Olin syntyessäni suurikokoinen vauva (makrosomia?). Painoin yli 5kg. Ilmeisesti äitini kärsi raskausajan diabeteksestä, korkeasta verensokerista jne, muttei neuvolakorttini tietojen mukaan hoitanut asiaa. Neuvolakortin hatarien tietojen perusteella tajuan, että äidilleni oli määrätty jotakin lääkettä, jota hän ei kuitenkaan ollut hankkinut.
Synnytys oli äitini kertoman mukaan ollut lähes hengen vievä (ei siis keisarinleikkausta!), olin ollut kuristumassa napanuoraan ja käsittääkseni jumittunut synnytyskanavaan, mutta jotenkin minut oli ulos saatu.
Äitini kertoman mukaan olin ollut ns.happikaapissa (kuten hän joskus asian ilmaisi) ja minulta oli otettu näyte aivonesteestä(?).
Ja koska minulla on korvan yläosassa jälki (rustossa korvan juuressa selkeä jälki kokeesta) kyselenkin nyt osaisiko joku vihjata tarkemmin mikä näyte minulta on otettu? Selvyyttä siihen en äidiltäni koskaan saanut. Olen etsinyt tietoa netistä, mutta ilmeisesti en osaa kirjoittaa oikeaa hakusanaa.
Vastausta etsien näin lähes 50v takaa!
2
139
Vastaukset
- alalla yli 20 v
No siitä kohden nyt ei ainakaan ole otettu mitään aivoneste-tai muutakaan näytettä. Jälki johtuu ihan jostain muusta.
Kokeileppa vaikka likvor-näyte-sanalla googlailla.... - Reikäkorva:)
Kiitos vastauksesta. Tämä siis tapahtui 60-luvulla. Äitini kertoman mukaan siitä otettiin neulalla näyte ja selkeän jäljen perusteella jokin sellainen siitä on otettu. Likvor näyte tarkoittanee haun perusteella selkäydinnestenäytteen ottoa. En kyllä löytänyt yhteyttä muuten kuin aukileen kautta otettavaan näytteeseen. Täytynee laittaa jonkinmoista kyselyä synnytyssairaalalle, jos sieltä vielä moinen tieto löytyisi :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!
Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja18422409Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"
Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant829624Sannalla tänään vuorossa The Daily Show
Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.457610Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa
Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va876406SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"
Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei1896093Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot485092HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!
Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.1164747Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään
eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm1054476Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"
Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo942195Marin vetäs lopullisesti maton alta hallitusyhteistyöltä Kepun kanssa
Kurvinen on jo ennättänyt kommentoimaan, ettei Kepu ole koskaan enää kiinnostunut vasemmiston kanssa hallituspaikasta, k841477