Vanhemmat ei anna ostaa uutta konetta?

Auttageeeee

Tiedän, ei kuulu tänne, mutta täältä saa nopeiten vastauksia!

Moi, elikkä oon pitkään ajatellu jo myyväni vanhaa konetta ihan pakettina, ja ostaa osat ja koota uuden koneen, nyt kun äidilleni sanoin että "käykö että myyn mun koneen ja ostan uuden omilla rahoilla?", niin vastaukseksi tuli suora "EI!", ja huutoa päälle..

Ihmettelin että mikä on kun en omia rahoja saa käyttää?

Kyllä, en ole vielä 15 jolloin olisi laillinen oikeus käyttää rahojansa, mutta kun olen ostanut itse aikoinaan järkkärin, nyt myin sen vähän aikaa sitten, sain siitä rahaa.

Olen myös löytänyt vanhalle koneelleni ostajia, ja jos kameran ja tietokoneen rahat käyttää yhteen, saisin uuden koneen, mutta vanhemmat ei anna ostaa?

Mitä pitäisi tehdä? Konetta ei oikein salassa netistä tilata ja koota.. :(

20

1326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äitisi

      Ihan oikein sulle!!! Sinulla ei kakara ole mitään oikeuksia...

      • .......

        Älä kokoo ite.. et osaa.. Katoit 3 videoo youtubesta ja nyt oot alan ammattilainen... Just.. Elä tee sitä virhettä minkä minä tein.. 1300 € kärysi pois


      • Koneen kasannut
        ....... kirjoitti:

        Älä kokoo ite.. et osaa.. Katoit 3 videoo youtubesta ja nyt oot alan ammattilainen... Just.. Elä tee sitä virhettä minkä minä tein.. 1300 € kärysi pois

        Se että sinä et osaa ei tarkota että toinen ei osaa. Sun oma osaamattomuutes on ihan oma juttu ja tunnen monta ihmistä jotka ei tiedä koneista paskaakaan mutta on silti kasannu koneensa. Niistä tietäminen ei ole verrattavissa siihen osaako kasata tutorialin mukaisesti... "Elä tee sitä virhettä minkä minä tein.. 1300 € kärysi pois " Et ilmeisesti ole koskaan kasannut konetta kun et edes taida tietää että tietokone koostuu useammasta komponentista ja ne on todella vaikeaa hajottaa samanaikaisesti ellei kyseessä ole jännitepiikki ukonilmalla mutta se ei liity mitenkään siihen oletko kasannut koneen itse vai et.

        Neuvona siis: älä väittele asioista mistä et tiedä mitään. Johdat ihmisiä harhaan omalla tyhmyydelläs.


      • hrehrehrt
        ....... kirjoitti:

        Älä kokoo ite.. et osaa.. Katoit 3 videoo youtubesta ja nyt oot alan ammattilainen... Just.. Elä tee sitä virhettä minkä minä tein.. 1300 € kärysi pois

        Mihin mahdoit kärytellä 1300€? Aika vaikee osia on saada paskaksi ilman fyysistä väkivaltaa. Emolevy tosin kärähtää paskalla tuurilla pienestä sähköiskusta.

        Ja joo, kyllä sen koneen osaa koota kun ne videot katsoo eikä mitään laita väkisin, ja virta seinään vasta lopussa.

        Ja mistäs mahdat tietää mitä aloittaja osaa ja ei osaa?


      • hretertre
        Koneen kasannut kirjoitti:

        Se että sinä et osaa ei tarkota että toinen ei osaa. Sun oma osaamattomuutes on ihan oma juttu ja tunnen monta ihmistä jotka ei tiedä koneista paskaakaan mutta on silti kasannu koneensa. Niistä tietäminen ei ole verrattavissa siihen osaako kasata tutorialin mukaisesti... "Elä tee sitä virhettä minkä minä tein.. 1300 € kärysi pois " Et ilmeisesti ole koskaan kasannut konetta kun et edes taida tietää että tietokone koostuu useammasta komponentista ja ne on todella vaikeaa hajottaa samanaikaisesti ellei kyseessä ole jännitepiikki ukonilmalla mutta se ei liity mitenkään siihen oletko kasannut koneen itse vai et.

        Neuvona siis: älä väittele asioista mistä et tiedä mitään. Johdat ihmisiä harhaan omalla tyhmyydelläs.

