Mitä tulee hallita ohjelmoimisesta?

SimoSa25

Olen harkinnut ohjelmointia ihan ammattina. Osaan perusteet ohjelmoinnista muutamilla kielillä, mutta mietin, että kuinka paljon minun tulee oikeasti hallita, että minut otettaisiin johonkin harjoitteluun? Pelkkä if-lauseiden ja muiden merkkijonojen hallitseminen ei varmaan auta, jos ei ymmärrä sen enempää kuin perusteet ja pikkuohjelmien tekemisen.

Mitä minun kannattaisi opetella noiden perusteiden lisäksi? Mitä nettisivuja / videoita suosittelette katsomaan, jotta ohjelmoinnin maailma avautuisi minulle vielä enemmän? Mitä ohjelmoijan työhön ylipäätään kuuluu itse ohjelmoimisen lisäksi? Kuinka paljon tarvitsee olla tekemisissä muiden ihmisten kanssa yms.

14

355

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • it-alaton
    • työtönkoodari

Nykyään on niin paljon IT-alan väkeä työttömänä, että alalle on vaikea päästä. Monella on maisterin tai DI:n paperit tietotekniikasta/tietojenkäsittelytieteestä. Kannattaa selata vaikka jonkun yliopiston kurssien kotisivuja ja lukea kurssimoniste lainata kirjastosta kurssikirja. Huomaat, että opiskeltavaa on aika paljon.

Sitten on tietysti omakohtainen harjoittelu. Kannattaa aina miettiä sopivan haastavia tehtäviä, joissa oppii uutta mutta projekti ei ole liian ylivoimainen. Avoimen lähdekoodin projekteissa sitten näkee, minkälaisia softia on aikuisten oikeasti käytössä, miten ne on koodattu ja niiden ylläpidosta saa työelämässä tarvittavaa käytännön kokemusta.

Toki eri ihmisillä on pienempiäkin hommia tarjolla, jotka juniorikoodaaja pystyy tekemään. Mutta ei niitäkään ole niin paljoa, että niillä eläisi.

• Olen ollut nyt yhtäjaksoisesti noin viisitoista vuotta koodarina. Palkka nousi viimeeksi keväällä vaihtaessani työpaikkaa jälleen kerran ja työtä riittä rutosti. Mietin keväällä, että mitä oikein ne kaikki jutut alan vaikeasta työllisyystilanteesta ovat
      Työkaveritkin ovat mukavia.
      Miten tämä on mahdollista?
      Osamalla työnsä ja omaamalla kokemusta, sekä välttämällä kaikkia paikkoja, joissa on isot plakaatit ja kehuvat olevansa maailman parhaita työpaikkoja. Mainostajat eivät yleensä ole sitä mitä lupaavat.

Mutta kieltämättä alalla on paljon tumpeloita ja yleistä on että kaikki syyttävät toisiaan kaikesta ja pitävät itseään jonkilaisina tietäjinä - sekä joidenkin mielestä, juuri hänen edustamansa ideologia on se oikea.

Mutta näitä on kaikissa hommissa, joten... It ala on ihan hyvä työpaikka muiden joukossa. Ja oikeasti. Hyviä Koodareita pistetään harvoin pihalle. Kenkää saavat enemmän ne täysin toisellaista hommaa hakevat.

• Todellisuusiskee

Kyllä sinäkin olet aika sinisilmäinen kaveri. 15v alalla eli alat olla nelikymppinen tai yli. Se tarkoittaa sitä, että "parasta ennen" alkaa olla ohi ja tästä eteenpäin työnantaja arvottaa sinut käytännössä aina huonommaksi kuin sinua nuoremmat.

• Idiootit

Itsekään en usko, että tupakointi aiheuttaa syöpää. Ukkini on polttanut 15 kesäisestä asti ja on nyt jo liki 80v, mutta ei ole sairastunut syöpään.

• sdf öl

Olen harkinnut ohjelmointia ihan ammattina.
      >> Hyvä niin, ammatti on aina hyvä olla ja työpaikan saatuasi saat palkkaakin

Osaan perusteet ohjelmoinnista muutamilla kielillä, mutta mietin, että kuinka paljon minun tulee oikeasti hallita, että minut otettaisiin johonkin harjoitteluun?
      >> Periaatteessa on sama milla kielellä olet perusteet hankkinut. Kokemusta kuitenkin tarvitset jotta sinut otetaan vakavasti.

Pelkkä if-lauseiden ja muiden merkkijonojen hallitseminen ei varmaan auta, jos ei ymmärrä sen enempää kuin perusteet ja pikkuohjelmien tekemisen.
      >> If-lauseen lisäksi kannattaa ehdottomasti tutustua myös switch-lauseeseen

Mitä minun kannattaisi opetella noiden perusteiden lisäksi?
      >> Switch-lauseen jälkeen kannattaa oppia olio-ohjelmoinin perusteet, luokat, objekti, periytyminen jne... Siitä ohjelmointi sitten alkaakin.

Mitä nettisivuja / videoita suosittelette katsomaan, jotta ohjelmoinnin maailma avautuisi minulle vielä enemmän?
      >> Microsoftin sivuilta saat ilmaiseksi kaikki, ja monesta muusta paikasta riippuen millä teknologialla meinaat jatkaa.

Mitä ohjelmoijan työhön ylipäätään kuuluu itse ohjelmoimisen lisäksi?
      >> Matematiikka on ihan hyvä lisätaito. Hyötyä on myös yleisestä työkokemuksesta ja varsinkin siltä alalta jolla koodia väännät.

Kuinka paljon tarvitsee olla tekemisissä muiden ihmisten kanssa yms.
      >> Pomosi päättää mitä koodaat ja minkälaisessa tiimissä työsi teet. Aikataulut ovat kireitä joten joudut aina ja koko ajan keskittymään vain olennaiseen.

• Turing

En valitettavasti ole matematiikkaa suuremmin päässyt 15-vuotisella koodaajanurallani käyttämään. Ehkä olen ollut väärissä firmoissa. Valitettavaa tilanne on sikäli, että jos jotakin koodaamisen ohella osaisin niin se on juuri se matematiikka.

Sosiaaliset taidot ja pomon nuolenta on hyvä olla hanskassa tälläkin alalla.

Mutta joo, olio-ohjelmointi pitää tietysti osata. Tajuta vähän ohjelmien rakennetta abstraktimmallakin tasolla.

Aloittaja voisi hommata käyttöönsä palvelimen (palvelintilaa vuokraavia firmoja on), ja koodata sinne näytteeksi taidoistaan jotain demoja.

• asasdasdasdasdasdasd
        Turing kirjoitti:

En valitettavasti ole matematiikkaa suuremmin päässyt 15-vuotisella koodaajanurallani käyttämään. Ehkä olen ollut väärissä firmoissa. Valitettavaa tilanne on sikäli, että jos jotakin koodaamisen ohella osaisin niin se on juuri se matematiikka.

Sosiaaliset taidot ja pomon nuolenta on hyvä olla hanskassa tälläkin alalla.

Mutta joo, olio-ohjelmointi pitää tietysti osata. Tajuta vähän ohjelmien rakennetta abstraktimmallakin tasolla.

Aloittaja voisi hommata käyttöönsä palvelimen (palvelintilaa vuokraavia firmoja on), ja koodata sinne näytteeksi taidoistaan jotain demoja.

AWS:stä saa ilmaiseksi sen t1.micro palvelimen. Sinne vaan.

• 1 2 3 q w e

En kauheasti liputtaisi matematiikan puolesta. Kovasti sitä aina hehkutetaan, mutta lopulta matematiikan taidoilla ei juuri ole väliä koodaustyössä, ellei nyt jossain spesiaalihommassa ole. Mielestäni tärkeämpää on hankkia laaja-alaista ymmärrystä erilaisista järjestelmistä, opetella kuvauskieliä ja hankkia tietokannoista ainakin perusymmärrys. Kun saat toteutettua softan käyttöliittymästä lähtien tietokantaan, niin olet hyvällä alulla.

Olisi myös hyvä osata pari erilaista ohjelmointiparadigmaa. Ja erilaiset arkkitehtuurimallit ovat osaamisen arvoisia. Sokerina opettelisin jonkin erikoisemman kielen, esim. venäjän tai kiinan. Se voi olla hyvä valtti myöhemmin.

• 18+7

Ihan ensi alkuun kannattaa opetella toimialan nimi, joka on siis ohjelmointi, ei ohjelmoiminen. Sitä jättää itsestään melko taukin vaikutelman kun ei edes tiedä mitä on tekemässä...

• 17+9

Täällä taas sosiaalipummit kommentoimassa. Esim. ohjelmistotekniikassa 85% tällä hetkellä työllisyys, että p*skapuheet sikseen.

• faktatkuntoon

IT-alan työttömyys on lisääntynyt 25% viimeisen vuoden aikana.
        Lähde: työ- ja elinkeinotoimisto

• 13+11
        faktatkuntoon kirjoitti:

IT-alan työttömyys on lisääntynyt 25% viimeisen vuoden aikana.
        Lähde: työ- ja elinkeinotoimisto

Huom, otetaan nyt kuitenkin huomioon, että jos esim. työttömien osuus on 5% ja se lisääntyy 25% tarkoittaa, että uusi työttömien osuus on 6.25% ei 30%. Kannattaa osata perusmatematiikkaa.

• poi098

Mistä tuollainen luku on revitty?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      63
      15440
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      28
      3489
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      271
      2433
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      128
      1763
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      128
      1474
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      377
      1426
    7. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1223
    8. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      13
      1143
    9. Onko PS kaaoksessa?

Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P
      Perussuomalaiset
      76
      942
    10. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      115
      905
    Aihe