim.eräs kaveri ihmetteli kun juuri 1v. täyttänyt lapseni ei viellä kävellyt. Hänen omansa oli tuossa vaiheessa kävellyt jo useamman kuukauden.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10722
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3043
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2859
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1709
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1656
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 83
      1496
    Aihe