        Tämä niin totta. 1300 € käryttelijä taisi omat osansa tiputtaa parvekkeelta alas.


      • HeheheMD
        hrehrehrt kirjoitti:

        Mihin mahdoit kärytellä 1300€? Aika vaikee osia on saada paskaksi ilman fyysistä väkivaltaa. Emolevy tosin kärähtää paskalla tuurilla pienestä sähköiskusta.

        Ja joo, kyllä sen koneen osaa koota kun ne videot katsoo eikä mitään laita väkisin, ja virta seinään vasta lopussa.

        Ja mistäs mahdat tietää mitä aloittaja osaa ja ei osaa?

        Tarkotti varmaan tupakkia. 1300:lla eurolla osti ja kaikki sauhutteli.


      • Anonyymi

        Miten niin se on hänelle oikein ja muuten et voi sanoa toisia kakaroiksi jos itse oot kakara -_-


    • mörkö

      Jos on pöytäkone nii älä myy vaa päivitä osia.

      • Koneen kasannut

        Tämä taas on toinen huono esimerkki. Koneen päivittäminen tulee pitkällä tähtäimellä paljon kalliimmaksi kuin uuden osto. Mitä teet vanhoilla osilla? Kukaan ei halua tehottomia osia ja jos haluaa, et saa niistä paljoakaan rahaa. Aina paras vaihtoehto on kasata kerralla tasapainoinen kone jossa kaikki osat vastaavat toisiaan tehoiltansa. Jos ne eivät ole saman tehoisia tulee sellainen ilmiö kuin pullonkaula (bottleneck -eng.) eli hidas komponentti hidastaa muita komponentteja joilla olisi potentiaalia parempaan suorituskykyyn, toisin sanoen et hyödy päivityksestä niin paljoa kun voisit.


      • retret

        "Jos on pöytäkone nii älä myy vaa päivitä osia."

        Jos et koneista mitään tiedä niin älä tule pätemään. Aloittaja ilmeisesti ekaa kertaa kasaamassa joten nyt hänellä on markettikone. Markettikoneelle et saa tehtyä yhtään mitään, osat on valittu pienimmän budjetin mukaan koska eihän ne halua sun päivittävän sitä vaan ostavan uuden kalliimmalla.

        Ja jos koneessa on jotain vanhaa ddr2 muistia ja sen mukainen dual core prossu 200 watin virtalähteellä niin ala siitä päivittämään. Saat "päivittää" kaikki muut osat paitsi DVD aseman.


    • wrtrsfxy

      On pakettikone, mutta myyn, koska mun pitäis uusia kaikki osat, mieluummin myyn tän pakettina eteenpäin, niin tulee helpommin ostajakin.

      • Koneen kasannut

        Sanon sulle että älä kuuntele näitä "asiantuntijoita". Menet Murobbs:n foorumeille ja sieltä pyydät apua jos kaipaat. Ja btw kannattaa tilata saksasta (mindfactory) saat 100-150€ halvemmalla riippuen budjetista. Omat osat on sieltä. Meni 2vk tilaamispäivästä, postituksessa 1vk, maksun siirtymisessä pari päivää, ja sitten säätelin tilausta varasto tilanteen mukaan pari päivää. Postit siis 30€ ja silti saat sen 100-150€ halvemmalla. Winukka netistä, säästää rahaa.


      • Koneen kasannut

        Ja siis mulla oli sama tilanne. Myin vanhan pakettikoneeni (folion) vanhemmalleni, tosin mun tilanteessa vanhemmat oli myöntyväisiä kun perustelin ostokseni hyvin.


      • fdsfsdfds
        Koneen kasannut kirjoitti:

        Sanon sulle että älä kuuntele näitä "asiantuntijoita". Menet Murobbs:n foorumeille ja sieltä pyydät apua jos kaipaat. Ja btw kannattaa tilata saksasta (mindfactory) saat 100-150€ halvemmalla riippuen budjetista. Omat osat on sieltä. Meni 2vk tilaamispäivästä, postituksessa 1vk, maksun siirtymisessä pari päivää, ja sitten säätelin tilausta varasto tilanteen mukaan pari päivää. Postit siis 30€ ja silti saat sen 100-150€ halvemmalla. Winukka netistä, säästää rahaa.

        Kannattaa ehkä vähän varoa näitä "winukka netistä" -juttuja. Joojoo lottovoiton riski jäädä kiinni mutta muista että mm. sun koneen ip-osoite liikkuu täällä kun kirjoittelet.

        Tosiaan, jos kasaat koneen niin muut osat Saksasta juurikin esim. mindfactorystä ja kotelo sekä windows suomesta. Kotelo koska Saksasta sille tulee lisäpostikuluja ja windows koska haluat sen ehkä suomeksi. Tai mistä sitä tietää. Päätä ite.


      • Koneen kasannut
        fdsfsdfds kirjoitti:

        Kannattaa ehkä vähän varoa näitä "winukka netistä" -juttuja. Joojoo lottovoiton riski jäädä kiinni mutta muista että mm. sun koneen ip-osoite liikkuu täällä kun kirjoittelet.

        Tosiaan, jos kasaat koneen niin muut osat Saksasta juurikin esim. mindfactorystä ja kotelo sekä windows suomesta. Kotelo koska Saksasta sille tulee lisäpostikuluja ja windows koska haluat sen ehkä suomeksi. Tai mistä sitä tietää. Päätä ite.

        Jos windowsin päättää ostaa niin saksasta saa halvalla englannin kielisen. Tosiaan itsellä opiskelupaikan puolesta saatu windows, mutta parilla tutulla on piraatti ja ollut moitteeton! Piraatti winukassahan ei ole tavallaan mitään laitonta, voit käyttää kaverisi asennuslevyä ja laittaa infinite trial modiin tai aktivoida jollain muulla konstilla, näitä löytyy, näitä löytyy...


    • xxn00bslayerxx

      ei sun porukat voi estää jos oot töissä käyny ja siittä rahaa saanu mut jos et niin paska munkki koska huoltaja vastaa vajaavaltaisen henkilön rahan käytöstä 18vuoteen tai siihen asti että henkilö julistetaan täysivaltaiseksi( ei voi tapahtua ennen kun henkilö on täyttänyt 18) ja ihan kinkki vinkkinä jos porukat sanoo ei niin ei sillon kannata ite olen meinannu lentää muutaman kerran kotoa kun ollaan oltu eri mieltä asioista...

      mutta heinäkuussa lämähtää intti ja 18v on lusittu kämpillä

      • gwZ

        Hajoa aamuihis :D


    • halvalla-suomestakin

      kattokaa vaikka tuo hinta.fi ensin enne kuin lähdette mistään saksasta tai muualtkaan ulkomailta tilailemaan. tilasin kaikki osat eri liikkeistä mistä aina halvimmalla sai ja sitten kasasin koneen itse. kannattaa pyytää apua prossun ja jäähdyttimen kiinnitykseen kun se ei ole ihan helppoa. ja apua kannattaa myäs samalla sitten pyytää sen emolevyn kiinnittämiseksi koteloon. ne ruuvit on tosi hankalissa paikoissa...

    • Anonyymi

      Mulla on sama ongelma, melkein. Haluisin läppärin tai koneen, mutta vanhemmat ei anna lupaa ostaa. Oon vasta 14 niin sen luvan tarvisinkin. Vanhemmat vaan sanoo että "hommataan sulle näppäimistö perheen yhteiseen huawei-taplettiin niin eiköhän sillä pärjää" selitykset kuuroille korville.

      Oon aina ollu säästäväinen ja tarkka rahoistani että vois joskus ostaa jotain isompaa.. Vanhemmat on todella tarkkoja rahasta... Mullakin 2, 5 e viikkoraha. Vaikka sillä kyllä pärjään hyvin, mutta vertailun vuoks...

      Miten saisin vanhemmat vakuuteltua?

      • Anonyymi

        Ottakaa se kunnolla aiheeksi ja keskustelkaa omat puolenne asiasta. Niin, että istutte pöydän ääreen ja molemmin puolin asiallisesti kerrotte ja kuuntelette toisianne. Läppäri sinun ikäisellesi on aika iso turvallisuusriski jos vahemmat ei osaa itse tietoturvallisuudesta huolehtia tarpeeksi. Luulen isomman ongelman olevan se, että ne ei pysty valvomaan sinun netin käyttöä ja missä käyt.

        Nytkin tänne eksyit ja tämä mesta ei ole turvallinen alaikäisille siitä huolimatta, että täällä on olevinaan nuorille oma palstansa. Aikuisia saalistajia täällä enimmäkseen käy ja esittää tietyn ikäistä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14836
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3045
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    7. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    8. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3036
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3034
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3034
    Aihe