Minkälainen on hyvä salasana?

opiskelija1

Vähintään 8 merkkiä pitkä joka koostuu numeroista ja kirjaimista.

65

2815

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sellainen, joka ei tarkoita mitään. ( Esim kissa12345, Koiran nimi syntymävuosi ei ole hyviä salasanoja).

    • joopiskellut

      Voit käydä tuolla sivustolla ihmettelemässä salasanan vahvuutta https://www.grc.com/haystack.htm.

      Itse kyllä vaadin salasanan olevan vähintään 15 merkkiä, joka sisältää niin suuria kuin peniä kirjaimia, numeroita ja erikoismerkkejä esim. "0nko*TÄMÄ*hyvä!SALA5ana??".

      • kikkeliskokkelisssss

        HUOM!!: tuota sivustoa, tai mitään muitakaan samankaltaisia sivustoja ei sitten pidä IKINÄ EIKÄ KOSKAAN testata OIKEILLA salasanoilla.

        Ja niinkuin tuolla sivustollakin oikein isolla lukee "It is NOT a “Password Strength Meter.". Joten älä sitten myöskään käytä sitä siihen tarkoitukseen.

        Hyvin mahdollisesti nämä sivustot keräävät syöttämäsi salasanat tietokantaan. Jos olet syöttänyt salasanasi tuonne tai jonnekin vastaavaan niin vaihda salasanasi heti. Vaikka sivuston omistajat eivät niitä käyttäisi mihinkään pahaan niin joku krakkeri voi ne sieltä joskus onkia itselleen ja lisätä työkalupakkiin


      • jeep

        salasana on niin jyvä ettei itsekään muista,,sr hyvä se,,,


      • hyvä ja hyvä

        Salasana ei koskaan saisi sisältää minkään kielen tunnistettavia sanoja. Muuten käypä


    • joopiskellut

      Kävin piruuttani kokeilemassa ja vaikuttaahan se olevan hyvä salasana.

    • 8 merkkinen salasana riittää mutta pidempi olisi toki turvallisempi. Lisäksi kannattaa ottaa käyttöön mahdolliset lisäturva palvelut mikäli niitä on tarjolla ilmaiseksi. Esimerkiksi Gmailiin saa ilmaisen kännykkävahvistuksen.

    • t5Umkcgg

      Normaalia 128 bittistä salausta vastaa noin 25 merkkiä pitkä salasana. Kielen rakenteet kuitenkin heikentävät salasanaa ellei asialle tehdä mitään. Täysin satunnaista merkkijonoa ei tavallinen ihminen pysty muistamaan. Tärkeintä on kuitenkin huolehtia siitä ettei käytettyjä sanoja löydy sanakirjasta eikä lause ole kopioitu mistään. Sitä hyväksi viilattua ja viriteltyä salasanaa ei saa levitellä. Ei muistilapuille, varmuuskopioille tai salasanatestiin.

      Salasanojen käyttöä tulee välttää mikäli mahdollista ja käyttää avaimia. Ne ovat aina vahvoja koska niitä ei tarvitse muistaa.

      Salasanan vaikeuden tarve vaihtelee. Omalla koneella levyjen salaukseen tai varmuuskopioihin tulee käyttää "hirviösalasanaa". Sähköposti tarvitsee vain sen verran kuin tarvitaan estämään postilaatikon kaappaus. Lukemattomat vakoojat joka tapauksessa seuraavat postiliikennettä.

    • ruusunpiikki 1

      Se on paras salasana jota muut eivät tiedä.

    • 13+4

      Itse keksiessäni salasanoja keksin ensin jonkun sanayhdistelmän, joka tarkoittaa jotain, jotta muistan sen helpommin. Tyyliin "kissa pöydällä", "nainen hunnigolla", "pyy pivossa" tms. Näitä voi keksiä vaikka kuinka paljon ja sen lisäksi niitä voi muunnella, tyyliin "kissa pöydällä"->"Misse pöydällä". Tarkistuskysymys on myös helppo keksiä: "Missä lemmikki oli?"

      Sitten sanayhdistelmän voi muuntaa salasanaksi laittamalla siihen numeroita tai muuttamalla kirjaimia, esim.
      CissaB0ydala, 1K1zzApoyda11a jne. Olen huomannut, että salasanoihin ei kannata jättää perättäisiä konsonantteja, koska ne kirjoittaa helposti väärin.

      • Kannattaa välttää muutoksia, jotka muut voivat arvata, kuten L => 1.


    • merkk1

      Mulla muutama likkakaveri on ollu sen verran simppeleitä näitten salasanojen tekemisessä,et vähän aikaa tututustuessa olen kyenny arvaamaan niiden salasanan :D en tietty käyttäny väärin niitä vaan, leidin kirjautuessa oon virnuillu ja sanonu ääneen salasanan :D oli siinä ilmeessä kattomista ;D

    • huonomuistinen

      Ongelmaksi voikin koitua se että, salasana täytyisi myös kyetä itse (helposti)muistamaan ja liian montaa eri/ja/ tai monimutkaista salasanaa voi olla joissain tilanteissa hankala käyttää sekä palauttaa mieleen.
      Samoin salasanan vaihtamisessa uuteen saattaa tulla vaikeuksia etenkinkin jos
      on todella tottunut käyttämään aiempaa.

    • sdfsdfsd

      sellainen jossa on mahdollisimman paljon entropiaa ja jonka kuitenkin pystyy muistamaan ja kirjoittamaan tarvittaessa

    • "salasana" on vissiin Suomen yleisin käytössä oleva salasana. Muistan, kuinka lukiossa kaikkien ATK -ryhmien salasana oli salasana. Tämä oli vuonna 2000-2001...

      Voisin kirjoittaa Javalla luotettavan ohjelman, joka tarkistaa annetun salasanan hyvyyden tai vahvuuden ilman tietoturvariskiä, että salasana tallennettaisiin ulkopuolisen toimesta. Olisiko ketään halukas käyttämään tälläista ohjelmaa? voi lähettää yksityisviestin tai sähköpostin.

      • sdffsfddf

        Kerropa miten se ohjelma toimisi ja arvioisi salasanojen vahvuuden?


    • Lempiluomuruokasi takaperin kirjoitettuna.

      • Jos salasanasi on inaanab, tai ittaalasnuvapnemlok, vaihda se välittömästi.


      • HXq9IK4M
        jokutyyppi19 kirjoitti:

        Jos salasanasi on inaanab, tai ittaalasnuvapnemlok, vaihda se välittömästi.

        .itsämöttiläv es adhiav ,kolmenpavunsalaatti iat ,banaani no isanasalas soJ


    • kompuutteri tietää..

      mun mielestä: penis..kone ilmoitti että salasanani ei ole riittävän "pitkä" :()

      • yksjukkis

        Onks sulla liian lyhyt penis? heh Netissä on ilman salasanoja pidennysjuttuja.
        Laita vaikka penis 35cm niin kukaan ei arvaa:D


    • pekkajoo4

      Vaikka tällainen perseenreika5643

    • Ohjelma osaa mielestäni mitata vähintään kohtalaisesti salasanan voimakuuden. Netissä osoitteessa http://bluesmood.omasivu.fi on tarkemmat yhteydenotto -sekä esittelysivut ohjelmasta kiinnostuneille.

      • varma nakki

        Sinne kun salasanasi syötät niin on varmasti koko maailman tiedossa.


    • 445444

      Ei ketään tavallisten tallaajien salasanat kiinnosta.

      • htwiot32 o

        Kyllä muuten kiinnostaa. Nettipelien salasanat ainakin ovat haluttuja ja niitä hamuaville rahanarvoinen bisnes.


    • urts

      Tällainen: Lastaamalla1Satamassa2Rakkaan3maansa4kamaralla5lastaajat6harrastavat7samalla8maansa9parasta10

    • hep hep hephep

      Täs on mun salasana, se on tosi hyvä:
      fydevtvdIBNIN //%_456/(22lkj6k45551__:-.kmjihyutggcl546o´ 098765hfvk

    • Sumpsan Sulttaani

      Miten olis "naapurin kans 69"

    • Loled

      Kissa123 on huvä

    • hopi-intiaani

      en thedä

    • Syndrooma Lahti

      Katuosoite

    • eki45_

      enkerro

    • vakkalintu89jo

      Ei englannin, espanjan, saksan tai ranskankielisiä sanoja, venäjästä tai kiinasta puhumattakaan. Kun ollaan Suomessa niin ei suomenkielisiä, muussa tapauksessa ne olisivat pienen kielialueen yleisesti tuntemattomina sanoina hyviä. Islantia, liettuaa, belgian hollantia, katalaania, saamea, intiaanikieliä, eskimoa ja numeroita sanojen väliin.

      • savo vielä parempi

        Suomalaisia sanoja nimenomaan kannattaa käyttää, koska se rajoittaa melko paljon rikollisten mahdollisuuksia. Internet kun ei tunne maiden rajoja.


      • kelailija
        savo vielä parempi kirjoitti:

        Suomalaisia sanoja nimenomaan kannattaa käyttää, koska se rajoittaa melko paljon rikollisten mahdollisuuksia. Internet kun ei tunne maiden rajoja.

        Suomalaisena kannattaa ottaa huomioon suomalaiset rikolliset ja muuten vaan uteliaat. Sen takia ei omaa äidinkieltä, sitä se hullu ex ensimmäisenä yrittää.


      • joopa joo
        kelailija kirjoitti:

        Suomalaisena kannattaa ottaa huomioon suomalaiset rikolliset ja muuten vaan uteliaat. Sen takia ei omaa äidinkieltä, sitä se hullu ex ensimmäisenä yrittää.

        No käytä sitten englantia, jos tuntuu viisaammalta.


    • anasalas1

      Mulla on anasalas1 ja moni muukin on kehunut sitä fiksuksi.

      • Löytyy M.A.C. kumski

        No on se parempi kuin alkuperäinen, mut tietääkseni (afterdawn.fi muistaakseni) semmoinenkin salasanojen purkuohjelma tai -miakin on, joihin vaan on koodattu ett' tarkistaa takaperinkin.
        Sitähän se on: Arvaa mitä mä ajattelen.
        Suosittelen 15 merkkiä, slangia tai murretta mitä sanakirjoista ei löydy, erikoismerkkejä väleihin ja kyllä se "anasalas" periaatteessa käy mut EI just se!
        Katsokaa vaikka Wikipediasta tai omasta virustorjuntaohjelman avuista tai käyttöjärjestelmän (Windows v. --, Mac...) ohjetta (kai siellä on).


    • Jaa'a ...

      Riippuu käytöstä.

      Mutta itse pidän hyvänä jotakin tekstipätkää, silloin kun kyse ei ole mistään erityisen arkaluontoisesta palvelusta mihin se salasana tulee.

      TämäMinunSalasananiOnTässäNäin

      Siihen vielä jos panee pari numeroa perään, niin luulisi, että aika pitävä.

      Jos sen kirjain kerrallaan arpoo auki, on aika työläs homma. Jos sen sana kerrallaan arvuuttaisi, sittenkin on vaikea, mutta edelleenkin, mitä enempi sanoja, mitä harvinaisempia sanoja tai väärinkirjoitettuja, ja isoja kirjaimia sekaan, sen parempi. Jos suomenkielessä on noin 200 000 sanaa, niin tuon ylläolevan salasanan purkamiseksi pitäisi käydä läpi maksimissaan:

      64 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 vaihtoehtoa ja silloin yksi olisi varmasti tuo salasana. Mutta tuo määrä vielä moninkertaistuu kun ottaa mukaan erikokoisista kirjaimista saatavat variaatiot.

      Tietysti puhtaasti paras salasana siitä perspektiivistä, mikä salasana on vaikea murtaa, on tuollainen mitään tarkoittamaton mahdollisimman pitkä sotku. Mutta sellaista on ihmisen työläs muistaa, tietysti, voi aina kehittää muistisäännön ja muistaa sitten. Mutta kun salasanoja tarvitsee 20 eripalveluun ja kaikkiin mielellään erit, ei muistisääntöjen kehittelykään enää ole kovin käytännöllistä . . .

      Siksi, ihan peruspalveluihini, käytän paljon helpompia salasanoja.

    • kemiandosentti

      luultavammin sellainen mitä eivät muut arvaa

    • r25tg52 91

      Generoin salasanani ohjelmallisesti, esim:

      ?H=Obk`M6=mz4&}A
      PGSsE@EKQ1tD]}hf
      ^3!lK*ch!KK_k!j]T)Ryb
      5Um;d"b*rc=# i^W
      dX?kqfCnf!_7kggtyna@W%Ej
      l\.*Eu}pmGkm4RFq
      nspJWh@6FO,a1gQ]
      V3;\2wvJKjGL_GY(
      nhzyV "nDq[brhm#
      XaB7O)
      ]J`Pb/D"5)]AM=,M
      f@Z\3Q-1hQ\dt9^;
      z`:gZUylopMM` >-
      \Ha#o6I"lIIn %}v
      sv3J9ppDDLB?0Vz}
      SJX%>R0*H%A'k^-T
      a).-8i&5@6\,AQu/
      o5?Y1YhIxB=RLW`n
      bRu`p^`&-Oby5bX?
      im]T2-p^m"6oc"Kd

      Säilytän ne salatussa tietokannassa, joten minun ei myöskään tarvitse muistaa kuin yksi salasana - se, jolla saa avattua tietokannan.

      • 174ohtf

        Kaikki järjestelmät eivät hyväksi erikoismerkkejä. On kokemusta.

        Saunalahden järjestelmät yleensä hyväksyvät vain 8 merkkiä. Joku 1980-softa siellä käytössä. Ei kehitystä tiedossa?


    • salanainen

      Hyvä salasana on sellainen jonka muistaa, ja jota kukaan ei osaa arvata.

    • paistetut kananmunat

      Nyt meni piparjuurta väärään kurkkuun. Huh mikä tuli. Tämä on todella tuoretta, vaaleanpunaista.

    • nolikl

      Kirjoitettuna muulla kirjaimistolla kuin kuin täällä käytetty jos mahdollista.

    • uudeltamaalta

      eikös parhaat salasanat ole esim qwerty , tai tiina 123, tiinan kone 123.

    • jury

      Voihan salasana,,,,, jospa kerron sellasen niin laitatko,,,

    • sdfjjkfds

      MinäRakastanKuuttaSinistäPorkkaanaa277

      • HMm.

        Voisi mennä rikki sanakirjahyökkäyksellä


    • salasananikkari

      Esimerkiksi:
      NEOA20SPM
      (Naapurin Erkillä On Ainakin 20 Senttiä Pitkä Muna)
      Rakenna salasana jostain lauseesta, niin sitä ei kukaan pura!

    • Almost going
    • truecrypt1

      Meikä vääntelee joka palveluun salasanageneraattorilla 8-15 merkkiä pitkän salasanan aivan sekalaista tuubaa mitä ei erkkikään muista. Sitten tallennan ne salasanalla varmennettuun taulukkotiedostoon joka on lisäksi kryptatulla kiintolevyosiolla jonka saa auki tarvittaessa vain salasanalla ja keyfilellä. Näin muistettavissa on vain kaksi salasanaa. Facebookin ja muiden höpölöpösivustojen salasanoja en pidä niin tärkeinä ja ne ovat yksinkertaisempia.

      Lisäksi keittiön kaapissa on aina useampi rulla foliota sen päivän varalle jolloin mainitsemani tsydeemi ei enään mulle riitä.

    • salasana-apua

      Itse yleensä muodostan jonkun lauseen ja lisään joitakin numeroita perään.
      esimerkiksi tällä tavalla:
      Musta kissa ylitti kadun yöllä Helsingissä->MkykyH(ja jokin luku perään, vaikka siskon syntymävuosi)
      Kyseisellä tavalla on helppo muistaa salasanat vaikka lopputulos olisikin aikamoista mongerrusta.

    • BILL DOLLAR

      Paras salasana on nimenomaan sana ,ei kannata yhdistellä niitä kansakoulussa opetettuja hankalia numeroita ja merkkejä siihen . . . Lähipiiristä otat sen > eli Navetan polulta esim > Laskiampari ,länkisääret ,jurtti ,muikku ,levinnyt pärse ,lehemä yms . . .

    • juntteri3

      No itellä ilman onkelmia: välinimi ja syntymävuosi...

    • Hyvä.

      Salasana on esim. marraskuu,tai joulukuu. On niin yksinkertainen, ettei kukaan sitä keksi.

      • haappo

        Lyhytki riittää. Salasana voi olla sama eri sivustoilla. Ite muistan sen silloin helposti.


    • keksi itse älä ikin kysy tollasia täältä joku voi päästä liianki helpol sinun tietoihisi.!!

    • oehT 3102

      JOKU TUNNUS OMASTA ELÄMÄSTÄSI VÄÄRIN PÄIN JA NUMERO MYÖS VÄÄRINPÄIN JOKA LIITTYY SINUUN

    • Hiitasasunnot

      Mihin salasanaa tarvitaan? Netti on niin hidas, että kaikki tieto on vanhentunut päätyessään urkkijan ruudulle.

      • u7--kk

        Sun yksityisviestit eivät välttämättömästi vanhene välittömästi. Kysy vaikka NSA:ta. Kaikki gmail / hotmail viestit analysoidaan siellä kk-palkalla x sekunnin viiveellä.

        Miten olisi joku ryssä sun nettipankissa sähläämässä. Ilahtuisitko.


    • ukru

      Tässä on esimerkki hyvästä salasanasta, joskin jotkut Windows-palvelimet kaatuvat jos niille yrittää tämmöistä syöttää:

      z f&3,1$7v8](8_

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      2188
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      60
      2046
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1951
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe