Kun yritän eheyttää kovalevyä niin tulee ilmoitus että ei voi eheyttää koska levy sisältää virheitä.
Voikohan näitä virheitä jotenkin korjata tai jotain?
Yritin eheyttää levyä koska tietokone toimii todella hitaasti. Käyttis on win98SE.
Levyn eheytys
19
2290
Vastaukset
- Pasi
Suorita ennen yheytystä levyn tarkistus (scandisk) vikasitetotilassa.
Katso myös että näytönsäästäjä on kytketty pois päältä.- Tietämätön
No pitääpä tuota kokeilla. Kone ei tosiaan nyt oikein pelitä. Auttaakohan tuo levyn eheytys.
Koneessa on muistia 192Mt ja 733MHz prosessori, mutta aukaisee jotain omat tiedostot kansiota melkein 5 sekuntia. Meinaa jo tosiaan mennä hermot tuon koneen kanssa.
Korjaako tuo scandisk ne virheet vai? - Pasi
Tietämätön kirjoitti:
No pitääpä tuota kokeilla. Kone ei tosiaan nyt oikein pelitä. Auttaakohan tuo levyn eheytys.
Koneessa on muistia 192Mt ja 733MHz prosessori, mutta aukaisee jotain omat tiedostot kansiota melkein 5 sekuntia. Meinaa jo tosiaan mennä hermot tuon koneen kanssa.
Korjaako tuo scandisk ne virheet vai?Kyllä scandisk korjaa joitakin virheitä (ainakin Win98:ssa scandiskin alussa voidaan valita että korjataanko virheet automaattisesti).
Jos kovalevyssä on vikaa niin sitä ei kyllä pysty korjaamaan.
Tässä vielä muutama kohta jotka kannattaa tarkistaa:
Onko koneesi virustorjunta- ja palomuuriohjelmat päivitetty?
Onko käyttöjärjestelmäsi suojaus/turvapäivitykset asennettu WindowsUpdate:sta?
Oletko skannannut koneen vakoliluohjelmien ja kotisivukaappareiden poisto-ohjelmilla?
Ota käynnistyksestä ylimääräiset ohjelmat pois (systray, explore, virusskanneri ja palomuuri kannattaa käynnistää).
Onko ajurit päivitetty?
- Anki74
ajattelin tänne kirjoittaa kun oma koneeni ei oikein pelittänyt tai siis en päässyt edes nettiin kun tuli kirjoitus että välityspalvelinta tunnistetaan.ja kun yritin eheyttää niin se meni noin 14 prosenttia ja palasi takaisin nollaan.Rupesi jo hermot menemään kun en päässyt koneella mihinkään ja kaiken huipuksi kone meni koko ajan jumiin.Mutta tänään sain eheytettyä koko koneen ja kone toimii moiteettomasti ja ei ainakaan vielä ole jumissa onneksi.
- Tietämätön
Miten sinä sitten sait sen eheytettyä? Tuliko siinä aiemmin kun yritit eheyttää niin mitään virheilmoituksia?
- Anki74
Tietämätön kirjoitti:
Miten sinä sitten sait sen eheytettyä? Tuliko siinä aiemmin kun yritit eheyttää niin mitään virheilmoituksia?
´laitoin vaan kovalevyn eheytymään eli c asema oli minulla se ongelma se ennen meni muutaman prosentin eteen päin ja palas takaisin ja meni jumiin.Mut tänään laitoin vain eheytymään ja ihmetys oli suuri kun se pääsi ihan loppuun asti.eitullut erillistä virheilmoitusta.hermot olivat kovilla=).aluksi tuntui ettei se eheytys mene eteenpäin mut sit kun se pääsi noin 10 prosenttiin niin sit meni hyvin .
- Sama juttu
Anki74 kirjoitti:
´laitoin vaan kovalevyn eheytymään eli c asema oli minulla se ongelma se ennen meni muutaman prosentin eteen päin ja palas takaisin ja meni jumiin.Mut tänään laitoin vain eheytymään ja ihmetys oli suuri kun se pääsi ihan loppuun asti.eitullut erillistä virheilmoitusta.hermot olivat kovilla=).aluksi tuntui ettei se eheytys mene eteenpäin mut sit kun se pääsi noin 10 prosenttiin niin sit meni hyvin .
Mulla oli sama ongelma aluks ja sitte se ilmoitti ettei voi eheyttää koska koneeltani ei löydy eheytysohjelmaa...mitä siinä on voinut tapahtua? Kone lakkas muodostamatta yhteyttä nettii jas sitten oon kokeillut vaikka mitä Latasin myös F-Securen kokeiluversion palomuuriohjelmasta ja se ei installannut itseään loppuun. nyt en saa päivitettyä Windowsia (98) koska se herjaa siitä keskeneräsestä latauksesta koko ajan. Olen koittanut poistaa asennuksen monet kerrat muttei auta. Mitä voisin tehdä? (muutakuin heivata koneen menemään..)
- Anki74
Sama juttu kirjoitti:
Mulla oli sama ongelma aluks ja sitte se ilmoitti ettei voi eheyttää koska koneeltani ei löydy eheytysohjelmaa...mitä siinä on voinut tapahtua? Kone lakkas muodostamatta yhteyttä nettii jas sitten oon kokeillut vaikka mitä Latasin myös F-Securen kokeiluversion palomuuriohjelmasta ja se ei installannut itseään loppuun. nyt en saa päivitettyä Windowsia (98) koska se herjaa siitä keskeneräsestä latauksesta koko ajan. Olen koittanut poistaa asennuksen monet kerrat muttei auta. Mitä voisin tehdä? (muutakuin heivata koneen menemään..)
mulla ainakin on tälläinen kovalevyn eheytysohjelma kuin POWER DEFRAG muistaakseni löysin tän ohjelman netistä mutta se ainakin toimii.ongelmalevyaseman eheytys kesti noin 4min vaikka aluksi pelkäsin että jumiin menee niin kuin meni aiemmin.
- anki74
Anki74 kirjoitti:
mulla ainakin on tälläinen kovalevyn eheytysohjelma kuin POWER DEFRAG muistaakseni löysin tän ohjelman netistä mutta se ainakin toimii.ongelmalevyaseman eheytys kesti noin 4min vaikka aluksi pelkäsin että jumiin menee niin kuin meni aiemmin.
ainakin myös kovalevyt saa eheytettyä ottamalla halutun aseman ja painaa että tulee ominaisuudet ja työkalut ja eheyttää asema.
- minä vaan
vaikka levyn eheys on käynissä ja vaikka se aluksi menee edes takas tai siis nollille se menee kyllä ihan loppuun asti.todettu käytännössä toimivaksi.
- faktaa
Vanhoissa windows käyttiksissä on tosiaankin ongelmia eheytyksen suorittamisessa aina kun joku ohjelma käynistyy taustalla eheytys keskeytyy ja aloittaa eheytyksen alusta ja taustalla voi käynnistyä erilaisia prosesseja ja ohjelmia esim. viiden minuutin välein jolloin eheytys ei tosiaankaan pääse etenemään.
(XP käyttiksessä ehetys toimii nopeasti ja takuuvarmasti)
Ehetyksen saa tehtyä hyvin helposti kun käynnistää koneensa vikasietotilaan, jolloin käynnistyy ainoastaan käyttöjärjestelmä näyttökin näyttää hieman eri näköiseltä koska vikasietotilassa ei käynnisty kuin käyttiksen omat näytönohjaimen ajurit.
Vikasietotilaan pääsee kun koneen käynnistymisen alkaessa painelee F8-näppäintä ja valitse siiten Vikasietotila ja tekee Ehetyksen ja sen jälkeen sammuttaa koneensa ja sen saa käynnistymään sitten taas aivan normaalisti.- ANKI74
Ei ainakaan minun tarvinnut mennä vikasietotilaan kun tein eheytyksen kovalevyille.vaikka se välillä meni jonkin verran ja sen jälkeen taas eteen päin ja meni ihan loppuun asti.!
- Sama juttu
ANKI74 kirjoitti:
Ei ainakaan minun tarvinnut mennä vikasietotilaan kun tein eheytyksen kovalevyille.vaikka se välillä meni jonkin verran ja sen jälkeen taas eteen päin ja meni ihan loppuun asti.!
Joo, meni koko yö eheyttäessä, mutta meni se lopulta ohi. Mitäs sitten tarkoittaa kun samasta valikosta koitan tarkistaa ja korjata aseman, niin se ilmoittaa, että se on 10 kertaa koittanut sitä? Sitten kun klikkaa ok, alkaa se tarkastaa alusta.
- ANKI74
Sama juttu kirjoitti:
Joo, meni koko yö eheyttäessä, mutta meni se lopulta ohi. Mitäs sitten tarkoittaa kun samasta valikosta koitan tarkistaa ja korjata aseman, niin se ilmoittaa, että se on 10 kertaa koittanut sitä? Sitten kun klikkaa ok, alkaa se tarkastaa alusta.
samaisesta valikosta mistä laitoin sen eheytyksen ja jossa samassa valikossa oli tuo virheentarkistus tila se näytti ennen eheytystä ties mitä ja nyt 0.ukn aloitin sen eheytyksen niin se ilmoitti että ei voi eheyttää kun on virheitä ja scan disk korjasi ne virheet jonka jälkeen eheytys onnistui.seuraan tuota virheentarkistus numeroa.Kannattaa eheyttää kovalevyt useammin kuin kerran vuodessa.
- äläpäs
ANKI74 kirjoitti:
Jos sinun koneessasi se eheytys onnistuu, niin jonkun toisen koneessa se Ei Onnistu, vaikka Vuoden odottaisi!!!!
Eheytyksen onnistuminen riippuu täysin siitä mitä ohjelmia ihmisillän koneessa taustalla käynnistyy eheytyksen aikana ja eheytys onnistuu aina ja Kaikilla parhaiten ja nopeimmin Vikasietotilassa! - ANKI74
äläpäs kirjoitti:
Jos sinun koneessasi se eheytys onnistuu, niin jonkun toisen koneessa se Ei Onnistu, vaikka Vuoden odottaisi!!!!
Eheytyksen onnistuminen riippuu täysin siitä mitä ohjelmia ihmisillän koneessa taustalla käynnistyy eheytyksen aikana ja eheytys onnistuu aina ja Kaikilla parhaiten ja nopeimmin Vikasietotilassa!Kyllä se edelleen on asia niin että vaikka en minä mikään tietokone nero ole niin kyllä se on parempi eheyttää ilman että menee vikasietotilaan.Kun minä vielä kysyin mieheltäni tästä asiasta niin se sanoi että kyllä se eheytys on parempi tehdä ihan tavallisesti edelliseen tapaan ja se sentään on enemmän noiden koneiden kanssa ollut tekemisissä monet vuodet.Eihän sitä tiedä vaikka useimmilla tuo eheytys toimii paremmin
- Rakentelija
äläpäs kirjoitti:
Eheytyksen onnistuminen riippuu täysin siitä mitä ohjelmia ihmisillän koneessa taustalla käynnistyy eheytyksen aikana ja eheytys onnistuu aina ja Kaikilla parhaiten ja nopeimmin Vikasietotilassa!Olen kymmeniä W98 koneita eheyttänyt ja kaikki on onnistunut.
Samaa mieltä olen tuosta että vikasietotilassa eheytys onnistuu nopeiten johtuen siitä että kone lataa vain välttämättömät ohjelmat eikä ole noita taustaohjelmia häiritsemässä.
Kovalevyn koosta ja käytetystä levytilasta johtuen eheytyksen kesto on n. 0,5h - 3h.
Jos ei eheytä vikasietotilassa niin esim. näytönsäästäjä keskeyttää eheytyksen jolloin homma alkaa alusta mutta lopuksi kuitenkin pääsee loppuun asti. Keskeytyksen jälkeen alusta uudelleen alkanut eheytys pääsee aina pidemmälle ennen seuraavaa keskeytystä joten aikansa hommaa tehtyään pääsee finaaliin. - Entäs
Onko F8 ainoa mahis käynnistää kone vikasietotilassa? Ja anteeksi, tyhmä kysymys,mutta eihän MS-DOS ja vikasietotila ole sama asia..?
- mie
Entäs kirjoitti:
Onko F8 ainoa mahis käynnistää kone vikasietotilassa? Ja anteeksi, tyhmä kysymys,mutta eihän MS-DOS ja vikasietotila ole sama asia..?
se on ainoa se f8 joka menee vikasietotilaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856483
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2905454Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii984151- 522900
- 272874
- 1202093
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua472030Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘991767- 721301
PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden1591151