Kysyn matkailijoiden kokemuksia siitä onko kanarialle mennessä ,kone joutunut tekemään välilaskun,ja kuinka monille näin on käynyt.Olen kuullut useammalta taholta ,että tämä on yleistynyt.Ovatko matkanjärjestäjät valinneet väärän konetyypin,jos tämä on usein (jopa enimmäkseen)toistuvaa.Vähintäänkin pitäisi matkatoimistojen sivuilla kertoa tästä,vallankin jos näin käy useammin kuin suoran lennon toteutuminen.Kertokaa vastatuulen vaikutuksista.
Välilaskut kanarian lennoilla
138
8957
Vastaukset
- LiiaLotta
Taitaa olla tosi harvinaista, yleensä kai jokin tekninen vika sen aiheuttaa. Ei ole omalle kohdalle sattunut, eikä kenellekään tutullekaan jotan yleisempää on lentää suoraan.
- Maksava asiakas
Ystäväni,joka on parhaillaan Inglesissä meni sinne viikonpäivät sitten välilaskun kautta.Tämä tapahtui Portugalin Farossa.Toinen ystäväni meni paikalle viime yönä,välilasku Farossa.Kun menimme viimeksi keväällä kanarialle,niin jo lähtiessä koneen kapteeni ilmoitti mahdollisesta välilaskusta,jolta sitten täpärästi vältyttiin.Eli se ei taida olla kovinkaan harvinaista.
- Anonyymi
Höpö, höpö tänä päivänä lentävät juuri miten sattuu. Suora lento varattu ja toki niin mutta odotettu lento koukkasi Faron kautta ja odottaa sai !
- 0-0
Tjäreborg käyttää Kanarian lennoilla Airbusia, joka ei selviydy matkasta etelän suuntaan voimakkaassa vastatuulessa. Laskeuduimme viime keväänä Portugalin omistamalle pienelle Porto Santo -nimiselle saarelle Madeirasta koilliseen. Vastatuulen vaikutusta yritettiin vähentää hyvin läntisellä lentoreitillä: Helsingistä Manchesterin pohjois- ja länsipuolelta Irlantiin, Dublinin länsipuolelta etelään.
Ei auttanut, ainakaan tarpeeksi. Lentoemäntien kuulutuksen mukaan välilaskun piti kestää noin 20 minuuttia. Jokainen tietää, että tuo oli puppua. Olimme saarella lähes minuutilleen tunnin. Matkustajat pidettiin koneessa tankkauksen ajan.
Vieressä istuneet kertoivat, että joku heidän tuttunsa oli joutunut kokemaan samanlaisen välilaskun. - Lanzan akkanen
Omalle kohdalle näin ei ole vielä käynyt. Maanantaina 28.10 Norweigianin lento teki välilaskun Faroon. Oli matkallla Las Palmasiin. Ja tuo kone oli ollut hieman yli tunnin Faron kentällä.
Ja nyt ainakin AM ilmoittaa, että on välilaskut ihan nettisivuillaan. Ainakin ne kohteet mitä katsoin. Ainakin pari kertaa on jouduttu tekemään välilasku Englantiin syystä tai toisesta.
Kerran muistan syyn olleen se, että lentohenkilökunta piti vaihtaa, koska heillä tuli lentotunnit täyteen. Tämä oli Thomas Cookilla.- ...........,,,,,,,,,
En muista mikä konetyyppi oli kyseessä mutta norskilla tultiin teneriffalta suomeen ilman välilaskua vaikka myrskyrintaman takia kone joutui koukkaamaan melko reilusti atlantin/englannin yläpuolelta.. lähdettiin ihan aikataulussa mutta Helsingissä oltiin reilu tunti myöhässä joten kohtuu iso koukkaus tuli vielä lennolle. Ihmetyttää jos noita välilaskuja olisi jatkuvasti, ne ovat lentoyhtiölle kuitenkin melkoisen iso kuluerä..
- taxitaxi
Maksava asiakas voisi itse kertoa, millä koneilla/mikä matkanjärjestäjä hänen tuttavansa ovat lentäneet.
- Maksava asiakas
Kotimaan suuntaan onkin järjestään myötäisemmät tuulet joten välilaskuriskiä ei juuri ole.
- www.SS.www
Täysin samaa mieltä 8 kertaa kanarialle lentänyt ei kertaakaan ollut väli laskua eikä ketään matkustajastia ole koskaan maininnut että olisi välilaskua ollut vaikka on yli 10 kertoja lentänyt kanarialle.Eri asia on reitti lennot
- suoria lentoja
2000-luvulla on käyty Kanarialla 10 kertaa ja aina lento on ollut suora.
Lennot AM/Finnair.
Nyt varauksessa olevalle matkalle lentoaika on FV:lle 6h 10min, joten tuskinpa siinä suunniteltua välilaskua on, noita teknisiähän ei aikatauluissa ole.- välipysädys harmitta
Tjareborgin matkoilla Turusta Las Palmasiin kone tehnyt usein välilaskun manner Espanjaan. Madrid, Cadiz jne.
- Lanzan akkanen
Täältä mä siitä luin ja kävin tsekkaa AM saitilta. Ja kyllä siellä on jossain se mainita lentotiedoissa, etä tekninen välilasku ja mm Bordeaux oli paikkana.
Lentoaika oli jotain 7h ja rapiat. Ja nämä taisi olla vuoden vaihteesta. - suoria lentoja
välipysädys harmitta kirjoitti:
Tjareborgin matkoilla Turusta Las Palmasiin kone tehnyt usein välilaskun manner Espanjaan. Madrid, Cadiz jne.
Nuo provinssilennot ovat varmaan oma lukunsa. Lennetään ehkä pienemmällä koneella ja ainakin esim. Oulusta tulee matkaakin enemmän.
- tämän tiiän
Lanzan akkanen kirjoitti:
Täältä mä siitä luin ja kävin tsekkaa AM saitilta. Ja kyllä siellä on jossain se mainita lentotiedoissa, etä tekninen välilasku ja mm Bordeaux oli paikkana.
Lentoaika oli jotain 7h ja rapiat. Ja nämä taisi olla vuoden vaihteesta.Tekninen välilasku tarkoittaa useimmiten tankkausta. Kaikilta kentiltä ei saa sopivaa polttoainetta.
- jdjdjfjfjffjfj
tämän tiiän kirjoitti:
Tekninen välilasku tarkoittaa useimmiten tankkausta. Kaikilta kentiltä ei saa sopivaa polttoainetta.
Sitä polttoainetta kaupallisiin suihkukoneisiin on tasan yhtä laatua. JET A-1
- Bensaa suonissa
En muista matkanjärjestäjää enkä sitä, olimmeko menossa Teneriffalle vai GC:lle, mutta yllättävä välilasku Lanzarotelle tuntui lähinnä vitsiltä. Että polttoaine riitti sinne, muttei perille asti. Pysähdys ei onneksi ollut kovin pitkä, ei mitään tuntia mielestäni. Tästä on jo muutama vuosi aikaa, joten aika voi kullata muistot, mutta lähinnä tuntui, että olikohan halvempaa tankata siellä, ja sen takia tuo välilasku. Tuttaville sattui kerran myös tällainen yllättävä välilasku matkalla GC:lle, tankkaus oli jossain Espanjassa tai Portugalissa. Sattuu noita siis välillä, onneksi omalle kohdalle sattunut toistaiseksi vain tuon yhden kerran.
- 0-0
" lähinnä tuntui, että olikohan halvempaa tankata siellä, ja sen takia tuo välilasku."
Tuota rohkeni joku epäillä ihan ääneen henkilökunnalle myös Porto Santossa. Vastaus oli, että polttoaine oli todella aavistuksen verran halvempaa, mutta pelkät lentokenttämaksut olivat niin korkeat, että tappiota yhtiölle tuli varmasti välilaskusta.
