Viljan laatu tänä vuonna?

Hyvä sato, katoko?

Sain tänään analyysituloksia viime kesän sadosta, ei paljoa ilahduttanut. Ainoastaan kaura hlp 54 kelpaa jotenkin kauppaan. Vehnäkin, sakoluku 285, valkuainen 15,4, mutta rehuksi menee hlp 71. Ohra hlp 55, joten ei siitäkään. Ja tätä tavaraa on nyt kuivuri aivan täynnä!

Yllättävin juttu oli se, että vaikka vilja oli puidessa tosi kuivaa ja kuivasin vielä varmuuden vuoksi tunnin jokaista satsia, olivat kosteudet nyt 13,9 -14,4%????

Millaisia kokemuksia toisilla? Sen verran viljakauppiaalta kuultuna, että tosi paljon ollut isäntien myyntiin tarjotuissa viljoissa on ollut punahometta, jopa 10 kertaa sallittu määrä.

6

241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihanko uskot

      Niitä analyysituloksia?
      Siis ihan aikuisten oikeasti???

      • Hyvä sato, katoko?

        No uskon ja en usko. Olen tehnyt itsekin aikoinaan opiskeluaikanani noita analyyseja ja vielä harjoitteluaikana maatalouskaupan laboratoriossa, sekä muutaman viikon työtehtävissä ennen varusmiespalvelukseen siirtymistäni. Jos näytteet ovat edustavia, niin ainakin kunnolla tehtyihin analyyseihin uskon.
        Olen vielä nytkin varsin tarkaasti tehnyt omat analyysit tilallani niissä puitteissa, mitä minulla on ollut mahdollista tehdä ja totuuden nimissä on sanottava, että kolme kertaa on käynnyt niin, että omien analyysieni ja viljakaupan tekemien analyysien välillä on ollut melkoinen ristiriita. Kaksi tapausta olen viennyt aikoinaan KTTK:n (Kasvintuotannontarkastuskeskus) käsittelyyn ja menestynyt hyvin, kun viljakauppani tilitykseen liittyvissä analyyseissa on ollut melkoisia heittoja. Viimeisintä en vetänyt Eviran käsittelyyn, vaikka oman käsitykseni mukaan olisin voittanut senkin.

        Muutaman kerran on tullut mieleen, että näytteitä käsitellään huolimattomasti, kun rinnakaisnäyte reklamaation jälkeen osoittaa sitten samaa, kun mitä itse olen tutkinut kotosalla.

        Huvittavin tilanne oli tässä muutamia vuosia sitten erään ohraerän kanssa. Olin tehnyt siitä kaupan huomattavasti korkeammasta hinnasta, kuin mitä sitten sillä hetkellä hinnat olivat markkinoilla. Yllättäen tuosta erästä löytyikin punahometta, mutta huvittavinta oli se miten nopeasti se löytyi, vein näytteen perjantaina postin kuljetukseen ja maanantaina minulla oli jo viljaerääni koskeva hylkäävä päätös!

        Jokainen asian kanssa tekemisissä oleva tietää, että don-arvoa ei tehdä niin nopeasti missään labrassa http://www.vyr.fi/www/fi/liitetiedostot/tapahtumat/vilja_ja_oljykasvipaiva_2012/Hietaniemi_16022012_web.pdf

        No se ohraerä jäi kuivuriin siiloihin varastoihin, kun se ei sitten kelvannut ja en viitsinyt sitä olemattomalla hinnalla lahjoittaa kenellekään. Viljan hinta nousikin melkoisesti seuraavana vuonna ja lähetin tuosta erästä uuden näytteen, hyvin kelvollista viljaa olikin ja voitin tuossa vuoden varastoinnissa melkoisesti, koska hinta nousi vielä siitä alkuperäisestäkin hinnasta melkoisesti.


    • Kaoppias

      Laadut ei näytä liian hyviltä. kauppakelpoisia kuitenkin kaikki mun silmissä. Kaikenlaiselle tavaralle on markkinat. Kosteuskysymys on tyypillinen tilanne kuivan syksyn jälkeen. Puintikosteus on matala, ja hiukan vain pyöräytetään kuivurissa. Tällaisten syksyjen jälkeen tulee säännönmukaisesti enemmin ylikosteita kuormia kauppaan. Ruiskutitko viljasi tautiaineella? Onko peltojen ph yli 6.5? Onko salaojitus kunnossa? kylvitkö liian aikaisin keväällä? Jos nuo perusasiat on kunnossa, pellosta kuin pellosta tulee painavampaa viljaa

      • Hyvä sato, katoko?

        Eli vastauksia kysymyksiisi;
        -Ruiskutin kasvustot tietysti tautiaineilla ja vaihtelen tautiaineita (tehoaineita) vuosittain.
        -Peltojeni ph taso on riittävä ja yhtään lohkoa ei ole "punaisella", kalkitusurakoitsija on kaverini. Kalkitsen myös vuokrapeltoja.
        -Salaojitukset ovat siinä kunnossa, kuin ne voivat olla ja niitä korjataan vuosittain taikka ojitetaan vaikeita kohteita lisää taikka uudelleen. Tilallamme on oma täydellinen salaojituskalusto, käsittäen myös sorastusvaunun ja laserlaitteiston.

        Eli perusasiat ovat kunnossa ja kasvustojani/satojani on esitelty myös useina vuosina ammattilehdissä, joten mielestäni hallitsen viljelyyn liittyvät koreogafiat!


      • Kaoppias
        Hyvä sato, katoko? kirjoitti:

        Eli vastauksia kysymyksiisi;
        -Ruiskutin kasvustot tietysti tautiaineilla ja vaihtelen tautiaineita (tehoaineita) vuosittain.
        -Peltojeni ph taso on riittävä ja yhtään lohkoa ei ole "punaisella", kalkitusurakoitsija on kaverini. Kalkitsen myös vuokrapeltoja.
        -Salaojitukset ovat siinä kunnossa, kuin ne voivat olla ja niitä korjataan vuosittain taikka ojitetaan vaikeita kohteita lisää taikka uudelleen. Tilallamme on oma täydellinen salaojituskalusto, käsittäen myös sorastusvaunun ja laserlaitteiston.

        Eli perusasiat ovat kunnossa ja kasvustojani/satojani on esitelty myös useina vuosina ammattilehdissä, joten mielestäni hallitsen viljelyyn liittyvät koreogafiat!

        Jaa-a. Eipä paljon jää selityksiä. Yläkerran antamat olosuhteet tai niihin tänä vuonna sopimattomat lajikkeet jää jäljelle. Mitä btw lajikkeet olivat?


      • Hyvä sato, katoko?
        Kaoppias kirjoitti:

        Jaa-a. Eipä paljon jää selityksiä. Yläkerran antamat olosuhteet tai niihin tänä vuonna sopimattomat lajikkeet jää jäljelle. Mitä btw lajikkeet olivat?

        Elokuun runsaat sateet ilmeisesti tekivät satoon nämä vaikutukset, sillä lähes kerrasta tuli 130mm vettä ja oli kuitenkin lämmintä.
        Lajikkeina suhteellisen uudet Pilvi ohra ja Peppi kaura, vehnässä jo vanhempi Anniina, mutta vehnä olikin sitten parempaa, lopullinen tulos hlp 77 ja valkuaisesta tuli jo lisähintaa.
        Vuodet eivät vain ole veljeksiä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      75
      1453
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1247
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      119
      1207
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1146
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      994
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      80
      801
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      745
    8. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      742
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      376
      722
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe