Miksi omistajat pitää koiraa irti

hurtat kiinni !!

Useamman kerran viime aikoina on tavallisella lenkkipolulla tullut vastaan koiran ulkoiluttaja, jolla koira tai koirat on irti.
Onko tämä yleistyvä tapa.
Samoilla teillä ulkoilee usein myös lapsia.
En todellakaan halua kuulla ensimmäistä tapausta,kun joku hurtta syöksyy lapsen kimppuun.

63

972

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uunot

      Monet koiranomistajat luulevat, että koiraa saa ulkoiluttaa haja-asutusalueella irrallaan. Ei saa. Ainoastaan maanomistajan luvalla saa koiraa pitää irti, ei missään muualla.

    • Yllättävän monet elävät vielä vanhan lain mukaan, että "koira saa olla välittömästi kytkettynä", vaikka nykylaissa sanotaan että koirat pitää olla aina kytkettynä taajama-alueella, oli se sitten minkälainen pusikko tahansa. Ja joissain kaupungeissa voi olla lenkkireittejä joilla koirien kuljettaminen on kielletty.

      Aloittajalle: onko lenkkipolun varrella ilmoitustauluja, joinne voisi pyytää k.o kaupunki laittamaan vaikka järjestyssäännöt..?

    • R.noopi

      Varmaankin sen takia että koiranomistajat haluaat kouluttaa koiriaan tottelemaan itseään eikä hihnaa, elikkä haluavat näin ollen varmistaa koiriensa olevan hallinnassa myös vapaana. Yleensä tämäntyyppinen ulkoilutus vapaana / koulutus tapahtuu semmoisella alueella jossa harvoin ihmisiä tai muita koiria liikkuu, kuten metsäalueet ja myöhään ollalla joskus myös autopt lenkkipolut.
      Itse ulkoilutan koiraani vapaana omalla alueella, mutta myönnän että tekisin niin myös kaupungissakin asuessani, kunhan läytäisin tälle sopivan paikan. Monta koiraystävää meillä on tiheämmin asutuilla alueilla ja nekin ulkoiluttavat koiriaan vapaana, mikä minusta kuuluu ihan omistajan ja koiran väliseen suhteeseen. Koiran on tiedettävä myös vapaana ollessaan mitä saa tehdä ja mitä ei, jolloin kun muita koiria/ihmisiä kohtaa tietää mitä tehdä. Minusta on väärin että ainoa paikka ulkona jossa koirat saavat olla vapaana on koirapuisto! Koirapuisto on koirien väliseen seurusteluun, ei lenkkeilyyn eikä kouluttamiseen.

      Toki jos ihmisille riittää että koira on vaan jaloissa, sen kanssa kävellään kolmesta päivässä ja se siitä, se on ok. Minulle ei riitä. Minä haluan lemmikkini kanssa yhteyden, enkä halua sen kävelevän hihnan päässä aina.

      • Ikuinen koirakoulu

        Valitettavasti ihmisen silmä ei ole niin terävä, että kykenisi huomaamaan kaiken.

        Oman koirani hihnakoulutus on mennyt taas pilalle, kun vapaana juoksentelevat koiran Joensuun keskustan läheisessä puistossa hyppäävät koirani takamusta nuuskimaan. Pari ensimmäistä kertaa koirani pysyi häiriköstä huolimatta kontaktissa, kunnes keski-ikäiset ulkoiluttajat taapersivat eläimensä kiinni ja pahoittelivat, etteivät huomanneet minua.

        Muutaman kerran jälkeen koirani ei enää yritäkään pysyä kontaktissa ja huono käytös on levinnyt kaikkeen lenkkeilyyn, olivat vastaantulevat koirat hihnassa tai irti. TEIDÄNLAISTENNE ihmisten koiranulkoilutusmänööverit ovat pilanneet MINUN koirani koulutuksen. Taas kestää jonkun aikaa, että sen saa tottelemaan. Kunnes vastaan tulee seuraava vapaana piipertävä turre ja koulutus pitää pistää taas uusiksi. Koiran koolla, rodulla tai käytöksellä ei ole hertan vertaa merkitystä. Sen pitää olla hallinnassa muutenkin kuin ulkoiluttajan mielikuvituksessa, edes liinalla tai flexillä.

        Olisiko aika ajatella muitakin koiranomistajia eikä vain sitä omaa deeppiä connectionia sielunkumppaninsa kanssa?


      • ssss
        Ikuinen koirakoulu kirjoitti:

        Valitettavasti ihmisen silmä ei ole niin terävä, että kykenisi huomaamaan kaiken.

        Oman koirani hihnakoulutus on mennyt taas pilalle, kun vapaana juoksentelevat koiran Joensuun keskustan läheisessä puistossa hyppäävät koirani takamusta nuuskimaan. Pari ensimmäistä kertaa koirani pysyi häiriköstä huolimatta kontaktissa, kunnes keski-ikäiset ulkoiluttajat taapersivat eläimensä kiinni ja pahoittelivat, etteivät huomanneet minua.

        Muutaman kerran jälkeen koirani ei enää yritäkään pysyä kontaktissa ja huono käytös on levinnyt kaikkeen lenkkeilyyn, olivat vastaantulevat koirat hihnassa tai irti. TEIDÄNLAISTENNE ihmisten koiranulkoilutusmänööverit ovat pilanneet MINUN koirani koulutuksen. Taas kestää jonkun aikaa, että sen saa tottelemaan. Kunnes vastaan tulee seuraava vapaana piipertävä turre ja koulutus pitää pistää taas uusiksi. Koiran koolla, rodulla tai käytöksellä ei ole hertan vertaa merkitystä. Sen pitää olla hallinnassa muutenkin kuin ulkoiluttajan mielikuvituksessa, edes liinalla tai flexillä.

        Olisiko aika ajatella muitakin koiranomistajia eikä vain sitä omaa deeppiä connectionia sielunkumppaninsa kanssa?

        Hei,älä päästä niitä viueraita irtokoiria oman koirasi luo.Häädä ne pois itse,kovalla äänellä,ja asenteella.Niin minä olen saanut oman asemani vahvistumaan koiran silmissä.


      • 2 koiran omistaja
        Ikuinen koirakoulu kirjoitti:

        Valitettavasti ihmisen silmä ei ole niin terävä, että kykenisi huomaamaan kaiken.

        Oman koirani hihnakoulutus on mennyt taas pilalle, kun vapaana juoksentelevat koiran Joensuun keskustan läheisessä puistossa hyppäävät koirani takamusta nuuskimaan. Pari ensimmäistä kertaa koirani pysyi häiriköstä huolimatta kontaktissa, kunnes keski-ikäiset ulkoiluttajat taapersivat eläimensä kiinni ja pahoittelivat, etteivät huomanneet minua.

        Muutaman kerran jälkeen koirani ei enää yritäkään pysyä kontaktissa ja huono käytös on levinnyt kaikkeen lenkkeilyyn, olivat vastaantulevat koirat hihnassa tai irti. TEIDÄNLAISTENNE ihmisten koiranulkoilutusmänööverit ovat pilanneet MINUN koirani koulutuksen. Taas kestää jonkun aikaa, että sen saa tottelemaan. Kunnes vastaan tulee seuraava vapaana piipertävä turre ja koulutus pitää pistää taas uusiksi. Koiran koolla, rodulla tai käytöksellä ei ole hertan vertaa merkitystä. Sen pitää olla hallinnassa muutenkin kuin ulkoiluttajan mielikuvituksessa, edes liinalla tai flexillä.

        Olisiko aika ajatella muitakin koiranomistajia eikä vain sitä omaa deeppiä connectionia sielunkumppaninsa kanssa?

        Juu koiraa saa pitää vapaana jos se tottelee omistajaansa. Jos ei tottele niin kiinni. Mutta. Ihmettelen että kuinka huono koirankouluttaja olet jos koira kiinnittää huomionsa heti toiseen koiraan kun se tulee näköpiiriin. On väärin pitää tottelematonta koiraa irti mutta sinun kuuluisi oma koirasi hallita tilanteessa kuin tilanteessa. Älä syytä muita siitä jos et saa koiraasi oppimaan tavoille.


    • Juuri nämä "minun koirani tarvitsee vapaanaoloa, ja minä varsinkin ahdistun jos en saa juoksuttaa kouluttamatonta koiraani vapaana"-tyypit ovat yksi iso riskiryhmä ympäristön kannalta...

      Koiraa koulutetaan juoksuliinassa. Tai aidatulla koulutuskentällä, näitäkin löytyy paikoittain. Kyllä sen yhteyden saa siihen koiraan hihnassakin. Lainatakseni erästä koirakouluttajaa: Koira tulee kouluttaa niin että se tottelee aina. Hihna on turvavyö, jos sattuu jotain yllättävää, niin saat pidettyä koiran lähelläsi jokatapauksessa.

      • säännöt_hyväksi

        Jeps! Löysä hihna=ei hihnaa ollenkaan :) En kyllä ihan ymmärrä aloittajan ongelmaa, onko koirat "hyökkineet" ihmisten/koirien päälle/kohti? Jos ne painelevat pusikossa miksi se haitta sinua/lapsia tai heidän vanhempiaan? Olen kyllä sitä mieltä, että kun kerran säännöt on niin niistä pidetään kiinni, koska on mahdotonta vahtia kenen koira tottelee ja kenen ei...


    • amstaffin omistaja

      Itse olen koiran omistaja ja en ollenkaan hyväksy että koiria pidetään vapaana.. varsinkaan kun oma koira ei tule toimeen toisten urosten kanssa, mitä jos se vapaana tuleva koira onkin uros ja käy minun remmissä olevan koiran kimppuun, pitäisikö minun pitää vaan oma koira tiukasti kiinni ja antaa sen tuntemattoman koiran hyökkäillä koirani kimppuun, kerran näin on käynyt ja omistaja huuteli perästä että se on ihan kiltti joo ei ollut, pidin oman koiran kiinni koska on aika iso koira ja voisi tehdä paljon pahaa tuhoa. Nykyään jos nään omistajalla koiran vapaana olen niin ilkeä että soitan saman tien poliisit paikalle jos nää sitten vaikka siitä sakosta oppisivat pitämään koiransa remmissä.. Toista kertaa en aijo enää antaa toisen koiran hyökkäilä koirani kimppuun vaan pääst'n myös sitten omanikin vapaaksi.. ainoa paikka missä minun koirani saa olla vapaana on mökillä ja siellä aidattu piha mistä ei tosiaankaan tähde vahingossakaan kiusaamaan ketään.

      • koi

        On kiva että ilmeisesti suurin osa koiranomistajista on fiksua porukkaa ja ymmärtää miksi koira pitää pitää kiinni vaikka se olisi kuinka kiltti. Voi kun ne pari mätämunaa eivät vain aina olisi pilaamassa muiden, hyvin käyttäytyvien mainetta. Huonot tavat kun jäävät niin paljon helpommin mieleen kuin ne hyvät. Jos kaikki hallitsisvat hyvät tavat ja osaisivat ottaa muut yhtä hyvin huomioon, ei kaikenmaailman lakeja ja säädöksiäkään tarvitsisi tehtailla koko ajan lisää.


    • munmussu

      Näin koirattomana-mutta ei suinkaan minään koiranvihaajana-huvittaa kovasti tuo koiraihmisten keskenäinen sota ja räkytys. Jokaiselle koiralle pitäisi kai olla oma koirapuisto, lenkkipolku, katu ja kaupunki, ettei vain MINUN maailman parhaimman ja viisaimman koirani vastaan osuisi muuiden huonojen omistajien huonoja koiria. Muut koirat, muut omistajat ja kouluttajat ovat huonoja ja mitään ymmärtäm'ättömiä, oma lemmmikki on ehdottaman kiltti...eisemitääntee sevaanleikkii sevaan haluututustuu

      • Koiraihminen

        Ei kannata yleistää.


      • raatolainen räksy

        Kuuleppa. Sellaisen lemmikin ihminen hankkii kuin on itse luonteeltaan. Koira haukkuu ja räksyttää, niin silloin se räksyttäjä on myös koiran omistaja. Koirahan on suden sukua ja susimainen ihminen haluaa koiran lemmikikseen. Olen itsekin tämän asian niin monesti todennut.


      • hnghjkhj

        Entäs lapsiperheet minusta ne on holtittomimpia..lasten mekkala ei tuota ääntä ja melua, lasten kurakengät ei sotke ostoskärryjä ja bussin penkkejä, Lapset saa rynnätä koirien luo kysymättä omistajalta ja jos omistaja sanoo että ei halua nyt koiraa lähestyttävän ihan vaikka ettei huvita niin suututaan, kaikki puistot tehdään nykyään lasten ehdoilla jne..lista on loputon. :(


      • meniaikaasitten
        hnghjkhj kirjoitti:

        Entäs lapsiperheet minusta ne on holtittomimpia..lasten mekkala ei tuota ääntä ja melua, lasten kurakengät ei sotke ostoskärryjä ja bussin penkkejä, Lapset saa rynnätä koirien luo kysymättä omistajalta ja jos omistaja sanoo että ei halua nyt koiraa lähestyttävän ihan vaikka ettei huvita niin suututaan, kaikki puistot tehdään nykyään lasten ehdoilla jne..lista on loputon. :(

        Mitäköhän ne kakarat tähän taas kuuluu; kertokaas milloin pikkuipana on käynyt nilkkaan tai koiran häntään hampaillaan kiinni ihan karvatupot lentäen, irti valloillaan vapaasti hyökkäillen ympäriinsä, niin että onnettomuus vaati tikkejä pitkän rivin?


      • ohi vaan
        hnghjkhj kirjoitti:

        Entäs lapsiperheet minusta ne on holtittomimpia..lasten mekkala ei tuota ääntä ja melua, lasten kurakengät ei sotke ostoskärryjä ja bussin penkkejä, Lapset saa rynnätä koirien luo kysymättä omistajalta ja jos omistaja sanoo että ei halua nyt koiraa lähestyttävän ihan vaikka ettei huvita niin suututaan, kaikki puistot tehdään nykyään lasten ehdoilla jne..lista on loputon. :(

        Kun vielä joku YSTÄVÄLLINEN koiranomistaja selittäisi, miksi koiranomistajat niin usein antavat lemmikkinsä tulla haistelemaan ja hyppimään pääle -varsinkin kun lapsia tulee vastaan. Kaikki -nykyisin enennevässä määrin- lapset eivät välitä koirista tai ovat arkoja niiden suhteen (usein huonojen kokemusten/säikähdysten vuoksi) Jos lähestymisen yrittää ystävällisesti estää niin suututaan ja haukutaan koiranvihaajiksi ja haistatellaan tai jäädään tien tukoksi seisomaan ja selittämään että ei tää mitään tee, tää on ihan kiltti, tää haluu vaan tutustua. Olisiko mahdollista vain ppäästä asiallisesti ohi. Lapsille kyllä koiranomistajat itse huutelevat pitkän matkan päästä että tää ei sit tykkää lapsista, ei saa lähestyä, ei saa häiritä. pelkkä lasten läsnäolo tuntuu häiritsevän joitakin koiranomistajia.


      • Toisinpäin
        ohi vaan kirjoitti:

        Kun vielä joku YSTÄVÄLLINEN koiranomistaja selittäisi, miksi koiranomistajat niin usein antavat lemmikkinsä tulla haistelemaan ja hyppimään pääle -varsinkin kun lapsia tulee vastaan. Kaikki -nykyisin enennevässä määrin- lapset eivät välitä koirista tai ovat arkoja niiden suhteen (usein huonojen kokemusten/säikähdysten vuoksi) Jos lähestymisen yrittää ystävällisesti estää niin suututaan ja haukutaan koiranvihaajiksi ja haistatellaan tai jäädään tien tukoksi seisomaan ja selittämään että ei tää mitään tee, tää on ihan kiltti, tää haluu vaan tutustua. Olisiko mahdollista vain ppäästä asiallisesti ohi. Lapsille kyllä koiranomistajat itse huutelevat pitkän matkan päästä että tää ei sit tykkää lapsista, ei saa lähestyä, ei saa häiritä. pelkkä lasten läsnäolo tuntuu häiritsevän joitakin koiranomistajia.

        "Kaikki -nykyisin enennevässä määrin- lapset eivät välitä koirista tai ovat arkoja niiden suhteen (usein huonojen kokemusten/säikähdysten vuoksi)"

        Tätäkin edesauttavat hysteeriset vanhemmat, kun itse pelkäävät niin syöttävät sen pelon mukuloilleenkin. Miettikää itse vähän haluatteko pilata lapsenne elämän koirapelolla, jos itse pelkäätte niin pelätkää jos ette osaa apua hakea. Antakaa silti lasten tutustua kiltteihin koiriin, ja rohkaiskaa siihen. Ettei tule lisää näitä hysteerikkoja jotka täällä purkavat ahdistustaan jakamalla samaa pelkolitaniaa "hyi koirat, hyi raatelijat, kaikki koiranomistajat perseestä, hyihyi".

        Kaikki me koiraihmiset emme todellakaan päästä koiria ihmisten lähelle, vaikka kilttejä ovatkin. Kyllä 95% vastaantulijoista pitää koiran vierellään, itse myös. Ja aina kysyn myös saako tulla haistelemaan, jos näyttää että koiraa kiinnostaa esim toinen koira. Mulkoilijat ja kaukaa kiertäjät saavat minun puolesta pysyäkin kaukana, jos eivät omia pelkotilojaan osaa hoitaa pois.
        Meillä sitäpaitsi käy joka kerta niin että lapset tulevat ITSE meidän luokse kysymään saako silittää, ja ne on meidän koirat jotka hiukan arastelee vieraita lapsia!


      • meniaikaasitten
        Toisinpäin kirjoitti:

        "Kaikki -nykyisin enennevässä määrin- lapset eivät välitä koirista tai ovat arkoja niiden suhteen (usein huonojen kokemusten/säikähdysten vuoksi)"

        Tätäkin edesauttavat hysteeriset vanhemmat, kun itse pelkäävät niin syöttävät sen pelon mukuloilleenkin. Miettikää itse vähän haluatteko pilata lapsenne elämän koirapelolla, jos itse pelkäätte niin pelätkää jos ette osaa apua hakea. Antakaa silti lasten tutustua kiltteihin koiriin, ja rohkaiskaa siihen. Ettei tule lisää näitä hysteerikkoja jotka täällä purkavat ahdistustaan jakamalla samaa pelkolitaniaa "hyi koirat, hyi raatelijat, kaikki koiranomistajat perseestä, hyihyi".

        Kaikki me koiraihmiset emme todellakaan päästä koiria ihmisten lähelle, vaikka kilttejä ovatkin. Kyllä 95% vastaantulijoista pitää koiran vierellään, itse myös. Ja aina kysyn myös saako tulla haistelemaan, jos näyttää että koiraa kiinnostaa esim toinen koira. Mulkoilijat ja kaukaa kiertäjät saavat minun puolesta pysyäkin kaukana, jos eivät omia pelkotilojaan osaa hoitaa pois.
        Meillä sitäpaitsi käy joka kerta niin että lapset tulevat ITSE meidän luokse kysymään saako silittää, ja ne on meidän koirat jotka hiukan arastelee vieraita lapsia!

        No jos asuu jossain taajamssa niin kannattaa kouluttaa koiransa niin että on koiralle helppoa/ sen ei tarvitse stressata jokaista vastaantulevaa rullalautaa, lastenvaunua, lasta; se on koiranomaistajan valvollisuus kouluttaa ja sosiaalistaa koiransa niin että koira on turvallinen yhteiskunnassa.

        Silkkaa itsekkyyttä jos pitää pitää koiraa, jossa pitää olla pideltävää ja joka ei osaa kulkea ihmisasutuksen keskellä, jota ei ymmärretä sen vertaa treenata että vastaantulevaa rollaattoria ei tarvitse haukkua.


      • Toisinpäin
        meniaikaasitten kirjoitti:

        No jos asuu jossain taajamssa niin kannattaa kouluttaa koiransa niin että on koiralle helppoa/ sen ei tarvitse stressata jokaista vastaantulevaa rullalautaa, lastenvaunua, lasta; se on koiranomaistajan valvollisuus kouluttaa ja sosiaalistaa koiransa niin että koira on turvallinen yhteiskunnassa.

        Silkkaa itsekkyyttä jos pitää pitää koiraa, jossa pitää olla pideltävää ja joka ei osaa kulkea ihmisasutuksen keskellä, jota ei ymmärretä sen vertaa treenata että vastaantulevaa rollaattoria ei tarvitse haukkua.

        Ei ne kaikki vastaantulevat koirat ole niitä remmirähjiä ja hyppijöitä. Suurin osa kulkee ihan nätisti. Sikäli vähän hysterisoit.

        Sitäpaitsi koirapelkoisten oma asia on hoitaa päänsä kuntoon, ei meidän "terveiden" tarvitse sitä tehdä, toki hoidamme oman osuutemme ja hallitsemme koiramme. Pelot kuuluu hoitaa ihan itse.


      • meniaikaasitten
        Toisinpäin kirjoitti:

        Ei ne kaikki vastaantulevat koirat ole niitä remmirähjiä ja hyppijöitä. Suurin osa kulkee ihan nätisti. Sikäli vähän hysterisoit.

        Sitäpaitsi koirapelkoisten oma asia on hoitaa päänsä kuntoon, ei meidän "terveiden" tarvitse sitä tehdä, toki hoidamme oman osuutemme ja hallitsemme koiramme. Pelot kuuluu hoitaa ihan itse.

        "70% koirista on vääränlaisilla omistajilla"

        Koiranomistajana olen kokenut miten tuo aika lailla pitää paikkansa, en siis pidä kaikkia koiranomistajia automaattisesti tervepäisinä. Jokainen vastaantuleva koiran taluttelija saa omallan käytöksellään todistaa hallitsevansa sen mitä hihnan toisessa päässä on.


      • syytä varoittaa
        Toisinpäin kirjoitti:

        "Kaikki -nykyisin enennevässä määrin- lapset eivät välitä koirista tai ovat arkoja niiden suhteen (usein huonojen kokemusten/säikähdysten vuoksi)"

        Tätäkin edesauttavat hysteeriset vanhemmat, kun itse pelkäävät niin syöttävät sen pelon mukuloilleenkin. Miettikää itse vähän haluatteko pilata lapsenne elämän koirapelolla, jos itse pelkäätte niin pelätkää jos ette osaa apua hakea. Antakaa silti lasten tutustua kiltteihin koiriin, ja rohkaiskaa siihen. Ettei tule lisää näitä hysteerikkoja jotka täällä purkavat ahdistustaan jakamalla samaa pelkolitaniaa "hyi koirat, hyi raatelijat, kaikki koiranomistajat perseestä, hyihyi".

        Kaikki me koiraihmiset emme todellakaan päästä koiria ihmisten lähelle, vaikka kilttejä ovatkin. Kyllä 95% vastaantulijoista pitää koiran vierellään, itse myös. Ja aina kysyn myös saako tulla haistelemaan, jos näyttää että koiraa kiinnostaa esim toinen koira. Mulkoilijat ja kaukaa kiertäjät saavat minun puolesta pysyäkin kaukana, jos eivät omia pelkotilojaan osaa hoitaa pois.
        Meillä sitäpaitsi käy joka kerta niin että lapset tulevat ITSE meidän luokse kysymään saako silittää, ja ne on meidän koirat jotka hiukan arastelee vieraita lapsia!

        Ihan samalla tavalla kuin susistakin, ei nekään aina pure ja tapa, mutta koskaan ei pidä luottaa. Lopun ikäänsä saa vanhemmat syyttää itseään jos eivät ole varoittaneet ja ***** sitten tappaakin lapsen. Täysin aiheettomasti ne useimmiten kiinni käy ja omistajan mukaan aina ollut kiltti.


      • logiikkaa
        Toisinpäin kirjoitti:

        "Kaikki -nykyisin enennevässä määrin- lapset eivät välitä koirista tai ovat arkoja niiden suhteen (usein huonojen kokemusten/säikähdysten vuoksi)"

        Tätäkin edesauttavat hysteeriset vanhemmat, kun itse pelkäävät niin syöttävät sen pelon mukuloilleenkin. Miettikää itse vähän haluatteko pilata lapsenne elämän koirapelolla, jos itse pelkäätte niin pelätkää jos ette osaa apua hakea. Antakaa silti lasten tutustua kiltteihin koiriin, ja rohkaiskaa siihen. Ettei tule lisää näitä hysteerikkoja jotka täällä purkavat ahdistustaan jakamalla samaa pelkolitaniaa "hyi koirat, hyi raatelijat, kaikki koiranomistajat perseestä, hyihyi".

        Kaikki me koiraihmiset emme todellakaan päästä koiria ihmisten lähelle, vaikka kilttejä ovatkin. Kyllä 95% vastaantulijoista pitää koiran vierellään, itse myös. Ja aina kysyn myös saako tulla haistelemaan, jos näyttää että koiraa kiinnostaa esim toinen koira. Mulkoilijat ja kaukaa kiertäjät saavat minun puolesta pysyäkin kaukana, jos eivät omia pelkotilojaan osaa hoitaa pois.
        Meillä sitäpaitsi käy joka kerta niin että lapset tulevat ITSE meidän luokse kysymään saako silittää, ja ne on meidän koirat jotka hiukan arastelee vieraita lapsia!

        Siis kaikkien on pakko pitää koirista. Lapsen elämä on pilalla jos hän ei saa / halua rapsutella kaikkia vastaantulevia koiria ??? Kaikki jotka eivät halua tulla tervehdityiksi nuolemalla ja hyppimällä ovat koiranvihaajia??? Kaikki jotka kiertävät koirakon vähänkin kauempaa ovat pelkääjähysteerikkkoja ja sekopäitä ??? Jos et omista koiraa, olet takuulla se mystinen ja kamala DH ??? Koiranomistajien selkeää ja helppoa logiikkaa.


      • ....
        logiikkaa kirjoitti:

        Siis kaikkien on pakko pitää koirista. Lapsen elämä on pilalla jos hän ei saa / halua rapsutella kaikkia vastaantulevia koiria ??? Kaikki jotka eivät halua tulla tervehdityiksi nuolemalla ja hyppimällä ovat koiranvihaajia??? Kaikki jotka kiertävät koirakon vähänkin kauempaa ovat pelkääjähysteerikkkoja ja sekopäitä ??? Jos et omista koiraa, olet takuulla se mystinen ja kamala DH ??? Koiranomistajien selkeää ja helppoa logiikkaa.

        Väärin, koiravihaajan selkeää ja tarkoituksella väärin ymmärrettyä logiigatonta scheissea.


      • Koita nyt käyttää
        logiikkaa kirjoitti:

        Siis kaikkien on pakko pitää koirista. Lapsen elämä on pilalla jos hän ei saa / halua rapsutella kaikkia vastaantulevia koiria ??? Kaikki jotka eivät halua tulla tervehdityiksi nuolemalla ja hyppimällä ovat koiranvihaajia??? Kaikki jotka kiertävät koirakon vähänkin kauempaa ovat pelkääjähysteerikkkoja ja sekopäitä ??? Jos et omista koiraa, olet takuulla se mystinen ja kamala DH ??? Koiranomistajien selkeää ja helppoa logiikkaa.

        Niitä aivosolujasi..

        Kaikkiin vastaus EI, senkin väärinymmärtäjä. Kyllä luot lapsellesi turhia fobioita itsekkyytesi takia, jos opetat hänet pelkäämään hysteerisesti koiria: "älä vaan koske, varo se saattaa purra, varo sitä varo tätä ja älä mene lähelle".. Ihan tosi on.
        Kyllä tältä palstalta näkee mitä pahimmillaan koiraviha on, sairasta, laittomia tekoja, kiusaa, uhkailuja. Todella typerää. Älä tee lapsestasi sellaista. Itsekin voit saada hoitoa pelkoosi. Kyllä minä sitä mieltä olen että jos on fanaattinen koiravihaaja-pelkääjä, osoittaa se tiettyä elämän pelkoa. Suurin osa kun noista koirista on vaarattomia, ihan oikeasti. Tykätä ei tarvi muttei myöskään pelätä. On minullakin pari kaveria jotka ei pidä ja se on ihan ok, mutta kyllä nekin toimeentulevat koirien kanssa eikä koirien lipaisut niille mikään ongelma ole.


      • eihäiritsemuita
        meniaikaasitten kirjoitti:

        No jos asuu jossain taajamssa niin kannattaa kouluttaa koiransa niin että on koiralle helppoa/ sen ei tarvitse stressata jokaista vastaantulevaa rullalautaa, lastenvaunua, lasta; se on koiranomaistajan valvollisuus kouluttaa ja sosiaalistaa koiransa niin että koira on turvallinen yhteiskunnassa.

        Silkkaa itsekkyyttä jos pitää pitää koiraa, jossa pitää olla pideltävää ja joka ei osaa kulkea ihmisasutuksen keskellä, jota ei ymmärretä sen vertaa treenata että vastaantulevaa rollaattoria ei tarvitse haukkua.

        Meillä koira osaa kulkea ihmisten ja koirien seassa, mutta saan sydämentykytyksiä kun lapsia juoksee keppien kanssa kohti minua ja koiraani, eilen yksi lapsi yritti päälle ajaa, koiran päälle, äitinsä vaan sanoi ettei sitä koiraa pidä pelätä, teki mieli sanoa että koiraa että minua saa pelätä jos päälle ajaa. Koiraani pidä metsästysaikana irti metsässä ja meren jäällä talvella, ei mene ihmisten eikä toisten koirien luo ja samaa odottaa muiltakin. Oikeasti jotkut koirat osaa olla irti välittämättä muista kulkijoista. Koirani ei välitä muutenkaan vieraista ihmisistä, joten turha sitä on kenenkään pelätä.


    • jusr joo

      Minä pidän omia koiriani irti tavallisilla lenkkipoluilla (en tietenkään niillä kaikkein käytetyimmillä) ihan siksi että mielestäni jokainen koira ansaitsee päästä juoksemaan vapaana edes pari kertaa vikkossa eikä tässä pienessä kunnassa ole ensimmäistäkään virallisesti sallittua paikkaa pitää koiraa irti.
      Kumpikin koirani on tottunut olemaan pikkupennusta asti irti eivätkä haahuile kauas minusta. Eivät välitä muista kulkijoista mutta otan silti joka kerta koirani hihnoihin ohitusten ajaksi. En koskaan ota lenkkipolulle musiikki soitinta mukaan enkä vastaa puhelimeen vaan keskityn täysin ympäristöön ja koiriini. Kumpikaan koiristani ei myöskään ole millään tavalla aggressiivinen ja pahinta mitä ne voisivat tehdä on innostuessaan hypätä vasten ja antaa pusun poskelle. Kaiken päälle huolehdin aina että kaikki kepit joilla koirani jäävät leikin jälkeen puskan puolelle eivätkä polulle.

      Vaan silti saan tosin usein kohdata juurikin tätä "hyi, irtokoira! Ihan varmana puree vielä. Vaan täysin vastuuton ja laiska omistaja pitää koiriaan irti jne." Kyllä minä ainakin paljon mielummin kattelisin ja ohittaisin kadulla omistajallaan hallinnassa olevia ja hyvin käyttäytyviä irti olevia koiria kun remmirähjiä kädettömine omistajineen.

      Ja nimimerkille "ikuinen koirakoulu": Katso peiliin. Joo, kyllä irti olevan koiran pitäisi olla edes sen verta koulutettu ettei mene luvatta muita koiria tapaamaan mutta jos sinun koirasi koko hihnakoulutus menee oikeasti täysin pilalle siitä että toinen koira käy nuuskimassa (puremassa ymmärtäisin, mutta NUUSKIMASSA?) niin ongelma on kyllä puhtaasti sinussa.

      • ikuinen koirakoulu

        Voi kuule, irtokoiria ei tarvitse tulla koirani perään nuuskimaan kuin muutama silloin tällöin. Koirani rakastaa toisten koirien tapaamista, mutta itsestäänselvistä syistä en voi sitä sallia. Ei tarvita kuin muutama epäonnistunut ohitus, jonka jälkeen se alkaa sooloilla.

        Olisi ollut kiva lopettaa perusasioiden koulutus koiran täyttäessä 2-v. Ilmeisesti se on liikaa vaadittu?

        Jos luet kommenttini oikein ajatuksella, tajuat, että kirjoitin "meni taas pilalle" ja minulle se tarkoittaa epäonnistunutta kontaktia ohitustilanteissa (kyllä, vaadin itseltäni ja koiraltani paljon). Lievimmillään se jää tuijottelemaan muita koiria, vaikka pysyykin rinnalla ja ikävimmillään yrittää pysähtyä päästäkseen moikkaamaan. Vastaantulevasta koirasta riippuu, meneekö tilanne ohi yksipuoleisella kyyläyksellä vai provosoituuko jompi kumpi koira räyhäämään. Koira elää sen 15 vuotta ja saman asian opettaminen samalle koiralle 30 kertaa elämänsä aikana turhauttaa ihan pikkaisen.

        Yleensä flexeissä ja vapaana hilluvat koirat, joilla on kädetön omistaja - kun ei muutakaan keksitä. En minä tottelevaisten koirien vapaanapitoa vastusta, mutta ihmisillä on hyvin kirjavat mielipiteet siitä, mitä tottelevaisuus on. Ja jos ei ole tottelevainen, niin ainakin se koira on kiltti! Tai sitä provosoitiin, jos se tulee räksyttämään.

        On helpompi suhtautua nurjasti kaikkeen taajamassa tapahtuvaan irtipitoon kuin yrittää selittää, mitä itse olettaa tottelevaiselta koiralta.


    • 7609.346221

      Kaikki vapaana olevat koirat saa / pitää ilmoittaa viranomaisille. Laki sanoo niin koirat on oltava kiinni. Koirapuistossa ainoastaan aidatulla alueella ne saavat olla ilman remmiä. Siis remmiä!!!!

      Kaupunkialueella ja kaupunkien laitamilla myöskin ptee sama laki. Ota valokuva ja ilmoita poliisille tai vastaavalle.

