Kouluruoka

13V Tyttö

Elikkäs niin. Ajattelin tehdä tällaisen keskustelun tosta pahamaisesta kouluruuasta. Kaks sanaa : Hyi hemmetti. Mieluummin ottaisin kotoa ruuat mukaan ku söisin koulun kumiperunoita ja jotain muuta syöpää. Ihan oikeesti, meillä oli joskus ala-asteella jotain juustokeittoa, se näytti, maistu, ja hais ku oksennus. Sitä ei syönyt kukaan, ei ees opettajat. Nykyään oon ylä-asteella, ja onneksi täs koulus ei tarvi syödä jos ei halua, mutta sitten ei saa tulla syömään ku tulee nälkä. Itsehän syön sitä, sillä mulla tulee tosi huono olo ja maha huutaa enemmän ku kovaäänisin laulaja. Kouluruuat maksaa liikaa ja siks meille tarjotaan lautasellinen paskaa miltein joka päivä. Onhan mulla tosi itsekäs olo, kun puhun näin asiasta jota kaikki tarvii, ja jotkut ei sitä saa. Omia mielipiteitä tästä asiasta??

170

3844

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sekopää

      mä sairastan bulimiaa ja kouluruuat näyttää ihan mun oksennuksilta :D

      • Kouluruokaon.com

        Oot nii oikeessa! Meiän koulu on päässy nettiinki aiheesta :|


    • kouluruokaonhyvää

      Kouluruoka on hyvää, ja tää on mun ihan oikea mielipide. jokaisen joka valittaa kouluruoasta pitäisi vähän miettiä. Kaikesta ei tartte tykätä mut kaikesta ei tartte valittaakaan, se on tosi itsekästä.

      • Kouluruuasta

        On totta, että on itsekästä valittaa kouluruoan laadusta, se on kuitenkin ilmaista ja kun miettii millaista ruokaa köyhissä maissa syödään, kun ei ole puhdasta vettäkään jne. MUTTA fakta on sekin, että kouluruoan taso vaihtelee koulusta riippuen suuresti. Vaihdoin tänä vuonna koulua ja huomasin, että uudessa koulussani oli paljon monipuolisempi ja paremman makuinen!! Ja koulut kuuluvat samaan pieneen kaupunkiin!!


      • 20+3
        Kouluruuasta kirjoitti:

        On totta, että on itsekästä valittaa kouluruoan laadusta, se on kuitenkin ilmaista ja kun miettii millaista ruokaa köyhissä maissa syödään, kun ei ole puhdasta vettäkään jne. MUTTA fakta on sekin, että kouluruoan taso vaihtelee koulusta riippuen suuresti. Vaihdoin tänä vuonna koulua ja huomasin, että uudessa koulussani oli paljon monipuolisempi ja paremman makuinen!! Ja koulut kuuluvat samaan pieneen kaupunkiin!!

        Ei se ole ilmaista, mikään ei ole ilmaista. Tällä hetkellä maksaminen on järjestetty siten, että valtio pakottaa rangaistuksen uhalla ihmiset maksamaan rahaa, ja sitten valtio jakaa niitä rahoja valtion edun mukaisesti eri asioihin. Onko kouluruuan maku kuinka tärkeä valtion edun kannalta, ja mitkä asiat ovat tärkeitä siltä kannalta katsottuna jää kunkin omaksi asiaksi selvittää.


      • Kouluruuasta kirjoitti:

        On totta, että on itsekästä valittaa kouluruoan laadusta, se on kuitenkin ilmaista ja kun miettii millaista ruokaa köyhissä maissa syödään, kun ei ole puhdasta vettäkään jne. MUTTA fakta on sekin, että kouluruoan taso vaihtelee koulusta riippuen suuresti. Vaihdoin tänä vuonna koulua ja huomasin, että uudessa koulussani oli paljon monipuolisempi ja paremman makuinen!! Ja koulut kuuluvat samaan pieneen kaupunkiin!!

        Itsellä on varmaan käynyt hyvä tuuri kouluissa. Ala-asteella oli helvetin hyvää ruokaa. No ylä-asteella taso tosin tipahti aika rajusti mutta ihan syötävää se suurinpiirtein oli. Ammattikoulussa missä olen tällä hetkellä ruoka on ainakin helvetin hyvää tosin johtunee siitä että ne tehdään täällä.


      • Computerfreak
        Kouluruuasta kirjoitti:

        On totta, että on itsekästä valittaa kouluruoan laadusta, se on kuitenkin ilmaista ja kun miettii millaista ruokaa köyhissä maissa syödään, kun ei ole puhdasta vettäkään jne. MUTTA fakta on sekin, että kouluruoan taso vaihtelee koulusta riippuen suuresti. Vaihdoin tänä vuonna koulua ja huomasin, että uudessa koulussani oli paljon monipuolisempi ja paremman makuinen!! Ja koulut kuuluvat samaan pieneen kaupunkiin!!

        Jos kouluun tuotaisiin omat ruuat niin kouluille säästyisi rahaa kaikkeen kivaan... 50sent per oppilaan annos olen kuullut eräältä tuttavalta joka oli töissä kouluruokalassa... Otti lopputilin kun sai rahat elämiseen


      • Anti-kukkahattutäti

        Mukavaa että kukkahattutädit tulee taas puolustamaan kouluruokaa. Voisitko sinä paskanaama kertoa, miten valittaminen on itsekästä? Ai, niin joo, eihän se ole. Paskaa viikonalkua sinullekin! :)


      • Gdtyhlytrfx
        20+3 kirjoitti:

        Ei se ole ilmaista, mikään ei ole ilmaista. Tällä hetkellä maksaminen on järjestetty siten, että valtio pakottaa rangaistuksen uhalla ihmiset maksamaan rahaa, ja sitten valtio jakaa niitä rahoja valtion edun mukaisesti eri asioihin. Onko kouluruuan maku kuinka tärkeä valtion edun kannalta, ja mitkä asiat ovat tärkeitä siltä kannalta katsottuna jää kunkin omaksi asiaksi selvittää.

        Olet itse osa valtiota ainakin viimeistään siinä vaiheessa kun täytät 18.


    • Lopeta valittaminen

      Niin omien eväiden ottaminen on laitonta.
      Kyllä aika turhasta valitat, kun vertaa nykymaailman menoon.

      • ----

        Kerrotko vielä mikä laki sen kieltää.


      • Ffsghgeggvcg
        ---- kirjoitti:

        Kerrotko vielä mikä laki sen kieltää.

        Sarcasm 5/5


    • lapsi olin itsekkin

      En ymmärrä mikä lapsia vaivaa kun ei ilmainen ateria kelpaa, kyllä oikein pahaa tekee kuunnella, olen kummiskin vieraillut niissä maissa missä kaikille ei edes ole ruokaa, ja koulussa on aina leipääkin vaihtoehtona, jos itse pääruoka ei maistu. Joskus lasten itsekkyydellä ei ole mitään rajaa.

      • 12vuotta kärsinyt

        Meillä oli "Leipävaihtoehtona" ainoastaan näkkileipää kasvirasvalevitteellä. Ruoka myöskin seisoi ainakin kolme tuntia (Yleensä enemmänkin) lämpimässä, jolloin sen bakteeripitoisuus oli sitä luokkaa että joka oppilas oli 2.ruokailun jälkeen vatsa löysällä. En väitä että kouluruokailu on huono asia, mutta säälittää nähdä kun se "Pahan makuinen" ruoka meni suoraa roskiin. Miksei panostettaisi sellaisiin ruokiin jotka ei näytä valmiiksi pureskelluilta? Koulussamme(Kuten suurin osa suomen kouluista) Perunat tuotiin puolasta ruskeassa liemessä valmiiksi kuorittuna. Miksi?? Kyllä koululainen osaa omat perunansa kuoria ja Kotimaiset olisivat paljon maukkaampia kuin nämä kuuluisat"Puolalaiset taistelukumiperunat".
        Myös pataruokiin voisi laittaa MAUSTEITA, kun ruoka oli meillä yleensä mautonta ja hajutonta.
        Kaupunkimme kaikki ruoka tuli yhdeltä keskuskeittiöltä, jolloin sain "nauttia" heidän tuotoksistaan koko peruskoulun ja vielä lukionkin. Yliopistolla sentään osataan laittaa ruokaa.
        AAMEN.


      • ...

        tämän taklia olen elänyt koulussa 4 vuotta näkkileivällä ja vedellä.


      • yök.

        Jos sulle tarjottaisiin lautasellinen ulostetta, söisitkö vaan sen takia, että se on ilmasta?

        Ei mua ainakaan haittaisi yhtään jos meidän koulussa ei olisi enää ilmaista ruokaa, muutenkin alle euron annos joka tarkoittaa et se on epäterveellistä ja maistuu perseelle.

        Muutenkin ärsyttää sellaset ihmiset jotka märisee juuri kyseisestä aiheesta, että lapset on itsekkäitä kun ei syö ilmaista ruokaa. Kuitenkin monen aikuisen nuoruudessa oli paremmat kouluruoat. Ne muuttu paskemmaksi joka vuosi


      • fdafsdfasdfdsf

        Kouluruoka on kuin lihavat ihmiset, vika ei ole ruoassa eikä lihavissa, sinun tulee vain hyväksyä ne sellaisina kuin ne ovat.


      • Anti-kukkahattutäti

        Syö paskaa sinäkin kukkahattutäti! Miten helvetissä se on itsekästä jos ei halua syödä lisäainepaskaa? Ulos sieltä tynnyristä, älä elä valheessa!


      • random_Z
        12vuotta kärsinyt kirjoitti:

        Meillä oli "Leipävaihtoehtona" ainoastaan näkkileipää kasvirasvalevitteellä. Ruoka myöskin seisoi ainakin kolme tuntia (Yleensä enemmänkin) lämpimässä, jolloin sen bakteeripitoisuus oli sitä luokkaa että joka oppilas oli 2.ruokailun jälkeen vatsa löysällä. En väitä että kouluruokailu on huono asia, mutta säälittää nähdä kun se "Pahan makuinen" ruoka meni suoraa roskiin. Miksei panostettaisi sellaisiin ruokiin jotka ei näytä valmiiksi pureskelluilta? Koulussamme(Kuten suurin osa suomen kouluista) Perunat tuotiin puolasta ruskeassa liemessä valmiiksi kuorittuna. Miksi?? Kyllä koululainen osaa omat perunansa kuoria ja Kotimaiset olisivat paljon maukkaampia kuin nämä kuuluisat"Puolalaiset taistelukumiperunat".
        Myös pataruokiin voisi laittaa MAUSTEITA, kun ruoka oli meillä yleensä mautonta ja hajutonta.
        Kaupunkimme kaikki ruoka tuli yhdeltä keskuskeittiöltä, jolloin sain "nauttia" heidän tuotoksistaan koko peruskoulun ja vielä lukionkin. Yliopistolla sentään osataan laittaa ruokaa.
        AAMEN.

        Koulun ruoka on iha Täyttä PASKAA


    • dr no

      Mielipiteensä kullakin. Makuasioista ei voi kiistellä.
      Jos joku ei kouluruoasta pidä, niin hän ei vain pidä. Ei siihen voi vaikuttaa.

      • jaaha

        mutta siihen miten siihen suhtautuu, eli valittaako joka ikinen sekunti vai antaako asian vaan olla, voi todellakin jokainen itse vaikuttaa. jo pelkästään se valittamatta jättäminen ja ruuan roskiin heittämättömyys riittäis, mutta eeiii ku se kouluruoka on vaa nii vitun paskaa miks meille ei anneta kunnon ruokaa jnejne...


      • lapsi olin itsekkin

        Ei ole mitään järkeä valittaa kun saa ilmaista ruokaa. Lyhyt vierailu Somaliassa niiden kesken jotka valittavat ilmaisesta ateriasta niin eiköhän ne mielipiteet muutu. Olen itse siis somaliassa käynyt työmatkoilla, ja tekee pahaa kuunnella kun ei lapsille Suomessa ruoka kelpaa.


      • Ei se oli pelkkä makuasia, suurin ongelma tuossa kouluruuassa on sen TODELLA heikko laatu. Varmasti isoja eriä ostamalla jne. saataisiin järjestettyä laadukas ateria jokaiselle. Nykyisellään ne eivät edes pidä nälkää loitolla tuntia pidempään. Pitäis jokaisella oppilaalla olla varmaan purkissa omat pellavarouheet mukana niin sais edes jostain kuitua, jottai pärjäis koulupäivän loppuun saakka.

        Voin ihan tosissani sanoa, että ei tässä ole kyse mistään nirsoilusta (niitäkin ihmisiä kyllä varmaan riittää). Itse kouluaikanani muutamia vuosia sitten söin joka päivä kouluruokaa enkä oikeastaan ikinä heittänyt mitään pois, mutta about joka päivä oli tunnin päästä nälkä. Ja ennenkuin kukaan tulee puhumaan annoskoosta mitään niin kerrottakoon, että syömäni ateriat olivat todella suuria (ainakin yritin pitää nälän poissa). Makuahan saadaan mausteilla, mutta ongelma on siinä, että kouluruuan laatu on täysin ala-arvoista.


      • lapsi olin itsekkin
        mulku kirjoitti:

        Ei se oli pelkkä makuasia, suurin ongelma tuossa kouluruuassa on sen TODELLA heikko laatu. Varmasti isoja eriä ostamalla jne. saataisiin järjestettyä laadukas ateria jokaiselle. Nykyisellään ne eivät edes pidä nälkää loitolla tuntia pidempään. Pitäis jokaisella oppilaalla olla varmaan purkissa omat pellavarouheet mukana niin sais edes jostain kuitua, jottai pärjäis koulupäivän loppuun saakka.

        Voin ihan tosissani sanoa, että ei tässä ole kyse mistään nirsoilusta (niitäkin ihmisiä kyllä varmaan riittää). Itse kouluaikanani muutamia vuosia sitten söin joka päivä kouluruokaa enkä oikeastaan ikinä heittänyt mitään pois, mutta about joka päivä oli tunnin päästä nälkä. Ja ennenkuin kukaan tulee puhumaan annoskoosta mitään niin kerrottakoon, että syömäni ateriat olivat todella suuria (ainakin yritin pitää nälän poissa). Makuahan saadaan mausteilla, mutta ongelma on siinä, että kouluruuan laatu on täysin ala-arvoista.

        1. Kouluruoka on samaa laatua kuin useimmat kotiruuat. Makaroonilaatikko kouluissa ei ole yhtään heikompilaatuista kuin makaroonilaatikot kotona.

        2. Kouluruokaa saa ottaa niin paljon kuin jaksaa. Jos et syö tarpeeksi ja valitat nälkää tunnin päästä niin onko se kokkien vika?

        "Makuahan saadaan mausteilla, mutta ongelma on siinä, että kouluruuan laatu on täysin ala-arvoista."

        Tuo nyt on jo kunnianloukkaus koulujen kokkeja kohtaan mut what ever... se, että ruoka tarjoillaan KOULUSSA, ei tee ruuasta ala-arvoista. Itse asiassa ilmainen kouluateria on hyvinkin luksusta, vertaa vaikkapa Eteläamerikan tai Afrikan maihin.


      • sori vaan
        lapsi olin itsekkin kirjoitti:

        1. Kouluruoka on samaa laatua kuin useimmat kotiruuat. Makaroonilaatikko kouluissa ei ole yhtään heikompilaatuista kuin makaroonilaatikot kotona.

        2. Kouluruokaa saa ottaa niin paljon kuin jaksaa. Jos et syö tarpeeksi ja valitat nälkää tunnin päästä niin onko se kokkien vika?

        "Makuahan saadaan mausteilla, mutta ongelma on siinä, että kouluruuan laatu on täysin ala-arvoista."

        Tuo nyt on jo kunnianloukkaus koulujen kokkeja kohtaan mut what ever... se, että ruoka tarjoillaan KOULUSSA, ei tee ruuasta ala-arvoista. Itse asiassa ilmainen kouluateria on hyvinkin luksusta, vertaa vaikkapa Eteläamerikan tai Afrikan maihin.

        Jos mielestäsi kouluruoka on yhtä hyvä kuin kotiruoka, niin silloin äitisi ei osaa kokata, vaan lämmittää vain einekset mikrossa.


      • lapsi olin itsekkin kirjoitti:

        1. Kouluruoka on samaa laatua kuin useimmat kotiruuat. Makaroonilaatikko kouluissa ei ole yhtään heikompilaatuista kuin makaroonilaatikot kotona.

        2. Kouluruokaa saa ottaa niin paljon kuin jaksaa. Jos et syö tarpeeksi ja valitat nälkää tunnin päästä niin onko se kokkien vika?

        "Makuahan saadaan mausteilla, mutta ongelma on siinä, että kouluruuan laatu on täysin ala-arvoista."

        Tuo nyt on jo kunnianloukkaus koulujen kokkeja kohtaan mut what ever... se, että ruoka tarjoillaan KOULUSSA, ei tee ruuasta ala-arvoista. Itse asiassa ilmainen kouluateria on hyvinkin luksusta, vertaa vaikkapa Eteläamerikan tai Afrikan maihin.

        "1. Kouluruoka on samaa laatua kuin useimmat kotiruuat. Makaroonilaatikko kouluissa ei ole yhtään heikompilaatuista kuin makaroonilaatikot kotona."

        Mihin tämä väite perustuu? Makaronilaatikko oli pääosin hyvää ja laadukastakin, mutta eipä sitä yhtä ruokaa kovin usein saa. Suurin osa ruuista oli mielestäni laadullisesti todella huonoa.

        "2. Kouluruokaa saa ottaa niin paljon kuin jaksaa. Jos et syö tarpeeksi ja valitat nälkää tunnin päästä niin onko se kokkien vika?"

        Ei ole mielekästä syödä niin älyttömiä määriä kuin minäkin söin, esimerkiksi kalorimäärät nousevat aivan älyttömiksi yhdelle aterialle. Ja kokkejahan en ole syyttänyt yhtään mistään.

        "Tuo nyt on jo kunnianloukkaus koulujen kokkeja kohtaan mut what ever... se, että ruoka tarjoillaan KOULUSSA, ei tee ruuasta ala-arvoista."

        Ei ole kunnianloukkaus kokkeja kohtaan. Päin vastoin uskon, että koulujen kokit juuri osaisivat tehdä ties kuinka älyttömän maittavia ja laadukkaita annoksia, mutta heille annetaan laadultaan todella heikkoja raaka-aineita, joista ei kukaan saa tehtyä hyvää. Kokkien ammattitaitoon minä tässä juuri uskon, mutta joku päättäjä jossain korkeammalla pallilla ei anna heidän käyttää kuin murto-osaa potentiaalistaan halpojen ja huonojen raaka-aineiden takia.


      • korpraali
        lapsi olin itsekkin kirjoitti:

        1. Kouluruoka on samaa laatua kuin useimmat kotiruuat. Makaroonilaatikko kouluissa ei ole yhtään heikompilaatuista kuin makaroonilaatikot kotona.

        2. Kouluruokaa saa ottaa niin paljon kuin jaksaa. Jos et syö tarpeeksi ja valitat nälkää tunnin päästä niin onko se kokkien vika?

        "Makuahan saadaan mausteilla, mutta ongelma on siinä, että kouluruuan laatu on täysin ala-arvoista."

        Tuo nyt on jo kunnianloukkaus koulujen kokkeja kohtaan mut what ever... se, että ruoka tarjoillaan KOULUSSA, ei tee ruuasta ala-arvoista. Itse asiassa ilmainen kouluateria on hyvinkin luksusta, vertaa vaikkapa Eteläamerikan tai Afrikan maihin.

        Kouluruoka ei todellakaan ole samalla tasolla kotiruoan kanssa koska se erä tehdään niin suurelle porukalle ettei se vaan ole mahdollista olla sillä tasolla kun kotona vaikka 4 hengelle, se on usein tosi vetistä ja muutenkin epäonnistunutta, sama juttu oli armeijassa. Tehdään 2000 hengelle niin totta kai se laatu on heikompaa.


      • Anti-kukkahattutäti
        lapsi olin itsekkin kirjoitti:

        1. Kouluruoka on samaa laatua kuin useimmat kotiruuat. Makaroonilaatikko kouluissa ei ole yhtään heikompilaatuista kuin makaroonilaatikot kotona.

        2. Kouluruokaa saa ottaa niin paljon kuin jaksaa. Jos et syö tarpeeksi ja valitat nälkää tunnin päästä niin onko se kokkien vika?

        "Makuahan saadaan mausteilla, mutta ongelma on siinä, että kouluruuan laatu on täysin ala-arvoista."

        Tuo nyt on jo kunnianloukkaus koulujen kokkeja kohtaan mut what ever... se, että ruoka tarjoillaan KOULUSSA, ei tee ruuasta ala-arvoista. Itse asiassa ilmainen kouluateria on hyvinkin luksusta, vertaa vaikkapa Eteläamerikan tai Afrikan maihin.

        Kouluruoka ei ole kotiruokaa nähnytkään! Suorista paskasi, kiitos!


      • lapsi olin itsekkin
        mulku kirjoitti:

        "1. Kouluruoka on samaa laatua kuin useimmat kotiruuat. Makaroonilaatikko kouluissa ei ole yhtään heikompilaatuista kuin makaroonilaatikot kotona."

        Mihin tämä väite perustuu? Makaronilaatikko oli pääosin hyvää ja laadukastakin, mutta eipä sitä yhtä ruokaa kovin usein saa. Suurin osa ruuista oli mielestäni laadullisesti todella huonoa.

        "2. Kouluruokaa saa ottaa niin paljon kuin jaksaa. Jos et syö tarpeeksi ja valitat nälkää tunnin päästä niin onko se kokkien vika?"

        Ei ole mielekästä syödä niin älyttömiä määriä kuin minäkin söin, esimerkiksi kalorimäärät nousevat aivan älyttömiksi yhdelle aterialle. Ja kokkejahan en ole syyttänyt yhtään mistään.

        "Tuo nyt on jo kunnianloukkaus koulujen kokkeja kohtaan mut what ever... se, että ruoka tarjoillaan KOULUSSA, ei tee ruuasta ala-arvoista."

        Ei ole kunnianloukkaus kokkeja kohtaan. Päin vastoin uskon, että koulujen kokit juuri osaisivat tehdä ties kuinka älyttömän maittavia ja laadukkaita annoksia, mutta heille annetaan laadultaan todella heikkoja raaka-aineita, joista ei kukaan saa tehtyä hyvää. Kokkien ammattitaitoon minä tässä juuri uskon, mutta joku päättäjä jossain korkeammalla pallilla ei anna heidän käyttää kuin murto-osaa potentiaalistaan halpojen ja huonojen raaka-aineiden takia.

        samoista kaupoista se kouluruoka haetaan kuin kotiinkin, vai mistä vitun somaliasta sä luulet niiden tilaavan niitä? :D

        Olen edelleen siinä pisteessä ettei ilmaisesta ateriasta kuulu tässä maailmassa valittaa, sitten kun sitä annetaan niin valitetaan laadusta, se on nimenomaan sitä nirsoilua.

        Kouluruan laatujen heikkouksillekkaan ei mitään perusteluja löydy.
        Voitko perustella sitäkään väitettä että kokeille annetaan tahallisesti heikkolaatuista ruokaa?

        Edelleenkään, kouluruuassa ei pitäisi olla mitään valittamista. Nirsoilijat hirteen.


      • KeskustelunAloittaja
        lapsi olin itsekkin kirjoitti:

        1. Kouluruoka on samaa laatua kuin useimmat kotiruuat. Makaroonilaatikko kouluissa ei ole yhtään heikompilaatuista kuin makaroonilaatikot kotona.

        2. Kouluruokaa saa ottaa niin paljon kuin jaksaa. Jos et syö tarpeeksi ja valitat nälkää tunnin päästä niin onko se kokkien vika?

        "Makuahan saadaan mausteilla, mutta ongelma on siinä, että kouluruuan laatu on täysin ala-arvoista."

        Tuo nyt on jo kunnianloukkaus koulujen kokkeja kohtaan mut what ever... se, että ruoka tarjoillaan KOULUSSA, ei tee ruuasta ala-arvoista. Itse asiassa ilmainen kouluateria on hyvinkin luksusta, vertaa vaikkapa Eteläamerikan tai Afrikan maihin.

        Kotona tehty ruoka on AINA parempaa ku koulun ruoka. Ja eihän kouluissa edes ole omia kokkeja???? Ne ruuathan haetaan jostain hevon perseestä ja tuodaan oppilaiden nenän eteen sitten.


    • dr no

      KULLAKIN OMA MAKUNSA. MAKUASIOISTA EI SOVI KIISTELLÄ.

      • lapsi olin itsekkin

        kouluruoilla on niin laajat valikoimat aterioiden suhteen että jos ei tykkää mistään niistä niin kyllä se vika on jossain muualla kuin ruuassa. Jos ei ilmainen ruoka kelpaa niin voi voi.

        Sanon edelleen että joka kieltäytyy ilmaisesta kouluruoasta on hullu, ja pitäisi lähettää pariksi viikoksi somaliaan. Sitten osaisi arvostaa kouluruokaa, ei siinä ole mitään makuasioista kiinni.


      • manitou

        HYVÄ HUUTAJA.

        Mistäs sitten kiistellään,jos ei makuasioista?


        Kouluruoka on samaa laatua kuin useimmat kotiruuat.

        Ei meidän kotona.
        Tätä samaa shaibaa lasteni koulun opettajat selittävät,mutta kokkina tiedän asioiden oikean laidan.

        Kun ruoka tehdään halvimmista mahdollisista raaka-aineista keskuskeittiöllä,kuljetetaan kouluihin ja pidetään tunti tolkulla lämpimänä,niin maku ja koostumus kärsivät pahasti.

        Nykytrendi on se,että kaikki syövät gluteenitonta,vähälaktoosista sairaala-ruokaa.

        Ennen terveet söi normaalia ruokaa ja allergisille tms. oli ne erityis-safkat,nyt kaikki syö samaa,paitsi maahanmuuttajat,joille on varattu oma siaton halalpöytä.


      • Okaanarvokki
        lapsi olin itsekkin kirjoitti:

        kouluruoilla on niin laajat valikoimat aterioiden suhteen että jos ei tykkää mistään niistä niin kyllä se vika on jossain muualla kuin ruuassa. Jos ei ilmainen ruoka kelpaa niin voi voi.

        Sanon edelleen että joka kieltäytyy ilmaisesta kouluruoasta on hullu, ja pitäisi lähettää pariksi viikoksi somaliaan. Sitten osaisi arvostaa kouluruokaa, ei siinä ole mitään makuasioista kiinni.

        Valikoimaa ei tarvitsisi olla niin paljon. Vapaaehtoisia dieettejä noudattavat eivät tarvitse erikoispalveluita, lääketieteellisiä dieettejä noudattavat kyllä. Koulussa voisi olla viikossa yhtenä päivänä kalaruokaa, kahtena liharuokaa ja kahtena kasvisruokaa. Kenelle se ei sovi, tuokoon omat eväät. Eli vegaanit tuokoot liha- ja kalaruokapäivänä salaatin tai nipun porkkanoita mukanaan, vannoutuneet lihansyöjät kasvisruokapäivänä vaikkapa makkaranpätkän ruokavalionsa lisukkeeksi.
        Kaikenlaisten mielihalujen mukaan hyysääminen on turhaa ja kallista.
        Ymmärrän kyllä täysin koululaisten valitukset kumiperunoista. En oikein tiennyt, mitä ne ovat, koska kotona laitan aina ruuan jalostamattomista aineksista, mutta kerran poikkesimme matkalla syömään erääseen ruokapaikkaan. Ajan säästämiseksi otimme päivän lounaan, jossa vaihtoehtoina olivat muusi ja kokoperunat. Päätin ottaa muusioa. Se oli niin kovaa, ettei siihen lusikka pystynyt. Siis kokoperunoita. Niitä peitti näkymätön kuorin johon veitsi ei pystynyt. Kun painoin kovemmin, peruna ruikautti kyljestään ulos vetelän sisällyksensä. En syönyt perunoita.
        Pitkälle viety teollinen valmistaminen on täysin pilannut niin eriomaisen raaka-aineen kuin perunan maineen. Parhaimmillaan kokoperuna on omalla lautasella kuorittuna tai kuorineen syötynä, jolloin siitä saa erimomaista kuitua vatsan hyvinvointiin. Yksikään turisti ei Kanarialla rupeaisi kuorimaan kanarianperunoita.Nykyisin laitosten keittoloihin tulee ruoka valmmiksi kypsennettynä ja vakuumiin pakattuna, joten mitä tällaisesta ruuasta voisi muuta tulla kuin mautonta mössöä. Kyllähän sillä hengissä pysyy, mutta siinä se sitten onkin. Ammatti-ihmisten tehtävä on lämmittäminen ja annosten kokoaminen, minkä nyt osaisi, vaikka ei olisi koskaan keittämistä opiskellutkaan.
        Ruuassa ON valittamista.


    • mukko

      Täällä Riihimäellä kaikki kouluruoka on hyvää

    • Eräs trotskilainen

      Miun koulussa kouluruoka on ihan hyvää ja jopa (voi ihme ja kumma) laadukasta. Kasvisruoka on meillä lähes aina liharuokaa parempaa, (laadullisesti, makuasioista on vaikea kiistellä) sillä kasvisruoka on tasalaatuisempaa, joten siitä saa hyvää vähällä vaivalla. Pavut ovat jokapuolelta samanlaisia, kuntaas lihapaloissa on jänteitä ym. huonoja kohtia. Miun mielestä ilmainen kouluruoka on hyvä ja edistyksellinen asia. Se edistää tasa-arvoa, ja sen avulla voidaan saada oppilaat syömään edes yksi terveellinen ateria päivässä, olettaen, että he menevät syömään. Ruoka ei ole kaikille itsestäänselvyys.

    • rauta on hyväksi

      joskus kun oltiin koulussa ruokailussa ja ruokana oli riisiä ja burgudinpataa se riisi oli sellasta tummaa ja kaveri joka oli vieressä söi sitä ja koko pöytä kuuli yhtäkkiä jonkun kamalan äänen no tämä kaveri vieressäni tiputti riisikökön suustaan ja levitti sen tasaiseksi lautaselle ja läiski sitä haarukalla ja kun kuului klonk hän otti sen käteensä vähän puhdisti sitä niin tadaa noin 2sentin rauta naula kaveri otti sen taskuunsa ja välitunnilla meni varmistamaan asian pesi sen ja sitten hän oli ihan aineissa kun koulu ruuassa oli rautanaula ja sen jälkeen kaveri teippasi naulan pulpetin kannen alapuolella ja on siellä vieläkin sen jälkeen ei oo tämä kaveri enää syönyt koulussa läheskään niin paljon ja ottanut kotoa pari proteinipatukkaa ja mutustelee ne välkällä

      • 80-luvun oppilas

        Kyllä kouluruoka oli hyvää ainakin 80-luvulla silloin koulun keittiössä tehtiin ruuat itse ei tullut mistään keskuskeittiöltä ja kuka jaksaa mättää päivästä toiseen perunaa vois olla joku vaihtoehto perunan sijaan mikään ihme jos koululaiset käy ruoka tunnilla muualla syömässä


    • OBK66

      Kun 1970- ja -80 -luvuilla taivalsin koulua Vihannissa läpi, oli ruoka tosi hyvää. Ainoastaan rössypotut jäivät syömättä. Yläasteen rehtori tykkäs niistä ja siksi ruoka pysyi listalla.

    • ei ihmisravinnoksi

      Tuottoisaa tehdä halpaa moskaa jota ei syö kuin epätoivoisimmat niin jää enemmän myytäväksi eläintenruoaksi.

    • kaveri

      Minun muistoni kouluruuasta. Sirkanpata oli todella hyvää se oli tehty eri juureksista. Sitten jauhelihapullat ja muusi sekä maksapalat muusin kanssa oli myös lempikouluruokaa. Inhosin hernekeittoa sitä en syönyt koskaan.

    • Nelikymppinen nainen

      Itse olen aloittanut peruskoulun 1980-luvun alussa, ja silloin lapset vielä söivät kouluruokaa, eikä siitä valitettu. Satsiannoksia haettiin, ja nykyään en jaksaisi syödä koko päivän aikana yhtä paljon kuin silloin kouluruokalassa.

      Koulussamme oli oppilaspaikkoja ehkä 250. Rakennus oli toiminut sota-aikaan sotasairaalana. Osa söi luokissa. Meidän luokilla oli aina ruokalapaikka kellarikerroksessa. Jossain vaiheessa lattialaudat olivat siellä niin lahoja, että laudat välillä pettivät, ja lattiassa oli aukkoja. Mistään hometaloista ei vielä puhuttu.

      Hyvällä ruokahalulla syötiin silti. Ällötyksenä kaverit mainostivat nk. nälkäpäivän keittoa. Se oli herneistä ja ruisjauhoista keitettyä hernekeittoa. Itse asiassa voisi kokeilla joskus tehdä, olen ollut vegaani jo parikymmentä vuotta.

      Se ettei kouluruoka maistu johtuu pääosin siitä, että perhe on liian varakas, lapsella on varaa nirsoilla. Kun näkee nälkää, niin mikä vaan kelpaa. Taloudelliset suhdanteet ovat loppupelissä vaikeasti ennustettavissa, joten välillä kaviaariinkin tottuneet ottavat nöyrästi teräslusikan käteensä ja nauttivat, mitä "ilmaiseksi" saavat.

    • lukiolainen jo

      Minun kokemukseni mukaan ruoan laatu vaihtelee koulun mukaan, erot ovat vieläpä todella suuria! Ala- ja yläasteella ruoka oli toisinaan todella huonolaatuista; lihakeiton ja -kastikkeiden "liha" oli läskiä tai jänteisiä, sitkeitä paloja, perunat olivat niitä kuuluisia kumiperunoita (joskus sisältä tummia), keittäjät tekivät omituisia kokeiluja, jotka eivät maistuneet oikein kellekään... Mielestäni uusien ruokien maistattaminen tulisi jättää kotien hommaksi, ja mieluummin tarjoaisi lapsille vatsan täytteeksi jotain perusvarmaa. Nyt lukiossa ruoka on todella hyvää! Kaikista en edelleenkään pidä, mutta LAADULLISESTI siis oikein mainiota.

      Vaikka aina en pidäkään koulun tarjoamista ruoista, niin arvostan suuresti sitä, että sellainen meille tarjotaan. Itseäni ottavat päähän ne, jotka itkevät ja vinisevät, kun pitää syödä paskaa ja yhyhyy eivätkä edes maista. Täytyy valitttaa vain, koska kouluruoasta "kuuluu" valittaa.

      • ...erityisesti viimeisestä kappaleesta viestissäsi olen täysin samaa mieltä!


    • Lasten Äippä

      Muistan varmaan ikäni, kun koulussa oli pakko syödä.
      Pinaattikeittoa ; oksensin lautaselle ja se lautanen oli kaikesta huolimatta syötävä tyhjäksi. Se oli KAMALAA.
      Joten en koskaan ole vaatinut omilta lapsilta tuota samaa, siis en koskaan ole pakkosyöttänyt lapsiani. Lapseni ovat kaikkiruokaisia kansalaisia. Haluavat aina maistaa myös uusia ruokia. Lapsi ayö aivan varmasti kun on nälkä. Joe ei nyt lounaalla, niin päivällisellä jo maistuu ruoka paremmin.
      Ruokahalu on suhteessa kulutukseen, se on niitti. Jos on vain löövaillut, niin ei nälkäkään tule, Näin He ovat todenneet.
      Hyvä, monipuolinen ruoka lapsesta saakka, takaa varmasti sellisen kansalaisen,että pärjää.

      • nainen

        Missa moinen


    • resfdsfdsfsd

      Einesmäistähän se on, mutta kyllä se joskus ihan hyvääkin oli. Perunat ovat naurettava vitsi, joita söin koko kouluaikanani varmaan yhteensä kolme kappaletta ja kaksi niistä pakotettuna ensimmäisillä luokilla. Perunamuusia söin kyllä, koska siinä ei ollut sentin kumikerrosta päällä.

      Etenkin pienissä kouluissa pystyttäisiin tekemään nykyistä paljon parempaa ruokaa.

      Vastaus kysymykseen: Ei haukuta turhaa, mutta ajaa asiansa.

      • Syömäpakko suututti ja sai ainakin minut inhoamaan niitäkin ruokia, jotka olisin vapaaehtoisesti vähintään sietänyt. Joka luokasta kaksi oppilasta toimi vuoroviikoin ruokajärjestäjinä, joiden tehtävä oli etukäteen annostella ruoka lautasille. Valmis annos piti tietenkin syödä kokonaan! Jos joku ns. "vei ruokansa" eli kiikutti lautasen satseineen keittiöön, niin siitäpä haloo nousi. (En muista, miten ruoanhylkijää rangaistiin; todennäköisesti sanktio riippui myös tekijän ja opettajan väleistä.)
        Järjestäjävuorossa oleva voi annostella itselleen mieluisen määrän ruokaa - PERIAATTEESSA. Itse kokeilin tätä, ja ainakin kerran opettaja vilkaisi nokareeseen inhokkiruokaa lautasellani ja tokaisi: "Tuostako sinä olet syövinäsi, iso tyttö!" Tietenkin hän tarttui annostelukauhaan ja mätti lautaseni kukkuroilleen inhokkia. (Makkaramuhennosta taisi olla.) Syötävä oli. Mieleeni ei edes tullut todella kapinoida tätä sääntöä vastaan, vaikka muutoin olinkin kauhuoppilas. Mutta siirryttyäni pois oppivelvollisuuskoulusta voin itse päättää kouluruokalassa sen, mitä tarjouilukulhoista poimin. Melkein kokonaisen vuoden taisin popsia pelkkiä keitettyjä perunoita siitä silkasta ilosta, ettei kukaan pakota minua ottamaan ällökastikkeita ja sellerisiä lillumuhennoksia. Huomauttivathan opettajat siitä, että vanhempani maksavat ruoasta mutta eivät he voineet nirsouteeni vaikuttaa.


      • rewfdsfsdfsd
        piruitte kirjoitti:

        Syömäpakko suututti ja sai ainakin minut inhoamaan niitäkin ruokia, jotka olisin vapaaehtoisesti vähintään sietänyt. Joka luokasta kaksi oppilasta toimi vuoroviikoin ruokajärjestäjinä, joiden tehtävä oli etukäteen annostella ruoka lautasille. Valmis annos piti tietenkin syödä kokonaan! Jos joku ns. "vei ruokansa" eli kiikutti lautasen satseineen keittiöön, niin siitäpä haloo nousi. (En muista, miten ruoanhylkijää rangaistiin; todennäköisesti sanktio riippui myös tekijän ja opettajan väleistä.)
        Järjestäjävuorossa oleva voi annostella itselleen mieluisen määrän ruokaa - PERIAATTEESSA. Itse kokeilin tätä, ja ainakin kerran opettaja vilkaisi nokareeseen inhokkiruokaa lautasellani ja tokaisi: "Tuostako sinä olet syövinäsi, iso tyttö!" Tietenkin hän tarttui annostelukauhaan ja mätti lautaseni kukkuroilleen inhokkia. (Makkaramuhennosta taisi olla.) Syötävä oli. Mieleeni ei edes tullut todella kapinoida tätä sääntöä vastaan, vaikka muutoin olinkin kauhuoppilas. Mutta siirryttyäni pois oppivelvollisuuskoulusta voin itse päättää kouluruokalassa sen, mitä tarjouilukulhoista poimin. Melkein kokonaisen vuoden taisin popsia pelkkiä keitettyjä perunoita siitä silkasta ilosta, ettei kukaan pakota minua ottamaan ällökastikkeita ja sellerisiä lillumuhennoksia. Huomauttivathan opettajat siitä, että vanhempani maksavat ruoasta mutta eivät he voineet nirsouteeni vaikuttaa.

        Oma opettajani sanoi, että ennen ei lähdetä kun on perunat syöty. Puoli perunaa ja tunti myöhemmin kävin kippaamassa perunat roskiin ja lähdettiin. Ei riittänyt opettajan kiinnostus.


    • ähky päällä

      Mun mielestä kouluruoka on siihen nähden erittäin hyvää, että se on ilmaista. En erityisemmin inhoa mitään kouluruokaa, paitsi että keitoista en erityisemmin tykkää. Turha kumminkaan valittaa, kun ilmatteeksi saa syödä ja kumminkin tarjotaan monipuolista ruokaa!!!

      • Anti-kukkahattutäti

        Monipuloista, mutta keinotekoista :) tehtaassa tuotettua lisäainepaskaa, hyväksy totuus


    • Omat kokemukset kouluruuasta: ala-asteella pinaattikeitto oli semmosta että nou thanks.. Muuten normaalia ruokaa. Ylä-asteella sai parhaan laitosruuan mitä tähänmennessä syönyt, siis niinko yleisestiottaen, ja amiksessa oli kokkipuolen spesiaaleita tämäntästä, puoliraaka peruna on tympiä järsittävä, esimerkiksi. Armeijan sapuskat oli hyviä, poislukien se noppasoppa mettäleirillä, se ei enää hauskaa.... Ja sitte se että miten tummalle kastikkeelle voi ihmislapsi keksiä niin monta eri nimeä :D

      Tälläiset muistot 90 luvun koulusapuskoista. Ei suurempia valittamisia.

    • niinh sanon

      Kouluruoka maksulliseksi niin johan loppuu valittaminen !

      Nykysukupolvi on semmoista vellihousuporukkaa jotta vain valittavat vaikka aloitus provo onkin...

    • lord

      Taasko joku jaksaa ilmasesta ruuasta ruikuttaa?!

      • Ai kun ilmaiseksi annetaan, pitäisi kaikkien olla tyytyväisiä, myös niiden, joiden verorahoilla tämä ilmaisuus katetaan?


    • Jokaiselle valittajalle tarjottakoon viikko makaronivelliä. Ne, jotka ovat sitä nähneet, ovat sen jälkeen kiltisti syöneet kaiken.

    • haiskaa pahalle

      Aina se kaupan einekset voittaa. Ne vasta pahoja onkin.

      • rewfdsfsfsd

        Ei kyllä edes voita.


      • fakta homma
        rewfdsfsfsd kirjoitti:

        Ei kyllä edes voita.

        Kylläpäs voittaa mennen tullen.


    • Omilta kouluajoilta on jäänyt mieleeni valkoisesta parsasta valmistettu keitto-
      se oli aivan hirveän makuista! Se todella sai aikaan oksennusreaktion kaltaisia tuntemuksia vatsassani...Hirmuisella yrityksellä ja opettajan reaktiota peläten(eka/tokaluokalla) sain annoksen lusikoitua loppuun!
      Enkä vieläkään voi sietää parsaa, ainakaan valkoista!

      Oli koulussa kyllä maistuvia sapuskoitakin, esmes kasvis-lihamureke,
      lihakeitto, ja tietty lasten ehdoton suosikki- lihapullat ja perunamuusi...
      hernekeitto paksuhkon juustoviipaleen kanssa kera maistui myös.
      Perunoiden, maksakastikkeen ja puolukkahillon takia myöhästyin usein,
      englannin tunnilta " i'm sorry i'm late"

    • Kaikki - Ruokainen

      Kouluruoka oli todella hyvää - vain makaronivelli ei menneyt alas.
      Se oli kansakouluaikoja se,
      mutta nyt olisi kaikkein tärkeintä Suomessa saada ihmisille kohtuuhintaisia asuntoja,
      koska ASUNTOHINNAT ovat JÄRKYTTÄVÄN korkealla ja siksi myös vuokrahinnat!!!
      On järjetöntä veronmaksajien maksaa ylikorkeista vuokrista vuokratukea vähävaraisille, kun tuki valuu suoraan omistavan luokan taskuihin !!

      Suomessa on saatava aikaan voimakas kansanliike ylihintaista asumista kohtaan:
      - median on nostettava tämä asuntoasia ykkösagendalle, ja pidettävä se jatkuvasti otsikoissa, kunnes koko kansa oikeasti HERÄÄ tähän asiaan!!!

    • HTere

      Kouluruoka maistui mitä parhaimmalta. En ollut koskaan syönyt niin ravitsevasti ja monipuolisesti. Kaikki tämä kaiketi, kun lähtöhtanani oli köyhä koti ja sen suomat antimet.
      Varusmiehenä myös aina ihmettelin kavereiden valitusta, kun itse nautin monipuolisesta ravinnosta.

    • X-files. . . .

      Jos nykyään on mahdollista : Selvittäkää kouluruuan hiilijalanjälki. Mistä ruoka toimitetaan, mistä raaka-aineet, ettei jää epäselväksi.

      Hieno homma todeta koulun olevan ohi ja altistuneensa GMO haitoille, siinä meni maksa, munuainen, tuli allergiat ja sairaudet, diabetes... jne

      Tuleva Lidli sukupolvi, ES.ssää hanuriin.

    • laitosruok

      Aina voi koululainenkin juoda lasin maitoa, syödä näkkileivän ja ottaa raastetta tai salaattia, jos ei itse ruoka maita. Minä olen nelikymppinen nirso nainen ja silti selvinnyt ihan hyvin noin 17 vuoden koulu- ja opiskeluputkesta. Jos ei ollut mieliruokaa, niin aina sitä pystyi ottamaan vaikka yhden perunan ja sen kanssa ihan pikkuisen kastiketta ja nyppi siitä sitten erilleen ne epämääräiset lihan tai perunanpalat.

      Omat lapseni ovat yläkoulussa ja vähän sama meno jatkuu sielläkin. Joskus syövät, joskus eivät. Meno on nyt vaan semmoista, että kunnan varoilla ei voida gourmet-ruokaa tarjota ja vähän joka paikassa mennään siihen suuntaan, että keskuskeittiössä tehdään ruoka ja jaetaan se eteenpäin pienempiin kouluihin. Ilmiö ei tietenkään ole hyvä ruoan laadulle ja maulle, mutta kun ei ole sitä rahasampoakaan, niin tuo on vaan pakko hyväksyä. Sitä samaa laitosruokaa syödään päiväkodeissa ja vanhainkodeissakin.

      • Jees.. . ..

        Nykysukupolvi ruaan syöjiä on koekaniineja, ja jos sekaan nyt on hiukan geeni soijaa tipahtanut, niin tilastoissa voidaan toeta mitä ruokaa kyseinen henkilö tod.näk on syönyt.

        Kaikki avoimeksi, mistä ruoka on peräisin valmistus prosessi.

        GMO.tuotteet pois kaupoista, ruokalistoilta ja puhtaan ruuan pariin.

        Nykyään nämä epäilyt lisääntyvät ja leviävät, kun ei ole TIETOA.

        TIETOA, missä on mitäkin, mistä peräisin jne.

        Suomea haukutaan DIABETES kansaksi, mutta mistä moinen johtuu? Ai siitä ettei saada tarpeeksi maitoa a d vitamiineja? Niin kai.

        Tai sitten markkinoille on nämä GMO tuotteet levinneet.

        http://riikkasoyring.puheenvuoro.uusisuomi.fi/50361-gm-ruoka-massaehkaisyvaline-arvioi-venalainen-tutkimus


      • historia toistaa....

        Sanonpahan vain, että vielä ne pikkukeittiötkin kaivetaan pölyistä esiin ja todetaan, että sieltä tulee se edullinen ja maittava ruoka.


    • äiree 40+++

      Olen käynyt kouluni 70-80-luvuilla. Silloin koulussa oli pakko maistaa kaikkea, oli turha jupista. Kamalimpia ruokia olivat tomaattisilakat ja tilliliha, aivan hirveitä molemmat. Tänä päivänä kyseisiä kamaluuksia ei kouluissa onneksi tarvitse enää syödä.
      Mitä olen omia lapsiani kuunnellut, niin melko normiruokaa siellä tarjotaan ja taitavat olla ihan hyvää.

    • KALLE KELLO

      Siihen aikaan kun minä kouluani aloitin ja kävin, ja se safka (ei ollut jokapäivälle omaa ruokalajiaan puhumattakaan jätskeistä sun muista jälkkäreistä) mitä oli tarjolla oli sellaista., että tänä päivänä kakarat söisivät koulussa riemusta kiljuen kaiken ruoan mitä tarjolla on. Ei se varmaan tänä päivänäkään kaikilta osin herkkua ole, mutta älkää valittako, olkaa mielissänne että saatte edes ruokaa ja toisille se on päivän ainoa ateria.

    • laatua lapsille!!!

      kouluruoka on maksettu meidän verorahoillamme. ne rahat menee kyllä ihan väärään paikkaan. koulu ruoka sisältää useimmiten hiivauutetta, paljon lisä- ja väriaineita, aromeita, margariini, nitriittiä, rasvatonta maitoa ym. terveydelle haitallista. ja tätä kutsutaan ruuaksi ja syötetään vielä kaiken lisäksi kasvaville lapsille ja nuorille jotka tarvitsisivat oikeasti ravinteikasta KUNNON ruokaa!
      karoteeni ja riboflaviini, natriumbentsoaatti, aromi), lihaliemivalmis
      Söisitkö itse!?

      Näistä aineista syntyy kermaporsas:
      Ainekset: Kuutioitu sianliha (48 %), vesi, kuohukerma vähälaktoosinen (stabilointiaine karrageeni), minisipuli, vehnäjauho, laktoositon margariini ((kasvirasva, kasviöljy, emulgointiaine (soijalesitiini), happamuudensäätöaine (sitruunahappo), aromi, A- ja D-vitamiinit)), sinappi (sinapinsiemen, etikkahappo, beetate ((jodioitu suola, maltodekstriini, hiivauute, sokeri, perunatärkkelys, auringonkukkaöljy, naudanliha-aromi, vasikanliha, hapettumisenestoaine (sitruunahappo)), soijakastike (sis. soijaproteiinihydrolysaatti), muunnettu maissitärkkelys, mausteet, aromit (mm. valkopippuri, korianteri, kurkuma, sipuli, valkosipuli), sokeri, suola (0,6 %), elintarvikeväri (E150).

      http://www.taloussanomat.fi/ihmiset/2011/03/09/syotetaanko-lapsellesi-koulussa-roskaa/20113307/12?&n=6#commentsHere

    • laatua lapsille!!

      muokattu

      kouluruoka on maksettu meidän verorahoillamme. ne rahat menee kyllä ihan väärään paikkaan. koulu ruoka sisältää useimmiten hiivauutetta, paljon lisä- ja väriaineita, aromeita, margariini, nitriittiä, rasvatonta maitoa ym. terveydelle haitallista. ja tätä kutsutaan ruuaksi ja syötetään vielä kaiken lisäksi kasvaville lapsille ja nuorille jotka tarvitsisivat oikeasti ravinteikasta KUNNON ruokaa!

      Söisitkö itse!?

      Näistä aineista syntyy kermaporsas:
      Ainekset: Kuutioitu sianliha (48 %), vesi, kuohukerma vähälaktoosinen (stabilointiaine karrageeni), minisipuli, vehnäjauho, laktoositon margariini ((kasvirasva, kasviöljy, emulgointiaine (soijalesitiini), happamuudensäätöaine (sitruunahappo), aromi, A- ja D-vitamiinit)), sinappi (sinapinsiemen, etikkahappo, beetakaroteeni ja riboflaviini, natriumbentsoaatti, aromi), lihaliemivalmiste ((jodioitu suola, maltodekstriini, hiivauute, sokeri, perunatärkkelys, auringonkukkaöljy, naudanliha-aromi, vasikanliha, hapettumisenestoaine (sitruunahappo)), soijakastike (sis. soijaproteiinihydrolysaatti), muunnettu maissitärkkelys, mausteet, aromit (mm. valkopippuri, korianteri, kurkuma, sipuli, valkosipuli), sokeri, suola (0,6 %), elintarvikeväri (E150).

      http://www.taloussanomat.fi/ihmiset/2011/03/09/syotetaanko-lapsellesi-koulussa-roskaa/20113307/12?&n=6#commentsHere

      minusta tuo ei ole kunnon ruokaa nähnytkään

    • täptäpt

      Mennyttä elämää ...mene kouluun ja maista ruokia uudelleen.
      Omat eväät varmaan saa viedä jos ruoka ei maistu.

    • Soittakaa Jyrki Sukulalle jos ruoka ei maita. Ihan uskomatonta valittamista. Eihän siellä koulussa pakko ole syödä jos ei halua?

    • AlfMelmac

      Kyllä on nirso ihminen. Menisi katsomaan aluetta, missä on nälänhätä. Pitäisi syöttää tuolle oikeata oksennusta niin tietäisi, miltä se maistuu...

    • Nytperkele

      Kukaan täyspäinen, normaalijärjellä varustettu ei valita kouluruuasta! Käsittämätöntä!

    • Kouluruoka.

      Oli erinomaista, ei ole mitään valittamista. Kouluruoka oli monipuolista ja sitä sai riittävästi.

    • Oma kokemus

      Ala-asteella (eka tai toka luokka) oli todella inhottava opettaja joka pakotti minut jäämään syömään läskisen possusuikaleruuan loppuun. En voinut koska sain siitä oikeesti yrjöreaktion. Tunti alkoi ja jäin pöytään vääntämään itkua. Keittäjä tuli ja sanoi että voin heittää ruuan pois. Ois pitäny sanoa kotona asiasta, nimittäin opettaja ei käsittääkseni saa pakottaa ketään syömään varsinkaan sen kustannuksella että tunti alkaa.
      Ala-asteella oli joskus verilettuja. Ei sellasta pitäs lapsille syöttää...

      Yläasteella oli hyvää ruokaa mutta lukiossa pahaa ainakin se kasvisruoka mitä oli tarjolla. Kastike oli litkua ja siinä kokonaisia herneenpalkoja.

      Olen sitä mieltä että kouluun vois ottaa omat eväät mukaan. Kaikki sais mitä haluaa eikä tulisi hävikkiä. Lapsiperheitä vois avustaa maksamalla ruuan hinnan vanhempien tilille.

      Koulussa on usein "kumiperunoita" joka johtuu siitä, että perunoita ostetaan valmiiksi kuorittuina. Vesi jossa ne lilluu, on todella pahan hajuista ja perunoiden rakenne hieman mennyttä. Tiedän koska olen ollut töissä suurtalouskokkina.

    • Herkkusuukoulu

      Pirkkalan kouluissa vuosina 86-99 sai loistavaa sapuskaa mutta tietysti suurin osa oppilaista valitti siitä ihan vaan sen takia, koska kouluruuasta kuuluu valittaa. Mieleen tuli, että mitenköhän mahtavaa sapuskaa he sitten kotona söivät. Oman muistikuvani mukaan etenkin laman aikaan koulusapuska oli parempaa kuin kotona saatu ruoka.

      Ilmeisesti nämä valittajat söivät kotonaan hampurilaisia, einespitsoja (tiedän faktana että ainakin kaksi kaveria söivät kotona näin joka viikko) ja sokerimehuja ynnä sipsejä. Tarkemmin kun miettii, niin nämä samat valittajat olivat juuri niitä tyyppejä, joiden oli vaikea keskittyä tunneilla, pomppivat kuin kumipallot ja loppupäivästä, kun sokeritasot laski, niin olivat ihan hajalla ja ärtyisiä ja levottomia ja tappelivat. Ehkä noissa on joku yhteys, mene ja tiedä.

      Itselle kyllä maistui mantelikala, tilliliha, lohi, salaatit, hernekeitto, kanakeitto, risotto, perunat ja maksakastike, kalapuikot, lihapullat, jauhelihakastike. Pinaattikeittokin oli kermaista ja sen kanssa sai grahamlihapiirakkaa. Ainoastaan makaronilaatikko oli surkeaa kun kotona oli tottunut saamaan kunnon laatikkoa munamaidolla tehtynä.. ja kinkkukiusauksesta tuli pää kipeäksi pelkästä hajusta. Mutta muuten bueno.


      On jäänyt vähän semmoinen fiilis, että kouluruuasta valitetaan vitsikirjojen voimin ja pitää esittää kovaa ja sitten on nämä kaverit, jotka syö kotona sokerilla pumpattuja einessapuskoja tai kermassa tehtyjä ranskalaiskeittiön tekeleitä pelkästään.

    • Hörneillä notkunut

      Mä muistan 50-luvulla alakoulussa frekat jako safkat ,sit jos erehty sanoo et .Dunaa snadisti ei oo nälkä nii frega mätti lautasen täytee ,tai ainaskii se tuntu siltä. Mä vihasin sellast safkaa ku vitapuuro ,oli kai duunatta mannaryyneistä sit siin oli sellasii ruskeit pilkkuja. Laatta rupee lentää vieläkin näin gammelina jos mä nään jossain sellast skeidaa. Mä en saannu nieltyy sitä millään vaik sekaa dunattii mölöö. Frekat viel tsiigas et oppilaat skruudas kanssa. Joskus oli pakko yrittää jotain muutakin ku skruudamist.Vakkarijuttu oli et jos frega tsiigas muualle nii dunasin lusikalla puuron byysien figgaan sit ku lähettii ulos välkkärille nii skolenbitskulla figgat nurin nii liisteriläjä putos siihen, figgat tuli kyl skeidaseks mut ei sil ollu välii kuhan sai olla skruudaamatta. Toi puuro oli ainoo mikä tökki kyl ne safkat oli muten ihan hyviä kun funtsaa millasii aikoi silloin elettii. Kaikki kuta oli viel edessä.

    • kohtav54

      Mä kun olin skolessa ekalla ja tokalla luokalla vuosina 1966 - 1967 niin siihen aikaan oli sitä helvetin hernesoppaa, jossa lillu sellaisia läskikimpaleita ihan puhasta keitettyä läskiä, jonka maku oli ihan jotain käsittämättömän kauheaa ja kun ei mitään saanut lautaselle jättää niin ope otti tukasta kiinni tai piti nenästä kiinni ja pakotti syömään ne läskit siitä.

      Ite hernesoppa oli ihan jeesh mutta ne läskit oli ihan hirveetä.
      Oli muuten iso helpotus kun vaihdoin koulua 3 luokalle eri paikkaan ja opet vaihtu ja loppu se saatanan hitleri-opettajien touhu.

      On senkin jälkeen ollu huonoa ruokaa koulussa silloin tällöin muttei mitään noin etovaa läski-pakkoa kuin ekalla ja tokalla luokalla.

      Pärjäilkää toivoo jo "kalkkis-iässä" oleva äijä (kohta 54v)

    • n19

      Muistelisin että meillä ois ala-asteella saanut itse ottaa oman ruokansa, mutta hirveästi ei oo muistikuvia koko ajasta, muuta kuin että palermonpasta ja kana-ananas kastike riisillä oli lemppareita :) yläasteella annoksen hinnaks tuli joku 0,80e, eli ei ollut taso korkea. Silti oli aina perus salaatinlehtiä ja porkkanaraastetta tarjolla, ja niitä näkkäriä tuli mutusteltua jos ei ruoka maittanut. Myös jossain kohtaa yläastetta aloin syömään vegenä, koska kasvisruoka oli korkealaatuisempaa. Sieltä löytyi ylivoimaiseksi voittajaksi falafelit :) aih että! En oo yläasteen jälkeen yhtä hyviä falafelejä syöny.

      Amiksessa olikin sitten korkealaatuisempaa ruokaa. Annoksen hinnaks tuli 4e. Aina oli eri näkkäreitä tarjolla, 2-3 eri levitettä, juustoa keittopäivinä, erillinen salaattipöytä josta löytyi kyllä sellaisia herkkuja että ai että ;) tietysti kun köyhästä kunnasta vaihtaa pk-seudulle kouluun niin ehkä tuota vähän odottikin .. :)

    • Vanha akka

      Kinder-yllatys perunat, harmaita, kivikovia moykkyja, joista melkein poikeuksetta loytyi jonkilaista ruttoa keskelta. Joskus ne olivat matia ja haisivat aivan kauhealta. Naita tarjottiin jauhemaksa-kastikkeen kanssa, joka sai koko koulun haisemaan sikalalta. Lisukkeeksi vielaa raakaa raastettua punakaalia ja lanttua. Olipa terveellista. Kerran jatettiin jalki-istuntoon, kun kieltaydyin syomasta. Asia ratkesi vasta aidin selitettya opettajalle, ettei meilla syoty sisaelimia kotona.
      Tarjolla oli myoskin kanaviillokkia, limaisilla 'lihan' palasilla oksennukselta haisevassa kastikkeessa ja perjantai-keittoa, joka koostui viikon jatteista amparissa. Sielta voi loytya ihan mita tahansa kuluneen viikon ruokalistalta. Ala-asteella pakotettiin juomaan maitoa, jollei ollut laakarintodistusta asiasta. Olen aina inhonnut maitoa ja keittajat jattivat sen heti aamulla toihin tultuaan ruokasalin poydille LAMPIMAAN!!! koko paivaksi.
      Naista 'kauniista' muistoista on jo melkein kolmekymmenta vuotta aikaa, mutta vielakin tekee huonoa. Elettiin viela markan aikaa ja jokaiseen ruoka-annokseen oli kuulemma 40 pennia. Sen kylla maistoi, jos uskaltatui suuhunsa laittamaan.

    • t.l1

      Meillä kouluruoka oli hyvää.ala-asteen kyläkoululla oli oma keittäjä.ylä-asteella jotkut ruoat tietysti ei ollut hyviä,mutta kiitollisena ilmaista ruokaa söin ja mitä vikaa muka näkkileivässä on.paljon terveellisempääkin kuin joku vaalea vehnäjauhoinen,epäterveellinen mössö-leipä.myös yläasteen loppupuolella tuli kasvisruokailijoille oma vaihtoehto.en voi mitenkään moittia,vaikka perunat olikin kumipalloja:=).olkoot epäkiitolliset tenavat nälissään jos ruoka ei kelpaa...

    • Toise osaa

      Kurun metsäoppilitoksessa Juvenes ravintola syötti manuaalihakkuissa oleville
      nuorukaisille pinaattikeittoa paivälliseksi. Opiskelijat eivät siitä mitään suurempaa numeroa nostaneet. Ottivat vain koulun kottikärryt mukaan ja suunnistivat läheisen Sivan roskikselle. Sieltä he lastasivat kärryt täyteen ruokaa ja näin oli metsäopiskelijoiden ravintokysymykset taas ratkaistu muutamaksi päiväksi eteenpäin. Oli kinkkua, makkaraa, eineksiä., juustoa yms.

    • Söisitkö itse?

      Suomi 24:n lisäämä otsikko "Millaisia muistoja kouluruuasta?"

      Ala-asteella ollessani kouluruoka oli pitkälti melkein kotiruokaa vastaavaa. Vieläkin muistelen vesikielellä jälkiruokaa: Rahkaa jonka seassa oli ihan oikeita mustikoita ja vadelmia. Joka päivä oli eri ruoka ja joskus oikein teemaviikoilla.

      Kävin tässä päivänä eräänä lapseni kanssa syömässä hänen koulullaan. Ruoka oli ala-arvoista! Nyt ymmärrän mitä nämä kuuluisat kumiperunat ovat. Ruoka oli muutenkin kertakaikkiaan mautonta, lukuunottamatta jotain pistävän makuista maustetta. Kitkerää makua ei saanut huuhdottua edes maidolla pois! Lisäksi sain kuulla, että seuraavana päivänä oli tarjolla samaista muusia jatkettuna vedellä. Tämä herkku esiintyi nimellä perunavelli. Koululaiset jäivät nälkäisiksi, sillä päivän ateria oli käytännössä vesikeittoa. Joskus tarjolla on pelkästään jogurttia, sillä ruokaa ei riitä kaikille.

      Toki ymmärrään, että rahaa on tasan sen verran kuin sitä on. Pienellä budjetilla kun ei loihdita herkkuateriaa tai liioin edes sellaista määrää, että ruokaa riittäisi kaikille. Silti tuntuu erikoiselta, että esim. vankiloissa budjetti henkilöä kohden on puolet suurempi kuin koululaisten. Eli kriminaalit mussuttavat tuoretta valtion leipää lasten tyytyessä moskaan.

    • lglglglflgllclglföf

      Meillä oli 90-luvulla koulussa hyvät ruuat. Harvoin sitä enää aikuisena tulee syötyä niin hyvin ja monipuolisesti. Osan peruskoulusta kävin Norjassa. Siellä ei saanut ollenkaan ruokaa. Ja eväänä oli leipää. Aina leipää, koska lämmitysmahdollisuutta ei ollut. Tympeää..

    • Kaikkea kanssa.

      Huhhuh..
      Minä muistan kyllä tosi selvästi sen kamalan soseen mitä silloin lapsuuden ajalla oli kouluissa.
      Juuri yllämainitussa "perjantai keitossa" oli aina kaikkea. Saattoi olla broilerikeiton liemi, vihannekset ja sitten jotain ruskeita sbagetin palasia, koviakin (eli raakoja) vihanneksia, sian lihaaa, läskit mukaanlukien, ja mitähän vielä. Myös "salaatit" oli sekaan työnnetty, kaikenlisäksi tämä ruoka oli kylmää, ei siis lämmitettyä. Sai kyllä olla viikonlopun mahataudissa jos ei uskaltanut uhmata opettajan tahtoa. minä ja parit muut kaverini, sekä luokkamme muutama poika istuttiin pieneen pöytään, ja ei yksinkertaisesti syöty perjantaisin. Opettaja ei jaksanut tätä ikuista kapinaa ja luovutti, mutta muiden harmittavasti piti silti syödä. Hyppytunnilla syötiin salaa.
      Oikein pahaa teki kun opettajat söivät ruokansa mielellään.
      Myös maito oli lämmintä, laitettu mukeihin valmiiksi. Lähes poikkeuksetta viikolla meillä oli vihannesjuustokeittoa, joka haisi, maistui ja näytti oksennukselle, tai sitten niitä kumisia perunoita ja läskikastiketta, taikka jotain kovia sbagetinpaloja ja sitkeää lihakastiketta. Kerran vuodessa taisi olla päivä jolloin oli pastaa. Ihan oikeaa, ja hyvää sellaista. Vaan siinä oli se, että ne jotka tulivat viimeisenä syömään eivät saaneet sitä, vaan söivät viikon jämiä.
      Armotonta aikaa, mutta itse selvisin siitä hyvin.
      Aivan ihana on huomata kun lapsenlapset kehuvat nykyistä kouluruokaa. Ikää löytyy 7v, 10v, 12v, ja 16v jos oikein muistan. Kuulemma koulussa on hyviäkin ruokia, kuten makaroonipastaa, tonnikalamuhennosta, kinkkuperunoita, pinaattikeittoa ja perunamuusia. Kuulostaa hyvälle, oikein tulee kateeksi näitä nykynuoria :) Elikkä nykyään on kouluissa nuorten mielestä hyvät ruuat, jos vertaa siihen lapsuuteen niin on kyllä mennyt parempaan päin! Varmasti tulevaisuudessa syövät wokkivihanneksia ja naudan sisäfilettä siellä :D

    • GamerGirl91

      Aikuisopiskelijana ammattikoulussa ei voi kuin ihmetellä, miksi kouluruuan jälkeen väsymys iskee huippuunsa ja turvotus on mitä kuvottavin. Silloin kuin teen itse ruokaa kotona (ei perunaa, ei pastaa, harvemmin riisiä) niin olo on paljon parempi.

      Kouluruoka tekee olon niin tukkoiseksi!!!

      En valita kuitenkaan ruuan mausta tai koostumuksesta. Olen kasvissyöjä ja olen huomannut kouluni panostavan kasvisruokiin. Joinakin päivinä proteiininsaanti on kuitenkin joko onnetonta tai nollassa. Kaikkein pahhin oli se, kun oli kalakeittopäivä, ja kasvisversio oli muuten täysin sama... mutta kala vain ei kuulunut mukaan! Eli perunakeittoa maidossa. Just.

      MINÄ EN JAKSA HIILARIMÖSSÖLLÄ! Pakko kai ottaa joka päivä joko kananmuna, pellavansiemen linssirouhepihvi tai soijarouhepihvi mukaan kouluruuan lisäksi...

    • onnellinen lapsi

      mulle maistui ruoka pienessä koulussa kuhmossa se tehtiin omassa keittiössäja keittäjät oli mukavia ,joten olkaa hiljaa nykyajan nössöt,olin koulussa 60 luvulla että revitkää siitä ,

    • 6 + 5

      Vaikkei kouluruoka nyt olisikaan aina huippuhyvää, mutta kaikki saavat ainakin mahdollisuuden syödä lämpimän aterian. Monissa maissa lapset vievät kouluun omia eväitä tai tulevat lounasajaksi kotiin. Ei toimisi ainakaan pienten alakoululaisten perheissä, jos molemmat vanhemmat töissä. Itse arvostan suomalaista kouluruokaa.

    • stana

      Olin muutama vuosi sitten Hämylinnan Ahveniston yläasteella ja siellä oli ihan järkyttävää paskaa ruokana. Siitä hiilarimössöstä ei tullut muuta kuin vitutus ja paska olo, kotona heti jääkaappi tyhjäksi tai kepsulle.

    • i know how it be

      menkää afrikkaan oppikaa sieltä, ne jotka ei osaa arvostaa ilmaista ruokaa, mie ainaki syö aina koulu ruuan oli se mitä tahansa.

      • miekiiiin

        nii mieki...


      • blääääh

        antaa niitte afrikkalaisten vaa syyä mutakakkuja siellä, ite pidän kouluruokaa ihan paskana


    • Elintaso

      Hyvät muistot on kouluruuasta, sitä tuli syötyä antaumuksella vatsa täyteen, ja hyvää oli.
      Lapsuudenkotini oli köyhä, joten koulussa nautittu ruoka oli monesti ainut ruoka päivän aikana jonka sain. Enkä ollut ainoa jolla asiat olivat samalla jamalla.

      Kyllä silloinkin "jotkut rikkaiden penskat sitä arvosteli", tosin se oli harvinaista silloin.

      Muistan vieläkin hyvin miten maittavaa oli koulun tarjoamat läskisoosi kokonaisilla perunoilla, hernekeitto, lihaperunat, joskus makkarakeittoa, ymm..

      Silloin leipä piti tuoda kotoa mukana jos sitä halusi, tai pikemminkin jos sitä yleensä oli kotona, myös maito..

      Koulun keittäjä täti oli leppoisa hyväntahtoinen, hänelle me oppilaat kannettiin polttopuut hellaan jolla hän valmisti meille herkulliset ruuat.

      Joskus en viitsinyt kuoria perunoita vaan survoin ne kuorineen kastikkeensekaan, siitä paatunut uskovainen vanhempi naisopettaja oli mulle vihainen.??

      Myöskin koulussa sain tutustua ensikertaa haarukkaan ja veitseen, ja mitenpäin niitä käsissä pidetään. Kotona kun oli ainoastaan jonkilainen lusikka jos sitäkään.

      Aikaa tästä ei ole kuin n vajaa 50v.

    • ...?

      Kouluruokiin uhrattava rahasumma vaihtelee eri kunnissa ihan tolkuttoman paljon. Pieni saaristokoulu, jossa on 10 oppilasta saattaa käyttää yli 2 euroa/annos, kun taas iso kaupunkikoulu tekee annoksen muutamalla kymmenellä sentillä. Toki kun tekee enemmän, niin kustannuksetkin laskee...mutta kyllä silti ero on valtava laadussa ja tasossa.

      Kysymys "Onko kouluruoka hyvää?" on yhtä absurdi kuin "Onko palkka tarpeeksi iso?"... Kas kun palkkakin voi olla 1500 euroa/kk tai 15 000 euroa/kk.

    • Toppeja ja floppeja

      Kuten on useasti todettu, koulujen ruoka vaihtelee. Neljännellä luokalla vaihdoin paikkakuntaa ja samalla koulua, ja samalla tippui myöskin ruuan taso. Yläasteella ruoka oli aavistuksen verran parempaa kuin ala-asteella, ja nyt lukion sapuskat hakkaa nämä molemmat!

      Pyrin aina syömään koulussa, vaikka ympärillä on useita muitakin vaihtoehtoja. Mutta kovasti mua huvittaa tämä "älkää valittako, se on ilmaista". Paskan marjat se mitään ilmaista ole! Verorahoilla maksetaan kouluruoka. Ja veroja puolestaan maksavat kaikki. Probleemina on, että kaikki ruoka valmistetaan isoissa yksiköissä, ja harvassa koulussa tehdään ruoka omassa keittiössä. Ainesten seossuhde on myöskin toisinaan aivan päin helvataa: joskus keitto on pelkkää vettä, joskus se on täyttä perunaa ja lihaa.

    • Potaatti-ope

      Muistot on jokaisella, mutta tämän päivän kouluruoka ei kyllä lähempää tarkastelua kestä. Olen opettaja ja syön sitä kyllä, mutta suurimpana puutteena mauttomuus ja vetisyys. Suolan ja rasvan määrää rajoitetaan liikaa, ruuat kypsennetään nopeasti eikä hauduteta, ja kaikki makua antavat ainesosat jätetty pois, että ruokarajoitteisillekin kelpaisi. Salaatit kuivaa kaalisilppua, kastike vuodesta toiseen samaa. Perunaa tarjotaan runsaasti, mauttomana jauhemuussina tai vetisenä kitkeränä "kiusauksena". Riisi on puoliraakaa ja vetistä, kastikkeessa ei mitään makua. Ruokia kuljetellaan pitkiä matkoja ja usein ne tarjoillaan jäähtyneinä.
      Kukaan itseään kunnioittava perheenäiti ei tällaista mautonta massaa kotonaan tarjoilisi.
      Halvaksihan se tulee, kun lapset eivät syö.
      Vain rasvatonta maitoa juotavana. Näkkäriä kevytmargariinilla.
      Omiin ruokiini lisään suolaa, että paremmin maistuisi, mutta lapsille en saa antaa. Terveysterrorismia.

    • 6545643

      Ei siinä oikein ole nokan koputtamista, kun kouluruoka on ilmaista. Tuokaa omat eväät, jos ei kelpaa. Ihan syötävää se kuitenkin on, olisi ihan hyvä oppia syömään myös silloin, kun ruoka ei ole omasta mielestä hyvää.

    • kaubbisboju

      Meillä kauppiksessa ainakin on todella hyvää ruokaa ihan joka päivä. Peruskoulun taso oli ihan paskaa.

    • Hymypottu

      Kouluruuan laatuhan riippuu ihan koulusta. Olen ollut useissa sekä oppilaana että töissä, ja taso vaihtelee rajusti. Esim. yhdessä koulussa, jossa työskentelin, ruoka oli lähes "normaalityöpaikan" veroista, joten siitä ilkesi maksaa sen 4,40 euroa. Toisena ääripäänä on entinen lukioni, jossa varsinkin perunat olivat hillittömän karseita. Niitä oli kahta lajia: Niin jauhoisia, että kirjaimellisesti tarttuivat suuhun ja kurkkuun, ja sitten iljettävän vetisiä rupiperunoita. Yksi kaveri otti kerran kuvan sellaisesta kumiperunasta, jossa oli rupia aivan hymynaaman muodossa. Sitten hän kirjoitti runon, liitti kuvan siihen ja laittoi ilmoitustaululle. Harmi kyllä en muista runosta muuta kuin loppusäkeen: "Tapa se ennen kuin syöt". Olin paikalla, kun rehtorimme näki ko. hengentuotteen. Äijä karahti retiisinpunaiseksi, ja alkoi raivota "kuka tämän teki?". Kukaan ei muka tiennyt, ja asia jäi siihen. Taisi sattua arkaan paikkaan, sillä siitä ruoasta oli kyllä valitettu aiemminkin.

      Noin muuten olen sitä mieltä, että on kyllä sinänsä törkeää ja kiittämätöntä haukkua ilmaista ruokaa "paskaksi" tai "oksennukseksi". Siitä ei ole kuin parikymmentä vuotta kun lukiossa joutui vielä maksamaan ateriamaksun. Totta on, että monissa kouluissa sapuskan laatu kaipaisi parannusta, mutta törkeä haukkuminen ei ainakaan asiaa edistä. Jos asia oikeasti rassaa noin paljon, niin pyytäkääpä vaikka oppilaskuntaa laatimaan asiallisen valituksen ja välittämään rehtorille. Keskenään jurputtaminen ei paranna mitään.

    • salaattisiiri

      Salaatit on amiksessa ollu hyviä. Peruskoulussa ne oli kamalia koska keittäjät sotki niihin raakaa sipulia, raejuustoa jne. Ei lapset tykkää sekasotkusta. Parempi pilkota kaikki eri kippoihin josta saa ite valita mielen mukaan.

    • Laitosruoka

      Elintaso ja "helppo elämä",, tuottaa itseriittoisia "kermapersitä"..

      Toivottavasti tuleva elintason romahdus aikaansaa nöyrempää ja kunnioittavampaa asennetta ruokaa kohtaan.

      Kyllä kaikki ruoka on syötävää,(jos se on puhtaasti ja hygienisesti tuotettu)..

      Makutottumuksia on monia, laitosruoka on tietenkin yritetty tehdä mahdollisimman monille sopivaksi..

      On myöskin totta että kiireellä tehty ruoka ei ole kovin herkullista,(ns.pikaruokaa)

      Ajankanssa hauduttamalla ja kypsyttämällä on aromikasta ja maittavaa.

      Myöskin samoista raaka-aineista taitava loihtii hyvää, kun toinen hieman hätäinen ja taitamattomampi voi pilata koko satsin.

    • Eimitäänvalittamista

      Kyllä kouluruoka in ihan hyväää.

    • OlisipaTerveellistä

      Kouluruoka on ala-arvoista mahantäytettä, josta koululainen ei saa tarvittavia ravinteita, lisäksi se on täynnä lisäaineita joita ihmisen elimistö ei pysty käsittelemään vaan varastoituu läskiksi . Entä piilosokeri se vasta myrkkyä on.
      Tahtoo nyky lapset olla aikamoisia läskejä.

    • benzene

      En näe mitään syytä valittaa kouluruoasta, koska se on ilmaista eikä sitä ole pakko syödä. Monissa etelän maissa kouluruoasta pitää maksaa ja voin omasta kokemuksesta sanoa, että sen laatu on paljon heikompaa kuin Suomessa. Voihan aina ottaa omat eväät mukaan jos ei ilmainen ruoka maistu :)

      • Poika |18|

        Samaa mieltä, ei siitä kauheasti vaivaa ole jos esimerkiksi muutaman voileivän tekee kouluun mukaan. Ja kyllähän koulusta löytyy vielä jotain "perus varmaa" ruokaa kuten makaronilaatiokka tai lihapullat.

        P.S Hieno profiilikuva :)


    • PitkäTyöUrat-

      Monen nuoren tapa hoitaa näläntunne on kyllä perin epäterveellinen.

      Suolasen nälkään syödään sipsejä sitten juodaa cokista ta energylimsaa, mahdollisesti vielä napostellaan karkkia suklaapatukoita,jne

      Varsinaista lämmintäruokaa ei juurikaan jos ollenkaan syödä. Siksi makutottumukset on vieraantuneet normaali kotiruuasta.

      Etenkin jos vanhemmat ovat jo tätä "hampurilais sukupolvee", jotka eivät viitsi-kykene edes tekemään perinteistä kotiruokaa..

      Nämä sipsi-cokis-nuoret ovat liikuntarajoitteisia jo nelikymppisinä työnneltävinä rullaattoreilla. Tällämenolla on turha haaveilla tulevaisuudessa mistään pitkistä työurista.

    • kati23

      Olen ollut onnekas koska vaikkakin ala-asteella ei ollut niin maukasta ruokaa ja vähän kumiperunoita, ei siihen kinnittänyt niin huomiota, kunhan syötiin nopeasti että päästiin ulos. SItten yläasteella oli aika hyvää ruokaa vaikka monet oppilaat boikotoivat sitä jo periaatteesta. Ilmainen ruoka kuitenkin on ollut sen arvoista. Se on sitten eri asia jos kouluruoka on maksanut. Mutta kumman syystä lapsuuteni kouluruoat ovat olleet äärimmäisen hyviä verrattuina joihinkin kauhutarinoihin joita olen kuullut.

      Lukiossa oli maailman parhaat ruoat, joskus jopa paremmat kuin äidillä ja olin aina suuresti yllättynyt että silti osa oppilaista menivät johonkin naapurin huoltikselle. Se oli taas se periaate koska kuka nyt kouluruokaa haluaa syödä kun muuallekin pääsee.
      Kuitenkin sen jälkeen kun menin vielä uuteen kouluun, ruoka oli aivan kamalaa. Vaikka sitä vääntämällä söin, oli se aika hirveää jauhamista ja kuivaa tai vetistä kitkerää mössöä eikä millään tavalla houkuttelevan näköistä. Kammoksun sitä että joillakin tällainen kauhean näköinen ja huononmakuinen ruokakierre alkaa jo ala-asteesta ja olen kiitollinen että osuin hyviin "ruokakouluihin". Eroa jälkimmäiselle kokemukselle voi olla että muutin pieneen kylään jossa ei ollut minkäänlaisia varoja hyvälle keittiölle ja terveelle ruoalle.

      Kehitys on myös mennyt alaspäin koska niin monesta asiasta tingitään että kouluruokiinkaan ei enää panosteta yhtä lailla. Ainahan näistä tärkeimmistä asioista kuten koululaisten jaksamisesta säästetään koska se jos mikä ei ole tärkeätä - tulevien työläiden energiansaanti.

    • ihmettelenpä vaan

      Kouluruoka ei täytä :l miksei siinä voi olla enemmän rasvaa ja proteiinia? Eipähän tulis niin iso kiusaus mennä epäterveellisemmälle pitsalle koulun jälkeen.

    • Nuori

      Helppohan se on aikuisten tulla kitisemään että "hyvää ruokaa ja kuinka nykylapset on nirsoja", kun ei itse tarvi nykykouluruokaa syödä. Miettikäähän että ehkä kouluruoan taso oli hieman erilaista silloin vanhoina hyvinä aikoina, nykyäänhän kun koulussa venytetään penniä yhä enemmän ja enemmän. Pedofiilit ja murhamiehetkin syövät isommalla rahalla vankilassa kuin koululaiset koulussa...

    • Aika ja tavat

      Huomatkaa nyt, ihmiset, että kirjoitatte imperfektissä. Kouluruoka on joskus omassa lapsuudessanne ollut hyvää, uskotaan. Nykypäivänä se on kuitenkin säästöbudjetilla loihdittua vesivelliä.

      • peksunaksu

        Ei se aikoinaankaan hyvää ollut vaan nälkä sillä lähti kun söi, joskus kyllä näkkärillakin elettiin. Nykyisin jos ilmaisen aterian saisi niin en valittaisi vaan kiittelisin kokkia.


    • ....................

      Kouluruoka on aina ollut hyvää, lukuunottamatta ruoka-aineita, joista en pidä, teki sen kuka hyvänsä.

    • Greippiii

      Samaa mieltä kahden edelisen kanssa.

    • 12V Tyttö

      Meidän koulussa mato on lämmintä :P

      • 12v tyttö

        Maito*


      • kieroilua ja säästöä

        Lämmintä on se maito kaikissa minunkin tietämissäni kouluissa,ja sitten valitetaan vanhemmille,etteivät lapset juo riittävästi maitoa koulussa.
        Miksi se maito sitten tarjotaan taskulämpimänä,eihän se ole edes terveellistä,pillehan selämpimänä menee.Varmaan juuri siksi maito on lämmintä,ettei se lapsille kelpaa,ja säästyy siinäkin rahat.Kieroa touhua.Sama kun tehdään sellaista ruokaa,joka ei kelpaa,ei tarvitse tehdä niin paljoa.Ja rahat säästyy.
        Opettajat ei syö kouluruokaa,sekin kertoo jo paljon laadusta.Mahtaako keittäjät itse muka syödä,tuskimpa.Häpeäisin,jos tuollaista tekisin ja tarjoaisin,ja viellä päivittäin.Ei paljoa kehtaisi kertoa,missä on töissä.


    • moska

      Tillilihaa ja kanaviillokkia....ihanaa!!!!

      Ihan varmaan joo! :(


      Jos helsvatissa on ravintoloita siellä tarjotaan kouluruokaa!

      Onneksi ei oo tarvinnu syödä sitä moskaa 24 vuoteen.

      • Thlr

        Meillä ihan hyvääkin kouluruokaa välillä. Pahinta, mitä on ollut on varmaan jokin lanttusalaatti tai joku sellainen. Se haisi aivan kamalalle. Olin tuskin saanut nielaistua, kun se jo tuli voimalla ulos suusta housuilleni. Yleensä kouluruoka kuitenkin on meillä ihan hyvää.


    • huononee vaan

      Laatu on huonontunut koko ajan.80-luvulla,oli perunoita,kutsuttiin niitä kindereiksi,koska keskellä keitettyä perunaa,olikin ruskeaa,ehkä kuorta ja muuta limaista,ei kyllä maistunut .Ruokaa oli silloin paljon tarjolla,suuri osa meni sikojenämpäreihin,kun maku nyt oli mitä oli.Nykyään,perunat on raakoja,eli säästetty sitten kypsennysajassa,ja sähkössä.Ja jos ruoka on ihan syötävää,niin sitten sitä säännöstellään,esim.kolmelihapullaa jne.Tai sitten loppuu kesken,ja viimeiset luokat saa jotain kyhäelmää.Kohta on parempi laittaa eväät mukaan,onneksi lapset kasvaa,ja koulut kohta käyty.Mutta ei se ruoka mitään kehuttavaa ole koskaan ollut.Parempi olisi,jos koulunruokaa saisi ulkopuolisetkin tulla maksua vastaan syömään,jospa silloin laatu paranisi.Ei siitä tällähetkellä kukaan mitään maksamaan suostuisi.
      Nyt pitäsis ruuan tekijöiden miettiä,ja tehdä kaikkensa,miten laatu saadaan paremmaksi,liha vain suomesta,ja kaikki muukin mikä mahdollista.Ei se voi niin vaikeaa olla,ja pitääkö aina tinkiä laadusta,ja lasten kustannuksella?

    • Ööh...

      Kokkaan kotitaloudessa ja kotona paljon parempaa ruokaa, esim. omat kasvispihvitkin olivat parempia kuin koulun kasvispihvit. Muuten ruoka on joskus kelpoisaa, mutta haluaisin kyllä ruisleipää näkkileivän tilalle...

      • kunnonkotiruokaa

        Niin minäkin kokkailen meidän suurperheelle päivittäin ruokaa,kelpaa vieraillekkin lapsille,ja laadusta en tingi .Lihaa,ei nahkoja,se on meidän perheen motto


    • lukiolainen16v

      Mun mielestä oppilaat kouluruuasta valittaessaan valittaa aivan turhasta. Mikä siinä on ettei tavallinen suomalainen ruoka kelpaa, pitäiskö aina olla pitsaa tai hampurilaisia -.- mun koulussa ruoka on pääsääntösesti hyvää ja laadukasta, mitä nyt joskus on pari raakaa perunanpalaa keitossa. Ruokaa vaan ääntä kohti niin loppuu se turha nurina!

      • lukiolainen18v

        Oliski aina tavallista suomalaista ruokaa, kuten lihapullia... Mutta ei... On kaiken maailman juures- ja hernepihvejä, soijakasvislasagnettea yms... Kerran olen hernepihviä koulussa maistanut, oli pakko käydä ne kokemassa. Ja pahaa oli. Hyvä, ettei ylös tullut. Suurin osa koulumme ruuasta on kyllä syötävää, sitä en kiellä. Osa jopa oikein hyvää. Joka viikko on kuitenkin yksi pakollinen kasvisruokapäivä, jolloin ruuan laatu yleensä on mitä on. Lähinnä ainoa syömäkelpoinen kasviskouluruoka on puuro. Sen lisäksi menee myös soijakasvislasagnette. Suurin osa ei. Onneksi näin lukiossa voi käydä ruokatunnilla muualla syömässä, jos koulussa on jotain pahaa ruokaa.


    • Rottatyttö

      Meidän koululle ruoka tulee muualta ja sitten lämmitetään kyllä se yleensä on pahaa joskus se voi olla syötävää.

    • koulun käynyt

      Itsekkin olin aikaisemmin kouluruuasta valittaja niinkuin useimmat täällä.
      Sitten siirryin työelämään muutamaksi vuodeksi ja menin asumaan omilleni, ruoka oli aika yksipuolista yksinäisellä nuorella miehellä ja olisi kyllä kouluruoka maistunut.
      Siirryin töistä opiskelemaan uudelleen ja vuoden jälkeen huomasin railakkaista elämäntavoista johtuvan rahapuutteen, meni välillä kaksi kolme päivää ilman ruokaa pelkällä vesilinjalla kun rahat ei vaan riittänyt.
      Jotkut valittivat kouluruuasta edelleen 25v, itse olisin ollut niin onnellinen edes saamarin leivästä että huomasin kouluruuan olevan todella hyvää ja monipuolista.
      Se on monipuolista ja terveellistä ruokaa, ei mitään gurmet mättöä vaan oikeaa ruokaa mikä tehdään todella halvalla isolle porukalle.
      En enää ikinä valita ruuasta vaan olen onnellinen ettei tarvitse nähdä nälkää enää.

    • hmhm

      Samaa mieltä. Eikä ruokahalua nosta se, kun tarjoiltavassa salaatissa on hometta.

    • manteli1000

      Juu aivan samaa mieltä! Kouluruokanäyttää aivan paskaan dipatulta pillulta..

    • YÖKkouluruoka!

      oon samaa mieltä! koulussa ruoka on hirveetä ja meidänkin koulussa oksentaa melkeen kaikki ne ulos! mun mielestä se on vaan muovia!!

    • some122

      Olen päiväkodissa töissä, siellä syödään samaa ruokaa kuin koulussa, ja hyvää on! Ei tietenkään mitään ravintola-tasoista, mutta ei sellaista voi odottaakaan. Ihmiset osaa olla helvetin nirsoja nykyään, menkää afrikkaan katsomaan mitä siellä syödään (tai ollaan syömättä), katsotaan sitten miten suu pannaan!!

    • tyttöjokaeivalita

      jaa. meillä kouluruoka on niin hyvää kuin se vaan voi olla sillä suhteellisen pienellä budjetilla. kummastelen, mitä gourmettia mun ikäluokka oikein popsii kun ei mikään tunnu kelpaavan.

      • hyväetonruokaa

        Vellihousu pullamössönuoriso ei osaa kun valittaa ja vaatia.


    • 14v tyttö Joensuusta

      Minun ihokkiruuat on tex-mexvuoka, lihaperunavuoka, lihakeitto, merimiesvuoka ja nakkipata. Nuo kaiken maailman padat ja vuoat näyttää oikeesti ihan kakkakasalta lautasella! Meidän kaupunki on ruvennu säästää kouluruuassa ja kaikki hyvät ruuat on korvattu jollain tölkkimössöllä joka maksaa 10 senttiä per nenä.

    • Amicaaihanaa

      Nykyisessä koulussani vasta ruokatuotannosta ihana ja "laadukas" Fazer Amica ja valitettavasti sen myös huomaa. Omaa keittiötä yksikössä ei ole, vaan ruoat tuodaan styrox-laatikoissa ruokalaan ja siitä vesihauteeseen odottamaan nälkäisiä uhreja. Ammattikokkina on järkyttävää katsella ja maistella sitä jauhoista tehtyä kastikkeen tapaista liurua ja todeta että päivän pyttipannussa on raidallisia makkararoita tai keittiiön uutta suosikkia eli yllätyslihaa eikun kebablihaa. Salaattia saa toki, mutta välillä sen kanssa on raakaa sipulia, greipillä höystetyä raakaa kukkakaalia tai nuupahtaneita kitkeriä kurkkupaloja. Salaatinkastikkeita jatketaan etikalla viimeiseen asti, jotta ne säilyisivät huoneenlämmössä päivästä toiseen.
      Omistan surukseni herkän ja oikuttelevan ruoansulatuksen, joka rankaisee nopeasti ja tuskallisesti vääränlaisesta ruoasta. Yritä siinä keskittyä opetukseen, kun vatsankouristukset pakottavat kaksinkerroin ja mietin vaan koko ajan, ehdinkö vessaan? Tästä kaikesta johtuu se että otan aina kun se vaan on mahdollista omat eväät mukaan, tai sitten haen kaupasta joko aamulla, tai lounastauolla muuta syötävää. Kouluruoka on hätäratkaisu ja loppupäivän saakin sitten pelätä jälkiseuraamuksista. Välillä tulee ihan kiukku, että pitääkö tässä itse mennä laittamaan sitä kouluruokaa, kun jatkuvasti on vatsa turvoksissa, löysällä ja ruoan laatu on surkeaa. Käyn koulun ohella töissä ja tavallaan maksan siitä ruoasta joten missähän mahtaa olla se kuuluisa kuluttajansuoja näissä tapauksissa? Kenelle voin valittaa ja mistähän mahtaisin saada sen 80 senttiäni takaisin? Tuskimpa keltään...
      Nyttemmin myös meillä säästetään missä vain voidaan ja ruokalasta on viety Oivariinit kokonaan pois ja korvattu Keijulla. Säästöähän toki syntyy, kun oppilaat ostavat omilla rahoillaan omat levitteet ja ottavat vain ruoan mukana tarjottavat leivät mukaansa.

    • 4lk tyttö

      Kouluni ruoka on aivan ihanaa!♥ Nyt on tullut paljon uusia ja hyviä ruokia, mm italianpata, tortilla ja kanakastike keitetyllä, kotimaisella ohralla! Hyvää on, eikä valitettavaa ole muissa ruoissa kuin lihamakaronilaatikossa, pestobroilerivuoassa ja kiusauksissa. Joulupuuroon on koulussamme laitettu satunnainen määrämanteleita, mantelin löytänyt saa karkin :) Kaikkea ei ole pakko syödä, olen usein jättänyt mm. raejuuston ottamatta. Opettajalle kelpaa, kun ottaa edes vähän salaattia ja nokareen ruokaa. Opettaja kyllä vahtii, ettei oppilaat syö oikeasti liian vähän. Sanokaa, kuinka monessa koulussa on ollut ohraa, italianpataa tai tortillaa? Meidän koulussa on ollut!

    • entinen oppilas

      Yksinkertaista on kun ei olisi koulussa ilmaista ruokaa, niin verorahat säästyisi ja valitus loppuisi. Saisi tenavat väsätä ihan kotona omat safkat mitkä maistuu, paskaako tässä makselemaan valittaville tenavoilla sapuskaa kun ei ole ameeriikan malliiin bigmäcciä lounaana.

    • EiSäilykeruuille!

      Teille joillekin "neroille" tiedoksi, että kouluruoka EI OLE ilmaista, vaan se maksetaan veroina. Pieneen mieleeni ei kuitenkaan mahdu, miksi herranjumala salaatitkin pitää avata muovipusseista, vaikka ne voitaisiin paloitella koulujen keittiössä. Olen ollut entisellä ala-asteellani muutama vuosi sitten keittiöllä auttamassa. Auta armias, kaikki elintarvikkeisiin kuulivat tuotteet olivat tiiviisti pakattu muoviin, säilyke liemiin ja paketteja oli jopa kuukauden päähän! Miksei muoviin ja säilöntäaineisiin käytettäviä verorahoja satsata tuoreisiin vaihtoehtoihin? Kaikenlisäksi säilöntäaineet ja desinfioinnit sun muut, eivät ainakaqn paranna ruuan laatua, saatikka tervellisyyttä

    • MarkkinatHoitaa**

      Kokoomusjohtoinen eduskunta on ulkoistanut koulujen ruokahuollon yksityisille pörssyhtiöille, niin on ja siltä maistuu..

      KokoomusMantra=markkinat hoitakoon..

    • asdfghjkl

      näillä valittajilla tuntuu olevan kotipuolessa niin hyvät sapuskat että passais niitä tuua kouluunkin ja jakaa. hah senkun näkis. kaikki aattelee vaan omaa napaa. mutta asiaan. ei koulussa ole pakko käydä. piste

    • fghfghfgh

      Meidän koulussa melkeinpä kaikki ainekset on valmiseineitä ja voin sanoa, että se jauhelihaksi kutsuttu moska, josta puolet lienee jotain ihan muuta kuin jauhelihaa, maistuu ihan hirveälle ja sitä saat jauhaa kuin purkkaa.

      Onhan meillä toki jotain hyviä ruokia, pienkoulussa kun ollaan, mutta kyllä se liha on aika orpoa. Sämpylät kyllä on herkullisia, kun ne on täälä tehty.

      Perunat on jokakoulun klassikko, kaikkialla kumiperunaa. Koulumme kokeili kuorellisia perunoita, keittäjät ilmoittivat, että laatu on heistä huono (olivat loistavia, ei kinderejä tai superpallo-ominaisuuksia) ja lopettivat kuorellisten perunoiden hankinnan. Ei ihme, että opin kuorimaan perunoita vasta 14-vuotiaana, kun sitä taitoa ei koskaan kysytty.

    • Nainen 49v.

      Viime talvena viimeksi söin kouluruokaa muutaman kerran viikossa. Helsingissä salaatit ovat monipuolisia, mutta itse ruualla ei elä paria tuntia kauempaa. Ruoka maistuu eineksiltä, harvoin maukasta.

      Mielestäni kouluruuan taso on pudonnut jatkuvasti. Säästetään ja säästetään. Tätä menoa koko ilmaisesta kouluruuasta luovutaan jossain vaiheessa. Sitä en tajua, että joissakin kouluissa ala-asteikäiset lapset pakotetaan syömään ruokaa.Toki he tarvitsevat päivän aikana ruuan, mutta jos ei kouluruoka maistu, ei vika ole aina lapsessa.

    • äiti yötyössä

      Hyvä ratkaisu olis että kouluruoka olis maksullista, ihan vaan omakustannushinnalla. Sapuskan arvostus nousisi. Nyt tehdään erilaisia temppuja että nuoret suostuis syömään kouluruokaa. Monilapsisessa perheessä kouluruoka on suuri säästö,sillä ruoka on todella kallista. Kunnon eväitä ei kouluruoka-annoksen hinnalla tehdä.
      Meillä on asiat vähän liiankin hyvin emmekä näe sen arvoa, mitä saamme koska ajattelemme että se kaikki kuuluu saada. Jos olisimme todella köyhiä, ei olis varaa pelleillä muotivaatteilla ja trendiruoalla ja kalliilla harrastuksilla. En itsekään ajatellut näin nuorena, mutta nyt 3 lapsen yksinhuoltajana näen asiat eri valossa.

    • Piru kattilaa soimaa

      Afrikkalaisille lapsille kelpaisi taatusti Suomalainen kouluruoka mutta teille uusavuttomien pennuille ei kelpaa muu kuin paskalta haiseva mäkkärin palanut burgeri. Jonka liha on tehty jostain teuras jätteen pasksta, että bon appetit vaan. Ilman näitä kaiken maailman pikaruokaloita ja muita ravintoloita kaikki uusavommien pennut ja heidän vanhempansa kuolisivat nälkään kun ei vissiin osata edes kananmunia keittää kun pitää saa heti ja nopeasti kuten näissä 500 eri ruokaohjelmassa päivittäin hoetaan. Toittavasti joskus koulussa ei tarjottaisi muuta kuin riisiä kuten Kiinassa, ehkä silloin opittaisiin arvostamaan oikeaa ruokaa ei mikään haisevaa paskaa. Onneksi rasva kertyy verisuoniin ja tappaa hitaasti mutta varmasti. Tai voitaisiinkin laittaa ainainen pizza päivä kouluun, että olisi van yksi maku jota mässytettäisiin koko vuosi ja kaikki joisivat kokista vielä päälle ja laitetaan kaikki vesihanat umpeen ettei muuta saisi juoda kuin kokista ja joka nurkkaan karkkiautomaatit ja sipsiautomaatit, että oikein saisitte mässäiltyä. Ehkä sen jälkeen jopa kalapuikot maistuvat hyviltä.

    • Poistoon vaan

      Kohta tämä kärsimys varmaan loppuu, sillä tää alkaa olla harvoja maita missä kouluruoka tämänmuotoisena enää on.
      Ja kun se kerran on syötäväksi kelpaamatonta, niin miksi sitä enää tehdään?
      Eli eväslinjalle täälläkin niin saavat syödä mitä kukakin haluaa.
      Melkoinen säästö tulis kun tuosta turhakkeesta luovuttais, se kun menee roskiinkin lähes kaikki.
      Mutta uskon että tähän tulee Eu:n myötä vielä stoppi, eli ei tarvitse kauaa kouluruoasta kärsiä.

    • Keittiön täti

      Kävin kouluni 50-60 luvuilla ,meillä ruokana puuroja ,vellejä ja keittoja.Maito ja leipä piti olla itsellä.Kuulostaa varmaan herkulliselta mutta täytyy sanoa että se oli herkullista.Pitäisi siirtyä samaan valikoimaan nykykouluissa niin loppuisi valitus.Kyllä kouluruoka on ainut lämmin ateria monelle nykyoppilaallekin ja toivon mukaan osaavat käyttää tämän edun hyväkseen.Ongelmanuoret on aina purnanneet kouluruoasta mutta eihän koulussa ollut muutenkaan mitään järkee heidän mielestään.Hyvää ruokahalua vaan kaikille.

    • yli 40-vuotias

      "Pistänpä itsekin lusikkani soppaan" ;) Kouluruoka vaihtelee tosi paljon, paitsi paikkakunnittain niin myös kouluittan - sekä ns. vuosittain. Itse kävin peruskoulua 1970-1980 -luvuilla (3 ala-asteen koulua 1 yläasteen koulu) ja tuolloin ruoka oli mielestäni pääsääntöisesti ihan hyvää / syötävää; tosin välillä - varsinkin 1980-luvulla oli välillä jotain tosi ihme kokeiluja, joista en tykännyt / kovinkaan moni ei tykännyt. Kyllähän tuolloinkin oli aina välillä valitusta kouluruoasta, mutta se on ollut myöhemmin suurempaa - eikä ihan aiheetta omien kokemusten mukaan. Silloin peruskoulussa ollessa meillä oli (joka koulussa) pakko syödä, onneksi opettajat eivät vaatineet / vahtineet mitään "lautanen tyhjäksi" -meininkiä - ruokaakaan kun ei silloin saanut ottaa itse, vaan keittiöhenkilökunta jakoi sitä...

      1990-luvun alkupuolella tuli syötyä kouluruokaa ammatillisten opintojen - sekä erään työni (silloin jouduin maksamaan ruoasta, joten väillä oli myös omia eväitä jne.) -myötä ja se ruoka oli mielestäni pääsääntöisesti hyvää. Välillä oli sitten muutama vuosi (useammastakin eri syystä) etten syönyt kouluruokaa, mutta 1990-luvun lopulla söin sitä silloisen työni takia (jouduin maksamaan !), eikä ollut mielestäni niin hyvää kuin oli ollut joskus aiemmin - tosin en syönyt joka päivä kouluruokaa, vaan välillä oli omat eväät...
      2000-luvulla olen syönyt useammankin kerran kouluruokaa (maksullisesti), voin sanoa että jopa saman paikkakunnan kouluissa on ollut isoja eroja. Jotkin ruoat ovat olleet ihan hyviä - jopa loistavia, toiset taas "vanhaa kengänpohjaa & pingispalloa"... Ne ei kyllä kauheasti innosta ;(

    • ala-arvostusta

      Ainakin Torniossa kouluruoassa on PALJON parantamisen varaa.
      Samoja halpoja ja kelvottomia ruokia syötetään pienille lapsille, vaikka sitä moskaa ei itsekkään (aikuiset) kykenisi syömään.

      • kotkotkoot

        ja mitähän herkkuja nää lapset saa kotona ? nykyajan vanhemmat ei osaa edes laittaa ruokaa, kaikki puolivalmista. en toki yleistä.


    • kotkotkoot

      enpä usko että kotiruokakaan on aina hyvää. makujahan on niin erinlaisia. jospa laitettaisiin kouluruoka maksulliseksi mitehhän sit kävis?

    • Kouluruuan puolesta

      Hohhohhoijaa. Ollaan siinä onnellisessa asemassa, että Suomessa taataan lapsille tervellinen, ravitseva ja ilmainen (toki veroja maksamme sen eteen) kouluruoka. Minun lapsille kouluruoka kelpaa siinä kun kotona tehty ruokakin. Lasten kaveripiirikin syö koulussa, tästä on käyty keskusteluja kavereiden vanhempien kanssa.
      Voisiko syynä olla se, että osa on tottunut vain einesruokaan? Johtuisiko tästä, että kunnon kotiruoka ei enään maistu?
      Oli niin tai näin , niin turhat pulinat pois, jos ei ruoka kelpaa, aina saapi olla syömättä. Näin meillä kotonakin. Ruoka tehdään, jos ei maistu, ei ole pakko syödä, mutta eriruokia ei ruveta tekemään.

    • Kaikilla on omat makumieltymyksensä, mistä pitää ja mistä ei ja se on ihan sallittua.

      Itse olen koulun jälkeen asunut maassa, jossa kouluruoka tosissaan on ala-arvoista ja sen tilalta voi ostaa pikaruokaa samasta ruokasalista, joten oppilaat voivat valita huonosta vaihtoehdosta vielä huonomman vaihtoehdon.

      Sanojani kaunistelematta, jos joku väittää kouluruoan laatua vähemmäksi kuin hyväksi täällä Suomessa, niin ei ymmärrä kuinka hyvin asiat täällä ovatkaan. Ei tarvitse itse ostaa ruokaansa koulusta, joka päivä, tai sitten omat eväät.

    • onnistunut_56

      muistan 60 70luvun koulu ruat se paras oli makaroonilaatikko ja maksalaatikko kauheinta oli kaikki maitoon keitetyt ruuat mm kesäkeitto ja se kauhee pinattikeitto oksennus oli tulla kun sita yritti syoda hyi hitto ihmettelen myos että kuinka kauan ruoka seiso lautasella ennen kuin tultiin syömään yak!!!! Koulu oli paulaharju ja opetkin sen mukaisia kauhee koulu

    • Hahhahhaa

      Tää on taas niitä ikuisuuskysymyksiä, mihin ei ole oikeaa vastausta. Onhan se ruoka vähän tylsää, myönnetään, mutta mun mielestä yleensä siedettävää tai jopa ihan hyvääkin. Mun mielestä suomalaiset nuoret on hyvässä asemassa kun saa tollasen ruuan koulussa. Jenkeissä ei ole tota järjestelmää, ja usein kouluissa tarjotaankin rasvassa liotettua roskaruokapaskaa. Täällä ne ruoat on sentään suht. terveellisiä, ja omat eväätkin voi ainakin yläasteelle ottaa mukaan, jos ei kelpaa. Jos ei ruoka maistu, niin kannattaa vaan olla syömättä. Saadaanpahan me, jotka sitä syö vähän enemmän ;)

      • gklcglhllll

        Kouluruoka on hyvää! En käsitä, etä miks kaikki aaina valittaa. No on kyllä joskus ollut kumiperunoita ja kebab on kans jotaa säilöntäainemössöö, mut kuitenkin.


    • jammiiiiNammii

      Kyllä kouluruoka on parempi vaihtoehto ku ei mikään! Kouluruoat on musta iha OK, en teistä tiedä.. :)

    • Nyt ja zen dojossa on hyvää luomuvegaani ruokaa. Täällä oppipoikani ja neidit jaksaavat treenata kurinalaisesti.

    • suuttunut1

      ärsyttää lukea noiden tietämättömien ajatuksia "älkää valittako kun ilmaista ruokaa saatte" Mielestäni koulun ruuista 95% maistuu hevosen p******e ja loput todella hyvälle. välimuotoja ei yleensä ole sillä jos ruoka sisältää perunaa niin sen voi samantien kipata seinään kun maistuu niin ruikulle. Koulun kastikkeet ovat ihan hanurista, samoin keitot jne. te jotka ette ymmärrä että toiset tykkää erilailla mitä itse voitte kyllä painua mettähä. Pienillä raaka aineiden vaihdoksilla ruuasta tulisi paljon parempaa. Mielestäni koulujen pitäisi teettää oppilaille kysely mistä he tykkäävät ja mistä ei.

      itse otan aina kun on sitä p****a ruokana niin vesilasin ja näkkileivän. Vettä sen takia koska koulun maito on lämmintä ja vaahtoavaa ja näkkileivän siksi koska pakko minun on jollain elää.

      kouluruokaa tulisi kyllä ehdottomasti uusia.
      omat eväät taas ei ole kovan hhyvä idea koska sitten kaikki ottaisivat vain jotain karkkia jne. (minä ainakin :d)

      • juhiz98

        Mikäköhän näitten vastanneiden ikä ka. Hmm... ala-koulussa sitä tuli heitettyä ruokaa roskiin mutta nykyään sitä arvostaa ja nälkään tulee syötyä paljon riippumatta mausta. Aika hassua että hevosenpaskaksikin ruokaa luullaan... ei se pahaa ruokaa oo, mutta maut siitä puuttuu... ja näille nirppanokille tiedoksi että jos ei tee mieli syödä koulussa niin voihan siinä mahdollisessa lähikaupassakin käydä kunhan ei jää kiinni :)


    • 6luokka

      ku mää olin 6-luokal, oli pakko syyä ja jos ei ottanu tarpeeks ni sitte ope käskee hakee lisää sitä paskaa ja KAIKKI oli pakko syyä, koska meillä ei ollu OLLENKAA biojätettä varmaa puolee lukukautee! -_-
      no onneks pysty aina piilottaa sitä safkaa serveti sisää ja viiä normi roskiksee! ku siellähä oli opet wahtimas et ei viiä ruokaa roskii... kuittaan

    • onnekas poika

      no onneks mul on erityinen ruokavalio ilman sitä "paskaa" :). maidoton ja kalaton. sairaan hyvää :P. En itekkään haluis syödä sitä perus paskaa... -.-. mut mul kävi tuuri >:D.

    • Kouluruoka

      Kouluruoka ei oo nykyään muuta kuin kasviksia,kasviksia ja kasviksia. Siis hyi helvetti jotku ruuat näyttää ja maistuu iha paskalta. Palauttakaa ne hyvät entiset ruuat takas!!!!😡

      • Koulussahyvääruokaa

        miten niin kasviksia. JA KOULU ruoka ei näytä eikä maistu ulosteelta. VAI ONKO sun aisteissa vikaa.


    • Meillä oli yläasteella ihan hyvää ruokaa. Taidat olla vaan nirso.

    • Hyväkoulutruuasta

      menkää kehitysmaahan syömään toukkia ja paistettua rottaa. Ja lehmän lannoite riisiä ja maitoa ja sitäkin gramman joka päivä. Ite tykkään koulu ruuasta. on se kyllä eri joka paikkakunnalla. JA ILIMAISTA!

    • eräs.seksitauti-

      En kehtaisi valittaa ilmaisesta, yleensä herkullisesta ruuasta.

      • eräs.seksitauti-

        Siis ymmärrän, että jokin ruoka ei maistu hyvältä, mutta miten voitte sanoa "hyi helvetti"?

        Kun se on oikeasti vain ruokaa, ei mitään myrkkyä. Minä olen maistanut kemikaaleja, joiden mausta meinaa oksentaa, ei yksikään ruoka yksinkertaisesti voi maistua läheskään yhtä pahalta.


    • pimppahuulirasva

      Elikkäs totanoin. Olen tänään vaihteeksi kolmetoistavuotias tyttö ja kykyisinkin että olenko tunkenut pimppaani makaroonilaatikkoa ja ketsuppia, kun sieltä valuu jotain punaista ja vähän valkoista?

      Asialliset vastaukset huomioidaan.

      • Laskiaispullien jämät sieltä tulee, ei mitään hätää.


    • Anonyymi

      on kyl totta kouluruoka ei vaan oo mitää hyvää nii miks meidän pitää sit syödä jotain josta me ei tykätä.

    • Anonyymi

      Aina kitistään että kouluruoka on pahaa eikä halvalla tee hyvää. Mutta pistetääs muutama kokki tekemään tismalleen samoista aineksista tietty ruoka, takuulla tulee erilaista jokaiselta!

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9970
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      409
      4353
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2996
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2658
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2654
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1845
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      71
      1700
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe