Miten karenssin suhteen tällaisessa tilanteessa?

Tietämätön

Lähdin edellisestä työpaikasta pois, koska sain uuden työn. Uudesta työstä jouduin kuitenkin 1,5kk:n jälkeen pihalle koeaikana työnantajan toimesta. Onko minulla nyt 1,5kk karenssi peruspäivärahan suhteen, koska lähdin itse edellisestä työstä pois vai miten tällainen kuvio menee?

13

4629

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllä, mutta uudesta

      Työnantajan toimesta koeaikana - no, tota se voi olla jo se, että sun työsuhde siellä uudessa paikassa purettiin koeaikan aihe karenssiin.
      Koeaika ei poista karenssiuhkaa, eikä sillä ole mitään merkitystä kumpi sen koeaikana purkaa, karenssi uhkaa aina.
      Merkittävää on se, miksi se sun tuorein työsuhde päättyi, sillä edellisellä ei ole mitään merkitystä. Työpaikkaa saa aina vaihtaa, jos ei mene siinä vaihdon välissä työkkäriin, mutta jos menee, niin oma irtisanoutuminen on aina karenssin paikka. Ja tuo uuden työpaikan koeaika, sekään ei poista karenssimahdollisuutta. Merkitsevä asia on, miksi se työsuhde päättyi. Ja todennäköisesti vika on sinussa.

    • Tietämätön

      Hain lähinnä takaa, tuleeko karenssi entisen työpaikan takia koska sieltä irtisanouduin itse työpaikan vaihdon vuoksi. Syy siihen, miksi sain kenkää koeaikana tuoreimmasta paikasta, oli se että kyse oli myyntityöstä enkä saanut myytyä tarpeeksi. Työtodistuksessa lukee syynä "työntekijän soveltumattomuus työhön"

      • Byro B

        Olet irtisanoutunut ITSE ex-työpaikasta eli karenssille karahdat. Huolisko ne Sua takaisin?


      • sdfsdfsdf

        Jaa, usko huvikses, se ensimmäinen työsuhde ja siitä irtisanoutuminen ei nyt vaikuta ollenkaan, työpaikkaa saa vaihtaa, jos ei mene siinä välissä työkkäriin. Se taas on nyt ihan tulkintakysymys, miten tuo sinun myyntityössä epäonnistuminen katsotaan karenssin aiheeksi, todennäköisesti tulee. Siis sinä menet nyt vasta sinne työkkäriin - eli ratkaisevaa on, minkä takia se välittömästi ennen työkkäriin menoa ollut työsuhde on päättynyt! Sillä ei ole merkitystä, miksi se sitä edellinen on päättynyt.... Sinulle ei taannehtivasti määrätä karenssia työstä, jonka päätyttyä et ole mennyt työkkäriin hakemaan työttömuusturvaa. Siitä ei voi karenssia tulla.


    • Tietämätön

      Ei kait nyt mun myynnin epäonnistuminen mitään karenssia tuo? Enhän mä itse sille mitään voi jos yritän parhaani eikä asiakkaat vaan osta. Puhelinmyynti on harvan laji. Ja mitä ex-ex-työpaikkaan tulee, se oli puhelinmyyntiä puhtaalla provikalla, en tienannut siellä edes sitä mitä olisin saanut KELAlta, joten sinne en mene ellei karenssi paukahda. Työkkärissä kävin jo, mutta eivät ottaneet vastaan, käskivät vaan ilmoittautuun netissä työttömäksi niinkuin teinkin. Työkkäristä vaan kyselivät mun ex-ex-ex-työnantajan perään ja siksi ihmettelin. Sieltä irtisanouduin koska yritys ajautui kopnkurssiin enkä saanut palkkojani ajallaan.

      • Sivusta seurannut

        Karenssiuhka! Eräs entinen työkaverini irtisanoutui vakityöstä ja meni sen jälkeen suoraan määräaikaiseen projektityöhön, jonka jälkeen jäi työttömäksi. Kolmen kuukauden karenssi tuli nimenomaan siitä, että hän oli irtisanoutunut vakituisesta työstä. Eikä ollut siis työkkärin asiakas näiden kahden työpaikan välillä.


      • ei kai, oo totta.
        Sivusta seurannut kirjoitti:

        Karenssiuhka! Eräs entinen työkaverini irtisanoutui vakityöstä ja meni sen jälkeen suoraan määräaikaiseen projektityöhön, jonka jälkeen jäi työttömäksi. Kolmen kuukauden karenssi tuli nimenomaan siitä, että hän oli irtisanoutunut vakituisesta työstä. Eikä ollut siis työkkärin asiakas näiden kahden työpaikan välillä.

        Niin, siis miten niin... Kun silloinhan sen karenssin pitäisi alkaa suoraan siitä vakituisen työn päättymispäivää seuraavasta päivästä!


      • Sivusta seurannut
        ei kai, oo totta. kirjoitti:

        Niin, siis miten niin... Kun silloinhan sen karenssin pitäisi alkaa suoraan siitä vakituisen työn päättymispäivää seuraavasta päivästä!

        Kyllä on totta! Kuka on keksinyt, että tässä tapauksessa karenssi alkaisi kulua siitä päivästä, kun vakituinen loppui? Kyllä se alkoi siitä päivästä, kun entinen työkaverini ilmoittautui TE-toimistoon määräaikaisen projektityön jälkeen. (Hän muutes myös tiesi tästä tulevasta karenssista irtisanoutuessaan, mutta se ei saanut häntä pysymään vakityössään.)


    • Mäihästä kiinni

      TE-toimiston kantturat voi lätkästä ihan mistä tahansa karenssin, se on ihan arpapeliä. Ellei karenssia, niin vähintäänkin laittaa työttömyysturvan maksatuksen jäihin ja asian lautakunnan käsittelyyn, jossa menee helposti pari kuukautta......

    • Sitten vain sosiaalitoimistoon toimeentulotukea hakemaan! Riskejä pitää joskus ottaa, myös pienituloisen ja muutoinkin rahaköyhän vajaatyöllisen. Ihan mihin tahansa viranomaisvaltaan ei tarvitse alistua.
      Olen kuulut työnantajien kiukuttelevan siitä, että ihmislle ei työ kelpaa. Jos tarjottavien työsuhteiden ehdot olisivat alun alkaen nykyistä selkeämmät ja etuuskarikot poistettaisiin, niin eiköhän työvoima rupeaisi riittävän sujuvasti liikkumaan.
      Jos esimerkiksi näillä palstoilla kerrottotuista karenssirangaistustarinoista puoletkaan on kaunistelematonta totta, niin viranomaismenettelyssä on korjaamista. Ei ole sama asia, irtisanotaanko työntekijä esimerkiksi koeaikana sen vuoksi, ettei hän todellakaan ole oikea henkilö tehtäviin tai suoriudu niistä vai laiminlyökö hän tehtäviään ja ohjeita tahallisesti tai törkeää välinpitämättömyyttään. JOS olen oikein ymmärtänyt, niin työntekijälle annettu rangaistus on kumpaisessakin tilanteessa sama.

    • Tympääntynyt

      Näköjään voi tulla karenssi. Itse irtisanouduin paskasta työpaikasta koska sain uuden vakituisen työn. Sielä olin reilu parikuukautta jonka jälkeen työnantaja irtisanoi mut koeajalla minusta riippumattomasta syystä. Sain työkkäristä myönteisen päätöksen ja rupesin saamaan liitosta rahaa. Nyt 4kk sen jälkeen yrittävät periä osaa rahoista takasin koska olen heidän mielestä ollut karenssissa työpaikan vaihdosta. Mitä paskaa!

    • Hansol

      Nykyään ei ees kannata ottaa ku määräaikaisuuksia, kun vakityöstä ei pääse tarvittaessa järkevästi eroon, kun ei voi vaihtaa määräaikaiseen eikä uskalla ottaa riskiä koeajalla irtisanomisesta.

    • Anonyymi

      Työpaikan vaihtamisesta tulee karenssi. Siitä on haittaa jos joutuu hakemaan soviteltua päivärahaa uudessa työssä. Soviteltua ei tuolloin saa karenssin aikana jonka kesto on tuolloin 45 päivää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      201
      7748
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4432
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2165
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2089
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1905
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      39
      1736
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1716
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1659
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1623
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1438
    Aihe