alivuokraus

ystävä hädässä

Kysymykseni siis: jos vuokraan asunnon ja haluan ottaa siihen alivuokralaisen, vaatiiko se lupaa tai erillistä ilmoittamista vuokranantajalle? Onko alivuokralaisen ottaminen sopimusta vaativaa?

"Alivuokrasuhteella tarkoitetaan vuokrasuhdetta, jossa vain osa huoneistosta luovutetaan toisen käytettäväksi vastiketta vastaan. Vuokralainen saa ottaa hallitsemaan huoneistoon alivuokralaisen ilman vuokranantajan lupaa, mikäli alivuokrauksesta ai aiheudu vuokranantajalle huomattavaa haittaa. Ilman vuokranantajan lupaa huoneiston vuokralainen saa luovuttaa enintään puolet huoneistosta edelleen alivuokralaiselleen. Alivuokrausta ei voida pätevästi kieltää asuinhuoneiston vuokrasopimuksissa." -Suomen vuokranantajat sivusto

Yllä oleva lainaushan antaa selkeästi ymmärtää, että moista tarvetta ei ole, vuokralainen saa "mielivaltaisesti" toimia tämän asian osalta, ollen kuitenkin edesvastuussa alivuokralaisen mahdollisista haitoista/vahingoista.

Syy miksi asiaa näin varmistelen ja kyselen:
Olen huolissani ystävästäni jolla on pian asumisoikeus nykyiseen asuntoonsa päättymässä ja hänellä on vaikeuksia saada vuokra-asuntoa luottotietomerkinnän vuoksi. Itse olen hyvin toimeentuleva, vakityössä käyvä ja jokseenkin täyspäinen(?). Uskallan mennä vastuuseen ystäväni puolesta, ja minulla on siihen varaa mitä taloudelliseen vakauteen tulee mahdollisen haaverin varalta.
Eli voinko todella ottaa hänet vuokra-asuntooni saman katon alle lupia kyselemättä tai ilmoittelematta?
Olen itse kaupungin puolesta vuokralla ja he ovat omat luottotietoni hakiessa tarkistaneet.

9

1233

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...tunnetaan

      Jatkoa yllä olevaan: täytyykö minulla, vuokralaisella, olla mustaa valkoisella sopimus (vuokraosuus, asunnon jakaminen..) alivuokralaisen kanssa vaikka vuokranantajan ja alivuokralaisen välillä sitä ei suoraan olisikaan?

      • ei tarvi lupaa

        En oikein ymmärrä tätä lisäkysymystä. Vuokrasaopimuksen voi tehdä suullisestikkin, jos haluaa varmistaa riitelyn kiistatilanteessa. Kannattaa siis tehdä alivuokrasopimus kirjallisena alivuokralaisen kanssa.

        Te tarvitse alivuokraamiseen lupaa vuokrantajaltasi, mutta sinun tulee ilmoittaa sitä hänelle. Vastuu asunnosta on kuitenkin viimekädessä sinulla.


      • Näin helpompaa

        Jos kyse on ystävästä ei mitään papereita tarvitse tehdä, maksakoon sinulle suoraan oman osuutensa. Ei ole asunnossa edes kirjoilla, ei tarvitse kenellekään mitään ilmoittaa. Ei kukaan mitään kysele ja vaikka kyselisi niin olisi kylässä.


    • Lue oma soppari

      Aika monessa kunnassa ja kaupungissa se vuokrasoppari KIELTÄÄ alivuokralaisen ottamisen. Tarkistapa oma sopimuksesi. Jos siellä on tuo alivuokralaiskielto ja olet sen itse allekirjoittanut, ET VOI OTTAA ALIVIOKRALAISTA ilman seuraamuksia.

    • vaatii luvan...

      Ei tarvitse olla edes kieltoa, vaan kyllä se aina vaatii vuokranantajan luvan.

      • Pilkunviilaaja

        Jos ei vuokrasopparissa ole erillistä kieltoa alivuokraamiselle, niin luvan tarvii vain jos vuokrattava ala on yli puolet asunnosta. Alle puolet asunnosta voi alivuokrata ilman erillistä lupaakin.


    • Sopimus aina

      Toimi lain ja hyvien tapojen mukaan.
      Kaverilla on mennyt luottotiedot, onko silti luotettava. Vuokrasopimus kannattaa tehdä aina. Ja kai hän on luvannut maksaa vuokraa sinulle. Ei ole hyvä antaa aikuisen oppia elämään siivellä, joskus pitää aikuistua iästä riippumatta.

      • Näin helpompaa

        Ottaa kaverin vieraaksi, ei ole asunnossa kirjoilla. Jos ei maksa tai häiriköi poliisit paikalle ja kadulle, hänellä ei ole mitään oikeuksia koska ei ole asunnossa kirjoilla. Miksi asioista pitää tehdä monimutkaisia?


    • _______

      Ihan hyvä toivottavasti ei ole kylmä ja kostea tämä "luola", onhan kaveri varmaan karuihin oloihin tottunut jos on teltassakin joutunut asumaan?
      Ja ainahan voi palata näihin missä on ennenkin ollut, huoli varmaan heilläkin hyvinvoinnista.
      Pelkkä termospullollinen kahvia ei pitkäksi aikaa lämmitä.
      Postikortti?
      10 päivää on aika jonka saa oleskella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      114
      1259
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1143
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    4. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      45
      975
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe