astianpesukone, vuotaa vai ei?

mikä avuksi

huomasimme astianpesukoneen alla olevan turvakaukalon ja laminaatin välissä vettä. Turvakaukalon päällä oli muutama tippa. Lattipinta menee tältä osin uusiksi ja täytyy kuivattaa. Paikalla käynyt lvi-mies oli sitä mieltä, että kone on vuotanut tiivisteistään. Ast-pesukoneen korjaaja ei löytänyt vikaa. Kone on 3.5 vuotta vanha Helkama.
Mystistä on, että mistä tuo vesi on ilmestynyt. Missään ei pitäisi olla vikaa, ei asennuksissa eikä koneessa, mutta vettä on jostain ilmestynyt. Pelottaa, että kuivauksen ym. jälkeen käy uudelleen samoin. Onko kellään muulla ollut vastaavaa mysteeriä ja mikä on ollut selitys?

11

13008

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rampo

Itsellläni on Cylinda joka teki saman tempun, mutta kaikki vesi jäi kyllä turva kaukaloon.
      Kun vettä kertyi tarpeeksi kone sanoi "en käy".
      Tyhjensin veden pari kertaa itse, ja sitten kutsuin huoltomiehen, kun vikaa ei alkanut itse löytyä.
      Huoltomies tiesi vian heti. Vesi oli tullut jotenkin ovelasti luukun kautta.
      Katkaisurajaan valuminen kesti n.3kk.

• pastardo

Mulla on sama ongelma, eri kone (Husqvarna Basun).Miten se on mahdollista ja ennen kaikkea: Miten se korjattiin? Onko mahdollista itse? Ja jos ei, niin paljonko maksoi?

Kovin montaa kertaa en enää jaksa kuivailla...

• mikä avuksi
        pastardo kirjoitti:

Mulla on sama ongelma, eri kone (Husqvarna Basun).Miten se on mahdollista ja ennen kaikkea: Miten se korjattiin? Onko mahdollista itse? Ja jos ei, niin paljonko maksoi?

Kovin montaa kertaa en enää jaksa kuivailla...

Saimme selityksen, jonka mukaan koneeseen on mennyt liian kuumaa vettä ja tiivisteet vuotaneet. Pitää kuulemma kytkeä kylmään veteen. En kyllä tiedä uskonko, kun alkuperäisen asennuksen kuitenkin kävi suorittamassa valtuutettu ko.merkin asentaja. Aiommme vaihtaa konetta ja merkkiä. En luota vanhaan enää yhtään.

• husqvarna1

Meillä rupesi vuotamaan kun kone oli liian likainen,eli oli kertynyt rasvaa ns urkupillistöön, joka on koneen sivulla peltien sisäpuolella.koneessa on ns.ylivuotoputki joka johtaa veden koneen alatilaan ja siellä oleva koho sammuttaa koneen.Eli käyttäkää välillä puhdistustabletteja koneessa, joka liottaa rasvaa ja puhdistaa koneen.

• pöööööö

ylivuotoputki = nousuputki, urkupillistö = sivutasku

• tarkista liitoskohta

viemäriin liitosputki on tukossa

• Osku vanhempi

Usein epämääräisen vuodon paikka on luukun tiiviste. Pöpperöitynyt tiiviste saattaa vuotaa aika-ajoin ja sitten taas ei. Sivu, ylä ja alatiivisteen kunnon puhdistus saattaa auttaa. Puhdistaa kannattaa joka tapauksessa.

• Anders123

Kiitos tästä pesukonevuotokeskusteaiheesta. 14 vuotta vanha Electrolux hälytti C3. Vika oli rasvoittunut tulovesiputki, tätä putkea ei "puhdista" kuin tuleva puhdas vesi. Rasva on valunut alimpana olevaan tuloputkeen!
      Tämä taitaa olla ainut huollon kohde! Jos kone on vuosia palvellut niin
      Voit yrittää irrottaa rasvan koneen pohjakupin veden tuloaukosta, siiviläkaivo. Käytä pehmeää "rassia", että tuloputki ei rikkoonnu, esim halkaisijaltaan 5-6 mm muoviputkea, jonka päätä olet silotellut!
      Terv Antero

• Järjestelmäinsinööri

Kiitos minunkin puolestani, erityisesti Anterolle(2014). 2005 valmistettu AEG favorit sensorlogic turbodry, kaapiston levyllä ns. integroitava malli ylivuoto-ongelma regeneraattori ylivuotoputkesta selvisi: syynä oli rasva- ym. hyytymä koneen pohjalle tulevan puhtaan veden putkiston päässä. Tämä olisi lähtenyt varmaankin imemällä ko. putki pohjakupin alta. (Tämä on siis sen helposti avattavan ja joskus puhdistetun kahvasihdin ja terässihdin alla). Koska olen perusteellinen insinööri enkä ollut perehtynyt muuta kautta astianpesukoneen toimintaan, avasin myös alhaalta edestä ja takaa suoja pellit sekä vasemman sivupellin, irroitin tulevan veden letkut regeneraattorista(ns urkupilliston), avasin ja puhdistin regeneraattorin punamustasta kasvustosta. Sitten pitkällä pullorassilla puhdistin kasvuston paksumman vesiletkun sisältä, joka menee pohjakupille. Edellä työntyi harmaa rasvainen tukos. Irroitin suodattimen(sisällä punertavaa silikageeliä tms), mutta sieltä en saanut kuumaa vettä läpilaskien mitään irti ja laitoin takaisin. Aiemmin koneeseen on vaihdettu huollossa haljennut nousuputki ja toinen remontti oli ohjauskortin tehoreleen kärähtäneen joutoksen uudelleen juottaminen. Nousuputki tuo veden pesutilaan yläsuuttimelle. Ohjauskortti löytyy ohjauspainikkeiden alta. Sen saa esiin irroittamalla oven ruuvit, johtoniput ja avaamalla kotelon. Johtonippujen liittimien järjestys kannattaa kuvata varmuuden vuoksi, vaikka olivathan ne kaikki erilaisia. Palaneen juotoksen huomasi helposti. Tähän ei mennyt aivan paljon aikaakaan. Tästä löytynee oma yli vuosikymmenen ikäinen ketju Suomi24.fi:stä

• Tiskimies

Tuo edellinen insinööri selittikin tarkasti mistä voi olla kysymys kun virhekoodi C3 tulee. Vettä on siis päässyt alakaukaloon ja silelä ainakin Husqvarnassa on styroksinen uimuri joka noustessaan kytkee virhetilanteen jolloin vain poistopumppu jää hurisemaan. Kai siksi, ettei enempää vettä koneesta vuotaisi.
      Minulla vuoto aiheutui juurikin tuosta tukkeutuneesta tulovesiputkesta jolloin vettä valui ylivuotoputken kautta alakaukaloon. Puhdistin putken rassilla (mönjää täysi) ja vesivuoto loppui.
      Husku toimii taas...

• paikka-paljasti

Jos vesi valuu kaukalon ja lattian väliin, ei vika ole koneessa vaan putkissa tai muualla.
      Joskus voi olla poistoputki vaurioitunut ja roiskii vettä VAIN silloin kun tyhjentää konetta. Muuten täysin oireeton.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe