Yhtymä ja metsävähennys: henkilökohtaisessa verotuksessa?

Metikkö

Hei!

Osaako joku kertoa kun nyt en ymmärrä tällaista: meillä on 3 hengen metsäyhtymä, ja myimme v. 2012 puuta 9000 eurolla. Tästä summasta on puun ostaja jo napsaissut pois veron 1800 euroa (20%). Meillä on metsävähennystä, jonka olemme merkanneet asiaan kuuluvasti yhtymän veroilmoitukseen vuodelta 2012. Tämä metsävähennys siis tuo meille veronpalautusta niin että emme lopulta joudu maksamaan veroa tuosta k.o. kaupasta 1800 euroa vaan vähemmän. Soitettuani verotoimistoon vakuuttivat että joo, se on noteerattu teidän henkilökohtaisissa verotuksissa.

No, miten sen pitäisi tuossa henk.koht. verotuspäätöksessä näkyä? Minulla on kohta Pääomatulot, jossa on tekemältämme yhtymän veroilmoitukselta ihan oikein summa (tai oma kolmasosani siitä, 797 eur), joka jäi vuoden 2012 tuloksi kun metsävähennys oli laskettu mukaan.

Mutta miten nuo verot nyt menee: puun myynnistä ollaan siis jo maksettu vero 1800 eur, en kai joudu maksamaan vielä uudelleen veroa tuosta pääomatuloihini merkatusta yhtymän tulosta 797? Ja miten se metsävähennyksestä koituva veronpalautus: eikö kaiken järjen mukaan kohdassa Pääomatuloista tehtävät vähennykset pitäisi nyt vähintäänkin olla tieto siitä jo maksetusta 1800 euron verosta (tai siis oma 1/3 siitä, 600 eur)? Ja eikös puukaupasta veroteta 28%, miksi puun ostaja on vähentänyt veroja vain 20%?

Osaako joku selittää miten tuo metsävähennysprosessi verotuksessa käytännön tasolla menee, itse jotenkin en nyt pysty järkeilemään tuota.

3

481

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puttesetä

Puukaupasta ei veroteta, vaan veroa maksetaan metsätalouden pääomatulosta. Vuonna 2012 tuloveron veroprosentti on 30%.
      Puun ostaja ei verota, hän tekee ainoastaan ennakonpidätyksen joka on 20% kuten tapahtuikin. Metsävähennys ei tarkoita veronpalautusta vaan verotettavan metsätalouden pääomatulon pienenemistä.

Jos yhtymän lomakkeella tapahtuneen verojen laskemisen jälkeen sinun verotettavaksi metsätalouden pääomatuloksesi on jäänyt vain 797 euroa, teillä on ollut täyden metsävähennyksen lisäksi kosolti muitakin kuluja. Osuutesi ostajan tekemästä ennakonpidätyksestä (1800) on 600 euroa, joka oikeuttaa 2.000 euron tuloon. Koska tulosi on ollut vain 797 euroa, sinulta on pidätetty jo tarpeeksi ja vähän liikaakin näiden pääomatulojen osalta. Voit siis saada palautusta ylimääräiseltä osuudelta (2.000-797)*0,3=360€

• Metikkö

Kiitos paljon vastauksesta! Miten voisin varmistaa että saan/olen saanut tuon palautuksen, pitäisikö minun tehdä oikaisuvaatimus tms? Vaatiiko tuo puhelun verotoimistoon?

• Metikkö
        Metikkö kirjoitti:

Kiitos paljon vastauksesta! Miten voisin varmistaa että saan/olen saanut tuon palautuksen, pitäisikö minun tehdä oikaisuvaatimus tms? Vaatiiko tuo puhelun verotoimistoon?

Asia selkis, kyllä tuo 600 euron ennakopidätys löytyy omalta verotuspäätökseltäni, mutta se oli ovelasti sisäaukeamalla josta en sitä huomannut. Nyt ymmärrän systeemin, case closed!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3382
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3192
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      123
      2718
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2548
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1495
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1330
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82