Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Lapsen syöminen ongelma

epätoivoinen äiti

Nyt oikeesti tarvitsisin jotakin apua tähän ongelmaan. Minulla on 5 vuotias tyttö kuka on selvästi ylipainoinen, ollut ihan pienestä asti pyöreä mutta nyt viimisen vuoden asia päässyt ihan käsistä.

Meillä on lauantaisin karkkipäivä jolloin ostetaan jotakin pientä namia. Viikolla ei koskaan syödä karkkia, keksejä meillä ei ole lähes koskaan mutta toki niitäkin välillä ostan mutta niitäkään ei todellakaan saa kun ihan yhden tai kaksi eikä läheskään joka päivä. Toki ne pitää aina pistää niin ylös että lapsi ei yllä niihin itse koska hän söisi ne yhdeltä istumalta kun silmä välttää.

Eli ongelma onkin se miten saan lapsen ymmärtämään että kaikkea hyvää ei ole tarkoitus syödä heti ja sen että hän käy salaa keittiöstä hakemassa jotakin syötävää ja menee piiloon syömään. Meillä on säännölliset ruoka-ajat ja teen itse aina ruoan, ei syödä valmis ruokia koska haluan tietää mitä lapseni suuhun laittaa. Minulla alkaa olla keinot loppu että millä saisin lapsen ymmärtämään että ei voi olla syömässä koko aikaa. Hän todellakin elää syödäkseen kun me muut syödään elääkseen!! En haluaisi lapselleni paino-ongelmaa koska itse kärsin siitä lapsena, itse onneksi sain painoni hallintaan jo teininä.

Lapsi kyllä liikkuu paljon ulkona ja on päiväkodissakin aktiivinen liikkumaan mutta silti tuntuu että paino vaan nousee. En haluaisi joutua laittamaan ruokia lukkojen taakse mutta kohta on pakko mennä siihen kun en enää muutakaan keksi.

Neuvoja otetaan vastaan!

11

197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nyssykkä

      Hei!

      Itse ajattelin tuota lukiessani, että onkohan niistä herkuista tullut lapselle sellainen "kielletty hedelmä", eli kun saa vain kerran viikossa, niin sitten mätätään menemään niin, että ei millään väliä.
      Ainahan on puhuttu karkkipäivästä, mutta pienen lapsen (poika 4 v.) äitinä kyllä olisin sitä mieltä, että kohtuudella ja niin, että siitä ei tule sellainen asia, että lapsi odottaa kuin kuuta nousevaa sitä h-hetkeä ja sitten syö itsensä nurin niitä hyviä.
      Meillä poika saa joskus joka päivä jonkun pienen hyvän tai sitten on päivä välissä, miten sattuu. Keksin voi joskus saada jälkiruoaksi. Karkkipäivää ei ole. Näiden makeiden jälkeen otetaan aina xylitolipastillit myös. Jotenkin ajattelen, että kun se namupuoli ei ole sellainen ERIKOISjuttu, niin siitä ei tulekaan sellainen asia, että riisäytyisi käsistä.
      Meillä myös syödään perinteistä kotiruokaa ja ruokarytmi on säännöllinen.

      Muistan omasta lapsuudesta, että ainakin jonkin aikaa oli se karkkipäiväsysteemi...ja homma lähti aivan lapasesta. Karkkia ja muuta hyvää vedettiin sitten sinä päivänä niin, että oksetti.

      Tällä meiningillä en ole huomannut mitään sellaista ahmimisvimmaa tai salasyömistä tai herkkujen vinkumista, vaikka me vanhemmat olemmekin aika makureita.

      • epätoivoinen äiti

        No saatoin kirjoittaa vähän huonosti tuon asiani, siis kyllä meillä saa keskellä viikkoakin niitä herkkuja jos niitä on tarjolla, just ruoan jälkeen, En aina halua olla sanomassa ei saa jos lapsi pyytää. Toki on niitäkin kertoja ollu että lapsi on hakenu aamulla pakastimesta jäätelöä jos siellä sellasta on ja syöny monta putkeen. Mutta kun sen ei tartte olla mitään herkkua mitä hän mättää niin paljon kun vaan pystyy vaan ihan sitä ruokaakin söisi ihan hirveästi ja sit just hakee jotain aina keittiöstä ja menee piiloon. Hedelmiä ja kasviksia saakin minun puolesta syödä mut toki ei tarvitsisi kiloa mandariineja syödä aamupalaksi salaa.

        Tykkään itsekin silloin tällöin syödä jotain hyvää kahvin kanssa ja jos otan itse niin tottakai anna lapsellekin silloin. Ja minusta ei ole ollenkaan huono juttu että meillä ei kaapit ole aina pullollaan kaikkea herkkua.


      • ...
        epätoivoinen äiti kirjoitti:

        No saatoin kirjoittaa vähän huonosti tuon asiani, siis kyllä meillä saa keskellä viikkoakin niitä herkkuja jos niitä on tarjolla, just ruoan jälkeen, En aina halua olla sanomassa ei saa jos lapsi pyytää. Toki on niitäkin kertoja ollu että lapsi on hakenu aamulla pakastimesta jäätelöä jos siellä sellasta on ja syöny monta putkeen. Mutta kun sen ei tartte olla mitään herkkua mitä hän mättää niin paljon kun vaan pystyy vaan ihan sitä ruokaakin söisi ihan hirveästi ja sit just hakee jotain aina keittiöstä ja menee piiloon. Hedelmiä ja kasviksia saakin minun puolesta syödä mut toki ei tarvitsisi kiloa mandariineja syödä aamupalaksi salaa.

        Tykkään itsekin silloin tällöin syödä jotain hyvää kahvin kanssa ja jos otan itse niin tottakai anna lapsellekin silloin. Ja minusta ei ole ollenkaan huono juttu että meillä ei kaapit ole aina pullollaan kaikkea herkkua.

        No ekana tekisin niin, että pitäisin huolta ettei pakastimessa ole jäätelöä, eikä kaapissa kaupan keksejä (niitä epäterveellisempää elintarviketta ei taida olla olemassa).

        Lapselle ei ole mitään haittaa vaikka hän söisi kilon mandariineja aamupalaksi. Pidä huolta, että hedelmiä, marjoja ja kasviksia on saatavilla. Vaihda leivät kokojyvätuotteisiin tai näkkileipään ja katselet vähän, että paljonko sitä pastaa, riisiä ja perunaa on lautasella. Liha ja kala-annoksiksi riittää varmaankin tuon ikäselle noin 75 grammaa.

        Jogurtit ja vanukkaat ovat oikeita sokeripommeja.


    • westlake

      Hmmm, jos liikkuu ahkerasti ja ei saa jatkuvasti herkkuja, niin miksi lihoo? Kannattaisi varmaan kirjoittaa ylös (häneltä salaa) tytön syömiset ja juomiset muutamalta viikolta, niin ehkä sieltä löytyisi jotain osviittaa? Syödäänkö teillä esimerkiksi sipsejä, wienereitä, pasteijoita tmv. ?

      • epätoivoinen äiti

        Kyllä meillä yleensä aina on jogurttia jääkaapissa mutta ei lapsi niitä syö kun maksimissaan kolme viikossa, ja sen tiedän että ei syö enempää kun en yleensä osta kun kolme tai neljä ja ne kestää sen viikon ajan. Vanukkaat taas on sellanen herkku mitä saa todella harvoin.
        Hedelmiä meillä on aina kotona ne on sellasia mitä mielellään annan lasten syödä.

        Sipsit kuuluu tähän herkku kategoriaan ja niitä ostan siis ihan todella harvoin ja yksi pussi riittää meillä yleensä pariksi viikonlopuksi. Ne pidän aina niin ylhäällä että lapsi ei pääse niihin edes tuolilla käsiksi. Jos meillä joskus jotakin leivonnaisia tai keksejä on niin ne on aina itse leivottuja, ne on miljoona kertaa parempia. Tosin leivon ehkä kolme kertaa vuodessa kun jos leivon niin myös haluan syödä ni en leivo :D

        Ja meillä on vesi janojuomana, limsoja en koskaan osta koska en tykkää niistä itse ollenkaan, mehua on joskus mutta sitäkään ei juoda litratolkulla. Haluan myös pitää lasten hampaista huolta joten senkin takia vältän antamasta makeita juomia lapselle.


      • Hiilarilaatu
        epätoivoinen äiti kirjoitti:

        Kyllä meillä yleensä aina on jogurttia jääkaapissa mutta ei lapsi niitä syö kun maksimissaan kolme viikossa, ja sen tiedän että ei syö enempää kun en yleensä osta kun kolme tai neljä ja ne kestää sen viikon ajan. Vanukkaat taas on sellanen herkku mitä saa todella harvoin.
        Hedelmiä meillä on aina kotona ne on sellasia mitä mielellään annan lasten syödä.

        Sipsit kuuluu tähän herkku kategoriaan ja niitä ostan siis ihan todella harvoin ja yksi pussi riittää meillä yleensä pariksi viikonlopuksi. Ne pidän aina niin ylhäällä että lapsi ei pääse niihin edes tuolilla käsiksi. Jos meillä joskus jotakin leivonnaisia tai keksejä on niin ne on aina itse leivottuja, ne on miljoona kertaa parempia. Tosin leivon ehkä kolme kertaa vuodessa kun jos leivon niin myös haluan syödä ni en leivo :D

        Ja meillä on vesi janojuomana, limsoja en koskaan osta koska en tykkää niistä itse ollenkaan, mehua on joskus mutta sitäkään ei juoda litratolkulla. Haluan myös pitää lasten hampaista huolta joten senkin takia vältän antamasta makeita juomia lapselle.

        Itse miettisin nyt tuossa tilanteessa hiilihydraattien laatua. Ei siis mitään karppausmeininkiä, vaan nimenomaan sitä laatua. Syödäänkö teillä paljon riisiä, pastaa, vaaleaa leipää? Hedelmiäkin jos mättää paljon, niin kyllä nekin paljon nopeaa hiilihydraattia sisältävät, joskin toki myös paljon vitamiineja. Verensokeri nousee nopeista hiilareista äkkiä ylös ja sitten romahtaa myös nopeasti alas ja taas on nälkä. Proteiini ja hitaat hiilarit pitävät nälkää paremmin. Välipalana voi hyvin syödä esim. pähkinöitä, avokadoa, juustoa ja hiukan tummaa leipää. Pitää nälkää paljon paremmin kuin vaikkapa vaalea leipä ja hedelmät. Kasviksia niin paljon kuin napa vetää, mutta aamupalaksi useampi mandariini minusta taas ei kuulosta kovin hyvältä. Nälkä iskee takuulla nopeasti uudelleen.


    • g43rfw

      Jos lapsi salaa varastaa niitä herkkuja keittiöstä, nii miksi niitä siellä pitää sitten olla? Meillä ei jääteöjä, karkkia, pullaa tai keksiäkään ole kaapeissa oikeastaan kuin silloin, jos käy joitain vieraita. Ihan vain sen takia, että äiti ja isi on sellasia tyhmiä, että tulee herkästi kiusaus, jos kaapissa on jotain ;)

      Jos lapsi on ylipainoinen, eikä kuitenkaan paino niistä herkuista nouse, niin kirjaa ylös jonkin aikaa mitä teillä syödään ja mieti mistä se ylimääräinen energia sitten tulee.

      • epätoivoinen äiti

        No kun eihän niitä meillä olekaan, jäätelöä en nykyää enää pidä pakkasessa kun opin jo kerrasta että tuo lapsi syö ne jos siellä on, ja muutenkin todellakin itse söisin jos meillä jotain herkkuja kaapissa olisi. Ja vaikka olenkin oman painon saanut hallintaan niin olen edelleen sellainen kuka lihoo yhestä karkista sen kilon.
        Ylipaino on ongelma molempien vanhempien puolelta tuleva juttu, lähes kaikilla on jonkunlaista paino-ongelmaa.

        Syödään sekä vaaleaa että tummaa leipää mutta ei sitä saa koko aikaa syödä, lähinnä aamupalalla tai iltapalalla saa pari palaa sitä leipää, pastaa syödään parina päivänä viikossa mutta nykyään ostan vaan tummaa pastaa. Vaikka en tiedä onko sillä merkitystä. Riisiä syödään todella harvoin, ei lapsi perheen ruoka varsinkaan jos äiti on sellainen kuka inhoaa siivota sitä riisiä sieltä lattialta mistä sitä aina löytyy :D

        En todellakaan tiedä, meillä on siis kyllä jouduttu rajoittamaan sitä ruoan määrää koska lapsi voisi syödä kolme lautasellista ruokaa ja väittää että vielä on nälkä. Meillä on siis rajoitus että yhden kerran saa ottaa lisää ja tiedän että niiden annosten on pakko viedä nälkä pois, koska hän syö lähes saman määrän kun minä syön.


      • Hiilarilaatu
        epätoivoinen äiti kirjoitti:

        No kun eihän niitä meillä olekaan, jäätelöä en nykyää enää pidä pakkasessa kun opin jo kerrasta että tuo lapsi syö ne jos siellä on, ja muutenkin todellakin itse söisin jos meillä jotain herkkuja kaapissa olisi. Ja vaikka olenkin oman painon saanut hallintaan niin olen edelleen sellainen kuka lihoo yhestä karkista sen kilon.
        Ylipaino on ongelma molempien vanhempien puolelta tuleva juttu, lähes kaikilla on jonkunlaista paino-ongelmaa.

        Syödään sekä vaaleaa että tummaa leipää mutta ei sitä saa koko aikaa syödä, lähinnä aamupalalla tai iltapalalla saa pari palaa sitä leipää, pastaa syödään parina päivänä viikossa mutta nykyään ostan vaan tummaa pastaa. Vaikka en tiedä onko sillä merkitystä. Riisiä syödään todella harvoin, ei lapsi perheen ruoka varsinkaan jos äiti on sellainen kuka inhoaa siivota sitä riisiä sieltä lattialta mistä sitä aina löytyy :D

        En todellakaan tiedä, meillä on siis kyllä jouduttu rajoittamaan sitä ruoan määrää koska lapsi voisi syödä kolme lautasellista ruokaa ja väittää että vielä on nälkä. Meillä on siis rajoitus että yhden kerran saa ottaa lisää ja tiedän että niiden annosten on pakko viedä nälkä pois, koska hän syö lähes saman määrän kun minä syön.

        Mitä jos pitäisit vaikka parina päivänä ruokapäiväkirjaa siitä, mitä ja kuinka paljon lapsi syö. Olisi helpompi kommentoida syömisten laatua ja sitä, mitä ehkä voisi tehdä toisin.


    • meillä kilp.vaj.

      Onko lapselta katsottu kilpirauhasrvot? Muut veriarvot?

      Jos kotona ei ole mitään ns. ylimääräistä niin lapsi ei silloin sellaista saa, eli älkää ostako kotiin herkkuja.

    • dsfgrgrg

      Ekaks tulee mieleen, että lapsellasi on jonkinasteinen ns. ahmimishäiriö? tai että hän on kokoajan nälkäinen. Onko diabetestä, kilpirauhasarvoja ja muita vastaavia tutkittu? onko maha ollut kipeä? Jotkut neurologiset ongelmat voivat aiheuttaa ahmimista, esim. jos hänellä on kokoajan näläntunne. Ylivilkkaustapauksissa syöminen on tekemisenpuutteen korvike, kun on tylsää, aivot käskevät syömään, jotta pysyisivät vireessä.
      siskollani todettiin lapsena insuliiniresistenssi, eli oma kroppa muutti huonolaatuiseksi rasvaksi syödyt hiilarit ja se taas tietysti aiheutti lihomista. Kun hän sai siihen lääkityksen, niin kilotkin karisivat.

      Ensihätään ehdottaisin (tämä on minun mielipide, ei ole kaikkien pakko tykätä), että jos lapsi syö kaksi lämmintä ateriaa, niin aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan välissä voisi tarjota reilummat välipalat. tietysti terveellistä, runsaskuituista leipää, kasvistikkuja(bataatti, porkkana, kurkku, kesäkurpitsa) ja/tai hedelmiä. Jos käytössä on rasvaton maito, niin kannattaa kokeilla vähän rasvaisempaa. Rasvanpuute aiheuttaa myös alituista nälän tunnetta.

      Monesti lapsi katsoo aikuisesta myös syömismallin, eli voisi olla kohdallaan, jos myös te vanhemmat jättäisitte ne herkut ja ainakin sen ylimääräisen napsimisen vähäksi aikaa. Lapset huomaavat kaikenlaista, jos laitat "salaa" suuhusi kaapista jotain, niin tottakai hän tekee niin perässä, koska kuvittelee että niin kuuluu tehdä. Kaikki syötäväksi kelpaava kannattaa nostella mahdollisimman korkealle, että lapsi ei niihin yllä. Jos lapsi pyytää jotain hyvää, anna pala porkkanaa (tmv) ja ota itsellesi myös, maistelet porkkanaa ja sanot että hyvää on. jos lapsi ei suostu syömään niin toteat vain, että harmi, tätä hyvää on juuri nyt tarjolla.

      Voisit varata myös neuvolaan ajan ja keskustella siellä ongelmasta. Sieltä osataan sitten neuvoa eteenpäinkin, verikokeisiin ja lääkärille. Nämä on tosiaan minun neuvojani, joku muu voi olla eri mieltä :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2258
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1944
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      79
      1685
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1598
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1502
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1403
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1362
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1331
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1304
    Aihe