Mitä tulee välilaskuun Lanzarotelle, konetyypeillä on tarkat polttoainetta koskevat minimimääräykset, ja jos litkua ei ole tarpeeksi, laskeuduttava on. Polttoaineen pitää nimittäin riittää varakentälle lentämiseen siltä varalta, että kohdekenttä joudutaan yllätäen sulkemaan esimerkiksi pahan onnettomuuden takia. Näin kävi Teneriffan vanhalla kentällä vuonna 1977, kun Pan Americanin ja KLM:n jumbot törmäsivät toisiinsa kiitoradalla, ja runsaat 500 ihmistä kuoli. - suoria lentoja
Lanzalle tehtävän ad-hoc välilaskun syynä on kyllä pakko olla esim. se, että oli jokin odottamaton tilanne kohdekentällä, esim. laskeutusslotia olisi jouduttu odottamaan kiertelemällä, jolloin polttoaine-limitti olisi tullut vastaan.
Jos taasen syy oli liian tipalle lasketussa tankkausmäärässä niin kapteeni sai varmaan huutoa yhtiöltä. Sen verran kallis tuollainen "turha" lasku on. - Bensaa suonissa
suoria lentoja kirjoitti:
Lanzalle tehtävän ad-hoc välilaskun syynä on kyllä pakko olla esim. se, että oli jokin odottamaton tilanne kohdekentällä, esim. laskeutusslotia olisi jouduttu odottamaan kiertelemällä, jolloin polttoaine-limitti olisi tullut vastaan.
Jos taasen syy oli liian tipalle lasketussa tankkausmäärässä niin kapteeni sai varmaan huutoa yhtiöltä. Sen verran kallis tuollainen "turha" lasku on.Mietityttämään se vähän jäi, että mikähän se todellinen syy oli, mutta uskon, etteivät huvikseen noita välilaskuja tee, eli joku todellinen tarve sille varmasti oli. No, oli mikä oli, onneksi noita kuitenkin ilmeisen harvoin sattuu. Riittävän pitkä se lentomatka on jo muutenkin. Mutta kyllä sen kestää, kun lomalle tekee mieli.
- Anonyymi
Tankkaavat matkan varrella Espanjassa tai Portugalissa halvemman polttoaineen vuoksi.
- KokitPoisOhjaamoista
Kerran on "yllättäen" käyty Malmössa ja kerran Manchesterissa Thomas Cookin 757:lla. Molemmat paluumatkalla.
- KKK.
Jos 757 käy matkalla jossain "yllättävän vastatuulen takia", se on vale ja takana on joku muu syy. 757-200:n lentosäde on 7200 - 7600 km täydellä kuormalla. Oulusta on Las Palmasiin 5200km. Ihan reilusti pitäisi olla marginaalia. Helsingistä matkaa on vain 4700 km.
Mekin käytiin kerran Malmössa paluumatkalla Ouluun ja siellä tankattiin 24000 litraa!! Ei ollut mikään pikku täydennys siis.
- Inkeri
Kerran on tehty välilasku tankkausta varten, olikohan se Madrid, eikä siitä kerrottu etukäteen. Jonkinmoinen turvallisuusriski on pitää matkustajat koneessa tankkauksen ajan. Yksi naismatkustaja sai "hepulin" kun kerosiinin haju tuli matkustamoon
- memmus
Akat saa hepuleita tämän tästä eri syistä. Liekö sitten syy vaikka alkoholiin liittyvä....
- Anonyymi
Matkustajat pidetään koneessa välitankkauksen ajan monesta syystä. Esim. Madeiran lähellä Porto Santossa, koska siellä on Naton tukikohta eikä ihmisiä päästetä sotilasalueelle haahuilemaan.
- Akiantti
Ottamatta kantaa yksittäisiin reitteihin ja olematta asiantuntija pari juttua...
Lomalennot, riippuen järjestäjä- ja lentofirmoista, pakataan aina niin täyteen kuin mahdollista, polvet suussa -periaatteella. Matkatavaratkin painaa. Lentokoneille on määritelty maksimilentoonöähtömassa. Siihen lasketaan koneen oma massa, polttoaine ja kuljetettavat. Olenpa ollut kerran seuraamassa kuinka keltavärinen lomalento lähti Jyväskylästä. Se mittasi kyllä täysin koko kentän, ja oli sentään viileä ilma. Kuumalla ilmalla koneen suoritusarvot heikkenevät ilman harvenemisen takia (kuuma ilma "pullistuu"), se johtaa siiven huonompaan kantavuuteen ja moottoritehon pienenemiseen. Niinpä se, paljonko voidaan tankata on aina monen muuttujan varassa, kas metakkahan syntyisi jos juuri sinut jätettäisiin pois matkasta, että saadaan tankata täyteen....
Tuulet järkevillä lentokorkeuksilla saattavat olla vastaan, myötäseen tai jotenkin muuten jopa liki 100km/h, eli noin 10% koneen ilmanopeudesta. Kun peruslaskelmissa on päädytty tiettyyn ihmis- ja laukkumäärään, ei aina käytettävissä oleva lentoaika riitä operaation suorittamiseen. Koneella on oltava lentoaikaa määräkentän lisäksi vissiin ainakin kahden varakentän saaviuttamista varten.
Noista jutuista ne välilaskut lähtee (no tietty se miehistöjen työaikakin) - Unska
Olen n 20 vuoden aikana lentänyt yhtä monta kertaa eri Canarian saarille ilman välilaskuja. Tiedän niiden yleistyneen ns "halpalento yhtiöiden" koneilla. Syynä voi olla halvemman polttoaineen saaminen Pordugalista (lähdetään vajaa takillisella), tai heidän koneiden tankkeihin ei mahdu polttoainetta 6000 km lentoon (vaikea uskoa). Mutta oli syynä mikä tahansa, niin viime kädessä syyllinen on matkanjärjestäjä valitessaan lentoyhtiön. Mutta me saamme (?)matkan halvemmalla - ehkä ei?
Matkoillani (myös Thaimaa ym) on sattunut lentoyhtiöksi Finnair, Thomas Coock ja Iberia - onko siinä syy?- peikkonen
Mikä on Pordugali???
Kun ostaa halvan matkan , saa usein myös halpislentoyhtiön.
Thomas Coock? Mikä se on?
jos kirjoitetaan suomeksi, oikea nimi on Kanarian saaret. - bGGf
peikkonen kirjoitti:
Mikä on Pordugali???
Kun ostaa halvan matkan , saa usein myös halpislentoyhtiön.
Thomas Coock? Mikä se on?
jos kirjoitetaan suomeksi, oikea nimi on Kanarian saaret."oikea nimi on Kanarian saaret."
Väärin. Oikea nimi on Kanariansaaret. Osaat kuitenkin enemmän suomea kuin tuo Pordugalissa käynyt! :o) - Anonyymi
peikkonen kirjoitti:
Mikä on Pordugali???
Kun ostaa halvan matkan , saa usein myös halpislentoyhtiön.
Thomas Coock? Mikä se on?
jos kirjoitetaan suomeksi, oikea nimi on Kanarian saaret.Thomas Coock on/oli lentoyhtiö. On nyttemmin tehnyt konkurssin. Mm. TUI käytti sitä. Oli hyvä ystävällinen palvelu, uudet koneet. Harmi, että joutui lopettamaan. Paras yhtiö, jolla olen lentänyt on TunisAir - aivan mahtava palvelu. Vastavuoroon ehdottomasti huonoin on ollut Aeroflot.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Thomas Coock on/oli lentoyhtiö. On nyttemmin tehnyt konkurssin. Mm. TUI käytti sitä. Oli hyvä ystävällinen palvelu, uudet koneet. Harmi, että joutui lopettamaan. Paras yhtiö, jolla olen lentänyt on TunisAir - aivan mahtava palvelu. Vastavuoroon ehdottomasti huonoin on ollut Aeroflot.
Ihanko totta. Luuletko asian vielä 11 vuoden jälkeen kiinnostavan tuota Unskaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihanko totta. Luuletko asian vielä 11 vuoden jälkeen kiinnostavan tuota Unskaa?
Kyllä kiinnostaa. Minä palstan ainoa asiakirjoittaja ja sisällöntuottaja olen 11 vuotta odottanut vastausta viestiini. Kiitos kaikille vastanneille.
T: Unska - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä kiinnostaa. Minä palstan ainoa asiakirjoittaja ja sisällöntuottaja olen 11 vuotta odottanut vastausta viestiini. Kiitos kaikille vastanneille.
T: UnskaOletko Unska jo tutustunut Inglesin parhaaseen pihviravintola Karhuun.
Maukkaita pihvejä ja laadukkaita viinejä edulliseen hintaan saa pihviravintola Karhusta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko Unska jo tutustunut Inglesin parhaaseen pihviravintola Karhuun.
Maukkaita pihvejä ja laadukkaita viinejä edulliseen hintaan saa pihviravintola Karhusta.Olen.
Asun nykyisin vakituisesti täällä Inglesin vehreässä paratiisissa eli olen canario.
Karhu on kantapaikkani. Me canariot pidämme pihviravintola Karhussa myös meidän viikkomiitingin.
T: Unska
- Boeing
Tämä selittää ainakin Finnairin Lanzaroten lentojen välilaskuja vuodenvaihteesta eteenpäin, juttu Suomen Kuvalehdessä:
"Uudella Airbusilla on muutenkin vaikeuksia täyttää mainioksi työjuhdaksi osoittautuneen Boeingin saappaita. Siinäkin mielessä A321ER on suomalaisessa lomaliikenteessä outo lintu.
Kantamassa on suuri ero. Finnair on lentänyt B757:llä säännöllisesti yli Atlantin muun muassa Torontoon. A321ER:n toimintamatka ei riitä Atlantin ylitykseen.
Finnairin tärkeimmän tilauslentoasiakkaan Aurinkomatkojen ohjelmassa on lähempänäkin kohteita, joihin Boeingilla pääsee mutta täydellä matkustajakuormalla lentävällä A321ER:llä ei. Esimerkkejä ovat Madeiran Funchal ja Kanarian saarten Lanzarote siellä yleisesti vallitsevissa tuulissa."- ei espanjaan
Yksi kokemus Finnair uudesta koneesta - olipa upea kone, paljon tilaa joka suuntaan jne. siisti myös, kiva väritys, mutta siistinä ei pysy pitkään kun käyttävät sitä Kanarian lennoille.
Meidän Rodoksen lennolla oli uusi Airbus 321. - ei sotketa uutta
ei espanjaan kirjoitti:
Yksi kokemus Finnair uudesta koneesta - olipa upea kone, paljon tilaa joka suuntaan jne. siisti myös, kiva väritys, mutta siistinä ei pysy pitkään kun käyttävät sitä Kanarian lennoille.
Meidän Rodoksen lennolla oli uusi Airbus 321.Lähdemme tuolla koneella maaliskuun lopulla Lanzarotelle. Olemme siistiä porukkaa.
- typerälle
Ei matkatoimisot anna mitään infoa matkanjärjestäjien asioista. Eli matkatoimistolla ole mitään tekemistä lentokonetyypin kanssa.
Lentoyhtöit omistavat lentokoneet.
Ja erittäin typerä kysymys on viimeinen!!! - maritzan42
Olen lentänyt kymmeniä kertoja Kanarialle ja aina ilman välilaskuja. Mutta viime talvena kun otin pelkän lennon, niin halvin lento olisi ollut välilaskulla Saksaan ja lentoaika lähes vuorokausi, joten valitsin vähän kalliinman kotimaisen.
- bensa maksaa paljon
Olen monet kerrat lentänyt orbestilla turusta tenetiffalle ilman välilaskua.
viime vuonna kuitenkin yllättäin tuulet olivat niin kovat, että piti tehdä välilasku sevillaan. siellä tietenkin tankattiin, kuinkas muuten, onhan nesteellä suomessa kovat hinnat.
välilasku oli sen verran lyhyt, että en ehtinyt parturiin.- Minä
Olen ollut neljä kertaa lennolla, milloin on tehty välilasku Faroon ja kerran paluulennolla Malmoossa. Välilaskut kesti vaan tunnin. Kaikilla lennoilla oli kova vastatuuli, koneet olivat Thomas Cookin. Ei se välilasku ole halpaa lentoyhtiöille, eikä välilaskua tehdä sen vuoksi, että saadaan muualta halvempaa polttoainetta. Koneessa pitää olla polttoainetta esim Suomeen tullessa vielä puoleksi tunniksi, ellei pääse laskeutumaan Vantaalle jostain syystä voi vielä lentää esim Tampereelle tai Tallinnaan. Ei loppumatkaa tulla liitämällä. Menimme lokakuussa Kanarialle, varttia ennen Las Palmasia perämies ilmoitti, että koneessa olisi pitänyt olla 170 matkalaukkua mutta oli vain 70. Kuului; mitä nyt.Perämies jatkoi, puuttuvat laukut tulevat takantulevassa koneessa joka tulee 3 min perässä. Oli isompi kone mihin sopi 400 matkustajaa. Oli niin kova vasta tuuuli, olisimme joutuneet tekemään välilaskun, mutta kapteenit sopivat tämän jaon, meidän onneksi. Laukut painavat tämäkin vaikuttaa polttoaineen kulumiseen, niinkuin Akiantte kirjoittaa myös oikein asiasta.
- matias...
Joissakin maakunnista lähtevillä lennoilla (esim. Tjäreborg Tampereelta Tenerifalle) on välilasku tankkausta varten Malmössä.... Kuulin, että se olisi hintakysymys. Takaisintulo on on suora lento. Matkaa varattaessa kysytään joissakin tapauksissa, että hyväksyttekö ehdot. Välilasku lisää matka-aikaa tunnin, kuten joku täällä totesi.
- el Pekka
Haa,taisin olla sitten nimimerkin Minä kanssa samalla lennolla,jäi mieleen tuo laukkusähläys mutta hyvä että välilaskulta vältyttiin.
- hessula3
Sama kokemus Treelta T. Cookin lennolla Teneriffalle ja tak.: välilasku Malmössä, väki ulos, miehistön vaihto, tankkaus, matkustajat bookattiin takaisin, lisää tai pois Malmössä . Aikaa kului yli tunnin. Asia ilmoitettu etukäteen T-B.:lla. Kone oli kuitenkin väljemmin pakattu kuin FA.
Kummempi lennon järjestely on erään matkanjärjestäjän ilmoittamat välilaskulliset lennot Turkkiin, yli 6h ?- 321
Onkos keitä vielä ollut AM- Kanarian lennolla uusilla 321 sillä? Joidenkin tietojen mukaan 757 on enää kaksi Finnairilla ,loput poistuu alkuvuodesta.
- Ks matkailija
Olen 18 kertaa lentänyt Kanarian saarille, nyt maanantaina on 19. kerta, eikä koskaan ole tarvinnut tehdä välilaskua. Aurinlomatkoilla 14 kertaa Suomesta Hesasta ja ruotsalaisilla koneilla Tukholmasta 4 kertaa. Eli ihan kiva kun pääsee noin 6 tunnissa sinne perille. Toivottavasti nyt maanantainakin onnistuu samoin. Nähdään Kanarialla :) JESS !
- kamu
Kaksi tuntia ylimääräistä aikaa tärvääntyi menomatkaan Barcelonan kentällä. Miehistö vaihtui ja ulos ei matkustajilla ollut asiaa. (Mikä aivan ymmärrettävää).
Harmittihan se mutta unohtui nopeasti...- Välilaskut
Olin Apollomatkojen matkalla Kanarialle, lähtö 8.11.2013. Tuli välilasku Faroon. Ikävää, sillä lentämisessä on pahinta laskeutumiset ja nousut, ja aikaa kuluu. Mitenkähän sitä ennen pystyttiin lentämään suoria lentoja Kanarialle???
- 8.11.2013
Välilaskut kirjoitti:
Olin Apollomatkojen matkalla Kanarialle, lähtö 8.11.2013. Tuli välilasku Faroon. Ikävää, sillä lentämisessä on pahinta laskeutumiset ja nousut, ja aikaa kuluu. Mitenkähän sitä ennen pystyttiin lentämään suoria lentoja Kanarialle???
Olin samalla lennolla 8.11.....Eka kertaa käymäni n 20 matkalla niin tapahtui. Lentoaika ilmoitettiin olevan tuulen takia lähes 7 tuntia - sitten lisäksi tuli se tankkaus. Matka kesti n 7,40 h. Yhtiö olit Jet >Line
- Väärät koneet!
Välilaskut kirjoitti:
Olin Apollomatkojen matkalla Kanarialle, lähtö 8.11.2013. Tuli välilasku Faroon. Ikävää, sillä lentämisessä on pahinta laskeutumiset ja nousut, ja aikaa kuluu. Mitenkähän sitä ennen pystyttiin lentämään suoria lentoja Kanarialle???
"Mitenkähän sitä ennen pystyttiin lentämään suoria lentoja Kanarialle???"
Helposti! Käytettiin pitkän matkan konetyyppejä, kuten Spantaxin Convair Coronado 990A. Finnairkin piti ehdottomana vaatimuksena, että tilauslentoja varten hankitut Boeing 757:t kykenivät lentämään Suomesta Kanarialle ilman välilaskua kaikissa olosuhteissa. Niillä on itse asiassa lennetty reittilentoja Torontoon asti.
- ei hyvä
2.11.2013 Helsingistä Teneneriffelle, pohjoisen kentälle Norwegianin koneella ja välilasku Faron kentälle.
Matkalla vasta ilmoitettiin että valitettavasti joudutaan tekemään välilasku Faron kentälle tankkausta varten. - suoraan lentänyt
Ainakin Tjäreborg ilmoittaa suoraan netti sivuillaan, että syksyn ekat matkat Vaasasta lennetään 321:llä ja välilasku Malmössä. Näin menty useampana vuonna ja kun kysyntä kasvaa niin koneeksi vaihdetaan 757 jolla pystyy lentää suoraan Gran Canarialle.
Toki jos koneessa huollettavaa, niin helpompi tehdä välilasku britteihin, kun lentää suoraan Vaasaan ja jäädä sinne moneksi päiväksi odottaan varaosia ja huoltomiehiä.- 0-1
"helpompi tehdä välilasku britteihin"
Britteihin ei voi laskeutua, sillä he ovat ihmisiä. - Ghjkmm,l
0-1 kirjoitti:
"helpompi tehdä välilasku britteihin"
Britteihin ei voi laskeutua, sillä he ovat ihmisiä.Tuulet tuulet....... Tai kai se on kivempi vetää tuurilla että riittääkö perille?
- suoraan lentänyt
"0-1" voi vähän opetella sivistystä ja aloittaa sen vaikka alla olevasta linkistä!
http://fi.wikipedia.org/wiki/Britteinsaaret- 0-1
""0-1" voi vähän opetella sivistystä ja aloittaa sen vaikka alla olevasta linkistä!"
Täh? Linkissäsi selvitetään termin "Britteinsaaret" merkitys. Britteinsaaret ovat SAARIA, eivät ihmisiä. Saarilla asuvat ihmiset ovat brittejä, jotka asuvat Britanniassa. (Valtioiden nimet kirjoitetaan isolla kirjaimella, kuten sivistyneet tietävätkin.) Jos Pohjois-Irlantikin lasketaan mukaan, kysymyksessä on Yhdistynyt kuningaskunta, mitä termiä tosin ei suomessa käytetä niin paljon kuin brittien itsensä rakastamaa United Kingdomia (UK).
Britit mielellään sanovat: "I'm from the UK." Se kalskahtaa heidän korvissaan lähes yhtä komealta kuin "I'm from the US/USA" ja tuo mieleen ajan, jolloin "aurinko ei koskaan laskenut brittiläisen imperiumin yllä" — kuten he itse mielellään sanovat.
Mitä sivistykseen tulee, voin kertoa sinulle olleeni noin 35 vuotta työni vuoksi tekemisissä brittien ja englannin kielen kanssa.
- mainospäällikkö
Sanoja, pilkkuja ym. voi aina nussuttaa ja kientää, mutta kyllä nim. suoraan lentänyt kertoi totuuden. Se että onko se kieliopillisesti oikein, ei varmaan estä niitä välilaskuja Britteihin tai Ruottalaisiin tai Portugeeseihin:))
- matkailija111
ollaan lähdössä joulukuun 31 päivä teneriffalle lentoyhtiö on thomascook ja matkat varattiin tjäreborgilta ja siellä lukee että välilasku on malmössa
- reissuttaja
Olen käyny Teneriffalla 9 kertaa, GC:llä ja Madeiralla kerran. Kahdesti on lähdetty Joensuusta suoralla - kalustona näillä kahdella oli B737-700. Kertaakaan ei ole välilaskua jouduttu kokemaan.
Viime reissu tehtiinkin sit tossa pari kuukautta sesongin ulkopuolella. Koska Suomesta ei Tenelle silloin vielä lennetty, mentiin 4 lennon ja 3 välilaskun sekä koneenvaihdon tyylillä - per suunta. Meno oli JOE-HEL-AMS-MAD-TFN. Paluu taas TFN-MAD-CDG-HEL-JOE. Ei tuo paha ollu, reppumatkalaisina ei tarvinnu sitä laukkua raahata ja Helsingistä perille laskettuna nuo 3 lentoa vaihtoineen ja odotuksineen kesti vain reilun 11 tuntia pisimmän yksittäisen lennon kestäessä vain 2,5 tuntia. Sai jaloitella välillä.
Jäi polte päälle, joten joten päätettiin lähtee vaimon kanssa viettää uusivuosi Tenellä. Huhtikuun alussa kutsuu Azorit. Katotaan, tuleeko välilaskuja... - reissuttaja
reissuttaja kirjoitti:
Olen käyny Teneriffalla 9 kertaa, GC:llä ja Madeiralla kerran. Kahdesti on lähdetty Joensuusta suoralla - kalustona näillä kahdella oli B737-700. Kertaakaan ei ole välilaskua jouduttu kokemaan.
Viime reissu tehtiinkin sit tossa pari kuukautta sesongin ulkopuolella. Koska Suomesta ei Tenelle silloin vielä lennetty, mentiin 4 lennon ja 3 välilaskun sekä koneenvaihdon tyylillä - per suunta. Meno oli JOE-HEL-AMS-MAD-TFN. Paluu taas TFN-MAD-CDG-HEL-JOE. Ei tuo paha ollu, reppumatkalaisina ei tarvinnu sitä laukkua raahata ja Helsingistä perille laskettuna nuo 3 lentoa vaihtoineen ja odotuksineen kesti vain reilun 11 tuntia pisimmän yksittäisen lennon kestäessä vain 2,5 tuntia. Sai jaloitella välillä.
Jäi polte päälle, joten joten päätettiin lähtee vaimon kanssa viettää uusivuosi Tenellä. Huhtikuun alussa kutsuu Azorit. Katotaan, tuleeko välilaskuja...Korjauksia huolimattomasti kirjoitettuun tekstiin:
Kertaakaan ei ole välilaskua jouduttu kokemaan. - siis yllättävää, teknistä tms.
Viime reissu tehtiinkin sit tossa pari kuukautta SITTEN sesongin ulkopuolella.
Pahoitteluni
- Lentokokemuksia!
" helpompi tehdä välilasku britteihin"
Jaa... Näin tulee sitten lennettyä suomalaisista britteihin ja lento jatkuu välilaskun jälkeen vielä espanjalaisiin. - mie
Kyllä olemme kokeneet välilaskun tankkauksen takia. Kerran spanairilla pydähdys portugalissa, silloin oli Tre-Teneriffa kohteena.
Thomas cook. Tjäreborg kerran 2 vuotta sitten välilasku Faroon ja nyt syksyllä Jet time Apollomatkat, 25.10 tankkaus, oltiin menossa Las Palmasiin ja kun kotiin päin takaisin, niin 8.11. myös oli kone tehnyt tankkauksen, oli myöhässä noin 1,5 h. Ei kiva, ja palautetta on annettu! - PDI
Tän pitäis olla keskutelu paikka kanarian reissaajille, mutta muuta siirtynyt vittuilu linjalle, HARMI!! Meneekö tämäkin sivu pilalle??
- möörtsi
Onko totta että välilaskun / tankkauksen ajan matkustajat muka koneessa ?
Kummalta tuntuu, onko edes sallittua ?- Näin on
Kyllä se on totta, Kuopion lento kanarialle ja välilasku Madridissa, kone tankattiin ja me matkustajat istuttiin koneessa
- Reetu Sysimusta
Näin on. Lisäksi esim. vessojen käyttö on kielletty "turvallisuussyistä". Melko lailla haisee kerosiini ja siinäpä istut 2 tuntia (1/2 h laskuun, tunti tankkaukseen ja 1/2 h nousuun) pidätellen. Ja sit alkaa taas joku v*n arpakärrykaupustelu. Eipä tartte koskaan enää Thomas Cook UK:n romuihin nousta.
- ex-finski
Ei oo tarvinnut Thomas Cookin lennoilla ikinä tehdä ylimääräisiä välilaskuja:) Eikä ainakaan Vaasasta lennetä millään romuilla!!
- kulkiija
23.10.2013 Thomas Cookin lento Vaasasta Gran Canarialle teki väilaskun tankkausta varten Malmössa. Välilaskusta ilmoiettiin matkavarauksessa jo ennen lentoa. Kone oli A321. Paluumatkalla kone oli B757 ja lento Vaasaan ilman välilaskua.
- Reetu S
Näemmä G-FCLK hoidellut viime aikoina VAA-LPA -lennot. Romutettavaksi joutaisi jo tuokin sillipurkki. Onkohan ollut taas vessat tukossa ja kuinka usein?
- ex-finski
Täällä näemmä sekoitetaan kaksi eri asiaa eli ennalta ilmoitetut välilaskut ja sitten nämä ylimääräiset välilaskut. Netissä kerrotaan melkein vuosi aikaisemmin et kauden alussa Vaasasta lennetään 321 ja välilasku Malmös. Jos sitä ei halua niin kannattaa lähteä kuukautta myöhemmin reissuun.
Ainakin niissä 757 millä on lennetty Vaasasta Las Palmasiin on kaikki vessat toimineet aina!
Voihan sitä tietty ajella 4 tuntia Vantaalle ja maksaa siellä sit 2 viikon parkki maksut ja sit loman lopuksi ajaa taas 4 tuntia, jotta pääsee lentää vaikka finskillä tai norjalaisella halpayhtiöllä.. - Diego_xx
Juuri Inglesistä palanneena lennot fucking Thomas Cookilla ja matkanjärjestäjä Tjäreborg.
Meno Helsingistä, välitankkaus Farossa ja paluumatkalla Stavangerissa.
Lisäksi ylimääräisiä viivytyksiä välilaskukentillä, Farossa koneen takana Aeroflotin koneesta eturengas rikki ettei päästy heti lähtemään ja Stavangerissa veto-Zetorin puomia ei saatu kiinnitettyä. Suomalainen perämies arpoo hatusta tekosyitä, seuraavalla kerralla tulee varmaan pupu hatusta.- toinen olut
Käytiin kanssa pari viikkoa lomailemassa Playa del Inglesissä, 11.10 meno Norvairin koneella, välitankkaus Farolla. Kapteeni ilmoitti jo Helsingistä lähdettäessä että on sen verran vastatuulta että tankkaus pitää tehdä, vajaan tunnin viivytys. Takaisin tultiin Jet Timen koneella eikä välilaskua tarvittu...tosin ennen lähtöa korjattiin jotain palavaa merkkivaloa ja siinäkin meni tunnin verran... :)
Matka toimisto oli Apollo ja alun perin piti matkustaa finskin koneilla, parin viimeviikon aikana lentoyhtiö vaihtui useampaankin kertaan...mikä lienee syynä? - japsjups
toinen olut kirjoitti:
Käytiin kanssa pari viikkoa lomailemassa Playa del Inglesissä, 11.10 meno Norvairin koneella, välitankkaus Farolla. Kapteeni ilmoitti jo Helsingistä lähdettäessä että on sen verran vastatuulta että tankkaus pitää tehdä, vajaan tunnin viivytys. Takaisin tultiin Jet Timen koneella eikä välilaskua tarvittu...tosin ennen lähtöa korjattiin jotain palavaa merkkivaloa ja siinäkin meni tunnin verran... :)
Matka toimisto oli Apollo ja alun perin piti matkustaa finskin koneilla, parin viimeviikon aikana lentoyhtiö vaihtui useampaankin kertaan...mikä lienee syynä?Norvairi???
tarkoititko mitä lento yhtiötä???
NOrvegian lentää esim Oulusta suoraan Gran canarialle eikä väli laskeutumisia ole ollut koskaan.... - toinen olut
japsjups kirjoitti:
Norvairi???
tarkoititko mitä lento yhtiötä???
NOrvegian lentää esim Oulusta suoraan Gran canarialle eikä väli laskeutumisia ole ollut koskaan....Jaa katoppas oli lipsahtanut yksi R yhtiön nimeen liikaa , en ole ennen kyseisellä yhtiöllä lentänyt etkä ilmeisesti sinäkään kunnet ole moisesta kuullut. Oikea lentoyhtiön nimi oli Novair, on pienehkä ruotsalainen lentoyhtiö...ilmeisesti viisi uudehkoa konetta tällä hetkellä. Ja tosiaan alunperin lennot piti olla finskillä, pari viikkoa ennen lähtöä vaihtui ensin Norvegianiksi ja sit muutaman päivän päästä Novairiksi ja paluu lento Jet Timeksi.
- Täti
Eihän matkanjärjestäjä tiedä, mikä ilma on kun lähdet. Jos tilaat matkan kuukautta ennen ei tiedetä onko tuulta vai ei. Jos on välilasku se tulee yllättäen, johtuen esim kovasta vastatuulesta tai koneeseen tulee vika. Minulle on sattunut kolme kertaa että on tehty välilasku kaksi kertaa Faroon mennessä ja kerran takasin tullessa ruotsissa. Polttoainetta kuluu enemmän, kun kone joutuu lentään vastatuuleen. Polttoainetta pitää myös olla koneessa vielä, kun saapuu perille. Esim suomeen tullessa pitää pystyä vielä lentämään Tampereelle tai Tallinnaan, jos ei pääse jostain syystä laskeutumaan Helsinkiin. Vaikka lähtisit huomenna ei tänään vielä tiedetä joutuuko kone tekeen välilaskun, sää olosuhteen vain vaihtelevat. On väärin väittää, että esim Farossa on halvempaa polttoainetta kuin suomessa, siksi siellä muka tankataan. Mielummin minä istun koneessa, kun tiedän, että on polttoainetta tarpeeksi kuin että joudun lentään koneella, mikä pitää puhaltaa perille. Onko se nyt iso asia, kun lentokoneessa joutuu istuun tunnin pidempään.
- Miten lie Jet Time?
Tuttavalla pari reissua tälle syksylle Teneriffalle ja molemmilla kerroilla menotankkaus Belfastissa. Yhtiö Thomas Cook. Elikkä ei poikkeus vaan sääntö tuo "mahdollinen välitankkaus". Toivottavasti yhtiö muuttaa pikaisesti tuon "mahdollisen" lauseen varmasti lauseeksi jotta ei tule 1.5- 3.5 tunnin lisää matka aikaan nille, jotka sitä eivät halua. Syyslomalla matka aika oli 10.5 h. mennessä.
- TC on paras
Jet Time ja Thomas Cook on eri asia. Jälkimmäisellä uudet koneet lisätankilla.
- Aito Pohjalaanen
Eipäs nyt yleistetä sillä itse käynyt syksyn aikana kaksi kertaa Gran Canarialla ja lennot Thomas Cookilla Vaasasta eikä kertaakaan välilaskuja ja menomatka olleet 5h20min ja paluut 5h40min. Koneina uudet Airbussin A-321!
Mutta kuten on tietyt tyypit jotka haukkuvat kanariaa, niin toiset tyypit jotka mollaavat Thomas Cookia :)- tinttiis
Onko Tampereen lennoilta poistunut välilasku ,näytti ainakin 6,5 h lentoajaksi ?
- mieluummin suoraan
tinttiis kirjoitti:
Onko Tampereen lennoilta poistunut välilasku ,näytti ainakin 6,5 h lentoajaksi ?
Katsoiko kukaan Flightradaria viime viikon torstaina ja sieltä lentoa Vaasasta
Las Palmasiin?
Nämä matkustajat ovat vielä Kanarialla, mutta kone teki välilaskun Belfastiin ja oli Las Palmasin kentällä yöllä yhden jälkeen paikallista aikaa eli Suomen aikaa sivu kolmen.
Lähtö Vaasasta oli jonkin verran myöhässä.
Thomas Cookin kone oli kyseessä. - utelias kysyy
mieluummin suoraan kirjoitti:
Katsoiko kukaan Flightradaria viime viikon torstaina ja sieltä lentoa Vaasasta
Las Palmasiin?
Nämä matkustajat ovat vielä Kanarialla, mutta kone teki välilaskun Belfastiin ja oli Las Palmasin kentällä yöllä yhden jälkeen paikallista aikaa eli Suomen aikaa sivu kolmen.
Lähtö Vaasasta oli jonkin verran myöhässä.
Thomas Cookin kone oli kyseessä.Laita linkkiä kyseisestä tai muuten totean sinut trolliksi ja valehtelijaksi!!??
ps. Jos lento on ollut viime torstaina niin olettaisin lomalaisten edelleen olevan Kanarialla vai tehdäänkö sinne jo 4pv lomamatkoja?
- katkeruuttaa elämäs?
Eräillä on elämän tehtävänä haukkua Kanariaa ja Thomas Cookia, mutta eihän sille voi mitään jos elämässä ei ole muuta!
- mieluummin suoraan
Juurihan sanoin kirjoituksessani, että viime torstaina Vaasasta Las Palmasiin matkustaneet ovat vielä Kanarialla, joten heistä kukaan ei voi vielä kertoa asiaa täällä.
Miksi "utelias kysyy" sanot, että tehdäänkö sinne jo 4 päivän lomamatkoja??
Trolli en ole ja jokainen tietokonetta käyttävä osaa hakea nuo tiedot
flightradarista ja jos et koneen lentoreittiä ehdi seuraamaan,
näet esim. Las Palmasiin laskeutuneiden koneiden kentälle tuloajat
katsomalla "Load earlier flights-kohdasta".
Ja mielestäni kertominen Thomas Cookin välilaskusta ei ole Kanarian eikä
Thomas Cookin haukkumista,,,vai onko jonkun mielestä.
Jos koneen turvallisuuden kannalta pitää tehdä välilasku, silloin parempi niin.
Aiempi kirjoitukseni oli vain vastaus siihen, että Thomas Cook Vaasasta Las Palmasiin ei koskaan tee välilaskuja.
- mites norski??
Osaatko "mielummin suoraan" lukea?? Eli jos osaat niin lue erittäin hitaasti jotta ymmärrät mitä "Aito pohjalaanen" kirjoittaa.
Sen jälkeen et varmaan ihmetelle että sinua pidetään tyyppinä jolla harrastuksena haukkua Thomas Cookia päivittäin. Kun näemmä sinun toinen harrastus on kyttät netissä joka päivä näitä TC:n lentoja.- mieluummin suoraan
Sorry vaan edellinen kirjoittaja.
Oli ensimmäinen kirjoitukseni Thomas Cookista enkä tosiaan ole päivittäin
istunut täällä haukkumassa Thomas Cookia.
Vieläkin haluan tietää, mitä haukkumista tuossa kirjoituksessani on,
jos sanoin, että Thomas Cook teki välilaskun.
Ja se, miksi katsoin ko. lentoa: olen lähdössä juuri tuolla lennolla ja halusin
nähdä, lentääkö kone millaista reittiä Las Palmasiin.
Eli meneekö Etelä-Euroopan ilmatilassa vai Irlannista suoraan Las Palmasiin.
Jos haukkuisin Thomas Cookia, en valitsisi sitä aina lomamatkojeni koneeksi.
Eli satun pitämään siitä.
Tulikohan nyt selväksi:)
- mites norski??
Syytit Aitoa pohjalaasta että se valehtelee ja kirjoitus tyylisi on haukkuva ja syyttävä!!
- Jatkoa vielä lisää
Vai meinaat että koneet lentää aina samaa reittiä
- muari
Koneet lentää milloin mistäkin ei sitä etukäteen voi tietää tai mistään katsoa. Tulimme tänne 10.12olipa outo reitti, läheltä Tallinnaan, Puolaan, Italian pohjoisosan Nizza jäi vasemmalle kun lentokoneesta katsoi, manner Espanjan itäpuolelle , siitä Marokkoon ja Afrikan ranikkoa ja suoraan Las Palmasiin. Olen sentään tänne tullut yli 20 kertaa eikä ole koskaan tullut tätä reittiä. Jossain kohtaa ilmoitettiin, että on vähän kuopasta kesto 15 minä, mutta ei kannata vaihtaa suuntaa koska on kyselty monilta koneilta ja jokaisella oli kuoppia. Eipä ne paljoa haitannut ja kesti vain lyhyen ajan. Reitti oli siksi valittu kun oli tuulta sanotaan nyt vaikka vakireitillä. Onko tolla väliä mistä lentää kunhan perille pääsee. Jos ne välilaskut haittaavat täytyy pysyä kotona
Tästä on jo aikaa kauan. Menomatkalla LPA ,finskillä (MD-87) jouduttiin tekemään välilasku funchal saarelle. Paluumatka tultiinkin sitten koreasti kevyellä MD11, sen verran makeasti kevyt kone keräsi korkeutta että en meinannut nauruani pystyä pidättelemään innostukselta:D! Toista se on näitten Sharklettien aikana. Edustuskelpoista kyytiä ja tilaa on ,ergonomia toimii uudet koneet olivat vielä 2014 loppulla todella siistissä kunnossa! Hienoa Finnair:)! Kumpa pääsis vielä näkemään uuden Airbussin ohjaamon, haikeana muistelen niitäaikoja kun pääsi melkein aina kurkistamaan kun kohteliaasti vain pyysi :)
- elPekka
Thomas Cookin lento Kuopiosta Palmasiin piipahti Farossa pitkästä aikaa tankkauksella,hetki sitten lähti loppumatkalleen.
Eihän siinä,ennestäänkin myöhäinen aika saapua perille venähtää parilla tunnilla. - Jutho
Teneriffalta tulossa Norweigianilla, välilasku tankkauksen vuoksi Kööpenhaminassa. Tämä oli tiedossa jo terminaalissa ja koneessakin tiedotettiin heti.
- Higuain231
Eipä tuo nyt niin ihme ollut eilen kyseisten vastatuulien takia. Varsinkin kun tämä kyseinen lento oli tulossa Ouluun asti. Helsinkiin matkanneet pääsivät sentään vielä välilaskutta.
- lento
25.11. lento Las Palmasista Kuopioon oli tehnyt Flightradarin mukaan 2 välilaskua. Ensimmäinen Faroon, luultavasti suunniteltu lisätankkaus ja sitte toinen lasku Leipzigiin. Oliskohan ollu joku sairastapaus?
- ThomasKokkaa
Thomas Cook on paras!
- suoraavaa
Dc3- eka välilasku..ja suoraa pannuu:
Mitä välii..thomas cook on paras..lentoyhtiö- PEPEPEPEPE3
Thomas Cook tarjoaa mahdollisuuden päästä kanarialle kohtuuhintaan!
- Pannua
Mitä se tuomas kokkaa, tuleeko omeletti
- Pipita
Viimeksi oli kanaa punaviinikastikkeessa!
- ThomasKokkaa
Kait niitä nykyään harvemmin tehdään, kun sekä finnairilla että thomas cookilla ovat uudet winglet A321 käytössä. Nykypäivänä luulisi enemmänkin teknisen vian tai todella kovan vastatuulen olevan syynä. Toki en tiedä näistä pilipali yhtiöistä jota esim. finnmatkat käyttää.
- inversio
Nuo wingletit on vissiin jo kaikissa koneissa iästä riippumatta,
- Winglets
Winglettejä ei ole kaikissa Finnairin A321 koneissa, vain uudemmissa (A321-231). Sama juttu muillakin.
Lanzarote Arrecife Airport on sellainen mistä ei voi lähteä A321 Wingletillä aivan täydellä kuormalla/täysin tankein ja jos on reilu vastatuuli, niin paluumatkalla välilasku ja tankkaus. Koska paluulento on myöhään illalla/alkuyöstä, niin kotona entistä väsympänä tunnin pari myöhemmin.
Muilla Kanarian kentillä ei normaalisti ole tarvetta välilaskuun em. konetyypillä. - Jepetius21
Hmm mielenkiintoista. Osaatko sanoa mistä johtuu tuo Arrecife juttu? Lyhyempi kiitorata vai? Olen finnairin b757 käynyt siellä joissa ei vielä silloin ollut winglettejä.
- Jompikumpi
B757 oli ärhäkämpi lähtemään, joten sille riitti täydellä kuormalla lyhyempi kiitorata kuin taloudellisemmalle A321lle. On myös esitetty että johtuisi kentän pintapaineen kestosta (päälaskutelineissä 8 vrt 4 pyörää).
http://www.lanzaroteinformation.com/content/chamber-commerce-calling-lanzarote-runway-extension
Tässä jutussa lähinnä kiitotien pituus on se ongelma. - ThomasCook33
Hmm melko outo juttu, nimittäin Thomas Cookin A321ER koneet ovat tuntuneet erittäin tehokkailta moottoreiltaan. Verrattuna vaikkapa Norskin B737 joka oli pettymys kiihdytysvoimassa.
- Taloudellisuudentakia
Kapun mietteet
https://www.finavia.fi/fi/tiedottaminen/ajankohtaista/2014/kaksi-elakelaista-kone-ja-kapteeni/
Kiihdytystarve riippuu kentästä, kuormasta ja kelistä, useinhan se on sellaista leppoisen tuntuista kiihdytystä ja nokka ylös...
Reippaimman kiihdytyksen lentokoneen kyydissä itse olen kokenut B757 kyydissä Madeiralla, kun kenttä oli vielä lyhyt (n. 2km), silloin kiitoradan päässä jarrut kiinni ja "hanat auki" niin että koko kone tärisi ja sitten menoksi... (suora lento HEL ja täysi kuorma). Nykyisellä A321ERllä tulisi välilasku em. tapauksessa, kuten aikanaan DC9/MDxx koneiden. - TietoaOn
Taloudellisuudentakia kirjoitti:
Kapun mietteet
https://www.finavia.fi/fi/tiedottaminen/ajankohtaista/2014/kaksi-elakelaista-kone-ja-kapteeni/
Kiihdytystarve riippuu kentästä, kuormasta ja kelistä, useinhan se on sellaista leppoisen tuntuista kiihdytystä ja nokka ylös...
Reippaimman kiihdytyksen lentokoneen kyydissä itse olen kokenut B757 kyydissä Madeiralla, kun kenttä oli vielä lyhyt (n. 2km), silloin kiitoradan päässä jarrut kiinni ja "hanat auki" niin että koko kone tärisi ja sitten menoksi... (suora lento HEL ja täysi kuorma). Nykyisellä A321ERllä tulisi välilasku em. tapauksessa, kuten aikanaan DC9/MDxx koneiden.Ja höpö höpö. Älä tule tänne jauhamaan paskaa
- TietosiOli
TietoaOn kirjoitti:
Ja höpö höpö. Älä tule tänne jauhamaan paskaa
Jauha keskenäsi tietosi paskasi. Sitten kun helpottaa perehdy aiheeseen.
- rrrronaldo
Kai näistä nykyisistä yhtiöistä eniten norwegian joutuu välilaskuja tekemään.
- elpipita
Pidetään ketju ylhäällä!
- taxitaxi
Miksi? Koska sinun trollausketju kyseessä?
- kake007
Viimeksi kävi näin joskus 80-luvulla muistaakseni. Paluulennolla välilasku Frankfurtissa, jossa odotellessa syöminen ja ryyppääminen meni jonkun (matkanjärjestäjä tai lentoyhtiö) piikkiin.
- Maksaja
Finnair teki välilaskun Faroon silloin, kun lensi Super Caravellella eli n. 35 vuotta sitten. DC-8:lla ja sittemmin DC 10:llä lennettäessä ei välilaskuja tarvittu kuin poikkeustapauksessa.
- Välilaskulla
Ehkä kohdallesi, mutta näin on käynyt tänäkin talvena usein.
Esim. Lanzarotelta AY978 19.3 Välilasku Bordeauxissa ja sama tiedossa 26.3.
Johtunee lyhyestä kiitoradasta tai kentän kestosta.
Tämä koko kysymys on aiheeton. Se välilasku ei vaikuta yleisesti ottaen asiakkaan lomaan. Korkeintaan tunti viivästystä ja pitää vaan sen perseensä penkissä senkin ajan ja ajattelee kauniita.
- Canario63
Juuri näin. Junteilla on vaan niin kova kiire syömään makkaraperunoita, kaalikääryleitä ja muusia suomikapakkaan.
Suomalaisilla junteilla pitäisi olla joku karenssi jonka he joutuvat viettämään Palmasin kentällä, vaikka pari päivää.
Loppuisi turha lomauho joka sitten jatkuu netissä kun ollaan tietävinään kaikki kanarian asioista. - Maailmanmatkaaja39
Canario63 kirjoitti:
Juuri näin. Junteilla on vaan niin kova kiire syömään makkaraperunoita, kaalikääryleitä ja muusia suomikapakkaan.
Suomalaisilla junteilla pitäisi olla joku karenssi jonka he joutuvat viettämään Palmasin kentällä, vaikka pari päivää.
Loppuisi turha lomauho joka sitten jatkuu netissä kun ollaan tietävinään kaikki kanarian asioista.Totta. Juntit istuu yli 6h lentokoneessa jotta pääsevät Kuparipannuun syömään 14 euroa maksavan kaalikääryleen tai pirun kallista pizzaa kera 3,50 maksavan kaljan. Ihan kuin noita ei suomesta saisi. Täytyy heitä kuitenkin ymmärtää. Jos maha on tottunut pizzaan ja kaalikääyleisiin, se saattaa mennä sekaisin jos tutustuu paikallisiin ruokiin. Toisin on meillä maailmanmatkaajilla.
- Tullaantaas
Maailmanmatkaaja39 kirjoitti:
Totta. Juntit istuu yli 6h lentokoneessa jotta pääsevät Kuparipannuun syömään 14 euroa maksavan kaalikääryleen tai pirun kallista pizzaa kera 3,50 maksavan kaljan. Ihan kuin noita ei suomesta saisi. Täytyy heitä kuitenkin ymmärtää. Jos maha on tottunut pizzaan ja kaalikääyleisiin, se saattaa mennä sekaisin jos tutustuu paikallisiin ruokiin. Toisin on meillä maailmanmatkaajilla.
Joo, syödään mitä vaan parhaalta maistuu. Lomailijoilla kun on rahaa niin ei tarvitse välittää ruuan ja juoman hinnasta. Kuparipannussakin käydään ehdottomasti. Kun on käyty aina kymmenillä reissuilla, niin ei varmasti jätetä yhdelläkään reissulla väliin. Ensikauden alkupuolella kun tullaan testaan nekin kaalikääryleet ovatko varmasti samanlaista Suomessa. On yleensä tullut oltua grilli-illassa tai otettua pihviruokaa. Ei ole kertaakaan sattunut vielä ennalta ilmoittamatonta välilaskua. Aiemmin lensivät koneet monesti alla kuudessa tunnissa jopa maakunnasta. Nyt on viimeiset reissut madellut yli 6,5 tuntia Helsingistä. Taitavat Norskillakin säästää.
- Junttieväät
Canario63 kirjoitti:
Juuri näin. Junteilla on vaan niin kova kiire syömään makkaraperunoita, kaalikääryleitä ja muusia suomikapakkaan.
Suomalaisilla junteilla pitäisi olla joku karenssi jonka he joutuvat viettämään Palmasin kentällä, vaikka pari päivää.
Loppuisi turha lomauho joka sitten jatkuu netissä kun ollaan tietävinään kaikki kanarian asioista.Muuten hyvä, mutta välilasku tulee paluulennolla, mutta pääsehän sitä suomikapakkaan suomessakin.
Miksi tämä kuparipannu/suomikapakka soopa piti tähänkin ketjuun sekoittaa? - Köyhä.matkailija
Junttieväät kirjoitti:
Muuten hyvä, mutta välilasku tulee paluulennolla, mutta pääsehän sitä suomikapakkaan suomessakin.
Miksi tämä kuparipannu/suomikapakka soopa piti tähänkin ketjuun sekoittaa?En tiedä, mutta onko se totta että Kuparipannu on kallein suomalaisaravintola Inglesissä?
Olut on kuulemma kuparipannussa 3,5 kertaa kalliimpaa kuin muualla ja jopa yhdelle kaalikääryleelle tulee hintaa neljätoista euroa?
Jos totta on niin jätämme tuon baarin väliin. Onkohan Puertossa yhtä kalliita suomalaisravintoloita kuin Inglesissä? - tiedoistakiitollinen
Junttieväät kirjoitti:
Muuten hyvä, mutta välilasku tulee paluulennolla, mutta pääsehän sitä suomikapakkaan suomessakin.
Miksi tämä kuparipannu/suomikapakka soopa piti tähänkin ketjuun sekoittaa?Kyllä kanarialaisten ravintoloiden tiedot ja hintatiedot kuuluvat kanariansaaret-palstalle
- Pannussakajahtaa
tiedoistakiitollinen kirjoitti:
Kyllä kanarialaisten ravintoloiden tiedot ja hintatiedot kuuluvat kanariansaaret-palstalle
Meinaat sitten tuputtaa kaalikääryleitäsi joka keskusteluun?
- peelo3555
Ite menen San Agustiniin syömään hampurilaista!
- Boeing
Finnair joutunut aina tekemään välilaskun, kun poisti Boeing koneet käytöstään. Ihmeellinen nazi yhtiö tuo finnair nykyään.
- TRTrttrtrtr
Niimpä. Ylistetään suomea ja saksaa. Hyi helvetti sentään.
- suoralento
Se oli sinun luloasi. Ei toteutunut onneksi.
- jartsa2
Juuri helmikuussa lentoemäntä kertoi, että Lanzaroten paluulennoissa voi Finskillä olla paluumatkalla tekninen välilasku esim. Nizzassa kun lähdetään täydellä koneella tuulten takia kohti vuoria (pohjoista). Etelään (merelle) lähtiessä voidaan tankata riittävästi.
- Anonyymi
Tjäreborgin lento 20.11.2021 Las Palmasiin oli 16 h. myöhässä. Ei kuitenkaan välilaskua. Jokin tietokonevika. Aamulento lähti lopulta keskiyöllä. Aika pitä odotus, maskien kera.
- Anonyymi
Lanzaroten paluulennolla kone on laskeutunut Portugalin Farossa. Tankkauskeikka. Vessat poissa käytösta tunnin ajan. Asiasta tiedotettiin vasta koneessa.
- Anonyymi
Voin vahvistaa tämän
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voin vahvistaa tämän
Eniten ärsytti tiedottamisen puute. Ruokaa sai vasta tankkauksen jälkeen ja jos olisin tiennyt, olisin varannut lapselle evästä ja enemmän juomista. Viestikää ajoissa ongelmista, hyvät matkanjärjestäjät!
- Anonyymi
Kolme vuotta sitten mekin tehtiin Gambiasta tullessa tankkausvälilasku Palmasiin. Veskit kiinni, eikä päässy edes Pannubaarin makkaraperunoita maistelemaan :(
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kolme vuotta sitten mekin tehtiin Gambiasta tullessa tankkausvälilasku Palmasiin. Veskit kiinni, eikä päässy edes Pannubaarin makkaraperunoita maistelemaan :(
Niin, ja pahinhan tuossa oli se, että oli varautunut syömään heti lähdön jälkeen ja sitten nukkumaan yön ennen Suomeen tuloa, niin nyt ruoka tarjottiinkin vasta myöhään yöllä tuon välilaskun jälkeen. Nuku siinä sitten, ja aja valvotun yön jälkeen vielä muutama sata kilometriä kotiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, ja pahinhan tuossa oli se, että oli varautunut syömään heti lähdön jälkeen ja sitten nukkumaan yön ennen Suomeen tuloa, niin nyt ruoka tarjottiinkin vasta myöhään yöllä tuon välilaskun jälkeen. Nuku siinä sitten, ja aja valvotun yön jälkeen vielä muutama sata kilometriä kotiin.
Mitäs asut niin kaukana. Muuta nuija ihmisten ilmoille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitäs asut niin kaukana. Muuta nuija ihmisten ilmoille.
Kymmenen vuotta sitten muutin sieltä Helsingin Mogadishusta valkoisten pariin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kolme vuotta sitten mekin tehtiin Gambiasta tullessa tankkausvälilasku Palmasiin. Veskit kiinni, eikä päässy edes Pannubaarin makkaraperunoita maistelemaan :(
Eikö Gambiassa pääse makkaraperunoiden hunnun ääreen sonniporukassa?
- Anonyymi
Totta tämä välilasku, ikävä odotteliolle joille ei ole ilmoitettu välilaskusta. Matka ostettu suoralentona. Vaatikaa korvausta !
- Anonyymi
Viime reissulla oli välilasku Kap Verdellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä692311Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721772Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on711450Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461437Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2481406- 831242
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421215IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3701195- 1281175
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3391141