Lastani suositaan?!

Yläastelaisen äiti

Tänään lapseni kertoi, että hänestä on todella ikävää, kun pari opettajaa selvästi suosii häntä. Lapseni on yläkoulussa ja keskiarvo on noin 9. Hän käyttäytyy tunnilla hyvin ja on aktiivinen. Luokassa on muutama todella äänekäs oppilas, sekä useita, jotka näppäilevät kännyköillään tunnin aikana.

Nyt pari opettajaa kehuu usein muiden kuullen lastani; hänen käytöstään ja aktiivisuuttaan. Lapseni nolostuu tästä. Kehuminen on tietenkin aiheuttanut kateutta ja nälvimistä osalla luokkakavereista. Parhaat ystävät ymmärtävät, että se ei ole lapseni vika ja ovat lohduttaneet häntä.

Nyt lapseni on sitä mieltä, että hän ei enää aio viitata tunnilla....
En haluaisi olla yhteydessä opettajiin, kun se tuntuu jotenkin nololta. Onko vinkkejä??

112

2816

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opex

      Syvä huokaus... Jos opettaja jättäisi kehumatta, niin sitten varmaan itkettäisiin, miten tympeää on, kun ei saa ansaitsemaansa positiivista palautetta. Mediassa ja nettikeskusteluissa opettajiahan soimataan jatkuvasti siitä, että he huomaavat vain negatiiviset asiat eivätkä kehu onnistumisista. Kuten sinunkin esimerkkisi osoittaa, tämä ei pidä paikkaansa. Vaikka sinne Wilmaan ei vanhempien luettavaksi niitä kehuja jatkuvasti laiteta, niitä annetaan oppilaille jatkuvasti tuntitilanteissa. Oppilaallehan se palaute onkin tarkoitettu, eikä vanhemmille, joiden kannattaa puuttua asiaan vain, jos lapsi tarvitsee apua vaikkapa läksyjen tekoon. Siksi Wilmaan laitetaan lähinnä unohdukset, eikä kehuja, koska ne kuuluu antaa oppilaalle ihan livenä.

      Lapsesi luokalla on ilmeisen haastava sosiaalinen tilanne, jonka oppilaat varmasti tuntevat paremmin kuin ope, joka vain yrittää kannustaa lastasi eteenpäin hyvällä tiellä. Yläasteikäisen voisi jo kuvitella pystyvän itsekin kertomaan opettajalle, jos jotain on pielessä. Hän voisi jäädä tunnin jälkeen juttelemaan opettajalle ja pyytää, ettei kehuja tulisi toisten oppilaiden kuullen. Toisaalta lapsesi olisi varmaan aika helppo lyödä kateellisille jauhot suuhun toteamalla vain, että ysin papereilla voi itse valita, minne menee yläkoulun jälkeen ja muut saavat olla asiasta mitä mieltä vaan, ihan sama. Jos taas lapsesi alkaa noloilla ja itsekin käyttäytyä kuin osaaminen olisi tyhmää ja hävettävää, härkkiminen vain voimistuu, koska kiusaajat toteavat sen tehoavan.

      • iem1

        Opettajathan ne on yksiä kiusanhenkiä, minustakin ois tullu välkky, jos ois ollu välkympi ope, mutta sattu olemaan pöpi..


      • Mummu

        Eikö vanhemmat voi viestittää Wilman kautta näitä murheitaan? Wilman tiedot lienevät luottamuksellisia.


      • mjt1

        Hyvä vastaus. Sinulla on selkeästi näkemystä asiaan. Sanoisinpa näin, että siellä alakoulun 3-6 luokilla opitaan työskentelytavat. Ne eivät yläkoulussa 7-9 luokilla juurikaan muutu. Monille muodostuu ongelmaksi oman seksuaalisuuden kehitys, johon liittyy identiteettiongelmia, joka sekin voitaisiin hoitaa kotona, jos halua ja ymmärrystä olisi. Koulun ensisijainen tehtävä on opettaa. Kasvatusvastuu on aina kotona.
        Tälle äidille sanoisin vinkkinä, että katsopas peiliin...


      • Opex - unohdat yhden asian:

        Kukin kykenee varmaankin kohtuullisisissa määrin vaikuttamaan omaan koulumenestykseensä - mutta yksituumainen ryhmän sosiaalinen paine on eri asia:

        Päätös "lyödä kateellisille jauhot kurkkuun" vetoamalla koulumenestykseensä - joka juuri on katellisuuden syy - on minun mielestäni lähes tehokkain tapa pyytää verta nenästään.

        Luokassa, jossa koulumenestyksen - joka lienee kuitenkin jokaisen "kateellisenkin" tavoite - julkinen paheksuminen on hyväksyttyä on minun mielestäni jotain aika lailla vinossa.

        Oppilaan tehtävä on opiskella ja hänellä on oikeus opiskelurauhaan. Hänen tehtävänsä ei ole miettiä kuinka selviää koulupäivästään.

        Opettaja, hälytys.

        Oppilashuoltoryhmä, hälytys.


      • Kade Hennalle
        Mummu kirjoitti:

        Eikö vanhemmat voi viestittää Wilman kautta näitä murheitaan? Wilman tiedot lienevät luottamuksellisia.

        http://hennakalinainen.blogspot.com/
        sai varmasti myös erityistä kohtelua. Kyllä kauniina naisena on niin helppo olla. Olisinpa itsekin kaunis kuten Henna Kalinainen ja voisin saada Suomen tavoitelluimman miehen Antti Kurhisen :(


      • opex
        Mover kirjoitti:

        Opex - unohdat yhden asian:

        Kukin kykenee varmaankin kohtuullisisissa määrin vaikuttamaan omaan koulumenestykseensä - mutta yksituumainen ryhmän sosiaalinen paine on eri asia:

        Päätös "lyödä kateellisille jauhot kurkkuun" vetoamalla koulumenestykseensä - joka juuri on katellisuuden syy - on minun mielestäni lähes tehokkain tapa pyytää verta nenästään.

        Luokassa, jossa koulumenestyksen - joka lienee kuitenkin jokaisen "kateellisenkin" tavoite - julkinen paheksuminen on hyväksyttyä on minun mielestäni jotain aika lailla vinossa.

        Oppilaan tehtävä on opiskella ja hänellä on oikeus opiskelurauhaan. Hänen tehtävänsä ei ole miettiä kuinka selviää koulupäivästään.

        Opettaja, hälytys.

        Oppilashuoltoryhmä, hälytys.

        En todellakaan tarkoita mitään lällättelyä ja oman menestyksen korostamista vaan sitä, että pystypäin kulkee omaa tietään. Jos joku tulee urputtamaan, toteaa vain, että minulla on omat tavoitteeni, joihin aion näin toimien päästä ja sillä siisti. Todella harvinaista on, että kiusatuksi joutuisi nuori, jolla on tällainen kantti ja terve itsetunto. Kaikilla ei toki voi (vielä) olla, mutta siihenhän tässä elämässä pyritään.

        En pidä järkevänä sitä, että oppilasta kasvatetaan pitämään kynttiläänsä vakan alla ja häpeämään itseään. Jos oppilas alkaa käyttäytyä kuin häpeäisi osaamistaan, kiusaaminen pahenee. Kaikki murrosikäiset testaavat toisiaan ja härkkivät toisiaan vuoron perään puolin ja toisin. Jos joku ei läpäise tätä testiä eli vetäytyy ja alkaa hävetä itseään tai suuttuu tai ahdistuu turhan herkästi, testaaminen voi muuttua varsinaiseksi kiusaamiseksi.

        Minä tapaan kyllä kehua oppilaita siitä, että he onnistuvat omaan tasoonsa nähden. En kehu ysin oppilasta siitä, että hän saa ysin. Sen sijaan kehun aina kutosen oppilasta, joka saa seiskan kokeesta jne. Lähes aina onnistuminen ja sen noteeraaminen nostaa iloisen hymyn huulille ja äänekkään riemunpidon.

        Pitäisikö tätä keskustelua nyt tulkita niin, että kehuminen pitää lopettaa?


      • opex

        Vai hienovaraisella ystävällisyydellä. Huhhuh. Minä ainakin olen tasan yhtä ystävällinen kaikille oppilailleni ihan koulumenestyksestä riippumatta! Jokaista ihmistä pitää kunnioittaa ja arvostaa ihan samalla tavalla, koska ihmisarvo ei ole suorituksista kiinni. Hämmästyttävää, että muistelet tätä hyvällä. Luokkatoverisi tuskin niin ainakaan tekevät.

        Mistä kohtaa ap:n tekstistä muuten tulkitsit, että hänen lapsensa opettaja nauraa ja yököttelee muille tai sanoo, että he eivät ole mitään? Tämän olet ihan omasta päästäsi sepitellyt.

        Voin sanoa, että en tämän tasoista "keskustelua" ymmärräkään.

        Jos itse olisit todella ollut luokan paras oppilas, niin tuskin yhdistäisit keskenään verbin indikatiivi- ja potentiaalimuotoja täysin epäkieliopilliseksi rakenteeksi. Korjaus: lienetkö edes opettaja.


      • ffffffffffffffffffff
        opex kirjoitti:

        Vai hienovaraisella ystävällisyydellä. Huhhuh. Minä ainakin olen tasan yhtä ystävällinen kaikille oppilailleni ihan koulumenestyksestä riippumatta! Jokaista ihmistä pitää kunnioittaa ja arvostaa ihan samalla tavalla, koska ihmisarvo ei ole suorituksista kiinni. Hämmästyttävää, että muistelet tätä hyvällä. Luokkatoverisi tuskin niin ainakaan tekevät.

        Mistä kohtaa ap:n tekstistä muuten tulkitsit, että hänen lapsensa opettaja nauraa ja yököttelee muille tai sanoo, että he eivät ole mitään? Tämän olet ihan omasta päästäsi sepitellyt.

        Voin sanoa, että en tämän tasoista "keskustelua" ymmärräkään.

        Jos itse olisit todella ollut luokan paras oppilas, niin tuskin yhdistäisit keskenään verbin indikatiivi- ja potentiaalimuotoja täysin epäkieliopilliseksi rakenteeksi. Korjaus: lienetkö edes opettaja.

        ” Vai hienovaraisella ystävällisyydellä. Huhhuh. Minä ainakin olen tasan yhtä ystävällinen kaikille oppilailleni”


        Ai-jaa sinustako puhumme? No jätän sitten kommentoinnin tähän!

        Puhu sinä sitten itsestäsi itseksesi. Yritin vain auttaa aloittajaa ja ehkä muitakin.


        ” niin tuskin yhdistäisit keskenään verbin indikatiivi- ja potentiaalimuotoja täysin epäkieliopilliseksi rakenteeksi. Korjaus: lienetkö edes opettaja. ”

        Täällä kun kirjoittaa saattaa ajatus muuttua kesken lauseen.
        Sanoin Et näemmä ymmärrä koko keskustelua, liekö olet edes opettaja?

        Voin korjata sen paremmin : Et näemmä ymmärrä koko keskustelua! Liekö tuo edes opettaja?

        Nyt olen täysin varma ettet ole opettaja! Ei se tosin haittaa minua.


      • opex
        ffffffffffffffffffff kirjoitti:

        ” Vai hienovaraisella ystävällisyydellä. Huhhuh. Minä ainakin olen tasan yhtä ystävällinen kaikille oppilailleni”


        Ai-jaa sinustako puhumme? No jätän sitten kommentoinnin tähän!

        Puhu sinä sitten itsestäsi itseksesi. Yritin vain auttaa aloittajaa ja ehkä muitakin.


        ” niin tuskin yhdistäisit keskenään verbin indikatiivi- ja potentiaalimuotoja täysin epäkieliopilliseksi rakenteeksi. Korjaus: lienetkö edes opettaja. ”

        Täällä kun kirjoittaa saattaa ajatus muuttua kesken lauseen.
        Sanoin Et näemmä ymmärrä koko keskustelua, liekö olet edes opettaja?

        Voin korjata sen paremmin : Et näemmä ymmärrä koko keskustelua! Liekö tuo edes opettaja?

        Nyt olen täysin varma ettet ole opettaja! Ei se tosin haittaa minua.

        Kuten kirjoitit, yritit auttaa meitä opettajia eli kirjoitit siis muiden muassa minulle ja minusta, koska olen opettaja. Eli siis siinä mielessä kyllä, puhuimme myös minusta.

        Sori vaan, mutta hieman otan lämpöä, jos minulle ja kollegoilleni annetaan neuvoja, että ystävällisyys pitää sitoa koulumenestykseen. Tämä tarkottaa kääntäen sitä, että pitäisi olla sitten ilmeisesti välinpitämätön tai epäystävällinen niille, jotka eivät saa hyviä numeroita. Minusta tämä on iljettävä ajatus.

        Ei sinulla mikään ajatus muuttunut. Nuo epäkieliopilliset verbirakenteet ovat hyvin tyypillisiä keskitason kirjoittajille, jotka kuitenkin haluaisivat olla jotain muuta.


      • ffffffffffffffffffff
        opex kirjoitti:

        Kuten kirjoitit, yritit auttaa meitä opettajia eli kirjoitit siis muiden muassa minulle ja minusta, koska olen opettaja. Eli siis siinä mielessä kyllä, puhuimme myös minusta.

        Sori vaan, mutta hieman otan lämpöä, jos minulle ja kollegoilleni annetaan neuvoja, että ystävällisyys pitää sitoa koulumenestykseen. Tämä tarkottaa kääntäen sitä, että pitäisi olla sitten ilmeisesti välinpitämätön tai epäystävällinen niille, jotka eivät saa hyviä numeroita. Minusta tämä on iljettävä ajatus.

        Ei sinulla mikään ajatus muuttunut. Nuo epäkieliopilliset verbirakenteet ovat hyvin tyypillisiä keskitason kirjoittajille, jotka kuitenkin haluaisivat olla jotain muuta.

        Ja minusta taas on oksettavaa että vääristelet sanomisiani!
        En sanonut että ” ystävällisyys pitää sitoa koulumenestykseen.” ym ...

        Toiseksi oksettaa tapasi alentaa muita täällä netissä, niin varmasti teet sitä myös livessä, jos sellaista sinulla edes on.

        Nyt yritin lukea mistä tässä sekoilussasi on kyse.
        En ole Mover !
        Minä plussasin Moverin koska pidin hänen mielipiteestään ehkä ensimmäisen kerran.
        Ilmeisesti häntä ei kiinnosta jutella kanssasi, kuten ei minuakaan, tämän enempää.

        Mutta Moverin puolustukseksi voin sanoa ettet ymmärrä häntä sen enempää kuin minuakaan mistä pääsemmekin kätevästi siihen että et ymmärtäne keitään muitakaan.

        Eikä muuten sano Moverikaan että ” ystävällisyys pitää sitoa koulumenestykseen.”
        Eikä Mover tarkoita mitään muitakaan iljettäviä asioita mitä liität tähän.

        Emme tiedä mitä höpötät. Mutta käy vaan reippaasti juttelemassa Moverin kanssa.
        Kai sinulla ”opettajana” on sen verran taitoa


    • Hymypoika

      No on suuret murheet....

      • nainen

        ne on sit nimpari onnittelut kummi


    • erittäin ikävää

      Yee valitus koulutoimenjohtajalle, ja sano että opettaja käyttäytyy todella huonosti luokasas. Tai ainahan voi koulua vaihtaa, silloin vaihtuu opet ja kateelliset kaveritkin, mikä estää?

      Mutta provonhan kirjoitit ikvissään, kun lapsesi menestyy koulussa huonosti ja on kiusanhenki. tälläisistä viesteistä saa vähän lohtua itselle syvään masennukseen.

      Mutta tsemppiä, ja toivottavasti lapsesi saa apua kuraattorilta ja pääsee luokalta.

    • viskiope

      Minua taas kiusasi aikoinaan alkoholisoitunut opettaja!

      • 13+18

        Parissa Suomen kouluampumistapauksessa ensinmäisenä on ammuttu määrätty opettaja.
        Myös lukuisat koulunkäynnin keskeyttämiset johtuvat opettajasta, eivät suinkaan koulukavereista.


      • sgt.pepper-59
        13+18 kirjoitti:

        Parissa Suomen kouluampumistapauksessa ensinmäisenä on ammuttu määrätty opettaja.
        Myös lukuisat koulunkäynnin keskeyttämiset johtuvat opettajasta, eivät suinkaan koulukavereista.

        joo,kun se opettaja heittää "tahatonta" vitsin tynkää jonkin oppilaan suuntaan,yleensä saman oppilaan,niin muulle luokalle syntyy käsitys että tolle saa nauraa ja purkaa omaa turhautumistaan,sehän on sylkykuppi !!!!!!!!!!!!!!!!


    • Pieru12341234

      Mullakin on kolme tenavaa ylasteen jo kohta kaikki kolunnut läpi, ja täytyy sanoa, että, muutamaan kertaan on tenavilta tuli semmosta tietoa opettajien toimista ettei paremmasta väliä. Kyllä opettajat kiusaa ja lellii. Kyllä tämä on faktaa.

      • Äly hoi älä jätä!

        Joo, pelkkää värittämätöntä faktaahan ne kakarat kertovat. Aina ja iankaikkisesti.


    • ainoa keino

      Tökeröä kehumiskasvatusyritystä opettajien taholta: "Katsokaapas, lapset, kuinka Pekka on hyvä/taitava! Ottakaapas Pekasta opiksenne! Jne.". Kuvitteleeko ne opettajat että tuonikäiset oppilaat on kuin jotain koiria?

      Kyllä opettajan lellikeitä vihataan koulussa nykyään aivan yhtä paljon kuin ennenkin.

      Lapsesi on tehnyt asiasta aivan asiallisen johtopäätöksen: ei halua olla lellikki ja mallilapsi vaan ryhmän jäsen. Kiusaamista välttääkseen hän on päättänyt ryhtyä alisuoriutujaksi.

      Ainoa keino asiassa olisi kyllä ottaa yhteyttä opettajiin ja kertoa tilanteesta. Pyytää etteivät kiinnitä lapseesi aiheettomasti huomiotaan, ja välillisesti aiheuta lapsesi ajautumista kiusatun asemaan.

    • Elämänkoululainen

      Kyllä tuntuu olevan erikoiset surut.Kyllä opettajat mieluummin syyllistyy toisten heikompilahjaisten oppilaisen mollaamiseen sanomalla että heistä ei koskaan elämässä tule mitään.Se kyllä kuulostaa uskomattomalta kun se opettajan suusta tulee usein vielä toisten kuullen ei taida olla kutsumusammatti näillä ihmisillä.Onneksi on oppilaalla muitakin opettajia joiden kanssa tulee ihan hyvin toimeen.Kannustava opettajahan on tietenkin ihanne mutta miten sellainen opettaja jaksaa tehdä työtään joka ei motivoi oppilasta vaan latistaa itsetuntoa toistamiseen.Ainahan on ollut pettajia jotka luokittelee jo ihmiset huoltajien ammatin ja aseman mukaan sitä ei voi kukaan kiitää sen olen todennut useankin kerran kun olen ollut koulumaailmaassa työssä en kuitenkaan opettajana.

    • teini ymmärtää

      Ja onko yläasteen opettajat todellakin vajonneet nyky-Suomessa noin alas?

      Ei yläasteikäisiä oppimissuorituksista tarvitse kehua/haukkua toisten kuullen. Kyllä sen ikäiset ymmärtävät koe- ja toikkarinumeroita aivan tarpeeksi hyvin.

    • vain kasin oppilas.

      Minua opettaja kiusasi siksi koska olin hiljainen enkä viitannut tunnilla. Koko luokan edessä hän nolasi miksi sinä et viittaa tunnilla. Pärjäsin kyllä kokeissa hyvin. Osaan kyllä asiat. Tuntiosaamisen takia sitten hän rankaisi eikä antanut samaa numeroa kuin kokeessa. Sainpa sitten kiusaamista oppilailta tämänkin jutun takia.

      • Tumppimaakari 16

        Herranpieksut! Mitä nolaamista se muka on, että kysyy, miksi ei viitata, jos asiat osataan?! Ei hyvää päivää! Kiusaamista tietysti olisi ollut sekin, että olisi tunnilla jätetty huomiotta sen vuoksi, ettei viittaa. Ei voi käsittää näitä!

        Kyllä opettajilla on ohjeet, minkä perusteella se todistuksen numero tehdään, yhtenä kriteerinä on tuntiaktiivisuus. Jos niissä ohjeissa sinusta olisi korjattavaa, puhu asiasta sinne opetushallitukseen, missä ne ohjeet tehdään. Opettajan on niitä noudatettava.

        Oppilaat kiusasivat sinua sen vuoksi, että todistuksessasi oli eri numero kuin kokeesta tullut? Ihan totta vai?


      • sivusta.
        Tumppimaakari 16 kirjoitti:

        Herranpieksut! Mitä nolaamista se muka on, että kysyy, miksi ei viitata, jos asiat osataan?! Ei hyvää päivää! Kiusaamista tietysti olisi ollut sekin, että olisi tunnilla jätetty huomiotta sen vuoksi, ettei viittaa. Ei voi käsittää näitä!

        Kyllä opettajilla on ohjeet, minkä perusteella se todistuksen numero tehdään, yhtenä kriteerinä on tuntiaktiivisuus. Jos niissä ohjeissa sinusta olisi korjattavaa, puhu asiasta sinne opetushallitukseen, missä ne ohjeet tehdään. Opettajan on niitä noudatettava.

        Oppilaat kiusasivat sinua sen vuoksi, että todistuksessasi oli eri numero kuin kokeesta tullut? Ihan totta vai?

        Minusta opettajien pitäisi huomioida, että toiset ovat ujompia tai kehittyvät sosiaalisesti eri tahtiin kuin muut, eikä yrittää pakottaa johonkin malliin. Viittaamisasian olisi voinut ottaa puheeksi kahdenkesken.


      • Sainto
        sivusta. kirjoitti:

        Minusta opettajien pitäisi huomioida, että toiset ovat ujompia tai kehittyvät sosiaalisesti eri tahtiin kuin muut, eikä yrittää pakottaa johonkin malliin. Viittaamisasian olisi voinut ottaa puheeksi kahdenkesken.

        Varmasti olisikin, mutta kai kuitenkin ymmärrät että ei se että saat tuntiaktiivisuuden puutteen takia heikomman numeron tarkoita sitä että sinua kiusataan. Se tarkoittaa että opettaja noudattaa hänelle määrättyä tehtävää.


    • Vaadi osaamista

      Tyhmäkö olet. Pöhköt opettajat pitää laittaa kuriin. Useimmat heistä ovat osaamatonta rupusakkia.

    • ...--..

      Tåållä syyllistetään.. opetajia oikein olan takaaa,,eihän meidän Petteri/Liisa mitään pahaa tee,,,olisikohan vanhemila peiliin katsomisen paikka

      • terveeee1

        joo ja opettajathan on aina täydellisiä!?????????


    • ope

      Aiheesta poiketen ,ei ole hyvä lapselle jos kotonakin suositaan enemmän toista kehumalla ja on ihan surkeeta kun annetaan kokeesta kuin kokeesta rahaa jos on kiitettävä ei edes tarkisteta että onkohan oikea koe, tai vain pistokoe?kateutta/surua aiheuttaa toisissa sisaruksissa jotka myös pänttää/lukee kokeeseen mutta saakin 6-8

    • 4+11

      Tilanne nyt ei sinänsä ole mikään uusi tai tuntematon, näinhän tämä jakautuminen on mennyt mennyt vuosikymmeniä. Teinien vielä ollessa kyseessä, niin sitä kiusaamista ja nälvimistä nyt tulee väkisinkin oli millainen tahansa. Tässä tapauksessa nuori siis on se "hikari" ja "opettajien lellikki", kiltti, ahkera ja hyvin opinnoissaan menestyvä. Tuskin siis on se, joka ryyppää, rällästää ja hyppii pitkin seiniä? Tai se keskivertomassaan hukkuva "tavallinen", puhumattakaan sitten vielä siitä joukosta, jotka on näitä kännyräplääjiä joiden asenne on evvk kaikkeen ja kaikkiin, mutteivät varsinaisesti pidä sitä meteliä itsesään.

      Ja miten sitten opettaja suhtautuu yläasteopetuksessa? Suurin osa jo täysin kyllästyneitä siihen jatkuvaan taisteluun ja tappeluun näiden riehujien ja evvk-tyyppien kanssa, eivät vain jaksa enää välittää. Opetuksessa sitten keskittyvät heihin, joita edes vähäänkää kiinnostaa se opetus ja saavat edes jotakin vuorovaikutusta. Ei siinä tarvitse edes mistään suoranaisesta suosimisesta olla kyse, vaan tässä kohtaa se nälviminen alkaa juuri näiden kiusantekijöiden suusta.

      Vaikka opettaja ehkä kykenisi saada tilanteen hallintaan itse oppintunnin aikana, niin se kiusanteko jatkuu välitunneilla ja/tai selän takana. Nuorella on jo se hyvän oppilaan leima, ei siitä pääse yli eikä ympäri jollei tietysti sitten heittäydy toiseen ääripäähän. Aloittajan lapsella kuitenkin on myös ystäviä tukemassa, ja ilmeisesti kiusaaminen ei ole mitenkään rajua tms.?

      Minä neuvoisin tukemaan ja tsemppaamaan lastasi jatkamaan samaan malliin, ja koittamatta olla välittämättä liiaksi öykkärien suunsoitosta. Yläaste on monelle ihmiselle kova paikka , ja tuskin kukaan on siitä selvinnyt ilman yhtäkään ikävää kokemusta/muistoa. Teinit on teinejä, niin mekin olemme kaikki olleet.

      Yrittäkää muistella sitä omaa teiniaikaa niin muistanette varmaan itsekin, että eipä ne ajat ole muuttuneet kovinkaan paljoa jos itse käyttäytymismalleja katsotaan. Meidän nuoruuteen poiketen yksi suurin muutos kuitenkin on se, että opettajien oikeudet ylläpitää "kuria" ja järjestystä ovat kaventuneet olemattomiin. Kuinka moni esim. ei muistaisi tilannetta edes joskus, että yläasteella oppitunnilla aktiivisille ja jatkuvasti viittaaville oppilaille hihiteltiin ja ehkä tirskuttiin jopa heidän kuullen: Hikariiiiiiiii!

      Missään nimessä en siis tarkoita sitä, että pitäisi hyväksyä kiusaamista missään muodossa ja siihen kuuluu aikuisten aina puuttua. Valitettava tosiasia vain on se, että siitä ei pääse eroon täysin koskaan. Se on osa ihmisluontoa ja myös sitä kasvamista, varsinkin teininä. Jos lapsesi aidosti kokee ahdistusta opettajan käytöksestä, niin minäkin suosittelisin silloin opettamaan teinin kohtamaan ongelmatilanteet eikä paeta niitä. Yläasteikäinen on jo siinä iässä, että tosiaan voisi kohdata asian ottamalla asia esiin opettajan kanssa.

    • meillä loistolapset

      Mun lapsia on aina kehuttu koulussa, jopa rehtori on yhteistilaisuuksissa aina nostanut meidän lapset ykkössijalle. Juhlissa aina kehuu ja sanoo että ottakaas muut mallia kun tänä... on niin nyvä.

      Meidänl apset on tukioppilaita ja sijaistavat opettajaa kun opella on treffit tai muuta.

      Minä kannusta opeea aina että keuhapitää, ja mun lapset on 10 olus oppilaita,
      heidät olisi voinu laittaa suoraan yliopistoon mutta sanoin että täytyyhän toisilla olla esikuvia.

      • Sainto

        No mutta sepä hienoa ja realistista!

        Hyvin varmaan lapsinerosi kompensoivat sinun selkeää vähä-järkisyyttäsi. Ja joo, tiedän että on provo, mutta oli mehukas sellainen.


    • 2wte43e4t

      Ota lapsi pois koulusta kotikouluun ei se koulussa kumminkaan opi mitään mitä ei vois kotona oppia

    • että silleen

      Tietysti miesopettaja joka kehuu hyvin muodostunutta yläkoululaistyttöä.

      Niinpä.

    • mut ei siinä

      minäki olin y asteella ikäisekseni aika viisas ja tulihan siitä joskus kuittia. Opettajat sattu silloin olemaan aika hyvin siinä mukana. Oli hyvä luokka muutama muu juttu. Lukiossa sitte ja muualla tuo opettajan huonous tuli huomattua oikein kunnolla. Yhdenkin lempiharrastus oli se että se äijä katteli tyttöjä kokoajan perseeseen ja sitte yleisesti koko ajan ajoi luokkalaisia riitelemään keskenään ja lisäksi haukkui aivan suoraan minua koko luokalle, siis oikeasti. Oli aika paskaa se lukio ja pilalle meni opettajien takia. Nyt oon amkissa ja opettajat tosi hyviä.

      Mietin vaan et jos mullaki otti oikeasti päähän lukio ja näin niin miten vähän henkisesti epävakaammat sitten? Ite oon tosi terve en oo ikinä juonu enkä ottanu lääkkeitä ja koti hyvä ollu mutta täytyy myöntää että ainaku jossain koulussa joku alkaa ampua niin ei tarvi ees kuunnella ku tiedän et toisen asteen koulusta on kyse...Ratkaisu ois sosiaalisesti viisaat ja empaattiset opet toiselle asteelle ja yläasteelleki. Ei se voi olla että ainoat järkevät löytyy amkista tai yliopistosta.

      • Pohdintaa

        Mitä voin oman kokemuksen mukaan sanoa, tämähän ei päde kaikkiin toisen asteen kouluihin... Oma lukio sisälsi ihan hyviä opettajia, ja muutenkin lukioaikani oli mukavaa. Ehkä vaan tiettyihin lukioihin tulee palkattua huonoja opettajia? Toisaalta esim. valtakunnallisissa tuloksissa entinen lukioni pärjää hyvin, vaikka sisäänottokeskiarvo on melko alhainen muihin verrattuna.

        Yliopistosta ja amk:sta voisin sanoa, että huonoja/"mielenkiintoisia persoonallisuuksia" opettajissa löytyy kyllä yhtä lailla, aika usein yliopistossakin on sellaisia ihmisiä opettamassa jotka ehkä osaavat opettamansa asian mutteivät itse opettamista.


      • Pohdintaa
        Pohdintaa kirjoitti:

        Mitä voin oman kokemuksen mukaan sanoa, tämähän ei päde kaikkiin toisen asteen kouluihin... Oma lukio sisälsi ihan hyviä opettajia, ja muutenkin lukioaikani oli mukavaa. Ehkä vaan tiettyihin lukioihin tulee palkattua huonoja opettajia? Toisaalta esim. valtakunnallisissa tuloksissa entinen lukioni pärjää hyvin, vaikka sisäänottokeskiarvo on melko alhainen muihin verrattuna.

        Yliopistosta ja amk:sta voisin sanoa, että huonoja/"mielenkiintoisia persoonallisuuksia" opettajissa löytyy kyllä yhtä lailla, aika usein yliopistossakin on sellaisia ihmisiä opettamassa jotka ehkä osaavat opettamansa asian mutteivät itse opettamista.

        Ja niin, ammattikouluista en osaa sanoa mitään, koska en sellaista käynyt, ja kaveritkin olivat lukiolaisia. Unohtui sanoa se.


    • kiinnostaa kyllä

      Oletko oikeasti äiti? Ja kerrotko tarinan omista lapsistasi?

    • 5+10

      Puhukaa opelle. Opettajan ei saisi suosia vain yhtä oppilasta. Kaikkien pitää olla sanmanarvoisia.

      • Yläastelaisen äit

        se PASKA PASKAA PASAAAAAA PASKAAAAAA on avauksen kuvassa!


      • arvasi
        Yläastelaisen äit kirjoitti:

        se PASKA PASKAA PASAAAAAA PASKAAAAAA on avauksen kuvassa!

        Niin eli provo oli koko juttu. Älä kerro muiden elämäntarinoita täällä äläkä sotke toisten välejä. Mene oikeaan elämään etsimään itsellesi tekemistä. SE että sotket muiden välit on kohtuutuonta


    • Yläastelaisen äitI

      LISÄSIN KUVAN OPETTAJASTA AVAUKSEENI!

    • ei koskaan tasan

      Työelämässäkö se helpottuu? Tiedän tapauksen jossa pomon suosikko nainen on kaikessa aina ensimmäisenä...Osaamisella ei ole tekemistä asian kanssa, vain miehen sydämellä...

    • 20+4

      Se vaan ärsyttää muita jos ope sanoo että ottaakaas mallia Petteristä. Sellaset opet on hiukan yksinkertasia.

      Kiitoksen voi antaa kirjallisena opiskelijan sähköpostiin jne. Ahkeruus palkitaan myös stipendeillä ja muilla lahjoilla. Eiköhän ne riitä.

      Tiedän opettajia jotka huutaa ääneen kaikkien arvosanat. Siis aivan käsittämättömän törkeää. Tai sitten ne julkaistaan taulukkona netiss. Oikeesti, jotain yksityisyyttä kiitos! Jos joku ei vaikka ole lukenut yhtään kokeeseen eikä mene läpi...

      Kaikenlaisia opettajia on olemassa. Paljon ON HUONOJA opettajia! Varsinkin ammattikouluissa.

    • LISÄÄ KOULUTUSTA OPE

      Tää oli todella ikävää luettavaa Suosittelisin opettajalle lisä koulutusta esim LASTEN PSYKIATRI SINKKOSEN OPETUSTA .jOS LAPSENNE JOUTUU KAUAN OLEMAAN NÄLVIMISEN KOHTEENA KOULUNKÄYNTI KÄRSII TEIDÄN KANNATTAIS OTTAA OPETTAJAAN YHTEYTTÄ JA KERTOA SUORAAN OPETTAJALLE ASIASTA ENNEN KUIN ON LIIAN MYÖHÄISTÄ OLEN JO NYT HUOLISSANI LAHJAKKAATA LAPSESTA NÄITÄ SUOMI TARVII TULEVAISUUDESSA

      • näin on

        Ei tuollaisista heikkohermoisista oppilaista tule Suomen pelastajaa. Henkisesti vajavainen ja perheensä pilaama lapsi ja koulua vaan syytetään. Aloittaja on myös itse vähän kehittymätön.


    • Max

      Pahempaa on, jos opettaja kiusaa, sellaistakin esiintyy. Asia on erittäin moniulotteinen, joten yhtä ainoaa oikeaa ei ole olemassa. Liian tasapuolinen opettaja on liian kylmä ja tunteeton, eikä ehkä saa oppilaisiin kontaktia. Itse taidan olla sellainen (yliopistossa). Opettajiakin kiusataan.

      Kiusaaminen ja ahneus (itsekkyys) ovat sellaisia luonnonvoimia, joita ei saada kuriin, vaikka ehkä kannattaisi yrittää.

    • hikari

      Koulujen tarkoitus on opettaa, kasvatuksen alkeet pitäisi tulla kotoa.

    • Niinpä niin.

      Ei opettajat ole syypäitä kiusaamiseen, koska kehuvat lastasi. kiusaajat ovat toiset oppilaat. Kaikkein järkevintä olisi, että kävisit kiusaajien vanhempien kanssa keskustelemassa ongelmasta.

      • Ne kiusaajien

        vanhemmat tuskin kuitenkaan uskoisivat omien pikku kultamussukoittensa tekevän tai sanovan mitään pahaa - ovathan he ihan itse "kasvattaneet" lapsensa...


    • järkkäsin potkut

      Opettajaien kiusa on omituista. Kun he kiusaavat, se sallitaan ja yy vieritetään lapsen ja vanhempien syyksi.

      Opettjat kiusaavat enemmän kuino ppilaat, koska oppettajien kiusaamisista ei kukaan välitä eikä suojele lasta. Se sallitaan.

      Valittakaa koulutoimenjohtajalle.
      Itse kun valitin kiusaaja ope sai potkut, tai siirron jonnekin missä saa kiusata, meidän koulussa ei.

      • Varo opettajia

        Opettajiksi ryhtyvät usein narsistiset psykopaatit. Heikko koulutus ja saa kiusata lapsia vuosia.


      • elli312
        Varo opettajia kirjoitti:

        Opettajiksi ryhtyvät usein narsistiset psykopaatit. Heikko koulutus ja saa kiusata lapsia vuosia.

        ja niillä on tausta mitä sattuu on mur.... miehiä ja kaikkia muita.


    • mielivaltaa

      Opettaja mollasi minua luokan edessä kun en omistanut suksia . Syy ei ollut minun ,olin vähävaraisesta kodista .Olin koulussa etevä urheilija, mutta todistukseen sain välttävän numeron. Edustin koulujen välisessä yleisurheilussa menestyen hyvin Varakkaiden lapset saivat parempia numeroita ,vaikka kyvyt eivät riittäneet tasolleni.Se on jättänyt syvät arvet jotka vaikuttavat vieläkin

    • Elämä opettaa

      Asiat ovat aina olleet niin, että mikäli et sulaudu harmaaseen massaan sinut huomataan, hyvässä tai pahassa. Ääripäät saavat aina huomiota osakseen, halusi tai ei.

      Sama jatkuu koko elämän kehdosta hautaan. Asian pitää vain oppia kukin kohdallaan. Elämässä on aikansa ja paikkansa loistaa, mutta myös aikansa jolloin on viisasta pysytellä näkymättömissä. Elämä opettaa.

    • Julle

      Lapseni on kellarissa
      siitä tämä melu..
      Lapseni on vampyyrin ja
      hirviöiden lelu..
      Lapseni on verbaalinen
      aamuvoimistelu..
      vain...

    • BendMyDickToMyAss

      Suomessa asuu ihan ihme porukkaa, saatana.

    • Minusta voisit opettaa lapsellesi, että on ihan ok tehdä asioita mistä pitää ja olla niissä hyvä. Jos se ärsyttää joitakuita muita, se on heidän ongelmansa, ei sinun lapsesi. Jos lapsesi tykkää koulusta, on siinä hyvä ja käyttäytyy siellä hyvin, ei sitä ole syytä muuttaa. Eikä ole syytä muuttaa sitäkään, että opettajat antavat positiivista palautetta niille, joille sitä on syytä antaa.

      Koirat haukkuu ja karavaani kulkee.

      Opeta lapsellesi tervettä itsetuntoa, että maailmassa tulee aina olemaan niitä, jotka kadehtivat ja koettavat väheksyä elämästään nauttivia ihmisiä. Elämää eletään omilla ehdoilla, ei kiusaajien ehdoilla. Opeta lapsellesi myös se.

    • 10+9

      Välillä olis mukava että keskustelu pysyisi asiallisena koska välillä kyllä mietityttää, että kuinkakohan moni kommentti on provoilua.
      Ikärakenteesta sen verran. 20v sitten yläasteella olleet eivät koe samaa kuin nyt. Tuosta ajasta opettajien oikeudet ovat tulleet ryminällä alas. Silloin muinoin oli yleistä "nolata" ja haukkua oppilaita luokassa. Nykyään sitä vältetään niin hyvin kuin suinkin pystytään.
      Nykyään myös opettajien koulutus on muuttunut ja niitä "epäpäteviä psykopaatteja" on harvakseltaan
      Se on täysin totta, että yhdellä yksittäisellä opettajalla saattaa olla suuri vaikutus oppilaan elämään. Mutta olettamus siitä että opettajat on perssiestä koska PikkuPelle tai PikkuLiisa ei saa sitä numeroa mikä oppilaan kuuluisi saada niin voi kyllä ihan johtua siitä käytöksestä luokassa.
      Luokissa Haistatetaan V*ttua, persettä, paskaa, huoritellaan ja heitellään vaikka mitä nimiä noin 200 kertaa päivässä. Ja tämä on ihan ok, vai onko? Ja herraJestas jos se ope kerran päästää suustaan yhden kirosanan saadakseen luokassa painivien oppilaidne huomion niin "Kyllä on epäpätevä opettaja"

      Osa lapsista ON aivan hirveitä....mutta kyllä ne vanhemmatkin osaavat aika idiootteja olla!

      Luvat tarvitaan autolla ajamiseen ja aseenkantoon mutta ihan ketkä tahansa vatipäät saavat rauhassa lisääntyä.

      Elämä on!

    • ope833

      Opettajana haluan huomauttaa, että kyse ei välttämättä ole suosimisesta vaan vertaiskannustamisesta. Tällöin pyrkimys on saada muut oppilaat suhteuttamaan omaa käyttäytymistään tyttäresi tuntiaktiivisuuteen ja saada muut ottamaan mallia käytöksestä, jonka opettaja toteaa kaikkien kuullen esimerkilliseksi.

      Mielestäni voit aivan hyvin lähettää Wilmassa pikaviestin, jossa kiität opettajaa lapsesi kannustamisesta, mutta toivovasi, että tytärtäsi kohdeltaisiin yhdenvertaisesti muiden kanssa, koska julkinen kannustus vaikeuttaa tyttäresi sosiaalista tilannetta ryhmässä. Voit myös mainita tyttäresi pohtivan viittaamisen lopettamista. Opettajat ovat kasvatusalan ammattilaisia, jotka ymmärtävät nuorten välisiä kiemuroita paremmin kuin oppilaat tai heidän vanhempansa käsittävät.

      Hienoa, että sinulla on aktiivinen ja oppimisesta innostunut nuori!

    • Tupu

      Sinuna lähtisin purkamaan asiaa opettajan kanssa. Tyttärelläni oli aikoinaan samantapainen ongelma. Tytöt voivat olla poikia pahempia kiusaajia. Esim. suljetaan pois ystäväpiiristä, levitetään perättömiä huhuja, ei kutsuta kylään eikä käydä kylässä jne. Asia vaikutti sen aikaisiin ystäväsuhteisiin syvältä. Onneksi ylä-asteella tulikin muita kavereita.

    • Liisa-ope 666

      Kyllä, MMMiiinä olen kasvatusalan ammattilainen. Minulle kuuluu myös illat ja vapaa-ajat, minulle kuuluu koko oppilaan suvun asiat kuin myös sukuhistoria, sillä Minä olen itse Liisa-Suuri omassa erinomaisessa persoonassani.

      T: Liisa Prinsessa
      Pori

      • Pitipä vielä lisätä

        Minä itse Liisa -Suuri voin myös määrätä ihmisiä toimimaan Käräjäoikeuden päätösten vastaisesti, koska Minulla ON VALTAA ja olen ammattikasvattaja.
        Voin tehdä mitä vain ilman seuraamuksia, koska olen ihana ja prinsessa.

        T:Liisa-Kraateripylly


    • ei kovin risa

      Meikäläistä entistä häirikköoppilasta lämmitti matematiikan opettajan toteamus, jotta minne se kiva poika on oikein hävinnyt. Siitä kohdasta alkoi eheytyminen. Lämmittää vielä yli 40 vuoden jälkeenkin.

    • Laita viestiä

      opettajille Wilmassa, se lienee helpoin tapa. Juttele lapsesi kanssa tunneilla käyttäytymisestä, eihän viittaamista pitäisi kuitenkaan ainakaan kokonaan lopettaa, kun tuntiosaaminen vaikuttaa arvosanoihin. Opettajille voisi esittää toivomuksen, etteivät enää jatkaisi liialliseksi koettua ääneen kehumista. Heille ei varmaan ole tullut mieleen, että myös positiivinen "silmätikkuna" oleminen voi aiheuttaa kiusaamista.

    • opettajatar

      Olen seurannut vuosien ajan opettajien toimintaa.
      Tässä kaksi ajatusta:


      Opettajat ovat LAISKOJA ja siksi he haluavat SUOSIA sitä mikä on heille itselleen HELPPOA.

      opettajat ovat AHNEIIITA.
      Opettajilla on vuodessa 3-4kk PALKALLISTA vapaata, joka on SAAVUTETTU etu, josta ei voi luopua, vaikka kunnan talous olisi romahdusvaarassa.

    • Paska maailma

      Mulla oli joka aineessa kusipää mulkku opettajat ketkä joka tunnilla useaan otteeseen hakkuivat mua tyhmäksi muiden oppilaiden kuulleen ja jaksoivat muistuttaa mua siitä että musta ei koskaan tule mitään vitun tyhmä, elät ja kuolet yksin turha mies.

      Jo ala-asteella mulle annettiin diagnoosi siitä että en tule koskaan saamaan töitä ja tulet elämään ja kuolemaan yksin saatanan tyhmä köyhä. Yläasteella sama asia muistettiin vielä varmistaa tietyin väliajoin todella tehokkaasti.

      Lopetin sitten kokonaan yrittämisen ja tahallani vedin joka kokeesta nelosen ja välillä lintsasin koko viikon koulusta, mitä vittua sitä sitten enää yrittää kun haukutaan maanrakoon 9 vuoden ajan.

      Siihen lisätään vielä se että haukkumisen jälkeen opettajat alko silittämään pärjäävän oppilaan hiuksia ja kehui hänet maasta taivaaseen kuinka hyvä hän oli koulussa ja kuinka fiksu hän oli, ja aika usein vielä että kuinka paljon hienommat vaatteet hänellä oli ja aina koulukirjat/tarvikkeet mukana ja läksyt tehty.

      Tätä on tapahtunut Suomessa vuosikymmeniä, varmaan vuosisatoja, se ei tule koskaan katoamaan mihinkään, Suomen opettajat ei panosta heikommin pärjääviin/köyhästä perheestä tuleviin oppilaisiin ollenkaan, ala-asteelta opettajat varmaan lähettää yläasteella opettaville opettajille kirjallisen diagnoosin siitä ketkä ovat köyhiä ja heikommin oppivia oppilaita, joten yläasteella opettajat voivat valmiiksi syrjäyttää ko. oppilaat opinnoista ja keskittyä porvari perheiden kersoihin. Rikkaan perheen runkkari kersat sai myös aina paremman laatuiset oppikirjat kun köyhään perheen luuseri (porvari runkku sai upouuden kirjan ja köyhä luuseri sai katujyrän alle/silppurissa käyneen kirjan).

      Ja yksi muu todiste opettajien laiskuudesta on se että ala/yläasteella jäin usein tukiopetukseen koska en osannut joitain juttuja, opettaja käski tekemään laskuja matikan kirjasta mutta ei viittinyt opettaa ja opastaa vieressä, opettaja luki laiskan näköisenä juorulehteä pöytänsä ääressä, pyysin apua useamman kerran mutta opettaja sanoi että tee ne laskut, et opi mitään jos et yritä. Miten vitussa voin ymmärtää jotain jos ei opasteta ja ojenneta vieressä miten mikäkin kuuluu ratkaista, tästä puuttui sekä tuki että opetus, ja tätä tapahtui todella usein. Uskon että tätä tapahtui juuri sen takia kun tulin köyhästä perheestä ja oppisin todella heikosti useita asioita, en nähnyt kertaakaan että tukiopetuksessa olisi ollut rikkaan perheiden kersoja.

      Ja aika usein tunnillakin rikkaan perheen pärjäävä penikka sai paljon parempaa tukea ja opastusta kun köyhän perheen luuseri.

      En yhtään ihmettele miksi Suomessa on niin pajon masentuneita ja sekopäitä, Suomen koulujärjestelmä ajaa siihen vääjäämättä todella tehokkaalla tavalla ala-asteesta lähtien. Vika ei ole oppilaissa, vaan opettajien sairaalloisessa tavassa opettaa ja opastaa.

      • Sainto

        Jaa? Itse tulen, jos en nyt köyhästä niin heikommin toimeentulevasta perheestä enkä ikinä mitään kuvailemasi kaltaista ole joutunut kokemaan. Minua on aina kohdeltu tasavertaisesti näiden mainitsemiesi porvaripentujen ja miljoonalapsien kanssa.


    • wqqwwqwqqwwq

      Tuo nyt ei mitään kiusaamista ole opettajan taholta, mutta ikävä tilanne toisaalta. Itsekin sain yhdeltä opettajalta aikoinaan hehkutusta jatkuvasti ja tekstejäni luettiin ääneen, mutta en pitänyt siitä etenkään silloin kun teksti ei ollut minusta onnistunut niin hyvin kuin olisin toivonut. Tuntui siltä, että ihan sama mitä kirjoitan niin sain aina hyvän arvosanan, koska olin joskus kirjoittanut hyviä tekstejä, jotka pärjäsivät kilpailuissakin.

      Erityisesti oli kiusaannuttavaa kun kirjoittamisesta kiinnostuneet oppilaat jäivät ilman kehuja, vaikka he panostivat paljon enemmän teksteihinsä ja minä kirjoitin suoriltaan mitä mieleen juolahti.

      Ei minua asiasta kiusattu, mutta aloin pitämään noita tunteja hyvin vaivaannuttavina ja panostin kirjoittamiseen vielä entistäkin vähemmän, jotta tekstejäni ei luettaisi ja hehkutettaisi.

      Toinen tapaus oli ala-asteella, jossa luokkamme opettaja lelli luokan kiusaajaa ja kiusattua ja me muut jäimme opettajan vihan kohteeksi. Muistan muutaman kerran kun opettaja vertasi minua luokan kiusaajaan ja kertoi kuinka meidän erona oli se, että minä olin väritön ja ujo ja kiusaaja oli persoonallinen ja rohkea. Mielestäni todella kaameaa käytöstä opettajalta, mutta en tuolloin ymmärtänyt laittaa vastaankaan.

      Onneksi tuo opettaja ei ollut meillä kuin pari vuotta, jonka jälkeen siirryin yläasteelle.

    • vau ja juhii

      Eikös tuosta vois haastaa käräjille.

      Suomesta löytyy varmasti asianajajia, jotka ottaisivat jutun ajettavakseen. Voittorahoiolla sitten vaan koko perhe (tai molemmat) ulkomaille lomailemaan,

      • sama linja

        Käräjille vois myös haastaa sellasen pomon joka nostattaa omaa suosikkinaistaan joka paikkaan. Firman valokuviin, illanistujaisiin yms.

        Ei oo reilua muita kohtaan


    • urts

      Ylen lastenohjelmassa opetettiin hengenvaarallinen temppu

      Lauantai 2.11.2013 klo 12.03

      Jos aamukahvit menivät tänään väärään kurkkuun TV2:n lastenohjelmaa katsoessasi, et ole ainut.

      Nyt oikeesti!!!!
      Tällaiset edesvastuuttomat pellet täytyy saada vastuuseen!!!!

    • juuri näin

      Monta provoa tässäkin ketjussa. Kuten tää ekakin. Tällasilla viesteillä halutaan vaan sotkea ihmisten ja opettajien välejä.

    • Elämän kovat lait.

      En edes viitsinyt lukea ketjua läpi. Tein aikoinani sen virheen, etten ollut
      aktiivinen koulussa. Yksinkertaisesti olin liian hyvä sihen kouluuun ja nyt
      olen luuseri.

      Toinen juttu tähän koulukiusaamiseen liittyi erääseen tyttölapseen. Oli
      jo koulussa tissit ja jonkinlainen perä. Eipä niihen kiinnittänyt huomiota
      muut, kuin miespuolinen opettaja, joka istuksi tytön pulpetilla. Tyttö
      istui posket punaisina......

      En jatka tätä juttua pidempään, ettei kukaan tunnista. Mutta p2r4e5e
      että pistää vihaksi.

    • Ope

      Ei minulla ainakaan ole aikaa suosia tai kiusata oppilaitani, tunti menee siihen että luokan saa pidettyä asian parissa.. Aineenopettaja opettaa keskimäärin satoja oppilaita viikossa, ei siinä hirveästi jää aikaa miettiä kuka olisi se luokan lellimussukka.

      Kehut ansaitaan, kannustusta saa yrittämisestä ja sanomista ne, jotka eivät ota vastaan opetusta (eli apu jonka annat valuu kuuroille korville) koska eivät jaksa nähdä vaivaa ja tekevät jotain muuta. "Esim, älä pekka kiipeä sinne kaappiin, palaa omalle paikallesi". (Tähän väliin heitetään yleensä "motivointikortti", eli opettajan pitää kyetä innostamaan oppilaansa. Ruotsin sanojen opetteleminen ei valitettavasti helpotu, vaikka opettaja sambaisi luokan edessä. Oppiminen on työtä, jota jotkut oppilaat eivät jaksa tehdä, opettajan kannustusyrityksestä huolimatta.)

      Oppilaat tulevat kouluun todella erilaisista taustoista ja kaikilla on oma luonne ja tapa kommunikoida. Joskus opettaja kommunikoi siten, että oppilas tulkitsee sen toisin kun on tarkoitettu. Pätee myös toiseen suuntaan. Joku esimerkiksi saattaa suuttua jos neuvoo, tai hävetä kehuja koska kotona on sanottu sama asia jotenkin toisin, itsetuntokysymysten takia jne. Opettaja ei voi tietää kaikkea oppilaistaan.

      • Ope

        Luonnollisesti opettajienkin joukkoon mahtuu idiootteja, mutta uskallan väittää että pääosa yrittää tehdä työnsä kunnolla, sen henkisestä kuormittavuudesta huolimatta. Alituinen valppaus...


    • pelappa

      'kiusaantumisen' alku tulee kodista, kotoa. usein lapselle ei anneta arvoa, vähätellään. lapsi ei ymmärrä, osaa hyväksyä myönteisyyttä. minulla paljon ko. ajatuksia. kiiusaamisen siemet kodista, vanhemmista(usein toisesta) lähtöisin!! vaikka ja usein 'namu koti' ulospäin... kodin tuki puuttuu, todella!!!
      Tästä pitäisi puhua enemmän, mennä juuriin!!!
      Pentti

    • ujo 2

      Mielestäni juuri opettaja oli suurin kiusaajani alaluokilla. Jollen tiennyt jotain "helppoa" kysymystä, tai en viitannut, niin usein hän kysyi silloin juuri minulta. Kun en tiennyt, niin hän "nolostutti" minut koko luokan edessä. Sitten välitunnilla toiset oppilaat kiusasivat siitä tunnilla tapahtuneesta. Olin hiljainen ja ujo. Kärsin asiasta paljon.

    • reiska

      Et ole vain tyhmä vaan yksinkertaisesti hölmö. Siis aktiivisuus ja hyvät tavatko eivät ole kannustuksen ja kehujen arvoisia? Eikö sinun pitäisi tukea lastasi olemaan ylpeä osaamisestaan ja aktiivisuudestaan. Eikä välittää kateellisten ja haluttomien nälvimisestä. Onko syytä tasapäistää osaaminen ja aktiivisuus tyhjänpäiväiseen välinpitämättömyyteen. Onko lapsesi opiskelemassa vai suosiota tavoittelemassa? Kyllä hän saa kavereita tasoisistaan ei tarvitse laskea tahallaan tasoaan tyhmyyteen.
      Nämä näsäviisaat tenavat haluavat vain kiusata niin opettajia kuin toisia jotka haluavat opiskella. Voisit keskustella opettajien kannssa kuinka päästä eteenpäin näiden toisten pilkasta huolimatta, he näes eivät halua ymmärtää mistä on kyse.
      Vain tyhjänpäiväisyys kiinnostaa ja tyhmä ylimielisyys kun ei viitsitä opiskella. Kaikki muu kyllä kiinnostaa. Älä anna lapsesi suostua vaan kannusta jatkamaan olemalla aktiivinen.

    • Läski apina

      Oot aika perseestä.

    • einstani

      minä oppinut mitään koulussa.matematiikka ja äidinkieli aivan hakusessa!ja olen 42v.-mies.

    • Be happy

      Saisit olla iloinen, että asia on noin päin. Nimimerkillä ala-asteella opettajan toimesta kaikkien edessä häpäisty ties minkä koulujutun takia.

    • Nuoren näkökulmaa

      No sekin riippuu ihan luokasta. Pääsin viime vuonna ylä-asteelta ja meillä oli todella mainio luokka, kun joku loisti luokassa ei kateutta esiintynyt vaan pikemminkin kehuja muilta oppilailta. Mutta tämä on todella harvinaista. Kehottaisin, että sinä tai lapsesi pyytäisi opettajaa esim. antamaan kehuja vaikka tunnin jälkeen tms. Opettaja varmasti ymmärtää. Tosin jotkut opettajista ylä-asteella on hyvin välinpitämättömiä kiusaamisen suhteen, meidän yläasteemme oli "KiVa-koulu" (Kiusaamisen Vastainen) , mutta silti kun oppilaat pääsevät vähänkin näykkimään ja piikittelemään toisiaan, he huomaavat ,että siitä ei seuraa rangaistusta ja kiusaaminen saattaa jatkua tai pahentua.

    • ...

      ...mistä apua jos opettajat pitää silmätikkuna? On aika vaikea taviksen alkaa taistelemaan tuollaista järjestelmää vastaan kun on lapsen sana vastaan opettajan sana:(

      • arpeutumat jää

        Ei lapsi pysty ajamaan oikeuksia mielivaltaista opettajaa vastaan.Muistan kuinka köyhien perheiden lapset saivat moitteita ja syytteitä siitäkin mitä eivät varmasti olleet tehneet.Varakkaiden perheiden lapset olivat opettajien suosiossa ---ehkä perhetuttuja---mutta köyhien yksinhultajien lapset----perheessä sairautta, sotaorpoutta jne.olivat huutolaispojan asemassa.Tässä maassa on paljon niitä jotka kokivat henkistä väkivaltaa lapsuuden turvattomissa oloissa


    • Gramp

      Hyvä yläastelainen (sic);
      kirjoita ihan reilusti vaan nimimerkillä "sirpa1999". Olet tonttu, mikä kuuluu tuossa iässä asiaan. Kiva, jos olet fiksu - se auttaa tulevaisuudessa. Älä kuitenkaan murehdi liikaa - ne kehut lakkaavat ihan tarpeeksi pian. Paina päälle kuin pieni apina. Soraa tulee kuitenkin niskaan, vähät siitä. Viittaa tunnilla ja haistata sinilevät pöljillä.

    • kannustus

      Lapset ja aikuisetkin tarvitsevat kehuja.
      Eräs opettaja kehui oppilasta kun oli onnistunut oppimisessa ja työskentelyssään.
      Oppilaan äiti antoi postilla palautetta asiasta ja sanoi lapsensa innostuneen lukemaan jopa kesälomallaan.
      Lapsesi on hyvä esimerkki jota tulee edelleen kannustaa. Hän itse kannustaa opettajia kun on hyvä oppilas. On niin vaikea olla kannustava aina vastaan potkiville oppilaille ja muillekin ihmisille. Opettajatkin tarvitsevat kannustusta, eikä aina häiriköiviä ja kurittomia oppilaita.

      • aavemarya

        Opettaja vastaa aikuisena ihmisenä luokkansa hyvinvoinnista. Jos osaa käyttäytyä puolueettomasti kaikkia kohtaan, se on jo luokassa yksi hyvä tekijä. Jos on aikaa kun lapsi tarvitsee neuvoa tai apua johonkin ja opettaja sitä antaa katsomatta kelloon kun menee kahvit ohi suun, siitä saa lisää pointseja lapsilta. Lapset alkavat luottamaan opettajaansa , joka ei ole vain joku ohikulkija heidän luokkansa edessä.


    • aavemary

      Mikäs siinä niin noloa on. On se kumma kun kaikesta valitetaan. On niitä hyviä oppilaita, joita koitetaan latistaakin, kun eivät satu olemaan herrojen luokkatasoa. Kun köyhemmän lapsi on välkky ja viisas se koitetaan todella pudottaa maan tasolle. Opettajat vanhempina ihmisinä ovat ovelampia kuin lapset. Monesti kiusaaminen menee niinkin pitkälle, että alaspoljetulle ei jää edes kaveria luokassa, vaan kaikki menee sinne opettajan osoittamaan ryhmään, joka tapahtuu ovelasti. Ns. uskovaiset hyljeksivät muutenkin tavallisia evankelisluterilaiseen kirkkoon kuuluvia lapsia, he ovat kuulema syntisiä, mitä pieni eka toka luokkalainen voi sanoa kun on vielä tietämätön uskonnoista, jotka ei myöhemminkään merkitse mitään.

    • Ei voi olla oikeasti totta, sano että olet provo. Ei opettajan kehujen takia kukaan kaveri toista lohduta, nyt kyllä ontuu ja pahasti. Olet joko huono trolli tai sitten vähän päästäsi pimeä.

    • ari zwag

      Mutta miten saada leipääntynyt ja huono ope pois? (Heitäkin riittää, tästä varmasti kaikki ovat samaa mieltä)

      Useissa keskusteluissa tämä kohta jää avoimeksi, mikä terkoittaa, että varsinaista opettajan työsuoritusten tarkkailua ei suomessa tästä suunnasta vielä tehdä.
      Ei haluta myöntää sitä tosi seikkaa, että toimessa on henkilöitä jotka eivät sinne syystä tai toisesta sovellu.

      Yleensä työ kuin työ, mikäli se ei suju, vaihdetaan hommaan uusi mies. Lisää keskustelua asiasta selvästi tarvitaan.

      • Hirveä nykyaika

        Nykykouluista taitaa puuttua TARKASTAJAT? kokonaan?

        Jotkut opettajat ovat aivan väärällä alalla, ja ovat todellisia kiusaajia. Ei siihen mitenkään voi puuttua. Kannattaa muuttaa toiselle paikkakunnalle vähin äänin.


    • 13+10

      Itsenäinen ihminen ei kaipaa ulkoista hyväksyntää, mutta sen hakemiseen koulu ja kasvatus opettaa, ja siksi ihminen lakkaa kuuntelemasta itseänsä. Tämä johtaa elämään, jossa tanssitaan toisten pillin ja yleisen mielipiteen mukaan, ja oma elämä unohtuu useimmilla täysin. Googlaa "Opi kuuntelemaan itseäsi" niin löydät sen nimisen kirjan, jonka avulla voit ratkaista ongelman.

    • kiusaaja lkjlkj

      www.edullinenpikavippi.com

    • MINÄTILAT.

      MINÄTILAT ERIC BERNE.
      Suuri osa päätöksistä tehdään erilaisissa Minätiloissa. Keskeisimmät minätilat ovat Aina oikeassa oleva vanhempi.-Kypsä tasapainoinen aikuinen ja Kiukutteleva lapsi.
      Ei siis ole yhdentekevää missä mielentilassa, kukin on tietämättään ja tuntemattaan Minätilojen olemassaoloa.

      Tässä löytyy tietoa Minätiloista.

      http://finta.net/peruskasitteita/
      ------------

    • Vahvalla sarkasmilla

      No luultavasti sun kakaras keskiarvo tipahtaa 9:stä 6:seen, eikä se pääse lukioon ja asuu koko loppuelämänsä sun luona tehden aina välillä keikkaa siivoojana. Ja kaikki tää koska ne pari (huom. pari, ei edes "kaikki") opettajaa kehu sitä muiden kuullen. Kyllä teiän elämä mahtaa olla rankkaa.

    • aina ke 10 +

      Meillä kaikkia lapåsia on suosittu koska he ovat kauniita, ahkeraia, loistavia koulussa keskiarvo aina ollut 10, muusta he eivät teidäkkään.
      Opettaja ihmeissään ja kehuu heitä aina luokan edessä, moittii huonoja ja jakelee jälkkäreitä.

    • Joskus isäntä

      Luokkatovereilla on alkanut jyskyttää takaraivossa, että johonkin pitäisi peruskoulun jälkeen päästä ja purkavat omaa pahaa oloaan kiusaamalla. Ihmeellisesti on heidät kasvatettu, jos toisen kehut on itseltä pois. Sano lapsellesi, että jatkaa samaan malliin. Kiusaajat ovat voittaneet, jos lapsesi alkaa alisuoriutua heidän mielikseen.

    • yksi ope =))

      Hei aloittaja,


      Hienoa, että lastasi kehutaan =)). Kannattaa varmasti ottaa yhteyttä kouluun/opettajaan ja kertoa mitä kehuminen on nyt valitettavasti aiheuttanut. Toivottavasti opettajalta/koululta löytyy oikeanlaista ammatitaitoa jatkossa hoitaa tilanne. Vaikka niin että tyttärellesi sanotaan/kehutaan kahden kesken kuinka taitava ja ahkera hän on. Yleinen kehuminen ei koskaan saisi ollakaan vertailevaa ja toisia mollaavaa. Siinä jäävät kaikki osapuolet hankalaan tilanteeseen. Tyttärelle terveisiä...jatka samaan tapaan, opiskele ja jatka viittaamista. Voimia koulunkäyntiin =))

    • yks ope =))

      Hienoa, että lastasi kehutaan =)). Kannattaa varmasti ottaa yhteyttä kouluun/opettajaan ja kertoa mitä kehuminen on nyt valitettavasti aiheuttanut. Toivottavasti opettajalta/koululta löytyy oikeanlaista ammatitaitoa jatkossa hoitaa tilanne. Vaikka niin että tyttärellesi sanotaan/kehutaan kahden kesken kuinka taitava ja ahkera hän on. Yleinen kehuminen ei koskaan saisi ollakaan vertailevaa ja toisia mollaavaa. Siinä jäävät kaikki osapuolet hankalaan tilanteeseen. Tyttärelle terveisiä...jatka samaan tapaan, opiskele ja jatka viittaamista. Voimia koulunkäyntiin =))

    • mies 73

      Kiitos niille tahoille, yhteisöille ,viranomaisille jotka saivat opettajien mielivallan murrettua .Kaikki eivät ole enään kertomassa niitä nurkassa seisottamisia ,maajussien, kunnan silmäätekevien jne. lasten suosimista mitä he tekivät vähävaraisten perheiden kustannuksella .Jäljet olisivat karmeat ,jos kaikki tulisi ihmisten tietoon

    • melkein opetusalalla

      En jaksanut lukea vastauksia...

      Kuitenkin: jos lapsesi kokee kehumisen ongelmaksi, ongelma on todellinen. Älä mitätöi sitä! Lapsen ehkä tulee oppia kestämään sitä jossakin määrin, mutta ehkä aika ei nyt ole opettelulle oikea.

      Miksi et kehtaisi/voisi laittaa viestiä opettajille, joiden kehumisen lapsi kokee kiusallisena? Sitä varten kai se WILMA (tai mikä teidän viestintäkanavanne onkaan), että sen kautta otetaan yhteyttä, jos asiaa tulee. Ja nyt sinulla on asiaa.

      Joko paljon kehuviin opettajiin suoraan tai luokanvalvojaan, joka sitten voi keskustella opehuoneessa muiden opettajien kanssa. Luottamuksellisesti tietysti. Opettajat eivät varmaan tiedä, että kehuminen voi tuntua jostakin kiusalliselta tai aiheuttaa muissa naureskelua. Varmasti he huomioivat sen ja antavat palautetta muiden kuullen hieman eri tavalla, jos vain KERROT HEILLE.

      Lapsesi tarvitsee apua, SINULTA! Ota yhteys luokanvalvojaan ja kerro hänelle lapsesi ongelma.

      Opettajat ovat tottuneet paljon "turhempiinkin" yhteydenottoihin, sitä turha pelätä. Ja mikään turhahan tuo yhteydenotto ei ole, jos pelkona on jopa se, että lapsi lakkaa viittaamasta tunnilla, kun pelkää opettajien kehuvan.

    • koulun parhaat lapse

      Meillä kaikkia lapsia on kehuttu luokan edessä ja se on todella hyvä aasia. Emme ole koskaan edes ajatelleet asiaa että se voisi olla jollekin ongelma.

      Kyllä pitää kehua jos jos lapsi on luokan paras ja antaa esimerkkiä muille kätöksessä ja muussa. Jos lapsi on paras ja ihanin lapsi koko luokassa, niin miksi ei saa kehua.

      Olisi kauheeta jos minun lapsia ei kehuta, he ovat 10 oppilaita ja koko koulun parhaita, heitä ptiää kehua jos muut ei niin minä kyllä, heidän kavereilleen ja vanhemmille sanon miten loistava meidän lapset ovat. Ei mitään onglemaa.

      • itsekäskö?

        No hui kun on suuret murheet. Ajattelisitte koulukiusattuja. Olisiko sitten parempi, jos lapsesi keskiarvo olisi 6 ja häntä kiusattaisiin ja pilkattaisiin??!!! Pitää olla tyytyväinen siihen mitä on, eikä kerätä huomiota valittamalla suureen ääneen, vaikka oikeasti saattaakin olla tyytyväinen, se vain pitää kuuluttaa kaikille.


    • opettaja minäkin

      Olen opettaja. Kehun oppilaitani aina,kun siihen on aihetta. Pidän myös huolta siitä,että luokassani ei kiusata ketään. Ihan aikuisten oikeasti.

    • Äiti 2

      Ymmärrän murheesi. Minulla lapset jo aikuisia, mutta pojallani oli myös ongelmia opettajien kanssa... vähän erilaisia. Lapsesi on ilmeisesti tyttö??? Yläasteen opettajat suosivat tyttöjä enemmän. Huomasin sen, kun ensimmäinen lapseni, tyttö, kävi koulua.

      Poikani oli hyvä oppilas, mutta eräs opettaja otti hänen "hampaisiinsa". Jos poikani sanoi sanankin oppitunni aikana vieruskaverilleen, joutui hän heti käytävään.

      Otin asian puheeksi luokanvalvojan kanssa (kyseistä opettejaa en uskaltanut lähestyä). Luokanvalvoja oli keskustellut ko. opettajan kanssa ja tämä oli sitä mieltä, että hyvän oppilaan on käyttäydyttävä kunnolla. Luokassa ei siis saa puhua mitään ylimääräistä kavereille...???

      POJALTANI VAADITTIIN SIIS "KILTIN TYTÖN" KÄYTÖSTÄ. Poikani valitti tämän opettajan tempauksista jatkuvasti kotona. Arvosanat näistä matemaattisista aineista, joita tämä opettaja opetti olivat pojallani silloin 6 - 8.

      Mutta... päivä paistaa joskus "risukasaankin.... ". Poikani meni lukioon ja arvosanat nousivat vauhdilla. Hän kirjoitti laudaturit juuri niistä aineista, joita tämä kiusaava opettaja yläasteella oli opettanut. Yo-todistuksessa useita kymppejä... matematiikka, kemia, fysiikka.

      Kahden aikuisen ja koulut läpikäyneen äitinä olen tehnyt havainnon, että opettajat eivät ymmärrä murrosikäisiä, eivät ainakaan poikia. siitä johtuu tämä hyvän käytöksen mainitseminen muiden kuullen. Hiukan psykologian opiskelua ja opettaja ymmärtäisi, että yläasteikäisiä ei voi kohdella kuten pikkulapsia.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      176
      5209
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4686
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2986
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1747
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      109
      1735
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe