Noissa valmistalopaketeissa usein törmää termiin "yläkertavalmius" eli sinne vedetään kai sähkö, vesi ja tehdään muuta alustusta. Mitä muuta?
Mutta onko kenelläkään kokemusta tai arviota paljon tulisi maksamaan tuollaiseen yläkertavalmiustaloon se yläkerran valmiiksi rakentaminen? Esim. jos sinne laittaisi 2 makuuhuonetta ja wc:n?
Yläkertavalmiudesta
8
2872
Vastaukset
- Aarbora
että yläkerrassa on tilaa, eli kehäkattotuolit - jonne voi sitten rakennella huoneita. Kuitenkaan yleensä ei paketissa ollut "ilmanvaihtolaite" riitä sitten kun yläkerta otetaan käyttöön. Myöskään LVIS-suunnitelmissa ei tilaa ole huomioitu, eikä myöskään esivalmisteltu yhtään mihinkään talotoimittajan puolesta.
- Yleensä
Sähkö, LVI valmiudet tarkoittavat että välipohjaan on tehty tarvittavat läpiviennit ja alakertaan valmiit liityntäpisteet. Ei enempää (ei johtoja eikä putkia) Sähköpääkeskusksessa voi olla muutama tyhjä sulake valmiina. Samoin joissakin tuo ilmanvaihto on otettu myös huomioon laittmalla valmis liityntäkohta olemassa olevaan putkistoon. Osassa ei edes yläkertaan johtavat portaat kuulu peruspakettiin. Muuten tehtaan jäljitä ns. kylmää tilaa eli katossa näkyy aluskate ja seinissä tuulensuojat ja räystäiltä käypi veto. Hinnathan siten vaihtelevat ihan sen mukaan paljon itse laittaa menemään.
- Tinke
Yläkerran rakentaminen tuli maksamaan 15.500 euroa. Itse en tehnyt juuri muuta kuin pieniä aputöitä. Huoneet jatkuvat kurkihirren ansiosta ulkoseinään saakka (toki huonekorkeus ihan siellä reunassa on reilu 50 cm...) Virallisesti ha neliöitä 49, mutta parkettia meni 80 neliötä...
- Alkuperäinen
Itse olin arvioinut, että noin 20 tuhatta menisi, eikä kyseessä kuitenkaan taida olla ihan noin iso alue. Ehkä joku 40 neliötä eli taitaisin sittenkin päästä suht edullisesti...
Ei vaan tullut edellisestä viestistä ilmi, onko sinne myös wc tehty, ilmeisesti on? - Tinke
Alkuperäinen kirjoitti:
Itse olin arvioinut, että noin 20 tuhatta menisi, eikä kyseessä kuitenkaan taida olla ihan noin iso alue. Ehkä joku 40 neliötä eli taitaisin sittenkin päästä suht edullisesti...
Ei vaan tullut edellisestä viestistä ilmi, onko sinne myös wc tehty, ilmeisesti on?Yläkerrassa on 2 makuuhuonetta, iso oleskelutila siinä keskellä ja wc. Ei suihkua tai ammetta. Yläkerta on varusteltu paremmin kuin alakerta. Eli seinissä tapettia, halogenivalot katossa... 20.000 riittää varmasti. Kuuluuko tuohon hintaan mukaan portaat?
- Herrala suurelementti
Alkuperäinen kirjoitti:
Ei vaan tullut edellisestä viestistä ilmi, onko sinne myös wc tehty, ilmeisesti on?Teetätimme avaimet käteen alakerran yläkertaan ilmastointi ja WC sekä portaat.
Väliseinäkin oli valmiina, villat sekä levyt toiselle puolelle sekä lattiaan lastulevyt. Vielä aukkoihin Ovet sekä karmit.
Katossa oli eristeet sekä ulkoseinän puolella valmiina sisäseinässä gyprokit sekä eristeet ym.
Arviolta menee 2500 €. - Alkuperäinen
Tinke kirjoitti:
Yläkerrassa on 2 makuuhuonetta, iso oleskelutila siinä keskellä ja wc. Ei suihkua tai ammetta. Yläkerta on varusteltu paremmin kuin alakerta. Eli seinissä tapettia, halogenivalot katossa... 20.000 riittää varmasti. Kuuluuko tuohon hintaan mukaan portaat?
Portaat/rappuset kuuluvat jo talopakettiin eli ne eivät nosta kustannuksia.
Eli hyvin pitäisi rahat riittää, huh huh!
- j62
Meillä meni n. 32 000 EUR yläkertavalmiuden
käyttöönottoon pk-seudulla, jolloin saimme 70 m2 tilaa - 2 mh, kph, aula. Kustannukset sis.
portaat, 2 * kattoikkuna, lämpöeristeet, väliseinät, ovet, listat, koivuparketin, lattialevytykset, laatoitetun kylpyhuoneen kalusteineen, parvekkeen, kattolämmityksen, halogeenivalot, koneellisen ilmanvaihdon (tulo/poisto) jne. Pääosin työ teetettiin tuntityönä.
Neliöhinta näin laskien n. 500 EUR tässä vaiheessa.
Toki talopaketti (elementtitoimitus säältä suojaan asennuksella) oli n. 4000 EUR kallimpi yk-valmiudella, joka sis. ulkoseinät ikkunoineen ja ovineen, jyrkemmän katon sekä ns. kehäristikot kattotuoleina. Alakerran LVI-urakassa huomioimme valmiit lähdöt yläkertaan, joista olikin nyt helppo jatkaa.
Olemme tyytyväisiä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1482483
- 1801718
- 921588
- 691543
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6925- 80924
- 68871
- 59835
- 61808
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes167784