Monellako on muistoja yleisestä saunasta,paikkakunnallani ei kovin ollut omia saunoja,Kerran viikossa käytiin,oli naisten puoli ja miesten puoli,tunnelmaa oli,miesten puolella oli iso lihava akka, joka alastomia miehiä pöydällä pesi rahasta,monet muistot jäi mieleen ja juttua riittäisi,jäikö teille.
Yleisessä saunassa
28
1771
Vastaukset
Tuttuja turiset joka lauantai samat ukot lauteilla samojen juttujen kans ja samasta asiasta se tappelukin toisinaan tuli.
Kun hikistä miestä kalauttaa pölökalja pullolla ottakulmaan siit tulee hurjan näkönen värjäys kun veri leviää hikisellä iholla.- Fleminginkatu
Lapsuudessani ei muuta saunaa ollutkaan,viimeksi 1987 helsingin kalliossa,työreissulla ja piti päästä saunaan,siitä saunasta on ollut TV ohjelma.
- vihdoin vihtoen
Lauantaisin päkitettiin Osulan saunaan, peräkkäin, kuin pienen talon sikapossut.
Toiset toiselle, toiset toiselle puolelle.
Pesuhuone oli valtava, ainakin niin muistuu, muutamia kuhnepunkkia niitä haluaville.
Itse saunakin oli iso, ylälaude korkealla.
Itse istuin alempana, kas heikko mull' aina on ollut pää.
Saunojia oli paljon. Loppunautinnoksi yksi pullo Jaffaa tai Pommacia kristillisesti tasajakaen. Olen viisivuotiaaksi asti käynyt vanhempien kanssa yleisessä saunassa Helsingissä ja sen jälkeen taloyhtiön saunassa omalla, tilatulla vuorolla ja välillä myös yhtiön naisten sauna-aikoihin.
Nykyisin on paljon yleisiä saunoja. ;) Ne muutamat kuuluisat vanhat tutut ja lisäksi yleisiä saunoja on mielestäni myös uimahalleissa ja kylpylöissäkin. Vai mitä palstan viisaat sanovat?Yleinen sauna on aina jonkun talon kivijalassa,siel on ehdottomasti pikku koppi missä omistaja jakaa avaimia pukukoppeihin ja myy juomaa.
Pieni nuhruisuus ja ihmisruumiin ominais hajut leijailee käytävillä sekoittuneena puun savuun.
TYön kumaraksi painamat ihmiset ,kainalossaan puhtaat alusvaatteet pyyhkeeseen käärittyinä kuuluvat myös siihen kuvaan joka mulla on yleisestä saunasta.
Kaikki muu on nykyisyyttä jolla ei oo oikein paikkaa mun muistoissa.- O - O
koti-kiusattu kirjoitti:
Yleinen sauna on aina jonkun talon kivijalassa,siel on ehdottomasti pikku koppi missä omistaja jakaa avaimia pukukoppeihin ja myy juomaa.
Pieni nuhruisuus ja ihmisruumiin ominais hajut leijailee käytävillä sekoittuneena puun savuun.
TYön kumaraksi painamat ihmiset ,kainalossaan puhtaat alusvaatteet pyyhkeeseen käärittyinä kuuluvat myös siihen kuvaan joka mulla on yleisestä saunasta.
Kaikki muu on nykyisyyttä jolla ei oo oikein paikkaa mun muistoissa.Hämmästyin viime talvena, kun kuljin Hgissä Kallion kaupunginosassa ja näin joukon aikamiehiä istuskelemassa jakkaroineen sivukadulla pyyhe lanteilla pakkassäässä joskus kello 17 aikoihin.
- Lorena*
Kokemukset yleisestä saunasta, sen tuomista hauskoista muistoista laulaa Juha Vainio,todella oiva vitsinikkari laulun sanoittajana. Sellaista kait se oli. Pienet pojat saivat oppia isojen poikien jutuista.
https://www.youtube.com/watch?v=9WhniXMEXPA
Uimahalleissa olen käynyt tyttöjen puolella, eipä haittaa tuntemattomien saunojien seurassa istua lauteilla. Siinähän sitä auvoisissa tunnelmissa löylytellään. Kuka on muuten saunassa syntynyt. - miesten ihailijatar
Yleisestä saunasta ja miesten avautumisesta saunassa , oli hiljattain elokuva.
http://www.youtube.com/watch?v=p5HfmtU25ww- Leffa friikki
Ihan katsomisen arvoinen elokuva. Ei yhtään hassumpi. Suosittelen, jos tulee tilaisuus katsoa.
- ennen oli ennen
Meitä oli iso perhe,yksitoista henkeä,siinä penkit täyttyi kun saunaan tultiin,kerran viikossa pestiin ja vaatteet vaihdettin.Se oli 50 lukua ja elämä oli niukkaa,näin jälkeenpäin,mutta sauna lauantaina oli aina koho kohta,voi sitä hyörinää saunassa ja saunan pukuhuoneessa saatiin omenaolutta ja ukot joi pilsneriä isoista pulloista,eikä se hassumpaa aikaa ollu,oltiin puhtaita ja punaisia kerran viikossa.
- satu meni saunaan
muisto yleisestäsaunasta joka sijaitsi vanhan myllyn kupeessa,saunojia lauteilla penkit notkollaan,pulina,litinä,loiske ja kolina,huutoa,naurua ja kiroilua.Vastalla punaiseksi hakattua pintaa,joessa pulikointia,hyvillä mielin hymyillen kotia kohti.
En lapsena koskaan käynyt yleisissä saunoissa kun omakin oli. Taitaa jopa olla niin että varsinaisessa yleisessä saunassa en ole käynyt koskaan.
Uimahalleissa ja monissa eri urheilu/kuntoutuskeskuksissa olen käynyt suurissa saunoissa, aina siellä lauteilla on juttu kivasti kulkenut. Kivat on olleet esimerkiksi Peurungan ja Pajulahden saunat. Mutta ehdottomasti hauskin kokemus mulla on Kuopiosta Rauhalahden maailman suurimmasta savusaunasta. Onkohan se vielä pystyssä ja toiminnassa, aikoinaan taisi syttyä palamaan monta kertaa? Siellähän voisi vaikka käydä joskus taas. Onko jollakulla tietoa tai kokemusta?En ole muistaakseni myöskään koskaan käynyt yleisessä saunassa. Kotona oli sauna, lapsuudessani pihasauna ja sitten myöhemmällä rantasauna, jossa oli takkahuone ja kesällä aivan ihana kun voi pulpahtaa aina välillä järveen laiturilta.
Uimahallilla olen käynyt naisten saunassa täällä Ruotsissa ja kerran pari turkkilaisessa saunassa matkoillani. Suomalaisessa saunassa olen käynyt myös E-Amerikassa, Andien rinteillä, vahinko ettei ollut kameraa matkassa, ja USA:ssa missä piti saunoa uimapuku päällä :)
Mieheni talossa joka on nyt myynnissä on sähkösauna, mutta tässä uudessa kodissamme ei ole saunaa; se taitaa olla ensi kesän projekti.Laittakaa ihmeellä puukiuas siihen uuteen saunaan sitten jos vain mahdollista... on ihan erilainen löyly niinkuin varmaan kotosuomesta muistatkin. Niin, ja suomalainen kiuas sitten, voisin suositella merkkiäkin mutta olkoon ;-D))
- sitroen.
saimaantaka kirjoitti:
Laittakaa ihmeellä puukiuas siihen uuteen saunaan sitten jos vain mahdollista... on ihan erilainen löyly niinkuin varmaan kotosuomesta muistatkin. Niin, ja suomalainen kiuas sitten, voisin suositella merkkiäkin mutta olkoon ;-D))
Onnistuu se hyvä löyly sähkösaunassakin.
Sauna kuumaksi, mutta ei liian kuumaksi. Kiukaalle puoli vadillista vettä ja ovi kiinni. Sitten vasta 5 minuutin kuluttua itse saunomaan.
Koettu ja hyväksi havaittu!
- akkojen puolella
Jäi mieleen nuorena poikana äitini kanssa akkojen puolella,tahtoivat ämmät piruuttaen kiusotella,eikä siihen jääny kun naapurin pojat nauroivat ja kiusasivat kun akkojen kanssa saunoin,isona olisin mielellään heiän kassa kylpeny,mut ei huolittu.
Muistissa ei ole yleisessä saunassa käyntiä. Ellei sitten mummon kanssa tullut käytyä, hän kun asui Tampereella.
Kotona oli oma savusauna..- ei yleinen saunoja
Kerrostalon kasvattina, meillä on ollut aina oma saunavuoro. Ainoastaan kokemusta uimahallista ja kylpylöistä.
- meeriamanda
En ole, maaseudulla oli saunat joka talossa.
On se ollut kova jobi perheen äidille jos mukulia on ollut useita... ei käy kateeksi. - Kaupunkilainen
Olen käynyt vanhempieni (aluksi myös isän, isompana vain äidin) kanssa yleisessä saunassa ehkä noin 9-vuotiaaksi. Siitä lähtien asuimme talossa, jossa oli sauna, niin ei tarvinnut lähteä kauemmaksi.
Kun asuimme lähellä mummolaa, kävimme saunassa myös siellä, mutta emme läheskään joka viikko. Toiseen kaupunkiin muutettuamme yleinen sauna oli ainoa vaihtoehto. Pakko myöntää, että en muista näistä visiiteistä mitään erikoista. Tietysti kaikki sellaiset asiat kuin että jossakin paikassa ei ollut suihkuja, vaan pesut hoidettiin vadin kanssa ihan niin kuin mummolassakin, ja tukeva täti muoviessussaan pesi ne asiakkaat, jotka tällaista palvelua halusivat.
Josta tuleekin mieleen pieni kasku. Muuan herra (en tiedä, oliko se uudissanan "keho" keksijä Hannes Teppo vai joku muu) otti sanan heti käyttöönsä, kun se 1945 keksittiin. Yleisessä saunassa hän pyysi pesijää pesemään kehonsa. Tähän pesijä: "Kyllä minä herran pesen, mutta kehonsa herra saa pestä ihan itse." - vai puol tuntia
onko se vuoro yhteensä tunti, vai miten?
Armeijassa ne isoimmat olivat.
Liekö Santahaminassa edelleen suurin...
koska uusia kansallisuuksia on tullut mukaan.
Haminassa me naurettiin tykki-miehille.
He eivät koskaan tajunneet, vaan istuivat edelleen haja-reisin.
Meillä viesti-miehillä laite oli aina kelalla.
H.- rajaportin ystävä
ihan pereinne tuo yleinen sauna. Tampereen Pispalassa onkin sitten ihan oma tyyli. Niskavaaran Veikko siellä huseeraa ja hoitaa kaiken kotiin päin. Pimeä talous ja harmaa raha kelpaavat Veikon taskuun
- saunafani
rajaportin ystävä kirjoitti:
ihan pereinne tuo yleinen sauna. Tampereen Pispalassa onkin sitten ihan oma tyyli. Niskavaaran Veikko siellä huseeraa ja hoitaa kaiken kotiin päin. Pimeä talous ja harmaa raha kelpaavat Veikon taskuun
on se! kuulema yleisesti hyväksyttyä että isännöitsijän taskuun menevät yhteiset varat!
- sitroen.
Eipä ole juurikaan kokemuksia yleisistä saunoista.
Meillä oli oma. Sisäänlämpiävä eli hienommin savusauna. Sitten 1952 tai 1953 tehtiin uusi ja uloslämpiävä. Isä kerjäsi puut; joku antoi yhden tukin, joku toinen kaksi. Sahautettiin losot pois kahdelta sivulta ja tehtiin sauna. Öljytynnyristä ja pellistä kiuas. Ja piipun jatkeeksi betoninen viemäriputki, että olisi paremmin vetänyt. Vaan ei se vetänyt paremmin...
Ammattikoulun asuntolassa 1960-luvun alussa oli kai sitten se yhteissauna. Olikohan torstaina? Ja siellä aina lauantaina joku ryömi oven alta saunaan ja avasi oven sisäkautta. Sitten kuumaa vettä hanasta seinälle, että tarkeni paremmin...
Armeijassa Vaasassa ja Oulussa ja Sodankylässä taisi olla yhteissaunat. Ei ole jäänyt mitään mieleen.
Ruotsissa Volvon tehtaalla Torslandassa 1970 pari kertaa yhteissaunassa töitten jälkeen. Olisiko ollut 40 astetta lämmintä. Kiukaalle kielto heittää vettä. En muista oliko siinä kiviäkään...
Neukkulassa kaksi kertaa yhteissaunassa 1974 ja 1975. Kellot, lompakot yms takahuoneeseen talteen maatuskoitten jemmaan. Sitten pukuhuoneeseen ja vaatteet pois. Pesuhuoneeseen, jossa yksi suihku ja kasa soikeita peltivateja tietysti vettä hanasta. Sähkävalo oli lasikuvun sisällä, paljaat sähköjohdot posliininuppeihin kiinnitettyinä.
Sitten itse sauna. Lämmitys päästämällä höyryä 20 minuuttia lauteitten alle, jolloin piti olla poissa saunasta. Ja kun se höyryventtiili ei ollut tiivis, niin lauteille kuorma-auton roiskeläppä alle, ettei perhekalleudet paistu. Ja kovimmilla löylymiehillä päässä virkattu saunahattu ja virkatut saunakäsineet, jotka piti liottaa kylmässä vedessä ennen saunaan menoa. Jos ei ollut virkattua saunahattua, kävi tavallinenkin hattu.
Meille oli joku voimalaitoksen henkilöistä antanut oikean saunavihdankin käyttöömme.
Sitten 10 minuuttia seisten tai istuen saunassa ja huokaillen "huh huh". Ja pesulle. Me väärinsaunojat istuttiin siellä roiskeläpillä varmaan puoli tuntia ja alkoihan siellä enin vilu häviämäänkin. Lämpöä oli ehkä 60 astetta. Ja sitten pesulle.
Vettä peltivatiin ja ja pesu suovan kanssa. Loppuhuuhtelu siinä ainoassa suihkussa.
Sitten pukuhuoneeseen. Paikalliset istuivat siellä kauan lakanaan kääriytyneinä nauttien eväitään ja palan painikkeeksi vodkaa. Ja maailma parani!
Istanbulissa hamami oli jokseenkin surkea höyryhuone-esitys. Ei palellut mutta ei tullut kuumakaan. Pyyhkeeseen kääriytyneenä piti olla. Lopuksi hieronta joka sekään ei ollut mistään kotoisin. En tiedä verrata, kun ei minua ole koskaan muulloin hierottu.
Mongoliassa Ulaanbaatarin hotellissa oli iso sauna, jossa pieni kiuas ja lauteet matalalla. Ei siellä löylyä saanut. Uima-allas oli hieno ja olut erinomaista ja kohtuuhintaista.
Kovin on ollut puutteellista minulla tämä yleissaunakulttuuri. - Pirre*
Maalla meillä oli oma sauna, vasta aikuisena kävin ns. yleisessä saunassa - uimahallin saunassa.
Vaellus reisun jällkeen Norjassa meille oli varattu sauna, ja on kyllä sanottava että sinne meinasi vilustua, oli kyllä pettymys, sitä oli niin odottanut topakoita löylyjä yli viikon tetassa asumisen jälkeen ja korkeintaan kylmissä vesissä uiden ja peseytyen.
Yhdellä niin ikään Norjassa tehdyn vaelluksen kestäessä rakensimme telttasaunan, - puut salakuljetettiin rinkassa ed. majalta, ja kivistä kasattiin kiuas ja kun se oli tarpeeksi kuuma, päälle laitettiin teltan ylimmäinen kangas (oli se ihme ettei kangas palanut), viereisessä purossa uitiin, vaellusreissujen parhaita kokemuksia :)
Routsissa, olikohan Kirunassa, oli mixbastu, mutta uimapuvut yllä siellä löylyteltiin, oli muuten ihme että niin sai tehdä ja kun ajattelee että siinä hikisessä uimapuvussa voi mennä uima altaaseen.., vaikka niinhän ne nuo naapurimaan naisihmiset näkyvät tekevän täällä meidän uimahallissa, viimeksi tänään, ilm. heille on eri säännöt :(- henrjii
Meilläkin oli sauna ulkona metsännreunassa, talvella metrisen lumihangen takana.
Löylyn jälkeen oli mukava sukeltaa kylmään hankeen, ja uida lumen alla.
Armejassa olin yleisessä saunassa, sielä aina joku hetti vanhan kympit kiukaille, kymmenen napoliista.
Eräs vanha innostui, ja heitti kymmenen sangolliata vettä kiukaalle, se vähän jo poltteli korvia - posari
henrjii kirjoitti:
Meilläkin oli sauna ulkona metsännreunassa, talvella metrisen lumihangen takana.
Löylyn jälkeen oli mukava sukeltaa kylmään hankeen, ja uida lumen alla.
Armejassa olin yleisessä saunassa, sielä aina joku hetti vanhan kympit kiukaille, kymmenen napoliista.
Eräs vanha innostui, ja heitti kymmenen sangolliata vettä kiukaalle, se vähän jo poltteli korviaHelsingissä on vieläkin muutamia yleisiä saunoja. Kuuluisin niistä lienee Suomen Saunaseuran sauna Lauttasaaressa.
Yleisten saunojen rinnalle ovat vuosikymmenien kuluessa tulleet saunat joista on mahdollisuus talviuintiin. Näiden suosio on suuri ja turistit ovat löytäneet myös.
Joskus on sanatonta kilpailua löylynheitossa suomalaisten, venäläisten ja virolaisten kesken. Ainakin miesten ja naisten yhteisessä savusaunassa (uikkarit ovat päällä).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1212286
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten4242163Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?971176Ammuskelua Eliaksenkadulla
Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?14974- 44794
Olen pahoillani jos kärsit.
Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.34790Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi109766Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!15764Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte166706Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan
Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti32689