Ensi yönä siirrytään talviaikaan. Kelloja siirretään tunti taaksepäin aamuyöllä kello neljältä.
Talviaikaan siirtyminen vaikuttaa junien ja linja-autojen kulkuun. Paikallisbussien aikataulut kannattaa tarkistaa liikennöitsijältä, ja kaukobussien aikataulut on syytä varmistaa esimerkiksi Matkahuollon internetsivuilta.
Talvi- eli normaaliaikaan palataan aina lokakuun viimeisenä sunnuntaina. Kesäaikaan puolestaan siirrytään seuraavan kerran ensi vuoden maaliskuussa.
Suomessa on noudatettu kesä- ja normaaliaikaa vuodesta 1981.
STT
Muistakaa siirtyä talviaikaan.
21
179
Vastaukset
- pn.
Toivottavasti pian jätetään noudattamatta. Mikähän sen suurin hyöty on? Onko sitä??
- vihdoinkin
Mites se aikatauluihin vaikuttaa? Ne pysyy samana, mutta kello siirretään oikeaan aikaan.
Jos minä saisin päättää, niin kesäajasta tehtäisiin normaaliaika, eikä sitä muutettaisi talvellakaan.
Mielestäni kesäaika on parempi sekä keväällä että syksyllä. Talvella on paljon pimeää, ei ole merkitystä kellon ajalla.
En pidä siitä ajan siirrosta, mutta kyllä minä sen kestän.- antaa rullata...
Tai muutettaisiin kertaheitolla päivät yöksi ja yöt päiväksi. Miten paljon mukavampi olisi kesähelteilläkin lähteä töihin, lääkäriin tai ostoksille klo 22 kun on jo vähän viileämpää...
- ikuinen kiro
Muistakaa kirjoittaa tänne ja kaikkien lehtien yleisönosastoille että nyt taas puoli vuotta vatsa sekaisin. Ja sitten taas rukataan kelloja.....:))
- puoliko vuotta?
Ehhei! Suurin osa vuodesta on väärää aikaa. Ei kai tässä ole kun viisi kuukautta normaaliaikaa. Sitten on alettava nousemaan ylös ja töihin taas tuntia aikaisemmin.
Ei kai sinulla mene vatsa sekaisin siitä, että saat nukkua tuntia myöhempään?
Onko aloittajalla sunnuntaiaamuna lääkäri aika? Minä aijon nukkua tunnin lisää.
- syksyistä huomenta
Sulla on niin mun ajatukset, Ensimmäisenä mullakin tuli eilen mieleens sama. mutta jätin kirjoittamatta. Hengissä herätty talviaikaan.
- :))
Ei ole olemassa mitään talviaikaa. On vain kesäaika ja normaaliaika. Oishan se snopet värre, jos aloittaja menisi tuntia liian aikaisin sunnuntaiaamuna lääkäriin :))
- ...
On vain aika.
Tympinyt ja samalla huvittanutkin koko kesäaika/talviaika asia. Sotkee entisestään ihmisten rutiineita, lisää stressiä, aiheuttaa ties mitä väärinkäsityksiä, tympeä asia.
Suomi nyt on paikassa, missä vuodenajat ja valoisuudet ja kaikenlaiset asiat vaihtelee. Sinällään selkeästi, sanotaan nyt vaikka että taivaankappaleitten liikkumissyklin mukaan. Kesällä aina valoisaa, talvella aina pimeää.
Ja jotkut sotkee tohon asiaan vielä jotain kellonsiirtoja. HAH, mun mielestä on pimeää. kun on pimeää, se ja sama, mitä numeroita kellossa on.
Koko kellon siirtelytä ole kuin käytännön ongelmia, mitään hyötyä siitä ei ole.
=DW=- .googlesta
Ei kai sitä huvinvuoksi muutella,mutta turha tässä selitellä..jos joku haluaa lisä tietoa,niin netistä löytyy !!
- talvi tulee
Ei minun mitään kelloja tarvitse mihinkään siirtää. Ei ole muita kelloja kuin älypuhelimissa ja tietokoneessa. Kun heräsin, kaikki ne olivat oikeassa ajassa jo. Telkkaria en ole vielä tarkistanut. On uusi digiboksi, joka on hankittu maaliskuun jälkeen. Edellinen digiboksi ei ainakaan muuttanut aikaa ennenkuin oli jonkin aikaa päällä. Mutta sen pystyikin sammuttamaan ihan kokonaan. Nykyinen digiboksi jää valmiustilaan ja jos kokonaan haluaa sammuksiin, on otettava töpseli pois seinästä. Tarkistin, on ihan oikea aika, joten on sekin muuttunut automaattisesti. Jos siirrytään vain yhteen aikaan, silloin näitä joutuu muuttamaan, koska on ohjelmoitu muuttumaan. Joten ihan hyvä näin. Eikä minulla ainakaan ole talviaikaan siirtymisestä muuta ongelmaa kuin se, että miten kuluttaisin sen tunnin.
- Pirre*
Huomenta,
heräsin vanhassa ajassa, joten tässä ollaan, toiv. lehti on tullut...
Katsoin illalla Taivaan pilarit, joka kesti puoli yhteen ja silti heräsin näin aikaisin..
Onneksi voin ottaa päikkäreitä :) - huolensa kullakin...
From Gåså
26.10.2013 20:04 Kuulin, että kelloja piti siirtää tunti.. joten toin just makkarin kellon olkkariin ja vein olkkarin kellon kylppäriin...Mikron kello oli vaikein…nyt se on makkaris ja vaikee käyttää. Menikö oikeen…kyl siinä se tunti meni, eikö niitä pitäny tunti siirtää ?? Oon ihan puhki, toivottavasti tein oikeen.. Tää on niin turhanpäiväistä. Nyt odotan taas koko kesän että saan mikron takas keittiöön... voiks tehdä välisiirron ?? Olen nyt eniten huolissaan kun luin että joidenkin puhelimet ja tietokoneet oli siirtynyt itsestään ja minulla ne oli ihan samoilla paikoilla kuin eilen. Pitää nopeasti siirtää ne kans...huh huh mikä homma! - t...u
Jos tämä kesä/normaaliaika muutos on murheista suurin, niin hyvin on asiat.
- RosaLiiin
No, en kyllä kehtooooo....siirtyä mihinkään.
Meillä ainakin herättiin kolmen aikaan pitämään viisaria paikallaan seuraavan tunnin ajan...
- tunnista edelliseen
Sama täällä, ei meinannut riittää sormet, on niin monta kelloa...
- t...u
Meidän seinäkello pysäytettiin vasta aamulla. Se on väärä ohje että pitää viisareita kierrtää takaisinpäin. Siinä menee lyönnit sekaisin, ainakin vanhoissa kelloista.
tunnista edelliseen kirjoitti:
Sama täällä, ei meinannut riittää sormet, on niin monta kelloa...
Nykyisin pitää olla tarkkana, koska jotkut ajannäyttäjät siirtyvät itsekseen oikeaan aikaan ja toiset pitää itse viritellä.
Kiitos aloittajalle, ehkä muistan tarkistaa kellot, kun palaan taas kotiin. Liedessä, mikroaaltouunissa, stereoissa, autossa ja missä kaikkialla niitä ajannäyttäjiä onkaan. Ja osa laitteista siirtyy satelliittien tai ties millaisten laitteiden "käskyjen" mukaan ja osa pitää hoitaa itse manuaalisesti.
- Anonyymi00017UUSI
STT
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo räyhää: kansan on muututtava
Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san2292987Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell111679Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.61357- 1031216
Nainen, nyt esitän muutaman skenaarion
Asumme yhdessä ja seurustelemme. 1. On ilta ja olet sohvalla makoilemassa ja räpläät kännykkääsi. Makuuhuoneesta kuulu1271194- 751127
Kristillinen kaste toimitetaan upottamalla veteen - pään valelukaste ei kelpaa
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen puhdistautumiseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali verta1531042Oikea kaste on syntisten kaste
Oikea kaste on syntisten kaste. Vain syntisiä tulee kastaa. Itsensä uskoviksi ja vanhurskaiksi julistaneita ei tule ka581025Upotuskaste on raamatullisin kaste
Jokainen raamattua lukenut tietää sen. Päivänselvä asia. Vauvalle annettu kaste ei löydy raamatusta.717947- 135932