Olen ajatellut hakea vuorotteluvapaata ja muuttaa noin vuodeksi Uuteen-Seelantiin. Tuttavia siellä ei ole, vaan kaipaan irtiottoa ja ajattelin kyseisen maan olevan riittävän turvallinen. Aikaa tähän olisi vielä vajaat 2 vuotta, mutta haluaisin valmistautua asiaan kunnolla. Kaikki on tällä hetkellä aivan auki. Millaisia kaupunkeja, alueita suosittelisitte? Mukaani on lähdössä ala-asteella oleva lapseni. Onko teillä kokemuksia mm. siitä, että lapsenne on käynyt koulua Uudessa-Seelannissa vastaavanlaisessa tilanteessa. Toinen vaihtoehto olisi oma kotiopetus. Onko teillä antaa vinkkejä sivustoihin, verkostoihin tai vaikkapa joidenkin henkilöiden nimiä, jotka olisivat halukkaita neuvomaan muuttoon liittyvissä tiedoissa. Entä asutko kenties itse Uudessa-Seelannissa ja sinua kiinnostaa muuttaa Suomeen vajaaksi vuodeksi. Kysymykseen voisi tulla vaikkapa asunnonvaihto.
Kaikenlaiset vinkit ovat tervetulleita.
Vuodeksi Uuteen-Seelantiin?
2
961
Vastaukset
- 5+8
Selvitä ensin viisumi- ja oleskelulupa-asiat, samoin vakuutukset. Turistina et välttämättä saa lastasi kouluun.
- sy Snoopy
Ota ulkoministeriöstä (tai netistä) selvää kuka edustaa Suomea Uudessa-Seelannissa. Muutama vuosi sitten oli Aucklandissa Suomen konsuli. Lähetä hänelle lista kysymyksistäsi. Hänellä saattaa olla valmis vastauspaperi useimpiin kysymyksiisi. Vietin siellä vajaa 2 v. Sinne olisi paljon tulijoita Kaakkois-Aasiasta, saarilta ja myös englannin kielialueelta. Vuoden (ehkä kaksikin) voinet olla turistina pidentämällä välillä viisumiasi (,elleivät määräykset ole taas muuttuneet). Työluvan saanti voi olla hankalaa, mutta joissain ammateissa se on helpompaa. Esim. jos olet lääkäri, hammaslääkäri tai jonkin "tarpeellisen alan" insinööri pääset jo pitkän jonon ohi. Useimmat "tavalliset ihmiset" saavat työluvan löytämällä ensin työnantajan. Voit lukea netistä työpaikkailmoituksia ja lähettää hakemuksen. Sadonkorjuun aikaan lennätetään saarilta satoja, jopa tuhansia, työntekijöitä keräämään hedelmiä ja marjoja, mutta sanoisin, että työ on rankkaa urakkatyötä. Uusi-Seelanti on yksi maailman kauneimpia maita ja ok muutenkin. Elinkustannukset ovat alhaisemmat kuin Suomessa ja varsinkin pohjoissaaren ilmasto melko miellyttävä. Toivotan onnea projektillesi. www.snoopy.fi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin579197Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh123639Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r292947Kysely lieksan miehille
Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht852258Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142070Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.3671856Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2411482FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01231Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101105Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu721104