Masennus agilityssä

Masennus

Hei!
Koirani on vähän yli vuoden ikäinen.
Harrastamme agilityä seurassa että kotona.
Nyt on ongelmana sellainen, että koirani motivaatio on kadonnut.
Se ei enää juokse puomia vaan löntystää eikä hyppää mini korkeuden esteitä maxiponnistuksella. Mikä vikana?
Olen pitäny n. 3 viikon tauon, kun ajattelin että koirani ei nyt vain jaksa.
Palkkaan aina oikeasta jutusta sekä namillä että lelulla kehut
Mikä neuvoksi? Kun pitäisi kisoihin treenata mutta ei tuo viitsi ja minulle tulee paha mieli kun yritän ja yritän mutta ei. Koirani vain ei tee niinkuin pitäisi...

8

114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taitaa olla

      vaihdon paikka. Jos pidät koiraasi harrastevälineenä kuten tennismailaa, niin siinä on ikäänkuin jännitys poissa ja maila tai tässä tapauksessa koira on käyttökelvoton.

      Se taitaa nyt vaan kaivata uutta kotia jossa saa olla koira eikä tarvitse olla kokoajan treenaamassa tai kilpailemassa pystejä omistajan kaappiin tutuille leuhkittavaksi. Koira itsehän ei siitä mitään samanlaisia kiksejä saa pärjäämisestään kuin omistajansa, joka voi vielä vuosien päästä kehua suoritusta siinä ja siinä kisassa. Koira elää hyvin pitkälle tässä ja nyt pohtimatta onko ensi sunnuntaina kisat vai ei.

      • Masennus Agilityssä

        Et tainnut ihan ymmärtää.
        Tiedän, että koirani nauttii eikä kärsi kun on meillä.
        Se ennen on mennyt häntä heiluen salamana kaikki, mutta ei enään kun sen motivaatio on kadonnut.
        Oletko järjiltäsi vai ihan oikeasti TYHMÄ?!
        Toivottavasti sinulla ei ole koiria, vaihtelet itse niitä varmaan kuin sukkia. Minun koirani on todella tärkeä enkä IKIPÄIVÄNÄ luopuisi siitä!
        Tässä kysyinkin, että MIKÄ AVUKSI ETTÄ KOIRA SAISI SEN INNOKKUUDEN TAKAISIN?
        Ei herranjumala. Kyllä sitten perhana luovun agilitystä enkä koirasta. Huhhuh....


      • näköjään puolet ketjun kirjoituksista ilmoitettu poistoon, mutta sulle noista kisoista. Muista aikoinani kun olin koiran kanssa hänen ekassa avo-luoka näyttelyssä, niin sanoi koiralle hän on yhtä rakas vaikka ei yhtään näyttelyä voittaisikaan. Voitti avo-luokan urokset mennen tulleen mutta yhtään koiraa ei siinä näyttelyssä pääsyt jatkoon.

        Ei se ole koirille kaikki asiat niin tärkeitä kun omistajille , ei kaikki koirat tykkää näyttelyistä niin kun ei ks: koirakaan siitä tykännyt, mutta kun pääsi radalle niin oli hänen juttu. Ja taas on koiria mitkä ei toimi ja osoittaa haluuttomuuta radalla, mutta on parempia vastaavasti näyttelyissä. Ja ihan näyttely ja koulutus puolesta kirjoittelen, koska se on omistajista kiini touhuuko niitä vai onko koira pelkkä kotikoira


    • Tuota,vaikea sanoa tähänkin ulkopuolisen...

      Mutta jotain mahdollisia.Liika treenaaminen,josta "burn out".Ei ole mikään harvinainen.
      Jos koira on loukannut/pelästynyt jotain.Joko radalla tai paikalla.Joskus voi olla niin,ettei ohjaaja ole edes huomannut moista.Mutta koiran mieleen jäänyt.
      Joku kommunikointiongelmakin.Joskushan hidastelu on merkki koiran rauhoittelusta.Koira siis rauhoittelee joko omistajaa,itseään,tilannetta ym.Agilityssähän koiraa kannustetaan välillä jotkut hyvinkin voimakkaasti,sekin voi jostain syystä laukaista rauhoittelun.
      Ja sitten,kuten jo mainittu,jokin sairaus.Pienemmilläkin roduilla voi olla luustossa mm.vikaa.Eli ehdottomasti lekurin syyniin.
      Muutenkin voimakas treenaus on aika kuluttavaa,joten terveys olisi hyvä olla tarkastettuna,jo alussa. Ja hyvä olisi käyttää koiraa myös fyssarilla,että pidetään huolta ja tsekataan lihaksisto.Sen jumitkin voi aiheuttaa haluttomuutta.
      Tuossa nyt jotain mielentulevaa.

    • Eläinlääkärit ei suosittele D-lonkaisija ja sitä hunommilla lonkilla koirat harrastaisi jotakin lajeja missä joutuvat hyppimään, mutta en tiedä mikä omalla koirallasi asiat, johtuuko lonkista vai mistä johtuu kun ei kiinnosta hyppiminen. Jos koirallasi alkaa jotakin muitakin ongelmia ilmetä mene lääkäriin ihmeessä. Toivotaan löytyy koirallesi apu ja syy miksi ei hypi.

      • Ja että ei kukaan pääse sanomaan mitään, niin kirjoitan isoista koirista ja D-lonkista jonka kanssa ei kannata ottaa riskejä, tietysti jokainen tekee itse valintansa ja juttelee lääkärin kanssa mutta koirilla millä elopainoa on liki 60 kilo parhaimillaan ei hyvä.

        Mutta etupää joutuu myöskin rasitukseen ja siitä on taas paljon enemmän rasitusta kun takapäästä esteitä hyppiessä.

        Itse olen akia käynnyt koulutuksessa kokeilemassa, sekä huvikseen erään kanssa radalla treenaamassa esteitten yli hyppimistä.


    • Kisaaja.

      Mitä toiset harrastajat ovat sanoneet?

      Itse kisaan ja koirallani on D-lonkat! koira jo 6-vuotias, suositus meille ei ollut kielteinen. Menemme koiran ehdoilla ja ja hyvä lihaksisto on estänyt lonkkavaivoja.

      Koirani on pienirakenteinen ja pidän huolta ettei synny yhtään ylipainoa.

      Jos kisaatte kannattaa kuvata ne lonkat, meille tuli D lonkat kuvissa todettiin löysyyttä.

    • Yli, ali, hyppy

      Olisiko juoksun jälkitila? Onko uros vai narttu, leikattu vai ei? On monia asioita, jotka voivat vaikuttaa asiaan. Esim oma narttuni, nyt 6 v. oli puolet vuodesta aina niinkuin kiinni eli masis päällä. Siis juoksun jälkitila, eli kuvittelee olevansa kantava vaikka ei olekaan. Keltahormoonia erittyy ns. kantoajan eli reilut pari kk. Sitten oltiin taas normi ittensä pari kk ja taas valmistauduttiin juoksuun ja sama rumba oli edessä. Nyt ollut reilun vuoden leikattu ja saan sen kiinnostumaan agista tuolla pihalla. Ei se kumminkaan mikään treenikoira ole, ihan vaan leikkimielellä mennään. Toisin taas leikattu nuori urokseni tekee kaiken ja liikaakin onnesta kiljuen hyppii yli ja menee ali sekä tunnellin seinät vaan rymisten läpi. Uroksen kastroitin heti kun voi, eli reippaasti alta vuoden. On poika erittäin jäntevä ja kova menemään. Aina yleensä löytyy joku syy. Myös liika treenaaminen voi heikentää innostusta.

    Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1512
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1319
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1162
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1129
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      30
      932
    6. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      785
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      55
      710
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      646
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      627
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      624
    Aihe