Olkapään kiertäjäkalvosimen leikkaus

Vilhelmiina von Viree

Neljä viikkoa sitten olin olkapää leikkauksessa, diagnoosi oli kiertäjäkalvosimen repeämä. Nyt on ongelmana kova särky edelleen, ns. lentokonelastan olen jo saanut pois, mutta käsi ei nouse mihinkään ja särkee. Lisäksi ongelmana on niska - hartiaseudun särky ja päänsärky. Söin 60 x Voltaren Rapid lääkkeitä ja 60 x Tramal 100 mg. Lauantaina koitin jättää lääkkeet pois kun en enää kärsinyt päänsärkyä ja suunnittelin ottavani sitten Buranaa. Tätä Tramalia ja Buranaa kun ei saa ottaa kuulemma yhtäaikaa. Heräsin pari tuntia sitten ja olin kuin palavassa tulipensaassa, niin kauhea särky oli niskoissani, joten otin 600 Buranan ja olo helpotti. Soitan kyllä leikkaavalle lääkärilleni ja kysyn hänen suositustaan, mutta kysynkin Teiltä lukijoilta, onko kellään kokemusta tällaisesta tilanteesta ja lähinnä mitä vahvaa särkylääkettä voi syödä pitempään ? Samoin olen kiitollinen, jos jollain on kokemusta olkapää leikkauksesta, paraneekohan tuo koskaan. Olen ammatiltani käsityöläinen, joten arvaatte varmaan miltä tuntuu tulevaisuus !

53

52504

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Larde

Leikkauksesta toipuminen vie kyllä enempi aikaa kuin kuukauden.Lääkäriltä kannattaa kysellä särkylääkettä pitkäaikaiseen käyttöön.Säästyy vatsa parka.
      Sitten kun kivut alakvat hellittää, että kestää pientä kuntoutusta niin kannattaa ottaa yhteyttä OMT fysioterapeuttiin tai DBC-klinikalle jotta olkapää saadaan kuntoutettua.

• hoitaja

käytää Buranaa ja Tramalia yhtäaikaa.
      Burana on anti-inflammatorinen analgeetti, eli vähentää turvotusta ja kipua, ja on siis peruskipulääke. Tramal on taas ns. heikko opioidi, eli käytetään lisänä peruskipulääkkeen kanssa.
      Monet lääkärit ei yl. tiedä mitään kivun hoidosta, eikä ole saaneet siihen koulutusta...joten määräävät jo he kättelyssä tramalia.
      Mutta, hei......itse pitää osata päättää, mitä kipulääkettä syö ja miten, en voi sanoa toisen puolesta mitään, mutta kerroin vain edell. kipukoulutuksessa saamani tiedot ja käytännönkokemuksen.
      Olkapää on ihmisen kipein nivel, joten särkyä, ja etenkin vetytyksestä johtuvaa hermokipua on - valitettavasti. Jumpaa, ipulääkettä ja esim. Mobilatia rentoutukseen......
      Tsemppiä sinulle, kyllä se vielä iloksi muuttuu :)

• markku W

Kuminauhatreenillä päivittäin vältät turhat leikkaukset

• JÖRTSU

jos vaikka tiskiharjaa pyörittää niin seuraaVA YÖ ON UNETON KIPU ON NIIN KOVA.

• Marjatta

Minulle taas sanottiin apteekissa, että Tramalia ja Buranaa EI EI EI saa käyttää yhtä aikaa. Kun lopetin Tramalin käytön leikkauksen jälkeen, meinasivat jalat mennä alta ja kaikista lihaksista voimat olivat kadonneet, sitä kesti pari päivää ja nyt on kaikki ok. Olkapää kestää parantua puoli vuotta !

• myös hoitaja

Tramal on kovaa kipulääkettä, ja siitä voi nuppi mennä sekaisin....jopa resepti pitää jättää apteekkiin.
      Kyllä burana 400-600 mg ja tramal tarvittaessa kipulääkkeenä on hyvä kivunhoitoon.

• kokemusta mullakin

Itsellä sama leikkaus n. 3 kk. sitten. Et kai sä vielä saakaan nostella kättäsi. Kuukausi lastassa, sen jälkeen 1 viikko käden heiluttelua ja pientä pyöritystä. Käsi mahdollisimman rentona. Sen jälkeen alkaa käden liikeratojen hakeminen fysioterapeutin avustuksella. Sitä kestää n. 2 kk.(10-15 krt) Kevyeen työhön pääsee n. 2-3 kk.:n päästä. Raskaanpaan työhön 3-4 kk:n päästä.Nämä ajat jos kaikki on onnistunut normaalisti.Olkapää on tosiaan kivulias parannettava, johtuen nivelen suuresta liikkuvuudesta.Kylmän käyttö on kotikonsteina yksi hyvä kivunlievittäjä. Täydelliseen paranemiseen voi mennä vuosikin,joskus ei parane entiselleen koskaan. Noin kova kipu ei kyllä tunnu enää normaalilta. Kun pääset fysioterapeutin käsittelyyn niin kysele hältä. Liikeratojen paraneminen auttaa yleensä kyllä kipujenkin vähenemiseen, joten tsemppiä vaan kuntoutukseen !

• Vilhelmiina

Kiitos vastauksestasi ! Siispä voin vielä toipua, kysynkin vielä Sinulta miten olkapääsi vaurioitui ? Minä nostin painavaa ( 50 kg ) kivityötä lattialta pöydälle ja ote lipesi ja lopputuloksena tämä. Minulla on ongelmana se, että vakuutusyhtiön mielestä ei ole tapaturma ! Luuletko, että kiertäjäkalvosin voi revetä ihan noin vaan vaikkapa vanhuuttaan tai juostessa !

• Kokemusta mullakin
        Vilhelmiina kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi ! Siispä voin vielä toipua, kysynkin vielä Sinulta miten olkapääsi vaurioitui ? Minä nostin painavaa ( 50 kg ) kivityötä lattialta pöydälle ja ote lipesi ja lopputuloksena tämä. Minulla on ongelmana se, että vakuutusyhtiön mielestä ei ole tapaturma ! Luuletko, että kiertäjäkalvosin voi revetä ihan noin vaan vaikkapa vanhuuttaan tai juostessa !

Totta ihmeessä sä voit toipua,mutta toipuminen on vasta aivan alussa. Mulla olkapää oireili jo pitemmän aikaa. Lopullisesti kiertäjäkalvosin meni poikki kuntosalilla, Siitä kuului selvä "rapsahdus". Sen huomasi heti et nyt sattui pahasti. Vakuutusyhtiöt suhtautuvat lähes poikkeuksetta hyvin nuivasti korvauksiin. Sitä pidetään degeneratiivisenä, eli iän mukanaan tuomana heikkoutena.Käsityöläisenä käsi joutuu kyllä normaalia lujemmalle, pään yläpuolelle tulevat nostot rasittavat enemmän. Jänne kyllä heikkenee iän mukana, alle 40 v. vaivat ei niin yleisiä.Yleensä jänteen katkeamisen syynä on normaalia voimakkaampi äkillinen rasitus, esim. kaatuminen olkapäätä vasten. Tapaturmaksi se luetteloidaan yleesä vain nuorilla (alle 35 v.).Kyllä se leikattunakin tulee usein aivan kuntoon, joten ei vielä aihetta huoleen. Kuntoutumisessa ERITTÄIN tärkeää hidas eteneminen, käsi on vaativa kuntoutettava.Omatoimisen kuntoutuksen apuna on tehdä liikeratojen parantamista mieluummin useasti päivässä, kuin rasittaa kerralla liikaa. Avoleikkauksissa toipuminen yleesä hitaampaa kuin tähystysleikkauksissa. Lopputulokseen leikkaustavassa ei eroa.Jos mahdollista, valitse fysioterapeutiksi käsivaivoihin erikoistunut hoitaja.

• Vilhelmiina
        Kokemusta mullakin kirjoitti:

Totta ihmeessä sä voit toipua,mutta toipuminen on vasta aivan alussa. Mulla olkapää oireili jo pitemmän aikaa. Lopullisesti kiertäjäkalvosin meni poikki kuntosalilla, Siitä kuului selvä "rapsahdus". Sen huomasi heti et nyt sattui pahasti. Vakuutusyhtiöt suhtautuvat lähes poikkeuksetta hyvin nuivasti korvauksiin. Sitä pidetään degeneratiivisenä, eli iän mukanaan tuomana heikkoutena.Käsityöläisenä käsi joutuu kyllä normaalia lujemmalle, pään yläpuolelle tulevat nostot rasittavat enemmän. Jänne kyllä heikkenee iän mukana, alle 40 v. vaivat ei niin yleisiä.Yleensä jänteen katkeamisen syynä on normaalia voimakkaampi äkillinen rasitus, esim. kaatuminen olkapäätä vasten. Tapaturmaksi se luetteloidaan yleesä vain nuorilla (alle 35 v.).Kyllä se leikattunakin tulee usein aivan kuntoon, joten ei vielä aihetta huoleen. Kuntoutumisessa ERITTÄIN tärkeää hidas eteneminen, käsi on vaativa kuntoutettava.Omatoimisen kuntoutuksen apuna on tehdä liikeratojen parantamista mieluummin useasti päivässä, kuin rasittaa kerralla liikaa. Avoleikkauksissa toipuminen yleesä hitaampaa kuin tähystysleikkauksissa. Lopputulokseen leikkaustavassa ei eroa.Jos mahdollista, valitse fysioterapeutiksi käsivaivoihin erikoistunut hoitaja.

Kiitos kovasti kaikista neuvoistasi, yritän tsempata ! Minulla on tullut nyt pahaksi ongelmaksi niskat, varmaan osittain siitä syystä, kun se lentokonelasta roikkui niskasta. Juu yritän vielä saada korvauksia vakuutusyhtiöltä, sillä kaikkihan sen tietävät, että teen käsilläni töitä hullun lailla ja sitten vielä tämä kamala nostoliike, jossa varmaan tapahtui kunnon repeämä. On se kummaa, kun ottaa juuri sitä varten tapaturmavakuutuksen, että jos jotain kamalaa tapahtuu ja sitten kun tapahtuu vakuutusyhtiö nostaa kädet pystyyn. Ei tämmöisellä olkapäällä voi työskennellä senhän jokainen ymmärtää tai kaikki muut paitsi vakuutusyhtiö !

• Sisko
        Vilhelmiina kirjoitti:

Kiitos kovasti kaikista neuvoistasi, yritän tsempata ! Minulla on tullut nyt pahaksi ongelmaksi niskat, varmaan osittain siitä syystä, kun se lentokonelasta roikkui niskasta. Juu yritän vielä saada korvauksia vakuutusyhtiöltä, sillä kaikkihan sen tietävät, että teen käsilläni töitä hullun lailla ja sitten vielä tämä kamala nostoliike, jossa varmaan tapahtui kunnon repeämä. On se kummaa, kun ottaa juuri sitä varten tapaturmavakuutuksen, että jos jotain kamalaa tapahtuu ja sitten kun tapahtuu vakuutusyhtiö nostaa kädet pystyyn. Ei tämmöisellä olkapäällä voi työskennellä senhän jokainen ymmärtää tai kaikki muut paitsi vakuutusyhtiö !

Jouduin odottamaan leikkaust tapaturman jälkeen 2 vuotta. Käsi oli jo ihan juuttunut ja olin lentokoneessa 7 vikkoa. Kivut olivat hirveät. Leikkauksen jälkeen käsi ei likkunut mihinkään. Pikku hiljaa aloin vedessä voimistellen saada siihen voimaa. Toipuminen kesti yli vuoden ja söin todela paljon särkylääkettä.
        Vakuutusyhtiö ei myöntänyt tataturmaa myöskään minulla vaikka s eoli aivan selvä.
        Käsi parani, mutta kun olen hoitotyössä, nostin äkkiä hätätilanteessa ja se repesi uudeleeln. Voi sitä hirveeä kipua ja niitä särkylääkemääriä.
        Taas uusi leikkaus. Lääkäri ei ollut toiveikas ja vakuutusyhtiö määritteli rappeumaksi.
        Kun nyt kolme vuotta kulunut käsi on ihan kivuton. Kovaa tahtoa on vaatinut jatkaa voimistelua ja pitää se kunnossa. Sanon sinulle, että hyvin vielä kuntoudut, mutta vakuutuksesta et saa kuin harmia. Se on mennyt sellaiseksi.

• Elämä voittaa
        Vilhelmiina kirjoitti:

Vakuutusyhtiö ei maksane kiertäjäkalvosimen repeämästä, jos olet yli 40-vuotias. Valitettavasti sain itse kokea tämän, ja vaikka valitin, sain vastauksena vakuutuslääkäriltä, että repeämä ei ole voinut tulla töistä. Rivien välistä luin, että lääkärin mielestä valehtelin! Todella loukkaavaa. Asun pk-seudulla, ja if-lääkäri antoi tuomionsa Turusta. Varaudu siis kielteiseen päätökseen, äläkä missään nimessä katkeroidu päätöksestä! Näin sanoi minulle jälkitarkastuslääkäri, sillä vakuutusyhtiö ei ole sinusta kiinnostunut, vaan ainoastaan rahasta. Vakuutusmainokset joutaisivat roskakoriin.
        Sen sijaan hyvä uutinen on, että käsi paranee kyllä, kunhan jaksat jumpata, ainakin aluksi. Omasta leikkauksestani on 3½kk aikaa, saikkua kaksi kuukautta, ja nyt kun olen jo tehnyt töitä, en enää muista koko vammaa. Työskentelen lastenhoitajana, ja kantamista/nostamista riittää. Ainoa, mitä olen joutunut tekemään leikkauksen jälkeen, on fillarin vaihtaminen mammamalliseksi, eli pyöräilen pystyasennossa. Sum summarum: elämässä sattuu kaikennäköistä, ja jos kiertäjänkalvosimen repeämä on sieltä pahimmasta päästä, niin olen oikein tyytyväinen. Tsemiä sulle!

• t.h.

olin olkapääleikkauksessa kyse oli pinteestä leikkaus sujui hyvin mutta kipu on kova

• jatkuva kipu

Itseltäni olkapää vuosi sitten narkoosissa väännettiin olkapää ympäri ja voi sitä kivun määrää siitä herättyäni ja sen jäkeen kävin kolme viikkoa kuntoutuksessa joka päivä ja käsi väännettiin väkisin ylös ja voin todeta et taju meinas mennä kun sattu.Siitä asti olen syönyt Tramaria joka päivä 2 pilleriä päivässä en todella pysty oleen ilman(tai yritin olla pari päivää ilman mutta voi sitä kivun määrää.Päivät jotenkin menisi mut yöllä ei voisi nukkua kun särkee ja kun töissä on käytävä teen kolmivuoro työtä.Odotan todella sitä päivää kun kipu lakkais,mutta tuntuu ettei sitä päivää taida tulla.

• jatkuvaa on...

Huojentavaa kuulla muidenkin kokemuksia kivusta! Alkaa jo epäilys, että korvien välissä se on...!!! Oikea olkapääni alkoi reistailla n 4 v sitten - lavan reunasta lähti kova särky - lapa-olkapää-tenniskyynär. "Perussairauksina" kaularangassa 2 välilevyn pullistumaa, kulumat sekä ylemmässä pullistumassa juurikanava-ahtauma. Ikää minulla 48 v. Huhtikuussa olkapää leikattiin, jännerepeämä ja avarrettiin olkapään luista aukkoa. Uskoin, että kivut jäävät...Toipuminen meni hyvin,mutta hirveät kivut edelleen. Kuukausi sitten vaadin magn.kuvaukseen, tehtiin myös hermoratatutkimus, kun käsi puutuu olkapäästä sormiin. Hermoissa ei vikaa (siis käden..), mutta kiertäjäkalvosimen jänne ohentunut niin, että voi napsahtaa poikki milloin vaan itsestään. Myös krooninen tenniskyynärpäävaiva, en ole antanut sitä leikata, lihas jo kutistunut olemattomiin ja jatkuva kipu. Hoitoalalla töissä kolmivuorossa ja raskasta on. Sankkokaupalla särkylääkettä syön, että töissä pärjään. Sairasloma helpottaa kipuja mutta kun se ei paranna sitä ja elettäväkin on...

• Nimetön

Minulla leikkauksessa todettiin kiertäjäkalvosimen repeämä, leikattiin ja ankkuroitiin olkaluuhun. Pidän kantosidettä ainakin 6 vk, paitsi jumpatessa.Yritän tehdä liikkeitä 2 x vrk (3 olisi liikaa,sattuu niin paljon). Jos saat tämän viestin, olisi hyvä tietää, miten sinulla menee tänään ja mitä neuvoja voisit antaa minulle kuntoukseen?

[email protected]

• Sh ja oma kokemus

Jos särkylääkkeitä syö pitempään, tulisi syödä samalla vatsansuojalääkettä. Esim. Nexium, Somac ym. Tramal voi aiheuttaa riippuvuutta, hikoilun ym. lisäksi. Burana on hyvä tulehduskipulääke, mutta käy pitkään käytettynä vatsan päälle. Annokset tulisi olla riittävät, jotka voi kysyä lääkäriltä. Voltaren on myös hyvä lääke. Annoksien tulisi olla juuri oikean kokoisia, jotta lääkkeestä olisi hyötyä.

• Miss Marilyn

mun olkapää leikattiin 20 pv tätäkuuta.Ensiks luulin pari päivää et henki lähtee söin kipuun ibuxin 800 2 kpl ja panacod 50 2 kpl noin parin tunnin välein .ny on mennyt par vuorokautta yksi tabletti molenpoa per pv hyvä niin . Kipu ei ole enää maatakaatava ja joskus ei tunnu mitään.Käsi on lentokoneessa ja tikit pois ens viikolla. Sit kuntoutukseen ja vaikka tarvitsenkin kättäni työssä ei se elämääni pahenna vaikka ei täysin kuntoutuisikaan kunhan kivut vain loppuvat ja vasen käsi toimii sillä voi korjata puutteita. Joten tsemppiä.

• Timo Y-N

Olkapääni leikattiin 21.10. tähystyksellä, 7 reikää. Jänne oli osittain irti ja rispaantunut ja se kiinnitettiin luuhun. Luiden ahdasta koloa avarrettiin samalla. Käsi oli kantositeessä 2 viikkoa, jonka jälkeen alkoi fysioterapia. Nyt säännöllisen ohjelman, 3 kertaa päivässä muutamia liikkeitä, jälkeen käsi alkaa nousta n. 45 astetta eteen ja sivulle ja kepillä avustaen jopa hieman yli olkapään tason.
        Aluksi kipu oli aikamoinen ja söin Burana 600 3 kpl/vrk ja tarvittaessa Panacodia lisäksi. 2 vrk kannoin mukana kipupumppua, joka syötti lääkettä suoraan olkapäähän.
        Olen tyytyväinen, sillä kipu on nyt lähes ohi, joskus yöllä voin tarvita lääkettä, varsinkin näiden matalapaineilmojen aikana. Ikää on jo 67, joten on aikaa sairastella ja toipua.
        Tsemppiä vaan kanssaveljille, kyllä se siitä helpottaa. Muistakaa säännöllinen kuntoutus, se on tärkeää tässä tilanteessa.

• avvvv

itseltäni leikattiin 5viikkoa sitten kiertäjäkalvosin vamma.minulla ei myöskään auttaneet tramalit eikä volttaret.800 buranaa käytän ja se on minulla ainakin toiminut parhaiten.minulla on myös kipu ollut jatkuvaa ja käsi ei meinaa nousta millään vaakatasosta ylöspäin.se ahistaa eniten kun vieläkään ei pysty yöllä nukkumaan kuin tunnin tai kahen jaksoja kun kipu herättää taatusti ylös.täytyy vain toivoo että käsi tulisi kuntoon.

• vuosi leikkauksesta

Minulta leikattiin tähystysleikkauksena vuosi sitten ahdas olkapää ja ojentajajänteen repeämä.
        Kipulääkkeitä käytin reilun viikon, sen jälkeen vain fysioterapeutin ohjeen mukaista jumppaa 1-2 tunnin välein. Se tekee hyvää olkapäälle, parantuu paremmin.

Myöhemmin noin kuukauden päästä pystyin nostamaan kättä, ja muutenkin toipuminen oli hyvää. Fysioterapeutin testeissä huomasimme, että olkapää alkoi "jäätyä"; en saannut ojennettua kättä ylös täysin. Luottamuspulan takia jätin fysioterapeutin pois, harjoittelin kättä netistä löytyneiden ohjeiden mukaan. Se ei ollut ehkä paras niin, mutta koin, että fysioterapeutti salasi havaintonsa jäätyneestä olkapäästä, hän ei kertonut minulle siitä aktiivisesti mitään.

Viiden kuukauden kuluttua, ajattelin kokeilla metsätöitä varovasti, mutta jouduin palamaan tyhjin käsin pois metsästä; en uskaltanut rasittaa sitä. Kyllä harmitti.

Kuudenkuukauden päästä menin uudestaan metsän; silloin pystyin ihan hyvin käsittelemään moottorisahaa ja käsittelemään harvennuspuuta. Silloin tuntui, että hyvä siitä vielä tulee.

Yhdeksän kuukauden kuluttua leikkauksesta, huomasin, että jäätyminen alkaa häipyä; käsi alkoi tuntua täysin terveeltä.

Kuukautta myöhemmin huomasin, että olkapää on alkanut kipeytyä päältä, mutta enempi eri paikasta kuin leikkauksen aikoihin. Se oli outoa, huolestutti, josko bursa alkaa tulehtua, mutta se häipyi aiempien fysioterapiaohjeiden avulla.

Nyt leikkauksesta on kulunnut pari viikkoa yli vuosi, ja voin sanoa, että leikkaus kannatti ilman muuta, käsi ei ole entisensä, mutta varmasti 97 -prosenttisesti täydessä kunnossa. Olkapää kipeytyy ainoastaan, jos nukun pitkän aikaa sen päällä, tai treenaan vli 20 minuuttia crosstrainerilla. Muuten se on täysin terve.

Muille leikatuille toivotan malttia ja kärsivällisyyttä, noudattakaa myös fysioterapeutin ohjeita. Muistkaa myös lääkärin ohje; ennen puolta vuotta leikattua jännettä ei pidä rasittaa. Järjestäkää asianne niin, että kättä ei tarvitse ennenaikaisesti rasittaa, nauttikaa toipilasajasta rauhassa.

• ivar59
        vuosi leikkauksesta kirjoitti:

Minulta leikattiin tähystysleikkauksena vuosi sitten ahdas olkapää ja ojentajajänteen repeämä.
        Kipulääkkeitä käytin reilun viikon, sen jälkeen vain fysioterapeutin ohjeen mukaista jumppaa 1-2 tunnin välein. Se tekee hyvää olkapäälle, parantuu paremmin.

Myöhemmin noin kuukauden päästä pystyin nostamaan kättä, ja muutenkin toipuminen oli hyvää. Fysioterapeutin testeissä huomasimme, että olkapää alkoi "jäätyä"; en saannut ojennettua kättä ylös täysin. Luottamuspulan takia jätin fysioterapeutin pois, harjoittelin kättä netistä löytyneiden ohjeiden mukaan. Se ei ollut ehkä paras niin, mutta koin, että fysioterapeutti salasi havaintonsa jäätyneestä olkapäästä, hän ei kertonut minulle siitä aktiivisesti mitään.

Viiden kuukauden kuluttua, ajattelin kokeilla metsätöitä varovasti, mutta jouduin palamaan tyhjin käsin pois metsästä; en uskaltanut rasittaa sitä. Kyllä harmitti.

Kuudenkuukauden päästä menin uudestaan metsän; silloin pystyin ihan hyvin käsittelemään moottorisahaa ja käsittelemään harvennuspuuta. Silloin tuntui, että hyvä siitä vielä tulee.

Yhdeksän kuukauden kuluttua leikkauksesta, huomasin, että jäätyminen alkaa häipyä; käsi alkoi tuntua täysin terveeltä.

Kuukautta myöhemmin huomasin, että olkapää on alkanut kipeytyä päältä, mutta enempi eri paikasta kuin leikkauksen aikoihin. Se oli outoa, huolestutti, josko bursa alkaa tulehtua, mutta se häipyi aiempien fysioterapiaohjeiden avulla.

Nyt leikkauksesta on kulunnut pari viikkoa yli vuosi, ja voin sanoa, että leikkaus kannatti ilman muuta, käsi ei ole entisensä, mutta varmasti 97 -prosenttisesti täydessä kunnossa. Olkapää kipeytyy ainoastaan, jos nukun pitkän aikaa sen päällä, tai treenaan vli 20 minuuttia crosstrainerilla. Muuten se on täysin terve.

Muille leikatuille toivotan malttia ja kärsivällisyyttä, noudattakaa myös fysioterapeutin ohjeita. Muistkaa myös lääkärin ohje; ennen puolta vuotta leikattua jännettä ei pidä rasittaa. Järjestäkää asianne niin, että kättä ei tarvitse ennenaikaisesti rasittaa, nauttikaa toipilasajasta rauhassa.

mulla isorepeämä,jänne poikki.leikattiin tähystyksellä ja samana pv pois.4ankkuria ja8 reikää ,kantosidettä 6viikkoo,fysikaalinen alkaa1,5 viikon päästä. joka yö on särkenyt,tietääkö kuka mitä tarkottaa jänne vetäytynyt glenontasolle jaonko normaalia näin pitkät yösäryt

• kohtalotoveri
        ivar59 kirjoitti:

mulla isorepeämä,jänne poikki.leikattiin tähystyksellä ja samana pv pois.4ankkuria ja8 reikää ,kantosidettä 6viikkoo,fysikaalinen alkaa1,5 viikon päästä. joka yö on särkenyt,tietääkö kuka mitä tarkottaa jänne vetäytynyt glenontasolle jaonko normaalia näin pitkät yösäryt

olkapään leikkauksesta. Selvisin ilman ankkureita, ommeltu on. Kantoside mulla 4 viikkoa. Kyllä yösäryt ym ovat ihan normaaleja tässä vaiheessa Millaiset kipulääkkeet sulla on?Missä sut leikattiin?
        Mulla ei ole tiedossa mitään fysikaalista...
        Mikäli hoito viivästyy, vaarana voi olla jänteen vetäytyminen, häviäminen ja lihasten heikkeneminen . Tällöin olkapäähän jää usein pysyvää vaivaa leikkauksesta huolimatta.Pääsitkö nopeasti leikkaukseen vai jouduitko odottelemaan...

• kesähän tässä menee
        kohtalotoveri kirjoitti:

olkapään leikkauksesta. Selvisin ilman ankkureita, ommeltu on. Kantoside mulla 4 viikkoa. Kyllä yösäryt ym ovat ihan normaaleja tässä vaiheessa Millaiset kipulääkkeet sulla on?Missä sut leikattiin?
        Mulla ei ole tiedossa mitään fysikaalista...
        Mikäli hoito viivästyy, vaarana voi olla jänteen vetäytyminen, häviäminen ja lihasten heikkeneminen . Tällöin olkapäähän jää usein pysyvää vaivaa leikkauksesta huolimatta.Pääsitkö nopeasti leikkaukseen vai jouduitko odottelemaan...

panagodia50mg,volttarenia,ja kipupummpu oli pari päivää.koskiklinikalla tampereella leikattiin .kaatumisesta on 2,5 kk eli hyvissä ajoin hoidettiin .fysikaalista tulee ehkä kymmenkunta kertaa,sulla tais olla pieni repeämä?

• kohtalotoveri
        kesähän tässä menee kirjoitti:

panagodia50mg,volttarenia,ja kipupummpu oli pari päivää.koskiklinikalla tampereella leikattiin .kaatumisesta on 2,5 kk eli hyvissä ajoin hoidettiin .fysikaalista tulee ehkä kymmenkunta kertaa,sulla tais olla pieni repeämä?

Mulla oli useita pieniä repeämiä. Suurin vika oli olkapään monisuuntainen löysyys. Sen korjaaminen on kuulemma yksi vaativimmista olkapään tähystysoperaatioista. Ortopedin pitää olla kokenut, että tietää paljonko olkaa kiristää eri suuntiin. Ei saa tulla toispuoleiseksi, liian kireäksi tai löysäksi. Onneksi olen oikean huippuspesialistin potilas. Hän ei suosittele fysikaalista ollenkaan.
        Nukutettiinko sut? Mulla nukutus, ei kipupumppuja tms. Leikkaus kesti kaksi tuntia. Kotiin samana päivänä. Kipuun panacod. Maksoiko vakuutus sulle? Entä, minkä ikäinen olet?

• kesähän tässä menee
        kohtalotoveri kirjoitti:

Mulla oli useita pieniä repeämiä. Suurin vika oli olkapään monisuuntainen löysyys. Sen korjaaminen on kuulemma yksi vaativimmista olkapään tähystysoperaatioista. Ortopedin pitää olla kokenut, että tietää paljonko olkaa kiristää eri suuntiin. Ei saa tulla toispuoleiseksi, liian kireäksi tai löysäksi. Onneksi olen oikean huippuspesialistin potilas. Hän ei suosittele fysikaalista ollenkaan.
        Nukutettiinko sut? Mulla nukutus, ei kipupumppuja tms. Leikkaus kesti kaksi tuntia. Kotiin samana päivänä. Kipuun panacod. Maksoiko vakuutus sulle? Entä, minkä ikäinen olet?

mullaoli nukutus ja plektus puudutus,mulla fysikaalinen todennäköisesti kun jänne on poikki,ja suuri repeämä.hermoradat pitää saada auki.sulla todennäköisesti vastaavanlainen kun tv .ssä 4viikkoo sitten teemalla näytettiin veitsenterällä ohjelmassa,löytyy myös yle areenasta.siinä näytettiin kuva kuvalta lievärepeämä operaatio.ei siinäkään fysikaalisesta puhuttu mitään.kipupumppua ilman en olisi pärjännyt ekoja päiviä.vakkari maksoi. missä sulla operoitiin. mulla ensimmäiset nostoharjoitukset vasta 3kk päästä

• kohtalotoveri

mullaoli nukutus ja plektus puudutus,mulla fysikaalinen todennäköisesti kun jänne on poikki,ja suuri repeämä.hermoradat pitää saada auki.sulla todennäköisesti vastaavanlainen kun tv .ssä 4viikkoo sitten teemalla näytettiin veitsenterällä ohjelmassa,löytyy myös yle areenasta.siinä näytettiin kuva kuvalta lievärepeämä operaatio.ei siinäkään fysikaalisesta puhuttu mitään.kipupumppua ilman en olisi pärjännyt ekoja päiviä.vakkari maksoi. missä sulla operoitiin. mulla ensimmäiset nostoharjoitukset vasta 3kk päästä

veitsenterällä. Mulla ei ollut sen tyyppinen vamma.Lieviä repeämiä oli mutta päädiagnoosi monisuuntainen löysyys. Kun olka löysä, siinä iso ongelma. Löysyyden vuoksi kantoside yötäpäivää. Miten pärjäilet kantositeen kanssa?
        Mä maksoin omasta pussista leikkauksen, huh. Leikattiin Hesassa Diacorissa. Mulla ekat nostoharjoitukset myös 3 kk päästä.

• ivar59
        kohtalotoveri kirjoitti:

veitsenterällä. Mulla ei ollut sen tyyppinen vamma.Lieviä repeämiä oli mutta päädiagnoosi monisuuntainen löysyys. Kun olka löysä, siinä iso ongelma. Löysyyden vuoksi kantoside yötäpäivää. Miten pärjäilet kantositeen kanssa?
        Mä maksoin omasta pussista leikkauksen, huh. Leikattiin Hesassa Diacorissa. Mulla ekat nostoharjoitukset myös 3 kk päästä.

joudun minäkin pitämään kantosidettä,nukkuminen tosi vaikeaa,2t unta ja tunti hereillä systeemillä suurin piirtein.mul oli leikkauksen kust arvio 4,5 tonnii.mun operoijaa muuten joku vertas ilkka tulikouraan joku aika sitten netissä.minkä ikänen olit

• kohtalotoveri
        ivar59 kirjoitti:

joudun minäkin pitämään kantosidettä,nukkuminen tosi vaikeaa,2t unta ja tunti hereillä systeemillä suurin piirtein.mul oli leikkauksen kust arvio 4,5 tonnii.mun operoijaa muuten joku vertas ilkka tulikouraan joku aika sitten netissä.minkä ikänen olit

Ilkka Tulikourahan leikkasi Diacorissa. On lopettanut, eläkkeellä. Hän oli erikoistunut polviin ja teki avoleikkausia, ei tähystämällä. Mut leikkasi Harri Heliö. Googlaapa, löytyy paljon tietoa. Olen häneen erittäin tyytyväinen. Minkäniminen ortopedi sinut operoi?
        Taidetaan olla samana vuonna syntyneitä, jos tuo 59 nikissäsi viittaa syntymävuoteesi. Minä muuten pyysin nukahtamispillereitä ja ne ovat auttaneet. Muuten tämän häkkyrän kanssa liian vaikea nukkua. Onko sinulla ihan tavallinen kantoside vai sellainen loitonnustyynyllä?

• kesähän tässä menee
        kohtalotoveri kirjoitti:

Ilkka Tulikourahan leikkasi Diacorissa. On lopettanut, eläkkeellä. Hän oli erikoistunut polviin ja teki avoleikkausia, ei tähystämällä. Mut leikkasi Harri Heliö. Googlaapa, löytyy paljon tietoa. Olen häneen erittäin tyytyväinen. Minkäniminen ortopedi sinut operoi?
        Taidetaan olla samana vuonna syntyneitä, jos tuo 59 nikissäsi viittaa syntymävuoteesi. Minä muuten pyysin nukahtamispillereitä ja ne ovat auttaneet. Muuten tämän häkkyrän kanssa liian vaikea nukkua. Onko sinulla ihan tavallinen kantoside vai sellainen loitonnustyynyllä?

lentokone,mulla tavallinen kantoside.mut leikkasi seppo laurila,paljoko sun leikkaus makso

• kohtalotoveri

lentokone,mulla tavallinen kantoside.mut leikkasi seppo laurila,paljoko sun leikkaus makso

ihan tavallinen kantoside mutta käsivarren ja vartalon välissä sellainen "tyyny". Pitää olan paremmin paikoillaan. Leikkaus maksoi noin 4 000.

• Hoitaja81

Vanha ketju, mutta samaa asiaa.

Eli satutin olkapääni työtapaturmaisesti (30.3). Olkapäästä / sen alueelta kuului kova raksahdus ja mieletön kipu seurasi tätä. Työkaverini sängyn toisella puolella kuuli saman rusauksen ja ihmetteli et mikäs tuo oikein oli ja että tosiaanko se minun kädestäni kuului. Lähdin siitä paikasta työterveyteen ja lääkäri määräsi minut ortopedille tutkittavaksi heti saman tien. Ortopedin mielestä kädestä olisi heti pitänyt ottaa MRI kuvat, jotta voidaan tietää varmasti vamman laatu. Epäili repeämää tai jänteen katkeamista noin muuten tutkimusten perusteella. Koska tämä sattui työmaalla ja vakuutusyhtiö on näin ollen korvausvelvollinen piti heiltä pyytää tähän tutkimukseen maksusitoumus. Ortopedi sanoi, että heti kuvataan kun maksusitoumus on selvä. Pari viikko odottelua ja kielteinen päätös tuli vakuutusyhtiöltä. Heidän mielestään kädessä voi olla vain ja ainoastaan venähdys, joka ei vaadi kuvausta.

Työterveys lääkärikin oli samaa mieltä kuvat määränneen ortopedin kanssa ja laittoi minut jonoon yleiselle puolelle kuviin ja sain ajan työterveysfysioterapeutille. Fyssarin kanssa tehtiin muutamat liikkeet jotka onnistuivat, mutta käden puutumisen / kipeytymisen takia ei kovin pitkään voitu jatkaa. Näitä muutamia liikkeitä sain ohjeeksi tehdä päivittäin. Toinen ortopedi katsoi työterveyslääkärin lausunnot sekä ortopedin joka minut ensin tutki ja määräsi kuvat kiirreellisesti otettavaksi. Silti jono oli 2-3kk julkisellapuolella. Työterveyslääkärillä taas käydessäni käden liikeradat olivat vain huonontuneet ja hän sanoi, että voidaan ottaa kuitenkin se ultrakuva jos se selventäisi jotain käden tilanteesta. Hetken luettuaan papereitani totesi, että näin ei voidakkaan tehdä, koska vakuutusyhtiö on kieltänyt kaikki jatkotutkimukset. Hän voi vain kirjoittaa lisää särkylääkettä ja kiitos hei.

Kovasti ihmettelin tätä, että vakuutusyhtiö voi kieltää asian. Soittelin vakuutusyhtiöön ja sainkin kuulla vakuutuskäsittelijältä, että minulla on mahdollisesti jokin rakenteellinen vamma joka tämän VENÄHDYKSEN on aiheuttanut. Ei suinkaan raskas työ vanhainkodissa, halvaantuneiden ja liikuntarajoitteisten vanhusten parissa. Kerroin kuitenkin, että työpaikkalääkärini mielestä käsi olisi hyvä kuvata ja selvittää, että mikä siellä todellisuudessa on. Vakuutuskäsittelijä vaan totesi, että katsotaan sitten uudelleen jos sieltä sattuu jotakin löytymään.

No Tuosta käynnistäni työterveyslääkärillä seuraavana päivänä sainkin lääkäriltä puhelun, että jos pääsen heti menemään julkisellepuolelle ultraan niin saan peruutuspaikan. No, tietysti lähdin heti ja tunnissa olin paikalla. Ultrakuvista löytyi nestettä ja repeämä. Vielä vamman laadun varmentamiseksi ja käden kunnon takia hän suositteli MRI kuvaa ennen kuin päätetään jatkosta.

Taas soitto vakuutusyhtiöön ja kerroin, että nyt sieltä kuitenkin on löytynyt jotain muutakin kuin se venähdys ja jatkotutkimuksia tarvitaan. Tällä kertaa vamman syntymekanismi ei kelvannut heille ja lupasi kyllä näyttää lääkärille paperit, mutta jo puhelimessa antoi minun ymmärtää, että tälläistä ei voi sattua. Kerroin, että työkaverini oli myös paikalla (mikä siis lukee jo papereissa) ja kuuli mitä kädelleni tapahtui.

Jäin odotelemaan, että he soittavat minulle jotain uutisia asiasta...

Eilen sain puhelun, että nyt olisi mahdollisuus päästä MRI kuvaan peruutuksen vuoksi ja olenko valmis seuraavana päivänä kuviin. Toki olin!!

Tänään siis tehtiin MRI kuvaus varjoaineen kera, mutta vielä ei ole tuloksista tietoa, koska lääkäri on vasta 3.5. ja silloin saan tietää jotain.. tahtoisin tietää tuleeko minulle enää koskaan toimivaa kättä?!

Käden särky on ajoittain sanoin kuvaamatonta ja yöt yhtä pyörimistä. Särkylääkkeenä minulla on arcoxia 120 mg ja panadol siinä rinnalla. Panagod kun ei sovi minulle. Minusta kyllä tuntuu et nuokin lääkkeet ovat kuin kalkkia, koska eivät kipua missään kohtaa saa kokonaan pois. Käsi nousee sivulle vajaan 90 asteen kulmaan ja tänään ei ole noussut juurikaan tuon toimenpiteen jälkeen. Käden ulkokierto ei onnitu kovinkaan hyvin ja kipu on valtava. Seläntaakse käsi ei mene.

Halusin kertoa omasta kokemuksestani tämän vaivan kanssa ja tuo vakuutusyhtiön toiminta kummastuttaa kyllä kovasti, mutta ei siinä minun tai parin ortopedin kummasteut auta.

Näillä mennään.

• kovasti ihmettelevä

Voiko tuollainen olla mahdollista! Niin näköjään vaan voi. Ei voi muuta sanoa kuin huh.Kyllä sinä olkapääsi kuntoon saat. Ihan turhaan vaan joudut kärsimään kivusta ja odottelemaan. Jos rahatilanne vaan sallii, kannattaisi kyllä mennä nopeasti yksityiselle ortopedille ja antaa olka hoitoon. Leikkaushan siinä on edessä.

Minulla on ollut isoja vammoja olkapäässä ja kuntoon se on silti saatu. Tsemppiä sinulle kaikesta huolimatta.

• Hoitaja81
        kovasti ihmettelevä kirjoitti:

Voiko tuollainen olla mahdollista! Niin näköjään vaan voi. Ei voi muuta sanoa kuin huh.Kyllä sinä olkapääsi kuntoon saat. Ihan turhaan vaan joudut kärsimään kivusta ja odottelemaan. Jos rahatilanne vaan sallii, kannattaisi kyllä mennä nopeasti yksityiselle ortopedille ja antaa olka hoitoon. Leikkaushan siinä on edessä.

Minulla on ollut isoja vammoja olkapäässä ja kuntoon se on silti saatu. Tsemppiä sinulle kaikesta huolimatta.

No, lainaahan tuohon pitäisi hakea, koska ei lähihoitajan palkka niin kummoinen ole, että siittä kuukaudessa perheelliselle paljonkaan säästöön jäisi ja mies on kuuluisat yt:t läpikäyneenä kotimiehenä. Kyllä vakuutusyhtiö jo heti ensimmäisellä kerralla ehdotti, että maksaisin kaiken itse ja he miettivät sitten, että korvaavatko. Se tässä on tullut kyllä selväksi kuinka eriarvoisessa asemassa olemme taloudellisen tilanteen huomioiden terveydenhuollossa. Köyhä ei tarvitse niin nopasti hoitoa?! Voin kertoa, että usko noihin vakuutuslaitoksiin on aina ollut hieman heikko, mutta nyt se on todellakin mennyttä.

Odotan nyt taas tuon lääkärin ja katson mitä hän toteaa ja soitan jälleeen kerran vakuutusyhtiöön.
        Heistä ei siis ole vielä kuulunut mitään sen jälkeen kun ilmoitin repeämästä. Niin, sen vakuutuskäsittelijä soittaessani asiasta kyllä kyseli et olenko nyt ollut töissä. EI, en ole ollut töissä kun käsi ei toimi!!

• kovasti ihmettelevä
        Hoitaja81 kirjoitti:

No, lainaahan tuohon pitäisi hakea, koska ei lähihoitajan palkka niin kummoinen ole, että siittä kuukaudessa perheelliselle paljonkaan säästöön jäisi ja mies on kuuluisat yt:t läpikäyneenä kotimiehenä. Kyllä vakuutusyhtiö jo heti ensimmäisellä kerralla ehdotti, että maksaisin kaiken itse ja he miettivät sitten, että korvaavatko. Se tässä on tullut kyllä selväksi kuinka eriarvoisessa asemassa olemme taloudellisen tilanteen huomioiden terveydenhuollossa. Köyhä ei tarvitse niin nopasti hoitoa?! Voin kertoa, että usko noihin vakuutuslaitoksiin on aina ollut hieman heikko, mutta nyt se on todellakin mennyttä.

Odotan nyt taas tuon lääkärin ja katson mitä hän toteaa ja soitan jälleeen kerran vakuutusyhtiöön.
        Heistä ei siis ole vielä kuulunut mitään sen jälkeen kun ilmoitin repeämästä. Niin, sen vakuutuskäsittelijä soittaessani asiasta kyllä kyseli et olenko nyt ollut töissä. EI, en ole ollut töissä kun käsi ei toimi!!

Niin, kyllä tuollainen olkapääleikkaus voi tulla aika kalliiksi. Minä olen joutunut kustantamaan muutaman leikkauksen omasta pussistani sekä parit magneettikuvat. On pitänyt todella pihistellä ja lainaakin otin. Olkapääni on tullut maksamaan 14 500. Ei ole ollut tapaturmaa. Tosin, en minäkään oikein luota vakuutuksiin...niin paljon olen niistä kuullut.

• Hoitaja81
        kovasti ihmettelevä kirjoitti:

Niin, kyllä tuollainen olkapääleikkaus voi tulla aika kalliiksi. Minä olen joutunut kustantamaan muutaman leikkauksen omasta pussistani sekä parit magneettikuvat. On pitänyt todella pihistellä ja lainaakin otin. Olkapääni on tullut maksamaan 14 500. Ei ole ollut tapaturmaa. Tosin, en minäkään oikein luota vakuutuksiin...niin paljon olen niistä kuullut.

14 500!! No tosiaan eihän terveyttä voi mitata rahassa koskaan ja kyllä tämä käsi sen minulle takaisin aikanaan maksaisi, jos se kuntoon saataisiin. Tässä tapauksessani on vielä sekin, että olen työlleni (josta siis todellakin pidän) antanut terveyteni ja nyt olenkin myös sen tilanteen edessä, että uskallanko jatkaa kyseisessä työssäni, joka on fyysisesti erittäin raskasta ja tapaturmia voi sattua. Työssä tämä tuli ja kesken hoitotoimenpiteen, joten luulisi, että työnantajan vakuutuksella on jotain merkitystä ja TURVAa silloin jos minä tai ihan kuka vaan tapaturmaisesti työssä itsensä satuttaa.

• kovasti ihmettelen
        Hoitaja81 kirjoitti:

14 500!! No tosiaan eihän terveyttä voi mitata rahassa koskaan ja kyllä tämä käsi sen minulle takaisin aikanaan maksaisi, jos se kuntoon saataisiin. Tässä tapauksessani on vielä sekin, että olen työlleni (josta siis todellakin pidän) antanut terveyteni ja nyt olenkin myös sen tilanteen edessä, että uskallanko jatkaa kyseisessä työssäni, joka on fyysisesti erittäin raskasta ja tapaturmia voi sattua. Työssä tämä tuli ja kesken hoitotoimenpiteen, joten luulisi, että työnantajan vakuutuksella on jotain merkitystä ja TURVAa silloin jos minä tai ihan kuka vaan tapaturmaisesti työssä itsensä satuttaa.

mitata rahassa mutta... Ihan kauhulla ajattelen tätä olkapäätouhuani. Tuohon hintaan sisältyy usea leikkaus, kaksi tavallista röntgeniä, yksi ultra, kaksi magneettikuvausta, kolme kymmenen kerran fysikaalista, kortisonipiikkejä 11, useita käyntejä lääkärillä...
        Olisipa jonkunmoinen palvelusetelisysteemi voimassa leikkausten kohdalla. Eli kunta voisi maksaa osan leikkauksista jos menee yksityiselle. Näin vapautuisi paikka kunnallisella jollekin muulle ja itse ei joutuisi maksamaan kohtuuttomia maksuja.
        Kyllä vieläkin ihmettelen tuota, että vakuutus ei korvaa sinulle. Sehän tuntuu itsestään selvältä, että pitäisi. Mainitsitko mikä on vakuutusyhtiösi???

• Hoitaja81
        kovasti ihmettelen kirjoitti:

mitata rahassa mutta... Ihan kauhulla ajattelen tätä olkapäätouhuani. Tuohon hintaan sisältyy usea leikkaus, kaksi tavallista röntgeniä, yksi ultra, kaksi magneettikuvausta, kolme kymmenen kerran fysikaalista, kortisonipiikkejä 11, useita käyntejä lääkärillä...
        Olisipa jonkunmoinen palvelusetelisysteemi voimassa leikkausten kohdalla. Eli kunta voisi maksaa osan leikkauksista jos menee yksityiselle. Näin vapautuisi paikka kunnallisella jollekin muulle ja itse ei joutuisi maksamaan kohtuuttomia maksuja.
        Kyllä vieläkin ihmettelen tuota, että vakuutus ei korvaa sinulle. Sehän tuntuu itsestään selvältä, että pitäisi. Mainitsitko mikä on vakuutusyhtiösi???

Kyllä tosiaan ihan kauhelata tuntuu tuo summa. Minulta on nyt siis julkisellapuolella otettu rtg kuvat, uä kuvat ja nyt tämä magneetti. rtg otettiin varmuudeksi, koska kädestä se rusahdus kuului. Tuon vakuutusyhtiön nimen voi edellisestä viestistäni lukea rivienvälistä jos on tarkkasilmäinen :)

Jos käteni vaatii leikkausta niin mitenköhän on tuon vakuutusyhtiön kanssa se on vain ja ainoastaan ollut haittana tässä touhussa, mutta leikkauksesta toipuminen on hidastaja b- lausntoakin jo lääkäri väläytteli viimeksi hänet tavatessani.

Varmasti osasyy miksi olen julkisellapuolella näinkin nopeasti päässyt kuviin on ikäni (28v monta työvuotta pitäisi vielä pystyä tekemään) ja se, että jos tuo pitää leikata niin nyt on jo kk menetetty leikkausjonoajasta. Lääkärikäynnit hoidan työterveydessä, mutta tosiaan kun näitä tutkimuksia ei vakuutus korvaa niin kaiken muun tutkimuksen joudun hoitaan julkisellapuolella. Kaikki nämä tutkimukset on ollut peruutupaikkoja ja periaatteella, että päääsetkö heti tulemaan. Minut uä kuvannut lääkäri oli kyllä todella mukava ja ihmetteli kovasti, että kuinka vakuutusyhtiö noinkin selvässä tilanteessa voi vain päättää, että näin ei ole tapahtunut ja hän näkee selvän vamman, joka ei ole itsestään syntynyt.

Eilen sinne tosiaan laitettiin varjoainetta ja nyt hieman edes kättä liikauttaessani sivulle jokin siellä "pamahtaa" / muljahtaa. Yö oli yhtä tuskaa tai aamulla vasta sain unen kun mikän asento ei sopinut ja tykyttävä, jyskyttävä kipu läsnä ihan koko yön. Parempiakin öitä ollut, vaikka täsä kk aikana ei yhtään normaalia yötä. Kamala paine tuntuu kädessä edelleen ja tekisi mieli se itse avata ja kaapia tyhjäksi... huh!

Mikä sinulla olkapäässä on ollut vikana? Jotenkin alkaa menemään usko tähän touhuun..

• kovasti ihmettelevä
        Hoitaja81 kirjoitti:

Kyllä tosiaan ihan kauhelata tuntuu tuo summa. Minulta on nyt siis julkisellapuolella otettu rtg kuvat, uä kuvat ja nyt tämä magneetti. rtg otettiin varmuudeksi, koska kädestä se rusahdus kuului. Tuon vakuutusyhtiön nimen voi edellisestä viestistäni lukea rivienvälistä jos on tarkkasilmäinen :)

Jos käteni vaatii leikkausta niin mitenköhän on tuon vakuutusyhtiön kanssa se on vain ja ainoastaan ollut haittana tässä touhussa, mutta leikkauksesta toipuminen on hidastaja b- lausntoakin jo lääkäri väläytteli viimeksi hänet tavatessani.

Varmasti osasyy miksi olen julkisellapuolella näinkin nopeasti päässyt kuviin on ikäni (28v monta työvuotta pitäisi vielä pystyä tekemään) ja se, että jos tuo pitää leikata niin nyt on jo kk menetetty leikkausjonoajasta. Lääkärikäynnit hoidan työterveydessä, mutta tosiaan kun näitä tutkimuksia ei vakuutus korvaa niin kaiken muun tutkimuksen joudun hoitaan julkisellapuolella. Kaikki nämä tutkimukset on ollut peruutupaikkoja ja periaatteella, että päääsetkö heti tulemaan. Minut uä kuvannut lääkäri oli kyllä todella mukava ja ihmetteli kovasti, että kuinka vakuutusyhtiö noinkin selvässä tilanteessa voi vain päättää, että näin ei ole tapahtunut ja hän näkee selvän vamman, joka ei ole itsestään syntynyt.

Eilen sinne tosiaan laitettiin varjoainetta ja nyt hieman edes kättä liikauttaessani sivulle jokin siellä "pamahtaa" / muljahtaa. Yö oli yhtä tuskaa tai aamulla vasta sain unen kun mikän asento ei sopinut ja tykyttävä, jyskyttävä kipu läsnä ihan koko yön. Parempiakin öitä ollut, vaikka täsä kk aikana ei yhtään normaalia yötä. Kamala paine tuntuu kädessä edelleen ja tekisi mieli se itse avata ja kaapia tyhjäksi... huh!

Mikä sinulla olkapäässä on ollut vikana? Jotenkin alkaa menemään usko tähän touhuun..

Alunperin olkapääni piti olla vain ahdas, siksi se leikattiin. Ennen leikkausta oli kaksi fysikaalista takana. Leikkaus ei tuonut apua, päinvastoin. Menin leikanneen ortopedin vastaanotolle, ihmetteli mikä vikana. Oli sitä mieltä, että kaiken pitäisi olla ok, onhan hän leikannut olkani kuntoon. Taas fysikaaliseen, jouduttiin keskeyttämään kipujen takia. Emme päässeet ortopedin kanssa yhteisymmärrykseen. Silloin päätin, että vaihdan lääkäriä. Tein asiasta myös potilasvahinkoilmoituksen vaikka tiesin sen olevan aivan turhaa. Menipä tieto valituksestani kuitenkin myös leikanneen ortopedin tietoon.
        Toinen ortopedi oli sitten ihan toista maata. Hänen hoidossaan olen ollut. Ongelmana on ollut olkapään väljyys. Ensimmäinen nivelkapselin kiristys kesti pari vuotta. Olka löystyi taas. Nyt se on sitten ommeltu kasaan. Siinä välissä on varmistettu ettei olassa ole olut kalkkia, irtopaloja jne. Toivottavasti nyt kestäisi. Harrastan kaikennäköistä liikuntaa, enkä ole moneen vuoteen pystynyt kunnolla liikkumaan olkani takia. Nyt minulle riittäisi se, että se olisi kivuton ja toimisi hyvin. Aktiiviliikunnasta viis ( tennis...)
        Kyllä olkasi saadaan kuntoon. Olet sen ikäinenkin, että sen pitäisi kyllä kuntoutua. Älä anna periksi. Kyllä se siitä!

• pari kuukautta
      • jo leikkaus:(

olkapään leikkaus pari kuukauden päästä ja pelottaa kauheasti, koska mult on poistettu kuukausi sitten iso määrän kalkkia ja kuullemma se ei riittäny eikä hillittäny kipuani. joten eilen lääkäri päätti et nyt leikkataan koska mul on ahdas olkapää.... teen työkseni tarjoilijan hommia ja se on raskasta kyllä, en tiedä pääsenkö koskaan takaisin samaan hommaan vai joudunko vaihtaa ala kokonaan?
        olen kujitenkin 35 vuotias nainen eli alle 40v kuitenkin onks sillä mitään merkitystä siis iällä??
        kauanko tarvitsee tässä ammatissa saiuraslomaa viikkoja? pelkään pahin että menettäisin työtäni sen takia.
        koska jo nyt esimies ahdistaa ja painostaa että mun pitää vaihtaa ammattini ja etsiä muita hommia:(

• operoitu

olen myös olkapään leikkauksessa ollut, etsin helpotusta ja vertaistukea

• KIITOS LAURILA!

En ole lukenut ollenkaan aiempia tässä olevia viestejä,

mutta suosittelen ERITTÄIN LÄMPIMÄSTI ASIANTUNTIJALÄÄKÄRI ORTOPEDIAN JA KÄSIKIRURGIAN ERIKOISLÄÄKÄRI SEPPO LAURILAA /TAMPERE KOSKIKLINIKKA. Hän teki IHMEITÄ tammikuussa 2012! Olkapäälleen kaatuneen reumaatikon ( -rumia sanoja niiden pahimmissa muodoissaan käyttämättä -ihan pee-asteen)
      olkapäästä on tullut 1/2012 tähän päivään mennessä semmonen olkapää, että fysioterapeuttikin ihmettelee, että miten tämä on mahdollista!

Seppo Laurila leikkasi pojankin olkapään 10v sitten, ja hyvä tuli!
      suosittelen lämpimästi!

• UTELIAS OLKAPÄÄ

KIINNOSTAA PALJONKO MAKSAA LAURILAN LEIKKAUS ( KIERTÄJÄKALVOSIN
        VAURIO?)

• olka ok
        UTELIAS OLKAPÄÄ kirjoitti:

KIINNOSTAA PALJONKO MAKSAA LAURILAN LEIKKAUS ( KIERTÄJÄKALVOSIN
        VAURIO?)

En tunne/tiedä henkilöä. Mutta minun leikkaukseni Helsingissä maksoi yli 4000. kai ne kaikki ovat samaa luokkaa. Onko Laurila olkapääspesialisti?

• sormet jäykkinä

Minun leikkauksesta on 6 viikkoa joten olen pääsyt lastasta.Nyt ongelmani on leikatun käden sormien jäykkyys...saan pakolla vääntää ne toisella kädellä jotta ylipäänsä saan sormituntumaa.En huomannut mitäään niin kauan kun oli lastassa.Onko kellään vastaavia oireita....ollut jo viikon.

• Been there

kiertäjäkalvot leikatu 15.03 tänä vuonna. edelleen sairaslomalla ja fyssaria vaan kehiin. sormet toimii hyvin, mutta olkapää edelleen kipeä.levossa varsinkin eli nukkuminen hankalaa.johtuu kuulemma siitä,että kun lasta otettu pois niin kaikki bähän jumissa. maksoi Diacorilla 5500 euroa,mutta hyvää oli hoito.kotijumppaa tehtävä 3 tunnin välein ( tietyt liikkeet ) ja kyllä se tästä tuntuu helopttavan. ja tämä jomotus ei ole mitään ennen leikkausta olleeseen kipuun. Kannattaa hoitaa pois. Tarjoilijan työ voi kyllä olla "tuskaa" jos joudut kovinkin raskaita kantelemaan. Puoli vuotta on ennuste,että saa alkaa hommailla asioita kädellä pikkuhiljaa. vuoden päästä vasta nähdään lopullinen tulos. Esim. kuntosalilla käyminen on kiellettyä vuoden ajan lääkärin mukaan.Tosin minulla oli kaikki kalvosimet revenneet täysin irti.varmaan aika tapauskohtaista. Tsemppiä!

• Domo

Minun kiertäjäkalvosimen repeämäni leikattiin syyskuussa 2012 eli kohta 6 viikkoa sitten paikallisessa keskussairaalassa. Luovun loitonnustuen käytöstä muutaman päivän kuluttua ja siitä kahden viikon päästä alkaa fysioterapia. Kaikki on mennyt hyvin, kipuja ei ole ja käsi toimii sen, minkä verran se tässä vaiheessa voikin toimia. Olen sairausloman aikana tehnyt ulkomaan matkan, retkeillyt, lenkkeillyt, nukkunut hyvin ja ties mitä muuta tuon melko massiivisen tuen kanssa, mutta ilolla kyllä luovun siitä! - Repeämä tuli luultavimmin 1,5 vuotta sitten lumitöissä, mutta kipu talttui parilla kortisonipiikillä ja ajan kanssa. Vajaa vuosi sitten kävin Mehiläisessä ortopedin luona, koska liikeradat eivät olleet kunnossa. Hän sanoi heti röntgen- ja ultraäänikuvat nähtyään, että leikataan, jono on julkisella puolella nyt 3-4 kk, heillä leikkaus olisi kallis, maksaisi 4000 e. Keskussairaalasta tarjottiin leikkausaikaa 4 kk kuluttua keväällä, mutta toivoin siirtoa syksyyn töiden järjestelyn vuoksi. Loppukesällä sain syyskuulle uuden ajan. Päiväkirurgisena tehty tähystysleikkaus maksoi minulle 90,30 euroa!! Olen erittäin tyytyväinen saamaani hoitoon ja julkiseen terveydenhoitoon ylipäätään. Koska nyt olen ensimmäistä kertaa yli 20 vuoteen sairauslomalla (yksityisyrittäjänä) enkä muutenkaan ole juuri terveyspalveluja kuluttanut, katson tämän myös ansainneeni. - Vähän ihmetttelen näitä juttuja 5500 euron leikkauksista, kyllä näitä hoidetaan hyvin julkisellakin puolella.

• jts3

Kiertäjäkalvosimen repeämästä kärsineet, onko teillä tuntunut olkapään sivu osa
      puutuneelta siihen koskettessa?

• ristokk

Itseltäni leikattiin repeämä 8 kk sitten. Olkapää kipeä edelleen eikä liikeradat yhtä hyvät kuin ennen leikkausta. Toipuminen ainakin omalla kohdallani on ollut äärimmäisen hidasta ja kivuliasta.

• TimoKoo

Kaaduin 2.4.18 , olkapää leikattiin 2.5.18 - kaikki meni ok , tapaturmavakuutus on maksanut kaikki kulut ja fysioterapiaa 15x tähän mennessä . Hain OP vakuutuk-
      sesta korvausta kivusta ja särystä, ei korvata - olkapääsi on ollut jo rikki ennen kaatumista. Hyvin on pystynyt painamaan hommia hajonneella kädellä vuosikausia.
      Ihmettelen noiden asiantuntijalääkäreiden lausuntoja - en ihmettelekään - palkan-
      maksu loppuisi jos antaisi asiaa puoltavia kommentteja . Vastuuvakuutuksista ei ole
      mitään hyötyä kiinteistöille, pelkkiä menoja - kieltää vaan syy-yhteydet tapahtuneisiin vahinkoihin kuten vakuutusyhtiötkin tekevät.

• ahovalkama

Kiertäjäkalvosimen leikkaus rappeuman ja pienen tapaturman seurauksena.Fysioterapia ei auttanut.Kiertäjäkalvosin oli vetäytynyt joten ei voitu kiinnittää olkaluuhun.Olkapäätä siistittiin ja puhdistettiin tähystyksessä.Kipuihin tramal ja panadol. Luvattiin toimintakyvyn palautuvan ja kipujen loppuvan.Saa nähdä. Harrastan pallopelejä.

• käärmes11

8.4 leikattu olkapää tähystyksellä . ac nivelen seutu oli kipeä noin 8kk. fysioterapia ja kortisoni koitettiin ensin sitten mri. mri näkyi selvä nivelrikko ac nivelessä. tähystyksessä löytyi muutakin. 4 vikaa korjattiin samalla( labrum revennyt pahasti->ankkuroitiin uudelleen, hauis kiinnitettiin uudelleen yläpäästä/slap, cuff vikaa ja ac nivel putsattiin lyhennettiin. kivut on jo viikon jälkeen hyvällä tasolla. 3kk sairaslomaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      39
      4582
    2. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      52
      2080
    3. Milli-helenalla ongelmia

Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      252
      1631
    4. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      115
      1629
    5. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      1610
    6. Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni

Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ
      Sysmä
      91
      1148
    7. Kun näen sinut

tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain
      Ikävä
      48
      1123
    8. Löydänköhän koskaan

Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲
      Ikävä
      133
      1107
    9. Yhdelle miehelle

Mä kaipaan sua niin paljon. Miksi sä oot tommonen pösilö?
      Ikävä
      67
      1073
    10. Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.

Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht
      Maailman menoa
      267
      1071
    Aihe