Tietääkö kukaan mitään pätevää vastausta?
Avainlaji on siis ekosysteemin kannalta merkittävä laji, jonka häviäminen romahduttaa ravintoverkkoja.
Sateenvarjolajin suojeleminen suojelee myös monia muita lajeja ja vastaavasti sateenvarjolajin häviäminen vie mennesseen muitakin lajeja.
Mikä ero näillä siis käytännössä on? :O
Biologia: mitä eroa avainlajilla ja sateenvarjolajilla??
3
7574
Vastaukset
- Anonyymi
en ole varma, mutta oon saanu käsityksen, että avainlaji rikkoo ravinoverkkoja, koska se on monen eri eliön ravintoa jne jne. Sateenvarjolaji taas ylläpitää ekolokeroa tietyille lajeille, kuten juuri tuo valkoselkätikka, joka lahottaa puita ja näin luo ekolokeroita muille lajeille. Eli sateenvarjolajin katoaminen ei välttämättä muuta suoranaisesti ravintoverkkoa.
- Anonyymi
Avainlaji voi olla sateenvarjolaji, mutta sateenvarjolaji ei välttämättä ole avainlaji. Eli avainlajin suojelu suojelee koko ekosysteemiä ja sen ravintoverkkoa, mutta sateenvarjolajin suojelu suojelee muita lajeja, mutta sen häviäminen ei tuhoa koko ekosysteemiä.
- Anonyymi
Täällä myös asiasta lisää:
https://www.differencebetween.com/difference-between-umbrella-species-and-keystone-species/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941649
Toivotko koskaan mies...
Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.1261529Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras761345- 301262
Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta
Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne1181070Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks422991Olisin valmis salaisiin tapaamisiin
Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet46988- 21960
Olisit voinut olla...
....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n66848- 46773