Moi, olen 16-vuotias tyttö. Ongelmanani on jatkuva huono omatunto.
Mulle tulee huono omatunto melkein ihan mistä vaan. Esimerkkinä vaikka se, että nauran ystävieni kanssa. Jossain menee se "raja" nauramisessa ja riehumisessa ja kun sen ylitän, tulee kauhean huono omatunto. Tunnen myös huonoa omatuntoa iltaisin. Ihan ilman mitään syytä. Tai silloin kun ahdistaa ja tuntuu kuin kaikki romahtaisi niskaan, silloin se on esillä. Myös siitä, jos vahingossa vahingoitan/loukkaan jotain eläintä. Tosi kauan ja tosi vahvana tulee tuo tunne. Sen takia yritän olla täydellinen. Tunne voi tulla myös siitä, jos äkkään miten pulska olen tai kuinka huonoja vaatteita mulla on ja kuinka ruma olen, esim koulussa kun vertaan itseäni muihin. Välttelen tiettyjen henkilöiden kanssa puhumista tämän takia. Mulla on epäilty paniikkihäiriötä..
Oikeesti, niin järjetöntä kuin olla ja voi, ei kukaan tätä tunnu ymmärtävän. Mistä sais apua? ):
Jatkuva huono omatunto
7
2772
Vastaukset
- ahdistus ?
Ahdistus menee ohi itsestään kun on mennäkseen... Tsemppiä!
- ole oma itsesi
Veikkaan, että sinulla on myös huono itsetunto. Silloin ihminen arvostelee itseään liikaa, eikä usko ansaitsevansa hyviä asioita. Toiseksi sinulla on liian korostunut häpeän- ja syyllisyydentunne. Siihen voi vaikuttaa kasvatus ja esimerkiksi masennus pahentaa sitä. Nyt pitäisi opetella ymmärtämään, että sinä olet aivan yhtä hyvä ja arvokas kuin kuka tahansa muu ja että jokainen meistä tekee virheitä joskus ja me kaikki olemme epätäydellisiä. Ei siis pidä soimata itseään liikaa, jos ei kaikessa onnistu tai jos joskus jossain mokaa. Voimme oppia virheistämme.
Kuulostat ihmiseltä, joka on kiltti ja huomaavainen ja pyrkii miellyttämään, eikä halua olla vaivaksi. Ehkä sinun olisi hyvä oppia vähän jämäkkyytä, jotta tunnistat omat rajasi ja osaat pitää niistä kiinni. Muuten ilkeämmät ihmiset voivat käyttää kiltteyttäsi hyväksi. - siili9
Minä ymmärrän, olen ihan samanlainen. Olen jo 37-vuotias ja edelleen olen tuollainen. Minulla on äärimmäisen korkea moraali ja vaadin itseltäni paljon. Minulla on jatkuvasti syyllinen olo.
Tähän liittyy myös se, etten osaa pitää puoliani. Jos osoitan ihmisille pientäkin erimielisyyttä tai vastustusta, saan siitä niin huonon omantunnon, että päätän olla koskaan enää toimimatta siten. Niinpä sitten ihmiset ovat koko elämäni kävelleet ylitseni mennen tullen.
Samoin aina kun kuulen jonkin asian olevan huonosti, lähipiirissäni tai maailmassa ylipäätään, minusta tuntuu, että minun on tehtävä asian hyväksi jotakin. Muuten tunnen kauheaa syyllisyyttä.
Käytöksellään turvattomuutta aiheuttaneet vanhemmat, esimerkiksi alkoholistit tai muuten luonteeltaan arvaamattomat kai aiheuttavat tällaista.
Olet niin nuori, että terapiasta voisi hyvinkin olla sinulle apua. - en halua tätä enää
Voi, ihan niinkuin nuo kommentit olisivat suoraan kuin elämästäni ): Olen käynyt terapiassa ja siellä yritettiin löytää ratkaisua ongelmaan, mutta laitettiin aina vaan lähetettä isommalle taholle. Tein mielialatestin 2 krt siltä varalta jos olenkin joku "hullu" ja paikkakuntamme johtajaterapeutti jutteli kanssani, ei vaan mitään?
Joo, olen juuri sellainen ihminen joka yrittää olla huomaamaton, olen tosi ujo, vaikeaa tutustua uusiin ihmisiin ja en tosiaan halua olla vaivaksi. Esim, kerran kun isäni teki voileipiä kaikille sisaruksilleni, oli ihan hirveän vaivaantunut tunne. Tuntuu että jäin jotain velkaa, noinkin pienestä asiasta. Siskollani on ollut masennus ja se on varmaan vaikuttanut minuunkin, välillä olen tosi masentunut. Minua on myös kiusattu jonkin verran ja koska olen niin herkkä, otin sen tosi vahvasti. Tunsin sen olevan oma syyni. Kiitos vastauksista :)!! Lisää vaan :) - gfdd4
Minulla tulee samanlaisia tuntemuksia joka ikisestä asiasta mitä teen. Minulla on ollut masennusta ja stressiä jo pitkän aikaa. Ihmisiä olen aristanut melkein koko ikäni ja saanut jopa psykoosioireita joihin olen saanut lääkehoitoa. Minulla on juuri samanlaisia pelkoja että satuttaisin jotakuta tai että olen huono, kelvoton, syyllinen tai etten kuulu mihinkään. Häpeän myös ulkonäköäni, ääntäni, kasvojani, kehoani ja sisintäni. Mietin usein pahastuvatko ihmiset kun vain sanonkin heille "hei" tai puhun heille. Ei ole kivaa :(
- M12345
Itse tunnen huonoa omaa tuntoa tosi herkästi. Tällä hetkellä tunnen syyllisyyttä monesta asiasta. Olen arka ja ujo. Ei ole oikein kavereita. Kouluaikana on ollut jonkinlaista kiusaamista ja kateutta. Häpeän itseäni. En tiedä miten pääsen tästä yli. Ikäni (26) puolesta nämä häpeän tunteet ovat outoja.
Aloittajalle voisi sanoa että nuo tunteet menevät ajan kanssa ohi. :)
En tiedä ovatko nämä tunteet tavallisia enää vai pitäisikö hakeutua terapiaan. En uskalla luottaa omaan kykyyni ratkaista ongelmia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241566- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!701242- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761179Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18972Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865