30-luvun uuni

Hanna

Mikä on muuttunut uunin rakennustavoissa tuolta 30-luvulta tähän päivään? Muutin vanhaan taloon, jossa pirttiä hallinnoi vanha muurattu uunijättiläinen, jonka pinta on restautoitu. Syksyn viiletessä lähestyin tätä jättiläistä varovasti, tarkoituksena alkaa pitämään pieniä kuivatustulia käyttämättömyyden jäljiltä.

Varasin viereen tohot ja tuohikäppyrät savuttamisen varalta. Mutta jo tikkuja raapiessa hoksin, että vetää, ja hyvin vetääkin. Ja mitään savusukelluspainajaista ei sitten tullutkaan. Uuni oli ollut kaksi vuotta kylmänä. Tämän jälkeenkään ei ole ollut mitään ongelmia, vaikka reissujen takia uuni on päässyt jäähtymään välillä kunnolla.

Uunissa on sen edessä syvä kaukalo, johon hiilloksen voi vetää, jotta itse uunin savupellin voi laittaa kiinni uunin ollessa kuumimmillaan. Hehkuvan hiilloksen käryt ja häkä poistuu sen oman savupellin kautta. Minusta tämäkin on jotenkin nerokas systeemi. "kuoppaan" voi myös vedellä tuhkat itse uunin pesästä, ja tyhjennellä muutaman viikon välein.

En ole nykyuuneissa tätä nähnyt.

On vähän hassua olla ihastunut omaan uuniin, mutta kaiken entisen säätämisen jäljiltä näin on päässyt käymään. Jos talovanhus lyyhistyy uunin ympäriltä, rakennan kyllä uuden talon tämän uunin ympärille =)

4

191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suurin muutos

      Siis muutos on siinä, että nykyaikana ei haluta muurattua uunijättiläistä tilaa viemään. Pieneen tilaan ei saada millään sovitettua isoja tuhkaonkaloita ja savupiippuun tehdään mahdollisimman vähän reikiä, eli ei mitään häkähormejakaan sovi.......

      • Hanna

        No joo, tuo tilanvienti on kyllä totta. Ja toisaalta taas hassua, kun talokoot on niin kovasti suurentuneet. Tässä 80m2 "mökissä" mahtuu olemaan tuo tiilikasa, ja uusissa 150-300m2 taloissa ei millään. Mutta ihmiset arvostavatkin niin eri asioita! Pääasia, että vaihtoehtoja riittää :)


      • ennen ja nyt erot

        Höpö höpö, tilaa on useimmissa taloissa enemmän kuin koskaan, mutta lähtökohta on tuottaa mahdollisimman paljon voittoa uunin valmistajalle ja myyjälle. Takkojen pitää olla mahdollisimman nättejä (myyviä) joista naiset tykkää, siroja, sekä rakenteeltaan villalla eristettyjä, että ei tule kosmeettisia lämpöhalkeamia ulkokuoreen, joista asiakkaat voisivat vaatia korvauksia. Sisältä ovat valuosilla tehtyä teollista höttöä, jotka murenevat muutamassa vuodessa käsiin. Savuhormitkin pitää olla teollisesti halvalla valmistettuja peltiputkia, tai muuta kevyttä lämpöä varaamatonta materiaalia, niissä katteet ovat parhaat.

        Ennen uunin lähtökohdat olivat hyvät lämmitysominaisuudet ja käytettävyys, siinä erot.


    • nyykaikaa on

      "Uunissa on sen edessä syvä kaukalo, johon hiilloksen voi vetää, jotta itse uunin savupellin voi laittaa kiinni uunin ollessa kuumimmillaan. Hehkuvan hiilloksen käryt ja häkä poistuu sen oman savupellin kautta. Minusta tämäkin on jotenkin nerokas systeemi. "kuoppaan" voi myös vedellä tuhkat itse uunin pesästä, ja tyhjennellä muutaman viikon välein.

      En ole nykyuuneissa tätä nähnyt."

      Sama löytyy vastavirtaleivinuunista, jonka rakennusohjeet löytyvät Tiiliteollisuus ry:n Muuratut Tulisijat vihosta. Meillä uuni on vuosimallia 2006.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      151
      2604
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      419
      2237
    3. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      44
      2114
    4. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      122
      1415
    5. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      233
      1330
    6. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      119
      1199
    7. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      56
      1153
    8. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      11
      1097
    9. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      124
      1074
    10. Morning has broken

      Simmut aukaistaan. Ja noustaan päivään valkeaan. Hyvää huomenta. 😊☀️🍳☕❤️
      Ikävä
      66
      998
    Aihe