Valmet 882 k

Vallu 822k

Minkälainen metsäkone/kuormaustraktori Valmet 882k on? Teknisiä tietoja ei juurikaan netistä löydy, joten niitä olisi kiva saada. Mitä särkyviä paikkoja laitteessa on ja millainen varaosien saanti on? Onko näitä aluperin tehty miten paljon? Vieläkö näitä on metsissä töissä?

7

3259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 862ic

      Se on Valmet 862:sen "isoveli". Varaosien löytymisen suhteen tuo 862 voisi olla parempi ostos. Siis jos ostoa suunnittelee. Niitä kun on ollut ja siten on vieläkin enemmän jäljellä. Sitä en tiedä kuinka paljon samoja osia noissa on. Särkyviä paikkoja vanhoissa koneissa on kaikki mahdollinen. Tuon ikäsiä laitteita liikkuu jonkin verran isännänlinjan töissä.

      • tietova...

        Ei isoveli vaan eri kone erivuosikymmeneltä. 882 K on -70 luvulta, esitelty -74 alkuvuodesta. Moottori Scania 4 syl. 135hv, vaihteisto Allison 2vaihdetta. Etupäässä portaalipyörästöt kiinnitetty runkokotellon. Takana valmetin tekemä teli. Kuormain takarungolla, paino 12 tonnia. Edeltäjä 880 valmetin moottorilla ja nosturi katolla. 880KK oli kaatokasauskone jolla kaadettinn ja vedetiin kokorungot prosessorin (sen aikainen moto) karsittavaksi. 862 K on -80 luvulta. Moottori valmetin 4syl, vaihteisto Glark 2vaihdetta 2nopeusaluetta.Pillarin keinuva etuakseli, taisi vaihtua volvonakseliin jossain vaiheessa. Valmetin tekemä teli. 862 K oli melko suosittu kone, vieläkin joitain harraste töissä.


      • mkl1
        tietova... kirjoitti:

        Ei isoveli vaan eri kone erivuosikymmeneltä. 882 K on -70 luvulta, esitelty -74 alkuvuodesta. Moottori Scania 4 syl. 135hv, vaihteisto Allison 2vaihdetta. Etupäässä portaalipyörästöt kiinnitetty runkokotellon. Takana valmetin tekemä teli. Kuormain takarungolla, paino 12 tonnia. Edeltäjä 880 valmetin moottorilla ja nosturi katolla. 880KK oli kaatokasauskone jolla kaadettinn ja vedetiin kokorungot prosessorin (sen aikainen moto) karsittavaksi. 862 K on -80 luvulta. Moottori valmetin 4syl, vaihteisto Glark 2vaihdetta 2nopeusaluetta.Pillarin keinuva etuakseli, taisi vaihtua volvonakseliin jossain vaiheessa. Valmetin tekemä teli. 862 K oli melko suosittu kone, vieläkin joitain harraste töissä.

        Vaihteisto clark 3 portainen suunnanvaihtajalla 'power shift'


      • klarkki
        tietova... kirjoitti:

        Ei isoveli vaan eri kone erivuosikymmeneltä. 882 K on -70 luvulta, esitelty -74 alkuvuodesta. Moottori Scania 4 syl. 135hv, vaihteisto Allison 2vaihdetta. Etupäässä portaalipyörästöt kiinnitetty runkokotellon. Takana valmetin tekemä teli. Kuormain takarungolla, paino 12 tonnia. Edeltäjä 880 valmetin moottorilla ja nosturi katolla. 880KK oli kaatokasauskone jolla kaadettinn ja vedetiin kokorungot prosessorin (sen aikainen moto) karsittavaksi. 862 K on -80 luvulta. Moottori valmetin 4syl, vaihteisto Glark 2vaihdetta 2nopeusaluetta.Pillarin keinuva etuakseli, taisi vaihtua volvonakseliin jossain vaiheessa. Valmetin tekemä teli. 862 K oli melko suosittu kone, vieläkin joitain harraste töissä.

        3 eteen ja kolme taakse


    • Vallu 822k

      Onko moottorin ja vaihteiston tarkkaa tyyppiä kellään tiedossa tai mistä tyyppinumero löytyy? Mistä tähän voi kysellä osia, koneosapalvelusta?

      Minkälainen Allison vaihteisto on käytössä ja mistä tunnistaa viat, tummasta öljystä? Miten 822 k:ssa toimii vaihtein kytkeminen, vaihtaminen ja pakki? Pitääkö jarrua painaa aluksi?

      • tietova...

        Moottorin tyyppi Scania DS5R 42 sanoo esite, lohkon kyljestä, tarkempaa paikkaa en muista. Tyyppi numerossa tuo 5 on muistaakseni iskutilavuus, onko sylinterin koko sama kun kutoskoneessa en varma, oletan että on sama. Allison TT 2421-1 Power Shift. Se on kuin kuminauha, venyy ja lopulta lähtee liikkeelle, alle 2000 kierroksen ei paljon kulje. Vaihteisto ei jarruta joten maastossa toinen jalka valmiina jarrupolkimella, että voi hillitä ryntäystä esteen jälkeen. Öljy kuuluu olla punaista automaatti öljyä, saattaa olla toisenväristäkin olemassa. Jos öljy haisee "palaneelle" todennäköisesti pakka luistaa. Jos öljy on kuumennut päälle 110 asteen se vaahtoaa helposti, veto heikkenee. Vaihteet 0-8km/h, 0-30km/h taakse 0-11 km/h. Kun kytkee vaihteen nykäsee vähän, suuntaa vaihdettaessa on syytä pysäyttää jarrulla. Jarru ja vaihde päälle, kaasu pohjaan, pitäsi ottaa kierroksia n.2300. Kopa, Järvenpään konepaja kauppaa joskus vanhoja valmetteja. Pirkanmaan metsäkoneessa oli Laitilan Reijo joka tunsi nämäkoneet. Tietoni koskee 882 k, 820 kone on mutta 822 K en nyt muista.


    • vallu 822k

      Painovirhe paholainen pääsi iskemään eli tosiaan 882 k.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      84
      1679
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1212
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1113
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      66
      880
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      102
      861
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      808
    7. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      721
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      712
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      661
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      643
    Aihe