Kesyrotat

DibSuk

Kesyrottien palsta on kuollut joten sinne en tätä pistä.

1 Jyväseos vai pelletti?
2 Hyvä seos merkki ja pellettimerkki?
3 Olen kuullut että rotat napsivat seoksesta herkut, jos on näin niin sittenkö kannattaa käyttää pellettiä?
4 saako Mustista&Mirristä hyvää rotta seosta tai pellettiä?
5 Olen toivonut rottia jo kuukauden. Otan välillä rotan puheen aiheeksi. Kun olin tätini luona ja keskustelin tädin kanssa hän sanoi sana sanlat näin "Kuulostaa siltä että teille on tulossa rottia, mutta jos saat niitä..en minä niitä käteen ota" Sitten tätini meni äidin luokse olohuoneeseen ja kuulin uinka äiti sanoi "Iida se yrittää pehmittää minua rottiin." ja kuulin joitakin yksittäisiä sanoja rotista. Pitäisikö vain yrittää suostutella ja kertoa rotista tietoa ja toivoa joulu ja synttäri lahjaksi? Siis jos ei jouluna suostu.

6 miten te saitte vanhemmat suostumaan rottiin. Ei siis mitään että "löysin ne vain pöydältäni" tai "vanhempani olivat muutenkin minun ouolellani rottien hankinnissa ja sitten sainne" vaan SUOSTUTTELUA!

4

645

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Millä perusteella? O_o Ite ainakin käyn siellä vastailemassa päivittäin :P

      1. Kumpikin hyviä.

      2. Pelleteistä esim. Suparat, Oxbow Regal Rat tai Altromin. Siemenistä ainakin Rapunzel, ja muut siemenet joita kasvattajat itse käyttää ja myy, kauppojen merkeistä en osaa sanoa. Kannattaa ainakin katsoa, ettei niissä ole värisineita, ja Se on oikeasti suunnattu rotille eikä vaan jollekin jyrsijöille.

      3. Kyllä ne siemenistäkin syö kaiken, kun niitä vaan pitää kupissa niin kauan kunnes jäljellä on enää pikkuhitunen.

      4. En tiedä, käy katsomassa mitä siellä on, ja kysy vaikka täällä onko Se hyvää.

      5. Kannattaa kysellä heiltä mikä heitä rottien hankinnassa arveluttaa, ja kertoa itse heille tietoa ja korjata virhekäsityksiä. Kannattaa myös vierailla rotanomistajan luona jos mahdollista näkemässä millaisia ne ovat oikeasti.

    • Täydennän vielä!
      1) Näkisin pellettien hyötynä helpon ruokinnan: niitä voi lisätä vaikka puoli kuppia oisi jäljellä eikä tarvitse tarkkailla ettei siemeniä jemmata pesäkoppiin. Ja niistä ei pysty valikoimaan millään ilveellä.

      Siemenseoksen hyötynä pitäisin luonnollisuuden. Pelletteihin voi jauhaa ihan mitä tahansa, mutta siemenistä näkee siementen laadun, ja proteiininakin on yleensä ainakin hernettä, toisinaan jopa hyönteisiä. Pelletteihin taas käytetään proteiiniksi ja rasvaksi teurasjätettä, jonka laadusta ei voi tietää mitään. Hiilihydraatin pääasiallisen lähteen pelletissä olisi parempi olla viljat, kuin maissi. Lisäksi siemenseos on rotille mielenkiintoisempaa.

      Mä syötin ensin pitkän aikaa pellettiä, mutta nykyään mulla on Rapunzelin Rottamixiä, koska ajattelin panostaa luonnollisempaan ravintoon.

    • väärätähti

      Itse haluaisin kanssa rottia. Äiti taas sillä kannalla että 'tähän taloon ei rottia tule' kohta synttärit joten aijon kyllä hankkia/ suostutella äidin jollain keinolla.

    • Zedä

      Kannattaa antaa sille rauhassa aikaa pehmetä :) Opettele paljon tietoa rotista, ja näytä välillä söpöjä videoita. Eiköhän se pikkuhiljaa pehmene ja suostuu, kun uskoo että olet tarpeeksi vastuullinen niitä hankkimaan. Ei kannata kiirehtiä vaan ottaa ihan rauhassa! Etsi mukava kasvattaja valmiiksi, ja ehdota että laitatte vaikka äidin kanssa yhdessä sähköpostia ja äitisi voi samalla kysellä kasvattajalta jos häntä mietityttää vielä joku asia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1641
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1263
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1244
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1156
    Aihe