Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Haaveissa Westie

tepsukka

Heippa!
Eli viimeaikoina on käyty kovin keskustelua avomiehen kanssa koiran hankinnasta, koira-rakkaana kun olen sellaista omaa karvaturria kaivannut. Avopuoliso on myös hyvin koira-rakas ja ollaankin nyt käyty keskustelua, että mikä olisi se meille sopiva rotu.

Oma haaveeni olisi westie, mutta ihan muilta koiraharrastajilta haluaisin vain saada mielipidettä rodun sopivuuteen. Olen kyllä tietenkin lukenut ja tutkinut rotua paljon, mutta haluan silti varmistaa vähän, että olen varmasti tekemässä oikeaa päätöstä.

Asumme pienkerrostalossa, melko tilavassa kämpässä taajama-alueella, mutta aika syrjässä kuitenkin. Lapsia perheessä ei toistaiseksi ole, eikä tule ainakaan pariin vuoteen olemaankaan. Mies käy töissä ja itse opiskelen, joten koiran tulisi osata olla välillä myös yksinkin. Näitä yksin olo tunteja ei paria tuntia kauempaa kuitenkaan tulisi. Kokemusta koirista löytyy molemmilta. Omassa perheessäni on aina ollut koiruuksia, ensin Norjan harmaa ja sitten perään hyvin suuren rotuskaalan omaava sekarotuinen. Miehen puolella löytyy kokemusta Cavalier King Charlesin spanielista.
Erityisesti olisin kiinnostunut aloittamaan jonkintapaista agilityharrastusta, ja tähänhän westiet käsitykseni mukaan ovat aika hyviä?

Suurin huolenaiheeni nyt on, että tuleeko kuitenkin suhteellisen pieni kokemus koiran kouluttamisesta tielle? Tämän sekarotuisen yksilön koulutin alusta loppuun itse, mutta se nyt oli helppoa, kun koira ei muuta tahdokaan kuin miellyttää ihmisiä... Toinen pelko on sitten, että itsepintasena ja ns. ärhäkkänä terrierinä alkaako toinen tekemään sitten kotona tuhoja näiden mahdollisien yksinolo tuntien aikana? Eli siis, ollaan kyllä tosi motivoituneita tähän hommaan, valmiita ottamaan vastuuta jne., mutta kuitenkin itsepintaisen terrierin kouluttaminen on vähän jotain muuta kun laiskan lupsakan seurakoiran...

Kiitos kaunis, jos jaksoit lukea ja viitsit vastata! Ja tosiaan, jos rotu on mielestänne meille väärä, niin olisi ihanaa, jos saisi sitten sopivampia rotuehdotuksia! :)

9

317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jippiiiee

      Moi. Olen vienyt kyseistä rotua ulos jo jonkin aikaa. Ennuudeltaan en tuntenut perhettä tai koiraa. Koira todella mukava tosille ihmisille, aina innoissaan kun tulen viemään ulos. Haukkuu kun ovikello soi ja toisille saman sukupuolisille (uroksille) haukkuu. Muuten koira tosi lapsirakas, pusutteleva ja innokas hauva. Kiintyy kovasti omistajaansa ja seurailee sitten perässä ja haluaa kovasti leikkiä ja huomiota. Kyseinen koira rakastaa juoksemista ja uskon että peruskoulutus on ihan tarpeeksi, riippuen mitä koiran kanssa tehdään/harrastetaan. Koira sopii hyvin ihmisille ilman aiempaa kokemusta. :)
      Toivottavasti autoin.

    • ytryttuuyuyu

      Itse omaan kettuterriereitä ja niitä käytetään paljon sekä tokossa että agilityssa. Ja oli eka koiranikin.

      Ja siinäkin rodussa olen törmännyt luuloon että terrierit on ärhäköitä.

      Ei ole..kilttejä ne on. Ainakin ketut on hyvin ihmisystävällisiä ja leikkisiä..westiet on hieman totisempia mutta minusta myös ihmisystävällisiä ja kilttejä.

      Ärhäkkys on turha väärä hokema kyse on ennemmin terhakkuudesta ja siitä että osataan laittaa rajat..eli ihan perusteet vain riittää se mikä kielletään niin kielletään ja se mikä sallitaan niin sallitaan. Johdonmukainen ja kärsivällinen koulutus riittää.

      Ja toisiin koiriin pitää totuttaa varhain omani olleet äärisosiaalisia tapauksia..eli ei saa antaa provosoida eikä provosoitua ja opetettava tapaaman sekä remmissä että ilman ja tasapainoiset kaverit ja leikki ei liian rajua. Komennettava tarpeen tullen ja elekieli tunnettava hyvin.

      Kettisten koulutuksesta helpon tekee työkoiramaisuus eli aina valmis toimimaan ja motivoituu helpolla ja pienet intensiiviset jaksot joista tekee hauskoja yhteistominnan juttuja toimii. Ei niin hankala koulutettava loppukädessä. Vapaanolossa pyrkii kauemmaksi kuin paimenkoira koska on jalostettu itsenäiseen työskentelyyn jonka kuuluu irtaantua omistajasta mutta koirani ei silti ole koskaan jättänyt minua ja maallakin pysyy irti valvomatta pihassa kaupungissa vapaanaollessa olen pitänyt ne käskyllä lähempänä enkä antanut mennä kauemmas.

      Westie on minusta energittömämpi ja hiukan vaikeampi motivoida mutta puolestaan se mikä hankaloittaa kettisten koulutusta on uteliaisuus niin westiellä sitä puolestaan ei ole niin paljon..ja kettistä helpottaa koulutuksessa leikkisyys..kun westie ei ole niin innokas..sanoisin että hieman parempikoulutteinen rotuna agilityyn/tokoon olisi kettikset mutta kyllä westietkin varmasti menee. :)

      Se miksi puhuin sekä kettiksistä että westiestä niin vaikka molemmat on terriereitä niin energiataso ja innokkuus ratkaisee koulutukseen myös.

      Mutta siis alkuun hyvä valinta toki..ja ihan varmasti menee sinulla kun vain perehdyt asiaan kunnolla terrierit vaatii kunnon peruskasvatuksen..

      Ja omani ei ole tuhonnut juurikaan mitään huushollissa yhdet hikiset ulkojalkineet..siis kettikset mutta staffi kyllä .. ;)

      Ja mikä tekee terriereistä hyvän niin omat koirani olleet aina täpöllä mukana touhuissani ja ne on ihanan seurallisia ja omaavat omankin mielipiteen sopeutuvaisia ja leikkisiä varsinkin kettikset. Westie hieman totisempi.

      Uskaltaisin sinuna päätyä myös kettikseen mutta kannattaa ajatella asioita myös eteenpäin eli totuttaa lapsiin ja seurata ettei lapset käyttäydy huonosti koira kohtaan (omaani napautti kumivasaralla lapsi päähän ja sen jälkeen pelkäsi lasta vain tosin tätä yhtä ja siltikin vain pyrki kauemmas lapsesta ja muut lapset koki kivoiksi ja jos teki pienen seikkailun niin rynti aina lasten luo ja sieltä aina löysin ressuni)ja myös kotona yksin olo aikaa kannattaa välillä pidentää jos työtilanne muuttuu..ja koiran pitää ollakin pidemåpään yksin.

      Kannattaa tutustua myös kettuihin ne kun on nykyään ihan seuraja harrastekoirinakin.

      • cvbnvbjghjk

        Harrastuksiin tosiaan kettikset parsonit jackit ja kromförländerit walesit vehnät ja kerryt sopeutuu parhaiten..agility haku tokoetc..


    • tyttö 17

      Moi. Me otettiin westie n.7 vuotta sitten ihan ekaksi koiraksi. Ei siis ollut mitään kokemusta koulutuksesta. Ja silti ihana ja kiltti tuli xd Joten ei oo mikään vaikea koira, varsinkin jos teillä jo aiempaa kokemusta. Itsepäisyys on vaan semmosta kokeilua ja se on myös aika huvittavaa. Tulee kotona aina sänkyyn viereen ja elää aika vapaata elämää, mutta jos ollaan esim kylässä ja komennetaan niin tottelee. Suosittelen tätä rotua oikeasti ! On niin huvittava persoona ja viisaskin. Kiintyy omistajaansa ja seuraa kuin varjo perässä jopa vessaan. Omia juttuja westiellä on lumessa uiminen, teeveen kahtelu, oma tahto(minä ei muut) ja pieni oveluus (jos ei vaikka sohvalla pääse tietyn henkilön syliin niin kipuaa sinne kuitenkin huomaamatta). Nauttii ulkoilusta ja onkin ihan joka sään koira (kestää hyvin koviakin pakkasia). Rakenne pieneksi koiraksi topakka ja vahva. Ei koskaan surullinen tai vihainen vaan aina silmissä tuikkii iloinen (ja viisas) katse.

    • Westie-fani

      Moi. Toivottavasti olette jo saaneet koiran tai tulette saamaan. Itse otimme westiemme ekaksi koiraksi. Hyvin on mennyt ja allergioita ei ole vielä ilmennyt. Westiemme on puolitoista vuotta vanha poika. Ei hauku paljoa, paitsi joskus koirille. Meidän koiramme ei ole koskaan tehnyt tuhoja, ja oppi myös hyvin sisäsiistiksi. Todellakin terrierin kanssa pitää olla tiukkana, jotkut yksilöt tarvitsevat todella paljon johdonmukaisuutta osa taas on helpompia. Koirallamme ei ole vielä tosiaankaan ollut mitään sairauksia, josta olen yllättynyt, mutta hyvin iloinen. Aina kun saavumme kotiin saamme hienot tervetulokomitiat. Joillekkin westieillehän tulee se bakteeri-infektio josta johtuu oranssi väri koiran tassuissa ja leuassa. Omalla sekä tuttuni koiralla sitä ei ole. Toivottavasti saitte/saatte mieluisen koiran!

    • westiefani

      Hei!
      Westie on bestie :). Oma westieni kuoli 3 kk sitten synnynnäiseen munuaisvikaan ja kun oli ensimmäinen koirani, en osannut epäillä mitään. Loppuvaiheessa se oli vaisu ja minä kun luulin, että sattuuhan sellaistakin. Mutta alusta asti on ollut leikkisä ja reipas tyttö. Erittäin iloinen ja viisas. Ruokaallergioita ei ollut eikä ihotumia, mutta syötin varmuuden vuoksi vehnätöntä ruokaa. Ruokaan suhteen oli aika nirso. Nyt meille on tulossa sijoitukseen 2 v narttu, joka on vieläkin energisempi ja reippaampi kuin edellinen koirani. Oli meillä viikon kokeilussa ja kohta puolin kotona tassuttelee westie. Erittäin kiltti ja hyvin koulutettu koira. Kulkee perässäni kuin adjutantti. Huomaan paljon eroja edelliseen koiraani: tämä ei välitä palloista, edellinen oli kova pallon perään; tämä haukkuu ulkona isoille koirille, toinen ei haukkunut niin paljon; edellinen tykkäsi saunoa, tämä on kova uimaan, saunasta taas ei välitä... Westietkin ovat niin monen lähtöön. Sanon vaan, että westie on mahtava rotu, ei mikään helppo, jos puhutaan turkinhoidosta. Allergioita ja ihottumia voi olla, mutta se on aina tapauskohtaista. Suosittelen ilman muuta vakuutuksen ottamista. FB:ssa on useita westieryhmiä, joissa saa vaihtaa ajatuksia ja kysellä.

    • piipariipa

      Agilityyn sopii joku liikkuvampi rotu. Westie on vähän jäykkäselkäinen töpöttäjä, eikä kovin hyvä hyppäämään. Muuten kyllä aivan ihana pikkukoira!

      • Hei vaan

        Olen aina luullut ja myös kaikkialta kuullut että sopivat hyvin myös agilityyn.... Hyviä ovat olleet kaikki tuntemani westiet hyppäämään. Rakastavat oikeim hyppimistä mutta varmaan tapauskohtaista.


    • roxy1

      Meilla on ollut Westie-tytto 1.5 v. ja on ollut helppo kouluttaa. Kaytiin kursseilla aluksi koska han on meillakin eka koira.

      Nukkuu kun on yksin eli se ei ole ollut ongelma. Kaikki positiiviset onkin jo muut sanoneet. Kaikenkaikkiaan kiva ja terhakka koira, aina innokas kaikkeen tekemiseen ja kuulemma yleensakin mukautuvat oman perheensa menoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1975
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1614
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1356
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1262
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    7. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      50
      1253
    8. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1246
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1212
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe