Kun siivous/siisteys menee överiksi

Roskapussi

Mitä tehdä, kun siivous/siisteys-käsityksemme menevät vaimoni kanssa sen verran ristiin, etten jaksa kohta kuunnella vaimoni valitusta siivoustarpeesta.
Hänen mukaansa imuroitava on vähintään joka kolmas päivä, liinavaatteet vuoteesta on vaihdettava joka viikko, henkilökohtaiset vaihdetaan päivittäin tai lähes päivittäin, roskikset tyhjennettävä päivittäin, vaikka olisivat melkein tyhjät jne.
Pyykkiä tulee valtavasti.
Itselleni rikkaimurin käyttö isompien roskien poistoon riittää, kunnon imurointi korkeintaan 10 päivän välein.
Pahinta on kun hän näyttelee marttyyriä asian suhteen ja koko ajan syyllistää minua asiasta.
Onko teillä samanlaista?

180

5971

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitäkä mies

      Miehen näkemys..Imurointi jos on likaista.Vaimon mielestä joka toinen päivä,joten siitä vaan,sanon minä..Kannattaa kysyä onko kaikki hyvin?Ja jos on,niin voi todeta ääneen:Onko siivous huolista suurin?

      • ei siivous friikki

        " Kannattaa kysyä onko kaikki hyvin? "

        Sama mulle tuli mieleen tuosta ap:n tekstistä. Hakeeko jtk muuta "puhtautta" ainaisella siivoamisellaan.
        Minusta tuo neuroottista jos roskapussikin pitää tyhjätä vaikka on lähes tyhjä? Sehän vain lisää roskakurmitustakin..
        Turha pyykkääminenkin kuluttaa luonnonvaroja ja tekstiilejä, toki siisti ja puhdas on oltava mutta liika on liikaa.


      • tasapeli 5-6

        Siis eihän varsinainen ongelmasi olekaan se,että vaimosi mielestä .... ongelmasi tuntuu olevan että vaimosi "levittää" asiansa sinuakin koskevaksi ja naputtaa !
        Sivumennen sanoen 10 päivää on melekosen pitkä väli,mutta hmm no olkoon.

        Kerro ihmeessä että naputus saa loppua, ja tässä perheessä elää kaksi aikuista eikä yhtään marttyyriä ja teette kompromissin: jos vaimo on hiljaa osallistut asiaan pyytämättä ja kysymättä imuroit kerran viikossa kunnolla ja roskat viet vaikkapa joka kolmas päivä (sovitte mikä on sopiva väli ) ja jos hän marttyyriudensa vuoksi tarvitsee enemmän niin hän voi tehdä enemmän.
        Tuommoisessa tilanteessa kuin olette näyttäisi että vaimosi ei ihan arvosta sinua ja sinun kannattaisi mainita asiasta - niinhän hänkin sinulle on sanonut.


      • miähekäs miäs
        ei siivous friikki kirjoitti:

        " Kannattaa kysyä onko kaikki hyvin? "

        Sama mulle tuli mieleen tuosta ap:n tekstistä. Hakeeko jtk muuta "puhtautta" ainaisella siivoamisellaan.
        Minusta tuo neuroottista jos roskapussikin pitää tyhjätä vaikka on lähes tyhjä? Sehän vain lisää roskakurmitustakin..
        Turha pyykkääminenkin kuluttaa luonnonvaroja ja tekstiilejä, toki siisti ja puhdas on oltava mutta liika on liikaa.

        Ja sitten NAINEN saattaa valittaa, ettei mies osallistu kotitöihin!!??

        Blondien logiikkaa!!


      • ei niuhotusta
        miähekäs miäs kirjoitti:

        Ja sitten NAINEN saattaa valittaa, ettei mies osallistu kotitöihin!!??

        Blondien logiikkaa!!

        Kukin tyylillään

        www.anneliauer.com

        ,


      • Anonyymi
        ei siivous friikki kirjoitti:

        " Kannattaa kysyä onko kaikki hyvin? "

        Sama mulle tuli mieleen tuosta ap:n tekstistä. Hakeeko jtk muuta "puhtautta" ainaisella siivoamisellaan.
        Minusta tuo neuroottista jos roskapussikin pitää tyhjätä vaikka on lähes tyhjä? Sehän vain lisää roskakurmitustakin..
        Turha pyykkääminenkin kuluttaa luonnonvaroja ja tekstiilejä, toki siisti ja puhdas on oltava mutta liika on liikaa.

        Joskus voi roska pussi haista pahalle ja on tyhjennettövä ennen kun on täynnä.Ei kai siinä mitään neuroottista tartte olla jos haluaa pitää kodin siistinä . Niin kai sitä jokainen viihtyy siistissä kodissa . Puhtaat pinnat keittiössä ja muissakin huonekaluissa on mielestäni ihan tavallinen kodin leima.


      • Anonyymi
        miähekäs miäs kirjoitti:

        Ja sitten NAINEN saattaa valittaa, ettei mies osallistu kotitöihin!!??

        Blondien logiikkaa!!

        Kyllähän ne kotityöt silloin tehdään yhdessä jos kumpikin on kodin ulkopuolella töissä , niin että missään ei ole sellaista sääntöä että kodin työt kuuluvat ainoastaan naisille . Uhan vaan kaikessa sovussa voi jakaa tehtävät kotona


    • Laiska pölyhuiska

      Kyllä ne lakanat joka viikko on hyvä vaihtaa. Imuroisin useemminkin kun nyt, eli noin kymmemen päivän välein ja huonosti silloinkin, mutta en jaksa. Henkilökohtaisilla tarkoitat kai vaatepuolta? Mulla menee alimmat vaatteet vaihtoon päivittäin. Ei vaimosi ihan hullulta vaikuta.
      Olisikon nyt ongelmaa josssain muussa asiassa? Marttyyrius viittaa vähän siihen suuntaan.

      • vakkari täällä

        Mulle tuli sama mieleen, että jossain muualla on nyt vika... Kenties hänellä on ne vaihdevuodet nyt niin kiivaana että hikoilu aiheuttaa sen lakanoiden ja kaikkien vaatteiden, myös sinun, vaihtamisen tarpeen mahdollisimman tiheästi?

        Tuo sinun syyllistämisesikin kuulostaa niin tutlta - minä tein samaa omalle miehelleni kun oikein otti pattiin mokomat hormonit jotka muuttivat minua myös henkisesti. Jossain vaiheessa, parin vuoden sisällä, alkoi helpottamaan ja nyt aletaan taas olla rennommin ja erotiikkakin tuntuu taas joltain.
        Toiv. tästä oli jotain apua?


      • Vaihtamalla paranee.
        vakkari täällä kirjoitti:

        Mulle tuli sama mieleen, että jossain muualla on nyt vika... Kenties hänellä on ne vaihdevuodet nyt niin kiivaana että hikoilu aiheuttaa sen lakanoiden ja kaikkien vaatteiden, myös sinun, vaihtamisen tarpeen mahdollisimman tiheästi?

        Tuo sinun syyllistämisesikin kuulostaa niin tutlta - minä tein samaa omalle miehelleni kun oikein otti pattiin mokomat hormonit jotka muuttivat minua myös henkisesti. Jossain vaiheessa, parin vuoden sisällä, alkoi helpottamaan ja nyt aletaan taas olla rennommin ja erotiikkakin tuntuu taas joltain.
        Toiv. tästä oli jotain apua?

        Akka vaihtoon. Nalkuttava akka pikavaihtoon.

        Kokemusta on. Nim. tyytyväinen mies.


      • Ei Miu/ "Vakkari"
        vakkari täällä kirjoitti:

        Mulle tuli sama mieleen, että jossain muualla on nyt vika... Kenties hänellä on ne vaihdevuodet nyt niin kiivaana että hikoilu aiheuttaa sen lakanoiden ja kaikkien vaatteiden, myös sinun, vaihtamisen tarpeen mahdollisimman tiheästi?

        Tuo sinun syyllistämisesikin kuulostaa niin tutlta - minä tein samaa omalle miehelleni kun oikein otti pattiin mokomat hormonit jotka muuttivat minua myös henkisesti. Jossain vaiheessa, parin vuoden sisällä, alkoi helpottamaan ja nyt aletaan taas olla rennommin ja erotiikkakin tuntuu taas joltain.
        Toiv. tästä oli jotain apua?

        Minulla ei ole vielä kyse mistään vaihdevuosioireista. En nimittäin usko, että vaihdevuosia voidaan diagnostisoida, jos ainoa oire on usein ja perusteellisesti siivoaminen. (Varsinkin kun sukuni naisilla vaihdevuodet ovat yleensä alkaneet viisikymppisinä, ja minulla vielä matkaa tuohon ikään vuositolkulla.)

        Vaihan lakanat 2 krt viikossa. Imuroin noin 2 krt viikossa ja lattiat luuttuan vähintään kerran kahdessa viikossa. Astiat esitiskaan tiskikoneeseen, ja hellan pääliset sekä muut keittiön työtasot pyyhin päivittäin.

        Tyhjennän ja pesen mielelläni jääkaapin. Ylipäänsä pyrin pitämään kaikki "hallinnassani" olevat kaapit siistejä vaatepinoja, aakkostettuja mappeja ja huolella järjesteltyjä pikkulaatikoita ja - rasioita sisältävänä.

        Perheen yhteisellä kesämökillä pesen aina saunan, imuroin ja luuttuan lattiat. Vien myös lähimmäisten "kuleksimaan" jääneitä tavaroita taskulampuista autonpesusieniin ja aurinkolaseista kirjo8hin paikalleen.

        Järjestelin ja lajittelin äskettäin kuolleen isäni 30 vuoden ajalta keräämät lehtileikkeet AIHEPIIREITTÄIN. Samoin järjestelin hänen saamansa kortit. Siivosin veljeni sotkuisen ulkoverstaan kaikkine työkaluineen ruosteisista nauloista käytettyihin pattereihin, ja kuluneista nauhahiomakoneen nauhoista kuolleisiin hyönteisiin. (Veljeni on erittäin "suurpiirteinen" ihminen, mitä kodin ja muun lähiympäristön siisteyteen. Menneenä kesänä raivasin romusta myös kesämökin maakellarin ja ullakon. (Olen horoskoopiltani neitsyt, liekkö siinä syy suureen järjestyksen ja siisteyden kaipuuseeni.)

        Terv. Ei palstan vakkari/ Miuksi haukuttu


      • Ei Vakkari, ei Miu
        Vaihtamalla paranee. kirjoitti:

        Akka vaihtoon. Nalkuttava akka pikavaihtoon.

        Kokemusta on. Nim. tyytyväinen mies.

        Minulla ei ole vielä kyse mistään vaihdevuosioireista. En nimittäin usko, että vaihdevuosia voidaan diagnostisoida, jos ainoa oire on usein ja perusteellisesti siivoaminen. (Varsinkin kun sukuni naisilla vaihdevuodet ovat yleensä alkaneet viisikymppisinä, ja minulla vielä matkaa tuohon ikään vuositolkulla.)

        Vaihdan lakanat 2 krt viikossa. Imuroin noin 2 krt viikossa. Lattiat luuttuan vähintään kerran kahdessa viikossa. Astiat esitiskaan tiskikoneeseen, ja hellan päälliset sekä muut keittiön työtasot pyyhin päivittäin.

        Tyhjennän ja pesen mielelläni jääkaapin. Ylipäänsä pyrin pitämään kaikki "hallinnassani" olevat kaapit siistejä vaatepinoja, aakkostettuja mappeja ja huolella järjesteltyjä pikkulaatikoita ja - rasioita sisältävänä.

        Perheen yhteisellä kesämökillä pesen aina saunan, imuroin ja luuttuan lattiat. Vien myös lähimmäisten "kuleksimaan" jääneitä tavaroita taskulampuista autonpesusieniin ja aurinkolaseista kirjoihin paikalleen.

        Järjestelin ja lajittelin äskettäin kuolleen isäni 30 vuoden ajalta keräämät lehtileikkeet, AIHEPIIREITTÄIN. Samoin järjestelin hänen saamansa kortit. Siivosin veljeni sotkuisen ulkoverstaan kaikkine työkaluineen ruosteisista nauloista käytettyihin pattereihin, ja kuluneista nauhahiomakoneen nauhoista kuolleisiin hyönteisiin. (Veljeni on erittäin "suurpiirteinen" ihminen, mitä kodin ja muun lähiympäristön siisteyteen. Menneenä kesänä raivasin romusta myös kesämökin maakellarin ja ullakon. (Olen horoskoopiltani neitsyt, liekkö siinä syy suureen järjestyksen ja siisteyden kaipuuseeni.)

        Aviomiehelläni ei ole mitään siivoamisiani vastaan, niin kauan kuin häntä ei patisteta/pakoteta kotitöihin, väkisin mukaan. Mieheni pitää siististä kodista; siivosihan hänenkin äitinsä lapsuuden kodissa, ja piti järjestystä yllä "nättinä ja terhakkana naisena", kuten appeni asian ilmaisee.

        Terv. Ei palstan vakkari/ Miuksi haukuttu


      • Puolipuhdas mies
        Ei Vakkari, ei Miu kirjoitti:

        Minulla ei ole vielä kyse mistään vaihdevuosioireista. En nimittäin usko, että vaihdevuosia voidaan diagnostisoida, jos ainoa oire on usein ja perusteellisesti siivoaminen. (Varsinkin kun sukuni naisilla vaihdevuodet ovat yleensä alkaneet viisikymppisinä, ja minulla vielä matkaa tuohon ikään vuositolkulla.)

        Vaihdan lakanat 2 krt viikossa. Imuroin noin 2 krt viikossa. Lattiat luuttuan vähintään kerran kahdessa viikossa. Astiat esitiskaan tiskikoneeseen, ja hellan päälliset sekä muut keittiön työtasot pyyhin päivittäin.

        Tyhjennän ja pesen mielelläni jääkaapin. Ylipäänsä pyrin pitämään kaikki "hallinnassani" olevat kaapit siistejä vaatepinoja, aakkostettuja mappeja ja huolella järjesteltyjä pikkulaatikoita ja - rasioita sisältävänä.

        Perheen yhteisellä kesämökillä pesen aina saunan, imuroin ja luuttuan lattiat. Vien myös lähimmäisten "kuleksimaan" jääneitä tavaroita taskulampuista autonpesusieniin ja aurinkolaseista kirjoihin paikalleen.

        Järjestelin ja lajittelin äskettäin kuolleen isäni 30 vuoden ajalta keräämät lehtileikkeet, AIHEPIIREITTÄIN. Samoin järjestelin hänen saamansa kortit. Siivosin veljeni sotkuisen ulkoverstaan kaikkine työkaluineen ruosteisista nauloista käytettyihin pattereihin, ja kuluneista nauhahiomakoneen nauhoista kuolleisiin hyönteisiin. (Veljeni on erittäin "suurpiirteinen" ihminen, mitä kodin ja muun lähiympäristön siisteyteen. Menneenä kesänä raivasin romusta myös kesämökin maakellarin ja ullakon. (Olen horoskoopiltani neitsyt, liekkö siinä syy suureen järjestyksen ja siisteyden kaipuuseeni.)

        Aviomiehelläni ei ole mitään siivoamisiani vastaan, niin kauan kuin häntä ei patisteta/pakoteta kotitöihin, väkisin mukaan. Mieheni pitää siististä kodista; siivosihan hänenkin äitinsä lapsuuden kodissa, ja piti järjestystä yllä "nättinä ja terhakkana naisena", kuten appeni asian ilmaisee.

        Terv. Ei palstan vakkari/ Miuksi haukuttu

        Hienoa että löyty vielä kodin puhtaana, siistinä ja järjestyksessä pitäviä naisia. Tälläisen naisen minäkin haluaisin vaimoksi!!!! Tietenkin tekisin osani niin ettei vaimon tarvitsisi olla kodinkone.

        Itse siivoan viikottain eli imuroin ja tomutan matot ulkona, lisäksi kerran kuukaudessa pesen lattiat, imuroin listat ja pyyhin pölyt eli parantamisen varaa olisi.


      • toinen mie
        Ei Vakkari, ei Miu kirjoitti:

        Minulla ei ole vielä kyse mistään vaihdevuosioireista. En nimittäin usko, että vaihdevuosia voidaan diagnostisoida, jos ainoa oire on usein ja perusteellisesti siivoaminen. (Varsinkin kun sukuni naisilla vaihdevuodet ovat yleensä alkaneet viisikymppisinä, ja minulla vielä matkaa tuohon ikään vuositolkulla.)

        Vaihdan lakanat 2 krt viikossa. Imuroin noin 2 krt viikossa. Lattiat luuttuan vähintään kerran kahdessa viikossa. Astiat esitiskaan tiskikoneeseen, ja hellan päälliset sekä muut keittiön työtasot pyyhin päivittäin.

        Tyhjennän ja pesen mielelläni jääkaapin. Ylipäänsä pyrin pitämään kaikki "hallinnassani" olevat kaapit siistejä vaatepinoja, aakkostettuja mappeja ja huolella järjesteltyjä pikkulaatikoita ja - rasioita sisältävänä.

        Perheen yhteisellä kesämökillä pesen aina saunan, imuroin ja luuttuan lattiat. Vien myös lähimmäisten "kuleksimaan" jääneitä tavaroita taskulampuista autonpesusieniin ja aurinkolaseista kirjoihin paikalleen.

        Järjestelin ja lajittelin äskettäin kuolleen isäni 30 vuoden ajalta keräämät lehtileikkeet, AIHEPIIREITTÄIN. Samoin järjestelin hänen saamansa kortit. Siivosin veljeni sotkuisen ulkoverstaan kaikkine työkaluineen ruosteisista nauloista käytettyihin pattereihin, ja kuluneista nauhahiomakoneen nauhoista kuolleisiin hyönteisiin. (Veljeni on erittäin "suurpiirteinen" ihminen, mitä kodin ja muun lähiympäristön siisteyteen. Menneenä kesänä raivasin romusta myös kesämökin maakellarin ja ullakon. (Olen horoskoopiltani neitsyt, liekkö siinä syy suureen järjestyksen ja siisteyden kaipuuseeni.)

        Aviomiehelläni ei ole mitään siivoamisiani vastaan, niin kauan kuin häntä ei patisteta/pakoteta kotitöihin, väkisin mukaan. Mieheni pitää siististä kodista; siivosihan hänenkin äitinsä lapsuuden kodissa, ja piti järjestystä yllä "nättinä ja terhakkana naisena", kuten appeni asian ilmaisee.

        Terv. Ei palstan vakkari/ Miuksi haukuttu

        lakanat 2x viikossa? Jos joku kuluttaa aikaansa puunaamalla ja pyykkäämällä se on hänen elämänsä sisältö ja nauttii siitä, toisia ei saa pakottaa... mutta... Luulisi parisuhteessa olevilla olevan mukavampaakin tekemistä...pisteitäkö siinä ollaan vailla naapureilta ja sukulaisilta...hei haloo..ei ole mitään niin vaivaannuttavaa kuin vierailla "liian steriilissä kodissa"...


      • Anonyymi
        vakkari täällä kirjoitti:

        Mulle tuli sama mieleen, että jossain muualla on nyt vika... Kenties hänellä on ne vaihdevuodet nyt niin kiivaana että hikoilu aiheuttaa sen lakanoiden ja kaikkien vaatteiden, myös sinun, vaihtamisen tarpeen mahdollisimman tiheästi?

        Tuo sinun syyllistämisesikin kuulostaa niin tutlta - minä tein samaa omalle miehelleni kun oikein otti pattiin mokomat hormonit jotka muuttivat minua myös henkisesti. Jossain vaiheessa, parin vuoden sisällä, alkoi helpottamaan ja nyt aletaan taas olla rennommin ja erotiikkakin tuntuu taas joltain.
        Toiv. tästä oli jotain apua?

        Ei kai vaihdevuodet tarkoita sitä että koti pidetään siistinä, kotihan pidetään siistinä aina oli minkä ikäinen tahansa . Sitten on kullakin ilmeisesti oman lainen käsitys siisteydestä . Muistan kun ystäväni mies haisi pahasti aina hielle ja ei älynnyt että jos hän olisi pessyt itsensä kuten muutkin ihmiset tekee niin niitä lakanoitakaan ei olis tarvinnut vaihdella niin usein . Joten kaikkeeen on syynsä, ja ei tartte syyllistää naisia että haluavat asua puhtaassa kodissa , tai syytellä vaihdevuosista mitenkään. Minulla on lapsenlapsi joka on hieman yli 20 vuotias hönellä on aina paikat siistinä kodissaan eikä ole mikään pedantti mitenkään.


      • Anonyymi
        Vaihtamalla paranee. kirjoitti:

        Akka vaihtoon. Nalkuttava akka pikavaihtoon.

        Kokemusta on. Nim. tyytyväinen mies.

        Voihan sitä kai vaihtaa sellaiseen joka on samanlainen kun mieskin ettei välitä kodin puhtaudesta mitään . Niin on kaksi samanlaista yhdessä . Ja ne siistit naiset ehkä löytävät myös miehen joka viihtyy puhtaassa kodissa


      • Anonyymi
        Ei Miu/ "Vakkari" kirjoitti:

        Minulla ei ole vielä kyse mistään vaihdevuosioireista. En nimittäin usko, että vaihdevuosia voidaan diagnostisoida, jos ainoa oire on usein ja perusteellisesti siivoaminen. (Varsinkin kun sukuni naisilla vaihdevuodet ovat yleensä alkaneet viisikymppisinä, ja minulla vielä matkaa tuohon ikään vuositolkulla.)

        Vaihan lakanat 2 krt viikossa. Imuroin noin 2 krt viikossa ja lattiat luuttuan vähintään kerran kahdessa viikossa. Astiat esitiskaan tiskikoneeseen, ja hellan pääliset sekä muut keittiön työtasot pyyhin päivittäin.

        Tyhjennän ja pesen mielelläni jääkaapin. Ylipäänsä pyrin pitämään kaikki "hallinnassani" olevat kaapit siistejä vaatepinoja, aakkostettuja mappeja ja huolella järjesteltyjä pikkulaatikoita ja - rasioita sisältävänä.

        Perheen yhteisellä kesämökillä pesen aina saunan, imuroin ja luuttuan lattiat. Vien myös lähimmäisten "kuleksimaan" jääneitä tavaroita taskulampuista autonpesusieniin ja aurinkolaseista kirjo8hin paikalleen.

        Järjestelin ja lajittelin äskettäin kuolleen isäni 30 vuoden ajalta keräämät lehtileikkeet AIHEPIIREITTÄIN. Samoin järjestelin hänen saamansa kortit. Siivosin veljeni sotkuisen ulkoverstaan kaikkine työkaluineen ruosteisista nauloista käytettyihin pattereihin, ja kuluneista nauhahiomakoneen nauhoista kuolleisiin hyönteisiin. (Veljeni on erittäin "suurpiirteinen" ihminen, mitä kodin ja muun lähiympäristön siisteyteen. Menneenä kesänä raivasin romusta myös kesämökin maakellarin ja ullakon. (Olen horoskoopiltani neitsyt, liekkö siinä syy suureen järjestyksen ja siisteyden kaipuuseeni.)

        Terv. Ei palstan vakkari/ Miuksi haukuttu

        Ei horoskoopillamole mitään asian kanssa tekemistä, yksi tuttava on neitsyt kans ja keittiön pöytä on aina täynnä roinaa samoin tiskipenkit kahvinkeitintä eikoskaan puhsådistettu ja hän on tyytyväinen oloonsa


    • elämätä

      Minä yksinasujana vaihdan petivaatteet viikottain, samoin pyyhkeet. Alusvaatteet päivittäin. Yövaatteita pidän kaksi yötä ja päivävaatteita noin kolme päivää. Kun käyn kodin ulkopuolella, vaikka kaupassa, käytän eri vaatteita kuin kotona.
      Imuroin ja pyyhin pölyt viikon, puolentoista välein. Lattioita pesen hyvin harvoin, joskus moppaan maton välit.
      Roskiksen vien aina kun lähden jonnekin. Åyyhin aina ruokaa laittaessa hellat ja pöydät ym enkä säilytä mitään tiskeja tms likaisena vaan pesen ne heti. Siistin aina jälkeni niin on mukavampi olla.
      Aloittajan vaimo kuulostaa ihan tavalliselta naisihmiseltä.

      • Roskapussi

        Yksinasujanahan voi tehdä aivan kuten itse sen haluaa. Kaksin asuessa ihmisten tarpeet ei sitten kohtaakaan ja innokkaampi siivooja alkaa herkästi painostaa sitä innottomampaa osapuolta. Onko innottomampi osapuoli tällöin automaattisesti aina väärässä ja hänen tulee muuttaa tapojaan?


      • Einari Epä

        Enpä ihmettele, että sinäkin saat yksin asua. Ei tuollaista sottapyttyä kukaan huoli, kun vaattensa sotkee joka päivä ja kaiken muunkin. Olisiko lääkäristä apua pidätysvaikeuksiin vai onko vika siellä korvien välissä?

        Yksin muuten asun minäkin vaikka puhtaampi olen, ei taritse yhtenään vaatteita vaihdella ja pestä. Siltikin, vaikka autonromua rassaan joka päivä.
        Minun yksinäisyyteen saattaa olla syynä se, etten käy missään kun en tiedä missä ihmisiä tapaisi. Ja kun liian moni asia elämässä menee pieleen, niin en halua toista tähän vierelle kärsimään. Ainut puhekaveri on kaupan kassa, joka ostosten hinnan kertoo. Siiä kaikki.


      • haisulit pesulle
        Einari Epä kirjoitti:

        Enpä ihmettele, että sinäkin saat yksin asua. Ei tuollaista sottapyttyä kukaan huoli, kun vaattensa sotkee joka päivä ja kaiken muunkin. Olisiko lääkäristä apua pidätysvaikeuksiin vai onko vika siellä korvien välissä?

        Yksin muuten asun minäkin vaikka puhtaampi olen, ei taritse yhtenään vaatteita vaihdella ja pestä. Siltikin, vaikka autonromua rassaan joka päivä.
        Minun yksinäisyyteen saattaa olla syynä se, etten käy missään kun en tiedä missä ihmisiä tapaisi. Ja kun liian moni asia elämässä menee pieleen, niin en halua toista tähän vierelle kärsimään. Ainut puhekaveri on kaupan kassa, joka ostosten hinnan kertoo. Siiä kaikki.

        "Minun yksinäisyyteen saattaa olla syynä se, etten käy missään kun en tiedä missä ihmisiä tapaisi."

        Vai olisiko syynä ne haisevat (alus)vaatteet? Alusvaatteet nyt vähintään jokainen normaali vaihtaa päivittäin. Ei ne haisulit ehkä itse haista niitä likaisia rynttyitään ja sujuvasti niissä marinoituvat, mutta kyllähän normaalin siisteyskäsityksen omaavat tuntevat ne liemet nenässään jo kun he kävelevät vastaan tai osuvat kaupan kassajonossa lähietäisyydelle.


      • e67yfuigb

        Vaihdan petivaatteet kerran kuussa, samoin pyyhkeet. Alusvaatteet ja sukat joka toinen päivä. Päällysvaatteet vaihdan, kun ovat likaantuneet tai niissä voi havaita hienoisen hien tuoksahduksen. Kotona käytän eri vaatteita kuin ihmisten ilmoilla. Imuroin kahden viikon välein, samalla pyyhin näkyvimmät pölyt. Roskat vien, kun roskikseen ei enempää mahdu.

        Enempää aikaani ja energiaani en asiaan tuhlaisi.


      • Einari Epä
        haisulit pesulle kirjoitti:

        "Minun yksinäisyyteen saattaa olla syynä se, etten käy missään kun en tiedä missä ihmisiä tapaisi."

        Vai olisiko syynä ne haisevat (alus)vaatteet? Alusvaatteet nyt vähintään jokainen normaali vaihtaa päivittäin. Ei ne haisulit ehkä itse haista niitä likaisia rynttyitään ja sujuvasti niissä marinoituvat, mutta kyllähän normaalin siisteyskäsityksen omaavat tuntevat ne liemet nenässään jo kun he kävelevät vastaan tai osuvat kaupan kassajonossa lähietäisyydelle.

        Emme me kaikki ole niin likaisia kuin sinä, että yhtenään pitää pestä ja vaihtaa vaatteita. Vaikka onhan tuolle oireyhtymälle nimikin, olen vain unohtanut mikä.


      • kysynvaan

        "Yövaatteita pidän kaksi yötä"

        Onko tämä nyt kovinkin yleistä, kun nimenomaan yövaatteiden vaihtoväli on aina askarruttanut.


      • huij2
        haisulit pesulle kirjoitti:

        "Minun yksinäisyyteen saattaa olla syynä se, etten käy missään kun en tiedä missä ihmisiä tapaisi."

        Vai olisiko syynä ne haisevat (alus)vaatteet? Alusvaatteet nyt vähintään jokainen normaali vaihtaa päivittäin. Ei ne haisulit ehkä itse haista niitä likaisia rynttyitään ja sujuvasti niissä marinoituvat, mutta kyllähän normaalin siisteyskäsityksen omaavat tuntevat ne liemet nenässään jo kun he kävelevät vastaan tai osuvat kaupan kassajonossa lähietäisyydelle.

        Eipä nuo näytä olevan sen terveempiä himosiivoojatkaan,muissa huusholleissa nimittäin.


      • Tietäväinen
        Roskapussi kirjoitti:

        Yksinasujanahan voi tehdä aivan kuten itse sen haluaa. Kaksin asuessa ihmisten tarpeet ei sitten kohtaakaan ja innokkaampi siivooja alkaa herkästi painostaa sitä innottomampaa osapuolta. Onko innottomampi osapuoli tällöin automaattisesti aina väärässä ja hänen tulee muuttaa tapojaan?

        Jätä se lehmä


      • normaali nainen

        Ei kyllä todellakaan kuulosta normaalilta naisihmiseltä. Asun yksin.

        Imuroin 1x viikossa.
        Lakanat 3-4 viikon välein uusiin.
        Alusvaatteet ja sukat joka päivä vaihtoon.
        Aluspaita voi olla 2 päivää.
        Päällimmäinen paita voi olla 2-3 kertaa päällä.
        Tiskaan kun tulee tiskiä.
        Roskat vien kun roskis täyttyy.
        Pyyhin pölyt kerran kahdessa viikossa.
        Ikkunat pesen 2 krt vuodessa.
        Lattiat 2 krt vuodessa.
        Peseydyn itse joka päivä.
        Hiukset pesen joka toinen päivä.
        Jos urheilen, peseydyn heti sen jälkeen.
        Jos lakanat tulevat likaiSEKSI, niin vaihtoon.

        Siinä faktaa normaalin naisen siisteydestä.


      • Marmon
        normaali nainen kirjoitti:

        Ei kyllä todellakaan kuulosta normaalilta naisihmiseltä. Asun yksin.

        Imuroin 1x viikossa.
        Lakanat 3-4 viikon välein uusiin.
        Alusvaatteet ja sukat joka päivä vaihtoon.
        Aluspaita voi olla 2 päivää.
        Päällimmäinen paita voi olla 2-3 kertaa päällä.
        Tiskaan kun tulee tiskiä.
        Roskat vien kun roskis täyttyy.
        Pyyhin pölyt kerran kahdessa viikossa.
        Ikkunat pesen 2 krt vuodessa.
        Lattiat 2 krt vuodessa.
        Peseydyn itse joka päivä.
        Hiukset pesen joka toinen päivä.
        Jos urheilen, peseydyn heti sen jälkeen.
        Jos lakanat tulevat likaiSEKSI, niin vaihtoon.

        Siinä faktaa normaalin naisen siisteydestä.

        Nimim. Normaali nainen:
        lakanat on asiallista vaihtaa viikon välein. Hiustenpesu joka toinen päivä ei ole normaalia, siihen riittää talvella kolme kertaa kahdessa viikossa, kesällä kerran viikossa. Että silleen.


      • rasvanahka
        Marmon kirjoitti:

        Nimim. Normaali nainen:
        lakanat on asiallista vaihtaa viikon välein. Hiustenpesu joka toinen päivä ei ole normaalia, siihen riittää talvella kolme kertaa kahdessa viikossa, kesällä kerran viikossa. Että silleen.

        Hiuksia ei tartte pestä, mutta päänahka kyllä, se pukka hikeä siinä missä muukin iho. Ja se päänahka on vähän hankala pestä kastelematta hiuksia!


      • mek

        Ei petivaatteita viikottain tartte vaihtaa vaan 2-4 viikopn välein ja se siitä. Kun käydään päivittäin töissä niin ei sitä joka päivä siivoilla ja on sitä muitakin harratuskia kuin siivoominen. Alkuperäinen voisi vaimolleen ruveta naputtamaan että seksiäkin pitäisi olla joka päivä. Jos ei kerkiä niin silloin ei siivota ja kerran viikossa imurointi on ihan riittävä ja tuolla siivousmääräillä ei muuta kerkiäkkän haratamaan. Vaihdan minkin sukat ja alusvaatteen joka päivä mutta ei housuja tartte joka viikko pestä ja kun pitää muutakin keritä tekemään kuin siivoamaan.


      • elämätä
        Marmon kirjoitti:

        Nimim. Normaali nainen:
        lakanat on asiallista vaihtaa viikon välein. Hiustenpesu joka toinen päivä ei ole normaalia, siihen riittää talvella kolme kertaa kahdessa viikossa, kesällä kerran viikossa. Että silleen.

        En tykkää siitä tunteesta kun päänahka syyhyää joten pesen joka päivä hiukset. Siinähän ne pesee samalla kun kerran käy suihkussa joka päivä.


      • Roskapussi kirjoitti:

        Yksinasujanahan voi tehdä aivan kuten itse sen haluaa. Kaksin asuessa ihmisten tarpeet ei sitten kohtaakaan ja innokkaampi siivooja alkaa herkästi painostaa sitä innottomampaa osapuolta. Onko innottomampi osapuoli tällöin automaattisesti aina väärässä ja hänen tulee muuttaa tapojaan?

        Ei siinä kenenkään tarvitse mitään muuttaa. Se innokkaampi senkun siivoaa ja sillä siisti. No sen verran voi tapoja muuttaa, että jättää nalkuttamisen pois.


      • _______
        e67yfuigb kirjoitti:

        Vaihdan petivaatteet kerran kuussa, samoin pyyhkeet. Alusvaatteet ja sukat joka toinen päivä. Päällysvaatteet vaihdan, kun ovat likaantuneet tai niissä voi havaita hienoisen hien tuoksahduksen. Kotona käytän eri vaatteita kuin ihmisten ilmoilla. Imuroin kahden viikon välein, samalla pyyhin näkyvimmät pölyt. Roskat vien, kun roskikseen ei enempää mahdu.

        Enempää aikaani ja energiaani en asiaan tuhlaisi.

        Samoin minä, lakanoiden vaihto kerran kk riittää, poikkilakanan ja tyynyliinan kun vaihtaa viikoittain.
        Roskis vasta kun se on täynnä, jos on yksi ainoa roska ja on tyhjennettävä, on jotain korvien välissä. Monesti tärkeät asiat jäävät huomaamatta sellaisilta pilkunviilaajilta.
        Imurointi on hyvä suorittaa muutaman päivän välein, koska isompi siivous on silloin helpompaa.
        Jääkaappi pyyhitään kun siellä on vähiten ruokatavaroita.


      • Anonyymi
        haisulit pesulle kirjoitti:

        "Minun yksinäisyyteen saattaa olla syynä se, etten käy missään kun en tiedä missä ihmisiä tapaisi."

        Vai olisiko syynä ne haisevat (alus)vaatteet? Alusvaatteet nyt vähintään jokainen normaali vaihtaa päivittäin. Ei ne haisulit ehkä itse haista niitä likaisia rynttyitään ja sujuvasti niissä marinoituvat, mutta kyllähän normaalin siisteyskäsityksen omaavat tuntevat ne liemet nenässään jo kun he kävelevät vastaan tai osuvat kaupan kassajonossa lähietäisyydelle.

        Tottakai alusvaatteet vaihdetaan päivittäin en voisi des ajatellakaan että samoja pitäisin kaksi päivää. Tosikon että tulee pyykkiä mutta puhtaana on silti aina kivempi olla se kun että samoja luteita pitää joka päivä


      • Anonyymi
        Einari Epä kirjoitti:

        Emme me kaikki ole niin likaisia kuin sinä, että yhtenään pitää pestä ja vaihtaa vaatteita. Vaikka onhan tuolle oireyhtymälle nimikin, olen vain unohtanut mikä.

        Kyllä ihmisen keho erittää rasvaa ja kuolleita ihosoluja ja hikeä joka päivä, ja kun ne tarttuu vaatteisiin niin härskiintyy ja vaate alkaa haista pahalle jos ei vaihda tarpeeksi usein


      • Anonyymi
        Marmon kirjoitti:

        Nimim. Normaali nainen:
        lakanat on asiallista vaihtaa viikon välein. Hiustenpesu joka toinen päivä ei ole normaalia, siihen riittää talvella kolme kertaa kahdessa viikossa, kesällä kerran viikossa. Että silleen.

        Hiustenpesun jokainen hoitelee ilman että pitäisi olla jokin normi, siis tarve säätelee koska kukin pesee hiuksensa.
        On ihmisiä jotka pesevät hiuksensa ilman ahamppoota aiis tavallisella vedellä vaan ja heillä on kauniin kiiltävät hiukset . Itse en voisi edes ajatella peseväni ilman shamppoota .äjoten kukin tyylillään ei näissä asioissa ole mitään normia joku tykkää asua siistissä kodissa joku toinen taas viihtyy sekasotkussa , se missä itse viihtyy kotonaan on pääasia


    • L - L

      Hygieenia on humpuukia ja turha tarkkuus teknistä kypsymättömyyttä!

      Onneksi olemme vaimoni kanssa melko pitkälle samoilla linjoilla.
      45-vuotta sitten oli yksi episodi koskien vaatteitteni levittelyä sisään tullessa.

      Imuroimme ( -roin ) joka toinen viikko jos poikkeuksellista tarvetta tiheämpään ei ilmene.
      Teen ison siistin muutaman kerran vuodessa, vaimon matkojen aikana.

      Liinavaatteiden vaihdosta en tiedä mitään.
      Omia vaatteitani vaihtelen miten sattuu tai kerta huomautuksen jälkeen.

      Tyhjennämme roskikset niiden täytyttyä.
      Bioille on oma, pieni komeronsa ulkoseinää vasten.

      Pyykeistä tiedän ainoastaan lakanat koska käytän ne pesulassa. Muut vaimoni myllää koneessa ja rummussa.
      Ei koske minua.

      Kaikkinensa, tuon 45:n vuoden takaisen strippausselvittelyn jälkeen ei ko. alue ole aiheuttanut mielipiteiden vaihtoa.

    • tiina@

      siivotaan sillon kun siltä tuntuu ei mitään säännöllisyyttä pölyjä pyyhin sillon kun rupee ärsyttään en oo koskaan ottanu minkäänlaista stressiä niin siivouksesta kun lakanoidenkaan vaihdosta millä ne ees likaantuu kun käy suihkussa ja hyppää sänkyyn sellasta ylellisyyttä meillä ei käytetä kun yöpuku oon niin kova pyöriin että se kiertyy vaan inhottavasti ympärille ei olla kumpikaan mitään siivousintoilijoita uskon että sellanen jatkuva puunaaminen on sellaisen ihmisen juttu joka ei osaa olla paikallaan pitkään koko ajan pitäs olla jotain puuhastelua.

    • Cloetta...

      Meillä ei siivota sääntöjen mukaan vaan tarpeen mukaisesti. Tarve on kutakuinkin kerran viikossa kevyt viikkosiivous, parin kuukauden välein isompi siivous ja pari kertaa vuodessa vielä isompi siivous. Jos joku kerta jää väliin, ei haittaa.

      Ja meillä siivoukseen osallistuvat kaikki. Mies imuroi ja minä kuljen perässä luutuamassa. Tykkään pyyhkiä pölyjä, joten se homma on minun. Sotkua ei edes hirveasti tule kun asustellaan lähes kahdestaan.

      Pientä kinaa toki tulee siisteyskäsityksistä kuten asioiden laittamisesta astianpesukoneeseen jne. Minä niistä yleensä nalkutan mutta koko ajan vähemmässä määrin kun olen oppinut ottamaan perspektiiviä asioihin; siivous ei todellakaan ole niitä tärkeimpiä juttuja elämässä tai parisuhteessa.

      • tiina@

        kadehsin aina niitä ihmisiä joilla ei oo kaikki paikat sekaisin meillä on aina sovitaan että nyt kun kaikki on paikoillaan niin se on nyt se kerta kun rupee kaikki pysyynkin paikallaan mutta pari päivää niin kaikki on taas huiskin haiskin mutta haittakse kaksin mekin asutaan eikä sinne keskelle ei mitään kukaan ei edes tuu yllättäen pistäytyyn jos joku ilmoittaa tulostaan niin kyllä kerkee hyvinkin sivistellä.


      • eräs vaan
        tiina@ kirjoitti:

        kadehsin aina niitä ihmisiä joilla ei oo kaikki paikat sekaisin meillä on aina sovitaan että nyt kun kaikki on paikoillaan niin se on nyt se kerta kun rupee kaikki pysyynkin paikallaan mutta pari päivää niin kaikki on taas huiskin haiskin mutta haittakse kaksin mekin asutaan eikä sinne keskelle ei mitään kukaan ei edes tuu yllättäen pistäytyyn jos joku ilmoittaa tulostaan niin kyllä kerkee hyvinkin sivistellä.

        Nimimerkille tiina@.. Kirjoituksestasi puuttuu kaikki pisteet, pilkut ja isot alkukirjaimet. Kaikki on yhteen pötköön kirjoitettu?? Ehkä kuvastaa ihmisestä jotain? Ei taida olla asiat järjestyksessä päänkään sisällä, kun et osaa/viitsi kirjoittaa kieliopillisesti oikein.


      • Anonyymi
        eräs vaan kirjoitti:

        Nimimerkille tiina@.. Kirjoituksestasi puuttuu kaikki pisteet, pilkut ja isot alkukirjaimet. Kaikki on yhteen pötköön kirjoitettu?? Ehkä kuvastaa ihmisestä jotain? Ei taida olla asiat järjestyksessä päänkään sisällä, kun et osaa/viitsi kirjoittaa kieliopillisesti oikein.

        No miksi sinun on huomautettava jonkun kirjoittamisesta . Kun pilkut puuttuu niin antaa puuttua , pää asia kun ymmörtää tekstin sisällön . Ei täällä kaivata mitään pilkun viilaajia


    • hmpf

      Parisuhde on parhaimmillaan kompromisseja. Ja jos toinen on siinä tilassa ettei pysty siihen, toinen joutuu taipumaan enemmän, hetkellisesti ainakin.

      Onko teillä aina ollut noin? Kumpi teistä on muuttunut, ja miksi? Siivoaako vaimosi nyt enemmän kuin ennen? Vai onko hän aina siivonnut, ja sun mittasi täyttyi?

      Mietin että voihan olla myös näkemyseroja. Kun vielä itse olin naimisissa, tein osittain kotitöitä rakkaudesta. Silitin miehen paidan rakkaudesta. Pidin kotia siistinä rakkaudesta. Yritin tehdä ruoka mistä hän piti, rakkaudesta. Se on vähän hankalaa, tai ehkä ei niin vähän :) Koska sitten seuraavaksi alkaa miettiä että eikö toinen rakasta takaisin? Mies kun ei nähnyt kotitöitä minään rakkauden lahjana mua kohtaan, vaan pelkästään työnä.

      Kotityöt ovat myös se ensimmäinen asia mistä aletaan riitelemään kun on väsynyt, tai jokin muu on pielessä. Ihan niin kuin muutama täällä jo kirjoittikin.

    • Siisteyskäsitys on kovin erilainen myös tässä huushollissa asuvilla. Itse olen pedantti, muu porukka enemmänkin boheemityyppejä.

      Nalkuttaminen asiasta on täysin turhaa, joten siivoan itse. Olen tapojen ja rutiinien orja ja se näkyy myös säännöllisenä siivouksena. Imuroin kaksi kertaa viikossa, viikonloppuna pyyhin myös pölyt ja luuttuan lattiat. Pidän järjestyksestä eli siitä, että tavarat ovat omilla paikoillaan. Mitä vähemmän tavaraa sitä paremmin homma onnistuu eli olen luopunut/luovun turhasta tavarasta surutta. Siivoan sen verran perusteellisesti kerran viikossa, ettei mitään suursiivouksia ole tarve tehdä. Koti on aina siisti, paitsi silloin kun olen ilman perhettä reissuillani. ;)

      Mutta he tietävät, että kun äiti tulee kotiin, pitää olla siistiä ja paikat järjestyksessä ja niin onkin, boheemilla tavalla tietenkin, mutta kuitenkin.

      Boheemista ei tule pedanttia nalkuttamalla. Mutta kuten täällä on jo todettu, ongelma saattaa olla jossain muualla. Vaihdevuodet voivat tehdä naisesta pirttihirmun. Niitä odotellessa..

      • Anonyymi

        No ei sinua sentään pedantiksi voi sanoa jos imuroit ainoastaan kaksi kertaa viikossa pedantti imuroi kaksi kertaa päivässäkin kun oikein on siivousvimma päällä. Jos molemmat käyvät kodin ulkopuolella työssä niin silloin myös molemmat ottavat osaa siivoukseenkin ei ole mitään miesten ja naisten töitä huushollissa ainoastaan töitä
        Itse vaihdoin aina talvi ja kesä renkaan molempiin autoihin itse, vaikka olen nainen enkä siitäkään tehnyt mitään numeroa , kukin tekee sitä mitä osaa . Mutta siisti koti on kiva olemassa ja puhtaat lakanat sängyssä .


    • mitäkä mies

      Ikä kysymys..Kun palaan ajassa taakse päin,huoaan kehitystä puolin ja toisin.Jos ajattelen ensimmäisiä vuosia yhteisessä pesässä,jota kodiksi kutsutaan..Vaimolla oli hyvin tiukka linja siitä kuinka usein siivous,pyykki ja muu tehdään.Alku asetelma pulolsi,kun molemmat olimme tottuneet et paikat on aina siinä kunnossa että vieraat voivat tulla tuntematta kaatopaikka efektiä ..Pientä kinaa oli mattojen paikoista(joka on jäänyt mysteeriksi minulle iäksi) :) Sopusointu on ollut suunnilleen siihen asti kun tuli vaihde vuodet ja muita ongelmia.Opin sen että kiukku-siivoava,raivoava marttyyri yritti viestittää sika-miehelleen jotain..Kunottaa huomioon että olen sisä siisti,on vikaa muualla.Aika hoitaa..Pari kolme vuotta ja asiat paranee,kun hormooni kaaos vähenee.Mikäli muut asiat on kunnossa,eikä vaimosi ole vaihtamassa miestä ja näe sinua sikana ja etsi maan päällistä tekosyytä laittaa ulko ruokinnalle..Hyvin monen yhteinen taival päättyy turhaan juuri tässä iässä.Tsemppiä.

      • Roskapussi

        Voihan nuo vaihdevuodet olla osasyynä? Vaimoni on niistä varoitellut ja iän puolesta ne ovat juuri tulossa tai ovatko jo alkaneet?

        Olen itse kotona työttömänä ja vaimoni on vielä työelämässä. Jotenkin olen aistinut, että hän odottaa minulta ehkä enemmän kotitöiden suhteen nyt, kun olen kotona päivät pitkät kuin olisin työelämässä. Hän on tavallaan 'kateellinen' siitä, että saan 'loisia' kotona, vaikka teen kyllä osani kotitöistä. Hoidan tiskin, pääosin pyykinpesun, osin ruoanlaiton, hoidan roskapussit ja yleisen järjestyksen sekä rikkaimuroin. Lisäksi teen kaikki ulkotyöt.
        Perusteellisemman siivouksen ( imurointi, pölyjen pyyhkiminen, mattojen ja vuodevaatteiden tamppaus ) suhteen kynnykseni ryhtyä niihin on vain sen verran korkealla, että hän alkaa tehdä niitä, ennen kuin minä ehdin niihin tarttua. Vihaan perinteistä imurointia.


    • Mopataan taas huomen

      Meillä koiria,siksi imuroidaan joka päivä suurimmat pois.
      Kerran viikossa siivotaan kunnolla,eli viedään matot ulos,imuroidaan,mopataan ja pyyhitään pölyt.
      Roskis viedään joka ilta samalla kun käydään koiran kanssa iltapissalla.
      Tiskit laitetaan heti syönnin jälkeen koneeseen ja kokkausjäljet siivotaan.
      Exälleni ei tämä siivousrytmi sopinut,eli hän siivoaa nyt omaa kotiaan,jos siivoaa ja minä siivoan nykyisen avokkini kanssa omaamme.

      • fghffjfbntnty

        JA kun vielä hankitte kunnon mattoimurin tai sellaiset matot joita ei viedä ulos, niin pääsettet vieläkin helpommalla.


      • mrs. nn
        fghffjfbntnty kirjoitti:

        JA kun vielä hankitte kunnon mattoimurin tai sellaiset matot joita ei viedä ulos, niin pääsettet vieläkin helpommalla.

        Jotenkin huvittaa tuo joidenkin into hakata mattoja ulkona, sehän on jäänne ajalta jolloin ei ollut imureita. Vähän sama kuin morsettaisi vaikka kännykät on keksitty, tai ajelisi hevosrattailla vaikka autot on olemassa :) Tästä on Suomessa muuten tehty ihan tieteellinen tutkimuskin, että matot puhdistuvat pölystä paremmin imurilla (ihan tavallinen, kunnon imuri käy) kuin mattopiiskalla. Eri asia sitten, jos haluaa imuroinnin jälkeen viedä ne ulos tuulettumaan, mutta kerrostalossa se on aika hankalaa.


      • L - L
        mrs. nn kirjoitti:

        Jotenkin huvittaa tuo joidenkin into hakata mattoja ulkona, sehän on jäänne ajalta jolloin ei ollut imureita. Vähän sama kuin morsettaisi vaikka kännykät on keksitty, tai ajelisi hevosrattailla vaikka autot on olemassa :) Tästä on Suomessa muuten tehty ihan tieteellinen tutkimuskin, että matot puhdistuvat pölystä paremmin imurilla (ihan tavallinen, kunnon imuri käy) kuin mattopiiskalla. Eri asia sitten, jos haluaa imuroinnin jälkeen viedä ne ulos tuulettumaan, mutta kerrostalossa se on aika hankalaa.

        Käytännön syy. Ennen lattioiden moppausta kuskaan molemmin puolin imuroimani matot ulos moppauksen ajaksi, tai pitemmäksikin aikaa.
        Samalla tömäytän ne myös molemmin puolin.

        Toimenpiteen esiintyvyys riippuu vaimoni matkustelun ( min. yksi viikko ) esiintyvyydestä.


      • Tänään mopataan
        fghffjfbntnty kirjoitti:

        JA kun vielä hankitte kunnon mattoimurin tai sellaiset matot joita ei viedä ulos, niin pääsettet vieläkin helpommalla.

        On meillä hyvä mattoimuri, se ei kuitenkaan tuuleta mattoja ja lattiatkin on helpompi mopata kun matot eivät ole tiellä.
        Vaikka hyvän mattoimurin omistammekin, niin silti pudistellaan välillä matot ulkona.
        Kun valkealle vitilumelle maton kopsuttelee, niin silloin näkee minkä määrän se on kätkenyt sisälleen huolellisesta imuroinnista huolimatta.


      • toiset on kivoja
        mrs. nn kirjoitti:

        Jotenkin huvittaa tuo joidenkin into hakata mattoja ulkona, sehän on jäänne ajalta jolloin ei ollut imureita. Vähän sama kuin morsettaisi vaikka kännykät on keksitty, tai ajelisi hevosrattailla vaikka autot on olemassa :) Tästä on Suomessa muuten tehty ihan tieteellinen tutkimuskin, että matot puhdistuvat pölystä paremmin imurilla (ihan tavallinen, kunnon imuri käy) kuin mattopiiskalla. Eri asia sitten, jos haluaa imuroinnin jälkeen viedä ne ulos tuulettumaan, mutta kerrostalossa se on aika hankalaa.

        Mukava herätä maton hakkaamiseen, meidän kerrostalossa on innokas joka aamulla joskus ennen 7 takoo mun ikkunan alla vaikka haluaisi nukkua ja harvoin toiset telinettä käyttävät.


      • Anonyymi

        Ihan niin roskat ei saa jäädä haisemaan roskaappiin vaan ne saa kyllä viedä pois joka päivä
        Niinhän aitä tavallisesti tehdään


    • Syysmuija

      Meillä siivotaan liian vähän. Moskaa on aina lattialla kiitos puulämmityksen ja vaatteiden nöyhdän. Lakanat pyykitetään joka toinen viikko. Pikkarit vaihdan joka päivä, muut vaatteet miten lystään. Töissä käydessä pyykitin omia vaatteita liki joka päivä, nyt kotona voi ottaa rauhallisemmin.

    • huiskin haiskin

      Kauheaa, miten jotkut naiset ottavat kodin asiat niin tosissaan. Olen ihan eri rotua enkä juuri piittaa siitä, miltä kotona näyttää ja kuka siivoaa ja koska. Ryhdyn siivoamaan perin harvoin.

      Totuus kuitenkin on, että ikäisemme miehet vaatimalla vaativat kotikeskeistä vaimoa ja rutisevat vain, jos kontrolli menee överiksi heidän mukavuusalueensa ulkopuolelle. Muuten on mukavaa, kun vaimo hoitaa kaikki arkiasiat valmiiksi ja miehen ei tarvi kuin olla ja porskuttaa.

      Aloittajalle ja muille pirtihirmunaisten valinneille sanoisin, että sitä saa mitä tilaa. Olisitte ajoissa harkinneet. pitäkää hyvänänne.

      • Arkiajattelija

        Hyvä havainto. Miehet 50 ja sitä vanhemmat suorastaan rakastavat sitä, että vaimo hallitsee arkea. Tekee muut avuttomiksi rakkauden varjolla.

        En usko, että kukaan mies siitä tosissan valittaakaan.


      • L - L
        Arkiajattelija kirjoitti:

        Hyvä havainto. Miehet 50 ja sitä vanhemmat suorastaan rakastavat sitä, että vaimo hallitsee arkea. Tekee muut avuttomiksi rakkauden varjolla.

        En usko, että kukaan mies siitä tosissan valittaakaan.

        Eikä valita vaimokaan! Passiivista rooliaan. Hänen ottamansa vastuu rättihuollosta ja tiskikoneen käytöstä tuntuvat tyydyttävän hänen pätemisen tarvettaan kotiaskareissa.


      • Arkiajattelija
        L - L kirjoitti:

        Eikä valita vaimokaan! Passiivista rooliaan. Hänen ottamansa vastuu rättihuollosta ja tiskikoneen käytöstä tuntuvat tyydyttävän hänen pätemisen tarvettaan kotiaskareissa.

        Minä en ainakaan suostuisi ottamaan mitään roolia kotiaskareissa. Ei toisten hoitaminen ole mikään automaatio, joka tulee naisgeenien mukana.


    • aisiistiihei

      Siivous on kai jokin ihme rituaali joillekkin.
      Olen ollut siivoojan ammatissa erinnäisiä vuosia ja todennut sen että puhdasta ei tarvitse siivota.
      Siivoan vain kun siihen on tarvetta.

      Alusvaatteet meillä vaihdetaan päivittäin,tottakai. En voisi kuvitellakkaan olevani samoissa alusvaatteissa kahta päivää.
      Hikisten hommien vuoksi vaihdan jopa 2 kertaa päivässä jos on pakko.
      Olen tukevahko,joten joskus se on tarpeen.

      Lakanat vaihdetaan tarvittaessa.

      Mattoja hoidan imuroimalla,harvoin vien ne ulos.
      Petivaatteetkin vien ulos useammin,ihan vain tuoksun vuoksi.
      Kirjahyllyn yms tasojen pölyt hoidellaan perusteellissti noin 2-3 kertaa vuodessa.

      Nyt meillä on menossa julkisivuremppa joten lattioita en pese ennenkuin tietty vaihe rempasta on ohi.
      Tosin en pystykkään kun olkapää on hiljan leikattu....

    • Huh huh

      Toisaalta; yli viiskymppinen alkaa haista! Ei sitä välttämättä itse huomaakaan, ettei entinen hygieniataso riitä. Käy kuten murros- tai vaihdevuosi-ikäiselle, että toiset haistavat, vaikka itse ei haista.

      Kuinka usein julkisessa liikennevälineessä juuri lämmitetty paikka haisee selvästi pyllylle, vaikka tyyppi olisi muuten ihan siistin näköinen.

      Siitä vaan pesulle, vaatteita vaihtamaan ja siivoamaan, vaikkei siltä tunnukaan!

      • pyllynhajusta

        Laitatko nenäsi siihen penkkiin kiinni, jotta tiedät että pyllylle haisee???


      • Huh huh
        pyllynhajusta kirjoitti:

        Laitatko nenäsi siihen penkkiin kiinni, jotta tiedät että pyllylle haisee???

        Totta kai, sillä olen hanuriaddikti.


      • kun haluat hyvää
        Huh huh kirjoitti:

        Totta kai, sillä olen hanuriaddikti.

        Pakkohan se oli haistaa, kun niin hyvälle tuoksui. Rapsakka, tuulipuvun housuissa lämmitetyn leveän pyllyn tuoksu, mmmm.


    • HASTA LA VISTA

      Roskis viedään päivittäin ja lakanat vaihdetaan joka toinen viikko. Imurointi riittää kerran viikossa, jollei ole lemmikkiä, mutta jos on lemmikki, niin 2-3krt viikossa. Pölyt pyyhitään joka viikko, jollei jaksa niin ainakin joka toinen viikko viimeistään, Matot tampataan kerran kuussa( itsellä sellanen Ammattilais-imuri, joka pöyhii matot kuntoon) Wcpönttö pestään joka viikko tai niin usein, kun näkyy likaa sisäpuolella. Muista myös hajulukko lavuaarin alla tyhjentää säännöllisin väliajoin. Ja muista, kahvinkeitin puhdistetaan n.2kk välein kalkinpoistoaineella. Näin toimimalla naiseski on tyytyväinen, eikä jankuta. Kiitos.

    • haisee ja haisee??

      Vai haisee istuinpaikka "pyllylle":) kyllä pitää olla paskat housuissa edellisellä istujalla
      jos istuinpaikka haisee paskalle. Tai on päästänyt hiljasen pierun. Luulempa, ettei metrin, puolentoista
      päästä haista tuollaisia asioita jos ei kumarru ja laita nenäänsä
      penkkiin.
      Yli 50 v alkaa haista? Miten niin?, päinvastoin aineenvaihdunta hidastuu
      kun tulee miehen ikään ja hajut pysyy aisoissa varmasti jos nyt ei ole
      laktoosivaivaa yms.
      Nuoret ne käy hinkaamassa itseään joka päivä suihkussa jopa kahdestikin
      päivässä ja haisevat kaikenmaailman tekotuoksuille sitten.

      • luantain toivotut

        Jos on allerginen pölylle, on "pakko" imuroida melkein joka päivä.
        Muuten ihmiset jynssäävät kotejaan ihan liikaa, pesevät noilla
        voimakkailla pesuaineilla jotka tappavat kaikki hyvätkin bakteerit.

        Liian steriilejä on monet kodit, lapsillakaan ei kasva immuniteetti
        niin vahvaksi.
        Ennen oli lauantai siivouspäivä jolloin lattiat pestiin, nykyään
        se on ryyppypäivä monilla, ettei kerkeä siivota.


      • Arkiajattelija
        luantain toivotut kirjoitti:

        Jos on allerginen pölylle, on "pakko" imuroida melkein joka päivä.
        Muuten ihmiset jynssäävät kotejaan ihan liikaa, pesevät noilla
        voimakkailla pesuaineilla jotka tappavat kaikki hyvätkin bakteerit.

        Liian steriilejä on monet kodit, lapsillakaan ei kasva immuniteetti
        niin vahvaksi.
        Ennen oli lauantai siivouspäivä jolloin lattiat pestiin, nykyään
        se on ryyppypäivä monilla, ettei kerkeä siivota.

        Ja sitten meitä, joulla lauantai ei ole sen kumemmin siivous- kuin ryyppypäiväkään. Vaan ollaan vain työviikon jäljiltä tekemättä sen ihmeempää.


      • köhköh
        luantain toivotut kirjoitti:

        Jos on allerginen pölylle, on "pakko" imuroida melkein joka päivä.
        Muuten ihmiset jynssäävät kotejaan ihan liikaa, pesevät noilla
        voimakkailla pesuaineilla jotka tappavat kaikki hyvätkin bakteerit.

        Liian steriilejä on monet kodit, lapsillakaan ei kasva immuniteetti
        niin vahvaksi.
        Ennen oli lauantai siivouspäivä jolloin lattiat pestiin, nykyään
        se on ryyppypäivä monilla, ettei kerkeä siivota.

        Jos on allerginen pölylle, ei nimenomaan saa imuroida kuin kerran viikossa. Näin on allergialääkäri Allergiasairaalassa minulle sanonut. Astmaatikkona ja pöly/pölypunkkiallergikkona imuroin siis vain kerran vkossa, koska imuroinnissa nousee aina pölyä runsaasti ilmaan ja se on pahempi allergiselle kuin se, että se pysyy siellä pinnalla missä sattuu olemaan. Sellaista imuria ei ole keksitty, että sillä saisi kaiken nousevankin pölyn siepattua. Ristiveto imuroinnin jälkeen ja pölyjen pyyhkiminen pinnoilta ja moppaus. Hyvin sopii allergiselle.


    • haöthöa

      Minusta reiluinta olisi että vähempään siivoamiseen tyytyväinen siivoisi sen verran tai niin usein kuin omasta mielestä riittää ja tiheämpää siivoamista vaativa sitten ne välikerrat. Esim. jos tykkäät että kerran 10 päivässä imurointi on hyvä, sinä imuroit sen kolme kertaa kuussa ja toinen sitten ne välikerrat. Onhan se enemmän sille toiselle, mutta ei minustakaan ole reilua että tiheämmästä siivouksesta tykkäävä määrää toista siivoamaan.

      Meillä nyt menee vähän miten sattuu, ja minä enimmäkseen siivoilen, kun olen kotona. Imuroin likaisemman alakerran kerran tai pari viikossa, toisen kerran niin etten kaikkia nurkkia myöten. Sotkuisimmilla keleillä ja muuten tarvittaessa imuroin tai lakaisen eteisen, keittiön ja ruokailutilan päivittäin tai jopa useasti päivässä. Avainsana on tarpeen mukaan. :D Kun molemmat aikuiset oltiin töissä, siivottiin yhdessä kerran viikossa, usein niin että toinen imuroi ja toinen pesi lattiat ja vessan. Kerran viikossa on kai aika yleinen tahti. Riippuu toki missä asuu, kerrostaloasunto usein likaantuu vähemmän, kun on portaita ja käytäviä yms. joihin kopisee enimmät liat ennen asuntoon tuloa. Onko eläimiä, tuovatko lapset sotkua mukanaan. Mutta riittäähän silloinkin osittainen imurointi/siivous, eikä siihen monta minuuttia mene.

      Liinavaatteet meillä vaihdetaan kerran kuussa, joskus useammin, tyynyliinat usein useammin. Pyyhkeet kerran viikossa. Omat vaatteet kun likaantuvat, alusvaatteet kerran päivässä. Viisihenkisellä perheellä ei paljon pyykkiä näin tule, 4-5 koneellista viikossa, usein osa on vajaita 7 kilon koneessa.

    • hulluko?

      Saattaa kuulostaa joidenkin mielestä hullulta, mutta meillä ainakin imuroidaaan joka päivä, luutuoin 1-2kertaa viikossa, roskat viedään silloin kun pöntöt täynnä, pölyt pyyhin joka toinen päivä, petivaatteet vaihtuu Max. 2viikon välein, pyykit pestään 2-4kert/viikko :) suursiivoukset teen n. 6kertaa/kk. mieheni yleensä vain tiskaa vkloppuisin, muut hommat teen itse. Syynä kamalaan siivoushulluuteen on 34m kämppä, kaks aikuista ja kaksi kissaa.

      • hulluko?

        Herranen aika, siis suursiivoukset tehdään 6kertaa/VUOSI, EI KK :D


    • S.Aatana

      Meillä imuroidaan joka päivä !

    • taikaa

      Eihän tossa mitään. Mun eksän ensimmäinen aamurutiini oli pyyhkiä lattia tiskirätillä pölystä. Oli sitä kyllä kiva kattoo, ku se herkkuperse pystyssä konttasi.. :D
      Jälkeenpäin tajusin,ku vahingossa luin jostain, et olis ollu masennuksen oire..kyllä se jossain vaiheessa loppui tuo nuohoaminen..onneksi.

    • Olotilat

      Meillä joko

      1. siivotaan
      2. valmistaudutaan siivoamaan
      3. puhutaan kuinka likaista on

    • kukin tavallaan

      Viikkosiivous perjantaina: pölyt pyyhitään, matot ulos, lattiat imuroidaan ja pestään. Lakanat pyykkiin myös. Reilu tunti siihen menee.
      Päivittäin hoidetaan tiski, roskat ja ruokapöytä. Tavarat pitää laittaa paikalleen käytön jälkeen ja kengät on helppo putsata ennen sisälle tuloa.
      Alusvaatteet vaihdetaan päivittäin tietenkin.
      Mies on tarkempi järjestyksestä ja minä liasta.

    • Onnellisessa liitos

      Moi! Mulla oli vaimo ja kova siivousintoilija. Erosimme, otin venäläisen vaimon, nyt ei ole siivousintoilia. on lattiatkin sellaiset saa kourulapiolla ottaa suoraan roskasäkkiin isoimmat kulkuväyliltä. Tiskejä eiolla tiskattu, on rosteri astiat, ruoka hyvän makuista, kun on vuosien ruuat kattikoissa ja muissa kiini ei tartte ostaa mauseita, on eksootiset maut. Säästyy sähkö, vesi laskut pyykiä pestään vasta, kun ei ole puhtaita vaateita, ei nitäkään vaihdella, kun 3 viikon välein niin aluskalsareita, kuin muitakaan. petivaateita ei myös vaihdella, 2 kerttaa vuodessa jouluksi ja juhannukseksi. Ei noin pikkuasioihin jouda puutumaan, kun töissä ja matkoilla käydään ja rakastellaan montakertaa viikossa, ei ole niisät laskua pidetty kuinka useesti sillloin kun toisen mieli tekee vaikka kesken työpäivien.

      • syykö se eroon

        Johan oli SYY erota.


    • voihan justus

      Anna akan siivota jos se haluaa.

    • rätti pete

      Meillä käy siivooja joka toinen viikko. Kuukaudessa maksaa n. 200 € ( sis. ALV 24 % ), josta saa 40 % omavastuun jälkeen takaisin.. Ihana tulla raikkaaseen kotiin aina siivoojan käynnin jälkeen.. Pyykkiä pestään kolme kertaa viikossa, vaikka lapset on jo lentänyt pois kotoa ja ollaan kahdestaan.. Vaimo tekee työkseen jo siivous hommia, ammattinsa vuoksi, päiväkodissa ja tuli aikoinaan luvattua, että ota siivooja kun tarvitset. Minä itse olen todella laiska siivoilemaan, vaikka ihana on puhtaassa kodissa asustella..

    • Hankkikaa siivooja, se on maailman paras keksintö. Kuluista voi vähentää ainakin 40% kotitalousvähennyksessä.

    • onnelliset

      Työssä käyvänä ja erilaisissa luottamustehtävissä en ehdi tai jaksa siivota niin usein kuin haluaisin (=kun on roskia lattialla tai villakoirat nurkissa). Onnekseni minulla on ihana mies, joka ymmärtää asian. Hän sanoo pitävänsä koirien kanssa huolta, että roskia tulee:) On tietysti siitä pahoillaan. Usein hän tarvitsee minua avuksi erilaisiin tehtäviin. Siksikin hän ymmärtää, että siivoukset jäävät aikaan, kun niitä ehtii tehdä. Olemme onnellisia yhdessä ja nautimme tietysti siisteydestä. Vuodevaatteetkin vaihdan sopivin väliajoin.

    • maki1987nen
    • nähty on

      Siisti mies helpottaa naisen arkea kummasti. !

    • opetettu vaimo

      Ole onnellinen että sinulla on vaimo joka OSAA oikein huolehtia kotisi siisteydestä. Valita vasta sitten jos hän ei niitä TEE.

    • Mummeliini

      Meillä ei siivota oikeastaan koskaan, en ymmärrä edes käsitettä siivoaminen. Miks sotketaan jos pitää siivota? Imuroin kun on roskia/pölyä, tiskaan aina astiat kun olen niitä käyttänyt, pyyhin pölyt kun nään ne jne. Meillä on kissa, lapsia ja asutaan kerrostalossa. Turha nipotus siivoamisesta pilaa parisuhteen, kannattaa yhteenmuuttaessa miettiä miten kotityöt jaetaan jos jaetaan. Tiedän monta ikäistäni ja vanhempaa (30-45 v) naista jotka käyttävät useamman tunnin päivästä mäkätykseen ja narinaan kun ukko ei tee mitään. tekisivät itse tai ottasivat eron. Ei se siivous ole tarkoitus vaan eläminen siten ettei sotkeennu. Huom, en myöskään ymmärrä näitä joulu yms. siivoajia kyllä ne pyhät tulee vaikkei siivoa.

    • rento realisti

      Miten te miehet voitte olla noin tossukoita.

      Olen itse nainen joka siivoaa usein, mutta se on oma rytmini, eikä mielestäni kuulu mitenkään miehelleni. En todellakaan voi velvoittaa häntä menemään omaa tahtiani. Hän vaihtaa lakanat niinkuin olisi vaihtanut sinukkuaikoinakin, imuroi myös oman siisteyskäsityksen mukaan eli kerta kahteen viikkoon. Mielestäni se on oma ongelmani jos olen nipo siisteyden suhteen, enkä voisi kuvitellakaan kostavani tätä miehelleni. Tiedän, että olen poikkeus naisissa kun ajattelen näin laveasti vastuista, silti mietin miten vässyköitä miehiä on olemassa kun suostuu tanssimaan naisen pillin mukaan.

      Voi teitä..

      • L - L

        Mutta jos? Vaimo on suostunut tanssimaan miehen pillin mukaan?

        Vakavasti puhuen. Siivous ei ole sen arvoinen asia, että siitä kannattaa herättää suurin kirjaimin keskustelua.
        Puhumaton konsensus kummankaan tinkimättä minuudestaan, on mahdollinen!

        Joskus, jos joku asia alkaa häiritsemään, niin se häiriintynyt osapuoli hoitaa sen itseään tyydyttävään kuntoon tekemättä siitä numeroa!


      • ajatusvuo
        L - L kirjoitti:

        Mutta jos? Vaimo on suostunut tanssimaan miehen pillin mukaan?

        Vakavasti puhuen. Siivous ei ole sen arvoinen asia, että siitä kannattaa herättää suurin kirjaimin keskustelua.
        Puhumaton konsensus kummankaan tinkimättä minuudestaan, on mahdollinen!

        Joskus, jos joku asia alkaa häiritsemään, niin se häiriintynyt osapuoli hoitaa sen itseään tyydyttävään kuntoon tekemättä siitä numeroa!

        Okei. Olet siis mies. Jokainen hoitaa sen kuntoon tekemättä numeroa. Toimii hyvin sellaisessa suhteessa, josssa siisteyskäsitys ei ole ihan vastainen.. vai jos mies ei siivoa ollenkaan, toimii todella hyvin :)


      • rennosti eteenpäin..

        Sinällään ihan ok linja sinulla asiasta :) Mietin vielä, että voisiko yhteiset perlisäännöt löytyä toisen kanssa. Vaikka mää tiskaan, sää kuivaat :)

        Hauska kun mainitset sinkkuajat, toisten miesten käsitykset ovat hieman eri kuin sinun miehesi. Exäni mielestä, imurointi 3 kertaa vuodessa, edellisillä lakanoilla taisi viettää yönsä 6 kuukautta. Onneksi eri sänky kuin mulla! Tiskit, ruokien muovikääreet jne. ja ruuanjätteet tiskipöydällä. Parin viikon päästä laittoi ne roskalaatikkoon ja sitten keräsi vielä viikon verran roskia pöydälle ja vei pussin pois. Kuulemma teki monta kertaa enemmän kotitöitä mun takia kun ennen!!!


      • L - L
        ajatusvuo kirjoitti:

        Okei. Olet siis mies. Jokainen hoitaa sen kuntoon tekemättä numeroa. Toimii hyvin sellaisessa suhteessa, josssa siisteyskäsitys ei ole ihan vastainen.. vai jos mies ei siivoa ollenkaan, toimii todella hyvin :)

        Osallistumiseni kotipuuhiin on silkkaa itsekkyyttä.
        Sapuskoiden suunnittelu ja valmistus on harrastukseni mutta muu on silkkaa työtä.

        Itsekkyys? Jo aikanaan, pienetn lasten ollessa kotona ja vaimon osa-aikaisessa työssä marketissa, havaitsin hyvin pian, että jos vaimo olisi lauantaisin, tullessaan töistä klo15 jälkeen täytynyt ryhtyä puuhastelemaan siinä talossa niin itse olisin viettänyt pakollisia hetkiä lasten kanssa ulkona tai vaihtoehtoisesti, yksin kolkkoa aikaa.

        Siivottu talo ja valmis kahvipöytä vapautti vaimoltakin seuralliset ajatukset käytännön toimiin.
        Lisäksi lapset oppivat tekemään taloustyöt ja kantamaan vastuunsa niistä.

        Tuossa periaatteessa on vieläkin vinha perä.
        Huom! Vaimoni ei ole koskaan, yhtään kertaa, eds ehdottanut minulle mitään talouspuuhastelua.
        Fillarinsa keväthuollosta se muistaa sanoa!


      • tosha
        L - L kirjoitti:

        Osallistumiseni kotipuuhiin on silkkaa itsekkyyttä.
        Sapuskoiden suunnittelu ja valmistus on harrastukseni mutta muu on silkkaa työtä.

        Itsekkyys? Jo aikanaan, pienetn lasten ollessa kotona ja vaimon osa-aikaisessa työssä marketissa, havaitsin hyvin pian, että jos vaimo olisi lauantaisin, tullessaan töistä klo15 jälkeen täytynyt ryhtyä puuhastelemaan siinä talossa niin itse olisin viettänyt pakollisia hetkiä lasten kanssa ulkona tai vaihtoehtoisesti, yksin kolkkoa aikaa.

        Siivottu talo ja valmis kahvipöytä vapautti vaimoltakin seuralliset ajatukset käytännön toimiin.
        Lisäksi lapset oppivat tekemään taloustyöt ja kantamaan vastuunsa niistä.

        Tuossa periaatteessa on vieläkin vinha perä.
        Huom! Vaimoni ei ole koskaan, yhtään kertaa, eds ehdottanut minulle mitään talouspuuhastelua.
        Fillarinsa keväthuollosta se muistaa sanoa!

        En ymmärtänyt tuota tekstiä, vaikka olen lukion käynyt.


      • bgvgf
        tosha kirjoitti:

        En ymmärtänyt tuota tekstiä, vaikka olen lukion käynyt.

        ja mä ymmärsin ihan vaan keskikoulupohjalta


    • Masa58

      Kerran vuodessa vaihtaa lakanat hyvin riittää.Ja ulkoilu vaatteet kun vuoden aika muuttuu ja alusvaatteet 2 viikon välein samalla kun käy saunassa pesulla ja imurointi kerran kuussa jos tarvetta ja moppaus kerran vuodessa jos tarvetta mitään sairauksia ei ole ollut turha siivous vouhotus ylikorostettua.Ikää on 58 vuotta näilä menty lähemmäs 40 vuotta ja hyvin toiminut nykyajan turhaa hygieeia vohotusta vastustus kyky menee vain kun liian puhdasta oman loistavan terveyden salaisuus se että ei ole liian puhdasta.

      • siisti naapuri

        Mut kun sun jälkeen ei kukaan voi mennä edes hissiin ainakaan tuntiin ja kesäisin pitää suhauttaa päivittäin raidia postiluukusta ettei ne "terveyttä edistävät" pääse ainakaan asunnosta käytävään.


    • eronnutnain

      Imurointi 10pvän välein on kyllä liian harvoin. Lasten ollessa pieniä imuroin lähes päivittäin, nyt noin joka 4.pvä.Riippuu tietenkin, mitä niiden lakanoiden välissä touhutaan ;) mutta ihan ok tuo kerran viikossa on, jos ollaan hikisiä tms. Surullista, ettette saa tuollaisia asioita sovittua, vaan annatte niiden vaikuttaa parisuhteeseenne :(

    • Nainen 49v.

      Minä imuroin 4-5 päivän välein, mutta joskus voi mennä 6-7 pv, kun satun unohtamaan. Sitten villakoirat ja keittiössä muruset alkavat muistuttaa siivoustarpeesta. Lakanat vaihdan kahden viikon välein, mutta tyynyliinan kerran viikossa. Pikkuhousut vaihdan aamuin illoin, sillä en osaa yölläkään olla ilman niitä.

      Roskiksen tyhjennän, kun se on täynnä, mutta keittiön roskikseen menee melkein kaikki roskat, joten melkein joka päivä se on täysi.

      En ole itse eronneena paras parisuhdeneuvoja, mutta mielestäni teidän kannattaisi puhua asiasta avoimesti. Jos vaimosi haluaa siivota noin usein, siivotkoon. Voisit itse imuroida joka 3. kerta eli 9 pv:n välein esim. Mitä jos näyttäisit vaimollesi viestisi? :)

    • pikapyrähdyssiivous

      Ei kai tässä siivousasiassa mitään ainoaa oikeaa tapaa ole? Pääasia, että on suhteellisen siistiä, ettei nyt mitään terveydelle haitallista ala esim. keittiössä ja kylppärissä kasvamaan törkyisyyden vuoksi.

      Olen aina ollut laiskahko siivoamaan, mutta kohtuullisessa kunnossa asunto on silti. Pyrin imuroimaan kerran viikossa, mutta minullakin se lipsahtaa helposti 1,5 viikkoon. Lattioita pesen ehkä 4-5 kertaa vuodessa. Keittiössä tulee puuhailtua joka päivä, koska teen itse ruoat ja tiskaan käsin. Kotona asuva tytär sentään jonkin verran auttelee. Roskis viedään ulos sitten kun se on täynnä, mutta kompostiroskiksen vien ulos 2-3 päivän välein tai tarvittaessa useamminkin esim. jos bioroskiksessa on raakaa kalaa tai lihaa. Petivaatteet vaihdan korkeintaan kerran kuukaudessa, mutta tyynyliinoja vaihdan useammin.

      Alusvaatteet ja topit/T-paidat vaihdan päivittäin ja suihkussa käydään päivittäin. Farkkuja ja ulkotakkeja tulee pestyä korkeintaan kerran kuukaudessa. En silitä vaatteita enkä mankeloi.

      Tarvittaessa pesen kaapin ovia ja kirjahyllystä otan kirjat ulos ja pesen koko hyllykön kerran vuodessa. Ikkunat pesen kerran vuodessa ja syksyllä toisen kerran jos jaksan. Samalla pesen verhot. Pölyjä pyyhin usein samalla, kun puhun kännykässä.

      Huoneista panostan olohuoneeseen, jotta se olisi sen verran siisti, että sinne kehtaa pyytää yllätysvieraita peremmälle milloin vain. Kerran viikossa yritän siistiä huonetta tarkemmin samalla kun kastelen kukat. Usein tämä siistimispäivä on sunnuntai kun ajatukset on jo muutenkin tulevassa työviikossa. Siinä samalla usein jo teen alkuviikoksi ruoat, jottei tarvitse illalla nälkäisenä töistä tullessa heti aloittaa kokkaamista.

      Nyt olen sinkkuna, mutta kokemusta on parisuhteesta, jossa mies nalkutti koko ajan siivoamisesta. Enää en samaa kokemusta halua kokea, jossa mies ei osaa rentoutua, vaan etsii koko ajan katseellaan uutta siivottavaa. Monen mielestä kodissani on varmaan epäsiistiä, mutta en tykkää siivota, jos siivouksen jälkeä ei näe. Sitä paitsi mieluummin keskityn harrastuksiin ja perheen kanssa olemiseen. Ennen vieraiden tuloa ehtii hyvin tekemään pikasiivouksen.

    • jdfjdfjd

      miksi valitat?

      tiedän sellaisia vaimoja, jotka ei todellakaan pidä huolta kodin siivouksestaja koti on kuin kaatopaikka.
      Olisit vain tyytyväinen, että kotona on siistiä.

    • mai1

      Imuroin joka päivä, pölyt pyyhin joka toinen päivä. Lattiat kerta viikkoon pesen. Siisteys on puolirukaa.. Wc joka toinen päivä siivoan.. Teillä ihmiset on paskaista jos noin harvoin siivootte1

      • jartsa5

        Siivon kun jaksan eli tosi harvoin muutaman kerran vuodessa parempaakin tekemistä kuin siivous.


      • siivotaan maltilla

        Eihän siisteillä ihmisillä edes synny pölyä tai likaa niin että tuota tahtia pitäisi siivota. Onko teillä jokin kennel kotona ?
        Siivouksessa pitää olla järjellinen eli kohtuu tahti. Astis pyörii 1-2 päivän välein, robo-imuri 2-3 päivän välein ja oikea imuri kerran viikossa. Harvakseltaan pyyhitään kosteella, tarpeen mukaan.
        Matot ulos ennen joulua ja perhejuhlia. Pölyt voi pyyhkiä joskus, jos siltä näyttää poistoventtiilit. WC putsataan kohtuuvälein, toki vessaharja heiluu useammin ettei kolibakteerit pääse jylläämään.


    • 9+8

      Minä tiskaan melkeen päivittäin ja pyyhkäsen pöydät. Imuroin n. kerran kuukaudessa, syksysin useammin kun hiekkaa tulee. Päivittäin lakasen lattiat pahimmasta hiekasta. Mielestäni toimii hyvin.

      Pölyjä olen laiska pyyhkimään mutta en hanki turhia kaappeja kotiin. Koitan päästä tavaroista eroon.

      On turha hankkia montaa eri pesuainetta. Kuuma vesi toimii ja yksi yleispesuneste.

      Roskat pidän takapihalla ja kerään täyteen kunnes vien varsinaiseen roskapönttöön. En siedä ruuantähteitä enkä hajuja :O

    • fallingstars

      Minä yksinäinen naisihminen, imuroin kun villakoirat alkaa juosta nurkissa ja pitää alkaa käsin niitä keräilemään, petivaatteet tuuletan ja vaihdan noin kerran kuukaudessa. Pyyhin pölyt kun alkaa näyttää pinnat pölyisiltä ja kun siltä tuntuu. Vessan pesen kerran viikossa, hampaat kerran päivässä. Roskat vien kun ei mahdu roskia enää roskikseen vaikka kuinka painelee alaspäin. Henkilökohtaiset vaatteet vaihdan noin kolme-neljä kertaa viikossa samalla kun käyn suihkussa. En jaksa stressata siivouksesta, vähemmälläkin pärjää. Ei tarvitse paikat aina kiiltää puhtauttaan.

    • hammaskeiju10

      Minä pesen hampaat kahdesti päivässä. Hammaslankaa käytän jokatoinenpäivä. Ei ole hampaat reikiintynyt eikä hengitys haise.

    • Oyutta

      Ei ole onneksi. Meillä siivotaan tosi harvoin. Imuroidaan (silloin tosin perusteellisesti) ehkä kerran kuussa, jos aina silloinkaan. Lattian moppaus muutaman kerran vuodessa, korkeintaan. Mattoja on aika paljon. Niiden pelmuutus ulkona & tamppaus ehkä 3 krt vuodessa. Vuodevaatteita toki vaihdetaan kerran kuussa. Keittiön pinnat ja pöytä toki pyyhitään, kun likaantuvat. Meillä ilmassa olevan pölynpoiston hoitaa ilmanvaihtolaite. Sen suodattimet vaihdan n. 3kk välein, joten sekin voidaan kait siivoukseksi laskea =)

      Minusta imurointiin tulee paljon enemmän mielekkyyttä, kun on jotain mitä imuroida =) Kerryttämällä villakoirat näkee paremmin, kun niitä on ensin kunnolla kertynyt. Mukava katsoa, kun villakoira katoaa imuriin =)

      Lapsetkin saa paremman vastustuskyvyn, kun harvoin imuroidaan. Ei ole allergioita.

      Näillä mennään.

    • höpöhöpööpöö

      höpö höpö jostain naisten vaihdevuosista. muija on kyllästynyt ukkoonsa ja se on siinä. mulla ei ole ollut ikinä mitään ikäkriisejä kuten toisilla naisilla saatikka vaihdevuosista ongelmia. ihminen kun liikkuu ja nukkuu hyvin niin ei ole mitään ongelmia. muistaa syödä hyvin. Ei maksa paljon kun itse laittaa. te pöljät akat ja ukot raahaatte kotiinne kaiken maailman krääsää ja tavaraa mitä ette ikinä käytä. turha roina pois niin alkaa pysymään siistinä koti. esim. tietokoneessa on kaikki tarvittava, radio, tv, puhelin, kamera jne, ei tarvita mitään helkkarin miljoonien laitteita yksi riittää. eri asia ihmiset joilla ei ole konetta. minä pesen vaatteeni joka päivä. vuodevaatteet pesen joka viikko ja siinä ei ole mitään ihmeellistä. tiskejä ei loju eikä ole tiskikonetta eikä tule. kesällä ei mattoja ollenkaan lattialla, helppo siivota vaikka joka päivä ei kestä ikuisuutta kun pitää paikat puhtaana. ei tarvitse mitään erityistä joulusiivousta, ihmiset ovat aivan pimeitä kun pienistä asioista kinastelee. aikoinaan lasten huoneet olivat kuin sikolättejä ja vaatteet likaisia. en puuttunut siihen mitenkään, mutta alkoivat pestä ja siivota kun huomasivat että en pese enään heidän pyykkejään ja siivoa. olivat silloin n murrosikäisiä. miehen työhuone on edelleen sekaisin ja karmeessa kunnossa. annan olla siivotkoon itse kun haluaa. kyllä mies mielellään on siistissä kodissa mutta itse ei viitsi siivota omaa huonettaan. oma autotallini on siisti mutta miehen talli on karsee olkoon mitäs se mulle kuuluu. kaikki me olemme erilaisia ja niin on hyvä. en ala ketään muuttamaan jokainen valitsee itse oman tiensä ja tapansa toimia.

    • rymäsi

      minä naisena imuroin jokapäivä.sattuu nääs oleen lapsi ja kissa kotona.ono tuo nyt paha asia jos on siisti.tuo on maailmassa pieni ongelma.oisit ylpee ja tyttyväinen siistiin kotiin.minä tiedän että miehet voi elää paskassa.sekin on toditettu.entinen miehei makasi monta kuukautta makuuhuoneessa siiovoomatta sit.tein testin.annoin itse olla koskematta huoneeseen.3kuukautta meni ennekuin pyyhki pölyt huoneesta.taisi ruveta nenään ottamaan.hah mutta entiseksi ukoksi se sit jäikin.

    • parempaakin tekemist

      Mä ymmärrän sua! inhoan siivoamista! Heivaa se muija ja ota mut!!!

    • Vähän d paljon v

      Siivoan joka päivä vähän, yleensä siivoan heti jälkeni,
      mutta en koskaan siivoa yli 2 minuuttia kerralla ja kotini on hyvin puhdas ja siisti.

      • silläsiisti

        Voi kun saisin siivousvimman iskemään minuun. Koti on sekaisin ja ajattelin lukea jotain motivoivaa. Päivä on jo pitkällä ja en ole saanut lakanoita edes koneeseen.
        Pitäisi saada parin viikon aikana suursiivous juhlia varten valmiiksi. Piti jo viime viikolla aloittaa vaan en tehnyt mitään siivouksen eteen...

        Luin jostain vinkin että aloita jostain huoneesta tai nurkasta. Yritän nyt aloittaa makkarista.
        Pitäkää mulle peukkuja ja olkaa onnellisia jos joku siivoaa!!


    • KALLE KELLO

      Ei ole, eikä tule. Perussiistiä ja imurointi kerta/ viikko, likaiset astiat koneeseen, ei jätetä pitkin keittiönpöytiä, roskis roskikseen kun täyttyy.. Eikös tämä aika normaalia ole? Onkos eukkos kotona kaiket päivät siivoilemassa vai käykö töissä? Tuo ei kyllä kovin mukavalta kuullosta. Ota nyt se eukko puhutteluun ja jos ei sovinnolla usko uhkaa viedä se psykiatrille, sillä oletettavasti on joku pöpökammo ja tulee varmasti pahenemaan.

    • pikalakaisija

      En lukenut kuin kolme ensimmäistä kirjoitusta ja olen sitä mieltä että "hulluja" on monenlaisia, kuten joku on "siivoushullu" ja toinen on "siivoamattomuushullu" ja sinne välillekin niitä jää, koeta siinä sitten olla mieliksi, mutta kun itsellä on hyvä olla niin siitä vaan.

    • ei hyvää päivää taas

      Olen nainen ja toi menee mun mielestä tosiaankin liiallisuuksiin. Älä alennu sen pompotettavaksi,mikä oikeus sillä on vaatia että sun on siivottava. Jos vaimosi mielestä pitää siivota noin usein niin siivotkoon itte,mut ei ole oikeutta vaatia sulta että siivoat! ps. Ehdota vaimollesi myös psykiatri hoitoja.

    • akka vaihtoon

      Akka vaihtoon. Itse en suostuisi kovin pitkään kuuntelemaan jatkuvaa nalkutusta siivouksesta, etenkin kun kyseessä on selvästi sairaalloinen siivoamisen pakko. Laittaisin akan vaihtoon tai lähtisin kävelemään suhteesta.

    • sinkku nainen

      lakanoiden vaihto kerran viikossa ei oo liian usein jos on kaksi ihmistä samassa sängyssä...näin sinkkunaisena vaihdan n.2 vk:n välein.....imuroin melkeinpä päivittäin,ainakin tarpeen mukaan...esim. heti murut pois lattialta ja kengissä tulleet hiekat jne.....roskista en vie päivittäin,vasta kun se on täynnä. Mitä järkeä viedä vajaata roskapussia? mielestäni en oo mikään neuroottinen enkä nipottaja mutta haluan,että yleisilme on siisti,eikä mitään vaatekasoja ja sukkia lattioilla :). -Miehellä ois samat käsitykset siisteydestä eikä tarviis sanoa....en haluais olla nalkuttava vaimo :)

    • Hmmm...

      Ostakaa sellainen robotti-imuri, joka vaeltaa pitkin lattioita ja imuroi vaikka kaikki päivät läpeensä.

      Noh, siivoaminen on muutakin kuin imurointia, mutta ehkä rouvaa rauhoittaa ahkeran apulaisen läsnäolo.

    • siivoushullu eksä

      Eksä siivosi joka päivä, kun oli koiria pari kappaletta ja pieni lapsi. Kehtasi vielä laittaa minun syykseni etten siivoa, kun tulen niin myöhään töistä, että hän on jo ehtinyt siivota. No miksei jättäny sitä siivousta sitten minulle!?! No hän on nykyään eksä. Sääli lasta, ettei saa enää olla päivittäin tekemisissä isänsä kanssa.

    • millamagi

      minä ja imuroin päivitäin vaikka asun yksin,en ymmärrä miten sitä roskaa voi tulla yksinkin:)on sellanen matto olkkarissa,mihin kaikkki tarttuu ja huomaa,pakko saada ne pois!!!no ei tarvii muitten siivoo,kun oon sinkku!

    • minä voin itse henkilökohtaisesti sanoa että se on aivan normaalia,minä itse imuroin joka päivä ja vien roskat joka päivä,tietenkin ottaen huomioon että minulla on 2 lasta ja miehelläni 2 omaa.pyykkiä pesen lähes päivittäin ja lakanat vaihdamme 2 viikon välein.mieheni osallistuu siivoukseen välillä mutta ei läheskään päivittäin.en voisi ajatellakkaan imuroivani 10 päivän välein.meillä myös 2 isokokoista koiraa,ja karvaa tulee riittävästi.

      • Siisti mies

        Mun mielestä 10 päivän välein on tosi usein itse imuroin 4 kuukauden välein joskus menee reilu 6 kuukauttakin ei vois vähempää kiinostaa imurointi. Roskat vien kerran viikossa kun roska pussi täynä ja tiskiä ei ole hiukan huljautan vain yksi lautanen ja yksi muki ja yksi lusikka ja yksi haarukka.Ja vaatteet vaihdan pesun yhteydessä viikon tai parin välein ja pyykin pesen joka toinen kuukausi.Lakanat vaihdan sitten kun häiritsee eli vuoden tai parin välein.Hampaat pesen noin joka toinen kuukausi ihan tyytyväinen olen tähän riittää ihan hyvin turhamaisuutta jatkuva siivous kun näinkin pärjää ihan hyvin ja pidän itseäni siistinä omasta mielestäni.


    • jokainen tyylillään

      Meillä kaksi kissaa ja neljä ihmistä. Silti ei siivota viikottain.

    • elämä kukoistaa

      Vaimon imuri, hella ja pyykkikone, mulla miesten puuhat ja joskus tiskikone.
      Elämä on tosi helppoa.
      Jos noista asioista pitää tapella, kannattaa miettiä että miksi pitää tapella!

      • TOSIrealisti Kokkola

        Voi hyvä aloittaja. Ole tyytyväinen ja kunnioita vaimoasi. Meillä on vähän sama tilanne, mutta kääntäen. Olen aina ollut puhtauden ystävä. Jo lapsena autoin äitiäni aina kun ehdin. Jopa lukiossa ollessani naapurikunnassa, hoidin kotimme siivouksen aina kotiin tultuani perjantaina. Laitoin ruoat, tiskasin ym ja sen teen tänäänkin aivan suurella mielihyvällä. Parastaikaa tiskikone käy (ei enää käsipesua), robotti-imuri - rakas "Apu-Maijani" kerää pölyjä,... hups, nyt hän huusi apua kun jäi "nalkkiin" pesuhuoneen kynnykseen... No nyt hän jatkoi työtään somasti hyräillen... Siis en voi ymmärtää ettei saa siivota. Enkä nyt tarkoita, että vaimoni ei rakastaisi puhtautta. Päinvastoin. Siisteyden perikuva, joka ei koskaan ole avannut Alkon ovea ja juokin pelkkää kuumaa vettä ja sekin ilman sokeria...Halvat ovat juomat ja... Varmaan tykkää kun tulee kotiin töistä (maalta) ja pöytä on katettu ja vastaan suorastaan syöksyy kodin puhdas tuoksu. Sais vain edes joskus kiitosta, mutta ei. Isänpäivänä ja paraikaa hän on oman isänsä (anoppini) luona maalla. Mutta hyvä niin. Saan siivota sekä sisällä että ulkona aivan yksikseni ("yskien")...Näin juttelee liian varhain, < 50 vuotta täysin palvelleena "vanhuuseläkkeelle" ilman pakkoa jäänyt "taloudenhoitaja"...


    • prönsky

      Mä imuroin joka tai joka toinen päivä.. No, mulla tuleekin karvaa ja pölyä nopeasti kun on 3 koiraa. Pölyjä pyyhin kerran viikossa. Lakanat, peiton päälliset tyynyn vaihdan 2-3 viikon välein. Roskat vien kun näyttävät olevan täynnä.

      Ei mun mielestä kuulosta pahalta imuroida joka 3 päivä. Vaikka teillä ei koiria olisikaan. Liinavaatteiden vaihto joka viikko on myöskin vaan hyvä juttu. Tosin ehkä hitusen turhan usein, siis että voisi kyllä antaa kauemminkin olla mutta siisteydestä huolehtiminen on mun mielestä aina vaan plussaa.

      Eri asia on sitten joku siivousriippuvuus.. Että joka päivä vaikka tunnin välein pitäs imuroida ja siivoilla.. Mut aloittajan tapaus ei vielä mitenkään huolestuttavalta kuulosta.

      Ja mitä se haittaa jos toinen siivoaa? Jos tykkää siivota ja haluaa että on siistiä niin miten se voi toista osapuolta haitata? Naiset nyt muutenkin on enempi yleensä niitä jotka haluaa pitää kodin puhtoisena.

      • .......

        Ei kai aloittajaa vaimon siivoaminen sinänsä haittaakaan, vaan se syyllistäminen kun hän ei itse koe tarvetta niin tiheään siivoustahtiin.


    • jöötä

      Minä olen meidän talossa isäntä ja minä saan tulla sängyn alta, silloin kun minä haluan.

    • vaimo42v

      Kyllä näitä siivoushysteerikkoja riittää. Itse en kuulu niihin. Meillä imuroidaan kerran kahdessa viikossa, vessat pestään kerran viikossa tai kahdessa. Petivaatteet vaihdetaan kerran kuukaudessa. Lattioita pestään muutaman kerran vuodessa ennen isompia juhlia. Meillä on kissoja, joten karvaa tule, mutta en anna parin villakoiran nurkissa vielä häiritä mielenrauhaani. Ikkunat pestään vuoden tai kahden välein. Petivaatteita ei mankeloida eikä silitetä ja vaatteetkin ovat pääasiassa sellaisia, ettei niitä tarvitse silittää.

      Lapset ovat vielä niin pieniä, että vaatteet tahriintuvat joka päivä, joten pyykkikonetta on pakko pyörittää lähes päivittäin. Ja itsekin harrastan hikiliikuntaa. Tiskikone on myös lähes päivittäin päällä, koska lasten takia pitää olla säännölliset ruokailut.

      Olen sitä mieltä, että aina puhtaana kiiltelevä koti kertoo elämättömästä elämästä. Mielummin käytän sen vähäisen vapaa-aikani vaikkapa lasten kanssa olemiseen tai ystävieni tapaamiseen kuin kodin turhaan puunaamiseen.

      • TOSIrealisti Kokkola

        Onneksi ei ole karvoja kuin joskus vaimon irronnut hius ja senkin robotti-imuri hoitaa kasettiinsa...
        Eläinperheet ovat kamalan irtokarvan peitossa, kuulemma, yök ja yök...


    • Sivusta katsoja

      Tapasimme tulevan vaimon kanssa. Vuosi rakkaudenhuuruista romantiikkaa. Sitten vaimo raskaaksi, raskauden puolivälissä aloi järjestelemään kaappeja. Ajattelin että joku pesänrakennusvietti.

      Nyt lapsi on 4 ja esikoinen 1. Vaimo siivoaa aivan sananmukaisesti klo 09-23 joka päivä. Kotona vauva saa leikkiä lattialla kun vaimo kuuraa mm. uunin takaa seiniä kiiltäväksi. Tämä levinnyt myös lomiin. Mökillä vaimo katsoo lapsia sen aikaa kun puran auton, sitten raivokasta siivomaista ne viikot mitä mökillä. Kotiinpäästyä pitää purkaa tavarat ja siitä lähtee taas tutulla tavalla käsistä.

      Vaimo mielestään uhri. Saattaa ihan itkeä kuinka on muut pääsevät helpolla. Jos käyn punttisalilla lasten nukkuessa niin siitä seuraa marttyyrikohtauksia koska "sinä vaan urheilet etkä kanna vastuuta"

      Sanomattakin selvää että seksiä on se pari kertää vuosineljänneksellä hyvänä vuosineljänneksenä. Ellei olisi lapsia niin en varmaan menisi kotiin enää töiden jälkeen, koskaan, vaan suoraan avioero.

      • vaimo42v

        Huh, kuulostaa ihan anopiltani. Hänkin käytti kaikki lomansa mökillä siivoamiseen ja kotona tietenkin sama meininki.


      • mek

        Sanoppa muijallesi iahn suoraan että jos tuo seksihomaa ei saada kuntoon niin voit jossain vaiheessa olla entinen rouva ja se siitä. Järjestys pitäisi olla ensin lasten hoito ja sen jälkeen parisuhde ja jos aikaa riittää niin voi siivoilla ja se siitä. Kyllä terveellä miehellä seksiä pitäsi iolla 2-5 kertaa viikossa vaikka niitä lapsikin on siunaantunut. Otappa vaimosi siivousvimma kunnon putteluun koska teillä parisuhde kärsiin tuollaisesta hullusta siivouksesta. Urkeilu on teveyden kannalta tärkeämpää kuin siivoaminen. Kun seksiä on noin vähän niin hommaappa vakipano jostain seksistä pitävästä naisesta ettei elämä ohi mene.


    • aaaaaa

      Minulla ei ole imuria, eikä vaimoa. Itseasiassa minulla ei ole edes kotia, jota siivota, siivoisin kyllä jos olisi.

    • kakkaa-vai-ei

      Ihan on normaali siivousrytmi.. taidat paskanen ex aikapoika, kun et siivousta siedä :)

      • siivous on tehty jo

        En siivoa koskaan kun muuttaa seuraava kämppä on valmiiks puhdas en omista kuin patjan tyynyn ja peiton ja pari vaate kertaa ja läppärin kahvinkeittimen ja muki ja lautanen ja lusikka mattoja ei ole ainoa huone kalu jakkara.


    • paksuapölyäjokapaika

      sotkeeko talossanne joku vaikka mielenterveysongelmainen?

    • 3+2

      No huh huh. Itse olen yksin asuva nainen, eli kaikki siivous on hoidettava yksin. Varmaan jos olis joku muu jakamassa työt, saattaisin jaksaa siivota useammin, mutta tuskin siihen olis erityisemmin tarvetta.

      Liinavaatteet vaihdan muutaman viikon välein, pyyhkeet vähän useammin. Imuroin silloin kun lattia alkaa olla selvästi roskainen tai jos on vieraita tulossa, eli ehkä parin viikon välein. Pölyt pyyhin yleensä kerran viikossa, ettei pääse hirveästi kerääntymään. Ikinä ei kukaan ole valittanut että olis sotkuista, päinvastoin.

      Mutta mutta. Toiset on tottuneet siihen että siivotaan joka päivä, tavallaan ymmärrän senkin. Siitä voikin sitten olla monta mieltä, miten tervettä tuollainen on.

    • Vaimo, vaan ei sinun

      imurointi joka päivä, lakananvaihto joka viikko, astianpesu joka päivä,
      pyykki vaikka joka päivä, matot ulos tuulettumaan pari kertaa vuodessa,
      suihku ainakin kerran päivässä, hampaat aamuin illoin, hiukset joka toinen päivä
      jne.
      peruspuhtauden ylläpito vaatii sekä siivousta, siisteyttä että pölyjen pyyhkimistä kuin myös järjestelyä jne
      ja itsestään huolenpito tarkoittaa miehilläkin suihkua ja hampaidenpesua:
      äiti varmaan on kaiken opettanut, joten

      MIKSI TYHMIÄ KYSELET?

    • kysyn vaan

      onko talotoimikunnan puheenjohtajuus taas vaihdossa vai miksi näitä siivousjuttuja
      puidaan?
      vai katsotaanko tältä sivulta uudet vuokralaiset stadin kämppiin imurinkäytössä säästämään?

    • urts

      Käske käymään meilläkin siivoamassa, ei työ lopu.

    • Helppo elämä

      Kyllä on helppoo kun asuu yksin yksiössä, roskat/biojätteastian yhjennän kerran viikossa ja kämpän imuroin, pyyhin pölyt/moppaan lattiat kerran kuussa ja samalla vaihdan sänkyyn puhtaat lakanat ja tyynyliinat.

    • sinkkuna on helpompa

      """"""""""Hänen mukaansa imuroitava on vähintään joka kolmas päivä, liinavaatteet vuoteesta on vaihdettava joka viikko""""""""""""""""""""""""""""""

      Jos vaikka kertois kymmellä ja vielä tuplaisi.. ei siltikään huku paskaan.
      Roskapussi vaihtaa kun alkaa haista tai tursuaa yli..
      Niin mulla on yhden miehen talous, joten roskapussi ei ole mikään komposti, vaan esim kahvinsuodatin pussin jämä kuivaa ennen kuin uusi läsähtää sinne :D

    • Lääkäri

      On terve kun pitää kodista huolta ..olishan se kamalaa asua kaatopaikalla...ja on terveysriski jos ei siivoo ...bakteereita ja pien ötököitä pesis kodissa ..

      • en aina jaksa

        ei muuten ole terve se, joka pitää kodistaan huolta, vaan syvästi masentunut.
        kodin kunnossapito on ainoa asia, jota syvästimasentunut jotenkuten pystyy tekemään vähän kerrallaan, vaikka vartin päivässä. kun muu aika menee koneella tai sängyllä, koti ei sotkeennu samaan tahtiin kuin siivoutuu. vuodessa vartt per päivä tekee kodista siistin.
        vaan kun ei mene jakeluun, vaan haukutaan terveeksi!


    • kdkd

      Lakanat vaihdetaan kerran vk, voin kuvitella hajun, jos on 2 vk, vaikka tuoksumme hyviltä, mutta raahataan peittoja sohvallekkin. Kerran vk imurointi, joka päivä keittiöntasot siistiksi. Ennemmin ylisiisti, kun rojujen ja paskan keskellä, kaikilla on hyvä fiilis sillon.

      • jeissan

        Öööh taidatte haista kdkd. Minä vaihdan ehkä kerran kahdessa kuukaudessa(joskus mennyt pitempään ja en sano tätä ylpeydellä) mutta IKINÄ ei ole minun lakanat haissut. Jos koittais tästlähin kerran kuukaudessa vaihtaa lakanat? Useemmin on mun mieletä kyl niin turhaa! Terveisin 28vuotias nainen.


      • kdkd
        jeissan kirjoitti:

        Öööh taidatte haista kdkd. Minä vaihdan ehkä kerran kahdessa kuukaudessa(joskus mennyt pitempään ja en sano tätä ylpeydellä) mutta IKINÄ ei ole minun lakanat haissut. Jos koittais tästlähin kerran kuukaudessa vaihtaa lakanat? Useemmin on mun mieletä kyl niin turhaa! Terveisin 28vuotias nainen.

        Lakanat on likasen tuntusia musta vk jälkeen ja ihana men puhtaisiin lakanoihin saunasta vk päätteeksi, eli sanoin väärin :D On siis likasen tuntusia ja ei kyllä haista. Ollaan hyvin siistejä ihmisiä, sanoi mieskin,että tottakai kerran vk lakanat vaihtoon. Siisti olla pitää. Bo


    • Jaa, että sielläkin vaimo nalkuttaa.......mun toisessa työpaikassani imuroidaan, luutu-taan, yms joka työpäivä, eli ma-pe. Inhoan luuttuamista yli kaiken, se vie kauheasti aikaa......varsinkin, jos imuroivat on joitakin nukkujia, eivätkä tajua aloittaa sitä heti, kun se on luvallista....... Vaikka olen vasta 37-v, ja olen väärällä palstalla, niin ongel-ma on sama. Ei tuo kuulosta normaalilta. Vaimosi on sekoamassa, ilmeisesti...... Mä tyhjennän roskikseni n. kerran viikossa, asun onneksi yksin.....ei oo kukaan jäkättä-mässä asiasta.......
      Syyllistäminen.....miten toi sana kuulostaa kovin tutulta.....? No, toisessa työpaikassa -ni yks muija syyllistää mua koko ajan yhdestä järjettömästä asiasta, eli niillä on tapa -.na jättää valot niiden vessaan, vaikka se alue on täysin tyhjä ! Ja myös sinne, mis-sä ne pukukopit on, sekin kylpee valossa, vaikka se on tyhjä ! Häpeällistä, eikö jo jär -ki sano, että kun poistutaan tilasta, valot sammutetaan poistuessa ? Jos on siis yk-sin. Sehän on vaan normaalia, että valot on sammuksissa sieltä koko ajan niin kau-an, kuin siellä kulkee poruukkaa.............ja siinä säästää niitä valoja, ei tarvitse olla joka kuukausi niitä vaihtamassa uusiin...........

    • LUE TÄMÄ

      Oletko yrittänyt puhua vaimollesi ympäristöasioista?

      Tietääkö hän, kuinka paljon teillä menee vettä ja sähköä hukkaan? Kuinka vaatteet ja muut tavarat kuluvat, kun niitä pestään jatkuvasti, jolloin pitää ostaa uutta?

      Muovin tuhlaus on yksi pahimmista asioista mitä ympäristölle voi tehdä, kysy häneltä tietääkö hän sitä?

      Sano hänelle myös, että ihmistä ei ole luotu elämään steriileissä olosuhteissa. Siksi monet bakteerikammoiset siivousintoilijat ovat niin sairaita!! Ihminen tarvitsee luonnollisia bakteereja, ilman niitä vastustuskyky heikkenee kun se ei saa mitään mitä vastaan taistella.

      Yritä kertoa vaimollesi muutama fakta hänen "hulluutensa" vaikutuksista ympäristöön, ja kerro hänelle että vika on hänessä eikä sinussa.

      Asiantuntijat sanovat että petivaatteet kuuluu vaihtaa kerran 3 viikossa, tyynynpäällisen voi vaihtaa joka viikko. Imuroida on hyvä kerran viikossa, vaikka ei ole missään tapauksessa vaarallista siivota harvemmin! Antakaa lasten syödä multaa ja hiekkaa jos teillä on sellaisia, itse söin penskana naapurin pihalta syötyjä purukumeja (muun muassa) ja olen aina ollut terve kuin pukki. Lapsi haluaa tukkia paskaa suuhunsa, ja siihen on hyvä syy!

      Paskassa eläneet ovat terveimpiä, niin karua kuin se onkin!

    • Nainen

      On tuohan on ihan normaalia siisteyttä, eikä mitään himosiivousta.

      • ootteko tosissanne

        Tuo on kaukana normaalista, ja vielä kauempana terveellisestä!


      • Ei "Vakkari"eikä Miu
        ootteko tosissanne kirjoitti:

        Tuo on kaukana normaalista, ja vielä kauempana terveellisestä!

        Ihmisen ei tarvitse olla millään tavalla sairas, mikäli hän pitää siististä ymäristöstä, ja on valmis tekemäänkin jotakin sen eteen. (Näin minä asian näen.)


    • PUHDAS KOTI :)!

      Mielestäni vaimosi tekee ihan oikein toimiessaan niin kuin nyt tekee. Kodin puhtauteen ja siisteyteen kannattaa panostaa kuin myös henkilökohtaiseen hygieniaan ja vaatteiden vaihtoon. Minäkin ulkoilutan roskapussia päivittäin. Eipähän ainakaan mikään ala haisemaan roskiksessa. Olen puhtaanapitoalalla ja miellän kyllä nämä asiat oikeiksi.

    • Pitäiskö tehä jotain

      Vaihtaisin nykyisen vaimoni vaikka heti sellaiseen siivoilevaan ja kokkailevaan ihannevaimoon. Totuus on se että meillä hukutaan saastaan kohta jossei kuolla sitä ennen nälkään.Itse olen yksityisyrittäjä ja rahaa meillä on aina,mutta siisteys ja yhteiselo on täysin perseestä. Yrittäjänä en pysty enään pitkien työpäivien jälkeen siivoamaan kotiani jota vaimonpaskiainen vaan sekoittaa lisää kännipäissään,on siis menestyvän yrittäjän juoppo kotirouva.

    • roskapussi

      En uskonut, ettå tästä syntyy tällaininen sanasota. Veli kuoli eilen ja ei oikein nämä siivoushommat jaksa kiinnostaa ennää. Lopettkaa ainakin paskanheitto.

    • Kaikki eivät siivoa

      Kerronpa tositarinan eräästä tyttöystävästäni vuosien takaa. Ei todellakaan ollut mikään himosiivoaja. Asuttiin eri osoitteissa olosuhteiden pakosta ja aika paljon vietimme yhteistä aikaa tyttöystäväni luonna. Tyttöystäväni asui vanhan isänsä kanssa pienessä omakotitalossa kaupungin keskustan lähellä.
      Talossa haisi aika kummalliselta ja aika monta kertaa kysyinkin tuosta hajusta saamatta siihen oikein kunnon vastausta. Koska seurustelimme vuosia tein sitten havaintoja. Kyllähän talo oli jotenkin siisti, mutta ei siellä nyt niin kovin ahkerasti siivottu. Tosin tyttöystäväni väitti usein minulle imuroineensa juuri ennen tuloani, kun ehdotin talon siivoamista. Laitoin kokeeksi erään maton alle setelin huolimattomasti siten, että näytti sen pudonneen lattialle jossain vaiheessa. Seurasin sitten tuon setelin olotilaa reilun vuoden kurkistamalla maton alle kaikessa hiljaisuudessa. Siellä maton alla se seteli oli aivan samassa paikassa ja samalla lailla, kuin laittaessani sen sinne. Laitoin sitten muidenkin mattojen alle joitain merkkejä, muutamia pieniä puutikkuja taikka jonkun pienen paperinpalan. Samoilla paikoillaan pysyivät nekin.
      Ehdotin tosiaan monta kertaa siivoamista, mutta tyttöystäväni oikein suuttui ajatuksesta. Ostin hänelle uuden pölyimurinkin ja annoin sen hänelle vanhempieni lahjana, kun heille oli tullut "vahingossa" kaksi imuria jostain. Tilanne ei muuttunut siitä sen kummemmaksi. Suhteemme päättyi aikanaan omaan mahdottomuuteensa.

      • gee

        Seteleitä piilottelee mattojen alle (nimim. "Kaikki eivät siivoa"), kuulostaapa omituiselta vahtimiselta...tyttöystävän onneksi suhde kariutuikin.


      • ......
        gee kirjoitti:

        Seteleitä piilottelee mattojen alle (nimim. "Kaikki eivät siivoa"), kuulostaapa omituiselta vahtimiselta...tyttöystävän onneksi suhde kariutuikin.

        Oli aiheellista kysyä hajusta, en tosin rahoja piilottelisi, joka noin likainen on, lähtisin.
        Kävin minäkin talossa muinoin jossa oli kaikilla tasoilla pesemättömiä astioita, teki mieli ehdottaa josko liottaisimme niitä, tälle kaverille, mutta en kehdannut. Koko viikon tilanne sama.
        Ei uskoisi joku on kokonaisen viikon pesemättä itseään ja ihmettelee kun muut peseytyvät, ja vielä sanoo jostain asiaan liittyvästä!


    • jemina79

      Voi kuulostaa ahkeralta naiselta vaimosi. Kunpa itse jaksaisin samoin. Meillä menee näin:

      - imurointi viikon/kahden välein
      - roskat silloin kun pussit ovat täynnä
      - pyykinpesu viikonloppuisin ja silloin monta koneellista koska en viikolla ehdi
      - Pölyt pyyhitään kerran kuukaudessa
      - lattianpesu 2-3 kertaa vuodessa
      - wc:n pesu kerran kuukaudessa, siihen sisältyy lattiat, pöntöt, lavuaarit ja peilit.

      Rakastan siisteyttä ja raikkautta ylikaiken mutta en vain jaksa pöyrittää tätä huushollia. Olen ajatellut että palkkaan siivojan joka kävisi kahden viikon välein moppaamassa lattiat. Välillä meillä on pitkääkin sotkusta kotona, lattiat täynnä vaatteita, tiskit tiskaamatta yms. Mutta sellaista se elämä on. Emme ota stressiä siitä ja jos ei huvita siivoa niin sen voi lykätä aina parilla päivälllä. Siivoaa vain sitten kun on pakko kun vaikka vieraita tulossa ;)

      Mulla on myös tuttuja ja kavereita joilla on uskomattoman sotkuista. Heidän vaatteensa haisevat myös oksettavilta. Eräs tuttuni asui isossa omakotitalossa 3 tanskandogi koiran kanssa. Aina kun sisälle meni oli koira tehnyt isot vauvan kokoiset jätökset lattialle. Asunto haisi aina oikealle ulosteelle ja oksennukselle. Edelleenkään en tiedä mistä se kammottava yrjön haju oli peräisin. Tämä ystäväni myös tuoksahti aina näille voimakkaille eritteille. Muutenkaan hän ei käynyt suihkussa tai hoitanut muutakaan hygieniaansa. Se talo oli kuin sikala. huh.

    • Järkyttävä

      Vaihtaisin välittömästi vaimoni alustajan unelmavaimoon, joka imuroi 2 krt/vk ja perusteellisimmin siivoaa kerran viikossa sekä ei hamstraa turhaa roinaa nurkkiin.
      Kerran olen käynyt sellaisessa järkyttävässä pienehkössä okt-talossa, jossa asui kymmenkunta koiraa ja 2 hyvin epänormaalia ihmiseksi kutsuttua nuorehkoa ihmistä. Haju oli sanoin kuvailematon, kun koirien paskan sekaista kuiviketta oli n. 30 cm:n paksuudelta pitkin lattioita.

    • Aika sama

      No ei todellakaan ole samanlaista.Ainut joka valittaa siivoomisesta olen minä.
      Jaa meillä imuroidaan vähintää kolme kertaa päivässä (aikuisten oikeasti)
      Joo niin täälläkin vaihdetaan lakanat vähintää kerran viikossa tosin
      vielä näin 13 vuoden jälkeenkin lakanat ovat kohtuu mälliset 7 päivässä,

      Joo roskathan se vie samalla ja polttaa salassa siinä reissulla =D
      Tuolla se pesukone laulaa halus vähän kaliimman koneen niin
      soittaa saatana oikein musiikkia 1-13 kertaa päivässä
      se kone päällä eikä meillä oo enää ku yks lapsi kotona.
      Joo no ei jalat pitää nostaa tai tulee imurista jaloille,
      telkkaria ei oikein kuule mutta ihan ok.

    • Ei "Vakkari"eikä Miu

      Sikäli meillä on samanlaista, että pyrin huolehtimaan siisteydestä ja järjestyksestä niin kesämökillä kuin kaupunkiasunnollakin. Sikäli meillä on erilaista, ettei mieheni KOSKAAN ARVOSTELE SIIVOUSTANI TAI HALUANI JÄRJESTYKSEN YLLÄPITOON! (Aviomiehenihän pitää siististä kodista!) Meillä ei siis ole ongelmia - tässäkään suhteessa!

      Vaihdan lakanat 2 krt viikossa. Imuroin noin 2 krt viikossa. Lattiat luuttuan vähintään kerran kahdessa viikossa. Astiat esitiskaan tiskikoneeseen, ja hellan päälliset sekä muut keittiön työtasot pyyhin päivittäin.

      Tyhjennän ja pesen mielelläni jääkaapin. Ylipäänsä pyrin pitämään kaikki "hallinnassani" olevat kaapit siistejä vaatepinoja, aakkostettuja mappeja ja huolella järjesteltyjä pikkulaatikoita ja - rasioita sisältävänä.

      Perheen yhteisellä kesämökillä pesen aina saunan, imuroin ja luuttuan lattiat. Vien myös lähimmäisten "kuleksimaan" jääneitä tavaroita taskulampuista autonpesusieniin ja aurinkolaseista kirjoihin paikalleen.

      Järjestelin ja lajittelin äskettäin kuolleen isäni 30 vuoden ajalta keräämät lehtileikkeet, AIHEPIIREITTÄIN. Samoin järjestelin hänen saamansa kortit. Siivosin veljeni sotkuisen ulkoverstaan kaikkine työkaluineen ruosteisista nauloista käytettyihin pattereihin, ja kuluneista nauhahiomakoneen nauhoista kuolleisiin hyönteisiin. (Veljeni on erittäin "suurpiirteinen" ihminen, mitä kodin ja muun lähiympäristön siisteyteen. Menneenä kesänä raivasin romusta myös kesämökin maakellarin ja ullakon. (Olen horoskoopiltani neitsyt, liekkö siinä syy suureen järjestyksen ja siisteyden kaipuuseeni.)

      Aviomiehelläni ei ole mitään siivoamisiani vastaan, niin kauan kuin häntä ei patisteta/pakoteta kotitöihin, väkisin mukaan. Mieheni pitää siististä kodista; siivosihan hänenkin äitinsä lapsuuden kodissa, ja piti järjestystä yllä "nättinä ja terhakkana naisena", kuten appeni asian ilmaisee.

      Terv. Ei palstan vakkari/ Miuksi haukuttu

    • Puhtaaseen tottunut

      Kyllä tuntuu siltä että sottaset ihmiset ovat ansaineet toisensa.Jos on niin vastenmielistä huolehtia siisteydestään kannattaa ottaa kumppani joka on samanlainen niin ei tule erimielisyyksiä asiasta.Kyllä näkee niin hirveitä huusholleja että ei niitä ihmisasunnoiksi edes luulisi.Kyllä sen haista varsinkin kerrostaloissa kun joku haisee kaikenlaisille eritteille kun ohi kulkee,kuvottavaa.

    • Mutkaton vaimo34

      Meillä vaihdetaan alus- ja pussilakanat, sekä tyynyliinat joka aamu. Imuroidaan joka päivä, roskis tyhjennetään joka ilta viimeiseksi ennen iltapesulle menoa, koska sen jälkeen kukaan ei tule syöneeksi mitään. Pesen lattiat kahdesti viikossa ja puolivuosittain oikein tarkasti tehokkaammalla aineella. Siivoan muutenkin paljon ja talo tuoksuu hyvältä, sekä on oikeasti puhdas, Mieheni ei kuule ikinä mitään siivoukseen liittyvää natkutusta, koska tämä on mun valinta ja koen, että se on mun homma pitää talo tip top. Hän ei myöskään pyykkäile tai tee ruokaa, koska pidän niistä huolta. Jos ikinä pyytäisin apua, hän auttais varmasti. Tässä ei ole mistään alakynnessä olosta kyse, vaan molempien valinnasta tehdä omakseen kokemansa hommat. Mies tekee raskaammat pihatyöt, korjaa autot sun muut jne. Hyvä liitto vaatii kummaltakin osallistumista ja kortensa kekoon kantamista. Meillä ei tapella, eikä nalkuteta, kun sovitaan sujuvasti asioista.

      • 66jalkainen

        Wau! Voiko tuo olla tottakaan? Kun puolet tuosta toteutuisi ja nalkutus jäisi pois, niin olisin ikionnellinen.


    • jussi,.,

      oisit iloinen että muijas siivo meillä mueija ei tee yhtään mitään jos laitan tiskit likomaan ni siinä ne likoo vaikka seuraavat 2 viikoa ellen itse niitä tiskaa mutta muijani ei tee vahingossakaan yhtään mitään ellei vihjaise vähän esim siivoominen sunutaisin taopaan sivoilla niin usein tästä tulee riita kun vihjaisen kumman haluat tehdä pestä lattian vai imuroida niin vastaus tulee joo ihan kohta ja tämä kohta kestää2-3 tuntia kunhan hän saa ensin katsotua jonkin teevee ohjelman loppuun ja kun ärähdän että toimintaa niin muija suutuu ja rupee karjumaan minule ettei hän ole mikään KOTI ORJA hänen ei tarvitse täälä siivota kun ei hänen kotinsakkaan ole kun ei viralisesti yhdessä asuta olemme minun kotonanin enimäkseen

    • Kuiva huoneilmasto

      Sen minkä vaimoni sotkee sen minä siivoan.
      Joulupukki kun kävi meillä hän käveli mutaisilla lapikkailla olosalissa ja
      antoi lasten viskata viellä lahjakääreet pitkin lattijoita..
      Eräässä paketissa oli uusi imuri lahjukseksi vaimolleni..
      Ylihygienia on muka jopa terveydelle vaarallista.

    • ei himosiivooja

      Muistuta: ALÄ SIIVOA ILOA ELÄMÄSTÄ!

    • dasfadfaf

      Meillä imuroisin mielelläni vaikka joka päivä, mutta aikaa siihen ei yksin kertaisesti ole. Lattia pesen kostealla, pyyhin pölyt, vaihdan käsipyyhkeet yms. kerran viikossa. Roskat viedään silloin kun roskis täyttyy ja astioiden pesun hoitaa tiskikone. Petivaatteet vaihdetaan 1-2 vko välein, ihan normaalia mielestäni. Lähes päivittäistä siivoamista on meillä myös ovien, seinien yms. pyyhkiminen koiran kuolasta, sillä sitä riittää ja se siivoaminen ei lopu koskaan :) Helpompaa on siivota aina välillä vähän sieltä täältä, niin sitten viikonlopulla ei ole niin kamalan sotkuista ja koko vkl mene siivoamiseen.

      Meillä on kaksi isoa koiraa ja asutaan omakotitalossa. Koirien karvaa ja hiekkaa on sisällä käytännössä koko ajan ja siksi meillä imuroidaan useamman kerran viikossa.

      Välillä "napisen" miehelleni siivoamisesta, koska meillä on myös, kuten varmasti monella pariskunnalla, erillainen käsitys siitä mikä on siistiä. Pääasiassa kuitenkin minä olen se joka siivoaa, mieheni auttaa kyllä tarvittaessa ja ihan vapaaehtoisestikin :)

      • toine ei himo siisti

        Tuo oli erittäin hyvä "ÄLÄ SIIVOA ILOA ELÄMÄSTÄSI" :) samaa mieltä


    • leenak1

      Me vaihdamme lakanat joka toinen päivä, lattiat imuroidaan ja pyyhitään samoin yhtä usein. Kolme WC:tä ja kylpyhuonetta puhdistetaan päivittäin. Pölyt pyyhitään viikoittain sen jälkeen kun matot on tomutettu ulkona.Kirjahylly tyhjennetään joka toinen viikko ja kirjat imuroidaan viikottain. Antiikkihopeat kiillotetaan joka toinen viikko, myös kristallikruunut puhdístetaan samalla kertaa.

      • L - L

        Hyvä kirjoitus! Siinä on sotkukansalle mallia!


    • Kaikki suhteellista

      Jooo, voi se olla, mutta ihan yhtä sairaalloista on liiassa pashkassa eläminen ja siitä tulee ihan oikeastikin sairaaksi, sillä "puhtaus on puoli ruokaa".

      Perheen ruuhkavuosina piti siivota enemmän, useammin. Nyt kun kotona ei ole niin monta eläjää, selviää vähemmällä. Meillä pestään lattiat huolella Jouluksi ja Juhannukseksi ja siinä välissä 1 - 2 kertaa. Mutta silloin ne ovatkin niin puhtaat, että niiltä voisi vaikka nuolla.

    • siivous hyi

      Avioliitossa ollessani vaihdoin lakanat joka viikko, mutta nyt sinkkuna vain parin viikon kuluttua. Hiukset pesen kerran viikossa, jolloin käännän tyynyn puuhtaan puolen hiuksille.
      Imuroin ison ja pienet matot kerran viikossa, vaikka tarve olisi melkein joka päivä, sillä muruja tulee jostakin.
      Keittion lattian lakaisen päivittäin ja moppaan milloin sattuu.

      En pidä kotitöistä, mutta pakkohan niitä on tehdä, muuten elää sikalassa.

    • paikat kiiltelee

      Meillä pidetään huushollissa kulkureitit puhtaana.Ne pysyy pölyttömänä,kun kävelee laahustaen villasukat jalassa.Keittiö pyyhitäään "säämiskällä" joka käytön jälkeen = pyyhitään kämmenellä. :)

    • Anonyymi

      Pyrstö nimisen nukua

    • Anonyymi

      Ei minusta ole yhtään mennyt överiksi , esim vuodevaatteet tulisi vaihtaa aika usein, koska ihosta erittyy rasvaa ja kuolleita ihisoluja ja hikeä lakanoille ja ne härskiintyy jos lakanoita ei vaihdeta usein. Itsekkin vaihdan kerran viikossa.
      Mitä tulee imuroiminen niin minulla ei aina riitä joka kolmaskaan päivä vaan on imuroitava useammin, vaikka asun yksin, silti en ole mielestäni mitenkään kiihko siivoaja tai pedantti mitenkään . Joten vaimosi on ihan vaan tavallinen vaimo joka haluaa pitää kodin siistinä, ole kiitollinen , kamalampaa olisi jos hän ei välittäisi puhtaudesta sillä sellaisiakin on jotka imuroi joka kolmenkuukauden päästä ja lakanoita ei vaihdeta ennen kun alkavat haisemaan
      Kukin tietysti tavallaan älä ärsyynny hänelle siksi että pitää kosin puhtaana , kyllä hän on ihan vaan siisteyttä rakastava ihminen .

    • Anonyymi

      Ap:n akka on todellakin jo siivoushullu tai bakteerikammoinen, mutta ei mikään normisiisti. Edes Martta-järjestö ei tuollaista siivousta kannata, vaikka Martat on niitä, jotka siivousvimman aikanaan Suomen naisiin saivat iskostettua.

      Jatkuva puunaaminen ja peseminen kuluttaa pintoja, tekstiilejä, aineita, energiaa, vettä, ympäristöä ym., joten ympäristötietoisuuskin puuttuu tuollaisesta touhusta tyystin.

      • Anonyymi

        Elät menneessä. Nykyajan siivousaineet ovat biohajoavia eikä kukaan enää hinkkaa pintoja juuriharjalla. Likaisuus on paljon isompi riski monella tavalla; "lika syö ja ruoste raiskaa".


    • Anonyymi

      Mun makuun olisit todella epäsiisti ja epähygieeninen. Oisit onnellinen että vaimosi koittaa pitää kodin siistinä, lakanat puhtaana ja sut siistinä miehenä. Muuten olisit resupekka likaisissa vaatteissa sotkuisessa poikamiesboksissa. Tai vaihtoehtoisesti mieti jos sun vaimo makais illat pitkät sohvalla sipsiä ja karkkia mässäten, hieltä haisten ja sotkuisessa kämpässä haisevissa lakanoissa. Puhtaita vaatteita löytyis ehkä mytyssä kuivausrummusta. Tai sä olisit ainoa joka hoitais kotia. Näinkin voisi olla. Olisit onnellinen ja auttaisit vaimoa. Koskaan et tiedä millon on teidän viimeinen yhteinen hetki.

    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 193
      2509
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      55
      2214
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      199
      2212
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1732
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1277
    7. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      7
      1252
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      18
      1222
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1215
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe