Pitäisi antaa ikoni lahjaksi pietarilaiselle ystävälle. Ei arvokas, mutta vanha ja varmasti aito. Mistähän semmoisia kannattaisi ostaa? Ei ainakaan Nevskin antiikkikaupoista.
Maastahan niitä ei saa viedä pois, mutta tämä tulisi paikalliseen käyttöön.
Ikoni, mistä?
4
643
Vastaukset
- Judd
Miksi ihmeessä vanha ikoni pietarilaiselle? Suomalaiselta? Vähän niinkuin suomalainen saisi ulkomaanlahjaksi saunavihdan. Sitä paitsi "vanha ja aito" on takuulla myös arvokas, ellei sitten edusta 1700-1800-luvun kiiltokuvamaista rappiotaidesuuntaa, jolloin sitä ei ole mitään järkeä edes ostaa.
Suomalaiset ikonimaalarit ovat erittäin korkeatasoisia, kehottaisin mielummin sijoittamaan uuteen ikoniin joka on lahjanakin henkilökohtaisempi. Sitä paitsi sen voi siunauttaa lähimmässä ortodoksisessa kirkossa tai kappelissa lahjan saajan henkilökohtaiseen "käyttöön" leimoineen ja papin allekirjoituksineen.
Lisää tietoa saat ainakin Suomen Ikonimaalarit ry:stä.- Serguei
..kun Venäjältä saa laadukkaampia uusiakin halvemmalla? Tietysti voihan sitä ostaa jonkun huippumaalarin ikonin ja maksaa itsensä todella kipeeksi...
Aika monet venäläiset pitävät ns. "rappiotaidesuunanna" ikoneista ja osa meistä suomalaisista ortodokseista myös.
Toiset tykkä venäläisestä tyylistä ja toisille kreikkalaisinen muoti on pyhä asia.
---clip------
Suomalaiset ikonimaalarit ovat erittäin korkeatasoisia, kehottaisin mielummin sijoittamaan uuteen ikoniin joka on lahjanakin henkilökohtaisempi. Sitä paitsi sen voi siunauttaa lähimmässä ortodoksisessa kirkossa tai kappelissa lahjan saajan henkilökohtaiseen "käyttöön" leimoineen ja papin allekirjoituksineen.
----clip-----
Tuo juttu siunatun ikonin leimoista ja papin allekirjoituksesta todellakin ihmetyttää vanhaa ortodoksia jonka monet ikonit on siunattu kirkossa. En ole moista koskaan Suomessa havainnut enkä edes ennen kuullut. Onko joku badjuska keksinyt oivan bussineksen? - lena
Serguei kirjoitti:
..kun Venäjältä saa laadukkaampia uusiakin halvemmalla? Tietysti voihan sitä ostaa jonkun huippumaalarin ikonin ja maksaa itsensä todella kipeeksi...
Aika monet venäläiset pitävät ns. "rappiotaidesuunanna" ikoneista ja osa meistä suomalaisista ortodokseista myös.
Toiset tykkä venäläisestä tyylistä ja toisille kreikkalaisinen muoti on pyhä asia.
---clip------
----clip-----
Tuo juttu siunatun ikonin leimoista ja papin allekirjoituksesta todellakin ihmetyttää vanhaa ortodoksia jonka monet ikonit on siunattu kirkossa. En ole moista koskaan Suomessa havainnut enkä edes ennen kuullut. Onko joku badjuska keksinyt oivan bussineksen?itse ostaisin ikonin pietarista. ainakin jokin aika sitten oli plehanovalla siinä nro 40 paikkeilla hyvä "antiikkikauppa". vastapäätä skanskan tekemää kazanskaja 44 liiketaloa. sieltä itse olen ostanut mm. jumalkuvia. nevskiltä ja sen liepeiltä ei kannata ostaa jos ei ole paksu lompakko. ko kaupalla oli myös yhteyksiä paikallisiin taitelijoihin, joten oli mahdollista myös tilata uusi ikoni haluamalleen pyhälle.
noissa venäläisissä ikoneissa voi olla niitä leimoja takana ja allekirjoituksia, mutta luulen, että ne liittyy siihen komisionnii systeemiin. en ole itsekään ortodoksina kuullut, että pappi siunattuaan jonkun ikonin leimaa ja allekirjoittaa sen. siis minkä allekirjoituksen se laittaa, kun ikoneissahan ei periaatteessa ole edes tekijän nimmaria eikä se missään nimessä ole olennaisin asia ikoneissa kuka sen on tehnyt. ainakin näin ortodoksin mielestä. aika oudolta kuulostaa, olisko joku todellakin keksinyt busineksen millä höynäyttää vääräuskoisia. - Reviisori
lena kirjoitti:
itse ostaisin ikonin pietarista. ainakin jokin aika sitten oli plehanovalla siinä nro 40 paikkeilla hyvä "antiikkikauppa". vastapäätä skanskan tekemää kazanskaja 44 liiketaloa. sieltä itse olen ostanut mm. jumalkuvia. nevskiltä ja sen liepeiltä ei kannata ostaa jos ei ole paksu lompakko. ko kaupalla oli myös yhteyksiä paikallisiin taitelijoihin, joten oli mahdollista myös tilata uusi ikoni haluamalleen pyhälle.
noissa venäläisissä ikoneissa voi olla niitä leimoja takana ja allekirjoituksia, mutta luulen, että ne liittyy siihen komisionnii systeemiin. en ole itsekään ortodoksina kuullut, että pappi siunattuaan jonkun ikonin leimaa ja allekirjoittaa sen. siis minkä allekirjoituksen se laittaa, kun ikoneissahan ei periaatteessa ole edes tekijän nimmaria eikä se missään nimessä ole olennaisin asia ikoneissa kuka sen on tehnyt. ainakin näin ortodoksin mielestä. aika oudolta kuulostaa, olisko joku todellakin keksinyt busineksen millä höynäyttää vääräuskoisia.Kiitos vastauksistanne.
Ikoni tulisi lahjaksi ihmiselle, joka kerää niitä. Jos olen oikein ymmärtänyt, hän ei ole varsinaisesti uskonnollinen ihminen, vaan ikonit puhuttelevat häntä vanhoina kauniina esineinä, jotka ovat olleet jollekin tärkeitä. Ikoneita katsellessa voi miettiä, että mitähän kaikkea tuokin on nähnyt, mitä kuullut, mitä siltä on pyydetty, mistä kiitetty. -Mutta ei se vastaa, katsoo vain viisaasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315466- 363721
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833283- 112565
- 292152
- 122077
- 1631886
- 141368
- 1051362
- 1371154