      • S******* mol****

        Hah! Otapa kuva ja mene poliisille, ne nauraa sut pihalle. Niitä paskankaa vertaa kiinnosta onko joku koira vapaana vai ei. Niillä on pikkasen muita ongelmia kun tuollaset, siis kaikki ihmisten aiheuttamat hässäkät mitä tässä tuskin "viisaille" palstan lukijoille tarvitsee selventää...


      • Eienekn
        S******* mol**** kirjoitti:

        Hah! Otapa kuva ja mene poliisille, ne nauraa sut pihalle. Niitä paskankaa vertaa kiinnosta onko joku koira vapaana vai ei. Niillä on pikkasen muita ongelmia kun tuollaset, siis kaikki ihmisten aiheuttamat hässäkät mitä tässä tuskin "viisaille" palstan lukijoille tarvitsee selventää...

        Heh, repesin.

        Kyllä mut sais tulla kuvauttaan ihan vapaasti, jos vaan meille saakka löytävät ja jaksavat riittävän pitkälle kävellä myös. Kahvitkin lupaan tarjota, arvokasta työtä kun tekevät, niin jo sillä. Oon tota poliisit-sarjaa katsellut nimittäin.

        Lähes päivittäin mut voi löytää palloa heittelemästä tosta kedolta, ottaa polliisikoiran mukaan niin saavat hetken leikkiä siinä :)

        Ps. Navigaattorista ei sitten ole apua ihan perille saakka ;)


      • joopajookoirat
        Eienekn kirjoitti:

        Heh, repesin.

        Kyllä mut sais tulla kuvauttaan ihan vapaasti, jos vaan meille saakka löytävät ja jaksavat riittävän pitkälle kävellä myös. Kahvitkin lupaan tarjota, arvokasta työtä kun tekevät, niin jo sillä. Oon tota poliisit-sarjaa katsellut nimittäin.

        Lähes päivittäin mut voi löytää palloa heittelemästä tosta kedolta, ottaa polliisikoiran mukaan niin saavat hetken leikkiä siinä :)

        Ps. Navigaattorista ei sitten ole apua ihan perille saakka ;)

        Onko koira/koirat satuttaneet sinua? Onko niistä haittaa? Ilmoitatko irti juoksevasta jäniksestä tai muusta juoksevasta eläimestä lenkki poluilla? Toki onhan äkäisiäkin koiria todellakin olemassa mutta noin yleisesti ottaen itse koulutin 30% sutta ja loput siperianhuskya koiran tosin Se on lopetettu jo (syövän takia). Mutta niin itse pidin sitä vapaana lenkillä, koska pysyi hallinassani koiraa saa silloin pitää vapaana,jos Se pysyy hallinassa. Mutta irtokoirat ovat toinen juttu...en selosta enempää kun mielipiteitä on niin paljon...


    • Mielipiteeni :)

      heip! Yleensä minäkin käytän ilman hihnaa kääpiövillakoiraani lenkillä koska on hyvin koulutettu eikä karkaa ja on lapsiystävällinen.. Minun mielestäni koiria saa käyttää ilman hihnaa ulkona jos on koulutettu jne. :)

      MUN mielipide :)

    • fghfghh

      Minua ei haittaa jos koiria pidetään irrallaan.


      Ja minusta ohjattavuus koiraan on silloin parempi kuin että ei opeteta irtioloon.

      Pelkäisin ennemmin koiria jotka pääsee irti kuristusremmistä sillä ne ei ole hallinnassa muuta kuin remmin kautta. :(

      Itse pidin vapaana polun varrella ja kun näin ihmisiä tulevan niin kutsuin koirani luokse ja sanoin paikalla ja ooteltiin että ihmiset menee ohi. Kehua tuli vanhemmalta pariskunnalta että totteleepa hyvin. Ja hymyili.

    • nimimerkki on pakoll

      yleensä ne koirat ovat kyllä koulutettuja -.-

      • "hyvin koulutettuja"???
        No yritänpä muistaa tuon seuraavan kerran kun ohimennen taas irrottelen jonkun kulmahampaita itsestäni tai koirastani....


      • Höpönpöpön!!!!!
        Vitikonpaarustaja kirjoitti:

        "hyvin koulutettuja"???
        No yritänpä muistaa tuon seuraavan kerran kun ohimennen taas irrottelen jonkun kulmahampaita itsestäni tai koirastani....

        No yritäppä!


      • Sorppany
        Vitikonpaarustaja kirjoitti:

        "hyvin koulutettuja"???
        No yritänpä muistaa tuon seuraavan kerran kun ohimennen taas irrottelen jonkun kulmahampaita itsestäni tai koirastani....

        Nyt ei millään pahalla, mutta sussa täytyy olla jotain vialla, jos joudut tuollaiseen irrotteluun toistuvasti. Minä olen joutunut kolmesti 10v aikana, kertaakaan koira ei ole hyökännyt minun päälle, vaan koirani. Ja kyllä meillä täällä on koiria varmaan kolmasosassa kaikista taloista.


      • Sorppany kirjoitti:

        Nyt ei millään pahalla, mutta sussa täytyy olla jotain vialla, jos joudut tuollaiseen irrotteluun toistuvasti. Minä olen joutunut kolmesti 10v aikana, kertaakaan koira ei ole hyökännyt minun päälle, vaan koirani. Ja kyllä meillä täällä on koiria varmaan kolmasosassa kaikista taloista.

        joo, varmasti; siellä koiran hännän alla, karvojen takana, tuijottaa sellainen "paha silmä", mihin on ihan pakko käydä aina kiinni...


      • ...
        Vitikonpaarustaja kirjoitti:

        joo, varmasti; siellä koiran hännän alla, karvojen takana, tuijottaa sellainen "paha silmä", mihin on ihan pakko käydä aina kiinni...

        Jättäisit nyt vain sen "pahan silmän" rauhaan.


    • odota koira

      Minä annan koiran toisinaan kulkea vapaana metsäteillä ja muilla syrjäpoluilla. Koira pysyy vierellä tai parin metriä edellä ilman käskyä, se ei kirmaile ympäriinsä. Jos joku, kuka tai mikä tahansa, tulee vastaan, käsken koiran pysähtyä ja otan sen hihnaan.

      Inhoan irtokoiria, jotka huitelevat menemään tai eivät tottele.

    • hurtat kiinni !!

      Olen huomauttanut asiallisesti eräälle koiran omistajalle irtipidosta ja vastauksena oli "turpa kiinni huora"..
      Ymmärrän kyllä koirapuistot sun muut ja myös toko-treenit ja sellaisen koiran, joka on 100% hallinnassa.
      Mutta tämän akan koirat ovat aina irti ja paskantavat omakotitalojen pihaan jne, eikä omistaja tee mitään asian eteen.
      Käyn itse nykyään järkkärin videokuvaus päällä lenkillä, ihan jo poliisin kehoituksesta., koska eivät voi tehdä ilman todisteita mitään.
      Toivoisin kaikille koiranomistajille ihan maalaiisjärkeä päähän, kuitenkin nämä karvakorvat ovat peheemme jäseniä ja meillä on siten yhteinen kiva harrastus.
      Miksi siis pilata toisen lenkki pitämällä vaarallinen koira irti ja kritiikkiä saatuaan huoritella omistajaa?

      • 10+1

        Vaarallinen ja vaarallinen. Mikä tekee tuonkin tapauksen koirasta vaarallisen? Ryttynen kuono tällä kertaa? Toivon sinullekin maalaisjärkeä päähän.


      • zenmaster

        itse pidän koirani irti, koska haluan. jos tulee ihmisiä vastaan, niin käsken koiran sivulle ja sitten ohitetaan ihmiset ja koirani edelleen irti. koskaan ei ole ongelmia ollut (n30 vuoden aikana). eikä minulle edes kukaan huomauttele asiasta, vaikka huomauttaisikin, niin enpä siitä välittäisi. olen kouluttanut aina koirani ja jatkossakin aion toimia samalla tavalla.
        tämä on ihan rinnastettavissa alkoholin juomiseen julkisella paikalla, eli järjestysrikkomus, mistä polisit harvoin kirjoittaa edes sakkoja. itse en ole sakkoja kertaakaan saanut ja poliisi on vierestä katsonut kuinka koirani on kävellyt irti sivullani, kehuneet ovat useamminkin koiraani.


      • samma häär
        zenmaster kirjoitti:

        itse pidän koirani irti, koska haluan. jos tulee ihmisiä vastaan, niin käsken koiran sivulle ja sitten ohitetaan ihmiset ja koirani edelleen irti. koskaan ei ole ongelmia ollut (n30 vuoden aikana). eikä minulle edes kukaan huomauttele asiasta, vaikka huomauttaisikin, niin enpä siitä välittäisi. olen kouluttanut aina koirani ja jatkossakin aion toimia samalla tavalla.
        tämä on ihan rinnastettavissa alkoholin juomiseen julkisella paikalla, eli järjestysrikkomus, mistä polisit harvoin kirjoittaa edes sakkoja. itse en ole sakkoja kertaakaan saanut ja poliisi on vierestä katsonut kuinka koirani on kävellyt irti sivullani, kehuneet ovat useamminkin koiraani.

        zenmaster olet raiskaritappajaveropetosrattijuoppopedofiiliakin pahempi ainakin jos tuolta kaksinaismoralistiselta palstahäiriköltä kysytään (onneksi ei kysytä) ;)
        Muuten aika samat kuviot on mutta koirien kanssa puolet vähemmän menty. Ei ole polliiseja eikä muitakaan ihmisiä vähempää tuntunut kiinnostavan jos ovat koiran jossain vapaana huomanneet. ehkä huomaavat että koira on hanskassa ja tottelee. Eräs rouva puudeleineen oli vielä sitäkin mieltä että miehiin luottaa enemmän koirineen ja että sen kuulemma näkee kaukaa mikä se meno on ja näkeehän sen. Joka paikassa koira ei vapaana ole jos ollaan lähempänä muita ihmisiä kaikki kun ei ole koiriin tottuneet.


      • zenmaster
        samma häär kirjoitti:

        zenmaster olet raiskaritappajaveropetosrattijuoppopedofiiliakin pahempi ainakin jos tuolta kaksinaismoralistiselta palstahäiriköltä kysytään (onneksi ei kysytä) ;)
        Muuten aika samat kuviot on mutta koirien kanssa puolet vähemmän menty. Ei ole polliiseja eikä muitakaan ihmisiä vähempää tuntunut kiinnostavan jos ovat koiran jossain vapaana huomanneet. ehkä huomaavat että koira on hanskassa ja tottelee. Eräs rouva puudeleineen oli vielä sitäkin mieltä että miehiin luottaa enemmän koirineen ja että sen kuulemma näkee kaukaa mikä se meno on ja näkeehän sen. Joka paikassa koira ei vapaana ole jos ollaan lähempänä muita ihmisiä kaikki kun ei ole koiriin tottuneet.

        Juuri näin, pelisilmää pitää kanssa olla, enkä tienkään missään espanpuistossa koiraani irti pidä. Ei minullakaan ole ketään tarkoituksena pelotella, vaan omilla lenkeilläni nautin koulutuksen tuloksista, että ei tarvitse siinä hihnassa koiraa kokoajan pitää, vaan saa poika rauhassa hoidella juttunsa...paskatkin kerään pois...tietysti...niin ja odottelen innolla sitä päivää, että joku tulee päästämään minut päiviltä moisten rikosten vuoksi...LMAO... ja kiitos hienosta tittelistä "samma häär" ;) aika imartelevaa...


    • Qsassss

      Siinä vaiheessa jos ei ole lupaa pitää koiraa irti keskellä metsää jossa ei ohikulkijoita liiku ja koira tottelee välittömästi, niin voi laki haistaa paskan. Eri asia jos kävelyteillä pitää irti tai vastaavaa.

      • KennelKauhuhhuh

        Yllä oleva kertoo (taas) kaiken suomalaisen koiranomistajan äo:sta ja asenteesta. Heitä eivät lait koske. Eipä ihme, että yllättävän monella on rikosrekisteri.

        Tästä saisi hyvän gradunaiheen: Vertailu (tiettyjen rotujen, esim. Suomen seurakoirat) koiranomistajista ja heidän rikosrekistereistään verrattuna koirattomaan väestöön.

        Vaarallisilla, raivohulluilla koirilla on kaltaisensa omistajat.


      • Ziwistynyt
        KennelKauhuhhuh kirjoitti:

        Yllä oleva kertoo (taas) kaiken suomalaisen koiranomistajan äo:sta ja asenteesta. Heitä eivät lait koske. Eipä ihme, että yllättävän monella on rikosrekisteri.

        Tästä saisi hyvän gradunaiheen: Vertailu (tiettyjen rotujen, esim. Suomen seurakoirat) koiranomistajista ja heidän rikosrekistereistään verrattuna koirattomaan väestöön.

        Vaarallisilla, raivohulluilla koirilla on kaltaisensa omistajat.

        Ai sinäkö mittaat äo:n lainkuuliaisuudella? Mitä tekemistä niillä on keskenään? Ja välittömästi totteleva koira on siis vaarallinen raivohullu? Oletko muuten tutkituttanut oman äo:si kun luetun ymmärtäminenkin on tuota tasoa? Onnistuisiko gradun teko itseltäsi , KennelKauhuhhuh?


      • rauhoitusaika

        vaikka metsässä ei olisi muita ihmisiä. rauhoitusaikana pitäis kutenkin olla kinni eläinten poikasten takia


      • SaaTappaa

        Jos on riittävän eksoottinen rotukoira tai kuuluu johonkin koiraharrastuskerhoon tai on ylivertainen koirankouluttaja tai kennelinomistaja, jonka koirat on palkittu näyttelyissä_
        = LAKI EI KOSKE HEITÄ

        Heitä ei koske metsästyslaki, järjestyslaki, eläinsuojelulaki, naapuruussuhdelaki eikä edes rikoslaki

        Koira on Suomessa laillinen ase


    • doghater

      No se raatelu ei tosiaan olisi ensimmäinen tapaus. Se miksi koiraharrastajat pitävät koiriaan irti, johtuu vain omistajan narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. He haluavat viestittää olevansa ylivertaisia koirakuiskaajia, joiden koirat eivät todellakaan aiheuta mitään ongelmia, ovathan he kasvattajina niin ylivertaisia. Liskäsi he ovat narsisteille tyypilliseen tapaan sitä mieltä, että heidän ei tarvitse noudattaa lakia.

      • doghater

        Kerron vielä että juuri eilen näin yhden idiootin pitävän mustaa tanskan dogia vapaana. En voinut liikkua vapaasti, vaan piti rajoittaa omaa vapautta, ja mennä muualle. Mutta tämähän ei omaa napaansa tuijottavaa narsistia kiinostanut. Kysessä oli juuri edellä kuvatunlainen narsisti, jolle koira on lähinnä sisustuselementti ja näyttelyesine, siksi sen pitää olla ulkonäöltään tietynlainen.


      • Pottunder

        Siis nähdessäsi vilaukselta koiran omistajineen diagnosoit ihmisen narsistiksi ja koiran olohuoneen sisustusesineeksi. Miten jaksat tuollaista soopaa suoltaa jatkuvasti? Ja peloistasi olet vastuussa ihan itse, toisten ei tarvitse niiden mukaan elää. Oikeiden aiheiden puutteessa pitää hölöttää joutavia.


      • doghater

        "Siis nähdessäsi vilaukselta koiran omistajineen diagnosoit ihmisen narsistiksi ja koiran olohuoneen sisustusesineeksi."
        Kyllä, tilastollisesti merkittävää korrelaatiota esiintyy ko. käytöksen ja narsismin välillä. Vapaana koiriaan pitävät ovat siis keskimääräistä narsistisempia. Mainitsen vielä, että on minutkin täällä leimattu pienimmunaiseksi ja mielenterveysongelmaiseksi sadistiksi, jolla on jäänyt lääkkeet ottamatta... ...Ja mitä kaikkea vielä.... Eikä kukaan ole nähnyt minusta edes sitä mainitsemaasi vilaustakaan. Mikä siinä nyt on niin vaikea tunnustaa että tällaiset munkoiravapaanaelvistelijät ovat nyt vaan itsekeskeisiä ja omaan napaa tuijottavia kuspäitä. Miten minä olen pelostani vastuussa, jos kuspää koiraharrastaja päästää vapaana kulkevan dobermanninsa kimppuuni?? Eikö se ole ihan tämän koiraharrastajan vastuulla, jos tällöin tiedostan tosiasiat ja ymmärrän tilanteen olevan kannaltani uhkaava??? Kyllä näitä perusasioita saa sitten vuodesta toiseen vääntää rautalangasta koiraharrastajille, eikä vaan tunnu menevän jakeluun...
        Vastaa vielä pottunder, onko mielestäsi oikein pitää koiraa vapaana taajamassa, vaikka laki sen kieltää? Entä onko mielestäsi oikein raiskata lapsi, vaikka laki sen kieltää?


    • Koirakuri

      Järjestyslaki 14§
      "Koirakuri
      Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:

      1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;

      2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua; (19.12.2003/1195)

      3) pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.

      Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, ei koske virantoimituksessa käytettävää valtion omistamaa koiraa, vartiointitehtävässä olevaa vartijan koiraa, palvelutehtävässä olevaa koulutettua pelastuskoiraa, liikuntavammaisen avustajakoiraa eikä näkövammaisen opaskoiraa.

      Mitä 1 momentin 1 kohdassa säädetään, ei koske suljettua pihaa, koirien harjoituspaikkaa eikä erityisesti osoitettua aidattua jaloittelualuetta. Koiran tulee kuitenkin näissäkin paikoissa olla omistajansa tai haltijansa valvonnassa.

      Mitä 1 momentin 2 kohdassa säädetään, koskee myös kissaa. Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, koskee myös hevosta sekä soveltuvin osin muuta koti- tai lemmikkieläintä."

      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612

    • koiruliinini

      Alle 5kk pentua saa ilmeisesti pitää vapaana, en kyllä sano että on suositeltavaa.
      Itse olen vapaana kouluttamisen tehnyt hallissa taikka koirapuistossa siihen aikaan kun siellä ei ole muita koirakoita, myös pitkä hihna vyötärölle sidottula toimii "hihnattomaan" koulutukseen. Mökilläkin kun on vapaana niin pidän hihnan kiinno pannassa ja annan mennä perässä, jos sattuu tulemaan jokin yllättävä tilanne niin on jotain mistä ottaa kiinni.

    • EiTervettä

      Se on nyt vaan muodikasta pitää koiraa irti. Koira kyllä tuntee ketkä ovat pahoja ihmisiä tai ajattelevat pahoja ajatuksia tai katsovat koiraa pahasti ja silloin koiralla on oikeus käydä kiinni.

      Vai miten se nyt menikään, mutta edellinen on koira-alan ammattilaiselta kuultua.

      Koiranomistajuus on ilmeisesti sairaus.

    • herttaliinu

      Koira tykkää kun saa juosta vapaana. antaa koirien juosta vai onko koirat sitte tehnyt jotain kamalaa miksei vois juosta. Vapaana pidetään vain sellaisia koiria mitkä on kilttejä ja tottelee.

      • pkustaa

        mistäs ihmiset tietää onko vapaanaoleva koira kiltti?


      • hauvathihnaan

        Vapaana juossut omistajansa mukaan kiltti koira rynni kerran kamalaa vauhtia pururadalla kulkiessani, hyppäsi lapseni rattaita päin ja ja kaatoi rattaat kumoon, omistajansa mukaan oli leikkisällä päällä. Mitään kovin pahaa ei onneksi käynyt mutta olisi voinut käydä vaikka mitä. Koirat hihnaan, vapaana vain koirapuistoissa.


      • Anonyymi
        hauvathihnaan kirjoitti:

        Vapaana juossut omistajansa mukaan kiltti koira rynni kerran kamalaa vauhtia pururadalla kulkiessani, hyppäsi lapseni rattaita päin ja ja kaatoi rattaat kumoon, omistajansa mukaan oli leikkisällä päällä. Mitään kovin pahaa ei onneksi käynyt mutta olisi voinut käydä vaikka mitä. Koirat hihnaan, vapaana vain koirapuistoissa.

        Siinä sen näkee se vaan leikkii, turpaan tuollaiselle koiranomistajalle ja kunnolla.


    • Järkihoi

      Niille kilteille koirille vain voi joskus käydä pahasti jos sattuukin että tulevat haistelemaan ihan kiltteyksissään esim . yhden tuttuni koiraa joka ei siitä yhtään tykkää. Vastuu on sillä joka koiraansa irti ulkoiluttaa ja päästää sen kiltin koiran ihan kiltisti haistelemaan.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5790
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3667
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      227
      1921
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1772
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1222
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1177
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      290
      955
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      50
      948
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe