Mitä mieltä olette kanssa sisarista / veljistä joille sattuu silloin tällöin kirjoitusvirheitä,
jää viimmenen kirjain pois, tai lyö vahigossa viereistä kirjainta,
tarkistatko aina tekstisi,
vai lähetätkö viestin katsomatta tuliko kaikki kirjaimet kohdalleen,
lukihäiriö ei korjaannu vanhana, aina ei jaksa tarkistaa tekstiä,
Teetkö kirjoitusvirheitä ?
20
621
Vastaukset
- eenokki jr
Kun harvoin osallistuu keskustelun kirjoittamalla, niin rivikään ei omnnistu ilman lyöntivirheitä, eli teksti on tarkastettava. Jos jostain tohkeissaan kirjoittaa niin kirotushärö iskee varmimmin.
Kysy vain kuinka paljon!
Pienet kirjasimet ja paksut sormet. Jos olisi tarvis, voisin kirjoittaa kaksi kärpästä, ei kun kirjainta kerralla.- jokohan tuo on -
iskeny,,,,,
En tiijä, jokin harmittaa, ku mikkää ei enään onnistu kuin virheitten kera,
eikä ole pitkää pinnaa alkaa tehdä tarkistuksia,
ajatten vaan , koittakaa saada selvää,
tänään on erikoisen huono päivä, tulin kaupungilta, kaikki oli sekavaa, tuli mielee jopa dementia. - mojonen u
En ole vielä oppinut kirjoittamaan vaikka oppiminen onkin edistynyt aivaa viimevuosiin. Joskus huomaan tulevan väärä merkki ja kun sitä heti korjaan unohtuu usein mitä sanaa olin kirjoittamassa niin siitä johtuu pomitunen teksti. Toivoisin että joskus opin kirjoittanmaan vaan on vaikeaa kun opettajaa ei oe.
- kooällä
En mitään mieltä. Kullakin on oikeus kirjoittaa osaamisensa ja pystymisensä rajoissa. Jos sattuu virhe, niin kuin kaikille, mitä sitten. Onhan tieteellisesti tutkittu, että paljotkaan kirjoitusvirheet eivät ymmärrystä estä.
Ennen oli helpompaa täällä, kun oli esikatselun mahdollisuus.
Toisaalta, mitä pitempään täällä roikkuu, sen vähemmän kiinnnittää virheisiin huomiota.
Minäkin olin virheettömämpi ennen ensimmäistä sairauskohtausta.
Sekin kannattaisi arvostelijoiden panna korvansa taa, ja kuin sanoit, ei lukihäiriö ainakaan parane iän myötä.
Minusta on peruspikkumaista huomautella mistään kirjoitusvirheistä, ei tämä ole mikään kielikoe, vaan juttelua keskustelijoiden välillä, kukin tavallaan.- kipakka1
Ei tarvitse olle lukihäiriöinen, jos on stressaantunyt tai muuten vain väsähtänyt kirjaimia helposti putoilee sanoista pois. Joten ei syytä huoleen, kaikilta putoilee joskus kirjaimet pois.
- - sama -
kipakka1 kirjoitti:
Ei tarvitse olle lukihäiriöinen, jos on stressaantunyt tai muuten vain väsähtänyt kirjaimia helposti putoilee sanoista pois. Joten ei syytä huoleen, kaikilta putoilee joskus kirjaimet pois.
@kipakka1
Totta, minulla on tässä "konehuoneessa" näin illanhäkkärässä tapana olla melko hämärissä, ja kun sormien nokissa ei ole valoja, niin ne tahtovat eksyä vääriin näppylöihin.
Minusta tuntuu, että huomauttelijat ovat usein vastatulleita. Silloin hieman huvittaa, jos moitekommenttiinkin mahtuu kirjoittajan oma moka. Mutta vain ihan hyvällä.
- kuk-milloki
Kakki tekevät kiroitusvireitä oskus. Kylä asa tulee yleenä yymärretuksi enemmin taii sitte möhemin.
- hymyä huuleen,
kuk-milloki ,,,
toi taisi olla sun ikiomaa huumoriasi, " meni täydestä " uskothan heh,
- paraneeko se joskus
Ompas lohdullista huomata että on kohtalotovereita, tämähän on kuin vertaistukea konsanaan,
nyt uskaltaa vastailla siloin tällöin ku ei vaadita täydellisyyttä,
asiasta toiseen =
onko kukaan teistä sairastanu joskus vyöruusua,
kauhistus, se on iskeny minuun, tänään sain tietää lääkärin suusta,
kovat on roput, toivoottavasti paranee,Täällä mainittiin lukihäiriö.
Työtoverini lapsella oli lukihäiriö. Hän pärjäsi koulussa erinomaisesti, kun äiti luki hänelle läksyt - joskus minäkin.
Kertalukemisella asiat jäivät koululaisen mieleen, mutta lukemisesta ja kirjoittamisesta ei tullut juuri mitään.
Pahinta oli, että opettaja piti häntä vähä-älyisenä, ja suuri osa luokkatovereista "peesasi" opettajan reaktioita.
Työtoverini poika oli Arvo Ylpön potilaana, ja minä jouduin kerran tuuraamaan pojan äitiä. Ylppö selitti asiallisesti lukihäiriön, ja hän korosti, ettei sillä ole mitään tekemistä vähä-älyisyyden kanssa. Sen olin itsekin tajunnut; lapsihan oli terävä kuin partaveitsi. Arkkiatri Ylppö kertoi esimerkin siitä, ettei lukihäiriö estä pärjäämästä: - Jos eteenne tulee maailmankuulun professorin käsin kirjoittama teksti, jossa g ja b on kirjoitettu yhteen, edessänne on erään lukihäiriöpotilaani
kirjoitus.
Asia selvitettiin opettajan kanssa, ja tilanne luokassa korjaantui. Lapsi oli pienestä pitäen tekninen nero, ja isona hänestä tuli insinööri ja niin reilu esimies, että kaikki alaiset arvostavat ja ihailevat häntä.
- Ramoona*
Hyvin tyypillinen aikansa tapaus tuo Venlastiinan kertomus. Miten paljon onkaan vääryyttä tehty lapsille ja aikuisillekin neurologisen poikkeaman takia, laiskuuden ja huolimattomuuden nimiin on vaikeudet laitettu, jopa vähä-älyisyyden. Ennen puhuttiin sanasokeudesta, senat on sakasin. Monenlaisia häiriöitä on luokiteltu, pojilla enemmän kuin tytöillä. Suomen kielen pitkät sanat ovat omiaan lisäämään vaikeutta. Meillä pitää kuulon tarkasti erotella esim. tuli - tuuli ja kuka - kukka, nämähän ovat yleisiä hahmotusongelmia. Siskollani oli vihurirokon aiheuttama kuulon heikentyminen, ja hänelle vieraiden kielten oppiminen tuotti vaikeuksia. Erityiopetuksella ja oikeanlaisella tuella dyslektikot pärjäävät koulussa ja tämä otetaan huomioon ylioppilaskirjoituksissakin. Ruotsin hovissa on perinnöllistä dysleksiaa, ja moni nero on kärsinyt tästä , esim. Leonardo da Vinci, Albert Einstein,Thomas Alva Edison ja Walt Disney.
Otsikon kysymykseen vastaan, että yksikään viesti täällä ei ole jäänyt ymmärtämättä kirjoitusvirheiden takia, muut arvoituksellisuudet eivät aina toki avaudu. ;) Mukavaa vaan, kun käsialan näkyy, kertojan ääni kuuluu. Koneella kirjoitettaessa tulee jokaiselle näppisvirheitä, mutta on ihan tutkittukin, miten tahallaan väärin kirjoitettuja sanoja osataan lukea "oikein". Moni turhaan harmittelee viestinsä jälkeen sinne jääneitä pikkuvirheitä, muut tuskin niitä huomaisivatkaan. Ja hauskojahan nuo pianovirheet ovat...taitaa olla Kahvipirtissä opittu nimitys.
Jos vielä laittaisin joidenkin vihaaman linkin yksinkertaiseen, mutta asialliseen luki-testiin.
http://www.lukihairio.fi/fi/pikatesti?layout=quiz - *Kukkahame*
Joka kerta kun kirjoitan teen virheitä, kyllä sinne ilmestyy punaista viivaa sanan alle, ja sitten korjaan.
Ei minua täällä haittaa virheet kyllä asia selviää kun lukee koko lauseet, pienistä virheistä tulee joskus aivan hyvälle tuulelle, sillai lepposasti!
Kun tänne saakka on selvinnyt, elänyt ja kokenut en enää ala hiuksia halkomaan isommin, joillekin voi olla suurikin asia lyöntivirheet, ei minulle omista eikä toisten.
Ruoka tuoksuu ja nälkä pitää ääntä, olisikohan ruokapöytä jo katettu?
Ei tarvitse vastata kunhan kysyin ;-D. - Nea*
Sama täällä, kyllä kirjaimia jää helposti pois, varsinkin silloin, jos nopeasti kirjoittaa ja aina se sanan viimeinen kirjain.
Johtuu kait siitä, että sanoo sanan mielessään, ja kuvittelee sitten, että sekin kirjain on jo paperilla jonka jo sanoi!
Mutta kiva, että aina voi kirjaimia kätevästi lisäillä jos tekstin lukee. - Makriina ek
Minun koneessani on tekstin tarkistusmahdollisuus, kunhan vain muistaisin sitä käyttää.
- en ikkuna
Jaa mine kll ree mitä vihreitä
- Taitava
Onnelinen sinä. Joku toin voi ola hulimattomampi. Minulle ei vhreitä tule.
- Katleija
Makriina. Minullakin on se tekstin tarkistus Works tekstinkäsittelyohjelmassa, mutta ei se tule käyttöön tähän Viestialustaan suoraan kirjoittaessa.
No jos viitsisi kirjoittaa ensin tekstinkäsittelyssä, korjaisi ja sitten siirtäisi tänne. En viitsi kuitenkaan sen kautta kirjoittaa.
Olen ollut huomaavinani että tässä on erityinen herkkyys virheisiin, varsinkin korjatessa oltava aika tarkka ettei poista liikaa.- Makriina ek
Hei Kl..
Minulla on W7. Tuossa yläpalkissa on ikoni, jossa on iso A-kirjain. Siihen napsauttamalla saa käsillä olevan tekstinsä kirj-virheet näkyviin.
En vain muista käyttää sitä.
Minä en jaksa kirjoittaa hetken innoituksessa mitään ensin tekstinkäsittelyssä ja sitten siirtää tänne.
Suoraan palstalle virheineen päivineen.
- *Kukkahame*
Minun koneellani W-8 on kaikessa tekstin tarkistus, tässäkin jos 'pukki' tulee, niin ohut sahalaita punaisena ilmaisee virheellisyyden.
Vaikka helppo on korjata, niin monesti epähuomiossa tulee lähetettyä virheellisenä, vaan haitanneeko tuo.
Pienet virheet ovat hauskoja joskus, ei ne maailmoja kaada.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305822Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144374Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403247IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522961Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391559Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 661301
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321206- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161