VW:n jakoketjuongelmat karkoittavat käytetyn ostajat

Acrisson Tech

Käytettyä autoa ostamassa olevat karttavat nyt surullisen kuuluisaksi noussutta jakoketjullista TSI-moottoria. Vikaherkimmät yksilöt on valmistettu vuosina 2008-2010, mutta myöhemminkään tehdas ei ole saanut ratkaistua jakoketjuun liittyviä ongelmia. Tämän vuoksi Volkswagen hylkäsi kokonaan jakoketjuun perustuneen ratkaisunsa TSI-moottoreissa ja jatkossa se käyttää hihnaa.

Selvin merkki jakopään ongelmista on ketjun löystymisestä aiheutuva rallattava ääni edestä katsottuna moottorin vasemmassa reunassa. Löysä ketju hankaa koteloon. Ketjua kiristämään tarkoitettu kiristin toimii öljynpaineella, joka ei aina ehdi toimia riittävän nopeasti. Tällöin moottori saattaa vauriotua kerralla vaihtokuntoon, jaon sekaannuttua ja venttiilien osuessa mäntiin.

Kun olette aikeissa ostaa 2008-2010 vuoden TSI-moottorisen Volkswagenin, selvittäkää onko siinä alkuperäinen, heikoksi huomattu jakoketju. Uuden tilalle vaihdetun jakoketjun on sanottu olevan vahvempaa tekoa, mutta asian tekee arveluttavaksi se ettei tehdas itsekään käytä uusissa koneissa enää ketjua.

35

2850

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 18+8

      Volkkarin TSI:n jokoketjuongelmat johtuvat hätäisistä kuskeista, heti kun kylmä kone saadaan käyntiin ja reipasta menoa niin homma on selvä.

      TSI koneen pitää antaa lämmetä ennen voimallisempaa kierrätystä ja no problem, kestää hyvin.

      • osssss

        Opastaako käyttöohjekirja ja myyjä tollaset?
        Kuluttajaneuvonnan mukaan arveluttava tuote jos ei opasta?


      • otti ohranen

        Ne on muut autot jotka kestävät käyttöä ulkoilmassa. Volkswagenin moottorin saa ohjeiden mukaan käynnistää ainoastaan puhdastilassa 20 asteen lämmössä ja omalla vastuulla.


      • vai niin...

        Onneksi muunmerkkisiä autoja ei tarvi houkutella lämpimäksi ennen normaalia ajoa.


      • ja mikähän
        otti ohranen kirjoitti:

        Ne on muut autot jotka kestävät käyttöä ulkoilmassa. Volkswagenin moottorin saa ohjeiden mukaan käynnistää ainoastaan puhdastilassa 20 asteen lämmössä ja omalla vastuulla.

        helekutin pakko niitä vaaggeneita on ostaa?


      • Oyutta

        Juuri näin! Ihan saman olen todenut, mutta sitä kautta, että naisilla nämä kestää!!

        Suurin osa porsineista on kaljupäisten nuorten hemmojen, joilla tapana röökata ABC:n parkkiksella kyykkyasennossa vaggineidensa ympäröimänä...


      • ----------

        Minulla kyllä hajosi tuo kone käynistyksen yhteydessä, käynistyi ja pysäsi saman tien senjälkeen ei puhunut mitään. Jako sekasin kone paskana. Ajettu kuuskytneljätuhatta, kaksi ja puoli vuotta, kova vääntö merkiliikeen kansa vasta soito mahantuojalle autoi etä meni täysin tehtaan piikiin. Välittömästi korjatun auton saatuani vaihdoin takas Japanilaiseen laatuautoon.


    • Ei kutsuta takaisin

      vaikka Toyota vastuullisena mainettaan kunnioittavana valmistajana
      kutsuu pienimmistäkin virheistä vanhatkin autot tarkistukseen.
      Siksi Toyota käytettynäkin on turvallinen ostos. Kuka uskaltaa ostaa
      tuplapommin, jossa voi laueta DSG tai TSI tai molemmat. Silloin
      "hitlerin kosto" toteutuu kaikessa karmeudessaan ja artisti maksaa.
      Olen kuullut huhuja että vikavaagen siirtyisi takaisin työntötankokoneisiin
      ja puhallinjäähdytykseen jos tämä uusi remmivirityskin alkaa venymään.
      Voiko olla totta?

      • Anonyymi

        "vaikka Toyota vastuullisena mainettaan kunnioittavana valmistajana
        kutsuu pienimmistäkin virheistä vanhatkin autot tarkistukseen."
        Voiko enää enempää valehdella? Toyota 8n kaikkea muuta kuin vastuullinen. Toyotalla on eniten keskeneräisiä liikenneturvallisuutta vaarantavien vikojen takaisinkutsuja Suomessa. Jotkut noista vioista on hengenvaarallisia pienissäkin törmäyksissä. Syy korhaamattomiin vikoihin löytyy maahantuojasta joka ei välitä kutsua korjauksiin riittävän päättäväisesti vaan odottaa, että autot käyvät merkkihuollossa, jolloin viat voidaan vaivihkaa korjata.
        Muitten merkkien maahantuojat kutsuvat korjauksiin kirjallisesti riittävån usein. Jos mitään ei tapahdu useasta kutsusta huolimatta, seuraa uhkaus ilmoittaa Trafille, jolloin seuraavassa katsastuksessa tulisi hylky.
        Rattoisia lukuhetkiä:
        https://takaisinkutsut.traficom.fi/recall/filter/date/desc/2/57?page=1


    • vol3

      No onhan volkkari edistyksellinen, alkaa lepuuttaa sylintereitäkin ;-) varmaan kestää nyt koneet 60tkm entisen 20-50tkm sijaan..

      • lepuutustoiminto

        Ne sylinterit jotka ovat lepuutuksen aikana levossa eivät ehdi kulua niin nopeasti joten niiden männänrenkaat kestävät jopa 120 tkm. Tosin ne kaksi sylinteriä joissa on jatkuvasti puristukset kestävät vain sen 60 tkm. Itseasiassa silläkään ei ole väliä koska turboahdin kestää vain 30 tkm ja jaokohihna 15 tkm.


    • karate Mauri

      Siis eikö tämä lista olekkaan provovoilua?



      1.4 Turbo - Ylemmän ahtoputken (välijäähdytin - kaasuläppä) sisältä irtoaa pursketta joka tukkii ahtoputken. Seurauksena moottorin tukehtuminen ja käyntihäiriöt.

      1.2 & 1.4 Turbo / Twincharged - Polttoainesuuttimet jäävät vuotamaan suihkutussyklin jälkeen. Saattaa aiheuttaa autodetonointia moottorin sammuttamisen jälkeen tai estää käynnistymisen (tulpat kastuneet).

      1.4 Turbo - DSG (0AM) vaihteiston öljytiiviste asennettu tehtaalla väärin, johtuen tiivisteen muotoilusta. Aiheuttaa öljyvuotoa moottorin ja vaihdelaatikon välistä.

      1.4 Turbo - Turboahtimen imuletkun valmistusmateriaali liian pehmeä. Aiheuttaa resonanssiääntä erityisesti korotetulla tyhjäkäynnillä.

      1.4 Turbo - Lisälämmittimellä varustetun moottorin jäähdytysnesteletkut ovat asennettu väärin päin. Lisälämmittimeltä tuleva jäähdytysneste virtaa suoraan moottorin lämpötilasensorille.

      1.4 Turbo - Öljynpainesensorissa "klappia", resonanssi saattaa aiheuttaa virheellisiä hälytyksiä matalasta öljynpaineesta.

      1.4 Turbo - Turboahtimen hukkaportti jumiutuu, jolloin moottoriohjaimen pyytämää ahtopainetta ei saavuteta tai se ylitetään. Seurauksena moottorin vikatila. Turboahdin korvattava uudella.

      1.4 Turbo / Twincharged - Nokka-akselinsäätöyksikkö ei säädä nokka-akselia oikein kylmäkäynnistyksen aikana. Seurauksena mekaanista kolinaa. Nokka-akselinsäätöyksikkö vaihdettava parannettuun versioon.

      1.4 Turbo - Nokka-akselin keskimmäinen laakeri irtoaa paikaltaan itsestään. Laakerointi korvattava parannetulla versiolla ja nokka-akseli uusittava.

      1.2 & 1.4 Turbo / Twincharged - Polttoaineen korkeapainepumppu jumiutuu, estäen pumpun toiminnan. Polttoainepumppu korvattava parannetulla versiolla.

      1.2 & 1.4 Turbo / Twincharged - Öljynsuodatin tukeuttuu aiheuttaen öljynpaineen laskun. Suodatin ja moottoriöljy vaihdettava välittömästi.

      1.4 Twincharged - DSG vaihteiston kytkimen ohjausventtiili (Mechatronics) kuluu ennenaikaisesti. Seurauksena vaihto-ongelmia ja nykivää käytöstä. Ohjausventtiili korvattava parannetulla yksiköllä.

      1.4 Turbo / Twincharged - Käyntihäiriöitä johtuen likaisista sytytystulpista. Syynä "liiallinen käsittely". Korvattava uusilla.

      1.4 Turbo / Twincharged - Polttoainesuuttimet vialliset. Viallisten suuttimien valmistuspäivämäärä 17.9.2009 - 27.11.2009. Suuttimet korvattava uusilla.

      1.4 Turbo / Twincharged - Turboahtimen kierrätysventtiili (by-pass) viallinen. Korvataan tarvittaessa parannetulla osalla.

      1.4 Turbo / Twincharged - Jakoketjun kiristinyksikkö jumiutuu, eikä saavuta enää säätöarvojaan. Aiheuttaa ajoituksen vääristymisen, mekaanista ääntä sekä mahdollisen moottorivaurion. Kiristinyksikkö korvattava uudella.

      1.2 Turbo - Jakoketju venyy itsestään valmistusmateriaalin poikkeaman takia. Aiheuttaa ajoituksen vääristymisen, mekaanista ääntä sekä mahdollisen moottorivaurion. Jakoketju ja kiristinyksikkö korvattava uudella.

      • osssss

        Jaa valituksia kuluttajavirastoon jos VW maksattaa viat asiakkaille!


    • Tojomies

      Myytyjen autojen määrään nähden ei kuitenkaan niin yleinen vika. Tutuillani on muutama tsi koneinen auto ja eniten ajettu on jo 130tkm. Ei mitään vikaa koneessa ja normihuolloilla on menty. Kyseessä 1,4 octavia. Muut vähemmän ajettu, eikä niissäkään mitään ihmeelistä ole ollut, yksi niistä dsg.

      • laatu nollassa

        Ei saisi tulla mitään vikaa alle 200 tkm. Työstömenetelmät ja materiaalit ovat parantuneet huikeasti mutta autotehtaat eivät halua tuottaa kuin sekundaa. Uudet autot on mitoitettu kestämään alle viisi vuotta tai 100 tkm. Ammattiliikenteessä linja-autoilla ajetaan 500 tkm mutta taksilla ei pääse 100 tkm ilman vaihteistoremonttia.


      • ohhoh

        Ois vallan ennen näkemätöntä, jos kaikki hojois. Mutta selvää ylimielisyyttä Vw taholta että moista sekundaa laitetaan markkinoille, jota TSI koneet monilta osin näyttävät olevan, ja viellä vuositolkulla samoja vajakkeja valmistetaan/myydään.


    • ehkä en ostaisi

      Ei tulisi mieleenkään ostaa ilman vähintään 3 v. täystakuuta, koskien konetta ja laatikkoa. Tuskinpa ostaisin sittenkään, pajalla se kuitenkin kohta on!

    • jeppe1

      Kyllä se on aivan totta että ostajat karttavat tätä konetta jos vaan tietävät ongelmasta.
      Minä vaihdoin seatin jossa oli tuo 1,4tsi kone viime kesänä uuteen autoon ja oli aika tuskallista kyseistä autoa saada edes vaihdossa annettua mihinkään.
      Viimein löytyi liike joka edes suostui ottamaan vaihdossa mutta hyvitys oli aivan surkea mutta ajattellin että pakkohan tuosta on eroon päästä ennen kun tuho koittaa vaikka toimikin aivan moitteetta 48tkm.
      Seatti maksoi uutena 26500€ ( 05.2010) ja vaihtohyvitys 11800€ (06.2013).
      Auto oli päällisin puolin täysin uutta vastaavassa kunnossa mutta tuo koneen maine pudotti varmasti arvoa muutaman tonnin.

      • myös vaihtanut

        Ei tuo saamasi hyvitys mikään huono ole. Kolmevuotiaan auton hyvitys on puolet uuden auton kokonaishinnasta. Nyt kun tässä oli kyseessä SEAT joka ei ole halutuimpien joukossa hyvitys oli aavistuksen heikompi. Liikkeen pitää saada SEATista itse vähintään 12900 euroa ja se on todella työn takana. Mitäs sitten kun se porsii ja myyjäliike joutuu sen korjaamaan virhevastuuseen? Koko kauppa menee rankasti pakkaselle.

        Joten ole onnellinen saamastasi hyvityksestä, ei se huono ole.


      • dfadfadf

        Liike varaa 3000 e mahdolliseen korjaukseen ja 2000e voittoon, ja 600 tinkimiseen eli myyvät sitä noin 17 500 euron hinnalla ja saavat sen kyllä myytyä. Koska suomalainen ostaa mielellään liikkeestä koska niillä on jonkinsortin takuu.


    • ei ole helppoa
      • Mun susi toimii

        LOISTAVASTI. Ihme herjaa täällä jokut levittelee. Taitaa mennä kilpailijoilla heikosti, kun pitää kasata näitä vakuuttelupaketteja. Harrastus sekin ja ainahan etsivä jotain löytää.


      • älä nuolase
        Mun susi toimii kirjoitti:

        LOISTAVASTI. Ihme herjaa täällä jokut levittelee. Taitaa mennä kilpailijoilla heikosti, kun pitää kasata näitä vakuuttelupaketteja. Harrastus sekin ja ainahan etsivä jotain löytää.

        vielä...


      • Susi käy kalliiksi..

    • koekaniiniksi €

      Volkswagenilla on mennyt pahasti metsään tuon TSI-sekoilun kanssa. Sen sijaan että näiden vuosien aikana olisi yritetty tehdä TSI-moottoria luotettavammaksi, sen ongelmallisimpia kohtia on yritetty korjata puutteellisesti testatuilla virityksillä. Jakoketjun epäonnistunutta rakennetta ei siis edes yritetty korjata vaan se on korvattu jakohihnalla. Huolestuttavinta tässä on se että kyseisenlaisesta ratkaisusta jossa hihnan on tarkoitus olla ikuinen, ei Volkswagenilla ole minkäänlaista kokemusta tai historiaa.

      Sama ongelmakenttä on turbon kanssa. Kaksoisahdettuja ei saatu missään vaiheessa luotettaviksi vaan mekaaninen ahdin hajoaa lähes poikkeuksetta viimeistään 100 tkm kohdalla.

      • 32321321

        Njoo ne ikuiset hihnat tuntuu Oulun seudulla katkeilevan. Ehkä volkkarilla on aivan oma määritelmä sanalle ikuinen.


    • Pave 63

      Laittaka heti RVS koneesen, niin ketju ei kulu vaikka voitelu pettäisi.

    • Anonyymi

      Käyttäjässä vika jos ketjun saa hajoamaan… itsellä 160tkm ajettu 1.2 tsi ketjukone eikä minkään näköstä ketju ongelmaa oo ollut ja alkuperänen ketju ja hilppeet vielä paikallaan😁 vaihtakaa ne helvetin öljyt ajallaan ja älkää rääkätkö kylmää konetta. Joskus kun käynnistin kylmiltään -26 pakkasessakaan ei ketju ääntänyt lainkaan.

      • Anonyymi

        Kannattiko kaivaa vuoden 2013 ketju esiin tuon suuren viisauden takia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattiko kaivaa vuoden 2013 ketju esiin tuon suuren viisauden takia?

        Tiedottajakin taannoin paineessa loihe lausumaan ettei kaikissa ole vikaa. Itse en siltikään sortuisi ottamaan sellaista riskiä kun tietää kuinka järkyttävän kallista sen jakopään pettämisestä pahimmillaan saattaa tulla. Ja ne selitykset, väärästä huollosta tai öljyistä ovat aika naurettavia. "Käyttäjävirhe" kaiken kukkuraksi ulkoisaa vielä vastuunoton ja virhevastuun ostajalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedottajakin taannoin paineessa loihe lausumaan ettei kaikissa ole vikaa. Itse en siltikään sortuisi ottamaan sellaista riskiä kun tietää kuinka järkyttävän kallista sen jakopään pettämisestä pahimmillaan saattaa tulla. Ja ne selitykset, väärästä huollosta tai öljyistä ovat aika naurettavia. "Käyttäjävirhe" kaiken kukkuraksi ulkoisaa vielä vastuunoton ja virhevastuun ostajalle.

        Toyota kieltätyy korvaamasta mitään vikaa jos autolla on ajettu ylinopeutta.
        Jostain syystä ne ei kestä jos ajaa ylinopeutta?

        On se kummallista kun ketjun venymistä ei seurata.
        Ehkä hyvä ostaa sähköauto jos ei osaa huoltaa polttomoottorilla varustettua autoa.

        Vois kysyä miksi Toyotan hybridit hajoaa käynnistyksen yhteydessä niin et tulee kiertokaqanki lohkon kyljestä kurkkimaan ulkoilmaa.

        Mersuissa oli joskus tuplaketjut. Mutta niitäkin joutuu joskus vaihtamaan kun nekin venyy.
        Mielenkiintoisia juttuja kun ei oikein mikään kestä ikuisesti. Ei edes Toyota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota kieltätyy korvaamasta mitään vikaa jos autolla on ajettu ylinopeutta.
        Jostain syystä ne ei kestä jos ajaa ylinopeutta?

        On se kummallista kun ketjun venymistä ei seurata.
        Ehkä hyvä ostaa sähköauto jos ei osaa huoltaa polttomoottorilla varustettua autoa.

        Vois kysyä miksi Toyotan hybridit hajoaa käynnistyksen yhteydessä niin et tulee kiertokaqanki lohkon kyljestä kurkkimaan ulkoilmaa.

        Mersuissa oli joskus tuplaketjut. Mutta niitäkin joutuu joskus vaihtamaan kun nekin venyy.
        Mielenkiintoisia juttuja kun ei oikein mikään kestä ikuisesti. Ei edes Toyota.

        Mikä siinäkin on että Toyotan yhteydessä laatu, luotettavuus ja mielenrauha on jo käsite kaikkialla maailmassa? Miksi itäauto Skodakin jo mielletään varmemmaksi vaihtoehdoksi kuin vw?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä siinäkin on että Toyotan yhteydessä laatu, luotettavuus ja mielenrauha on jo käsite kaikkialla maailmassa? Miksi itäauto Skodakin jo mielletään varmemmaksi vaihtoehdoksi kuin vw?

        Minä en hanki Toyotaa. Ihan sama mitä selityksiä täällä selität.
        En tarvitse pa*kaa kun en tarvitse jotai tojolahkon hyväksyntää.
        Ajo-ominaisuudet on surkeat Toyota autoissa.

        Se on sinun ongelma jos kuvittelet noiden mainosten ja tutkimusten olevan totta.
        Mielummin ajan vaikka vanhalla jenkillä kuin Tojolla.

        On kokemusta parista Toyota autosta ja ne kokemukset riitti.
        En usko et Toyota maksaa niin paljoa et suostuisin ajamaan Tojolla.

        Mutta toki sinä saat ajaa pa*kalla koska se sinulle tuntuu sopivan.
        Ei haittaa minua yhtään millä ajat. Tykkäät kärsiä melusta ja huonosti toimivasta autosta.

        Skodat on hyviä autoja mitä olen ajanut. Hyvin ovat toimineet.
        En ihmettele yhtään et Skoda voittanut paljon testejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en hanki Toyotaa. Ihan sama mitä selityksiä täällä selität.
        En tarvitse pa*kaa kun en tarvitse jotai tojolahkon hyväksyntää.
        Ajo-ominaisuudet on surkeat Toyota autoissa.

        Se on sinun ongelma jos kuvittelet noiden mainosten ja tutkimusten olevan totta.
        Mielummin ajan vaikka vanhalla jenkillä kuin Tojolla.

        On kokemusta parista Toyota autosta ja ne kokemukset riitti.
        En usko et Toyota maksaa niin paljoa et suostuisin ajamaan Tojolla.

        Mutta toki sinä saat ajaa pa*kalla koska se sinulle tuntuu sopivan.
        Ei haittaa minua yhtään millä ajat. Tykkäät kärsiä melusta ja huonosti toimivasta autosta.

        Skodat on hyviä autoja mitä olen ajanut. Hyvin ovat toimineet.
        En ihmettele yhtään et Skoda voittanut paljon testejä.

        Aika pitkän vuodatuksen oksensit itäauto skodasta! Vaikka eihän tuo muutu yhtään paremmaksi maailman ylivoimaista ykköstä haukkumalla. Ei toki sinun tarvi mitään Toyotaa hankkia jos se itäeurooppaan lanseerattu tyydyttä aatteen paloa . Ei yksi pääsky kesää tee eikä yksi skodakaan. Kansa kyllä tietää, mitä haluaa vaikka ei sovi sinulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika pitkän vuodatuksen oksensit itäauto skodasta! Vaikka eihän tuo muutu yhtään paremmaksi maailman ylivoimaista ykköstä haukkumalla. Ei toki sinun tarvi mitään Toyotaa hankkia jos se itäeurooppaan lanseerattu tyydyttä aatteen paloa . Ei yksi pääsky kesää tee eikä yksi skodakaan. Kansa kyllä tietää, mitä haluaa vaikka ei sovi sinulle.

        En omista Skodaa. Toyota kuvaa todella hyvin sanonta pa*kan täytyyollahyvää, miljoona kärpästä ei voi olla väärässä.

        Toimivia autoja löytyy kyllä muilta merkeiltä kuin Tojolta.
        Pari Toyotaa olen omistanut ja se riitti.

        Ei se auto siitä hyväksi muutu esimerkiksi Corolla tai RAV4 jos sitä paljon myydään.
        Minä en halua Toyotaa koska se ei täytä laatuvaatimuksini.

        Mielummin valitsen autoni muista merkeistä. Tyytyväinen olen ollut Mercedes, Volvo ja BMW autoihin.

        Toyotan laatuongelmat ei katoa mihinkään myyntimäärillä.
        Jos pitäisi valita VW tai Toyota vailintani olisi aina VW mielummin kuin Toyota.
        Aina Golf voittaa Toyotan. Mielummin ajan 221Kw Golf autolla kuin Toyotan rimpulalla.
        Skoda ei ihan yllä ajo-omiaisuuksissa VW:n tasolle. Mutta voittaa Toyotan ihan 100-0!
        Lisäksi on edullinen ja aina voi tejdä siitä paremman ja omaan käyttöön sopivan.

        Jos myyntimäärä tekisi autosta paremman olisi Toyota voittanut enemmän testejä esimerkiksi TM talvitestejä kuin Skoda. Mutta ei ole joten asiantuntijat on sitä mieltä et Skoda on parempi auto kuin Toyota.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 kuoli kolarissa

      Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.
      Joensuu
      329
      11964
    2. Suomea odottaa karu kohtalo

      Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.
      Maailman menoa
      419
      3361
    3. Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa

      Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei
      Ikävä
      95
      1858
    4. Kuka on oikein

      Kaivattusi?
      Ikävä
      89
      1636
    5. Mikä on lempikuvasi

      Kaivatustasi?
      Ikävä
      83
      1623
    6. Mitä sinä näet

      kun katsot peiliin?
      Ikävä
      94
      1122
    7. Onko kenelläkään tästä tietoo?

      https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te
      Haapavesi
      41
      1091
    8. Se helpottaisi oloa jos

      Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      73
      937
    9. Ihastukselleni

      Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn
      Ikävä
      21
      923
    10. Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?

      Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e
      Maailman menoa
      253
      897
    Aihe