Jalostusindeksit tänään aiheena.

power.light

Täälläkin kirjoittelee kasvattajia ja koirien kansssa vuosia harrastaneita ihmisiä.

Katsoin tänään entisistä koirista ja jälkeläisistään jalostusindeksit, niin emällä kun uroksella, sekä jälkeläisillä kaikilla oli reippaasti yli 100 % Jalostusindeksit .

Mutta onko sillä oikeasti mitään niin suurta merkitystä pelkästään indekseillä, jos koirat on muuten terveitä ja rodunomaisia, luin meinaa tuossa hiljakkoin aiheesta kun jotkut painottaa jalostusindeksiin liikaa koirien jalostuksessa, mutta se ei anna kokonaiskuvaa koirista niiden muusta terveydestä.

11

141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjoituksiani näköjään muualle linkitellään, mutta tervetuloa aiheeseen liittyvä keskustelemaan.

    • kato kun kiireessä kirjoittelee laitoin % mikä ei ole indeksi suinkaan vaan mikä?

      Ja kyse inedeksien osalta on lonkat ja kyyneret, eikä tarvii omia tarinoida, kun ne löytyy jalostusnetistä

      • muuttuu hovissa

        No, ei ainakaan nnoita indexi lukuja löydy kasvattajalta, jolta kerrot koirasi olleen.Kumpi asia on valetta?


      • muuttuu hovissa kirjoitti:

        No, ei ainakaan nnoita indexi lukuja löydy kasvattajalta, jolta kerrot koirasi olleen.Kumpi asia on valetta?

        "kasvattajalla" satoja kilometrejä välimatkaa


    • Minusta noit indeksit on hyvä systeemi.Tietyt niistä näkee.Ja luuston kohdalla tuo on erinomainen juttu,vielä enemmän roduilla joilla häikkää on.Kaikilla roduillahan ei vielä ole,vaikka tarvetta olisi,ehkä joskus tulee niillekkin pienemmille roduille kumminkin.

      Toki yksi juttu asiassa,mutta jos indeksit liittyy rodun ongelmaan,vielä suureenkin sellaiseen,niin mielestäni on kyllä yksi tärkeämpiä juttuja huoimioida.
      Itse en oikein usko,että liikaa painotetaan,tai tarttisi saada esimerkkiä.Minusta tuntuu pikemmin,että se on niiden mielipide,jotka niitä vastustaa tai yleensäkin tutkimuksia...

      Indeksit kuvaa niitä vaan mihin tehty,ja on tärkeä tekijä.Toki muutkin asiat pitää ottaa huomioon.Kokonaisuudestahan puhutaan ja sitä tehdään.Mutta kyllä indeksien merkitys korostuu ja on tärkeää,mitä suuremmasta ongelmasta on kyse,rotuun liittyen.
      Noin itse näkisin.

      • cardibaby

        Juu,eihän noi indexit kaikea kerro, varsinkaan,kun esim. minun rodussani on laskettu indexit, vaikkei koko sukutaulua löydy kennelliitosta.Todellisempaa on ne oletus%, mitkä ovat indexiluvun perässä suluissa.Indexi voi olla 100, mutta oletus voi olla vain 45%, eli koirasi indexi voi olla 45% varmuudella sama.

        Mä kyllä viellä lasken lonkka ja kyynertulokset vanhaan malliin, eli kuinka paljon jälkeläisistä terveitä jne.Ja sittense sukujen ja yksilöiden tuntemus ja yhteen sopivuus on minusta arvokkaampaa tietoa kuin noi indexit.


      • cardibaby kirjoitti:

        Juu,eihän noi indexit kaikea kerro, varsinkaan,kun esim. minun rodussani on laskettu indexit, vaikkei koko sukutaulua löydy kennelliitosta.Todellisempaa on ne oletus%, mitkä ovat indexiluvun perässä suluissa.Indexi voi olla 100, mutta oletus voi olla vain 45%, eli koirasi indexi voi olla 45% varmuudella sama.

        Mä kyllä viellä lasken lonkka ja kyynertulokset vanhaan malliin, eli kuinka paljon jälkeläisistä terveitä jne.Ja sittense sukujen ja yksilöiden tuntemus ja yhteen sopivuus on minusta arvokkaampaa tietoa kuin noi indexit.

        Ei voida huomioida yhtä tai kahta asiaa kun pitää kaikkea muutakin kun vaan indexi huomioida, pitää pyrkiä vanhemmat periyttää parempaa jälkeläistä kun itse ovat, ja ennen kaikkia terveitä koiria kokonaisuudessan, jos kyttää inexiin pelkästään ja unohtaa jalostuksen muut osa-alueet niin ollaan todellakin hakoteillä.

        On koiria mitkä itse ei koulutus ja näyttelyissä ole huippu koira, mutta jälkeläisistä tulee hyviä harrastu puolen koiria tai ihan vaan kotikoiraksi.


      • 20...
        power.light kirjoitti:

        Ei voida huomioida yhtä tai kahta asiaa kun pitää kaikkea muutakin kun vaan indexi huomioida, pitää pyrkiä vanhemmat periyttää parempaa jälkeläistä kun itse ovat, ja ennen kaikkia terveitä koiria kokonaisuudessan, jos kyttää inexiin pelkästään ja unohtaa jalostuksen muut osa-alueet niin ollaan todellakin hakoteillä.

        On koiria mitkä itse ei koulutus ja näyttelyissä ole huippu koira, mutta jälkeläisistä tulee hyviä harrastu puolen koiria tai ihan vaan kotikoiraksi.

        Mitkä ovat ne, jalostuksen muut tärkeät asiat?


      • 20... kirjoitti:

        Mitkä ovat ne, jalostuksen muut tärkeät asiat?

        luonne, ulkonäkö ja väritys, eikä käytellä semmoisia yksilöitä keskenään minkä suvussa esiintyy molemmilla tiettyjä rodunomaisia sairauksia. muista tärkeistä asioista joutuu pitkän stoorin kirjoitella , mutta luonteesta kirjoitan lyhykäisen stoorin.

        Jalostuksen tavoiteohjelmassa lukee erään rodun kohdalla kutakuinkin rodun luenteen pehmentämisestä ainakin aikoinaan luki.
        Mutta luonteeseen kuuluu paljon muutakin halutaan tiettyjä ominaisuuksia tiettyihin tarkoituksiin, esimerkiksi työtehtävissä olevilla koirilla vaaditaan tiettyjä ominaisuuksia , ja kaikilla koirilla sitä ei ole , sitä varten puolustusvoimat ja poliisit esimerkiksi joutuu myymään koiria kun niistä ei ole työtehtäviin, mutta koirat soveltuu muuhun tarkoitukseen, joko koti tai harrastuskäyttöön.

        Joku saa jatkaa lisää listaa. Mutta toivotaan että ei sada koska plääh kastuu, hyvää päivän jatkoa itse sun kullekkin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2052
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      165
      1582
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1537
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1348
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1270
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      275
      1115
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      131
      1027
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1022
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1003
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      53
      847
    Aihe