Radiokeskustelua
Radio
7
213
Vastaukset
- RHA68
Onko kukaan miettinyt hätäviestintää radioita, esimerkiksi metsästysradiota, käyttäen?
Miten tällainen on toteutettu vapaapalokunnassa tai jossain muualla? - pilkuntarkka
Mites tää liittyy radio-ohjattaviin harrastuslaitteisiin?
- Use, what you can!
Tämä lienee harrastusten ainoa osasto, jossa puhutaan radiotaajuiksista lähetin-vastaanottimista.
- pilkuntarkka
Ahaa. No sitten ymmärrän. Tosin tuolla elektroniikka osiossa vois tärpätä kanssa.
Noista radioista ( tekniikasta niiden sisällä) en mitään ymmärrä, mutta palokuntien/ pelastuslaitoksienhan ei tarvii mitään epävarmoja radoilaitteita käyttää, vaan käyttävät viranomaisverkkoa ( VIRVE ) ja sen puhelimia toiminnassaan.- VIRVE-radio kirosana
Niin ja siksipä yhteydenpito onkin huonoa kun nuo VIRVE-radiot (TETRA-verkko jossa toimivat) onkin usein sopivasti ylikuormitettu ja muutenkin huono.
Kaipa siksi nokiana ollessaan pitikin myydä ranskalaisille ja nyt sitten ostetaan kalliilla niitä romuja tänne...
- pilkuntarkka
No en tiedä käytätkö VIRVEä työssäsi, mutta minä taas käytän ja kokemus on juurikin päinvastainen verrattuna vanhoihin järjestelmiin. Ei juurikaan katvealueita, kunnollinen äänenlatu ja verkon ylikuormitusta en ole huomannut ( paitsi käyttäjistä johtuvia liian pitkiä höpinöitä kanavilla).
Riippuneeko sitten käyttöpaikasta? Itse käytän sitä maaseudulla ( alle 30000 tuhannen asukkaan paikkakunta) - VIRVE-radio kirosana
Valitettavasti joudun noita VIRVE-rojuja käyttämään ja kokeilepa itse mennä vesille, sopivaan korpeen tms. sellaiseen paikkaan johon ei nuo normipuhelinten mastoissa olevat antennilinkit ole suunnattu. (Suuntaus useimmiten VAIN pääteiden ym. suuntainen ja keila melko kapea). Katveita löytyy ja paljon!
Varsinainen riesa tulee jos joudut käyttämään lentävässä laitteessa kuten esim. etsintää suorittavassa helikopterissa tai lentokoneessa jälleen kun ne linkit on suunnattu maata pitkin oleville yhteyksille eikä kuten vanhassa järjestelmässä oli mm. ilmailuradioita hätäkeskuksissa jolloin homma vielä toimi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1131218
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1201071- 134959
- 96802
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten302772Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait81686Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54616Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48579- 75514