Tulkinta-apua neuleohjeeseen

Apua tarvitseva!

10

3748

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -anne-

Silmukka lisätään joko neulomalla yksi silmukka kahteen kertaan (neulo silmukka oikein, mutta älä pudota sitä vasemmalta puikolta vaan neulo sama silmukka vielä uudelleen takareunastaan) tai sitten nostamalla kahden silmukan välissä kulkevan langan vasemmalle puikolle ja neulomalla myös sen (tässä tapauksessa nostettu lankalenkki kannatta 'kääntää' puikolla niin että se kiertyy, sillä muuten tähän lisäyskohtaan jää reikä). Lisäystä ei kannata tehdä ihan reunimmaiseen silmukkaan, vaan vasta sitä seuraavaan, niin on helpompaa.

• Apua tarvitseva

Anteeksi, ehkä kuvailin hieman väärin ongelmaa. En siis ymmärrä tätä kohtaa: Lisää 1x10 krs, 1x4 krs, 4x1 krs ja 8x0 krs.." Mitä siis tarkoitetaan näillä luvuilla? Mikä x mikä krs?

• -anne-

Tuo onkin vähän oudosti kirjoitettu ohje ja mielestäni silmukkamääräkään ennen ja jälkeen lisäysten ei oikein täsmää. Jos lähtötilanne on 62 s ja lisäyksiä tulee 2 x (1 1 4 8=14) =28s 62s => 90s. Kuitenkin tuossa pääntien alussa näyttäisi olevan vain 38 10 38 = 86 eli näyttäisi olevan 4 ylimääräistä silmukkaa... =(
      Mutta noin muuten käsittäisin nuo lisäykset seuraavasti: lisää yksi kerta 10 krs:n välein molempiin reunoihin, yksi kerta neljän krs:n välein mol.r., neljä kertaa yhden krs:n välein mol.r ja kahdeksan kertaa nolla krs:n välein mol.r. Itse tekisin varmaan näin: Lisäykset aina yksi silmukka molemmissa reunoissa samalla kerroksella. Ensimmäinen lisäyskerros 54 cm:n kohdalla. Sitten yhdeksän välikerrosta ja kymmenennellä kerroksella taas lisäykset. Kolme välikerrosta ja neljännellä lisäykset. Sitten lisäykset joka toinen kerros kolme kertaa ja vielä yksi välikerros. Sitten vielä lisäykset kahdeksan kertaa jokaisella kerroksella. Tässä tosiaan tulee muutama ylimääräinen silmukka, mutta toisaalta se on vain hihoihin lisää pituutta. Voit vaikka vähän mittailla työn edetessä ja verrata kaavapiirrokseen, voit sitten tarvittaessa jättää vaikka parit lisäykset pois. Toivottavasti tästä on edes jotain apua. Jos joku muu saa silmukkaluvut täsmäämään, niin auttakaa ihmeessä!

• Apua tarvitseva

Kiitos avustasi anne! Olen neulonut nyt seuraavasti nuo lisäykset:

Lisäsin 1s mol.r.
      Neuloin 9 välikerrosta

Lisäsin 1s mol.r.
      Neuloin 3 välikerrosta

Lisäsin 4s mol.r.
      Neuloin 1 välikerroksen
      Lisäsin 4s mol.r.
      Neuloin 1 välikerroksen
      Lisäsin 4s mol.r.
      Neuloin yhden välikerroksen
      Lisäsin 4s mol.r.
      Neuloin yhden välikerroksen

Eli olen tehnyt kohdan: 1x10 krs, 1x4 krs, 4x1 krs

Seuraavaksi tulisi kohta: 8x0 krs, johon kirjoitit vinkiksi:
      -kahdeksan kertaa nolla krs:n välein mol.r.
      -Sitten vielä lisäykset kahdeksan kertaa jokaisella kerroksella.

Ymmärrän sen, että lisään 8s mol.r. joka kierroksella, mutta sitä en ymmärrä montako tällaista kierrosta tulee olemaan?
      Ohjeissa lukee tämän jälkeen seuraavasti: "Kun kappaleen korkeus on 73 cm ja ota keskimmäiset pääntien 10 s apulangalle odottamaan..." Eli lisätäänkö 8s joka kierroksella siihen asti kunnes kappaleen korkeus on tuo 73cm? Hihoistahan tulee sitten valtavan pitkät.

Huh kun on vaikeaa näin vasta-alkajalla...

• Mallitilkku

Kierroksella ? Teetkö pyöröpuikoilla. Kerroksia varmaankin tarkoitat. Lisää 8 silmukkaa mol. reunoissa kahdeksalla kerroksella. Jos mitta 73 cm vajaa neulo lisäämättä kerroksia. Jos tulee pitempi ennenkuin lisäykset tehty, neuletiheys ei liene oikea. Oletko verrannut neuleesi mittoja kaavoihin. Tuossa neuleessa ei ole kovin tarkkaa nuo neulomasi kerrokset, ei haitanne lopputulosta, jos hiukan luvut heittää. Laittaisin itse ehkä vetoketjun tuohon alareunaan.

Ei tarvitse paljoa pähkäillä kun viitsii tehdä mallitilkun ennenkuin aloittaa neuleen. Olen neulonut koko ikäni käsin sekä koneella, joten kokemuksesta kirjoitan.

Onnistumisen iloa toivottaen.

• -anne-

Hei Apua tarvitseva. Nyt kuulostaa siltä, että olet lisäillyt neljää ja jopa kahdeksaa silmukkaa kerralla molempiin reunoihin. Käsittääkseni jokaisella lisäyskerroksella on tarkoitus lisätä vain yksi silmukkaa kumpaankin reunaan eli kaksi silmukkaa per lisäyskerros. Nuo välikerrokset neulotaan sitten ilman lisäyksiä ja tuossa kerrotaan montako kertaa (esim. joka toisella kerrkoksella kaksi kertaa) ja kuinka monen kerroksen välein nuo kaksi silmukkaa lisätään. Tuossa viimeisessä kohdassa siis yksi silmukka molemmissa reunoissa kahdeksalla perättäisellä kerroksella, yhteensä siis 16 s. Purkuhommiksi taitaa siis mennä, mutta toivottavasti osasin nyt selventää ohjetta. Ja jos yhtään lohduttaa, niin tuttua hommaa tuo purkaminen täälläkin = )

• Apua tarvitseva

Mallitilkku: Kerrosta tarkoitin, kirjoitin vahingossa kierroksella. Ei ollut siis ongelmaa tuossa pituuden kanssa, oli tulossa ihan oikean mittainen, en vain oikein ymmärtänyt tuota kohtaa. Mutta siis piti lisätä vain yhdet silmukat molempiin reunoihin, ei kahdeksaa silmukkaa molempiin :D Vähän vaikeaa näin alottelijalle ymmärtää mitä noissa ohjeissa aina meinataan...

Anne, juu purkuhommiksi meni :) Mutta nyt ymmärsin ja sain tämän vaiheen tehtyä! Kiitos, sinusta on ollut iso apu!

Nyt tulin seuraavaan vaiheeseen mitä pähkäilen, eli:

"Kun kappaleen korkeus on 73 cm ja ota keskimmäiset pääntien 10 s apulangalle odottamaan. Neulo sitten oikea olka 38 silmukalla. Kavenna pääntien puolella 2x1 krs välein 1 s. Kun hihansuun korkeus on 10 cm, päätä kaikki olan silmukat kerralla. Neulo vasen olka oikean peilikuvaksi."

Minulla on nyt kappaleen korkeus 73cm, silmukoita on 86. Eli neulon seuraavalla kerroksella 10s apulangalle odottamaan ja lopetan kerroksen. Tuo 38 silmukkaa on juuri se paljon jää (eli 38-10-38). Tämän jälkeen en enää ymmärrä mitä ohjeessa tarkoitetaan.Minulla on apulangalla odottamassa 10s keskellä, niin miten teen tuon kavennuksen?

Kiitos taas kerran

• -anne-

Takakappale lienee nyt tulossa. Noita niskan 10 silmukkaa ei kannata neuloa, vaan pujotat vain sen apulangan niistä silmukoista läpi ja jätät sitten odottamaan ne kun tarvitaan sitten taas kun neulotaan tuo vaalea reunus kaula-aukkoon. Olkapäät siis tosiaan neulotaan tästä eteenpäin erikseen. Takakappaleella siihen ei kovin montaa kerrosta tule. Pääntien reunassa, eli siellä langalla odottavien silmukoiden puolella kavennat sitten vielä 2 kertaa yhden kerroksen välein yhden silmukan. Itse tekisin niin, että kaventaisin kerrosten alussa kaksi kertaa sen yhden silmukan eli siihen tulisi siis yksi välikerros. Sitten vaan jatkat kutomista kunnes hihansuun puolella se suora osuus on 10 cm korkea ja sen jälkeen päätät kaikki sen puolen silmukat kerralla. Sitten siirryt neulomaan toisen olkapään ihan vastaavasti.

Kiva juttu jos olen voinut olla avuksi. Aina ei ole näin kirjallisesti helppo selittää asioita, mutta kysy ihmeessä lisää jos et saa selkoa. Itselläni helpottaa kun luen ohjeen itselleni ääneen tyyliin "kavenna pääntien puolella kaksi kertaa yhden kerroksen välein yksi silmukka". Tuon kohdan olisin kyllä itse kirjoittanut: 2x1s. 1krs välein eli kaksi kertaa yksi silmukka yhden kerroksen välein, mutta nämä on tietysti niitä makuasioita eikä mikään tapa ole varmasti sen oikeampi kuin toinenkaan.

• Apua tarvitseva

Jes, Anne kiitos :) Nyt tämänkin kohdan sain tehtyä. Ihan mahtavaa kun jaksat auttaa. Pikkuhiljaa tässä alkaa hahmottua mitä pyydetään, mutta silti aina seuraavassa kohdassa tulee ongelmia, kuten nytkin:

"Poimi takakappaleen pääntiestä yhteensä 18 s ohuemmille puikoille. Neulo ainaoikeinneuletta 3 cm ja päätä s:t. Etukappaleen pääntietä varten poimi 28 s. Neulo ainaoikeinneuletta 3 cm ja päätä s:t."

Nythän pitäisi olla molemmissa kappaleissa tuon kaula-aukon kohdalla 10s. Onko siis tarkoitus ottaa takakappaleesta vielä 8s eli 4s molemmilta puolilta, kavennetusta kohdasta?
        Ja etukappaleessa 10s lisäksi 18s eli 9s molemmilta puolila?

Miten muuten tekisit tuon yhteenneulomisen? Ohjeessa sanotaan vain "Ompele etu- ja takakappeleet sivusaumoista toisiinsa yhteen." Onko siihen olemassa jokin tietty tekniikka?

• -anne-

Ihan oikein olet tulkinnut nuo pääntien silmukoiden poimimiset. Hienoa! alat selvästi hahmottaa tuota ohjeiden tulkintaa = )
      Sen verran vielä tuosta silmukoiden poimisesta, että varsinkin etukappaleella kun tuo reuna kaartuu aika jyrkästi, kannattaa poimia silmukat niin että kaarteen jyrkimmästä kohdasta poimii silmukat vähän harvemmasta kuin suoralla osuudella. Kun silmukkamäärät on noinkin pieniä ei siinä ole kovin suurta pelivaraa, mutta jos mietit aikuisen vaatetta jossa pääntie on paljon suurempi niin siinä eron huomaa. Eli kun on kyse ns. sisäkaarteesta, niin siellä jyrkimmässä kohdassa tosiaan kannattaa vähän harventaa silmukoiden määrää niin resori muotoutuu kauniimmin. Jos sieltä poimii silmukat yhtä tiheästi kuin suoralta osuudelta, niin resori jää helposti repsottamaan vähän löysänä kun resorin edetessä kaula-aukon ympärysmitta pienenee eikä silmukoita yleensä kuitenkaan vähennetä vaan joustin vetää vaan neulosta kasaan.
      Mutta sitten tuo kappaleiden yhteen ompeleminen. Mulle se on ensinnäkin ikävin homma neulomisessa langanpäiden päättelyn lisäksi. Mutta itselleni sopivimmaksi tavaksi olen todennut kappaleiden virkkaamisen yhteen. Mulla on käytössä silmukkamerkkejä, joilla kiinnitän ensin pöydän päällä kappaleiden reunat sieltä täältä yhteen. Tähän tarkoitukseen käy myös esim. hakaneulat. Sitten vähän työstä riippuen virkkaan piilosilmukoilla joko nurjalta puolelta (kappaleet päällekkäin oikeat puolet vastakkain) tai oikealta puolelta niin, että kappaleet ovat rinnakkain esim. polven päällä. Useimmiten suosin tuota jälkimmäistä tapaa, sillä saan mielestäni mukavan litteät saumat. Toki siitä jää sitten sauman kohdalle päällipuolelle ketjusilmukkarivi näkyviin. Yksivärisessä tai tasaisen kirjavassa langassa se ei juurikaan näy tai on jopa koristeellinen, mutta raidallisessa neuleessa erottuu tietysti selvemmin kun en viitsi vaihtaa lankaa joka raidan kohdalla. Kannattaa varoa sekä venyttämästä kappaleita, että kiristämästä virkkausta. Mutta sekin hyvä puoli tässä virkkaamalla yhdistämisessä on, että jos jälki ei näytä hyvältä, niin se on tosi helppo purkaa - vetää vaan langasta niin pääsee helposti korjaamaan. Ommellun sauman purkaminen kun ei ole mitenkään mukavaa puuhaa, voin kertoa kokemuksesta. Toki ei ole mitään estettä myös ommella kappaleet yhteen (yleensä yhdistän samalla neulelangalla), mutta siihen minä en ole ollenkaan paras neuvoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      50
      2202
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      197
      2029
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      116
      1382
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1170
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      96
      982
    6. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      929
    7. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      889
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      47
      868
    9. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      33
      845
    10. Minkälaisen viestin toivoisit saavasi?

Miehelle.... Helpota vähän.
      Ikävä
      61
      746
    Aihe